eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت ششم 3-در داستان هر سه قهرمان مرتبط با ايه که قبلا نام برده شد (موسی،ابراهیم و امام حسین) ،بحث وريختن خون وگذشتن از خود‌وتمايلات خود مطرح است: -ابراهيم براي اجراي امر خدا از فرزندش ميگذرد و چاقو را برگردن او ميگذارد واماده قرباني كردن است كه فرمان توقف ميرسد وگوسفندي براي قرباني فرستاده ميشود. -موسي پس از بازگشت از وقتي مي بيند قومش مشرك شده وگوساله پرست شده اند ،براي امرزش انها وقبول توبه انها توسط خدا مي گويد خودتان (همديگر)را بكشيد.  نحوه اجراي اين دستور هم طبق اخبار وروايات رسيده ،جالب است (حتما بخوانيد.در يك زمان خاص همه با سر وروي پوشيده وشمشيرهاي افراخته بطرف هم حمله ميكنند)  ظاهرا پس از اجراي قسمتي از حكم ندا ميرسد كه توبه انها پذيرفته شده است. -داستان امام حسين هم كه مشهور است براي احياي دين خدا خون خود وفرزندانش را نثار ميكند. اينها حكايت از ان دارد كه لبيك گفتن به خالق در مواضع مختلف ،متفاوت است. براي قبولي در بعضي امتحانات وماموريتهاي الهي بايد بتواني از (خون) خود يا عزيزانت بگذري . بايد بتواني در صحنه هايي اجراي دستور نمايي كه سرنوشتت معلوم و محكوم به خروج از دنيا هستي. واين ها، ظرفيت سازي ميخواهد. بايد در كلاسهاي ميقات شركت كرده باشي تا در امتحانات متناسب با سطح تو بتواني لبيك بگويي. http://quranpuyan.com/yaf_postsm500findunread_tHqyq-wtdbr-dr-yh-w-wdnmwsy-nmz-dhh-wl-dhyHjh.aspx#post500
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه فراز هایی از دعای روز پنجشنبه 🍃 الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براورکه جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست ✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم ✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم ✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال. ✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی ✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی @quranpuyan
در قرآن قسمت چهارم آیة الله طالقانی در ذیل آیه " وَ اِذ جَعَلنا البَيتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمناً" مى گوید : « این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تاتمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .  امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند. مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.»  ( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷) http://yon.ir/Qp134 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ 🔹 بهره گیری از قرآن با برای دریافت و درک پیام های اساسی قرآن کریم، لازم نیست همه ۶۲۳۶ آیه آنرا یک به یک خوانده و فهمیده باشید. چنین توقع سنگینی، شما را خیلی زود خسته و دلزده می کند. شما که نمیخواهید یک مفسر یا قرآن پژوه بشوید. بسیاری از صحابه رسول خدا (ص) تنها بخشی و یا تعدادی از آیات قرآن را درک کردند ولی به درجات عالی رسیدند. 👌مهم آن است که خواندن قرآن را از جایی شروع کنید: کافی است وقتی حال خوشی دارید قرآن را باز کنید و از هر جا خواستید ترجمه آیات را بخوانید. آیات را بخوانید و عبور کنید. روی آیات توقف نکنید. فقط وقتی به آیه ای رسیدید که از هر جنبه و به هر دلیلی برای شما جالب و دل انگیز است، بایستید و آنرا چند بار بخوانید و سعی کنید آنرا بهتر فهم کنید. اگر خواستید، در کنار صفحه برای آن آیه علامت بگذارید. اگر دوست داشتید متن اصلی عربی آنرا بخوانید. موارد خیلی دوست داشتنی را در کتابچه آیات خود یادداشت کنید و در طول روز با خود بخوانید. 👌اصل آن است که هرگز خود را خسته نکنید. یکی دو آیه در روز به این شیوه کم نیست. به آیاتی که برای شما دشوار یا نامفهوم است گیر ندهید و از آنها بگذرید. از فرمانهای چه فردی و چه جمعی بگذرید و آنها را به فقیهان بسپارید. به داستان های پیامبران و به آموزه های فراتاریخی و عمومی توجه کنید. با این شیوه ساده ، یقیناً به تدریج دایره نقاط جذاب و مورد توجه شما گسترش می یابد و شما با شناخت آموزه های اساسی قرآن به درکی عمومی از کلام خدا و تصویری که از جهان ترسیم می کند دست می یابید: 👈هر روز با قرآن – ولو یک آیه ! مصطفی ملایری http://yon.ir/wq44Z 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_هشتم تمرین بیست وچهارم #کنترل_خشم_و_عصبانیت 🌹قال امير المؤمنين «علیه‌السلام»: 🔶« الْغَضَبُ نَارٌ مُوقَدَةٌ مَنْ كَظَمَهُ أَطْفَأَهَا وَ مَنْ أَطْلَقَهُ كَانَ أَوَّلَ مُحْتَرَقٍ بِهَا.» 🔸♦️« #غضب آتشى است مشتعل، كسى كه #خشم خود را فرو نشاند، آن #آتش را خاموش كرده است و آن كس كه #غضب را بحال خودش آزاد گذارد خود اوّلين كسى است كه در شعله‌هاى آن خواهد سوخت» 📗غررالحکم .ص304   🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت هفتم در تفسير اين آيه ،قهرمانان داستان فقط موسي وابراهيم نيستند بلكه بايد به كربلا هم نگريست ورد پاي قهرمان عاشورا را در اين ايه هم جستجو كرد.به نظر من حضور اباعبداله در اين ايه ودهه اول ذيحجه وعيد قربان سه نمود دارد : 1-حجاج روز ۸ ذيحجه عزم رفتن به ميكنند.محرم ميشوند .از مكه بيرون ميروند تا دوباره پس از انجام اعمال به حريم بيت اله وارد شوند. اما امام حسين در همين دهه كه ما اين ايه را درنماز ميخوانیم وروز هشتم ،مكه را ترك ميكند اما نه به قصد عرفات ومنا بلكه به كربلا. ۲-درعيد ،ابراهيم الگوي حجاج است كه حاضر شد پسرش را در اجراي امتحان الهي به قربانگاه ببرد .پس از انكه چاقو را برگردنش گذاشت خدا گوسفندي را فرستاد وابراهيم را سرافراز از اعلام كرد. اما ۳۰ روز بعداز عيد قربان ،عاشورا ست كه فرزندان حسين بن علي در برابرش ذبح شدند واباعبداله اين داغ را هم تجربه كرد.😔 ۳-قرآن هم داستان ابراهيم را به امام حسين گره ميزند. ميپرسيد كجا؟ به آيات ۱۰۲ تا ۱۰۷ سوره نگاه كنيد: وفدیناه بذبح عظیم بسياري از مفسرين شيعه ذبح عظيم را امام حسين مي دانند. 👈پس قهرمانان اين ايه ابراهيم واسماعيل ،موسي وهارون ،پيامبر وعلي ،حسين و... هستند كه حاجيان وغير حاجيان در دهه اول ذيحجه انها را ياد مي كنند. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروز شهادت نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ ارزُقني رِزقا حَلالاً يَكفيني بار خدايا! روزى حلالى نصيبم كن كه در حدّ كفايت من باشد. امام باقر (ع) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
دین نفی 🔶وقتی به وضع خود و جامعه بر می گردیم می بینیم که در جامعه ما ادب در جایگاه شایسته خود نیست و رفتار خلاف ادب در میان ما شایع و راجع است. 👈او با طرح این سوال که آسیب های جامعه ما در این زمینه ناشی از چه علل و عواملی است؟ خاطرنشان کرد: ما پیوسته در زندگی روزمره خود نمونه هایی را شاهد هستیم، در میان طرفداران دو تیم ورزشی، محیط های کاری، بد اخلاقی و بی ادبی در حوزه سیاست و حتی در حوزه فعالیت ها و مراسم های مذهبی مثل منبر و مداحی رفتارهای خلاف و تعبیر های زشت دیده می شود؛ اینها را چطور می توان توجیه کرد؟ 🔶استاد حوزه علمیه قم افزود: این رفتار خلاف مخصوصا در مواردی که شخص از نظر اعتقاد، فکر و اندیشه با ما متفاوت باشد شدت بیشتری پیدا می کند، ما نسبت به همفکران خود رعایت را می کنیم اما اگر کسی فکر و اندیشه انسانی متفاوت باشد مثلا از نظر مذهبی غیر ما باشد یا به لحاظ سیاسی در جریان سیاسی دیگری در مقابل ما باشد در اینگونه موارد رفتارهای خلاف ادب بیشتر هم دیده می شود. 🔸سروش محلاتی ریشه اول این معضل را قضاوت های نابجای ما نسبت به دیگران دانست و افزود: ما به واسطه اعتقادمان درباره عالم آخرت و بهشت و جهنم این حق را به خود می دهیم که افراد را صف بندی کنیم و بهشتی ها و جهنمی ها را از یکدیگر تفکیک کنیم. بر اساس آن، در مورد انسانی که جهنمی است به خود حق می دهیم هر سخنی را در مورد او بگوییم و هرگونه توهین، و نسبت به شخص به دلیل اینکه ما او را جهنمی می دانیم جایز است، این یک مبنای کلامی است که یک تاثیر اخلاقی در رفتار و قضاوت ما درباره دیگران دارد، ما خود را محق می دانیم که درباره سعادت و شقاوت افراد قضاوت و داوری قطعی کنیم و بر مبنای آن با آنان رفتار کنیم. 🔶استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عامل دومی که سبب می شود ما نتوانیم به درستی از اخلاق و ادب اسلامی استفاده کنیم این است که یک سری بهانه هایی را در آیات و روایات پیدا کردیم و بر اساس آن رفتار خود را توجیه می کنیم ؛ مثلا می گوییم در برخی از روایات و زیارت نامه ها کلمه لعن آمده است پس معلوم می شود اسلام به ما اجازه داده که از لحن لعن علیه دیگران استفاده کنیم. آیا در قرآن کریم اجازه بی ادبی داده شده یا خیر؟ لعن و تعابیر مشابهی که وجود دارد، بی ادبانه تلقی می شود یا خیر؟ 👈او تاکید کرد: لعن با سبّ و فحش فرق دارد آنچه را که اینجا صحبت می کنیم این است که ما الفاظ زشت درباره دیگران به کار نبریم اما لعن در مقوله دعا است، وقتی انسان درباره افراد دعا می کند، گاهی دعا مثبت است و گاهی منفی، گاهی اوقات دعای رحمت می کنید و گاهی از اوقات نفرین می کنید. معنای کلمه لعن از خدا برای کسی دوری از رحمت را خواستن است کلمه لعن اصلا تعبیر فحش و دشنام نیست اولا دعا و خواستن از خدا است دوما مضمون آن دوری از رحمت است و لعن مربوط به مقوله دعا است و ربطی به مقوله ندارد. آنجایی که خداوند کسی را لعن کرده ما می فهمیم که او استحقاق لعن داشته اما ما مجاز به این نیستیم که افراد را مشخص و لعن کنیم و مجاز نیستیم قلمرو لعن را نسبت به افراد مختلف توسعه دهیم. 🔸او با اشاره به آیه ای از سوره انعام گفت: خداوند می فرماید: «مبادا به کسانی که جز خدا را می پرستند و بت پرست هستند دشنام دهید» این کار درست نیست چون اگر بنای بر سبّ از ناحیه مسلمانان نسبت به کفار باشد آنان نیز متعاقبا آن کار را انجام می دهند، خودتان حرمت ها را حفظ کنید شما مواظب زبانتان باشید تا بتوانید جلوی ها را بگیرید شما اگر کردید انتظاری جز بی ادبی از ناحیه آنها نداشته باشید. 🔸سروش محلاتی اظهار داشت: این سنخ از آیات را علمائی چون علامه طباطبایی که در مباحث قرآنی کار می کردند، خوب استفاده ، بیان و تبیین کردند. اما علمای دیگر آن را بیان نکردند این مشکل ما به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است و این علامت مهجوریت قرآن در میان ما است. https://fa.shafaqna.com/news/749807/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه هفتم: ♦️علل مذهبی بی ادبی ما @mohammadsorooshmahallati
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_هشتم تمرین بیست وچهارم #کنترل_خشم_و_عصبانیت  🌹   پيامبر صلى الله عليه و آله:   🔶  اِنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّيطانِ وَاِنَّ الشَّيطانَ خُلِقَ مِنَ النّارِ وَاِنَّما تُطفَأُ النّارُ بِالماءِ فَاِذا غَضِبَ اَحَدُكُم فَليَتَوَضَّ؛   ♦️  #خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى از شما به #خشم آمد، #وضو بگيرد.  📗   (نهج الفصاحه، ح 660)   🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قران پويان،تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد. تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و سوره و و و و از مرحله چهارم ارائه شدند. ان شالله از فردا سوره را آغاز خواهیم کرد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه وواعدنا و ارتباط ان با ايام ذيحجه در جستجوي موضوعات زير در گوگل ،تالار گفتگوهاي قران پويان جزو سه نتيجه نخست جستجو قرار دارد. ✅تفسير آيه وواعدنا موسي ✅نماز وواعدناموسي ✅وواعدنا موسي ✅چرا نماز وواعدنا موسي را ميخوانيم؟ جهت مطالعه نظرات مختلف ارسال شده،به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst28_chr-dr-nmz-dhh-wl-dhyHjh--yh-w-wdnmwsy-r-mykhwnym.aspx
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan
به نام خدا 🕋 در قرآن قسمت پنجم ✳️ احکام بستن و محرمات آن در سوره احکام ممنوعیت و حیوانات خشکی در حین احرام(محرم بودن) و نقض آن نیز بیان شده است. یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿۹۵﴾ 👈مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد شكار را در حال احرام به قتل نرسانيد 👈و هر كس از شما عمدا آنرا به قتل برساند بايد كفاره اي معادل آن از چهار پايان بدهد، كفاره اي كه دو نفر عادل از شما معادل بودن آنرا تصديق كنند، و به صورت قرباني به (حريم) كعبه برسد، 👈يا (بجاي قرباني) اطعام مستمندان كند يا معادل آن روزه بگيرد تا كيفر كار خود را بچشد، 👈خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و هر كس تكرار كند خداوند از او انتقام ميگيرد و خداوند توانا و صاحب انتقام است. أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹۶﴾ فولادوند: 👈 و ماكولات آن براى شما شده است تا براى شما و مسافران بهره اى باشد و[لى] مادام كه محرم مى باشيد بر شما گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مى شويد پروا داريد. http://yon.ir/Qp491 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 🔹فراز اول آیات ۵-۱ : بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ {1} قاف سوگند به قرآن باشكوه  بَلْ عَجِبُوا أَن جَاءهُمْ مُنذِرٌ مِّنْهُمْ فَقَالَ الْكَافِرُونَ هَذَا شَيْءٌ عَجِيبٌ {2} [كه رسالت تو و وعده معاد،حق است] ولی اینان از اينكه هشداردهندهاى از خودشان برايشان آمد در شگفت شدند و كافران گفتند اين [محمد و حكايت معاد] چيزى عجيب است  أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ {3} آيا چون مرديم و خاك شديم [زنده مىشويم] اين بازگشتى بعيد است  قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِندَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ {4} قطعا دانستهايم كه زمين [چه مقدار] از اجسادشان فرو مىكاهد و پيش ما كتاب ضبط كنندهاى است  بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَّرِيجٍ {5} [نه] بلكه حقيقت را وقتى برايشان آمد دروغ خواندند و آنها در كارى سردرگم [مانده]اند  ♻️عصاره فراز آیات( ۵-۱):تعجب و دروغ پنداری رسالت پیامبر و معاد توسط کافران عنود اولین ابراز تعجب کافران از منذر انسانی 🖌 آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8909 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #سي‌و_نهم تمرین بیست وچهارم #کنترل_خشم_و_عصبانیت 🌹 امام صادق علیه السّلام فرمودند: 🔶ثَلاث مـَن كـُن فیه كـان سَیـدا: كَظمُ الغیظ وَالعَفـوُ عَن المَسیىء والصِّله بِـالنَفـسِ وَالمـال؛ 👈 سه چیز است كه در هـر كه بـاشـد آقـا و سـرور است: 1⃣ #خشـم فـرو خـوردن 2⃣ گذشت از بدكـردار 3⃣ كمك و صله رحـم بـا جـان و مـال 📚 تحف العقول، ص 317   🍃🌼🍃 گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت هشتم حضور در براي ارتباط ويژه با خدا حاجيان مطابق مناسك حج ابراهيمي براي ورود به خانه خدا وحتي حريم ان ،بايد در ميقات حاضر شوند وبا انجام اعمالي تعهداتي را بپذيرند.( شوند) تعهداتي در راستاي توجه به خالق ،خود وساير انسانها،حيوانات وگياهان ورعايت حرمت وحقوق انها موسي هم كه دراين ايام درحج نيست،براي سخن گفتن با خدا بايد در زمان مشخص به مكاني معين برود و در حضور يابد. 👈پس اي مسلماني كه حضور در حج وميقاتش برايت مقدور نبوده ،براي خود ميقاتي تعيين كن. در زماني خاص با پروردگارت صحبت كن .راز ونياز كن. ميقات تو مي تواند نيمه شب باشد يا روز عرفه يا عيد قربان . يا نه. 👈بيا زمان را ثابت كنيم. بيا از فردي بودن خارجش كنيم. مانند حج نمود جمعي هم بان بدهيم .👉 👈 ما همين نماز دوركعتي پس از نماز است. عملي خاص، در زماني خاص، با ذكري خاص كه مي توان بصورت جمعي هم در مساجد خدا انرا انجام داد.. پس نماز ماست. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴﷽🌴 ✍ فرازی از دعای عاشقانه امام ‌حسین(ع) در روز ...... 🌷ای مولای من، که نعمت دادی، تویی که احسان کردی، تویی که به نیکی رفتار نمودی، تویی که کرامت فرمودی، تویی که فضیلت بخشیدی، تویی که روزی عطا فرمودی، تویی که کرم کردی، تویی که توانمندم ساختی، تویی که سرمایه ام دادی، تویی که پناه دادی، تویی که هدایت کردی، تویی که از گناه بازداشتی، تویی که گناهان را پوشیدی، تویی که گناهان را بخشیدی، تویی که عزت دادی ، تویی که یاری رساندی ، تویی که شفا بخشیدی ، تویی که سلامتی دادی ، خجسته و بلند مرتبه ای ای پروردگار من، ستایش جاودانه از آن توست و سپاس پیوسته تو را سزاست. اما من ای خدایم ، به خطاهایم معترفم ، پس بر من ببخشای ! 😞😞 که گناه کردم، منم که خطا نمودم، منم که نادانی کردم، منم که به سوی گناه شتافتم، منم که اشتباه کردم، منم که به غیر تواعتماد کردم، منم که در عین دانایی گناه کردم، منم که وعده هادادم، منم که وفا ننمودم، منم که پیمان شکستم، منم که به جرم خود اقرار کردم. بارالها، من بدان نعمات که مرا داده ای اذعان دارم، به گناهانم اعتراف کرده و از آنها باز می گردم; تو نیز مرا بیامرز. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🕋 در قرآن قسمت ششم احکام بستن و محرمات آن از دیگر اعمالی که در حال احرام بر فرد زائر( )حرام است ،جدال و آمیزش با همسران است. سوره بقره آیه ۱۹۷ باین موضوع اشاره کرده است: الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ ﴿۱۹۷﴾ مکارم: حج، در ماههاي معيني است! و كساني كه (با بستن احرام، و شروع به مناسك حج،) حج را بر خود فرض كرده اند، (بايد بدانند كه) در حج، جنسي با زنان، و گناه و جدال نيست! و آنچه از كارهاي نيك انجام دهيد، خدا آن را ميداند. و زاد و توشه تهيه كنيد، كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكاري است! و از من به پرهيزيد اي خردمندان! http://yon.ir/Qp491 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول   ❓منظور از كتاب حفيظ در آيه ۴ سوره قاف چيست؟ پاسخ ۱ : عندنا كتاب حفيظ(( - يعنى و نزد ما كتابى است كه حافظ هر چيز است ، بلكه آثار و احوال هر چيزى را هم ضبط مى كند. و يا معنايش اين است كه : نزد ما كتابى است كه خود آن كتاب محفوظ است و حوادث ، آن را دچار دگرگونى و تحريف نمى كند. و آن كتاب عبارت است از لوح محفوظ كه تمامى آنچه بوده ، و آنچه هست و آنچه تا قيامت خواهد بود در آن كتاب محفوظ است . و اينكه بعضى از مفسرين گفته اند كه مراد ((از كتاب نامه هاى اعمال است (( سخن درستى نيست ، 👈اولا از اين جهت كه خدا اين كتاب را حافظ آنچه زمين از مردم كم مى كند معرفى كرده و آنچه زمين از مردم كم مى كند ربطى به اعمال كه كتاب اعمال حافظ آن است ندارد. 👈و ثانيا خداى سبحان اين كتاب را در كلام مجيدش به لوح محفوظ توصيف كرده نه به نامه اعمال . پس حمل اين كتاب كه مورد بحث است بر نامه اعمال آن هم بدون شاهد قرآنى حمل صحيحى نيست . 👌و حاصل جوابى كه خداى تعالى به كفار و منكرين معاد مى دهد، اين است كه كفار خيال كرده اند مردن و خاك شدن و متلاشى شدن ذرات وجودشان ، به طورى كه ديگر اجزاى آن تمايزى از هم نداشته باشند، آنان را براى ما هم مجهول الاجزاء مى كند، و ديگر نمى توانيم آن اجزاء را جمع آورى نموده ، دوباره برگردانيم . و ليكن اين خيال ، خيالى است باطل ، براى اينكه ما مى دانيم چه كسى از ايشان مرده ، و اجزاى بدنش كه قبلا به صورت گوشت يا خون يا استخوان بود فعلا به چه صورتى درآمده و كجا رفته ؟ همه را مى دانيم ، و نزد ما كتابى حفيظ است كه هر چيزى در آن ثبت است و آن عبارت است از لوح محفوظ. از تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8909 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا 🕋 در قرآن وقوف در و مشعر نکات زیر در از ایت اله جوادی املی در خصوص ایات ۱۹۸ و ۱۹۹ بقره ذکر شده است: 👈"هنگام از ، در به ياد خدا باشيد: ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفتٍ عَرَفتٍ فَاذكُروا اللّهَ عِندَ المَشعَرِ الحَرام﴾، 👈پس از رفتن به عرفات و در آن واجب است تا هنگام بازگشت افاضه از عرفات تحقق يابد، زيرا عنوان «افاضه» با حركت و خروج تفاوت دارد و فرع بروقوف دسته جمعي است . 👈اگر جمعيت انبوهي در زمان معين در مكاني واحد ايستاده، بعد متفرّق شده و حركت كنند، «افاضه» پديد مي‌آيد؛ بنابراين براي تحقق افاضه سه عنصر كثير (كثرت) و در مكان و زمان واحد لازم است و بدون هر يك از آنها «افاضه» پديد نمي‌آيد، بلكه صرف خروج و مانند آن است. البته اجتماع بدون كثرت نخواهد بود؛ ولي كثرت بدون اجتماع فرض دارد؛ يعني هركدام جداگانه توقف كند و خارج شود. 👈 «يوم اكبر» يا «» بر روز عرفه و روز منا بر همين اساس است كه همگان در كنار هم جمع‌اند و چون حاجيان از سراسر جهان به مكه مي‌آيند و در جهان شرك و مشرك وجود دارد و در نتيجه از مشركان حكم جهاني اسلام است و به زماني كه در خصوص حجاز مشرك وجود داشته باشد اختصاص ندارد ، آن روز، روز اجتماع عمومي و بيزاري از مشركان است: ﴿واَذنٌ مِنَ اللّهِ ورَسولِهِ اِلَي النّاسِ يَومَ الحَجِّ الاَكبَرِ اَنَّ اللّهَ بَرِيءٌ مِنَ المُشرِكينَ ورَسولُه) بنابراين، عبارتِ ﴿فَاِذا اَفَضتُم مِن عَرَفت﴾ هم اصل وجوب وقوف در عرفات و هم وقوف دسته جمعي در زمان و مكان واحد را مي‌فهماند. البته زمان و مقدار وقوف را سنّت مشخص كرده است. 👌اسرار وقوف در عرفات وقوف در عرفات تنها در مناسك حج و از مشتركات حج تمتع و قِران و اِفراد است. در روايات براي وقوف در عرفات اسراري آمده است كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود: ألف. تطهير و آمادگي براي ورود به خانه خدا؛ 👈اميرمؤمنان حضرت علي(عليه‌السلام) در پاسخ پرسشي از راز وقوف در عرفات فرمود: چون كعبه خانه خداست و حرم دروازه آن است، وقتي مهمانان الهي آهنگ خانه خدا مي‌كنند، خداوند آنان را بيرون دروازه نگه مي‌دارد تا به درگاهش تضرّع و ناله كنند... و بدين شكل از گناهان پاك شده و لياقت ورود به محدوده حرم را پيدا كنند و كم‌كم به خانه او راه يابند و در اطراف آن طواف كنند 👌از اين رو در روز عرفه بهترين وظيفه همان و نيايش است، از همينرو گرچه روزه روز عرفه مستحب است؛ ولي طبق بيان امام باقر(عليه‌السلام) اگر روزه آن روز موجب ضعف انسان شود و نتواند دعاهاي روز عرفه را بخواند، روزه نگيرد 👈ب. آگاهي به معارف و علوم ديني و اسرار آفرينش؛ امام سجاد(عليه‌السلام) در «حديث شبلي» درباره سرّ وقوف در عرفات فرمود: «اين وقوف براي آن است كه انسان به معارف و علوم ديني واقف و از اسرار نظام آفرينش باخبر شود و بداند كه خداوند به همه نيازهاي او واقف و بر رفع آنها تواناست، خود را به او بسپارد و تنها از او اطاعت كند»، 👈چون اطاعت او بهترين سرمايه است: «و طاعته غني» از اين رو امام سجاد(عليه‌السلام) به سائلي كه در روز عرفه گدايي مي‌كرد، فرمود: واي بر تو! آيا در چنين روزي، دست نياز به سوي غير خدا دراز مي‌كني؛ در چنين روزي اميد است خداوند به كودكان درون رحم سعادت بخشد. 👈ج. معرفت انسان به آگاهي خدا بر نهان و آشكار او؛ در ادامه «حديث شبلي» حضرت سجاد(عليه‌السلام) فرمود كه حجگزار بايد در عرفات دريابد كه خداي سبحان به نهان و آشكار و به صحيفه قلب او و رازهاي آن آگاه است؛ روايات فراواني به بيان وظيفه حجگزاران در سرزمين عرفات پرداخته كه بخش عمده آن درباره دعا و كيفيت آن، به ويژه دعاي عرفه امام حسين و دعاي امام سجاد(عليهما‌السلام) است. بخش ديگر نيز درباره اهميت دعا و ترغيب و تشويق افراد به دعا براي ديگران است؛ به گونه‌اي كه روشن مي‌شود ائمه اطهار(عليهم‌السلام) و برخي شاگردان آنان قسمت مهم همت خويش را در آن سرزمين كه دعا مستجاب است، صرف دعا براي ديگران مي‌كردند." http://yon.ir/Qpt140 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم اللّه الرحمن الرحیم 🌷🌷عید عرفه و قربان بر همگان مبارک باد.🌷🌷 عید عرفه عید بزرگی است که چون در کنار عید قربان قرار گرفته کم تر از عید بودنش سخن گفته می شود و چون در این روز مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین (علیه السلام) به کوفه شهید شده است، اشتغال به عزاداری آن عزیز نیز از رونق عید بودنش کاسته است و موجب شده که از قدر و منزلت عرفه کمتر سخن گفته شود. بله آنان که به مکه مشرّف می شوند این روز را در صحرای عرفات وقوف می کنند و دعای عرفه امام حسین (علیه السلام) را می خوانند و با توجه به معانی آن، نسبت به خداوند معرفت بالاتری پیدا می کنند. امّا ما دور ماندگان از نباید از غافل شویم، عرفه روز معرفت است و به همین دلیل عید است و به همین دلیل بر سایر ایام شرافت دارد.👌 بله برای رسیدن به عید عرفه، از اول ماه ذوالحجه، اعمال خاصی سفارش شده که معرفت به خدا را به شدّت افزایش می دهد، وقتی به انسان سفارش می شود که به دنبال هر نماز دعایی خوانده شود که محض است و مضمونش این است که : به تعداد شب ها و روزها به تعداد امواج دریاها، به تعداد درخت ها و شاخه ها، به تعداد موها و کُرک ها، به تعداد سنگ ریزه ها و شن ها، به تعداد پلک زدن های چشم ها، به تعداد بادها در بیابانها «لا اله الاّ الله»، یعنی همه چیز و همه جا و در بالاترین مقدار، «لا اله الاّ الله» تا همگان بفهمند که معبودی جز او نیست و نباید در مقابل هیچ موجودی غیر خدا کُرنش کرد، مبادا صاحبان زر و زور و تزویر، بندگان خدا را بردۀ خود بدانند و بر جان و مال آنان به ناحق حکم برانند و مبادا بندگان خدا، از عبادت خدا روی برگردانند و به شرک گرایند و بت های جدید یا قدیم را بپرستند و پول را جای خدا قرار دهند و به در خانۀ طاغوتیان، کُرنش کنند زیرا سخن تمامی پیامبران، عبادت خدا و اجتناب از طاغوت بوده است. (سوره نحل آیه 36). بله؛ این دهه، دهۀ اذکار توحیدی است تا ما را از شرکی که پیوسته از هر راهی و با هر عنوانی به سراغمان می آید برهاند، حتی ما را از مظاهر توحیدی برهاند تا به توحید ناب برسیم، در این روز حاجی که قبلاً از همه چیز خود گذشته است و لباس و زینت خود را در آورده و با دو تکّه لباس مُحرِم شده تا توحیدی محض باشد دستور می یابد که از کنار خانۀ خدا به صحرای عرفات برود تا حتی خانۀ خدا را نبیند و خانه نیز مانع راه معرفت او نگردد تا به لطف خدا در چنان فضای فارغی، توحید ناب نصیبش شود. ما نیز سزاوار است که در این روز به توحید محض روی آوریم و حتی از جلوه ها و مظاهر توحید بگذریم و خود را به سرچشمۀ ناب توحید و توحید ناب برسانیم، از ذکر غیر خدا حتی المقدور بپرهیزیم، هرچند مظاهر آن ذات باشند و با اقتدا به امام حسین (علیه السلام) دعای عرفه بخوانیم و با تک تک نعمت های مطرح شده در آن دعا، معرفتمان را به خداوند افزایش دهیم، بدان امید که اسیر زرق و برقهای دنیایی نشویم. عظمت امامان را در ضریح نقره ای و گنبد طلایشان خلاصه نکنیم و به خاطر سادگی کعبه یا نبودن قبری در آن، به آن کم اعتنا نباشیم و توجه داشته باشیم، وقتی که معرفت رشد نکند خرافات رشد می کند و در هر کوی و برزن درختی یا سنگی نظر کرده می شود و عوام در آنجا جمع می شوند و از آن حاجت می خواهند، یا امامزاده های خلق الساعه ای پیدا می شوند و ... امّا اگر شناخت نسبت به خدا بالا رود، سادگی جای زرق و برق را می گیرد قرآن و دعا رونق بیشتری می یابد و زیارتنامه های ساختگی به کنجی می خزد و طاغوتیان و تزویرکاران فراری می شوند. امید که همه از عرفه درس معرفت بگیریم و راههای گسترش توحید ناب را بپیماییم و از پیمودن راههای انحرافی یا مورد شک باز ایستیم و خود را برای عید قربان، عید اولیای الهی آماده گردانیم. استاد احمد عابدینی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت نهم در عالم علم بايد عرفان و معرفت و درايت و بصيرت و فهم و فقه و تعقل و تفكر و ادراك را دريافت و عالم عمل بايد صنع و فعل و سعي را بازشناخت اينگونه است كه مي بيني تو نماز مي گزاري و نماز تو را مي سازد 👌و با گردشي تعالي ياب در ديالكتيك مصلي- صلاة، نمازگزار و نمازش تاثيري دوسويه برهم در جهت تعالي و معراج ( وگاه سقوط!) دارند لذا اول عارف شدن و مبتهج گرديدن يا اول نماز گزاردن و عارف شدن به ميزان حضورقلب وابسته است...و هرجا از هرجا شروع شود خجسته و فرخنده و مبارك و ميمون است ... قرب نوافلي ناشي از اداي و نمازهاي مستحبي بخشي از كشت ما در كشتزار دنياست گرچه قرب فرايضي اعلي و اجل است اما كبريت احمر است و اوحدي از آحاد بدان نايل شوند... 👈بااين مقدمه هر نمازمستحبي تاثيري دارد كه واگذاردنش زيان نمازنگزارست و صد البته كه همه اعمال به " قصد قريت" زنده است و هرقدر خلوص واخلاص بيشتر اين عمل زنده تر و ملكوتي تر... تا آنجا كه ضربت علي ع افضل از عبادت ثقلين مي گردد از فرط خلوص و حيات ساري و روح دميده شده در پيكر عمل و ضربتي كه زد.... و اما بعد نمازهاي مستحبي مانند نماز دهه اول ذيحجه در جاري شدن با زلال امت در سير و صيرورت الي الله است... بقول زنده ياد شريعتي اسلام ✅در كلمات يعني قرآن ✅و در حركات يعني حج ✅و در تجسم انساني خود يعني علي ع حال كه ايام ذيحجه است و جانها و حقايق ذريه مومنان به فراخوان پدرامت اسلام ، ابراهيم ع، كه هلموا الي الحج لبيك گفته اند و به تعداد " لبيك" مشرف به حج مي شوند... براي ما محرومان از حضور در و طواف برگرد كعبه عشق و فنا چه بهتر كه با دوركعت نماز در شريك گرديم و عوام وخواص بقدر معرفت و عشق و دلباختگي و سوز و گداز خود در محضر صاحب كعبه حاضرند و در عداد حاجيان محسوب ... حاصل اين تكرار در نماز را نه درين عالم دني كه در عقباي تبلي السرائر و يوم هم بارزون خواهيم ديد و زيرك آنها كه از اين لحظات پرنفحه الهي بهره برمي گيرند و در مسابقه فاستبقوالخيرات ازكاهلان پيشي مي گيرند و في ذلك فليتنافس المتنافسون http://quranpuyan.com/yaf_postst28_tHqyq-wtdbr-dr-yh-w-wdnmwsy-nmz-dhh-wl-dhyHjh.aspx