📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره انفال آيه ۲۷ :
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ
اي کسانيکه ايمان آورده ايد!
زنهار در کار دين با خدا و رسول خيانت مکنيد و در کار دنيا با يکديگر.
الا مومنان با رسول خدا
خيانت نورزيد هرگز شما
O, you who believe! Do not betray Allah and Allah's Messenger, nor misuse knowingly properties entrusted to you.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبردر سوره #تكوير : عصاره فرازها و درس سوره تكوير چيست؟ پرسش و پاسخ در تفسير سوره اذا الشمس كورت
🔸فراز دوم آیات ۱۴-۸
وَ إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ ﴿٨﴾
و زمانیکه دختران زنده بگور شده مورد پرسش واقع شوند
بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿٩﴾
به کدامین گناه کشته شدند
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ﴿١٠﴾
و زمانیکه نامه های (اعمال) گشوده شوند
وَ إِذَا السَّمَاءُ کُشِطَتْ ﴿١١﴾
و زمانیکه این آسمان از جا کنده شود
وَ إِذَا الْجَحِیمُ سُعِّرَتْ ﴿١٢﴾
و زمانیکه دوزخ زبانه کشد و مشتعل گردد
وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿١٣﴾
و زمانیکه بهشت نزدیک آورده شود
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا أَحْضَرَتْ ﴿١٤﴾
بداند هر کس آنچه را که حاضر کرده است
👈درب فراز دوم : مرحله دوم قیامت زمان بازخواست و مشاهده اعمال ثبت شده و نتیجه و بازخورد آن اعمال است (نیک یا بد)
ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستودوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️خداوند متعال در سوره مبارکه نحل آیه 90.
🔶ان الله یامر بالعدل والاحسان وایتاء ذی القربی وینهی عن الفحشاء والمنکر والبغی یعظکم لعلکم تذکرون
🔶خداوند به #عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان میدهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی میکند؛ خداوند به شما اندرز میدهد، شاید متذکّر شوید!
👈پیامها
1)آیا خداوند که انسانها را به #عدالت واحسان دعوت میکند می شود که خود عادل نباشد؟
2) #عدل واحسان در کنار هم جاذبه دارند
وگرنه مقرارات خشک دلها را التیام نمی دهد 🌹🌹
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
✳️قسمت سوم
مرحوم ایت اله صادقی تهرانی در تفسیر فرقان در ذیل آیه 2 سوره نور چنین گفته است:👇👇
❇️بخش دوم
اگر بر حسب سنت قطعيه «رجم» نيز در بعضى موارد مانند زن شوهردار و مرد زن دار با شرايطش وارد است، خود تقييدى به اين مطلق است، زيرا اين مطلق در رديف سوم اطلاق قرار دارد و آماده اين چنين قيدى مى باشد، زيرا چنين قيدى بسيار كم است، حتى خود حد معمولى هم در كل تاريخ اسلام در اجتماعات اسلامى انگشت شمار است، تا چه رسد به اينكه شخصى داراى همسر در محضر جمعى از مسلمانان بصورت بى باكانه و بى پروا به چنان آلودگى تن در دهد.
و «رجم» هم به معناى سنگسار و سنگباران نيست، چرا كه هدف و مقصد، تعزير و تعذيب و در نهايت تأديب و تنبيه زناكار است، نه اينكه منظور اعدام و نابودى او باشد.
لذا- بر حسب رواياتى- حد رجم بايد با پرتاب و اصابت چند عدد ريگ متوسط به بدن انجام شود، بطورى كه خطر مرگ و قتل برايش در پى نداشته باشد
و جاهاى حساس و مرگ پذيرى از بدنش، بايد مصون از اصابت ريگ ها، و دردش هم به اندازه صد ضربه شلاق باشد، با چنين شيوه و روشى، رجم شرعى تحقق پيدا مى كند، و سپس فرد محكوم آزاد و رها است. و اين رجم بسى بدتر و بالاتر از شلاق و تازيانه است،
و در امر تنبيه متخلف قوياً تأثيرگزار مى باشد، كه در درد با شلاق دست كم برابرى دارد و تنها در اهانت از آن بيشتر است. بايد گفت كه زناها متقاوت اند، نوعى اش همين زناى عادى است كه بدون همسر تحقق مى يابد، و بالاتر از آن زناى كسى است كه داراى همسر است، و اين همسر هم براى ضرورت جنسيش كافى است، كه بطور طبيعى حد شديدترى در مورد آن مد نظر است و يا كمتر از زناى معمولى مانند بندگان زرخريد كه حتى اگر همسرى هم داشته باشند، حد زناى آنان از حد زناى معمولى كمتر است، كه «أحصنَّ» در در آيه مربوطه اش به معناى شوهردار بودن زنانى زرخريد است،
و «محصنات» كه در مقابل اين زرخريدان مى باشند، طبعاً زنان آزاده اند كه همسرى هم ندارند، اينجا نصف حدشان پنجاه ضربه شلاق است، با آنكه اين زرخريدان داراى همسرند، و اين خود تأييد ديگرى است براى اينكه اينجا «محصنات» همان زنان آزاده اند و نه شوهردار، كه حد شوهرداران شان رجم است، و رجم هم نصف ندارد،
از جمله" لا تأخذكم بهما رأفة في دين اللَّه" مستفاد مى گردد كه مهربانى و رأفت در مورد اجراى حد زنا منفى است، و صد ضربه شلاق نبايد آنگونه مهربانانه و آرام باشد كه محكوم احساس دردى چندان نكند و نه اينكه با استفاده از دارو- چه برونى و چه درونى- اثرات لازم ضربه هاى شلاق كم اثر و يا بى تأثير گردد، و بايد شلاق بدون هيچ تخدير و تقليلى بگونه اى متوسط و پياپى بر محكوم نواخته شود، مگر در صورتى كه خطر مرگ و يا صدمه اى بيش از درد شلاق در پيش باشد.
گروهى از مؤمنان كه بايستى در اين جريان حاضر باشند، دست كم سه نفرند و بيشتر از آن هم واجب نيست.
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💫رمز قرآن از حسين آموختيم
💫ز آتش او شعله ها اندوختيم
اقبال لاهوری
✨✨میلاد با سعادت امام حسین (ع) بر تمام عاشقان و شیفتگان آنحضرت مبارک باد✨✨
https://eitaa.com/quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت سجاد(ع)🍀
بند ۱
🍃🌸🍃اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ
وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْى🌸ِ
ٍ
✅خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
ِدرخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگانِ
و معدن دانش و خاندان وحى🍃🌸🍃
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر و فهم سوره #تكوير : ترجمه ای متفاوت از آيات ابتدای سوره تكوير : 👈منظوز از حشر وحوش و تزويج نفوس و تعطيل عشار چيست؟ 👈آيا آيات ابتدای سوره تكوير به نفخ صور اول مربوط است يا نفخ دوم؟
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ {۱}
آنگاه كه خورشيد به هم درپيچد(از مدارفعلی خودخارج شود)
وَإِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ {۲}
و آنگه كه ستارگان همى تيره شوند
وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ {۳}
و آنگاه كه كوهها به حرکت درآيند
وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ{۴}
وقتى معاشرتها وانهاده(تعطیل) شوند
وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ {۵}
و آنگه كه وحوش (انسانها که نامانوس با هم هستند)را همى گرد آرند(محشور نمایند)
وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ {۶}
درياها آنگه كه جوشان و لبریز گردند
وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ {۷}
وآنگاه که هرکس در پیوندند(با ملائک همراه خود:سایق وشهید)
وَإِذَا الْمَوْؤُودَةُ سُئِلَتْ {۸}
و پرسند چو زان دخترك زنده به گور
بِأَيِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ {۹}
به كدامين گناه كشته شده است
وَإِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ {۱۰}
و آنگاه كه نامه ها زهم بگشايند
وَإِذَا السَّمَاء كُشِطَتْ {۱۱}
و آنگاه كه آسمان(چون غشایی) بركنده شود
وَإِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ {۱۲}
و آنگه كه جحيم را برافروزانند
وَإِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ {۱۳}
و آنگه كه بهشت را نزدیک آرند
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ {۱۴}
هر نفس بداند چه فراهم ديده
💢عصاره فراز ایات (۱۴-۱) : در قیامت که با حوادث عجیب و عظیمی همراه است،نامه ها گشوده و هرکس به اعمال خود آگاه شود.
🖌سیدکاظم فرهنگ
جهت توضیحات بیشتر و مشاهده سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستودوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
◀️ امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
🔶أعدَلُ النّاسِ مَن أنصَفَ عَن قُوَّةٍ.
🔸عادل ترین مردم کسی است که با داشتن قدرت، #عدالت بورزد.وبه انصاف رفتار کند.
📚 غررالحکم حدیث ۳۲۴۲
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
در تفسیر فرقان در خصوص ایه 3 سوره نور چنین امده است:
"در اين آيه چهار عنوان برابر يكدگر قرار گرفته اند: نكاح، زنا، شرك و ايمان «لا ينكح» و «لا ينكحها» هم هر دو نهى شديد است بصورت اخبار،
كه اگر تنها اخبار باشد، بطور قطع دروغ است زيرا مرد زناكار هرگز در پى زن آلوده و ناپاك براى تشكيل خانواده اش نيست، كه وجداناً هر انسانى دوست ندارد كه همسر و خانواده اش آلوده بوده و بازيچه هوسبازى دگران باشند، و زنان نيز چنانند كه هرگز براى زناشويى مردان ناپاك را نمى گزينند، بلكه شرط اصلى زنان و مردان گرچه ناپاك هم باشند ازدواجى پاك است،
لذا است كه آيه فوق در قيافه اخبار، نهى شديد را تبيين مى كند، و" حُرِّم ذلك عَلى المؤمنين" تأكيد دومى است بر حرمت ازدواج فرد پاك دامن با شخص آلوده و ناپاك.
در اين آيه، مؤمنان در مقابل زناكاران و مشركان مطرح شده اند. اين طرح، علو مقام و منزلت مؤمنان را اعلام مى دارد كه نبايد با پليدان و ناپاكان عقد ازدواج ببندند، و دامن پاكيزه خويش را به ناپاكيها بيالايند، و نيز تنبيهى است به آلودگيهاى جنسى كه مسلمان ناپاك حق ازدواج با مسلمان پاك دامن را ندارد، مرد زناكار تنها مى تواند با زن زناكار و مشرك، پيمان و گره همسرى ببندد و برعكس، و غير آن تجويز نشده است، و آيه مورد بحث، چنين موضوعى را بازگو مى كند.
همسرى ناهماهنگ همچنان كه از آغاز حرام است، در ادامه هم اگر يكى از اين دو مبتلا به ناپاكى شدند و توبه هم نكردند و چاره اى هم براى جلوگيرى از اين انحراف جنسى هم نبود، بدون طلاق از يكديگر جدا مى شوند، بلى اگر توبه كنند و يا براى استمرار زوجيّت وعده توبه بدهند، در اين صورت جدايى در كار نيست،
و چنان شخص ناپاك كه بعد از زناشويى توبه كند، اطلاق زناكار به او درست نيست تا ادامه ازدواجش حرام باشد، مهم تر اينكه اگر به شرط ازدواج، وعده توبه بدهد اين زناشويى از باب نهى از منكر جايز بلكه به شرط امكان و توان واجب نيز هست
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
میلاد مسعود اباالفضل جوان است
هنگام شادی و سرور شیعیانست
از دامن ام البنین ماهی عیان است
کز روی وی شرمنده ماه آسمانست
میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد
https://eitaa.com/quranpuyan
یارب دل ماراتو به رحمت جان ده
درد همه را به صابری درمان ده
این بنده نداند که چه می باید خواست
داننده تویی هر آنچه خواهی آن ده
خواجه عبدالله انصاری
سلام
صبحتان آکنده از انوار رحمت حق
https://eitaa.com/quranpuyan
آیات و جملات #قصار
✅ اصل دیپلماسی: #راز خود را به این افراد نگویید
در سوره توبه نیز بیان شده که مسلمانان؛غیر از خدا ورسول و مومنان ،افراد دیگری را محرم اسرار خود نکنند.
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾
فولادوند: آيا پنداشته ايد كه به خود واگذار مى شويد و خداوند كسانى را كه از ميان شما جهاد كرده و غير از خدا و فرستاده او و مؤمنان محرم اسرارى نگرفته اند معلوم نمى دارد و خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است
مکارم: آيا گمان كرديد كه (به حال خود) رها ميشويد در حالي كه هنوز آنها كه از شما جهاد كردند و غير از خدا و رسولش را محرم اسرار خويش انتخاب ننمودند (از ديگران) مشخص نشده اند (بايد آزمون شويد و صفوف از هم جدا شود) و خداوند به آنچه عمل ميكنيد آگاه است
https://goo.gl/Qvtriu
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
💫رسول خدا می فرمایند:
هرکسی اندوهی ومشکلی از مشکلات دنیوی مومنی را برطرف کند خدا در قیامت اندوه هایی از او برطرف می کند
هموطنان سیل زده را دریابیم 🌹🌹
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
♻️💢ترجمه برخی لغات مهم سوره تکویر:
◀️ زوجت :از ریشه زوج: در اين ماده، چيزي است كه در طول وجود و بقايش، جرياني خاص و برنامه اي (ارتباطی) مخصوصي - به صورت معادل و مقارن - با ديگري دارد
◀️ وحش:مخالف انس،حیوانی که با انسان انس ندارد،به انساني كه با مردم، انس نگيرد يا از دوستيها و ارتباطات قلبي دوري كند، يا از اخلاق اجتماعي عدول كند، وَحشي ميگويند .
◀️ سجرت از ریشه سجر: اصل الواحد در اين ماده، هيجان و جوشش به خاطر شدت پربودن است. اين معنا با اختلاف موارد متفاوت است. در دريا به علت وجود موج-هاي شديد و هيجان، در آتش به علت التهابات شديد و شعله ور شدن است
وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ، درياها آنگه كه جوشان گردند.درياي لبريز به هيجان آمده از موج زدن، فراواني و جوشش
◀️ عِشار: مصدر از باب مُفاعَلَة و به معناي معاشرت است عِشار، بر معاشرت اجمالي دلالت دارد.سوره مباركه تكوير آيات ۴ و ۵. پس معاشرت و اختلاط، در ميان صاحبان عشرت - اعمّ از انسان و حيوان - تعطيل ميشود. ضمن اينكه معناهايي كه براي عِشار ذكر شده - مانند: شتر ماده و ... - واقعاً بي ارزش و سست است.
◀️ حشر: برانگيختگي و راندن و جمع كردن است و اين قيود سه گانه در آن وجود دارد
◀️ کشطت از ریشه کشط: اصل الواحد در ماده، تنحيه (برگرداندن و كنار زدن) چيزي و كشف (باز كردن) آن از چيزي است كه بر آن احاطه دارد؛ چه مادي باشد و چه معنوي. ميگويند: كَشَطَ جِلدَه و غِطاءَه؛ يعني پوست و پوشش آن را كنار زد
تدبر : آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستودوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
💎 #عدل از منظر علی(ع) به عنوان مظهر اسلام
👈به تعبیر استاد مطهری #عدالت در نگاه علی(ع)، اصلی است که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کرده و همه را راضی نگه دارد و به پیکره اجتماع، سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد. عدالت به منزله بزرگراهی است که می تواند همه را از خود عبور دهد اما ظلم و جور کوره راهی است که حتی فرد ستمگر در آن به مقصدش نمی رسد.
🔶علی بن ابی طالب شهید راه #عدالت شد. علی(ع) نه تنها خودش عادل بود بلکه مردی #عدالت خواه نیز بود. علی(ع) فلسفه پذیرفتن امر خلافت را در برقراری #عدالت می داند . ایشان در برتری منزلت #عدالت به ابن عباس می فرماید: «خلافت و ریاست و حکومت از کفش پاره هم در نظر من بی قیمت تر است مگر آن که اقامه حقی یا رد باطلی کند».🌹🌹
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
🍃قسمت پنجم
✅شلاق در قرآن!؟
♦️بخش اول
آیات مربوط به کیفر فحشا، در بستری از دو واقعیت زیر نازل شد:👇👇
از یک سو، وجود کیفر قتل (به ویژه از طریق سنگسار) که در احکام و متون فقهی اهل کتاب بود.
از سوی دیگر، شیوع گسترده زنا و زشت ندانستن آن! و طبیعتاً بی خیالی در قبال آن، که در میان مشرکان و برخی دیگر از قبایل جاهلی بود.
✨واکنش قرآن و اسلام:
1- زنا پدیده ای بسیار زشت و قبیح است؛ اگر هرکس قصد ایمان آوردن به قرآن و اسلام را دارد شرطش دست برداشتن از زنا و اختلاط جنسی و خیانت نکردن به شریک زندگی است. در صورت تعهد به رعایت این شرط میتوانستند جزو گروه محمد (ص) و ایمان آوردگان شوند.
2- اگر پس از پذیرش شرط یادشده، دوباره به عادت پیشین بازگشتند و بر زنای علنی مداومت ورزیدند، با هدف ایجاد تلنگر و تکان در روحیه بی خیالِشان، مورد صد ضربه قرار گیرند تا به خود آمده و از آن بی خیالیِ نابهنجار فاصله گرفته و وارد هنجار عفاف و همسربسندگی شوند
ولی هرگز متون فقهی اهل کتاب را مبنا قرار نداده و نباید در کیفر سراغ قتل و سنگسار و... روند.
(ضمناً ضربات صدتایی، نه چون تازیانه و شلاق با ابزار چرمی و با تمام توان، بلکه با پوست درخت و لیف خرما و صرفاً به کمک ساعدِ دست [اهرم کردن آرنج و نه کتف] نواخته شود و تلنگری باشد که ذهن و روانِ عادت یافته به زنا را به خود آورَد و درست به همین دلیل است که در حق بیماران و پیران به صورت کاملاً تشریفاتی برگزار میشد).
👈توضيح بيشتر آنكه:
- نهاد خانواده در آن روزگار به شدّت متزلزل و انواع آمیزشهای جنسیِ نامشروع بسیار رایج و شایع بود و اساساً زنا (زنای مردان با زنان شوهردار و بالعکس و...) را پدیده ای قبیح! و خیلی زشت! نمیدانستند و تصور بسیار بدی که امروزه از زنا در میان مردم وجود دارد، در آن روزگار وجود نداشت، که باز قرآن ورود کرد و برای آنها توضیح داد که عمل زنا، کار خیلی بد و زشتی است لطفا دیگه از این کارها نکنید (لا تقربوا الزنا إنّه کان فاحشة و ساء سبیلاً) در واقع این قرآن و اسلام بود که به آنها تفهیم کرد که این عمل، کار بد و زشتی است.
- از آنجا که زنا در میان آنان عادت! و یک امر عادی و چه بسا نوعی زرنگی بود در اینجا نیز قرآن وارد گود شد و با وضع قانون، یک شوک به آن جامعه بی خیال وارد کرد: (مرد و زنِ زناکار ،اگر چهار نفر!! آنان را در حال زنا ببینند، باید رسماً تنبیه شوند!). ملاحظه میکنید که آنقدر آن پدیده عادی و رایج بود که امکان دیده شدن توسط نفراتی از دیگر مردم را داشت.
گفتنی است امروزه زنا در نزد مردم، امری بسیار زشت محسوب میشود و به همین دلیل مرتکبِ آن، اگر قرار باشد در ملأعام مجازات شود، احساس میکند آبرویش در حال رفتن است ولی از آنجا که در آن روزگار، امری عادی و شایع و غیر زشت بود بنابراین مرتکبش اگر قرار بود در ملأعام مجازات شود هرگز احساسِ رفتنِ آبرو را نمیکرد!!! زیرا جامعه جاهلی، عمل وی را فحشا نمیدانست. بنابراین تنبیه قرآنی موجب رفتنِ آبروی مرتکب نمیشد!
- آن تنبیه، هرگز معادلِ "مجازات شلاق و تازیانه" که اثرات نامطلوب جسمي و روحي به بار آورَد نیست، زیرا اولاً ضارب نباید در هنگام زدن، زیر بغلش دیده شود (یعنی در هنگام نواختن فقط ساعد را بالا و پایین کند و نه بازو را)
و ثانیاً جنس وسیله ضرب برخلاف تصورمان شلاق و کمربند چرمی و... نبود و نباید جراحت آفرین می بود.
ادامه دارد...
✒از مقاله اميرحسن تركاشوند
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
محبوب حریم حق تعالی آمد
تفسیر گر نور و تجلی آمد
در فصل شکفتنشن سروشی میگفت
سجاده نشین عرش اعلا آمد
✨ولادت امام زین العابدین (ع) مبارک
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إِلَهِی تَوَلَّ مِنْ أَمْرِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ
خدایا کارم را چنانکه سزاوار آنى بر عهده گیر
"فرازی از مناجات شعبانیه"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
#وسوسه
🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از #وسوسه شیطان و ترک گناه ، بیان شده است
🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ
🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه #وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام #وسوسه هایش نجات یابند.]
http://yon.ir/gzdOn
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول
👈نكات:
۱-صحنه هایی دیگر از حوادث قیامت
در سوره های مختلف قران ،به توصیف وقایع عظیم طبیعت و شرایط روز قیامت پرداخته شده است:
-شمس:در آیات مربوط به حوادث قیامت،فقط دوبار به شمس اشاره شده است: سوره قیامت ( وجمع الشمس والقمر) و تکویر(اذاالشمس کورت)
-نجوم:دو بار در سوره های مرسلات (فاذا النجوم طمست)و تکویر(واذا النجوم انکدرت)
-بحار: دوبار در سوره های انفطار(واذا البحار فجرت) و تکویر(اذالبحار سجرت )
-سماء: بیشترین تکرار درایات حوادث قیامت،مربوط به جبال و سماء (11بار) است که با افعال مختلف بکاررفته است.
انفطار(اذاالسماء انفطرت) انشقاق (اذاالسماء انشقت) مرسلات(واذاالسماء فرجت) نبا(وفتحت السماء فکانت ابوابا) معارج(یوم تکون السماء کالمهل) تکویر(واذاالسماء کشطت) طور(یوم تمور السماء مورا)
-جبال:
قارعه(تکون الجبال کالعهن المنفوش) واقعه(وبست الجبال بسا) مرسلات(واذالجبال نسفت) نبا(وسیرت الجبال فکانت سرابا) معارج(وتکون الجبال کالعهن) تکویر(واذاالجبال سیرت)طور(وتسیرالجبال سیرا) حاقه(وحملت الارض و الجبال فدکتا دکه واحده) و ...
۲-مراحل قیامت:
در سوره زمر بصراحت از دو نفخه (نفخه موت و حیات)در قیامت نام برده شده است:
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ {68}
و در صور دميده مىشود پس هر كه در آسمانها و هر كه در زمين است بيهوش درمىافتد مگر كسى كه خدا بخواهد سپس بار ديگر در آن دميده مىشود و بناگاه آنان بر پاى ايستاده مىنگرند {68}
بعد از نفخه اول همه موجودات،می میرند و بعد از نفخه دوم،محشور و مبعوث شده و در محضر الهی به حساب و کتاب انها رسیدگی و روانه جهنم یا بهشت میشوند.
اینکه در هرمرحله،چه حوادثی رخ میدهد و معیار تفکیک انها چیست،نیازمند تامل در همه ایات مرتبط با قیامت است
در سوره نبا آیات ۲۰-۱۸ و سوره کهف آیه ۴۷ ،سیر جبال و حشر انسانها باهم بیان شده است.
اگر ترتیب ذکر انها در سوره نبا و فعل ماضی حشرناهم در سوره کهف را دال بر تقدم بگیریم،درخواهیم یافت سیر جبال و سایر حوادث مرتبط ان که در ایات مختلف ،ذکر شده بعد از زنده شدن انسانها در نفخه دوم است.
اما اگر ترتیب ذکر شده در ایات را دال بر تقدم و تاخر واقعی ندانیم،حداقل میتوان نتیجه گرفت که این حوادث،همگی بعد از نفخه دوم رخ میدهند.
لذا سیر جبال که در سوره تکویر نیز ذکر شده،به همراه سایر ایات مربوط به نفخه دوم است.
ادامه دارد...
🖌 سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8703
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
❇️امام سجاد (ع) می فرمایند: مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هانَتْ عَلَيْهِ الدّنیا.
هر کس کرامت و بزرگواری نفس داشته باشد دنیا را پست انگارد. بحارالانوار ج 75 ص 135
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بيستودوم
#تمرین 14
#ﻋﺪﺍﻟﺖ
👈شهید مطهری در مقام تبیین مفهومی عدالت سعی میکند که با توجه به تنوع کاربردهای #عدل در فضاهای مختلف، آن را تفسیر نماید و لذا در این راستا معنا متعددی برای #عدل بیان میکند .
◀️ 1. موزون بودن و تعادل : هر اجتماع متعادل، نیازمند به کارهای فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و تربیتی میباشد و از آنجایی که عالم هستی موزون و متعادل است، لذا این کارها باید میان افراد تقسیم شود. برای هر کدام از آنها نیز باید به قدر لازم کارگزار گماشته شده و بودجه و نیرو صرف گردد.
◀️ 2. تساوی و نفی هر گونه تبعیض: مقصود از #عدالت در اینجا، رعایت تساوی در زمینه استحقاق هایی میباشد که افراد از آن برخوردار بوده و این رفع تبعیض با ملاحظه تفاوتهای بین افراد است.
◀️3. رعایت حقوق افراد و عطاء کردن حق به ذی حق: #عدل در این معنا در برابر ظلم (پایمال کردن حق دیگران) قرار گرفته و آنچه همواره باید در قوانین بشری به معنای #عدالت اجتماعی رعایت شده و همگان آن را محترم بشمارید .
🌹🌹
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_علمی_اجتماعي فرد #مسلمان از #منظر_قرآن
#مجازات و #حكم_زناكار در قرآن چيست؟ آيا #اجراي_حد مرد و زن همسردار تفاوت دارد؟ حكم #زناي_محصنه با #غير_محصنه چه تفاوتي دارد؟ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟ايا سنگسار #نسخ شده است؟
قسمت ششم
✅شلاق در قرآن
♦️بخش دوم
امروزه زنا در نزد مردم، امری بسیار زشت محسوب میشود و به همین دلیل مرتکبِ آن، اگر قرار باشد در ملأعام مجازات شود، احساس میکند آبرویش در حال رفتن است ولی از آنجا که در آن روزگار، امری عادی و شایع و غیر زشت بود بنابراین مرتکبش اگر قرار بود در ملأعام مجازات شود هرگز احساسِ رفتنِ آبرو را نمیکرد!!! زیرا جامعه جاهلی، عمل وی را فحشا نمیدانست. بنابراین تنبیه قرآنی موجب رفتنِ آبروی مرتکب نمیشد!
- آن تنبیه، هرگز معادلِ "مجازات شلاق و تازیانه" که اثرات نامطلوب جسمي و روحي به بار آورَد نیست، زیرا اولاً ضارب نباید در هنگام زدن، زیر بغلش دیده شود (یعنی در هنگام نواختن فقط ساعد را بالا و پایین کند و نه بازو را)
و ثانیاً جنس وسیله ضرب برخلاف تصورمان شلاق و کمربند چرمی و... نبود و نباید جراحت آفرین می بود.
گفتنی است عبارت "لا تأخذکم بهما رأفة فی دین الله ..." اشاره به اصل اجرای حکم دارد و نه شدّتِ اجرایش!! و تأکید بر "اصلِ" اجرا است که موجب شده در باره همه حتی پیرانِ زناکار و بیماران زناکار نیز اجرا شود هرچند کاملاً تشریفاتی! (به این صورت که یک بسته ساقه صدتایی، یکبار بر مرتکب نواخته میشد. باز دقت کنید که چه اوضاعی بود که پیران و بیماران نیز دست به ارتکاب آن میزدند!).
بنابراین در روزگار نزول وحی، اجرای تنبیه موصوف، نه چندان به بی آبرو شدن افراد منجر میشد و نه با قوّتِ نواخته میشد که موجب آن ضایعات بهداشتی گردد.
- تنبیه قرآنی یادشده (که به واقع تنبیه! و برای برون رفت از آن آلودگی فراگیر بود) در چنان ظرف و بستری وضع گردید! و طبیعی است اجرای آن در قرون دیگر نیازمند شرایطی مشابه با آن عصر است تا خدای ناکرده از "بسته تعریف شده قرآنی" برای آن موضوع، خارج نشویم چه، اگر قرار باشد آن تنبیه را بی لحاظِ شرایط منجر به آن، در هر وقت و زمانی منفصل از آن اوضاع و اهداف به کار بریم در این صورت ناخواسته حکمی که قرآن به آن إشعار ندارد و خدا نگفته را به او نسبت داده ایمو این اتهام، خود موجب تندترین تعابیر از سوی خودِ خدا و قرآن است.
از مقاله اميرحسن تركاشوند در
كانال بازنگري
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp6851
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛