💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 137 تا 159
📄#صفحه_373
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_373
❇️رابطه #اسراف و #فساد_در_ارض
💠وَ لا تُطِيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ (۱۵۱) الَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ (۱۵۲/شعراء)
🌱و از فرمان کسانی که از حد میگذرند، اطاعت نکنید؛ (۱۵۱) همآنان که در زمین فساد میکنند و اصلاح نمیکنند.» (۱۵۲)
شعراء [۱۵۱-۱۵۲]
🔷میدانيم اسراف همان تجاوز از حد قانون آفرينش و قانون تشريع است، اين نيز روشن است كه در يك نظام صحيح هر گونه تجاوز از حد موجب فساد و از هم گسيختگی میشود، و به تعبير ديگر سرچشمه فساد، اسراف است و نتيجه اسراف فساد.
البته بايد توجه داشت كه اسراف معنی گستردهای دارد.
🔹گاه در مسائل سادهای مانند خوردن و آشاميدن است (چنان كه در آيه ۳۱ سوره اعراف آمده).
🔹و گاه در انتقامگيری و قصاص بيش از حد (چنان كه در آيه ۳۳ سوره اسراء آمده است).
🔹و گاه در انفاق و بذل و بخشش بيش از اندازه (چنان كه در آيه ۶۷ سوره فرقان آمده).
🔹و گاه در داوری كردن و قضاوت نمودنی كه منجر به كذب و دروغ میشود، (چنان كه در آيه ۲۸ سوره غافر،" مسرف و كذاب" در رديف هم قرار گرفته).
🔹و گاه در اعتقادات است كه منتهی به شك و ترديد میشود (همانگونه كه در آيه ۳۴ سوره غافر" مسرف و مرتاب" با هم آمده است).
🔹و گاه به معنی برتری جويی و استكبار و استثمار آمده (چنان كه درباره فرعون در آيه ۳۱ سوره دخان میخوانيم: إِنَّهُ كانَ عالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ:" او برتریجوی و مسرف بود"). و
🔹بالآخره گاه به معنی هر گونه گناه میآيد (چنان كه در آيه ۵۳ زمر میخوانيم: قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً:" بگو ای بندگان من كه بر خود اسراف كرديد از رحمت خدا مايوس نشويد كه خداوند همه گناهان را میبخشد" ).
با توجه به آنچه گفتيم رابطه اسراف و فساد به خوبی آشكار میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_373
❇️هم #الطاف او نشانههای #عبرت هستند و هم #قهر و #عذابش.
🌱فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ (۱۵۸) وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (۱۵۹/شعراء)
🌱پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در اين (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتی است، و (لی) اكثر آنان ايمان آورنده نيستند. و البتّه پروردگار تو بی شك همان توانای مهربان است.
🔹توهين به مقدّسات الهی به حدّی مهم است كه گروهی به خاطر كشتن يك حيوان، نابود میشوند. فَعَقَرُوها ... فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ
🔹هم الطاف او نشانههای عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لَآيَةً»
🔹انسان میتواند حتّی با ديدن بزرگترين نشانههای الهی، در برابر حقّ عناد ورزد و ايمان نياورد. «لَآيَةً وَ ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔹فرستادن انبيا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبيّت اوست. «رَبَّكَ»
🔹ايمان و كفر مردم، در خداوند اثری ندارد. «إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ»
🔹قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹خلاصه تفسیر سوره دخان از تفسیر تسنیم آیت اله جوادی آملی
بخش ششم
﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾
ما يک قضا داريم و يک قَدَر؛ قضاي الهي يک اصل کلّي است؛ مثل ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ اين يک قضاي الهي است؛ اما قَدَري داريم که مربوط به تکتک افراد در زمان و زمين است که ﴿فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَيَستَأْخِرُونَ سَاعَةً وَ لاَ يَسْتَقْدِمُونَ﴾، اين ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾ يک اصل کلّي است و شامل همه اين قَدَرهاست، آن قَدَر و اندازه معين به تدريج نازل ميشود که ﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾، تفريق، تکميل تفصيل و جدا کردن اين است. در همان مرحلهٴ اجمال و اصل کلّي آمده است که تکميل اينها، تفصيل اينها و تفريق اينها مربوط به زمان و زمين خاص است که هر وقت آمده تو اعلام بکن. ما قَدَري داريم که زيد در چه زمانی ميميرد که قابل تغيير هم هست و قضايي هم داريم که قابل تغيير نيست؛ قضايي که قابل تغيير نيست، اين است که ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ﴾، کسي که نميرد در عالَم نيست؛ اما براي زيد مشخص شد که مثلاً فلان مقدار عمر دارد، اگر صله رحم کند و بهداشت را رعايت کند و اگر صله رحم نکند، صدقه ندهد و بهداشت را رعايت نکند و مانند آن عمر او کم ميشود؛ ابهامي نزد خدا نيست، زيرا خدا ميداند که زيد به سوء اختيار خود بيراهه ميرود، يا به حُسن اختيار خود در راه است، زيد کدام راه را انتخاب ميکند و پايان آن چيست «عِندَ الله» معلوم است؛ لذا فرمود: ﴿وَ أَجَلٌ مُسَمّي عِندَهُ﴾،
در جريان قرآن هم همينطور است؛ قرآن قضايي دارد و قَدَري؛ قضاي قرآن همان علم اجمالي، علم لدنّي و علم کلّي است به همه اين قرآن .و قَدَري هم دارد که ﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾، در همان قضا هم تثبيت شده است که تا فلان فرصت نرسد و باز نشود شما اعلام نکنيد؛ اين است که وجود مبارک حضرت منتظر است که وحي بيايد، جواب آن سؤال از «روح» يا سؤال از «أهلّة» را دريافت بکند و بعد به جامعه ابلاغ بکند.
﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾؛ يعني هر امر مُتقَن و متن بسته را ما در «ليلهٴ قدر» تفصيل ميدهيم و جداجدا ميکنيم که ميشود شب قَدْر و قَدَر، نه شب قضا؛ لذا فرمود در شبي که ﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ﴾، در آن شب و «ليلهٴ مبارکه» اين قرآن را نازل کرديم که مقدّرات به اين سبک نازل ميشود: ﴿أَمْراً مِنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ ٭ رَحْمَةً مِن رَبِّكَ﴾؛
مطلب ادامه دارد.....
https://zaya.io/m42dk
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 169
سوره #ال_عمران صفحه_65
🔻نكاتی از #جنگ_احد
🟧قسمت چهارم :
#صبر و #تقوا عامل جلب #امداد_فرشتگان مختلف
💠بَلى إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ «125» ال عمران
البتّه اگر صبر ومقاومت كنيد وپرهيزگارى نماييد (گرچه) دشمنان با خشم و خروش بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته مخصوص مدد مىرساند.
↩️در آيهى قبل، سخن از نزول سه #هزار_فرشتهى امدادرسان بود و در اين آيه، سخن از پنج هزار فرشتهى مخصوص، در صورتِ صبر و تقواى رزمندگان است.
ذكر تعداد فرشتگان، نشان مىدهد كه قدرت آنان محدود است. همان گونه كه از كلمهى «مُنزَلين» فهميده مىشود كه فرشتگان تحت امر خدا هستند و از پيش خود كارى انجام نمىدهند. و از كلمه «مُسَوّمِين» استفاده مىشود كه فرشتگان امدادى، نيروهاى ويژهاى هستند. چنانكه امام زينالعابدين عليه السلام در سلام خود به فرشتگان، براى هر دسته از فرشتگان، مأموريّت خاصّى را بيان مىكند.
↩️در آية قبل از «الْمَلآئِكَهِ مُنزَلِين» نام برد و در اين آيه از «الْمَلآئِكَهِ مُسَوِّمِينَ». در آية 9 انفال (8:9) نيز از «الْمَلَائِكَهِ مُرْدِفِينَ» ياد شده است. هر كدام از اين اوصاف نمايانگر حالتي از چنان امدادي است؛ مُنزَلِين گويا دلالت بر نزول در زمينة روحي و آمادگي و استعداد مجاهدان ميكند. مُسَوِّمِينَ را نشانگذار ناميدهاند! تعبير مُرْدِفِينَ احتمالاً دلالت بر رديف و پي در پي بودن آن امداد و سلسله مراتب آن متناسب با آمادگي گيرنده امداد ميكند.
↩️ #استقامت #وتقوا، عامل نزول فرشتگان وامدادهاى غيبى است. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا ... يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ»
💫 #امدادهاى_الهى، اختصاص به زمان پيامبر ندارد. «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا ... يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ»
⬅️ هرچه هجوم دشمن بر #تقواپيشگان شديد باشد، خداوند نيز برامدادهاى خود مىافزايد. «يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ ... بِخَمْسَةِ آلافٍ»
📚تفسير نور و بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 #درد_بی_درمان امروز دنیا، عدم توجه به #حقوق_اقلیت و حقوق اپوزیسیون است.
🟡ا گر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف #حقوق_عمومی اسلامی است میگویم #نهجالبلاغه؛
👈وقتی نهجالبلاغه را باز میکنیم در عین حال که او فرمانروا است و حکومت #عادلانه دارد (نامه مالک اشتر نمونه این عدل است) اما بین زهد و حاکمیت را جمع کرده است. او زهدش را درون حکومت و فرمانروایی اش نشان میدهد و این رویکردی است که خلاف مکتبهای اخلاق سیاست است. از چنین شخصیتی که دارای صفات متضاد است چنین کتابی بیرون آمده است. همه چیز در این کتاب هست. حال چه کسی می تواند این اثر را شرح کند؟ چه کسی سزاوار است این کتاب با این همه مطالب مختلف را شرح کند؟ ما فرزند حوزه هستیم و افراد را میشناسیم. تعدادی از افراد متخصص در یک رشته هستند و تقوای آنان این اقتضا را دارد که مخالف علوم دیگر نباشند و حداقل به رشتههایی که نمیدانند حمله نکنند، البته همه اینگونه نیستند و عدهای چنان متخصص در یک رشته میشوند که به رشتههای دیگر حمله و رشتههای دیگر را سرکوب میکنند.
🔖اگر از من بپرسند در تاریخ چهارده قرن ادبیات اسلامی، چه کتابی معرف حقوق عمومی اسلامی است میگویم نهجالبلاغه؛ آنجا که به عنوان یک حاکم میگوید از من انتقاد کنید و حق انتقاد دارید. در کدام کتاب بهتر از نهجالبلاغه حقوق اپوزیسیون محترم شمرده شده است؟ درد بی درمان امروز دنیا عدم توجه به حقوق اقلیت و حقوق اپوزیسیون است؛ دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت میزنند در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است چون اکثریت که قدرت را دارد و این در نهجالبلاغه شکوفا شده است که حقوقی از این دست چگونه باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرفها حرف بزند فقیهانه و خواندنی میشود.
🔖فقیهانه سخن گفتن را ذیل #نهج_البلاغه میبینیم. حقوق خوارج و کسانی که مسلحانه قیام کردهاند و برخورد مولا(ع) با خوارج یکی از زیباترین مواردی که در نهجالبلاغه آمده است. حقوق بشر که حضرت به والیاش میفرماید، یازده قرن قبل از اعلامیه #حقوق_بشر در نهج البلاغه آمده است. در قرن حاضر پس از جنگ جهانی بود که اعلامیه حقوق بشر را نوشتند و مهمترین اصل آن را نیز برابری انسانها قرار دادند؛ بنابراین چنین عباراتی را حتما باید یک حکیم شرح کند. کجا هستند کسانی که ضدفلسفه هستند و بتوانند این عبارت نهجالبلاغه را معنا کنند؟
🎙آیت الله سيد مصطفي محقق داماد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛