eitaa logo
قران پویان
478 دنبال‌کننده
6هزار عکس
701 ویدیو
623 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 168 ⭕️ و بدون تامل، 👈 اين بيان نوراني امام (سلام الله عليه) روايت تامّي است كه: 🌹«مَنْ أَصْغَی إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ‌»؛ فرمود هر كسي كتاب كسي را مي‌خواند, كسي را گوش مي‌دهد, مقاله كسي را مي‌خواند, روزنامه كسي را مي‌خواند كه بخواهد به او كند، يك وقت است مي‌خواهد ببيند او چه مي‌گويد که آن حرف ديگري است، اما باشد, , نوشته كسي, گفته كسي, رفتار كسي باشد اين را مي‌گويند «اِصغاء»، 💫 فرمود: «مَنْ أَصْغَی إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ‌»؛ يعني «أطاعه» . 🎙ايت اله جوادي املي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❌خطراتِ در کمین ، آدمی و جامعه از نگاه ع در بیان امام (ع) در راستای دین و انسان و جامعه ، سه خطر غیر قابل انکار معرفی شده است . نابودیِ دین ؛ در است ، و تباهی انسان در طمع اوست ، و سقوط جامعه ؛ در رهبری و ریاست زمامداران و مسئولانِ فاسد قرار دارد! "ولاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ ، وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ ، وَ بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ ؛ - امام جواد عليه السلام فرمود: هيچ چيز مثل بدعت دين را از بين نمى برد، و هيچ چيز مثل طمع مرد را تباه نمى كند، و به واسطه رؤساء مردم هم اصلاح مى شوند.."(مسندالامام الجواد / ۲۴۶) ✅️تاثیر بر نابودی اخلاقی و سیاسی جامعه "بِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ" ، پس مسئولان و رفتار مدیریتی آنان تاثیر غیر قابل انکار بر خیر و صلاح و نیکی جامعه دارد و نباید آدرس غلط به کسی دهیم! گرچه این جایگاه مدیریتی قابل انکار نیست ، اما اسلام در بخش مدیریت جامعه در مبارزه مستقیم با جاهلیت به تئوریِ متفاوتی در مدیریت و رهبری و مسئولیت دست زد و به تاثیر سوء رهبران و مدیران فاسد توجه نمود. ♦امام علی (ع) به شیوع و اشاره نمود و به سرداران لشکر نوشته‌اند: "حاکمان سابق مردم را از حقشان بازداشتند و در نتیجه مردم مجبور شدند با رشوه دادن حق خودشان را بخرند. ؛ - أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ" (نهج ، نامه ۷۹) در مورد دیگری تصریح نمود ؛ ظلم مدیران جامعه در معال ؛ باعث نابودی حکومت است ! در همان نامه به سرداران نوشته‌اند "تنها چیزی که موجب نابودی حکومتهای قبل شد همین بود که را از بازداشتند و مردم مجبور شدند حقشان را بخرند.؛ - إِنَّمَا أَهْلَکَ مَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ". ✅️باید از فاصله گرفت لذاست که ائمه دین (ع) توصیه های مهمی را در این رابطه ایراد داشته اند.نمونه آن در این بیان امام صادق (ع) به ابن‌ابان فرمود: «ای گروه نوجوانان! از خدا بترسید و به رؤسا مراجعه نکنید. آنان را رها کنید تا از ریاست بیفتند و خوار شوند و رجال را دوست و محرم اسرار به‌جای خدا قرار ندهید. به خدا! ما برای شما از آنان بهتریم . سپس با دست به سینه‌اش زد ؛ - یَا مَعْشَرَ الْأَحْدَاثِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تَأْتُوا الرُّؤَسَاءَ وَ غَیْرَهُمْ حَتَّی یَصِیرُوا أَذْنَاباً لَا تَتَّخِذُوا الرِّجَالَ وَلَائِجَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنَا وَ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ مِنْهُمْ ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ.» (وسایل الشیعه، ج۲۷، ص۱۳۳) ✅️در اسلام‌ نداریم به این عبارت استادمطهری توجه نمایید: ❌❌" مردم قبل از اسلام این طور گمان می کردند که آنها آفریده شده اند که از کورکورانه اطاعت نمایند اراده فقط اراده اداره کنندگان بود. اسلام آمد این ترتیب را بهم زد و 👈👈برای هر فردی حق و رقابت در مورد حکومت قائل شد و برای هر فردی در امر حکومت قرار داد ” . 🎙حجت الاسلام هادی سروش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ و بیفزا بر من از فضلت‌ای بزرگوار بخشی از دعای ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 137 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5771722230849346559.mp3
2.46M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ (۱۵۱) الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ (۱۵۲/شعراء) 🌱و از فرمان کسانی که از حد می‌گذرند، اطاعت نکنید؛ (۱۵۱) هم‌آنان که در زمین فساد می‌کنند و اصلاح نمی‌کنند.» (۱۵۲) شعراء [۱۵۱-۱۵۲] 🔷‏می‌دانيم اسراف همان تجاوز از حد قانون آفرينش و قانون تشريع است، اين نيز روشن است كه در يك نظام صحيح هر گونه تجاوز از حد موجب فساد و از هم گسيختگی می‌شود، و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است و نتيجه اسراف فساد. ‏البته بايد توجه داشت كه اسراف معنی گسترده‌ای دارد. 🔹گاه در مسائل ساده‌ای مانند خوردن و آشاميدن است (چنان كه در آيه ۳۱ سوره اعراف آمده). 🔹‏و گاه در انتقام‌گيری و قصاص بيش از حد (چنان كه در آيه ۳۳ سوره اسراء آمده است). 🔹‏و گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه (چنان كه در آيه ۶۷ سوره فرقان آمده). 🔹‏و گاه در داوری كردن و قضاوت نمودنی كه منجر به كذب و دروغ می‌شود، (چنان كه در آيه ۲۸ سوره غافر،" مسرف و كذاب" در رديف هم قرار گرفته). 🔹‏و گاه در اعتقادات است كه منتهی به شك و ترديد می‌شود (همانگونه كه در آيه ۳۴ سوره غافر" مسرف و مرتاب" با هم آمده است). 🔹‏و گاه به معنی برتری جويی و استكبار و استثمار آمده (چنان كه درباره فرعون در آيه ۳۱ سوره دخان می‌خوانيم: إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ‌:" او برتری‌جوی و مسرف بود"). و 🔹بالآخره گاه به معنی هر گونه گناه می‌آيد (چنان كه در آيه ۵۳ زمر می‌خوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلی‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را می‌بخشد" ). ‏با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبی آشكار می‌شود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هم او نشانه‌های هستند و هم و . 🌱‏فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۵۸) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۵۹/شعراء) 🌱‏پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در اين (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتی است، و (لی) اكثر آنان ايمان آورنده نيستند. و البتّه پروردگار تو بی شك همان توانای مهربان است. ‏🔹توهين به مقدّسات الهی به حدّی مهم است كه گروهی به خاطر كشتن يك حيوان، نابود می‌شوند. فَعَقَرُوها ... فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ‌ ‏🔹هم الطاف او نشانه‌های عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لَآيَةً» ‏🔹انسان می‌تواند حتّی با ديدن بزرگ‌ترين نشانه‌های الهی، در برابر حقّ عناد ورزد و ايمان نياورد. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ» ‏🔹فرستادن انبيا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبيّت اوست. «رَبَّكَ» ‏🔹ايمان و كفر مردم، در خداوند اثری ندارد. «إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ» ‏🔹قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan