eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
به لطف خدا ماه رمضان امسال نیز ،قرآن پويان هم در نمايشگاه قران داراي است و محصولات و خدمات قراني خود را به بازديد كنندگان و علاقه مندان قران ارايه خواهد داد. 🔶🔶 منتظر ديدار شما در غرفه قرآن‌پويان هستيم 🌹 🔻 زمان:21 اردي بهشت تا 3 خرداد ساعت:17 تا 24 مكان: تهران انتهاي شبستان،مقابل در شماره 86
فراز های اخر 🔶َ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكو إِلَیك فَقْدَ نَبِینَا صَلَوَاتُك عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ غَیبَةَ وَلِینَا [إِمَامِنَا] وَ كثْرَةَ. عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، 🔶وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَینَاس فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَ أَعِنَّا عَلَی ذَلِك بِفَتْحٍ مِنْك تُعَجِّلُهُ 🔶 وَ بِضُرٍّ تَكشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُه 🔶 وَ رَحْمَةٍ مِنْك تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِیةٍ مِنْك تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِك یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. 💫. خدایا از نبود پیامبران كه درودهای تو بر او و خاندانش و از ناپیدایی مولایمان، و بسیاری دشمنانمان و كمی نفراتمان، 💫و سختی فتنه‌ها به سویمان، و از جریان زمان بر زیانمان به درگاه تو شكوه می‌آوریم، 💫 بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در برابر این همه یاری فرما به گشایشی از جانب خویش كه زود برسانی، . 💫و بدحالی كه برطرف كنی، و پیروزی با عزّت برایمان قرار دهی، و سلطنت حقی كه آشكارش فرمایی، 💫و به رحمتی كه از سویت ما را فرا گیرد، و به سلامتی كاملی كه از جانبت ما را بپوشاند، ای مهربانترین مهربانان. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
🌹🌹💐💐💐 شما هم می‌توانید در ماه رمضان، بهار قرآن، در #ترویج_مفاهیم_قرآنی سهیم شوید دوستان #خیری که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران و تبلیغات وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند می‌توانند از لینک زیر مبالغ #اهدایی یا #نذورات خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
نمایی از فضای داخلی #نمایشگاه_قران شبستان مصلا @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ 🔹وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ 🔹وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. 🔸خدایا دوست گردان بمن در این روز نیکى را 🔸و ناپسند بدار در این روز فسق ونافرمانى را 🔸 وحرام کن بر من در آن خشم وسوزندگى را به یاریت اى دادرس داد خواهان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز یازدهم ماه رمضان: جزء نکات مهم جزو یازدهم 👈 قسمت اول: ادامه سوره ۱) مطالبي در مورد جنگ : الف- تاريخ اسلام نشان مي دهد كه مسلمانان در هيچ جنگي به اندازه جنگ تبوك در فشار و زحمت نبوده اند غزوۀ تبوك بقدري سخت بود كه خداوند در آيه ۱۱۷ سوره توبه از آن به عنوان " ساعة العُسرة " ياد مي كند, يعني زمان سختي و شدت. ب- لشكر چهل هزار نفري دشمن با آمادگي و اسلحه كافي آمده بود و پيامبر نيز با نيروي سي هزار نفري خود , درس عبرتي به روم و همسايگان داد. ج- 👈تنها غزوه اي بود كه امام علي (ع) در آن شركت نداشت زيرا احتمال داشت مشركان و منافقاني كه از شركت در اين ميدان سر باز زده بودند , از غيبت طولاني پيامبر (ص) استفاده كنند و به زنان و كودكان مدينه حمله كنند و آنها را به قتل برسانند. از اينرو حضرت علي(ع) از طرف پيامبر مأمور شدند كه در مدينه بمانند. ۲) آيه ۱۱۸ سوره توبه درباره قطع رابطه با سه تن از متخلفان تبوك است كه به خاطر سستي و تنبلي از شركت در جنگ خودداري كرده بودند. زمانيكه پيامبر از تبوك بازگشت , آن سه نفر براي عذرخواهي نزد پيامبر آمدند. حضرت با آنها سخني نگفت. مدينه با آنهمه وسعت بر آنها تنگ آمد و به كوهي پناه بردند و تصميم گرفتند تا هر كدام به تنهايي در آنجا به سر برند و طلب توبه نمايند. سرانجام پس از پنجاه روز تضرع به پيشگاه خداوند, توبه آنان پذيرفته شد. ۳) آيه ۱۰۷ سوره توبه داستان مسجد را بيان مي كند. 👈گروهي از منافقان براي تحقق بخشيدن به اهداف شومشان در برابر مسجد قبا كه نخستين مسجدي بود كه در مدينه ساخته شد, اقدام به ساختن مسجدي كردند كه بعدها به مسجد ضرار معروف شد و هنگاميكه پيامبر از مدينه برگشت از او خواستند كه در اين مسجد نماز گذارد, كه پيك الهي پرده از روي اسرار خطرناك آنها برداشت. 👈زيرا آنها مي خواستند با اين عمل به مسلمانان ضرر و زيان برسانند وهدفشان تقويت كفر بود و قصد ايجاد تفرقه بين مسلمانان داشتند و مي خواستند آن مكان كانوني براي دشمنان خدا و رسول خدا باشد. پيامبر نيز دستور داد مسجد مزبور را آتش بزنند و بقاياي آن را ويران كنند و محل ريختن زباله هاي شهر سازند. ۴) مطالب ديگر سوره مباركه توبه: الف- درمورد : خداوند در آيات ۱۰۳ تا ۱۰۵ سوره توبه به پيامبرمي فرمايد كه 👌از اموال مردم زكات بگيرد زيرا زكات عامل پاكي و طهارت است و براي آنها دعا كند و بدانند كه خداوند صدقات را مي گيرد. ب- سودمند: خداوند در آيه ۱۱۱ سوره توبه مي فرمايد خدا خريدار جان و مال مؤمنان است و در مقابل , بهشت را از آن ايشان مي نمايد. در اين تجارت پنج ركن اصلي هر تجارتي وجود دارد: اول خريدار كه خداست, دوم فروشنده كه مؤمنين هستند, سوم متاع كه جان و دل مؤمن است, چهارم قيمت معامله كه بهشت است و پنجم سند معامله كه تورات, انجيل و قرآن هستند. ج- 👈در آيه ۱۱۳ سوره توبه آمده است هيچكس حق ندارد براي مشركي طلب مغفرت كند, هرچند كه از نزديكان وي باشد. د- در آخر سوره توبه , آيه ۱۲۸ خداوند 👌چهار صفت از صفات پيامبر(ص) را بيان مي كند: دو صفت اول اينكه پيامبر از به هلاكت افتادن مردم سخت ناراحت است و به هدايت مردم به شدت علاقمند, و دو صفت دوم اينكه نسبت به مؤمنان با رأفت و مهربان است. ادامه نکات در پست بعدی👇
💢 ادامه نکات جزء :قسمت دوم سوره ۱-محاجه پیامبر با مشرکان الف- خداوند در آيه دوم سوره يونس مي فرمايد آيا مردم تعجب كرده اند كه خدا به يك مرد عادي حقايقي نازل كرده است. و تعجب آنان مورد مذمّـت قرار گرفته است. ب-👈 از آنجا كه آيات قرآن با عقايد بت پرستان سازگار نبود با آن مخالفت مي كردند. در آيه ۱۵ سوره توبه آمده است:" و چون خوانده شود بر مشركان مكه آيه هاي قرآن ما ,در حاليكه روشن است اين آيات , آنان كه ديدار ما را اميد ندارند گويند قرآني غير از اين بياور و يا آن را تبديل كن". يعني بجاي آيه عذاب آيه رحمت بنه و مطالبي را كه نمي پسنديم حذف كن. ج-👌 پيامبر در جواب مشركين مي فرمود من فقط از چيزي كه به من وحي شده است پيروي مي كنم و حق هيچگونه تصرفي ندارم , بدانيد اين كلمات از سوي خداست زيرا تاكنون در طي سالهايي كه بين شما بودم اين خبر ها را براي شما ذكر نمي كردم. د- مشركان قرآن را آيه و معجزه نمي دانستند و همانطور كه در آيه ۲۰ سوره يونس آمده, براي سبك كردن قرآن مي گفتند: "چرا از طرف پروردگارش معجزه اي بر محمد نازل نشد". ه-👌 خداوند در آيه ۳۷ سوره يونس مي فرمايد: "قرآن را نشايد كه ساخته و پرداخته غير خدا باشد و ليكن تصديق كننده و بيان كننده كتب آسماني پيش از خود است". ۲-مطالبي راجع به : الف-👌 قرآن معجزه آسماني است و بارها مردم را به مبارزه دعوت كرده است.در آيه ۳۸ سوره يونس كه به آيه تحدّي معروف است آمده كه: " اگر اين قرآن كلام خدا نيست سوره اي مانند آن بياوريد و در اين كار هر كس را كه مي توانيد به ياري بگيريد". ب- 👈در آيه ۵۷ سوره يونس اوصاف قرآن به اين شرح آمده است; اول اينكه قرآن پند و موعظه ايست از جانب پروردگار, دوم اينكه شفاي دردهاي است , سوم اينكه كتاب هدايت است و چهارم اينكه رحمتي براي مؤمنان است. يعني در ابتدا با موعظه , مردم را از خواب غفلت بيدار مي كند و از كارهاي ناروا بازمي دارد و در مرحله دوم باطن مردم را از صفات ناپسند پاك مي كند و در مرحله سوم مردم را به سوي خوبيها هدايت مي كند و در مرحله چهارم بشارت دهنده رحمت ,خيرات و بركات براي كساني است كه به آن گرويده اند. ج- خداوند در آيه ۵۸ سوره يونس مي فرمايد اي پيامبر به بندگانم بگو تنها به فضل خدا و رحمت وي (كتاب آسماني) شادمان باشيد , كه البته آن از مالهايي كه جمع مي كنيد براي شما بهتر است. د- حضرت علي(ع) در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه مي فرمايد از قرآن براي بيماريهاي خود👌 شفا بطلبيد و به آن براي حل مشكلاتتان استعانت بجوييد , چون قرآن شفاي بزرگترين دردهاست كه آن درد كفر و نفاق و گمراهي است. ۳-خداوند در آيات ۷۵ تا ۹۳ داستان حضرت موسي (ع) و دعوت وي به سوي خدا, معجزۀ اژدهاي او , غرق نمودن فرعونيان و نگه داشتن بدن فرعون را براي پيامبر نقل مي كند, زيرا پيامبر نيز در دعوت خود با تكذيب قريشيان مواجه شد و مانند حضرت موسي مهاجرت نمود و قوم پيامبر نيز برخوردهايي شبيه قوم موسي با وي داشتند. ۴- 👌تشبيه زيباي بي اعتباري اين دنيا به چهار فصل سال در آيه ۲۴ سوره يونس نشانه ايست براي گروهي كه اهل انديشيدن هستند. ۵-در آيه ۱۲ وضعيت انسان ضعيف در هنگام گرفتاري و سپس رفتار وي وقتي كه از گرفتاري نجات مي يابد بيان شده است. ۶- 👈در آيه ۹۸ به قوم اشاره مي شود كه تنها قومي هستند كه از عذاب قطعی شده نجات يافتند.خداوند در ایات مختلف هشدار داده که ایمان در لحظه مرگ یا نزول عذاب فایده ای ندارد. http://yon.ir/Qp436 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در #غرفه قرآن‌پويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار می‌شود که ساعت 23:30 هر شب با #قرعه‌کشی ،برنده #جایزه_نقدی مسابقه مشخص میشود. 👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآن‌پویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند. #برنده جايزه روز #پنجشنبه 26 ارديبهشت:جناب آقاي محمد رضا پور جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.
🔷بازدید کنندگان این دوره از نمایشگاه قرآن پس از ثبت نام در باشگاه همراهان نمایشگاه و شرکت در مسابقه چلچراغ و جمع آوری امتیازات لازم، بن کارت خرید کتاب از ۴۰۰ هزار تا ۳ میلیون ریال دریافت خواهند کرد. ادامه در لینک زیر👇 https://iqfa.ir/news/292 با ما قرآنی بمانید👇 @iqfa_ir Iqfa.ir
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌ششم تمرین هفدهم #حرص_طمع ◀️الإمامُ عليٌّ عليه السلام : 🔸 الرِّزقُ مَقْسومٌ ، الحَريصُ مَحْرومٌ . 🔸 روزى، قسمت شده است ؛ #حريص، محروم است. 📗غررالحکم :96 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔷 عرضه محصولات در زمینه فهم قرآن با همراه با روزانه (اخبار رسمی): بازدیدکنندگان از قرآن پویان علاوه بر آشنایی با قابلیت‌های منحصر به فرد اپلیکیشن تنزیل، دوره‌های آموزشی و کتاب روش فهم ساده قرآن، امکان استفاده از تخفیف 10 تا 30 درصدی در خرید را دارند و می‌توانند با شرکت در مسابقه روزانه جزو برندگان جایزه نقدی باشند. https://news.akhbarrasmi.com/news/13980224368008167/ نمایشگاه قرآن از ساعت 17 تا 24 در مصلای تهران در حال برگزاری است علاقه مندان جهت تهیه محصولات و خدمات فوق و نیز شرکت در مسابقه می‌توانند به غرفه قرآن‌پویان واقع در انتهای شبستان اصلی مقابل درب شماره 86 مراجعه کنند.
نمایشگاه قران، غرفه استان قدس https://eitaa.com/quranpuyan
✅" روش‌های بسیاری برای و نقد متون دینی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روش‌های تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهش‌های عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند. وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک می‌کند با گویاسازی متن و کشف لایه‌های عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیش‌داوری‌های اولیه نجات پیدا کند. 👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سوره‌های قرآن کریم، کشف اصلی سوره و نیز کشف میان آیات و مختلف یک سوره استفاده می‌شود." ◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران 💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآن‌پويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و و سپس كشف غرض يا يا محور اصلي سوره ميباشد.
گزارش جلسه دهم ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین محمد محلاتی: ✅ علما نباید رابطه ربوبیت و عبودیت با مردم داشته باشند 🔴 تبعیت از علمای فاسد مذمت و عذاب الهی را به دنبال دارد ☀️ @Barankavir 💠 حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی که در دهمین روز ماه رمضان در مسجد حظیره یزد سخن می گفت با تجلیل از مقام و جایگاه حضرت خدیجه(س) ضمن بیان روایتی از ابوسعید خدری به نقل از عیاشی اظهار داشت: پیامبر در سفر معراج ، مکث و توقفی داشتند با جبرائیل و خدا به پیامبر فرمود در بازگشت سلام مرا به خدیجه برسان. تعبیراتی که در این روایت هست بیانگر عظمت حضرت خدیجه کبری است. 🔸وی در بخش دیگری از سخنانش با یادکرد شهادت شهید صدوقی در دهمین روز ماه رمضان، در باره ادب عالم و طرح این پرسش که عالم با مردم چه رابطه ای باید داشته باشد و کدام رابطه نباید باشد خاطرنشان کرد: اسلام به هیچکس و از جمله علما اجازه نمی دهد رابطه ربوبیت و عبودیت با مردم داشته باشند. خدا در قرآن این نوع رابطه را مدمت می کند. 🔸این استاد حوزه علمیه قم ربوبیت و عبودیت را دو نوع دانست که ما خدا را عبادت می کنیم و به او سجده می کنیم و نوع دیگر عبودیت را متابعت مطلق معرفی کرد و اظهار داشت: گاهی شرک در عبادت است و گاهی در اطاعت و خدا به مسیحیان عتاب می کند که چرا از علمای فاسد خود تبعیت کردید. و خدا هشدار می دهد ما به هیچ انسانی نه کتاب و علم و قدرت و نبوت دادیم که از او اطاعت کند بلکه رابطه پیامبر و مردم رابطه معلم و متعلم است. 🔸سروش محلاتی با اشاره به این که عالم دین فقط واسطه اتصال و ارتباط است تاکید کرد: عالم معلم است و حق ندارد در احکام الهی دخل و تصرف کند و اطاعت فقط از خدا جایز است و اگر ما از پیامبر و امام اطاعت می کنیم به خاطر اطاعات از خداست. 🔸وی به نقل از مرحوم نایینی گفت : جباران تاریخ دو گروه هستند گروهی با زور و سرنیزه و قدرت و گروهی با ابزار فریب و نیرنگ مردم را وادار به عبودیت می کردند. عالم دین کسی است که به جای مطرح کردن خود و پیگیری منافع و جایگاه و قدرت خودش، مردم را به دین دعوت می کند. 🔸این محقق علوم دینی با طرح این پرسش که عالم چگونه منحرف می شود و مردم را وادار به تسلیم مطلق می کند، توضیح داد: روش گناه هر کسی فرق می کند، هر کسی در فضای خودش گناه می کند، عالم دین اما به گونه ای گناه می کند که مریدان خود را از دست ندهد. شهید ثانی در کتابی در زمینه غیبت از هم صنفان خود گلایه می کند، می گوید علمای زمانه ما عده ای منحرف شدند، و برخی از گناهان را بر می شمرد، یکی از آنان غیبت است. 🔸وی با بیان روایتی از امام جعفر صادق (ع) گفت: حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند بین عوام ما و عوام یهود تفاوتی نیست و اگر عوام ما هم مانند عوام یهود دنبال علما بیفتند و حتی در صورت فساد تبعیت کنند این مذمت و عذاب الهی برای آن ها هم هست. 🔸سروش محلاتی افزود: امام صادق علیه السلام می گوید علمای یهود کسانی بودند که احکام را جابجا می کردند ، و برای حرامخوری به مریدانشان راه نشان می دادند و ساخت و پاخت می کردند و علمای فاسد متعصب بودند و هر کسی را که کینه اش را به دل می گرفتند، و تابع نبود همه حقوق را از او سلب می کردند و خدمات و خوبیهایش را نادیده میگرفتند . و اگر کسی که تابع و تسلیم بود راه را برای بالا ر فتن آنها باز می کردند. اگر کسی مریدشان بود و دستشان را بوسید حمایت می کنند و زشتیهایشان را پنهان میکنند و همه ابزار و امکانات را برای او فراهم می کنند تا مبادا در میان مردم بدنام نشوند. 🔸وی گفت: امام صادق به مردم هشدار دادند اگر دیدید علما اینگونه بودند و در این مسیر هستند، از همان علمای یهودند ، دورش را نگیرید، او را کنار بزنید و از او تبعیت نکنید ولی اگر دیدید مردم را دعوت به خدا می کند، بدانید که از علمای ربانی است. مرحوم شهید صدوقی از علمای ربانی بودند که چیزی برای خودشان نمی خواستند و مردم را دعوت به خدا می کردند. 🔸گفتنی است سخنرانی سروش محلاتی از اول ماه رمضان تا پانزدهم ماه رمضان ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه در محل مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد برگزار می شود.
🌹🌹💐💐💐 شما هم می‌توانید در ماه رمضان، بهار قرآن، در #ترویج_مفاهیم_قرآنی سهیم شوید دوستان #خیری که مایلند درهزينه هاي اداره غرفه قران پویان در نمایشگاه قران و تبلیغات وتامين جوايز مسابقه روزانه کمک مالی کنند می‌توانند از لینک زیر مبالغ #اهدایی یا #نذورات خود را واریز نمایند.🙏 http://idpay.ir/quranpuyan1 اجرکم عندالله
فرازهای 🔶اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِبَهَائِكَ كُلِّهِ 🔶 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ جَمَالِكَ بِأَجْمَلِهِ وَ كُلُّ جَمَالِكَ جَمِيلٌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِجَمَالِكَ كُلِّهِ 💫خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق زیباترین مرتبه از زیبایی‌ات و همه مراتب زیبایی‌ات که زیباست. خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق همه مراتب زیبایی‌ات. 💫خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق نیکوترین مرتبه از جمالت و همه مراتب جمال تو نیکوست. خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق همه مراتب جمالت. 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ 🔹واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ 🔹واحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ والإنْصافِ 🔹وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین. 🔸خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش وپاکدامنى 🔸وبپوشانم در آن به جامه قناعت وخوددارى 🔸و وادارم نما در آن بر عدل وانصاف 🔸وآسوده ام دار در آن از هر چیز که مىترسم به نگاهدارى خودت اى نگه دار ترسناکان . کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت اول ۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست. 👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند. ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد. در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود. ۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آن‌ها تسویه حساب می‌کند مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفّ‌ِ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیه‌السلام) 👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجه‌ای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه‌ دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش می‌شود؛ مثلاً وضع مالی‌اش بهتر می‌شود، مشهور می‌شود، به نام و نانی می‌رسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند. 👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمت‌های اخروی کافی نیست.(۱) 👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن می‌شود که می‌پرسند: آیا در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت می‌رود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن می‌شود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهره‌مند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهره‌ای از بهشت نخواهد داشت. ۳- به چه معناست؟ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام) ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی می‌ماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک می‌کنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمان‌هایش ایمان داشته باشند. درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیه‌السلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیة‌الله» محسوب می‌شود. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیه‌السلام پس از قیام خود می‌گوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس می‌گوید منم بقیة‌الله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچ‌کس بر او سلام نمی‌کند مگر اینکه می‌گوید: السلام علیک یا بقیة‌الله فی ارضه‌ » ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت اول ۱) الف- در اولين آيه از سوره مباركه خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است و سپس تشريح شده است" . مرحوم علامه طباطبايي(ره) مي فرمايد اين سوره در بيان آنست كه آيات متفرق و پراكنده قرآني , همگي بر يك حقيقت استوارند و آن اعتقاد به يگانگي خداست. 👌همه شرايع و معارف قرآني به يك اصل يعني توحيد برمي گردند. ب- 👈در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد. در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود. ۲-کسانی که خداوند در همین دنیا با آن‌ها تسویه حساب می‌کند مَن کاَنَ یُرِیدُ الْحَیَوةَ الدُّنْیَا وَ زِینَتهََا نُوَفّ‌ِ إِلَیهِْمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَ هُمْ فِیهَا لَا یُبْخَسُونَ * أُوْلَئکَ الَّذِینَ لَیْسَ لهَُمْ فیِ الاَْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَ بَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ(۱۶-۱۵/ هود علیه‌السلام) 👈آیه شریفه در صدد بیان این مطلب است که عمل آدمی، تنها آن نتیجه‌ای را پی خواهد داشت که او قصد کرده است؛ که اگر منظورش نتیجه‌ دنیوی باشد نتیجه دنیوی هم نصیبش می‌شود؛ مثلاً وضع مالی‌اش بهتر می‌شود، مشهور می‌شود، به نام و نانی می‌رسد و مانند آن. البته این در صورتی است که سایر عوامل لازم هم کمک بکنند. 👌نکته مهم این است که چنین عملی، فواید اخروی برای صاحبش نخواهد داشت؛ زیرا او که قصد آن نتایج را نداشته تا نصیبش شود و صرف اینکه عملی صلاحیت دارد که در طریق آخرت واقع شود، برای رستگاری و رسیدن به نعمت‌های اخروی کافی نیست.(۱) 👈از این آیه پاسخ این سوال مشهور و مانند آن هم روشن می‌شود که می‌پرسند: آیا در اثر این خدمت بزرگی کرده است به بهشت می‌رود؟ جواب این سوال از همین آیه شریفه روشن می‌شود که اگر این خدمت را با اعتقاد به اخرت انجام داده باشد؛ بله از جزای اخروی بهره‌مند خواهد شد اما اگر برای شهرت و نام آوری این کار را کرده باشد با شهرتی که خداوند برای او در دنیا فراهم کرد در حقیقت او را به مقصودش رساند و او دیگر بابت این عملش، بهره‌ای از بهشت نخواهد داشت. ۳- به چه معناست؟ بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیرٌْ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ (۸۶- هود علیه السلام) ترجمه آیه این است: آن سودی که پس از رعایت احکام خدا برای شما باقی می‌ماند (دنیوی و اخروی)؛ برای شما بهتر است به شرط آنکه به خدا و دستورش ایمان داشته باشید؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانی درک می‌کنند که به خدا و حکمت او و فلسفه فرمان‌هایش ایمان داشته باشند. درست است که آیه مورد بحث درباره قوم شعیب علیه‌السلام است و منظور از «بَقِیَّتُ اللَّه»، سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است، ولی👈 هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، « بقیة‌الله» محسوب می‌شود. از امام باقر علیه‌السلام نقل شده است: « نخستین سخنی که مهدی علیه‌السلام پس از قیام خود می‌گوید این آیه است" بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ" سپس می‌گوید منم بقیة‌الله و حجت و خلیفه او در میان شما، سپس هیچ‌کس بر او سلام نمی‌کند مگر اینکه می‌گوید: السلام علیک یا بقیة‌الله فی ارضه‌ » ادامه در پست بعد👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز دوازدهم ماه رمضان: جزء قسمت دوم ۴- 👈 پیشاپیش حزب خود وارد جهنم می‌شوند فَاتَّبَعُواْ أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ مَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِیدٍ(۹۷) یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فَأَوْرَدَهُمُ (۹۸- هود علیه‌السلام) این آیات از آیاتی هستند که دلالت بر ظهور باطن اعمال در قیامت می‌کنند البته باطنی که از تناسب خاصی با ظاهرش برخوردار است. آیه اول می‌گوید عده‌ای برای حفظ دنیایشان، موسی علیه‌السلام را رها کرده و از فرعون و برنامه و سیاست او پیروی کردند. 👈در آیه بعد، وضعیت قیامت آن‌ها را به تصویر کشیده و می‌فرماید: فرعون، پیشاپیش قومش وارد صحنه قیامت می‌شود. اما به جای آنکه این پیشوا، پیروان خود را در آن گرمای سوزان به سوی چشمه گوارایی از آب زلال ببرد؛ آن‌ها را به آتش دوزخ وارد می‌کند. 👌پیام آیه: کسی که سرکرده جمعیتی شود و آن‌ها را به سوی گمراهی و معصیت رهبری کند در قیامت پیشاپیش آن جمعیت و به همراه آن‌ها وارد آتشی می‌شوند که خود در دنیا افروختند و در آن سوختند. ۵-چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل می‌برند إِنَّ الحَْسَنَاتِ یُذْهِبنْ‌َ السَّیَِّاتِ (۱۱۴- هود علیه‌السلام) 👌عبادتها، حسناتی هستند که آثارشان در دل‌های مؤمنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی‌هایی که دل‌هایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می‌برد.(۸) آیه فوق همانند قسمتی دیگر از آیات قرآن، تأثیر اعمال نیک در از میان بردن آثار سوء اعمال بد را بیان می‌کند. جهت مطالعه ادامه نکات و خلاصه ای از داستان انبیای ذکر شده در این جزء،لینک زیر را کلیک کنید👇👇 http://yon.ir/Qp233 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
در قرآن‌پويان هر روز مسابقه قرآن فهمی از مفاهیم جزء مربوط به همان روز برگزار می‌شود که ساعت 23:30 هر شب با ،برنده مسابقه مشخص میشود. 👌 مزیت این مسابقه آن است که لزومی به حضور برندگان در زمان قرعه کشی نبوده و شرکت کنندگان میتوانند اسامی برندگان را از کانال قرآن‌پویان در تلگرام و ایتا مشاهده نموده و با ارایه شماره حساب،جایزه خود را دریافت نمایند. جايزه روز 27 ارديبهشت:جناب آقاي جواد هادي نژاد جهت دريافت جايزه لطفا به نام كاربري fkhamsi@ در تلگرام پيام دهيد.
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تفسیر نور (بخش اول) سوره ۱- زنده نگه داشتن نام و یاد و حفظ مکان‌های مقدّس ادیان آسمانی لازم است. «وَ الطُّورِ» ۲- با سوگند به کوه طور (محل وحی به موسی)، قلب اهل کتاب را به سوی خود جذب کنید. «وَ الطُّورِ» ۳- خداوند برای به باور رساندن انسان، به نظام تشریع و تکوین (کوه و کتاب و کعبه و آسمان و دریا) سوگند یاد می‌کند. وَ الطُّورِ وَ کِتٰابٍ مَسْطُورٍ... وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوع ۴- کتاب مقدّس، باید همواره گشوده و مورد استفاده باشد. کِتٰابٍ... مَنْشُور ٍ ۵- علم مفید و مبارک، آن است که منتشر شود و گسترش یابد. «مَنْشُورٍ» ۶- آبادانی خانه به زرق و برق آن نیست، به آمد و رفت و قداست و برکت آن است. «الْبَیْتِ الْمَعْمُورِ» (خانه خدا ساده ترین خانه هاست، امّا مبارک ترین بناهاست. ) ۷- قرآن کریم، توجّه انسان را از دیدنی ها، به نادیدنی‌ها سوق می‌دهد. «وَ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ» ۸- قهر و تنبیه، از شئون ربوبیت است. «عَذٰابَ رَبِّکَ» ۹- نزول کتب آسمانی «وَ کِتٰابٍ مَسْطُورٍ» و ظهور جلوه‌های قدرت الهی در هستی «وَ السَّقْفِ الْمَرْفُوعِ» باید مایه ی تعقّل و ایمان گردد و گرنه بی توجّهی به آنها عامل عذاب خواهد شد. «إِنَّ عَذٰابَ رَبِّکَ لَوٰاقِعٌ» ۱۰- ترسیم حوادث قیامت بستری است برای دست برداشتن از تکذیب و لجاجت. تَمُورُ السَّمٰاءُ... تَسِیرُ الْجِبٰالُ... ۱۱- برای وقوع قیامت، نه فقط زمین که آسمان و کرات آسمانی به هم می‌ریزد. ا ۱۲- تکذیب کنندگان منطق ندارند، سرگرم شدن به یاوه‌ها و پوچی‌ها سبب تکذیب آنان شده است. «لِلْمُکَذِّبِینَ اَلَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ» ۱۳- سخن بیهوده بسیار پیدا می‌شود، لیکن خطر آنجاست که انسان غرق در بیهوده گویی شود و خود را به یاوه‌ها مشغول کند. «فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ» ۱۴- تلاش کفّار برای خدشه دار کردن قرآن، کاری بازیچه و بی نتیجه است. «لِلْمُکَذِّبِینَ اَلَّذِینَ هُمْ فِی خَوْضٍ یَلْعَبُونَ» ۱۵- مخالفان انبیا، هم به دوزخ کشانده می‌شوند و هم مورد عتاب و توبیخ قرار می‌گیرند. یُدَعُّونَ... هٰذِهِ، (عذاب روحی روانی و جسمی دارند) ۱۶- تکذیب سرسختانه، قهر سرسختانه دارد. مکذبین... یُدَعُّونَ إِلیٰ نٰارِ ادامه دارد 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #بيست‌و‌هفتم تمرین هفدهم #حرص_طمع ◀️امام علی علیه السلام : 🔶كلُّ مَوَدّةٍ عَقَدَها الطّمَعُ حَلَّها اليأسُ. 🔶 هر دوستى اى كه رشته آن را #طمع ببندد، نوميدى ، آن را از هم بگسلد. 📚ميزان الحكمه جلد اوّل صفحه 75 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🍃 و آن در و روایات ✅قصر نماز در حالت و ،آيا نماز مسافر هم كوتاه است؟ ⬅️مسافر كيست؟ ایا شرط شمول مسافر،هشت فرسخ است یا یک روز راه؟ به نظر ما, دليلهايى كه مسير يك روز راه را با وسيله هاى سير و سفر همگانى معيار قرار مى دهند, عبارت بودند از:  الف. مسيرة يوم ملاك و معيار اصلى بوده وهشت فرسنگ و دو بريد مصداقهاى آن. ب. امروزه, به پيمودن هشت فرسنگ, سفرگفته نمى شود. ج. حكمت كوتاه گزاردن نماز در سفر. آسان گيرى بر مكلفان است, تا بر سختى سفر, سختى عبادت افزوده نشود و روشن است كه در پيمودن راه, با مركبهاى امروزى, هيچ رنجى به همراه ندارد. د. معيار بودن زمان براى , هماهنگ است با ديگر عبادتها, مانند: نماز, , حج كه بايد در ظرف زمانى خاص انجام بگيرند و آغاز و پايان آنها با امور طبيعى, محاسبه شود و سفر نيز از اين نسق و قاعده بيرون نيست و آغاز و پايان آن با اين معيار طبيعى و در خور فهم همگان و آسان ارزيابى مى شود, نه با ذراع و موى اسب و…. يياد آورى: معيار در كوتاه گزاردن نماز, قصد پيمودن يك روز راه است. مراد از روز, روز شرعى است, نه روز عرفى. روز شرعى, از روز عرفى طولانى تر است. عرف, از طلوع خورشيد تا غروب خورشيد را روز مى داند; ولى شرع از طلوع فجر (اذان صبح ) تا مغرب شرعى (به طور تقريبى, نيم ساعت پس از غروب خورشيد) را روز مى داند. از اين روى, روز شرعى كه در آن روزه مى گيريم و در سفر نيز معيار است, حدود دو ساعت از روز عرفى درازتر است. روز شرعى, در سرزمينهاى معتدل, زمستانها, حدود دوازده ساعت, تابستانها, شانزده ساعت, و متوسط آن چهارده ساعت. روز عرفى, زمستانها, ده ساعت, تابستانها چهارده ساعت است. تأسيس اصل اگر كسى از آنچه گفتيم, به نتيجه قطعى نرسيد و در حالت شك, باقى ماند و راه به جايى نبرد كه اكنون قصد پيمودن بيش از هشت فرسنگ و كم تر از يك روز راه را دارد. حكم نماز و روزه اش چيست؟ در اين صورت, بايد به اصول چنگ زد. اصلى كه در اين جا بايد به آن چنگ زد, اصالة التمام است كه به گونه هاى مختلف, در خور تقرير است: الف. شك مى كنيم كه با قصد پيمودن هشت فرسنگ و بدون قصد پيمودن يك روز راه, آيا بر ما, مسافر صدق مى كند, يا خير؟ موضوع براى كوتاه گزاردن نماز و گشودن روزه, عنوان سفر و مسافر است و اين جا, موضوع به حقيقت نپيوسته است, پس حكم مسافر هم منتفى است. بنابراين, نماز تمام است و روزه نيز بايد گرفته شود. ب. هر مكلّفى, بايد نمازش را تمام بگزارد, مگر هنگام شك در صدق عنوان مسافر بر مكلف, آن شخص از شمول عنوان خاص خارج و مشمول حكم عام مى شود. ج. كوتاه گزاردن نماز و گشودن روزه, آسان گرفتن خداوند است بر بندگان مسافر و با شكِ در عنوان مسافر, شك در جايز بودن بهره مندى از بخشش الهى كه همانا آسان گرفتن بر مسافر باشد, پديد مى آيد; زيرا اين آسان گيرى الهى, تنها مسافران را در بر مى گيرد و با شك در مسافر بودن, شك در بهره مندى از آسان گيرى الهى وجود دارد. در نتيجه وظيفه اولى, كه تمام بود, بر دوش مكلف باقى مى ماند. بخش هایی از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد" ● نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى http://yon.ir/Qp268 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛