مشخصات #جمهوري_اسلامي كه به #مردم معرفي كرديم و دنبال آن بوديم، چه بود؟
🔰 "من خدا را گواه میگیرم قبل از #انقلاب به این عشق پرواز میکردم و با این انگیزه فریاد میزدم:
باید نظام #جمهوری باشد؛
باید #تجملات کنار برود؛
این طبقاتی که مردم را از نظر لباس و وضع خانه و زندگی از هم جدا کرده و یک #اقلیت را #ارباب
و یک #اکثریت را #فقیر و بدبخت کرده است،
باید این این فاصله برداشته شود.
مثل #پیغمبر ص که اگر در مدینه جمعی #گرسنه بودند پیغمبر از همه گرسنهتر بود
👈و اگر در مدینه سادهپوش بودند #علی از همه سادهپوشتر بود.
اگر سادهنوش بودند علی از همه سادهنوشتر بود.
غذای علی از همه خشنتر بود؛
لباس علی از همه سادهتر و کهنهتر بود.
ما #نظام_جمهوری را ۱۴ قرن است اینگونه به مردم معرفی کردیم.
✅گفتیم ضرار بن ضمرة نزد #معاویه آمد.
معاویه گفت: «یا ضرار! صف لی علیاً.»
ضرار گفت: «معاویه من میترسم از علی نام ببرم و از #علی مدح کنم، موجب ملال خاطر شما باشد و اذیتم کنید.»
معاویه گفت: «من به تو امان میدهم.»
👈آنگاه ضرار آن خطبه مشهور را خواند:
🔻«معاویه! کان والله فینا کأحدنا؛ معاویه! علی با ما که بود مثل ما بود؛ صدای علی از صدای ما کوتاهتر بود؛ لباس علی از لباس ما خشنتر بود؛ غذای علی از غذای ما سادهتر بود؛ از همه ما بیشتر کار میکرد و از همه ما کمتر بهره میبرد. معاویه! به خدا علی در مقام تقسیم کار سختترین کارها را خودش برمیداشت، اما در مقام سهم برداشتن کمترین سهم را برای خود برمیداشت.»
👈👈ما که گفتیم #حکومت_اسلامی میآوریم یعنی این را میآوریم."
🎙 مرحوم آیتالله #موسوی_اردبیلی، حسینیه ارشاد؛ ۱۳۶۴
▪️به مناسبت سالروز رحلت آیتالله موسوی اردبیلی، رفیق شفیق شهید مظلوم #بهشتی"
📱نقل از کانال «شهید آیتالله دکتر بهشتی» در تلگرام
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
🔸جز این نیست که کارش چون ایجاد چیزی را بخواهد این است که به آن میگوید: باش! پس بیدرنگ موجود میشود
📗سوره یس، آیه ۸۲
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 6 تا 15
📄#صفحـہ_333
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_333
❇️آنها که بر لب پرتگاه #کفرند!
💠وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ
🌱(و نیز) در میان مردم، کسی هست که خدا را بر حاشیهای (از منافع خویش) میپرستد؛ بدینصورت که اگر خوبی و خیری به او برسد، به سبب آن آرامش پیدا میکند؛ ولی اگر بدی و گرفتاریای به او برسد، (از دین خود) باز میگردد. دنیا و آخرت خود را تباه کرد و از دست داد. (آری؛) حقیقتاً زیان آَشکار، همین است.
حج - ۱۱
🔷در آیات گذشته سخن از دو گروه در میان بود گروه پیروان گمراه، و رهبران گمراه کننده، اما در آیات مورد بحث سخن از گروه سومى است که همان افراد ضعیف الایمان هستند.
قرآن در توصیف این گروه چنین مى گوید: ((بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند اما ایمان قلبى شان بسیار سطحى و ضعیف است)) (و من الناس من یعبد الله على حرف).
تعبیر به ((على حرف)) ممکن است اشاره به این باشد که ایمان آنها بیشتر بر زبانشان است، و در قلبشان جز نور ضعیف بسیار کمرنگى از ایمان نتابیده است.و ممکن است اشاره به این باشد که آنها در متن ایمان و اسلام قرار ندارند بلکه در کنار و لبه آنند، زیرا یکى از معانى حرف لبه کوه و کناره اشیاء است و مى دانیم کسانى که در لبه چیزى قرار گرفته اند مستقر و پا بر جا نیستند، و با تکان مختصرى از مسیر خارج مى شوند، چنین است حال افراد ضعیف الایمان که با کوچکترین چیزى ایمانشان بر باد فنا مى رود.
🔷سپس قرآن به تشریح تزلزل ایمان آنها پرداخته مى گوید: ((آنها چنانند که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند! (فان اصابه خیر اطمان به و ان اصابته فتنة انقلب على وجهه).
گوئى آنها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تأمین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس!
👌قابل توجه اینکه قرآن در مورد روى آوردن دنیا به این اشخاص تعبیر به خیر مى کند، و در مورد پشت کردن دنیا تعبیر به فتنه (وسیله آزمایش) نه شر اشاره به اینکه این حوادث ناگوار شر و بدى نیست، بلکه وسیله اى است براى آزمایش.
👈و در پایان آیه اضافه مى کند و ((به این ترتیب آنها هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرت را)) (خسر الدنیا و الاخرة ).
((و این روشنترین خسران و زیان است که انسان هم دینش بر باد رود و هم دنیایش)) (ذلک هو الخسران المبین).
در حقیقت این گونه افراد دین را تنها از دریچه منافع مادى خود مى نگریستند و معیار و محک حقانیت آن را روى آوردن دنیا مى پنداشتند، این گروه که در عصر و زمان ما نیز تعدادشان کم نیست، و در هر جامعه اى وجود دارند، ایمانى آلوده به شرک و بت پرستى دارند منتها بت آنها همسر و فرزند و مال و ثروت و گاو و گوسفند آنها است و بدیهى است که چنین ایمان و اعتقادى سست تر از تار عنکبوت است!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_333
❇️تنها وسيلهی آرامبخش، #ايمان و #توكّل به خداست و هرگونه طرح وبرنامهی ديگری، منهای ارادهی الهی و ايمان به او بيهوده است
💠مَنْ كانَ يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ فَلْيَمْدُدْ بِسَبَبٍ إِلَی السَّماءِ ثُمَّ لْيَقْطَعْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ (۱۵/حج)
🌱هر كس گمان میكند كه خداوند او (پيامبرش) را در دنيا و آخرت ياری نمیكند، (و در پی مكر و حيله است، بگو تا) طنابی به آسمان بياويزد (و خود را حلق آويز كند) سپس (آن را) قطع كند، آن گاه بنگرد كه آيا نيرنگش خشم او را فرو مینشاند؟!
🔹امداد و نصرت الهی، در دنيا و آخرت قطعی است. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»
🔹نااميدی از قدرت و نصرت الهی، تعادل انسان را از بين میبرد. «يَظُنُّ أَنْ لَنْ يَنْصُرَهُ اللَّهُ»
🔹خودكشی هرگز راه نجات نيست. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ»
🔹به كارگيری زمين و آسمان، صعود و سقوط، و هر اقدامی كه فاقد ايمان باشد، بیاثر است. «هَلْ يُذْهِبَنَّ كَيْدُهُ ما يَغِيظُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan