eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بخاطر با خودتان، و دیگران را زیر سئوال نبرید مراقب رفتارهای خود باشند 🌹از جمله این است که 💫«وَ لَا یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ وَ لَا یَدْخُلُ فِی الْبَاطِلِ» از نظر امیرالمؤمنین، یکی از حقوق این است که اگر شخصی حتی اگر شما هم هست و با شما اختلاف سلیقه دارد، مصیبتی پیدا کرد، گرفتاری پیدا کرد، در دلت و او را نکن «وَ لَا یَشْمَتُ بِالْمَصَائِبِ». 💫 باید انسان به این معنا توجه داشته باشد که دنیا خصوصیاتی دارد و انسان ها در معرض حوادث هستند، مریضی، فقر، مرگ و میر و گرفتاری برای همه انسانها هست، 👈اینکه انسان حساب می کرده باشد که هر کس با ما چه رفتاری داشته، بعدا چه بلایی به سرش آمده و سپس بر سر آن جهات، شماتتش کند، این از صفات مؤمن نیست! حتی اگر دشمنش هم به مصیبتی گرفتار شود، طعنه نمی زند که چون تو اینقدر بلا سر من آوردی حالا گرفتار شدی! 👈 این نکته را بیشتر باید رعایت کنند، متاسفانه این خلقیات و این صفات در جامعه روحانیت کمرنگ شده😔 در حالی که در گذشته بزرگانی در همین حوزه بودند که گاه در مسائل علمی و روشهای آن با هم اختلاف داشتند و یا در تفکرات سیاسی خود با هم اختلاف نظر تند داشتند، یکی ضد فلسفه بود، یکی ضد عرفان بود، یکی اهل فلسفه و عرفان بود، اما هر وقت با همدیگر ملاقات می کردند، هم را نگه می داشتند، در هنگام مصیبت دیدن، برای عرض تسلیت به ملاقات همدیگر می رفتند، تا جایی که دیگران اصلا متوجه این اختلاف نظر آنها نمی شدند! ⭕⭕اینکه ما در سلیقه و در عقیده داریم دلیل نمی شود که خود را بدانیم و دیگران را ! احتمال بدهیم که شاید ما اشتباه می کنیم. 👈 باید جامعه روحانیت مواظب باشد تا این اختلاف نظرها، خود را به صورت دشمنی و دوگانگی و و نسبت به همدیگر نشان ندهد،! ❌مردم وقتی نگاه کنند که یک آقایی خیلی راحت، یک نفر را به صرف اختلاف نظر با خودش، نفی می کند، اسلام و تشیع او را زیر سوال می برد، چگونه درباره ما قضاوت خواهند کرد؟! ✳ وجود مقدس آقا امیرالمؤمنین می خواهد به ما بگوید نسبت به هم باشید، بد دیگران را نخواهید، برای دیگران دعا کنید هر چند دشمن شما باشد، داشته باشید و مهم اینکه اگر مصیبتی به آنها وارد شد یا گرفتاری برای آنها پیش آمد، به صرف اینکه بعضی از افکارش با شما موافق نیست، شماتتشان نکنید نه در لفظ، نه در برخورد و نه در قلم و نوشتار! 👈ما در این آداب و رعایت این آداب نسبت به دیگران اولی هستیم، ما هستیم، آنها باید از ما بیاموزند و لذا خیلی باید مواظب و باشیم! 🎙ایت اله علوی بروجردی در اغاز سال تحصیلی حوزه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از Qodsi
4_5825936795572900138.mp3
13.85M
🔴گستره پیامبر(ص) 🔻شب ولادت رسول خدا 🔸۱۰مهر ۱۴۰۲ تهران ❓در این سخنرانی، پس از اشاره به انکه قرآن پیامبر را رحمت برای همه @مردم می‌داند: (و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین)[انبیا ۱۰۷] این سوال مطرح شده که چرا ما پیامبر را اینگونه نمی‌شناسیم و چرا امت او اینگونه نیستند؟ 🔻در پاسخ توضیح داده شده که: قرآن، ظهور رحمت پیامبر را در " " او نشان می‌دهد: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک»[آل عمران ۱۵۹] یعنی حق بودن یک پیام، برای جاذبه داشتن آن کافی نیست و مردم با ملاطفت رهبران، جذب دین می‌شوند 🔻رحمت پیامبر،درسیاست داخلی وخارجی او ظاهر می‌شود که مبتنی بر وگذشت است:«فاعف عنهم»[آل عمران ۱۵۹] وحتی درباره سرسخت ترین دشمنان(لاتزال تطلع علی خائنه منهم) دستور آمد:از آنها بگذر واغماض نماو را فراموش نکن: «فاعف عنهم واصفح ان الله یحب المحسنین»[مائده ۱۳] 🔻متاسفانه ما پیروان پیامبر رحمت، پیام او را نادیده انگاشتیم😔 و از هزار سال قبل، آیات عفو --مثل این آیه-- را پنداشته[تفسیر القمی] و یا مسکوت گذاشتیم[المیزان] استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟩 یعنی فرهنگ : هم تصدیقت محققانه باشد هم تکذیبت از روی برهان باشد 👈"مشرکان عصر پیامبر در هر دو جهت تابع گذشته‌ها بودند به گرفتار بودند اينها اگر مي‌خواستند چيزي را بپذيرند باور كنند مي‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَي أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَي آثَارِهِم مُهْتَدُونَ﴾، ﴿مُقْتَدُونَ﴾ و مانند آن، اگر مي‌خواستند چيزي را رد كنند مي‌گفتند گذشتگان ما كه اين را نداشتند. اين مي‌شود معيار تصديق و تكذيب، معرفت‌شناسي اينها اين‌طور بود. ❌❌آخر، معيار حق و باطل، گفت و نگفت پدرانتان نيست ✳لزوم محقّقانه بودن تصديق و تكذيب آراء در اسلام دين آمده كلّ اين بساط را عوض كرده فرمود اگر مي‌خواهي قبول كني بايد جزم علمي داشته باشي، بخواهي نكول كني بايد جزم علمي داشته باشي خدا غريق رحمت كند مرحوم كليني را اين در همان جلد اول كافي اين روايت نوراني را از وجود مبارك امام (سلام الله عليه) نقل كرده كه وجود مبارك حضرت فرمود: ⭕ «إنّ الله قد خصَّ عباده بآيتين من كتابه» فرمود بندگان مؤمن را از نظر معرفت‌شناسي خداي سبحان با دو آيه اختصاص داده خصيصه‌اي برايشان ذكر كرده اگر بخواهند رأي مثبت بدهند بايد محقّقانه باشد بخواهند رأي منفي بدهند بايد باشد اگر هم نمي‌دانند كه خب . ✳مسئول بودن انسان در قبال و بدون برهان فرمود مي‌خواهي تكذيب كني محقّقانه باش برهان داشته باش مي‌خواهي تصديق كني محقّقانه باش برهان داشته باش بدون برهان، تصديق كردي مسئولي، بدون برهان تكذيب كردي مسئولي آن وقت اين مي‌شود ، يعني ، انسان روي پايه علم ايستاده است وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) خيلي كار كرده كلّ را عوض كرده هم زير آن عقايد باطل آب بست هم اينها را اصلاح كرد." 🎙ایت اله جوادی املی تفسیر سوره لقمان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ  نعمت‏ خدا را بر خود به ياد آوريد 🌸 سوره ابراهیم ، آیه ۶ کانال قرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 8 تا 17 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6033027482792237165.mp3
3.48M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و پیآمد آن 💠وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا 11/اسراء 🌱و انسان [همان گونه كه] خير را فرا مى‏ خواند [پيشامد] بد را مى‏ خواند و انسان همواره شتابزده است . 🔹اين آيه بيان كننده يكى از حالات روحى انسان است و آن اين كه انسان هر چيزى را كه در وهله اول به نفع خود مى بيند، طلب مى كند، در صورتى كه گاهى آن چيز به ضرر اوست ولى او از آن آگاهى ندارد و در واقع با طلب كردن آن، براى خود طلب شرّ مى كند و بدى راخواستار مى شود ! 😢 👈 بنابراين، انسان كه در زندگى خواسته هايى دارد و تلاش مى كند كه به آنها برسد، گاهى دچار اشتباه مى شود و به جاى نيكى، بدى را هدف خود قرار مى دهد و اين از عجول بودن و شتابزدگى او ناشى مى شود. 🔹اگر او دمى بينديشد و عواقب و پى آمدهاى كارها را در نظر بگيرد و با حزم و احتياط و دور انديشى وارد شود، خواهد ديد كه برخى از خواسته هاى اوليه او به زيان اوست و براى او شرّ است. 👈چنانکه در آیه ۲۱۶ بقره آمده 💠و عسى ان تحبّوا شيئاً و هو شرّ لكم و اللّه يعلم و انتم لا تعلمون 🌱و اى بسا چيزى را دوست بداريد در حالى كه آن براى شما شرّ است، و خدا مى داند و شما نمى دانيد. 🔹«دعـا» در ايـنـجـا مـعـنـى وسـيـعـى دارد كـه هـر گـونـه طـلب و خـواسـتـن را شامل مى شود، اعم از اينكه با زبان بخواهد، و يا عملا براى بدست آوردن چيزى بپا خيزد و تلاش و كوشش كند. 🔹مراد از «انسان» جنس آدمى است نه افراد معينى از انسانها، از قبيل كفار و مشركين ، چنانكه بعضى گفته اند . 🔹و مقصود از «خير و شر» هر آن چيزى است كه در حقيقت مايه سعادت و يا شقاوت آدمى است ، نه مطلق هر چيزى كه مضر يا نافع باشد. 🔹و مراد از «عجله» علاقه آدمى است به اينكه آنچه ميل دارد به زودى تحقق يابد، نه لجاجت و درخواست عذاب . 👌 پس بطور خلاصه تنها راه رسيدن به و آنست كه در هر كار قدم مى گذارد با نهايت دقت و هوشيارى و دور از هر گونه و شتابزدگى تمام جوانب را بررسى كند و خـود را در انـتـخـاب راه از هر گونه پيشداورى و قضاوتهاى آميخته با هوى و هوس بر كـنـار دارد، از خـدا در ايـن راه يارى بطلبد تا راه خير و سعادت را بيابد و در پرتگاه و بيراهه گام ننهد. 📚برگرفته از ڪانال تفسیر روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مراحل چهارگانه 💠وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفِيها فَفَسَقُوا فِيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْمِيراً (۱۶/إسراء) 🌱‏و هرگاه بخواهيم (مردم) منطقه‌ای را (به كيفر گناهشان) هلاك كنيم، به خوشگذرانان آنان فرمان می‌دهيم، پس در آن مخالفت و عصيان می‌كنند، كه مستحقّ عذاب و قهر الهی می‌شوند، سپس آنجا را به سختی درهم می‌كوبيم. 🔷گر چه بسياری از مفسران احتمالات متعددی در تفسير اين آيه داده‌اند، ولی به اعتقاد ما آيه طبق ظاهر آن يك تفسير روشن بيشتر ندارد، و آن اينكه: ‏خداوند هرگز قبل از اتمام حجت و بيان دستوراتش كسی را مؤاخذه و مجازات نمی‌كند، بلكه نخست به بيان فرمانهايش می‌پردازد، اگر مردم از در اطاعت وارد شدند و آنها را پذيرا گشتند چه بهتر كه سعادت دنيا و آخرتشان در آنست، و اگر به فسق و مخالفت برخاستند و همه را زير پا گذاشتند اينجا است كه فرمان عذاب در باره آنها تحقق می‌پذيرد و به دنبال آن هلاكت است. 👈‏اگر درست در آيه دقت كنيم، چهار مرحله مشخص برای اين برنامه بيان شده است: ‏۱- مرحله اوامر (و نواهی). ‏۲- مرحله فسق و مخالفت. ‏۳- مرحله استحقاق مجازات. ‏۴- مرحله هلاكت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۸۵ وَيَاقَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ   و اي قوم من، عدالت را در پيمانه و ترازو به تمام و کمال رعايت کنيد و از [ارزش] کالاي مردم [که براي مبادله عرضه مي‌کنند] نکاهيد ۹۸ [=بر سر مال مردم نزنید] و در زمين به فساد [=بي‌عدالتي در مناسبات اقتصادي] مکوشيد. ۹۹  ۹۸- کم بهاء قائل شدن براي اشياء و کالاهاي مردم و کم قيمت نهادن بر آنچه با صرف هزينه و عمر تهيه کرده‌اند، در حقيقت کم بهاء دادن به شخص و شخصيت توليد کننده آن است و به همين دليل گفته شده «لاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُم» [نه: لاَ تَبْخَسُواْ أَشْيَاء النَّاسَ]. ۹۹- فساد مقابل عدالت و تعادل است و انواع آن، بر حسب مورد، در اقتصاد، فرهنگ، سياست، اخلاق و... جلوه مي‌کند. اگر در ميان قوم لوط فساد در مناسبات غريزه جنسي جلوه کرده بود، در ميان شعیب اين فساد در خريد و فروش و تبادل محصولات با کالا خود را نشان مي‌داد. منظور از «وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ»، نهي از تلاش‌هاي سوداگرانه به شيوه‌هاي ناعادلانه مثل: کم فروشي، کلاه گذاري، تقلب، احتکار، اجحاف و غيره است. اگر در هر يک از مناسبات ميان آحاد جامعه‌اي [در خدمات و سرويس‌هائي که به يکديگر مي‌دهند] اصل انصاف و عدالت رعايت گردد، اخلاق و روحيات آنها بر همين اساس شکل مي‌گيرد و به جنبه‌هاي ديگر سرايت مي‌کند، و گرنه کم فروشي و کلاه گذاري عادت شده و در همه زمينه‌ها ظهور و بروز پيدا مي‌کند. هود : ۸۶ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ  باقيمانده خدائي [=سود حاصل از معامله‌اي عادلانه] براي شما بهتر است، اگر [واقعاً] مؤمن باشيد و [اين را نيز بدانيد که] من پاسدار [=نگهبان؛ شما براي اجراي عدالت] نيستم. ۱۰۰  ۱۰۰- تأکيد ديگري است بر اصل «لا اکراه في الدين». وقتي پيامبر اسلام مأمور اجرا و پياده کردن اجباري دين نبوده و جز بشارت و انذار، نقش حفاظت و وکالتي بر ايمان آنان نداشته، چگونه کساني براي خود حق توليت در دين قائل مي‌شوند؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 83 سوره صفحه_47 💫 در پرتو و ، با خدا و مردم 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ بقره "277/بقره" همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده‌اند و نماز برپا داشته و زكات پرداخته‌اند، پاداششان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى‌شوند. 👈اين آيه، برابر كه «كفّار اثيم» هستند، سيماى مؤمنان را ترسيم مى‌كند كه عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى‌دارند و زكات پرداخت مى‌كنند. تا اشاره به اين باشد كه‌ زمينه‌ى برچيده شدن ربا در جامعه، توجّه به و واحياى نماز وزكات است. ♦️اگر از خدا و مردم بريده‌اند، امّا در مقابل، كسانى هستند كه اهل ايمان و عمل صالح بوده و از طريق نماز، با خداوند مرتبط مى‌باشند و با پرداخت زكات با مردم پيوند دارند. 1⃣ اسلام در كنار مسائل عبادى وفردى، به مسائل اقتصادى ومردمى نيز توجّه دارد. نماز وزكات در كنار هم مطرحند. «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 2⃣ ذكر نماز وزكات بعد از عمل صالح، نشانه آن است كه در ميان كارهاى شايسته حساب اين دو جداست. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ» 3⃣ پروردگار، به مؤمنانى كه اهل عمل صالح و نماز وزكاتند، نظر ويژه‌اى دارد. 4⃣ امنيّت وآرامش واقعى، در سايه‌ى ا و وپيوند با خدا ومردم‌ است. «لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» 👈مردم چهار گروهند:🔻 1⃣. گروهى ايمان آورده و عمل صالح انجام مى‌دهند كه اينان «مؤمنانند». 2⃣. گروهى، نه ايمان آورده ونه كار شايسته انجام مى‌دهند كه اينان «كافرانند». 3⃣. گروهى ايمان دارند، ولى عمل صالح ندارند كه اينان «فاسقانند». 4⃣. گروهى ايمان ندارند، ولى اظهار ايمان مى‌كنند و در ظاهر كار نيك انجام مى‌دهند كه اينان «منافقانند». 📚تفسير نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰 دفاع از بالاتر از دفاع از خود است. ◻️کسانیکه نطق ظالمانه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل را شنیدند یاد تمام جنایتکارترین موجودات بشری در تاریخ افتادند! او بر ادامه "غزه" و عدم امکان موجودیت تصریح کرد! و بر طبل جنگ نابودکننده با کوبید ! و ایران را تهدید به حمله و ادعای در دسترس بودنِ نقاط مختلف کشور نمود! او کشتنِ بیش چهل هزار مرد و زن و کودک را افتخار دانست و بر تمام آنان نام تروریست نهاد! 🔻 روشن است ؛ خدای متعال به مردان غیور غزه و حزب الله لبنان، اذن دفاع داده ؛ ♦️ « أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِيرٌ ».(حج/۳۹) ◻️امروز ؛ این ما هستیم که باید پشتیبان دفاع مردانه آنان از آب و خاک شان باشیم . حال که انسانیم و دارای فطرت انسانی هستیم حتما ندای فطرت که دعوت به حمایت از مظلوم از نهان ما در جوشش است را یافته ایم. 🔻شهیداستادمطهری میگوید؛ "اگر جان یا مال و یا سرزمین مردمی قرار گرفت، شرکت در از مظلوم ، نه تنها صحیح است بلکه بالاتر است از وقتی که از خودش دفاع میکند، چون اگر انسان از خودش دفاع کند از خودش دفاع کرده اما اگر از آزادی دیگری دفاع کند از آزادی دفاع کرده که خیلی مقدس تر است." 🔻در این عرصه ؛ گویندگان و نویسندگان و اصحاب رسانه باید به حمایت معقول و مقبول از مظلومان گسیل شوند. در فرهنگ قرآن ؛ غفلت و بی توجهی به این مهم ؛ نابود کننده تمام پایگاه های معنویت در جهان خواهد بود ؛ ♦️وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا ۗ وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ(40حج) ◻️امروز به جهت پیچیدگی های پیش رو در جهان کنونی ، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالمِ خونخوار باید همراه با انتخاب بهترین تاکتیکِ سیاسی و نظامی باشد . این همان چیزی است که قرآن از آن به " " یاد کرده و ما را به انتخاب راهکارهای مقبول و معقول در اوج زیرکی فرا خوانده است ؛ ♦️ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ» (نساء / ۷۱) آنچه در نطق زهرآگین نتانیاهو بود ؛ توسعه دامنه جنگ به ایران بود و باید بمقتضای آیه فوق او را ناکام گذاشت و کام درنده او را در جای دیگری که به فکرِ تاریکشان خطور نمیکند به تلخی دائمی رساند. 🔻اسلام ؛ منادیِ "الصلح خیر" (نساء /۱۲۸) است، و 👈👈نظام حقوقی دین بر " " است . این اصولِ دینی و انسانی ما در جایی تحقق پذیر است که در برابر درنده ای که هیچ یک از قوانین جنگی و بین المللی را پشیزی قبول ندارد و به ندای هیچ بنی بشری اعتناء نمیکند ، نباشیم. ✍️استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛