هدایت شده از قران پویان
به نام خدا
#وظایف_فردی فرد مسلمان (#حج)
با تبریک عید سعید قربان
👌امروز حجاج در #منی #قربانی می کنند.پس از عبور از مشعر و سنگ زدن به شیطان در منا،نوبت قربانی است.
در چند آیه به قربانی کردن اشاره شده است:
👈در سوره #حج نیز به موضوع قربانی که از زمان ابراهیم تشریع شده ،اشاره میشود
لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ ﴿۲۸﴾
فولادوند: تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده #مستمند بخورانيد.
لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﴿۳۳﴾
فولادوند: براى شما در آن [دامها] تا مدتى معين سودهايى است سپس جايگاه [قربانى كردن آنها و ساير فرايض] در خانه كهن [=كعبه] است
مکارم: در حيوانات قرباني منافعي براي شما تا زمان معين (روز ذبح آنها) است، سپس محل آن خانه كعبه آن خانه قديمي و گرامي است (اگر قرباني براي عمره مفرده باشد در سرزمين مكه و اگر براي حج باشد در مني نزديكي مكه محل ذبح آن خواهد بود)
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿۳۴﴾
فولادوند: و براى هر امتى مناسكى قرار داديم تا نام خدا را بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنها گردانيده ياد كنند پس [بدانيد كه] خداى شما خدايى يگانه است پس به [فرمان] او گردن نهيد و فروتنان را بشارت ده.
مکارم: براي هر امتي قربانگاهي قرار داديم تا نام خدا را (به هنگام قرباني) بر چهار پاياني كه به آنها روزي داده ايم ببرند، و خداي شما معبود واحدي است در برابر فرمان او تسليم شويد و بشارت ده متواضعان و تسليم شوندگان را.
👈همانطور که مشاهده میشود در این آیات و آیه ۲۸ چند دستور صریح وجود دارد:
قربانی کردن حیوان در روزهای خاص(ایام معلومات)
در مکان خاص
و با ذکر نام خدا در هنگام قربانی
👈در آیات ۳۶ و۳۷ سوره حج خدا به هدف از قربانی کردن اشاره میکند:
گوشت حیوانات به خدا نمیرسد بلکه به خودتان و بینوایان شما میرسد.این کار،نشان دهنده تقوا و تسلیم شما و گذشت از مال است.
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾
از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد
لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾
فولادوند: هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده
http://yon.ir/Qpt136
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
قسمت اول:
«…وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً
وَ مَنْ كَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعالَمينَ.» (۱)
اين عيد را عيد الكبير ميگويند و اجتماع حج بزرگترين تظاهر دسته جمعي مردم است. نه تنها در اسلام و بري مسلمين ، بلكه در دنيا و بري انسانها.
✅كنجكاوي
يقيناً بدتان نميآيد بدانيد كه اين مراسم و قرباني چه معني دارد، منشأ تاريخي و اجتماعي آن چيست، چگونه برقرار شده است، چه منظوري در كار بوده است و حالا چه فايدهي دارد… 🤔و اگر دورانديش باشيد، نقش آن در آينده چه خواهد بود و چه آثاري ميتواند داشته باشد؟…
شايد كنجكاويتان از اين جهت بيشتر تحريك شده باشد كه آنچه راجع به مناسك و اعمال حج شنيدهايد به نظرتان، عجيب و بدوي بيايد و غير قابل هضم باشد. مانند سر تراشيدن، لنگبستن، دور يك چهار ديواري گرديدن، لِيلِي دويدن، ريگ به شيطان پراندن،
چنين استفهام و تعجب بري بسياري از اشخاص پيش ميآيد.از سي چهل سال قبل به اين طرف عناويني مانند اجتماع ساليانه مسلمين، كنگره بزرگ اسلامي يانمونه صحري محشر و غيره در زبانها و قلمها وارد شدهاست.
بنده شخصاً، خيلي متقاعد و مطمئن از اين نوع توجيهات و فلسفهبافيها نميشدم و به دلم نميچسبيد. آثار زنده و عملي كه بر اجتماعات ملي و بينالمللي مترتب ميشود و تشكيلات و ترتيبات و نتايجي را كه از يك كنگره انتظار ميرود در مراسم حج نه ميديدم و نه ميشنيدم. درست است كه فوج فوج، از اقصي بلاد اسلام، عرب و فارس و ترك و سياه و سرخ در ذيحجه هر سال آهنگ كعبه را ميكنند و در هم ميشوند اما بيگانه و بي خبر از يكديگر به آنجا ميروند و بيگانه و بيخبر برميگردند (يابرميگشتند) بدون آنكه حتي يك سلام عليك ساده ما بين يك حاجي جوشقاني ايراني با يك كاكاسياه زنگباري يا عرب حجازي ردو بدل شود.
ميپرسيدمآيا از زمان و زبان حضرتپيغمبر و ائمه اطهار سراغ داريم كه آنها استفاده كنگرهي و ايجاد تشكيلات و تبليغات بينالامماسلامي از اينمراسم نموده باشند؟ …
👈در هشت نه سال قبل #استطاعت سفر فراهم و افتخار زيارت نصيبم شد. البته در آن تلاقي و تجمع عظيم و در آن محيط تقارب و تقريب ملل مختلف مسلمان امكان آشنائي و تفاهم افراد و تبادل اطلاعات و نظريات وجود داشت و در ميان زائرين غير ايراني عرب زبان فيالجمله جلسات و حضور در سخنرانيها انجام ميگرفت. اما از آنچه بتوان نامش را كنگره اسلامي يا تجمع و توحيد بين امتهي مسلمان گذاشت، خيلي دور بود(۲).
آنچه كه بيشتر براي بنده مشهود و محسوس شد و در مراجعت به ايران براي دوستان ارمغان آوردم و تشريح نمودم اين بود كه
✅ فريضه #حج در مجموعه خود يك وسيله واقعاً ممتاز و مؤثر بري احياءِ و تذكار سنت حضرت #ابراهيم در جهت خداپرستي و اصلاح قلوب است.
حضرت ابراهيمي كه پدر پيغمبران مورد پيروي اكثريت مردم روي زمين و پايهگذار #مذاهبتوحيدي امروزي است و قرآن به طرز بينظيري او را شناسانده و تجليل كرده و اسلام را به او نسبت دادهاست.
البته همين هم چيز كمي نيست. با فرض وجود خدا و اعتقاد به او بسيار كار بزرگي است!
ادامه دارد....
منبع:
http://yon.ir/oNlaC
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_نهم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
🌹الإمامُ علیٌّ علیه السلام:
🔶أعدی عَدُوٍّ لِلمَرءِ غَضَبُهُ وشَهوَتُهُ، فَمَن مَلَكَهُما عَلَت دَرَجَتُهُ وبَلَغَ غايَتَهُ.
♦️♦️دشمن ترین دشمن آدمی ، #خشم و شهوت اوست. هر كه بر این دوچیره شود، مقامش بلند گردد و به هدف خود برسد.
📗 غرر الحكم: 3269
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
قسمت دوم (بخش اول)
«…وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً
وَ مَنْ كَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعالَمينَ.» (۱)
اين عيد را عيد الكبير ميگويند و اجتماع حج بزرگترين تظاهر دسته جمعي مردم است. نه تنها در اسلام و براي مسلمين ، بلكه در دنيا و بري انسانها.
🔹هم فال و هم تماشا
حالا بدون آنكه منكر جنبه هاي فوق باشم نظر وسيعتر و عاليتري در حج ميبينم.
ضمن انجام مأموريت تفسير شبهاي ماه رمضان و با ورق زدنهاي قرآن به منظور مقاله و مطالعه آياتي كه در حول مطلب معين و محور واحدي هستند، به اين نكته برخوردم كه در اين دعوت عمومي ساليانه، به خانه اي كه معروف به خانه خداست 👈يك قصد عالي و زمينه سازي جهاني براي برقراري صلح عمومي و ايجاد ملت و دولت واحد بشري وجود دارد. دعوت و مأموريتي كه ميتوان به تعبيري آن را هدف نهايي و منتهي اليه دنيائي رسالت الهي پيغمبر اسلام و مسلمين دانست.
البته غرض توحيدي و نقشه ترويج و تحكيم آيين خداپرستي به جي خود محفوظ است ولي در مكه برخلاف آنچه ممكن است تصور رفته باشد هم فال است و هم تماشا. هم ياد خدا و نام خداست و هم منافع و مزايا براي دنيا و من فيها :
«لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْوَيَذْكُرُوا اسْمَ الله في اَيَّامٍ مَعْلوُماتٍ…» (۳)
منافعي كه ممكن است فوري و مشهود باشد (مثلاً استفاده از گوشت قرباني و آشناييها و معاملات سفر مكه كه بعضي گفته اند و وجهه جزئي و كوچك قضيه ميباشد) يا منافع و مزايايي كه با مدت و اجل لازم به دست آيد:
«لَكُمْ فيها مَنافِعُ اِلي اَجَلٍ مُسَمًّي ثُمَّ مَحِلُّها اِلَي الْبَيْتِ الْعَتيقِ.» (۴)
عجيب است كه در آيات مربوط به مناسك حج صحبت از #خوردن و خوراندن گوشت و ارتزاق مادي پابه پي ذكر و تكبير خدا و تعظيم شعائر و طواف و تقوي به ميان آمده است(۵).
👈شايد تنها جائي از احكام عبادي كه عليرغم ظاهر خشك و روحاني آن توجه و تمني خير دنيا و آخرت توأماً باشد همين مورد حج است:👌
«وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا اتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الاخِرَةِ حَسَنَةً…» (۶)
👈اصولاً اصرار عجيبي قرآن دارد (باز هم بر خلاف تصور و تسميه هاي خودمان) كه كعبه و فريضه حج را براي #مردم و به خاطر مردم معرفي نمايد و بر خانه اي را كه در مكالمات ابراهيم و خدا با صفت بيتك و بيتي رد و بدل ميشده است از همان ابتدا و بري هميشه پلاك مالكيت به نام #مردم بزند:
«اِنَّ اَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكًا وَ هُدًي لِلْعالمينَ.» (۷)
«وَ اِذْجَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ اَمْنًا…» (۸)
موضوع سخنراني و تصديع امروز بنده نيز جنبه خودماني تر و نزديكتر يعني منافع و انتظارات دنيائي حج است.
ملاحظه خواهيد فرمود كه مأموريت و منظور معروض را ساير اديان و مذاهب توحيدي نداشته اند و نميتوانند انجام دهند. علاوه بر آن فكر ميكنم كه ساير مكاتب (فلسفي، اجتماعي، سياسي و غيره) قادر به ايفاي چنين نقش و توفيق در چنين برنامه اي نباشند.
ادامه دارد....
http://yon.ir/oNlaC
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
❓منظور از كتاب حفيظ در آيه ۴ سوره قاف چيست؟
پاسخ ۲ :
در آیه ۴ می فرماید «می دانیم زمین چه چیز از آنها کم می کند» و اشاره ای به «فنا»ی آنها نکرده، ولی در تصور کافران، (در آیه ۳) مفهوم «فنا» و از بین رفتن و «هیچ و پوچ» شدن وجود دارد.
امروزه می دانیم که در فرآیند «شبیه سازی» از جزء کوچکی از بدنِ موجود زنده (مانند یک تار مو یا یک ذره ناخن) استفاده می کنند و در حقیقت به DNA آن موجود زنده (یا سابقاً زنده) دسترسی پیدا میکنند.
اینکه در آیه ۴ فرموده «نزد ما کتاب نگهدارنده ای هست»، درتایید چیزی شبیه به این موضوع به نظرمیرسد.
این موضوع یک پیشگویی علمی و جزء معجزات علمی قرآنی است.
از تفسير آقای گنجه ای
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_نهم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
🌹امام على عليه السلام :
🔶شِدَّةُ الغَضَبِ تُغَيِّرُ المَنطِقَ ، و تَقطَعُ مادَّةَ الحُجَّةِ ، و تُفَرِّقُ الفَهمَ
🔶 شدّت #خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد.
📚بحار الانوار78/42871
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش ويژه كتاب با 15درصد #تخفيف به مبلغ 12750 تومان،از 23 تا 29 مرداد. #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
موضوع بحث:
#وضعیت_کوهها در #قیامت چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی #جبال
✅قسمت اول
سئوال:آیات زیادی از قران به توصیف حوادث و رخدادهای زمان #قیامت در جهان آفرینش اختصاص دارد از جمله ایات متعددی به توصیف وضعیت جبال و کوهها در شرایط قیامت پرداخته است
👈 ایا این توصیفات و افعال متعدد زوایا و ابعادمختلفی از یک پدیده فیزیکی هستند یا به مراحل و پدیده های مختلفی اشاره دارند؟
ابتدا کلیه آیات مرتبط با #کوهها در شرایط برپایی قیامت و نفخ صور اول و دوم را به ترتیب نزول مرور می کنیم:
✨القارعة(5)
وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ
ترجمه : و کوهها مانند پشم زدهشده رنگين شود.
🌟الواقعة(5)
وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا
ترجمه : و کوهها [جمله] ريزه ريزه شوند،
⭐️الواقعة(6)
فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا
ترجمه : و غبارى پراکنده گردند،
💫المرسلات(10)
وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ
ترجمه : و آنگاه که کوهها از جا کنده شوند،
⚡️النبأ(20)
وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا
ترجمه : و کوهها را روان کنند، و [چون] سرابى گردند.
✨المعارج(9)
وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ
ترجمه : و کوهها چون پشم زده گردد،
☀️التكوير(3)
وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ
ترجمه : و آنگاه که کوهها به رفتار آيند.
🍀الطور(10)
وَتَسِيرُ الْجِبَالُ سَيْرًا
ترجمه : و کوهها [جمله] به حرکت درآيند.
🌸الحاقة(14)
وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُكَّتَا دَكَّةً وَاحِدَةً
ترجمه : و زمين و کوهها از جاى خود برداشته شوند و هر دوى آنها با يک تکان ريز ريز گردند.
🌼المزمل(14)
يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلًا
ترجمه : روزى که زمين و کوهها به لرزه درآيند و کوهها به سان ريگ روان گردند.
🌸طه(105)
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْجِبَالِ فَقُلْ يَنْسِفُهَا رَبِّي نَسْفًا
ترجمه : و از تو در باره کوهها مىپرسند، بگو: «پروردگارم آنها را [در قيامت] ريز ريز خواهد ساخت،
🍁طه(106)
فَيَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا
ترجمه : پس آنها را پهن و هموار خواهد کرد،
🍀طه(107)
لَا تَرَىٰ فِيهَا عِوَجًا وَلَا أَمْتًا
ترجمه : نه در آن کژى مىبينى و نه ناهموارى.
✨الكهف(47)
وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا
ترجمه : و [ياد کن] روزى را که کوهها را به حرکت درمىآوريم، و زمين را آشکار [و صاف] مىبينى، و آنان را گرد مىآوريم و هيچ يک را فرو گذار نمىکنيم.
🖋سید کاظم فرهنگ
ادامه دارد
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿
🌿
💠 مناجات 💠
☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بیعدد،
ای اول بیهدایت و ای آخر بینهایت
ای ظاهر بیصورت و ای باطن بیسیرت،
ای حی بیذلت ای مُعطی بیفطرت و ای بخشندهی بیمنت،
ای دانندهی رازها،
ای شنوندهی آوازها،
ای بینندهی نمازها،
ای شناسندهی نامها،
ای رسانندهی گامها،
ای مبرا از عوایق،
ای مطلع بر حقایق،
ای مهربان بر خلایق
عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی و ما حقیر،
از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت.
📙 مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری
@quranpuyan
🌿
🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهندس مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
دستگيره براي ذهنها و دلها
اين اعتقاد به خدا، اعتصام به حبل او و باز گشت به بدنه يا تنه مشترك را چگونه ميتوان در نظرها و خاطرها بري هميشه و همه جا مجسم و تثبيت كرد؟
براي بشر درك خدي ناديده نامحسوس هميشه مشكل بوده است و از ذهنش فراري است. اين يك امر روانشناسي و طبيعي بشر است كه دستگيره و دست آويزي پيدا كند تا توجه روحي و تمركز فكري او به كمك محسوسات و ماديات فراهم شود.
#بت پرستي، مجسمه سازي و سَمْبُلجويي از همين جا به وجود آمده است.
✅قرآن چون مخالف بتپرستي و شخص پرستي است فقط شعارها و سنّتها را نگاه ميدارد. از ميان آثار محسوس و مجسم كه هم خدا را به ياد بياورد و هم خاطره پيغمبرِ مشترك و پايه گذارِ اديان توحيدي را هميشه زنده و تازه نگاه دارد، 👈دستور داده است خانه اي را كه #ابراهيم براي عموم مردم و در كمال سادگي به پا كرده است حفظ كنند و مراسم و مناسكي را كه ابراهيم انجام داد تكرار نمايند.
اين خانه نخستين و #آزاد شده از كليه قيود مالكيتها و خصوصيتها و حاكميتهاي مركزي بري توجه حواسها و نمازها، محور طوافها و تبلور ذكر و عشق به خدا به سود آدمها گرديد.
👈اعمال حج و #مناسكي كه مقرر شده است هر كدام معرف و مظهر يكي از مراحل و صحنه هايي است كه ابراهيم خليل دچار شده و پله پله از عهده بر آمده به مقام پيشوايي بشر رسيد :
⬅️قرباني در مني فداكاري عظيم آن پدر و پسر را در راه عشق و اطاعت خدا نشان ميدهد كه مبدّل به ذبح گوسفند گرديد ؛
⬅️دويدن بين دو كوه صفا و مروه به ياد سر گرداني و دوندگي آن مادر در به در شده از قوم و ديار و در جستجوي يك قطره آب بري طفل شيرخواري است كه از فرط گرمي و تشنگي مشرف به مرگ شده و بالاخره به جوشش آب زمزم منتهي ميشود؛
⬅️رمي جمرات را ميگويند حكايت از مواجهه مكرر شيطان با حضرت ابراهيم براي وسوسه و ممانعت او از قرباني كردن فرزند و سنگ انداختن ابراهيم به جانب او بري طرد كردن، مينمايد؛
⬅️وقوف در صحري عرفات و سحرخيزي در مشعرالحرام، به مصداق اسامي انتخاب شده ، رساننده معاني و منظورهاي مربوطه بوده معلوم است كه بر معرفت و استشعار زائر بايد اضافه شود و مضامين دعاهاي عالي مرتبه اي كه بري آن مواقف وارد شده است خود دلالت كافي به اين معاني دارد؛
⬅️طواف دور خانه عبارت از گرديدن از روي علاقه و جذبه است و متمركز ساختن افكار و اعمال خود به سوي خدا و براي خلق؛
⬅️دو ركعت نماز در مقام ابراهيم يعني پا در جاپاي او گذاشتن و جاپاي انبياي ديگر و خاتم انبياء و علي و ساير اوصياء و اين همه اصحاب و بزرگان و صلحا و خلق خدا از هزاران سال قبل تا حالا، كه در همان جا با خلوص و صفا رو به درگاه خدا نموده دعاها و زاريها و توبهها و عهدها كرده اند!…
آيا همين اعمال ياد آورنده ترين و زنده كننده ترين حالات روحاني و عرفاني در شخص نميتواند باشد؟
ادامه دارد....
http://yon.ir/oNlaC
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
🔹فراز دوم آیات (11-6)
أَفَلَمْ يَنظُرُوا إِلَى السَّمَاء فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ {6}
مگر به آسمان بالاى سرشان ننگريسته اند كه چگونه آن را ساخته و زينتش دادهايم و براى آن هيچ گونه شكافتگى نيست
وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ {7}
و زمين را گسترديم و در آن لنگر[آسا كوه]ها فرو افكنديم و در آن از هر گونه جفت دلانگيز رويانيديم
تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُّنِيبٍ {8}
[تا] براى هر بنده فرودآینده در مسیر خدا بينشافزا و پندآموز باشد
وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء مُّبَارَكًا فَأَنبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ {9}
و از آسمان آبى پر بركت فرود آورديم پس بدان [وسيله] باغها و دانههاى دروكردنى رويانيديم
وَالنَّخْلَ بَاسِقَاتٍ لَّهَا طَلْعٌ نَّضِيدٌ {10}
و درختان تناور خرما كه خوشه[هاى] روى هم چيده دارند
رِزْقًا لِّلْعِبَادِ وَأَحْيَيْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا كَذَلِكَ الْخُرُوجُ {11}
[اينها همه] براى روزى بندگان [من] است و با آن [آب] سرزمين مردهاى را زنده گردانيديم رستاخيز [نيز] چنين است
♻️عصاره فراز آیات (11-6):توجه در آفرینش آسمان و زمین و احیای زمین مرده توسط باران و تامین رزق انسانها،نشانه هایی از امکان و قدرت خداست بر معاد
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅مراكز تهيه كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن" 1-#تهران:انتشارات_علويون ميدان امام حسين، خ خواجه نصير طوسي 2-#شاهرود:انتشارات آواي چلچله :خيابان شهيد صدوقي،روبروي مدرسه قلعه
3-#مشهد:
1-مقابل سه راه ادبیات -پردیس کتاب
2-چهارراه دکترا- کتابفروشی امام 4-#قم: 1-نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي:خيابان ارم نبش كوچه 20 2-موسسه فرهنگي نشاط خيابان ارم،پاساژ قدس پلاك 93 فروشگاههاي زير در #مجتمعناشران خيابان معلم 3-پژوهشگاه حوزه ودانشگاه طبقه همكف پلاك27 4-نشر اخلاق طبقه همكف پلاك5 5-كتاب قاسمي طبقه ب پلاك 6 اطلاعات بيشتر از كتاب https://t.me/fahmequran
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_نهم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
🌹قال امام موسی الکاظم (علیه السلام):
🔶 «مَنْ کَفَّ غَضَبَه عَنِ النّاس کفَّ اللهُ عَنْهُ عَذابَ یَومِ القیامَة»
🔶«هر که #خشم خود را از مردم بازدارد؛ خدا #عذاب روز قیامت را از او بازدارد»
(شرح اصول کافی، ج 5، ص 206)
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
موضوع بحث:
#وضعیت_کوهها در #قیامت چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف قیامتی #جبال
✅قسمت دوم
✅نگاهی متفاوت به ایات مرتبط با جبال در #قیامت
سیرکوهها متعلق به نفخه دوم و متفاوت از متلاشی کوهها در نفخه نخست است.
در نفخه #صور اول،کوبنده ای(که میتواند یک ستاره دنباله دار باشد)زمین را می کوبد. بر اثر این برخورد کوهها پراکنده و متلاشی میشوند.
تعابیری چون عهن المنفوش،دکتا دکه واحده،نسف جبال باین موضوع اشاره میکنند.
کوهها در مرحله نخست قیامت در اثر کوبنده و لرزش شدید مانند پشم زده شده به هوا پرتاب و سپس به زمین برمیگردند و زمین صاف و مسطح میگردد و بصورت دشتی هموار در میاید.
در مرحله دوم بعد از خروج همگانی از قبرها و حساب و کتاب و عرضه اعمال،رانده شدن بسوی بهشت و جهنم رخ میدهد.
مطابق سوره نبا،سیر #کوهها پس از زنده شدن مردم و انجام حساب و کتاب انهاست.بازشدن راه اسمان برای بهشتیان و پرتاب شدن کوه پاره ها به سمت دوزخ،در راستای رانده شدن بسوی جهنم و بهشت است.
يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸﴾
فولادوند: روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد
وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا ﴿۱۹﴾
و راه آسمان گشوده ميشود(برای بهشتیان)، و به صورت درهاي متعددي در ميآيد
وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا ﴿۲۰﴾
و كوه پارهها جدا شوند و به راه افتندو پس از لحظاتی چون سراب نمایان گردند و [چون] سرابى گردند
إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾
بى گمان جهنم در کمین(این کوه پاره ها و گروه های روی انها)است
لِلْطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾
تا دوزخیان طغیانگر را ماوا باشد
🖋آقای سید محسن میر باقری
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه #حجدرقرآن از نگاه مرحوم مهدي #بازرگان
برگرفته از سخنراني وي در عيد #قربان ۱۳۳۸
در سوره بقره باز بعد از آيات جدال با اهل كتاب، پيش كشيدن ابراهيم و ساختمان خانه كعبه و بالاخره تغيير قبله از بيتالمقدس به مكه به اين آيه برميخوريم كه به امت اسلام به طور كلي مأموريت واسط شدن ميان خلق و خالق و شاهد و نمونه بودن بري مردم (و خوب معلوم است كه مردم ديگر منحصرًا مردم مسلمان يا عرب نيست بلكه مردم جهان است) داده ميشود، همان طور كه پيغمبر براي مسلمانها شاهد و نمونه بوده است :
«وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ اُمَّةً وَسَطًا(۶۷) لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً…»(۶۸)
بالاخره خود سوره حج كه اختصاص بيشتر به اين فريضه دارد به اين آيه ختم ميگردد :
«وَ جاهِدُوا فِي الله حَقَّ جِهادِه هُوَاجْتَبكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ اَبيكُمْ اِبْرهيمَ هُوَسَمَّا كُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذالِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَي النَّاسِ فَاَقيمُوا الصَّلوةَ وَاتُوا الزَّكوةَ وَاعْتَصِمُوا بِالله هُوَ مَوْليكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلي وَ نِعْمَ النَّصيرُ.»(۶۹)
پس ملاحظه ميكنيد كه در سورهها و آيات متعدد قرآن مفهوم و منظورهايي (يا ايدهايي) چندي پيرامون اتحاد مثلث «ناس ، ابراهيم ، بيت» ديده ميشود كه متوجه و متمركز در فريضه حج بوده و بر مجموع آنها خورشيد توحيد پرتو افكن است:
مقتضي موجود و مانع … نيز موجود
خداي ابراهيم و محمد (ص) در مكان و زمان حج همه شرايط و لوازم را بري آنكه افراد و دستجات مردم در پناه امنيت به سادهترين صورت، با ديد وسيع بشري ، دور از آلودگيها و امتيازات ، برادروار در صف مساوات دور هم بنشينند و آزادانه رفع مخالفتها كنند هم به حقايق دين و سنت پيغمبر آشنا شوند و هم به وضع تجارت و اقتصاد بين اللملي سر و سامان بخشند(۷۰).
پس اينك كه مقتضي از هر جهت موجود است چرا تفاهم و توحيد تأمين نشده است؟
در خانه كعبه تا آنجا كه مربوط به واضع و واگذارنده خانه است، مقتضي موجود و مانع مفقود بوده و هست ولي از ناحيه مردم هم آيا چنين بوده است؟
اولاً، آيا مسلمانها منظور صاحب اصلي خانه را درك كردهاند و ميكنند؟
آن افق ديد وسيع همگاني و انساني قرآن ، آن سعه صدر و خلق عظيم نبوي كه «…كَافَّةً لِلنَّاسِ…»(۷۱) و «…رَحْمَةً لِلْعَالَمينَ.»(۷۲) است، آن آزادمنشي بشردوستانه و مساوات و عدالتخواهي و دورانديشي علي(ع) و بالاخره آن مأموريت جهاني كه به امت مسلمان داده شده و بايد توام با روح برتر از خصوصيات مذهبي و شريعتي و خالي از تنگيهي خودستائي و تعصبهي كوته نظرانه نژادي و فرقهي باشد، از صدر اسلام تاكنون در چند نفر ديده شده است؟
ثانياً، به طوري كه ميدانيم همان طوري كه قبل از اسلام خانه خدا داده مردم در زير كليد و تيول اشراف جاهليت قرار گرفته بود. بعد از رحلت حضرت رسول نيز خلافت اسلام و زعامت مسلمين از خانه نبوت و از محور امامت خارج گرديد. كساني كرسي ابراهيم(ع) و محمد(ص) را اشغال نموده خود را امام مردم و اميرالمؤمنين خواندند كه بيشتر مشمول جواب الهي «…لا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ.»(۷۳) ميشدند. و تازه سختگيرها و پرهيزكارانشان اسلام را در رياستِ قريشي و سيادتِ عربي درك ميكردند نه در كسوتِ انساني و عظمتِ جهاني آن و در وحدتِ الهي.
حد اعلي آنچه خلفا و مسلمانها ميتوانستند بفهمند و بكنند، تشريفات عبادي و مناسك صوري حج بوده است.
حتي رعايت حقوق و حريم به عمل نميآمد. خانه كعبه به دستور خلفا چندين بار محاصره و مورد خرابي و غارت و قتل عام گرديد. سلاطين عثماني تعصبهي مذهبي و سلب امنيت را تا آنجا رساندند كه چندين هزار زائر ايراني را در زمان شاه طهماسب ، لباس احرام به تن، از دم تيغ گذراندند! …
امّا پس از آنكه استبدادِ ديني و دولتي آل عثمان سقوط كرد استعمارِ مسيحي اختيار خانه و اداره حج را به دست متعصبترين و جامدترين فرقههي اسلامي داد كه مذاهب چهارگانه اهل تسنن را هم قبول نداشت. ديديم كه چند سال قبل چه به سر آن حاجي بيچاره يزدي كه گرمي هوا و ازدحام جمعيت اختيار از حلقومش گرفته بود، آوردند!
ادامه دارد....
http://yon.ir/oNlaC
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💐💐 همزمان با سالگرد رونمايي كتاب"مباني و روش ساده فهم قرآن"در كتابخانه ملي، و عيد سعيد #غدير،👈فروش ويژه كتاب با 15درصد #تخفيف به مبلغ 12750 تومان،از 23 تا 29 مرداد. #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نماييد https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
🔹فراز سوم آیات (15-12)
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ {12}
پيش از ايشان قوم نوح و اصحاب ر س و ثمود
وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ {13}
و عاد و فرعون و برادران لوط
وَأَصْحَابُ الْأَيْكَةِ وَقَوْمُ تُبَّعٍ كُلٌّ كَذَّبَ الرُّسُلَ فَحَقَّ وَعِيدِ {14}
و بيشه نشينان و قوم تبع به تكذيب پرداختند همگى فرستادگان [ما] را به دروغ گرفتند و [در نتيجه] تهديد [عذاب من] محقق گردید
أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ {15}
مگر از آفرينش نخستين [خود] به تنگ آمديم [نه] بلكه آنها از خلق جديد در شبهه اند
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_نهم
تمرین بیست وچهارم
#کنترل_خشم_و_عصبانیت
🌹🌹 قال امام رضا عليه السلام:
🔶 انما المؤمن الذي إذا غضب لم يخرجه غضبه من حق.
🔸مومن هرگاه #خشمگین شود #خشمش اورا از مسیر #حق منحرف نمی سازد.
الشيعة 68
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش خبر #عصرانه_قرانی در شبکه قران سیما و مصاحبه با مولف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران"
✅✅امروز 24 مرداد ، اولین سالگرد عصرانه قرانی در کتابخانه ملی
با موضوع #رونمایی و بررسی "کتاب مبانی و روش ساده فهم قران" می باشد.