#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_277
❇️همه #تقوی در این ایه جمع شده است.
💠«انالله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذيالقربي و ينهي عنالفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون»آيه 90 سوره نحل
🌱همانا خداوند امر به عدل كرده و احسان و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه ميكند اميد است كه متذكر شويد.
🔷در اين آيه 6 اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماعالتقوي في قوله تعالي انالله يامربالعدل…» همه تقوي در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است.
🔷اول عدالت را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانونگذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت ميشود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند.
🔷عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين ميشود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) ميباشد.
البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند
به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است
🔷#احسان بالاتر از #عدالت است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان ميتواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد
👈سه مورد بعدی همان قاعده كلي امر بمعروف است
و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد
و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد
و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر ميگيرد.در پايان ميگويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست.
📚تفسیر نمونه
http://quranpuyan.com/yaf_postst401_yh-90swrh-nHl-tqwy-dr-dlt-st.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحہ_277
❇️يكی از ابزار آزمايش، #وفای_به_تعهدات است
💠وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی مِنْ أُمَّةٍ إِنَّما يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (۹۲/نحل)
🌱و مانند آن زن نباشيد كه بافتهی خويش را پس از محكم بافتن، رشته رشته میكرد، سوگندهای خود را دستاويز (فريب و خيانت) ميان خودتان میگيريد به خيال آنكه گروهی از گروه ديگری بيشتر است، (وپيمانی را كه با گروه ضعيف بستهايد میشكنيد) جز اين نيست كه خداوند شما را با آن سوگندها، آزمايش میكند و حتماً آنچه را كه در آن اختلاف میكرديد در قيامت برايتان روشن خواهد ساخت.
🔹پيمان شكنی، هدر دادن زحمات گذشته است. «نَقَضَتْ غَزْلَها»
🔹هرچه پيمان محكمتر بسته شود، شكستن آن زشتتر است. «مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ»
🔹پيمان شكنی پیدرپی، ننگ بيشتری دارد. ( «أَنْكاثاً» جمع «نكث»)
🔹با مقدّسات بازی نكنيم. (مقدّسات را دستاويز و وسيلهی خدعه قرار ندهيم) «تَتَّخِذُونَ أَيْمانَكُمْ دَخَلًا»
🔹قدرت و تعداد و هياهوهای سياسی و اقتصادی، زمينهی پيمان شكنی است.
«أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبی مِنْ أُمَّةٍ»
🔹يكی از ابزار آزمايش، وفای به تعهدات است. «يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ»
🔹ياد معاد، عامل تقوا و مراعات پيمانها است. «وَ لَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
زشتی #سوء_ظن و زیبایی #حسن_ظن
🟠 #پیامبر خدا ص:
برای گفتار و کرداری که از برادرت سرمیزند، عذری بجوی و اگر نیافتی عذری بتراش!
از #گمان بپرهیزید؛ زيرا گمان دروغترین دروغ است
( بحارالانوار ، ج۷۵، ص۱۹۷ و ۱۹۵).
🟢 امام #علی ع:
رفتار برادرت را به بهترین وجه آن تفسیر کن تا زمانی که کاری از او سرزند که راه توجیه را بر تو ببندد، و هیچگاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید، تا وقتی که برای آن توجیه خوبی مییابی، گمان بد مبر !
#ایمان با #بدگمانی سازگار نیست!
( منتخب میزانالحکمه، ص ۷۷۸ و ۷۸۰)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اخلاق_پیامبر_عامل_مهم_گسترش_اسلام - <unknown>.mp3
7.13M
🎧#پوشه_شنیداری
🟢 #اخلاق_پیامبر عامل مهم گسترش اسلام
🎙محمدرضا یوسفی
🔹 گرچه قرآن مردم را به تعقل، تفکر دعوت کرده و یکی از راههای دعوت به دین را استدلال های عقلانی بیان کرده است اما به واقع اثر اخلاق رسول خدا بر گسترش اسلام، شگرف بوده است.
🔹 خداوند در سوره آل عمران در شرایط متشنج پس از شکست جنگ بدر، اثرات رفتار اخلاقی پیامبر بر وحدت بخشی جامعه به خوبی تشریح می کند.
🔹 برخلاف ذهنیت های امروزی که شاخصه های مسلمانی را در انجام برخی عبادات خلاصه کرده اند، پیامبر راستگویی، امانتداری و وفای به عهد را به عنوان سه شاخص کلیدی مسلمانی بیان می کند.
🔹 نه تنها پیامبر، بلکه اثرات رفتار اخلاقی مسلمانان واقعی نیز در جلب میلیونها انسان به اسلام تاثیرگذار بوده است. مسلمانان اندونزی، مالزی، تایلند و دیگر کشورهای شرق آسیا به دلیل رفتارهای اخلاقی مسلمان واقعی به اسلام گرویدند.
🔹 با وصف این، امروزه شکاف بزرگی میان اخلاق پیامبر و اخلاق ما مسلمانان قابل مشاهده است.
@quranpuyan
#زندگی_قرآنی
شماره 81
🌹امام صادق علیه السلام :
♦️انسان نابخرد را ویژگیهایی است:
🔻 قبل از شنیدن سخن، پاسخ میدهد!
🔻 پیش از فهمیدن سخن، مخالفت میکند!
🔻 بدون آگاهی و اطلاع، قضاوت میکند!
📚 اعلام الدین، ص ۳۰۳
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
💠هم #توحيد، هم #وحدت، اوّلين سفارش و توصيه خداوند به انبيا
🔸﴿شَرَعَ لَكُم مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّي بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَي وَعِيسَي أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ﴾.
به انبيا فرمود #موحد باشيد (يك)
جامعه را ارباً اربا نكنيد #متفرق نكنيد (دو)
🔸هم ﴿أَقِيمُوا الدِّينَ﴾ هم ﴿وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ﴾
همين وصيتي را كه ذات اقدس الهي به انبياي الهي فرمود آنها هم به فرزندانشان و ساير افراد همان وصيّت را گوشزد كردند
💠 #علی ع ، پرچمدار #اتحاد
سخنان امیرمؤمنان ( علیه السلام ) درباره یکپارچگی و اتّحاد دو محور دارد :
1 . فایده اتّحاد . 2 . او بهترین کسی است که داعیه اتّحاد داشته است .
⬅️ امیرمؤمنان ( علیه السلام ) در خطبه ای که بیان کننده برخی احکام دین و برطرف کننده شبهه خوارج است می فرماید :
به زودی دو گروه درباره من هلاک می گردند :
ـ دوستدار افراطی که افراطش وی را به غیرحق می کشد
ـ و دشمن افراطی که از سر دشمنی قدم در غیر راه حق بگذارد [ ؛ جمعی مرا خدا دانسته و گروهی دیگر مرا مسلمان هم نمی شمرند ] .
بهترین مردم درباره من گروه #میانه_رو هستند ؛ از آن ها جدا نشوید و همواره #همراه_بزرگترین_جمعیتها باشید که دست خدا با جمعیت است... .و از #تفرقه بپرهيزيد كه موجب آفت است. آگاه باشيد، هر كه مردم را بدين شعار بخواند او را بكشيد، هرچند زير #عمامه_من باشد.
(خطبه 127 نهج البلاغه)
👈 نیز می فرماید مبادا در دین دو رنگ باشید که همبستگی و #اتحاد در راه #حق ، گرچه از آن کراهت داشته باشید ، بهتر است از پراکندگی در راه باطلی که دوستش دارید ، چنان که خدا به هیچ کس ، نه گذشتگان و نه آن ها که هم اکنون هستنـد و نه آیندگان ، بر اثر #تفرقه چیزی نبخشیده است :
«فَإِيَّاكُمْ وَ اَلتَّلَوُّنَ فِي دِينِ اَللَّهِ فَإِنَّ جَمَاعَةً فِيمَا تَكْرَهُونَ مِنَ اَلْحَقِّ خَيْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فِيمَا تُحِبُّونَ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَيْراً مِمَّنْ مَضَى وَ لاَ مِمَّنْ بَقِيَ»
ایـن مطـلب امام ( علیه السلام ) بر اساس علم غیب است ؛ نه از روی تجربه های حسّی و تاریخی گذشته . آن حضرت فرمود که سنت الهی بر این است که داعیه دار اختلاف خیر نمی بیند .
⬅️ در نامه ای به ابوموسی اشعری و تحلیل رخداد #حکمیت درباره خویش می فرماید که
👈👈 هیچ کس نیست که به #اتحاد_امت_محمد ( ص ) از وی حریص تر و انس او با آن از ایشان بیشتر باشد .
آن حضرت در این کار ، پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا می طلبید و می فرمود به تعهدات خود وفادار است و اعلام می کرد بدبخت کسی است که از عقل و تجربه ای که بهره اش شده محروم بماند .
🎙ایت الله جوادی املی- تفسیر سوره لقمان و جلد 27 تسنیم ، ص586
#هفته_وحدت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
🔹لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ
🔸يقيناً براى شما در [روش و رفتار] پيامبر خدا الگوى نيكويى است
📗سوره احزاب، آیه ۲۱
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 94 تا 102
📄#صفحـہ_278
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_278
❇️این گونه #قرآن بخوان!
💠فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّـهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ (۹۸/نحل)
🌱هنگامی كه قرآن میخوانی از شر شيطان مطرود شده، به خدا پناه بر.
🔷✨این آیه طرز استفاده از قرآن مجید و چگونگی تلاوت آن را بیان میکند، زیرا پربار بودن محتوای قرآن به تنهایی کافی نیست، باید موانع نیز از وجود ما و از محیط فکر و جان ما برچیده شود تا به آن محتوای پربار دست یابیم.
لذا نخست میگوید: «پس هنگامی که قرآن میخوانی از شرّ شیطان مطرود شده به خدا پناه بر» (فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ).
البته منظور تنها ذکر جمله «اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم» نیست، بلکه باید این «ذکر» را تبدیل به «فکر» کنیم و این فکر مقدمه تحقق حالتی در نفس و جان انسان گردد، حالت توجه به خدا، حالت جدایی از هوی و هوسهای سرکشی که مانع فهم و درک صحیح انسان است و به هنگام خواندن هر آیه به خدا پناه بریم از این که وسوسههای شیطان حجابی میان ما و کلام حیاتبخش خداوند گردد.
و تا چنین حالتی در روح و جان انسان پیدا نشود، درک حقایق قرآن برای او ممکن نیست.
جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد!
تا نفس مبرّا از نواهی نشود دل آینه نور الهی نشود!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_278
❇️ريشهی بعضی #انتقادات و #تهمتها #جهل است
💠وَ إِذا بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يُنَزِّلُ قالُوا إِنَّما أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۱۰۱/نحل)
🌱وهرگاه آيهای را جايگزين آيهای كنيم، در حالی كه خداوند به آنچه نازل میكند داناتر است، (و میداند در چه شرايطی چه دستوری دهد) مخالفان گويند: همانا تو دروغ بافی، (چنين نيست) بلكه بيشترشان نمیدانند (كه تغيير قانون بخاطر هوس، پشيمانی و ضعف و سردرگمی نيست، بلكه بر اساس مصلحت است.
👈گاهی پزشك بخاطر تغيير حال بيمار، نسخه را تغيير میدهد و اين نوع تغيير در آيات و احكام نيز هست كه به آن نسخ میگويند. مخالفان پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله همين كه میديدند دستوری عوض شد میگفتند: تو يارانت را مسخره كردهای و هرروز قانون و دستوری را به دروغ میبافی و قانون قبل را لغو میكنی.
🔹دين دو نوع قانون دارد؛ ثابت ومتغير و تغيير آن بدست خداست. «بَدَّلْنا»
🔹همه قوانين الهی در زمان و شرايط خودش ارزش دارد. «آيَةً مَكانَ آيَةٍ»
🔹مردم اسرارِ قوانين الهی را نمیدانند. وَ اللَّهُ أَعْلَمُ ... أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ
🔹تغيير قانون الهی، نشانه شك، پشيمانی، رشد علمی و تجربی يا ضعف قانونگذاری نيست، بلكه نشانه تدبير، حكمت وتوجّه به شرايط است. إِذا بَدَّلْنا ... وَ اللَّهُ أَعْلَمُ
🔹دشمن از هر فرصتی سوءاستفاده كرده و هر چيزی را دستاويز قرار میدهد.
بَدَّلْنا آيَةً مَكانَ آيَةٍ قالُوا ...
🔹ريشهی بعضی انتقادات و تهمتها جهل است. «بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣7⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکاتی مهم از داستان قوم عاد(هود)،لوط و مدین (شعیب)
❓معنای لایلتفت احد منکم در ماجرای خروج شبانه لوط و پیروانش چیست؟
معنای لغوی التفات چیست؟
۱- یلتفت از ریشه لفت: اصل الواحد در ماده، توجه و ميل به جهتي است و ميل در اين معنا، سبكتر از ليّ است؛ زيرا لَيّ؛ انحراف كلّي به سويي است. مانند: گردانندن همه بدن و پس از لَيّ، انحراف است كه ميل تامّ و كامل است و پس از آن انصراف از سويي به سوي ديگري است و از مصاديق آن: لَفت الرجل؛ يعني برگرداندن كسي از رأيش به سويي ديگر است
و لفت (گرداندن) صورت به سويي است و اگر اين دو قيد نباشند، كاربرد ماده، مجازي خواهد بود.
سوره مباركه يونس آيه ۷۸ : قَالُوا أَجِئْتَنَا لِتَلْفِتَنَا عَمَّا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا، گفتند: آيا به سوی ما آمده ای تا ما را از شيوه ای كه پدرانمان را بر آن يافتهايم بازگردانی.يعني تا ما را از سيره پدرانمان بگرداني و ما به سويي ديگر روي كنيم.
سوره مباركه هود آيه ۸۱ : فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ، پس، پاسی از شب گذشته خانواده ات را حركت ده و هيچكس از شما نبايد واپس بنگرد
نقل از التحقیق فی کلمات القران
۲- لفت: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۷
لفت: برگرداندن. منصرف كردن. «لفته عن كذا: صرفه عنه». التفات: رو كردن است بجهتيكه ميخواهد و نيز بمعني رو گرداندن است از جهتيكه بآن رو كرده بود، فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لٰا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ … هود: ۸۱. خانواده ات را در پاسي از شب ببر و كسي از شما بعقب بر نگردد و به پشت سرش نگاه نكند ظاهرا اين براي آن بود كه زود از منطقۀ خطر خارج شوند. ايضا آيۀ ۶۵. حجر.
[قاموس قران - لغو: ؛ ج ۶، ص: ۱۹۶]
۳- با توجه به معني لغت و استعمال ديگر ان در قران
لزوما به معناي نگاه كردن به پشت سر نيست
بلكه ميتواند مايل شدن قلبي به قوم و بازماندگان در شهر باشد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛