#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_305
❇️#زکریا به آرزوی خود رسید
💠يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا
🌱(به او خطاب کردیم:) «ای زکریا، ما تو را به پسری که نامش یحیی ست، بشارت میدهیم که پیش از این هیچ (همانند و) همنامی برای او قرار ندادهایم.»
مریم - ۷
🔹این آیه استجابت دعای زکریا را در پیشگاه پروردگار، استجابتی آمیخته با لطف و عنایت ویژه او بیان میکند، و با این جمله شروع میشود «ای زکریا! ما تو را بشارت به پسری میدهیم که نامش یحیی است پسری (بیسابقه) که همنامی برای او پیش از این قرار ندادهایم»
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_305
❇️#عبادت زمانی ارزش دارد كه #دائمی باشد، نه #مقطعی و #موسمی
💠فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا (۱۱/مریم)
🌱پس (زكريّا) از محراب عبادت به سوی مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبيح گوييد.
🔹در تبليغ، هموطن بودن مبلّغ اولويّت دارد. «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ»
🔹مردان خدا، مكان خاصّی را برای عبادات خود قرار میدهند. «الْمِحْرابِ»
🔹كسی كه مردم را به عبادت دعوت میكند، بايد خود نيز اهل عبادت باشد.
«فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرابِ فَأَوْحی إِلَيْهِمْ»
🔹با هر وسيلهای بايد تبليغ كرد. (آنجا كه زبان زكريّا بند میآيد، با اشاره به مردم سفارش میكند كه خدا را تسبيح كنيد.) «فَأَوْحی إِلَيْهِمْ»
🔹وظيفهی انبيا، دعوت مردم به عبادت است. «فَأَوْحی إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا»
🔹فرزنددار شدن پيرمرد از همسر نازا، نشانهی منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستی و ناتوانی است. «سَبِّحُوا»
🔹عبادت زمانی ارزش دارد كه دائمی باشد، نه مقطعی و موسمی. «بُكْرَةً وَ عَشِيًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣9⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۱۰
وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَـوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ
و هر آینه به موسي [نيز همچون تو] کتاب [تورات] داديم، پس در [پيروي جدّي از] آن اختلاف پديد آمد، و اگر نبود کلمهاي ۱۲۰
[=عامل موثری؛ در به تعويق انداختن بازتاب اعمال سوء در دنيا] که از جانب پروردگارت [بر نظام عکسالعمل طبيعي اعمال] پيشي گرفته است، ميان آنها [بي درنگ] داوري ميشد [=به کيفر خلافشان ميرسيدند] و با اين حال آنها دربارة آن [دامنگير شدن عقوبت اختلافشان در قيامت] در ترديد و بدگمانياند.
__
۱۲۰- معناي «کلمه»، به طور کلي، عامل مؤثر است. کلمه از ريشه «کـَلمْ»، در اصل به معناي تأثير است و از اين روي به زخم ناشي از تأثير شمشير و نيزه، کـَلمْ و سخني که در شنونده تأثير ميگذارد کلام ميگويند. در قرآن حضرت عيسي را کلمه خدا [کلمة من الله] ناميده است، زيرا مادرش مريم تحت تأثير القاي نيروي فرشتهاي حامله شد و اين فرزند تأثيري عظيم در تاريخ بنياسرائيل گذاشت. خداوند ابراهيم(ع) را نيز با «کلماتي» مبتلا ساخت. «کلمات الله» آثار تحقق يافته اراده و امر خدا در آفرينش جهان هستي است.
هود : ۱۱۲
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
پس [با توجه به تجربه موسي و بنياسرائيل] آنگونه که فرمان يافتهاي [در برابر مشکلات رسالت، هم خودت] استقامت بورز، و [هم] کساني که با تو [به راه حق] بازگشتهاند. و [از ضوابط و مقررات حق] سرکشي نکنيد که مسلماً او بر آنچه ميکنيد بيناست.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.#زندگي_قرآني
شماره 104
سوره #ال_عمران صفحه_51
⭕️ #ريشه_يابي و #نكوهش از #اختلاف_دينداران در #دين
🔶إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْـلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ(19 آل عمران)
همانا دين [پذيرفته شده در] نزد خدا، اسلام [=تسليم حق بودن] است و كساني كه كتاب [آسماني] به آنها داده شده، [در پذيرش پيامبر اسلام] اختلاف نكردند، مگر پس از آنكه علم بر آنها حاصل شد [=با وجود آگاهي اختلاف كردند]، به سبب خوي برتريطلبي كه ميانشان بود و آن كس كه [با سركشي و اختلاف] به آيات خدا [مبني بر اتّحاد و تسليم به حق] كفر ورزد، پس [بداند كه] خدا مسلماً سريعالحساب است.
__
🔸فرمود ﴿فَمَا اخْتَلَفُواْ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْم﴾
اين ناظر به توده مردم نيست اين ناظر به #عالمان_دين است.اختلاف در كتاب از توده مردم نيست
هر گونه اختلافي كه در مسائل ديني پديد بيايد مسئول مستقيمش #رهبران_دينياند يعني علماي ديناند
اگر آنها اختلاف نميكردند توده مردم در تفسير تورات در تفسير انجيل و مانند آن اختلافي نداشتند
🖊ايت اله جوادي املي
🔶 آيات بسياري در قرآن در مورد اختلافات قوم بنياسرائيل پس از نجات از شرّ فرعون سخن گفته و تأکيد کرده است که اين اختلافات نه از سر ناآگاهي و بيخبري نسبت به شريعت و تورات، بلکه اتفاقاً پس از علم و آگاهي به خاطر خوي « #بغي»، يعني #زياده_خواهي و رقابت بر سر مال و موقعيت بوده است.
❓اين سؤال در اين زمان، به خصوص براي ملت ما پس از تجربه انقلاب و عملکرد برخي #روحانيون به قدرت تكيه كرده همواره مطرح ميشود که چگونه ممکن است کساني يک عمر درس دين خواندهاند، آنچه را تبليغ کردهاند به راحتي قرباني منافع دنياييشان کنند!؟
👈اكثر مردم چنين ميپندارند که دين همچون فيزيک و شيمي و تاريخ و جغرافياست که دانستنش الزاماً پايبندي به دنبال ميآورد، آنها با اين پندار عملا گرايش انسان به خير و شرّ و جاذبه دوگانه رحمن و شيطان را ناديده ميگيرند. در حالي كه دين قانوني الهي بيش نيست که همچون قوانين بشري، دوطرفه بوده و تنها با تمكين به اصول آن تأثير ميکند.
🔶 - اين آيه كفر به آيات و ايجاد اختلاف را به #علماي يهود نسبت داده كه تودههاي بيخبر را به دنبال خود ميكشيدند و به دليل رقابتهاي ميان خود و يا پيروان ساير شريعتها، منشأ اختلاف و درگيري ميشدند.
كفر به آيات الله، همان ناديده گرفتن و عمل نكردن به آياتي است كه بر تسليم به خدا، ترك خودخواهيها و زيادهطلبيها و حرص و حسد توصيه ميكنند
🌸🍃
تفسير بازرگان
1⃣- سرچشمهى بعضى از اختلافات مذهبى، حسادتها و ظلمهاست؛ نه جهل و بىخبرى.
2⃣- حسد، زمينهى كفر است. «بَغْياً ... وَ مَنْ يَكْفُرْ»
3⃣- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمىگردند. «أُوتُوا الْكِتابَ، جاءَهُمُ الْعِلْمُ، مَنْ يَكْفُرْ»
📚تفسیر نور
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️ نگرانی #شهیدبهشتی از #طاغوتپروری و دگم اندیشی و #عقب_ماندگی از توسعه اسلام در دنیا
🌹بمناسبت دوم ابان سالروز تولد محمدحسين بهشتي
✅️آیت الله بهشتی درباره “معرفت دینی” و “فقه” باورهایی دارد که اگر در “حوزه علمیه” نظریه پردازی شود و در “حکم رانی دینی” به اجراء گذاشته شود هیچ گاه ما چنین مشکلاتی که الان با آن مواجهیم ، مواجه نبودیم .
✅️ ما در “نداشتنِ” مانند شهید بهشتی اشتباه کردیم و گمان کردیم مانند بهشتی داریم و در پی بازشناسی آن شخصیت منحصر و تولید شخصیت هایی مانند او کم کاری کردیم و امروز مغبون هستیم!
💫در سوره رعد آمده ؛ ما از اطراف زمین کم میکنیم. امام صادق(ع) میفرمایند معنای آیه در مورد از دست دادن یک #عالم است.
نتیجه میگیریم ؛ #شعار
«دشمن در چه فکریه؟ ایران پر از بهشتیه»؛
از شعارهایی که واقعا شعار بود و یک درصد هم واقعیت در آن نیست.
یک بهشتی هم نداریم تا چه رسد به «پر از بهشتی»
🔹️ شهید بهشتی به هر عنوان “ #تحمیل_دینی” را باطل میدانست و بر این باور بود ؛ “اگر بخواهید مسلمان زیستن را تحمیل کنید مردم بر علیه این تحمیل #طغیان میکنند.”
🔹️ آیت الله بهشتی برای اجتهاد و بعد مرجعیت فقه و معرفت فقهی کافی نمیدانست و تصریح می کرد؛ “شناخت فقه؛ #اجتهاد نیست ، اجتهاد بر اساس « #معرفت_دینی» است.”
🔹️ وی به نزدیکی رفتاری و اخلاقیِ عالمان و فقیهان به رفتار و #اخلاق_طاغوتی سخت نگران بود و مرید و #مرادبازی را دریچه ورودی به طاغوت و طغیان دانسته و بر این باور بود ؛
🔻🔻«کار عالم دین #مرید و #مراد_بازی نیست».
و به صراحت نوشت ؛
❌❌«عالمان دین به طاغوتها خیلی نزدیکترند تا به انسانهای روشن و سازنده!
چون مردم ما #طاغوتپرورند.
👈👈ما باید مردم را بیدار و از طاغوتپروری جدا کنیم».
🔹️ آیت الله بهشتی در عین روحیه تعبدی که به احکام قطعی دین داشت و چه بسا خود او بشخصه احتیاطات دینی را ارج می نهاد ، اما از دامن گیر شدنِ جامعه به #احتیاطات_دینی و اعلام پشت سر همِ #حرام ، حرام ، حرام .. سخت نگران بود چون رواج احتیاطات در جامعه را باعث بی دینی جامعه میدانست
↩️و اینکه بعضی #فقیهان فکر میکنند اگر احتیاطات فقه را زیاد و مردم را مکلف کنند، سطح دینداری جامعه بالا رفته باشد را بکلی قبول نداشت.
حرف آقای بهشتی این است ؛
🔻“اگر شما #احتیاطات غیرضروری را به جامعه تزریق کردید، این جامعه به #خشونت گرایش پیدا میکنند. علمای یهود یک سلسله #حرامهای_من_درآوردی داشتند که از آن خشونت و خشکی ایجاد شد.”
🔹️ عالم دینی به فراگرفتن چهار مسئله حلال و حرام و دانستن مقداری قرآن و حدیث نیست ، عالم دینی و خصوصا فقیهان موظف به توسعه اندیشه و توسعه آگاهی پیرامون خود است . او که بخشی از دنیای غرب را دیده بود ، خرسند بود که ظرفیت توسعه دینی اسلام در دنیا بیش از مسیحیت وجود دارد و در این رابطه تصریح می نمود ؛
👈 “توسعه #اسلام به اعتراف کلیسا طبیعیترین توسعه دینی در دنیا است”
در اینجاست که اگر عالمان دینی همراه با این #توسعه در جهان امروز نباشند ، حتما بیرون از منظومه فکری دنیای اسلام قرار گرفته و دیگرانی که شرائط لازم برای رهبری جهان اسلام را ندارند پیش قدم میشوند
🎙استاد هادي سروش
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛