eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ✅طبق کدام آیه و چه حکمی و شمرده میشود؟ 👈👈با سلام ،سوالی داشتم ،اگر ازدواج موقت یا همان صیغه کاملا مجاز و بلامانع و در تمام شرایط زمان و مکانی مانعی از لحاظ اسلام و قران ندارد،چرا فطرت ما زنان چنین چیزی را نمی پذیرد؟ اگر چنين باشد ،ما هم به قول قران مرد زیبا همانند زن زیبا می بینیم و شاید .... همه چیز بهم میریزد هیچ مردی یا زنی بهم تقیدی ندارند،لطف کنید جواب سوالم را واضح بدهید ممنون ✔️پاسخ شماره ۳: 🌸 وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا ) النساء (3) An-Nisaa و اگر ترسیدید که در حق دختران یتیم نتوانید عدالت را رعایت کنید، (از ازدواج با آنها صرف نظر کنید و) با زنانی (دیگر) که مورد پسند شماست دو دو، و سه سه ، چهار چهار، ازدواج کنید. پس اگر بیم دارید که نتوانید عدالت کنید، به یک (زن) یا به آنچه (از کنیزان) که مالک آنهایید (اکتفاء نمایید) این (کار) نزدیکتر است به اینکه ستم نکنید (و عیالمند نشوید) 🖋آقای حمید باقری ✔️پاسخ شماره ۴: اکثر مردم دراین آیه فقط به اعداد دو و سه و چهار توجه میکنند و به ابتدا و انتهای آیه توجهی ندارند. سوای شرط رعایت مساوات، این آیه در مورد زنانی که به گونه ای یتیم شده اند آمده است،  به این معنا نیست که اگر همزمان کسی همسر دارد و از زن دیگری خوشش بیاید، با او بعنوان دومین زن کند و به همین ترتیب هر زن دیگری را که دید و از او خوشش آمد برای اجرای ازدواج با سومین و چهارمین همسر اقدام کند. نکته ی بسیار مهم این است که این سوره درباره ی یتیم و مطرح کردن مشکلات یتیمان آغاز میشود، منظور آیه این است اگرشما (مردان ) در این موضوع که از مال خودتان به یتیم بدهید بدون اینکه ازدواجی با آنها داشته باشید، شک و شبهه ای دارید، در حد وسعتان دو یا سه تا چهار زن یتیم اختیار کنید. در این آیه "یتیم" اشاره به خانم هایی دارد که شوهرانشان در جنگ فوت شده بودند، بخصوص در اوایل تاریخ اسلام که تلفات جنگ ها زیاد بود، خود آن خانم ها و فرزندانشان که سرپرستشان را از دست داده بودند، یتیم محسوب میشدند .  به همین دلیل پیامبر (ص) خطاب به مردان فرمودند که یک قسمتی از دارایی خود را به این خانم ها و فرزندان ایشان اختصاص بدهند و با رعایت عدالت، دارایی خود را بین این زنان تقسیم کنند تا این گروه از یتیمان هم، ازنعمت دنیا برخوردار بشوند و اگر این گروه از مردان فکر میکنند که نمیتوانند علاقه ای به این خانم و فرزندانش داشته باشند، با ایشان ازدواج کنند البته این خطاب به همه ی مردان جامعه نبود بلکه مخطاب آن گروهی از مردان بود که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار بودند و قدرت قبول سرپرستی را داشتند.  و این دستور برای آن زمانی بود که جنگ وجود داشت.  این آیه برای مردم عرب آن زمان که ارزش زن در فرهنگشان کمتر از ارزش شتر بود، حاضر نبودند فرزند دختر خود را زنده نگاه دارند و او را زنده به گور میکردند و بطور کلی برای زن جایگاهی را قبول نداشتند، بسیار سنگین بود.  چرا که به مردمی با چنین فرهنگی گفته شد  دخترهم جزء فرزندان محسوب میشود و حتی این زن بی سرپرست هم حرمت همسر شما را دارد و فرزندان دخترش نیز در حکم فرزندان شما هستند و باید از مال خود به ایشان بدهید. با آمدن این دستورعده ای از مردان قبول کردند بدون ازدواج با این زنان از مال خود به ایشان کمک کنند، مانند ابوبکر که در واقع تمام ثروت خود را در راه اسلام داد و اولین غلامی را هم که آزاد کرد بلال، غلام حبشی بود. اما عده ای از مردان بشرطی حاضر بودند از مال خود ببخشند که با آن زنان ازدواج کنند.  اینجا منظور از زن، زن است نه آن دسته از زنان زیبا، آراسته و دارای مقام که توجه را جلب میکنند 🖋reza.m برای مطالعه سایر پاسخ ها به این سوال به لینک زیر مراجعه نمایید:👇 http://yon.ir/Qp8266 ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه خدايا، اگر مرا با زنجيرها ببندی، و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از قلبم بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد 💠 قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ سوره مائده آيه ۳۹ :  فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ پس هر كه بعد از ستمی كه كرده توبه كرد و كار خود را اصلاح كرد،از آن پس خدا او را خواهد بخشيد. پس آن کس که بعد ستم يا گناه    بفرمود توبه به يکتا اله به اصلاح آن کار مشغول گشت    خدا از گناهان او درگذشت But, if the thief repents after his/her evildoing and amends his/her conduct, then verily, Allah will accept his/her repentance. مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای مأخذ نظم :  قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره ❓منظور از لايومن بالله العظيم چيست؟ در سوره هايي كه تاكنون (قبل از سوره حاقه) نازل شده اند متوجه شديم كه كافران و مشركان زمان پيامبر،الله را مي شناختند و به عنوان خالق قبول داشتند. اما به بهانه های مختلف،جزای اخروي را باور نداشتند كه از جمله آنها 👈بی اعتقادی به مديريت مطلق خداوند در قيامت و اعتقاد به اثر گذاری ملايكه به عنوان دختران خدا در عرصه قيامت بود. 👈بتان را هم به عنوان نمادهايی از فرشتگان می پرستيدند تا در قيامت ، شفيع آنها شوند.كه در سوره نجم بطور مفصل اين باور غلط را نفی كرد. 👈يكی ديگر از بهانه های فرار از باور به معاد، متناقض دانستن عذاب و جزا را با كرم خدا بود كه در سوره انفطار مطرح و بيان شد تكذيب و بی باوری به معاد با توحيد ناب مغايرت دارد. بهانه های ديگر آنها نا ممكن بودن زنده شدن مجدد انسانها و نيز چگونگی ثبت اعمال بود كه در سوره های قبلی پاسخ داده شد. 👈در سوره حاقه ،كه محور سوره است نيز مراد از ايمان به الله، اللهی با چنين صفات و ويژگيهاست. خدايی كه مالكيت و قدرت مطلق بر حشر و حسابرسی دارد. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_ششم تمرین بیست ودوم #رازداری وعدم #افشای_سر دیگران 🌹امام علی عليه السلام : أقبَحُ الغَدرِ إذاعَةُ السِّرِّ . " زشت ترين #خيانت، فاش كردن #راز [كسى ]است.' 📗غررالحکم : ح 3005 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً 💫پروردگارا ! بوسیله او زمین را از عدل و داد پر کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
4_5963197881564267646.mp3
9.32M
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه ششم: ♦️ادب‌ در برابر کافران و مشرکان @mohammadsorooshmahallati
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ادب یک اصل و قاعده انسانی است، گفت: ادب در گفتار یک مساله خاص دینی برای مسلمانان نیست بلکه ما در برابر هرانسانی با هر گفتار و عقیده و رفتار و هر گناه و معصیتی موظف به رعایت ادب هستیم. به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در ششمین جلسه سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان با موضوع ادب در فرهنگ اسلامی به مساله ادب در برابر مشرکان و کافران اشاره کرد و بیان داشت: در باب ادب، این مساله یکی از مسائل مهم و اساسی است که آیا رعایت ادب اختصاص به روابط داخلی بین مسلمانان دارد یا یک اصل عمومی و بین المللی است؟ او با اشاره به آیه «قولوا للناس حسنا» تصریح کرد: اینکه رعایت ادب در گفتار نسبت به همه انسان ها مطلوب و پسندیده است، یک اصل اساسی و قرآنی است چون اینجا صحبت از «ناس» است نه «مومنین». ه به سخن امام علی(ع) پاسخ داد: در نهج البلاغه ذکر شده است، دو نفر از بهترین یاران امام علی(ع) در جنگ صفّین شروع به فحاشی کردند، این خبر به امیرالمومنین(ع) رسید. امام (ع) این دو نفر را احضار کرد و فرمود: چرا ناسزاگویی می کنید؟ آنها گفتند: مگر ما برحق و معاویه بر باطل نیستند؟ امام فرمود: بله ما برحق و آنها بر باطل هستند اما دوست ندارم شما اهل دشنام دادن باشید. ولی رفتارها و ظلم های آنها را بازگو کنید و کارهای بد آنها را به گوش مردم برسانید. سروش محلاتی با اشاره به سوره مریم ابراز داشت: در این سوره، به احتجاج های ابراهیم(ع) در برابر آزر پرداخته شده است؛ آزر گفت: «ابراهیم بتها و خدایان ما را کنار می گذاری و به آنها پشت می کنی؟ اگر دست از این کارها برنداری، حتما تو را سنگباران می کنم». حضرت ابراهیم پاسخ داد:«سلام بر تو، من در پیشگاه الهی برای تو استغفار می کنم». بی ادبی طرف مقابل، مجوز برای بی ادبی ما نیست، حتی در مقام مقابله کردن، مجوز بی ادبی نداریم. او با بیان اینکه در اسلام تقاص و قصاص داریم، اما آیا قصاص در دشنام و ناسزاگویی هم پذیرفته شده است؟ گفت: اگر کسی در برابر دیگری تعبیر «ولدالزنا» به کار برد، آیا دیگری هم مجاز به برگرداندن این ناسزا به گوینده است؟ فقهای ما بیان می کنند هم کسی که این فحش را داده و هم آن کس که این فحش را به گوینده اول، برگردانده، شلاق می خورند. در مفتاح الکرامه تصریح می کند که دشنام گویی را با دشنام دادن نمی توان تقاص کرد. در اینجا مقابله به مثل ممنوع است😡
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_ششم تمرین بیست ودوم #رازداری وعدم #افشای_سر دیگران 🌹🌹الإمامُ علیٌّ علیه السلام: 🔶جُمِعَ خَيرُ الدُّنيا والآخِرَةِ فيكِتْمانِ السِّرِّ ومُصادَقَةِ الأخْيارِ. 🔸خوبی دنیا و آخرت در #رازداری و دوستی با نیكوكاران گرد آمده است. 📚 بحار الأنوار: 74/178/17. 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
1_85437245.mp3
1.92M
🔸سیره قرآنی امام رضا (ع) 🎤 حجت الاسلام مرتضوی نیا 🌐 tadaborquran.com 🆔 @tadabor_channel
✅✅🔻🔻 ترین عناوینی که در سه ماه گذشته در تالار گفتگوهاي قرآن پويان ارسال شده اند اگر شما هم مایل به مطالعه انها هستید،روی لینک هر کدام کلیک کنید. 1-تفسير و فهم سوره صافات:منظور از والصافات صفا چيست؟ http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5073&= 2-تفسير و تدبر سوره بروج:عذاب شكنجه گران مومنين و رستگاري مومنين و شكست مبارزان با قرآن حتمي است. http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5082&= 3-استقبال كاربران فضاي ديجيتال از خلاصه پيام‌ها و نكات 30 جزء قرآن http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5078&= 4-لذت و فوايد مطالعه قرآن به ترتيب نزول سوره‌ها:شما هم يكبار امتحان كنيد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5080&= https://eitaa.com/quranpuyan
کلید گنج سعادت قبول اهل دل است مباد آن که در این نکته شک و ریب کند سلام روزتون سرشار از عشق و محبت https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 6⃣ سایبان و راهنما : 🌹بقره آیه ۵۷🌹 و ابر را سایبان شما کردیم و منّ و سلوی بر شما فرو فرستادیم تا از پاکیزه های آنچه روزیتان کرده ایم بخورید و بر ما ستم نکردند بلکه بر خویشتن ستم میکردند. 🌹اعداد، فصل ۹ آیه ۱۵🌹 در روزی که خیمه ی عبادت را برپا کردند، ابری خیمه را پوشاند. در شام همانروز ، آن ابر به شکل آتش درآمد و تا صبح بالای خیمه باقی ماند. به همین ترتیب ،ابر همیشه در روز خیمه را می پوشاند و هنگام شب به شکل آتش در می آمد. هرگاه ابر از بالای خیمه حرکت میکرد، قوم اسرائیل هم به راه می افتادند و در هر جایی که ابر توقّف میکرد، مردم هم در همانجا اردو میزدند. قوم اسرائیل به امر خداوند به سفر خود ادامه می دادند و به امر او هم توقّف کرده، اردو میزدند. http://yon.ir/Qpt2713 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👌اولین کاربرد ایمان به الله در قرآن 🔹فراز آیات 47-38 فَلَا أُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَ {38} پس نه [چنان است كه مى پنداريد] سوگند ياد مى كنم به آنچه مى بينيد وَمَا لَا تُبْصِرُونَ {39} و آنچه نمى بينيد  إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ {40} كه [قرآن] قطعا گفتار فرستادهاى بزرگوار است  وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَا تُؤْمِنُونَ {41} و آن گفتار شاعرى نيست [كه] كمتر [به آن] ايمان داريد   وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ {42} و نه گفتار كاهنى [كه] كمتر [از آن] پند مى گيريد  تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ {43} [پيام] فرودآمدهاى است از جانب پروردگار جهانيان  وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ {44} و اگر [او] پارهاى گفته ها بر ما بسته بود  لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ {45} دست راستش را سخت مى گرفتيم  ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ {46} سپس رگ قلبش را پاره مى كرديم  فَمَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ {47} و هيچ يك از شما مانع از [عذاب] او نمى شد  ♻️فراز آیات 38-47: قطعاً این آیات ،سخن فرستاده خداست .نه قول شاعر یا کاهن یا بربافته خود پیامبر. 📝 نکات: این فراز پاسخ به اتهامات مشرکان است که در سوره طور بیان شده بود. ✨أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَّتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ الْمَنُونِ {30} يا مى گويند شاعرى است كه انتظار مرگش را مى بريم [و چشم به راه بد زمانه بر اوييم]  ✨أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ {33} يا مى گويند آن را بربافته [نه] بلكه باور ندارند  🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحبم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وسوم 🔶👌مهم ترين اصول در اسلام و سوره حجرات ذکر شده است 🔶:" ای کسانی که ایمان آورده اید، از بسیاری از بپرهیزید ،زیرا بعضی از گناه است" 🔶(یا ایها الذین امنوااجتنبوا کثیرامن الظن ان بعض الظن اثم).(12)حجرات 👈منظور از این نهی، نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد در عمل کمترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتارخود را دگرگون نسازیدو مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید. 🌹امیر مومنان علی (ع) در حدیثی فرمود:" 👌 رفتار برادرت را به بهترین وجه آن حمل کن تا زمانی که کاری از او سربزند که راه توجیه را بر تو ببندد،و هیچ گاه به سخنی که از دهان برادرت بیرون آید تا وقتی که برای آن محمل خوبی می یابی، مبر. " 🔶هم چنین در تفسیر البرهان حدیثی از امام صادق به نقل از امیرالمومنین آمده است: 👈درباره برادر مومن خود بیشترین مقدار ظن را داشته باش مگر زمانی که خلاف آن برایت ثابت شود. ♦️هرگاه توجیهی برای نیکوکار بودن برادر مومنت داری،هرگز بخاطر خبری که درباره بی تقوایی او به تو رسیده،نسبت به او مشو. برگرفته از سایت قران پویان 👇👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst9_yt-11t-13-Hjrt-brdrn-ymny-hm-rmskhrh-nkhnyd-bdgmn-nbshyd-Gybt-nkhnyd-tjss-nkhnyd.aspx 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ✅طبق کدام آیه و چه حکمی و شمرده میشود؟ ازدواج موقت ،تنها در ایه 24 سوره نسا بصراحت بیان شده است: فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در توضیح این جمله چنین گفته است "آيه (فما استمتعتم) درباره متعه است و بدون شك مراد از استمتاع مذكور در آيه نكاح متعه است، چون آيه شريفه در مدينه نازل شده، و اين نكاح يعنى نكاح متعه و يا بگو نكاح موقت، در آن برهه از زمان در بين مسلمانان معمول بوده، و در آن نيز هيچ شكى نيست _ اخبار بر مسلم بودن آن توافق و اتفاق دارد -، حال چه اينكه اسلام آن را تشريع كرده باشد و چه از تاءسيسات شارع اسلام نباشد، - بلكه قبل از اسلام هم معمول بوده باشد - پس اصل وجود چنين نكاحى در زمان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) و در پيش چشم و گوش آن جناب جاى ترديد نيست، و نيز جاى شك نيست كه در آن ايام نام اين نوع ازدواج همين نام بوده و از آن جز به عنوان متعه تعبير نمى كردند، پس ‍ چاره اى جز اين نيست كه جمله : (فما استمتعتم به منهنّ) را حمل بر همين نوع نكاح نموده و از آن جمله اين قسم نكاح را بفهميم، " در تفسير الفرقان هم در ذيل ايه 24 سوره نساء چنين آمده است: "" فما استمتعتم به منهن»" در اينجا «استمتعتم»- كه تعبيرى است در كل قرآن منحصر به فرد- در انحصار عقد منقطع و تمتع مى باشد، زيرا در عقد دائم هرگز استمتاع شرط نيست، ولى در عقد منقطع شرط اصلى است، تكيه ما از نظر قرآن بر لفظ «استمتاع» است، و از نظر سنت قطعى روايات متواتره اى است از رسول اكرم صلى الله عليه و آله، كه عقد منقطع بر مبناى اين آيه دومين گام در عقد ازدواج است، و آيات ديگرى هم هرگز آنرا نسخ نكرده، و سنت هم نمى تواند قران را نسخ كند، تا چه رسد به سخن عمر بن خطاب " http://quranpuyan.com/yaf_postst2732_zdwj-mwqt-dr-qrn-khrym.aspx لینک ازدواج موقت،این هم هست کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت 💠 فرازی از زیارت امین الله @quranpuyan
📖 ؟ ✅در داخل جامعه باشيد. كه هنر نيست. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ.آيه ۲۹ سوره فتح محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند. "فرمود شما نسبت به بيگانه بايد ﴿أَشِدَّاءُ عَلَي الْكُفَّارِ﴾ باشيد؛ اما نسبت به آشنا در درون خود چه کار بکنيد؟ 👈 در درون خود با بد مبارزه کردن هنر نيست، با بدي مبارزه کردن هنر است. با مخالف درگير شدن کار شما نيست، با مخالفت مبارزه کردن کار شماست. شما بايد مخالفت را، اختلاف را، تنازع را برداريد، نه مخالف را و منازع را، ﴿وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّيِّیء»! ﴿ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ﴾ نه «اَلسَّييِّء»! 🔻بد را برداشتن هنر نيست، بدي را برداشتن هنر است. فرمود مردان الهي سيّئه را برميدارند، حالا چهار نفر با شما مخالف بودند آنها را زير پا لِه کنيد😔، کار شما نيست 👌سعي کنيد مخالفت را، مشکلات اينها را حلّ کنيد و حرفهاي اينها را گوش بدهيد، مخالفت در بين شما نباشد، نه اينکه مخالف خود را لِه کنيد." از جلسه نهم تفسير سوره فتح آيت الله جوادی آملی https://goo.gl/7McLYG 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني در بهار قرآن امار روزانه از تالار گفتگوهاي قران پويان ، 👈👈 در روز 5 مرداد ماه 1398 ركورد قبلي خود را شكست و به تعداد 17691 رسيد. ركورد قبلي در خرداد ماه سالجاري به ميزان 15670 ثبت شده بود. ✅ ان شالله بتوانیم در پرتو الطاف خداوندي ،با جلب رضایت شما مخاطبین عزیز در نشر معارف قرانی در جامعه،موفق باشیم.🙏 www.quranpuyan.com
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره مصداق رسول کریم در آیه ۴۰ سوره حاقه چیست؟ 👈بعضى گفته اند: مراد از رسول كريم ، جبرئيل است . ليكن سياق آن را تأييد نمى كند، براى اينكه اگر مراد جبرئيل بود جا داشت بفرمايد: اين قرآن را شيطانها نازل نكرده اند، همان طور كه در سوره شعرا اينطور فرمود، علاوه بر اين آيه بعدى كه مى فرمايد: ((و لو تقول علينا بعض الاقاويل ))، و همچنين آيات بعدش كه سخن از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) دارد با اين احتمال مناسبت دارد، كه منظور از رسول كريم ، پيامبر عظيم الشان باشد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۹ صفحه ۶۷۵ http://yon.ir/Qp8881 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_هفتم تمرین بیست وسوم #پرهیز_از_سوءظن 🌹امام علی علیه السلام می فرمایند : 🔶 «حُسْنُ الظَنِّ یُخَفِّفُ الهَمَّ وَ یُنجْى مِنْ تَقَلُّدِ الاِْثْمِ; 🔸 #حسن_ظن اندوه را سبک مى کند، و از آلوده شدن به گناه رهایى مى بخشد». 📚غررالحکم ودررالکلم ، ح ۵۹۴۵ 🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معنای دحوالارض شرح خطبه۱۶۰ نهج البلاغه (پرتو رحمت)، جلسه۳ محمدعلی انصاری زمان: ۰۲:۲۵ حجم: ۳،۶۰ MB #ویدئو #مناسبتها @MohammadaliAnsari
و قرآني ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ✳️سوال این است👇👇👇 آيا در قران و داريم؟ - دروغ در شرايط يا دروغ ؟ همه ما عبارت دروغ مصلحتی را شنیده ایم.افراد در مواقعی برای توجیه و بی اشکال جلوه دادن دروغ خود،از این واژه استفاده می کنند. 🔺اما آیا واقعا در اسلام،چیزی باین نام داریم و آیا دروغ،در شرایطی مجاز است؟🤔🤔 👈درسايت ايت اله مكارم شيرازي ،اینگونه آمده است:🔰🔰🔰 «دروغ ذاتاً کار فوق العاده بدى است و بسیارى از مشکلات و بدبختى ها و نابسامانى هاى اجتماع کنونى ما بر اثر همین دروغ است. در بعضى از بیاناتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) رسیده، دروغ را کلید سایر گناهان شمرده اند! ولى در عین حال در پاره اى از موارد استثنایى، پیش آمدهایى مى کند که اگر انسان در آن جا راست بگوید و فساد بزرگى برپا مى شود در حالى که اگر راست نگوید آتش فتنه خاموش مى گردد؛ مثلا، هرگاه میان دو نفر اختلاف شدیدى باشد و یکى از آنها پشت سر دیگرى بدگویى کند و ما هم بشنویم و بدانیم که اگر در برابر سؤالاتى که مى شود راست بگوییم و بدگویى هاى او را فاش کنیم، آتش فتنه اى برپا مى شود که ممکن است تلفات و خسارات مهمّى به بار آورد؛ بدیهى است در چنین موردى راست گفتن کار غلطى است و هیچ عاقلى نمى تواند بگوید در چنین موردى هم باید راست گفت، این یک قانون مسلّم عقلى است که هرگاه فساد چیزى از اصلاح آن بیشتر باشد، ما باید از آن چیز بپرهیزیم. قوانین اسلامى نیز این حکم عقلى را تأیید نموده و در چنین موارد استثنایى، از روى ضرورت دروغ گفتن را تجویز مى کند. ولى به دو موضوع باید مؤکّداً توجّه داشت: نخست این که این موضوع کاملا جنبه استثنایى دارد و جز در شرایط خاصّى دروغ گفتن جایز نیست و نباید عدّه اى موضوع «دروغ مصلحت آمیز» را دستاویز کرده و بدون جهت و یا براى به دست آوردن منافع شخصى دروغ بگویند و این عمل زشت را به نام این که مصلحت! ایجاب کرده، مرتکب شوند.» برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://yon.ir/Qpt456 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چون باد صبح، رزق من از بوی گل بود مرغ قفس نیم که بسازم به دانه‌ای ناف مرا به نغمهٔ عشرت بریده‌اند چون نی نمی‌زنم نفس بی‌ترانه‌ای #صائب_تبریزی سلام صبحتان شاد و دلپذیر @quranpuyan