eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم اللّه الرحمن الرحیم 🌷🌷عید عرفه و قربان بر همگان مبارک باد.🌷🌷 عید عرفه عید بزرگی است که چون در کنار عید قربان قرار گرفته کم تر از عید بودنش سخن گفته می شود و چون در این روز مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین (علیه السلام) به کوفه شهید شده است، اشتغال به عزاداری آن عزیز نیز از رونق عید بودنش کاسته است و موجب شده که از قدر و منزلت عرفه کمتر سخن گفته شود. بله آنان که به مکه مشرّف می شوند این روز را در صحرای عرفات وقوف می کنند و دعای عرفه امام حسین (علیه السلام) را می خوانند و با توجه به معانی آن، نسبت به خداوند معرفت بالاتری پیدا می کنند. امّا ما دور ماندگان از نباید از غافل شویم، عرفه روز معرفت است و به همین دلیل عید است و به همین دلیل بر سایر ایام شرافت دارد.👌 بله برای رسیدن به عید عرفه، از اول ماه ذوالحجه، اعمال خاصی سفارش شده که معرفت به خدا را به شدّت افزایش می دهد، وقتی به انسان سفارش می شود که به دنبال هر نماز دعایی خوانده شود که محض است و مضمونش این است که : به تعداد شب ها و روزها به تعداد امواج دریاها، به تعداد درخت ها و شاخه ها، به تعداد موها و کُرک ها، به تعداد سنگ ریزه ها و شن ها، به تعداد پلک زدن های چشم ها، به تعداد بادها در بیابانها «لا اله الاّ الله»، یعنی همه چیز و همه جا و در بالاترین مقدار، «لا اله الاّ الله» تا همگان بفهمند که معبودی جز او نیست و نباید در مقابل هیچ موجودی غیر خدا کُرنش کرد، مبادا صاحبان زر و زور و تزویر، بندگان خدا را بردۀ خود بدانند و بر جان و مال آنان به ناحق حکم برانند و مبادا بندگان خدا، از عبادت خدا روی برگردانند و به شرک گرایند و بت های جدید یا قدیم را بپرستند و پول را جای خدا قرار دهند و به در خانۀ طاغوتیان، کُرنش کنند زیرا سخن تمامی پیامبران، عبادت خدا و اجتناب از طاغوت بوده است. (سوره نحل آیه 36). بله؛ این دهه، دهۀ اذکار توحیدی است تا ما را از شرکی که پیوسته از هر راهی و با هر عنوانی به سراغمان می آید برهاند، حتی ما را از مظاهر توحیدی برهاند تا به توحید ناب برسیم، در این روز حاجی که قبلاً از همه چیز خود گذشته است و لباس و زینت خود را در آورده و با دو تکّه لباس مُحرِم شده تا توحیدی محض باشد دستور می یابد که از کنار خانۀ خدا به صحرای عرفات برود تا حتی خانۀ خدا را نبیند و خانه نیز مانع راه معرفت او نگردد تا به لطف خدا در چنان فضای فارغی، توحید ناب نصیبش شود. ما نیز سزاوار است که در این روز به توحید محض روی آوریم و حتی از جلوه ها و مظاهر توحید بگذریم و خود را به سرچشمۀ ناب توحید و توحید ناب برسانیم، از ذکر غیر خدا حتی المقدور بپرهیزیم، هرچند مظاهر آن ذات باشند و با اقتدا به امام حسین (علیه السلام) دعای عرفه بخوانیم و با تک تک نعمت های مطرح شده در آن دعا، معرفتمان را به خداوند افزایش دهیم، بدان امید که اسیر زرق و برقهای دنیایی نشویم. عظمت امامان را در ضریح نقره ای و گنبد طلایشان خلاصه نکنیم و به خاطر سادگی کعبه یا نبودن قبری در آن، به آن کم اعتنا نباشیم و توجه داشته باشیم، وقتی که معرفت رشد نکند خرافات رشد می کند و در هر کوی و برزن درختی یا سنگی نظر کرده می شود و عوام در آنجا جمع می شوند و از آن حاجت می خواهند، یا امامزاده های خلق الساعه ای پیدا می شوند و ... امّا اگر شناخت نسبت به خدا بالا رود، سادگی جای زرق و برق را می گیرد قرآن و دعا رونق بیشتری می یابد و زیارتنامه های ساختگی به کنجی می خزد و طاغوتیان و تزویرکاران فراری می شوند. امید که همه از عرفه درس معرفت بگیریم و راههای گسترش توحید ناب را بپیماییم و از پیمودن راههای انحرافی یا مورد شک باز ایستیم و خود را برای عید قربان، عید اولیای الهی آماده گردانیم. استاد احمد عابدینی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌴﷽🌴 ✍ فرازی از دعای عاشقانه امام ‌حسین(ع) در روز ...... 🌷ای مولای من، که نعمت دادی، تویی که احسان کردی، تویی که به نیکی رفتار نمودی، تویی که کرامت فرمودی، تویی که فضیلت بخشیدی، تویی که روزی عطا فرمودی، تویی که کرم کردی، تویی که توانمندم ساختی، تویی که سرمایه ام دادی، تویی که پناه دادی، تویی که هدایت کردی، تویی که از گناه بازداشتی، تویی که گناهان را پوشیدی، تویی که گناهان را بخشیدی، تویی که عزت دادی ، تویی که یاری رساندی ، تویی که شفا بخشیدی ، تویی که سلامتی دادی ، خجسته و بلند مرتبه ای ای پروردگار من، ستایش جاودانه از آن توست و سپاس پیوسته تو را سزاست. اما من ای خدایم ، به خطاهایم معترفم ، پس بر من ببخشای ! 😞😞 که گناه کردم، منم که خطا نمودم، منم که نادانی کردم، منم که به سوی گناه شتافتم، منم که اشتباه کردم، منم که به غیر تواعتماد کردم، منم که در عین دانایی گناه کردم، منم که وعده هادادم، منم که وفا ننمودم، منم که پیمان شکستم، منم که به جرم خود اقرار کردم. بارالها، من بدان نعمات که مرا داده ای اذعان دارم، به گناهانم اعتراف کرده و از آنها باز می گردم; تو نیز مرا بیامرز. https://telegram.me/quranpuyan
✅از او چه بخواهیم امام حسین علیه السلام در : ﺇِﻟَﻬِﻰ ﺃَﻏﻨِﻨِﻰ ﺑِﺘَﺪﺑِﻴﺮِﻙَ ﻟِﻰ عن ﺗَﺪﺑِﻴﺮِﻯ ﻭَ ﺑِﺎﺧﺘِﻴَﺎﺭِﻙَ ﻋَﻦِ ﺍﺧﺘِﻴَﺎﺭِﻯ ﻭَ ﺃَﻭﻗِﻔﻨِﻰ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﺮَﺍﻛِﺰِ ﺍﺿﻄِﺮَﺍﺭِﻯ خدایا مرا به علم ﻭﺗﺪﺑﻴﺮ ﻛﺎﻣﻠﺖ ﺍﺯ ﺗﺪﺑﻴﺮم ﺩرﺧﻮﻳﺶ ﺑﻰ ﻧﻴﺎﺯ ﮔﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﻦ ﻛﺎﺭم ﺭﺍ ﻭﺍﻣﮕﺬﺍﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺿﻊ ﺍﺿﻄﺮﺍﺭ ﻭ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻰ ﻣﺮﺍ ﻭﺍﻗﻒ ﮔﺮﺩﺍﻥ https://telegram.me/quranpuyan
💕عیدقربان💕 جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
با تبريك روز عرفه و آرزوي توفيق درك فضايل امروز همانند سال گذشته دوستان پس از قرائت دعاي عرفه به همراه ترجمه آن، جملات يا فرازهاي جالب از نظر خودشان را براي ما ارسال كنند تا جهت اطلاع دوستان ديگر در كانال و گروه قران پويان ارسال نماييم.
صبح امروز خدایا چه مبارک بدمید که همی از نفسش بوی عبیر آید و عود گر کسی شکرگزاری کند این نعمت را نتواند که همه عمر برآید ز سجود سلام و درود صبح شما بخیر وشادی عیدتان فرخنده @quranpuyan
📖 ؟ فردی مسلمان درقرآن کریم 🔰در آیه 230 سوره بقره نیز خداوند به مراقبت و تلاش بر اقامه نماز تاکید کرده است: 💫✨حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ ﴿۲۳۸﴾ 🍃مکارم: در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطي ( نماز ظهر) كوشا باشيد! و از روي خضوع و اطاعت، براي خدا بپاخيزيد. 📚در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در معناى جمله نامبرده فرمود: منظور اين است كه انسان نسبت به نمازش اهتمام بورزد، و بر اوقات آن محافظت كند، و خلاصه هيچ كار ديگرى ، او را در نماز مشغول نسازد. http://yon.ir/f8miw ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا فرد مسلمان () با تبریک عید سعید قربان 👌امروز حجاج در می کنند.پس از عبور از مشعر و سنگ زدن به شیطان در منا،نوبت قربانی است. در چند آیه به قربانی کردن  اشاره شده است: 👈در سوره نیز به موضوع قربانی که از زمان ابراهیم تشریع شده ،اشاره میشود لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ ﴿۲۸﴾ فولادوند: تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده بخورانيد. لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ مَحِلُّهَا إِلَى الْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﴿۳۳﴾ فولادوند: براى شما در آن [دامها] تا مدتى معين سودهايى است سپس جايگاه [قربانى كردن آنها و ساير فرايض] در خانه كهن [=كعبه] است مکارم: در حيوانات قرباني منافعي براي شما تا زمان معين (روز ذبح آنها) است، سپس محل آن خانه كعبه آن خانه قديمي و گرامي است (اگر قرباني براي عمره مفرده باشد در سرزمين مكه و اگر براي حج باشد در مني نزديكي مكه محل ذبح آن خواهد بود) وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ ﴿۳۴﴾ فولادوند: و براى هر امتى مناسكى قرار داديم تا نام خدا را بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنها گردانيده ياد كنند پس [بدانيد كه] خداى شما خدايى يگانه است پس به [فرمان] او گردن نهيد و فروتنان را بشارت ده. مکارم: براي هر امتي قربانگاهي قرار داديم تا نام خدا را (به هنگام قرباني) بر چهار پاياني كه به آنها روزي داده ايم ببرند، و خداي شما معبود واحدي است در برابر فرمان او تسليم شويد و بشارت ده متواضعان و تسليم شوندگان را. 👈همانطور که مشاهده میشود در این آیات و آیه ۲۸ چند دستور صریح وجود دارد: قربانی کردن حیوان در روزهای خاص(ایام معلومات) در مکان خاص و با ذکر نام خدا در هنگام قربانی 👈در آیات ۳۶ و۳۷ سوره حج خدا به هدف از قربانی کردن اشاره میکند: گوشت حیوانات به خدا نمیرسد بلکه به خودتان و بینوایان شما میرسد.این کار،نشان دهنده تقوا و تسلیم شما و گذشت از مال است. فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ كَذَلِكَ سَخَّرْنَاهَا لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۳۶﴾ از آنها بخوريد و به تنگدست [سائل] و به بينوا[ى غير سائل] بخورانيد اين گونه آنها را براى شما رام كرديم اميد كه شكرگزار باشيد لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ ﴿۳۷﴾ فولادوند: هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مىرسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده http://yon.ir/Qpt136 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 در قران كريم.چه فقهايي مجاز به فتوا و تقليد شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟ موضوع شوراي فقيهان در مساله 23 رساله نوين آیت اله صادقی تهرانی نيز ذكر شده است: "اجتهاد شورايى در احكام سياسى و غير سياسى كه مورد اختلاف است، برحسب كريمه ى «وَ أمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ» (سوره ى شورى ، آيه ى 38) ضرورتى اسلامى است، زيرا رأى شخص واحد هر اندازه هم از نظر علم و تقوا برتر از ديگران باشد، بازهم در برابر نظر جمعى شوراى فقيهان، احياناً مورد بازنگرى و تبلور و تكامل خواهد بود، زيرا تبادل نظرات- ميان اهل نظر- فقيهان را مطمئن تر و نظرات مَأخوذه را تكامل بيشترى مى بخشد.  و اين جا اگر در شوراى فقيهان شايسته اتفاق نظر حاصل شود كه چه بهتر و برازنده تر، و اگر هم اتفاق نظر حاصل نشود، به هرحال نظراتشان پخته تر و نزديك تر به واقع مى شود و اينجاست كه پيروى از راى اكثر جا دارد و متعيَّن است.  و اگر شرعمداران برمبناى تفكر درست و شور در احكام قرآن فتواهايى دهند. اختلاف در احكام بسى كم تر و كم رنگ تر خواهد شد، كه مرجع اصلى در اين ميان قرآن و سنت قطيعه است و شوراى فقيهان نيز بايد برمبناى اين دو باشد. كه در اين صورت مرجع تقليد تنها شوراى فقيهانخواهد بود و نه اين و آن،  و در صورت عدم تحقق شوراى فقيهان، تنها از فقيهى بايد تقليد كرد كه «احسن القول» را براساس قرآن گويا باشد، و اگر شما از مجتهدى كه او را عالم تر و با تقوى تر از ديگر مجتهدان دانسته ايد تقليد كرده ايد، براى اطمينان بيشتر با بررسى احكام قرآنى تقليدتان را محكم تر كنيد، و يا در صورت تخلف مرجع تقليدتان از فقه قرآنى بايد تقليد از او را ترك بگوييد، ولى اگر مجتهد باشيد و كس ديگرى را از خود اعلم و اتقى بدانيد در اين صورت بايد در مسائل مورد اختلافتان از او تقليدى مجتهدانه كنيد و در هر صورت پيروى از «احسن القول» و قول احْسَنْ بر همه مكلفان واجب و لازم و متعين است. جهت مطالعه بیشتر کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp8232 ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫خدایا؛ ایمانم را به کامل‌ترین درجه ایمان برسان و یقینم را بهترین یقین قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ زیبا از قرآن کریم 🗣آدمها فقط در قبال گفتہ هایشان مسئول نیستند بلڪہ در قبال افڪارشان هم مسئولند... 🕊🌱وَ إِنْ تُبْدُوا مٰا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحٰاسِبْكُمْ بِهِ اَللّٰهُ ...(284 بقره) ✍ آنچه (از نیت های فاسد و افکار باطل ) در دل دارید آشکار کنید یا پنهان سازید خدا شما را به آن محاسبه می کند علامه حسن زاده : آنکه نیت گناه کرده است ، هرچند به فعل آن دست نیافته است ، ولی دل را از دست داده است. 🌻 @hefzequranchannel 🌻 http://yon.ir/Z4EJ5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 در قرآن قسمت آخر حضور در در ایام در سوره بقره در ادامه ایات مربوط به حج اینگونه امده است: وَاذْكُرُواْ اللّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۰۳﴾ فولادوند: و خدا را در روزهايى معين ياد كنيد پس هر كس شتاب كند [و اعمال را] در دو روز [انجام دهد] گناهى بر او نيست و هر كه تاخير كند [و اعمال را در سه روز انجام دهد] گناهى بر او نيست [اين اختيار] براى كسى است كه [از محرمات] پرهيز كرده باشد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه شما را به سوى او گرد خواهد آورد مکارم: و خدا را در روزهاي معيني ياد كنيد! (روزهاي #۱۱ و #۱۲ و #۱۳ ماه ). و هر كس شتاب كند، و (ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد، گناهي بر او نيست، و هر كه تاءخير كند، (و سه روز انجام دهد نيز) گناهي بر او نيست، براي كسي كه تقوا پيشه كند. و از خدا بپرهيزيد و بدانيد شما به سوي او محشور خواهيد شد! در تفسیر المیزان در ذیل این ایه چنین امده است: همان ايام تشريق يعنى يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذى الحجه است دليل بر اينكه مراد ايام بعد از دهه ذى الحجه است اين است كه حكم ياد آورى خدا در ايام معدودات را بعد از فراغ از بيان اعمال حج ذكر فرمود، و دليل بر اينكه مراد سه روز بعد از دهه ذى الحجه است ، اين است كه دنبالش مى فرمايد: (فمن تعجل فى يومين ...)، چون تعجيل در دو روز وقتى فرض دارد كه ايام سه روز باشد، يك روز روز كوچ باشد، و در دو روز هم عجله كند، اين مى شود سه روز، و اتفاقا در روايات هم ايام معدودات به همين سه روز كه گفتيم تفسير شده است . معناى آيه اين مى شود: كسى كه عمل حج را تمام كرده ، گناهانش بخشوده شده است ، چه اينكه در آن دو روز تعجيل كند، و چه اينكه تاءخير كند و از اينجا روشن مى شود كه آيه شريفه در مقام بيان تخيير ميان و نيست نمى خواهد بفرمايد حاجى مخير است بين اينكه تاءخير كند و يا تعجيل ، بلكه منظور بيان اين جهت است كه گناهان او آمرزيده شده ، چه تاخير و چه تعجيل . و اما اينكه فرمود: (لمن اتقى ) منظور اين نيست كه تعجيل و تاءخير را بيان كند و گرنه حق كلام اين بود كه بفرمايد (فلا اثم على من اتقى ،گناهى نيست بر كسى كه از خدا بپرهيزد) بلكه ظاهرا قيد (لمن اتقى ) نظير همين قيد در جمله :(ذلك لمن لم يكن اهله حاضرى المسجد الحرام ...) است ، و مراد اين است كه حكم نامبرده مخصوص مردم با تقوا است ، اما كسانى كه تقوا ندارند اين آمرزش را ندارند. و معلوم است كه بايد اين تقواپرهيز از چيزى باشد كه خداى سبحان در حج از آن نهى كرده ، و نهى از آن را از مختصات حج قرار داده ، پس برگشت معنا به اين مى شود كه حكم نامبرده تنها براى كسى است كه از محرمات احرام و يا از بعضى از آنها پرهيز كرده باشد، و اما كسى كه پرهيز نكرده ، واجب است در منا بماند و مشغول ذكر خدا در ايام معدودات باشد، و اتفاقا اين معنا در بعضى از روايات وارده از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) هم آمده لازم است ان نکته را اضافه کنم که در هریک از روزهای ۱۱و۱۲ذیحجه حاجیان باید یکبار را انجام دهند .یکبار هم که در روز وقبل از کردن گوسفند این کار را انجام داده اند. http://yon.ir/Qpt142 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
وقوف در #منا در ايام معدودات،سه روز #رمي‌شياطين ،حاجيان در حال حركت به سمت محل رمي جمرات
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو شانزده تفسیر سوره قسمت شانزدهم از جلد پنجم کتاب ✅اثر تفكر مادی و تفكر الهی چقدر فرق است میان اینكه انسان تفكرش تفكر باشد و وقتی كه در روی زمین راه می رود خودش را با اشیاء بیگانه و احیاناً دشمن احساس كند، بعد هم بگوید زندگی تنازع بقاست، زندگی جنگ است و جز جنگ نیست؛ من یك موجود تك و تنها هستم و هیچ موجودی از ازل در فكر من نبوده و الآن هم در فكر من نیست و هیچ وقت در فكر من نخواهد بود؛ هیچ مهربانی و رحمتی در دنیا در پیدایش من دخالت نداشته؛ هیچ مهر و محبتی در عالم وجود نداشته است كه مرا به وجود آورده باشد و الآن هم وجود ندارد كه بخواهد مرا در خودش پناه بدهد؛ یك موجود تك هستم در میان میلیاردها دشمن (آنوقت یك چنین آدمی چه احساساتی پیدا می كند! ) آری چقدر فرق است میان این آدم و كسی كه می گوید: «ظَهَرَ الْوُجودُ بِ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم» تمام هستی مظهر بسم اللّه الرحمن الرحیم است، مظهر رحمانیت یك رحمان و مظهر رحیمیت یك رحیم است. عالم را رحمانیت و رحیمیت به وجود آورده؛ و به قول یكی از نویسنده های عرب، حالت یك نفر مؤمن در وقتی كه در دنیا قدم می زند حالت انسانی است كه در یك مهرگان و جشن قدم برمی دارد، در جایی قدم برمی دارد كه قبلاً دعوتش كرده اند، گفته اند بیا اینجا. مثل اینكه انسان را در یك مهمانی دعوت كنند بعد برود آنجا؛ هرچه كه آنجا می بیند میان آن و خودش رابطه برقرار می كند، می گوید ببین، آن گل را آنجا گذاشته اند، برای ما آنجا گذاشته اند، برای اینكه ما استفاده كنیم چون مهمان هستیم؛ ببین، منزلشان را چه زینت و آرایش كرده اند! آن تابلو را آنجا می بینی، این فرش را اینجا می بینی؟ همه ی اینها را آماده شده و حساب شده می بیند و با آمدن خودش ارتباط قائل است. قرآن می خواهد كه انسان خودش را در عالم این جور احساس كند، حالت كسی كه دعوتش كرده اند به منزلی و در آن منزل آنچه كه وجود دارد حساب دارد و با آمدن او ارتباط دارد. آن وقت است كه انسان در خودش احساس مسئولیت می كند، بعد فكر می كند پس برای چه ما را دعوت كرده اند؟ دعوت كرده اند كه بیاییم بخوریم و بچریم و برویم یا مسئله ی دیگری هم هست؟ پس ما كه به یك مهمانی و به منزلی كه برای ما آماده شده است آمده ایم، باید بدانیم كه چه هدفی از اصل آمدن ما هست. «اَللّهُ الَّذی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ» اللّه است آن كسی كه این دریا را مسخر شما قرار داده. معنای «مسخر قرار داده» یعنی آب را طوری خلق كرده، شما را به شكلی خلق كرده، چوب را به شكلی خلق كرده، هوا را به شكلی خلق كرده و باد را به شكلی خلق كرده، همه ی اینها را به گونه ای خلق كرده كه نتیجه اش این است كه شما از این آب با كشتی استفاده می كنید، یعنی اینها حساب شده آفریده شده اند. «لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فیهِ بِاَمْرِهِ» كه كشتی به امر و اراده ی او و به خواست او [حركت كند. ] او خواسته است كه كشتی روی دریا حركت كند كه حركت می كند؛ و در نتیجه مسافرتها بكنید، تجارتها بكنید، نقل مكان ها بكنید. «وَ لِتَبْتَغوا مِنْ فَضْلِهِ» و از فضل الهی خیر طلب کنید تا اینجا همان بهره گیری مادی است. ولی در عین حال چون انسان كودكی است كه در این دنیا می آید و در این دنیاست كه باید پیدا كند: «وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرون» باشد كه شما سپاسگزار خدای خود باشید، یعنی خدای خودتان را به این وسیله بشناسید و بعد از شناختن سپاسگزار او باشید؛ و همیشه گفته ایم كه سپاسگزاری یعنی هرچه كه او به شما داده است، در همان مسیری كه باید، مورد استفاده قرار بدهید. بعد می فرماید: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِی السَّمواتِ وَ ما فِی الْاَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ» . در هیچ كتابی «انسان» به اندازه ای كه در قرآن، بزرگ است بزرگ نیست. در عصر ما های به اصطلاح اومانیستی زیاد پیدا شده، دم از «انسان» می زنند، ولی هیچ كسی به اندازه قرآن شأن انسان را بالا نبرده و درواقع انسان را آنچنان كه هست معرفی نكرده است. اینجا فرمود كه دریا را شما قرار داده، دریا را طوری خلق كرده كه شما بتوانید از وجود آن استفاده كنید؛ یكدفعه یك كاسه می كند: هر چه در آسمانها و زمین هست مسخر شماست. شما را طوری خلق كرده و عالم را طوری خلق كرده كه شما می توانید تمام عالم را در تسخیر خودتان قرار بدهید نه فقط دریاها را. «مِنْه» در حالی كه همه ی اینها از ناحیه ی اوست؛ یعنی او این جور قرار داده و این كیفیت را عنایت كرده است. «اِنَّ فی ذلِكَ لَایاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرونَ» در این مطالبی كه ما گفتیم خیلی نشانه ها و علامتها هست اما برای مردمی كه اهل تفكر باشند یعنی های خودشان را به كار بیندازند، بر علم خودشان بیفزایند، دقت كنند، تأمل كنند https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
✅چرا حج؟ بررسي احكام وفلسفه از نگاه مرحوم مهدي برگرفته از سخنراني وي در عيد ۱۳۳۸ قسمت اول: «…وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ اِلَيْهِ سَبيلاً وَ مَنْ كَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِي عَنِ الْعالَمينَ.» (۱) اين عيد را عيد الكبير ميگويند و اجتماع حج بزرگ‌ترين تظاهر دسته جمعي مردم است. نه تنها در اسلام و بري مسلمين ، بلكه در دنيا و بري انسان‌ها. ✅كنجكاوي يقيناً بدتان نميآيد بدانيد كه اين مراسم و قرباني چه معني دارد، منشأ تاريخي و اجتماعي آن چيست، چگونه برقرار شده است، چه منظوري در كار بوده است و حالا چه فايدهي دارد… 🤔و اگر دورانديش باشيد، نقش آن در آينده چه خواهد بود و چه آثاري ميتواند داشته باشد؟… شايد كنجكاويتان از اين جهت بيشتر تحريك شده‌ باشد كه آنچه راجع به مناسك و اعمال حج شنيدهايد به نظرتان، عجيب و بدوي بيايد و غير قابل هضم باشد. مانند سر تراشيدن، لنگبستن، دور يك چهار ديواري گرديدن، لِيلِي دويدن، ريگ به شيطان پراندن، چنين استفهام و تعجب بري بسياري از اشخاص پيش ميآيد.از سي چهل سال قبل به اين طرف عناويني مانند اجتماع ساليانه مسلمين، كنگره بزرگ اسلامي يانمونه صحري محشر و غيره در زبان‌ها و قلم‌ها وارد شدهاست. بنده شخصاً، خيلي متقاعد و مطمئن از اين نوع توجيهات و فلسفه‌بافي‌ها نميشدم و به دلم نميچسبيد. آثار زنده و عملي كه بر اجتماعات ملي و بينالمللي مترتب ميشود و تشكيلات و ترتيبات و نتايجي را كه از يك كنگره انتظار ميرود در مراسم حج نه ميديدم و نه ميشنيدم. درست است كه فوج فوج، از اقصي بلاد اسلام، عرب و فارس و ترك و سياه و سرخ در ذيحجه هر سال آهنگ كعبه را ميكنند و در هم ميشوند اما بيگانه و بي خبر از يكديگر به آنجا ميروند و بيگانه و بيخبر برميگردند (يابرميگشتند) بدون آنكه حتي يك سلام عليك ساده ما بين يك حاجي جوشقاني ايراني با يك كاكاسياه زنگباري يا عرب حجازي ردو بدل شود. ميپرسيدمآيا از زمان و زبان حضرتپيغمبر و ائمه اطهار سراغ داريم كه آنها استفاده كنگرهي و ايجاد تشكيلات و تبليغات بينالامماسلامي از اينمراسم نموده باشند؟ … 👈در هشت نه سال قبل سفر فراهم و افتخار زيارت نصيبم شد. البته در آن تلاقي و تجمع عظيم و در آن محيط تقارب و تقريب ملل مختلف مسلمان امكان آشنائي و تفاهم افراد و تبادل اطلاعات و نظريات وجود داشت و در ميان زائرين غير ايراني عرب زبان فيالجمله جلسات و حضور در سخنرانيها انجام ميگرفت. اما از آنچه بتوان نامش را كنگره اسلامي يا تجمع و توحيد بين امت‌هي مسلمان گذاشت، خيلي دور بود(۲). آنچه كه بيشتر براي بنده مشهود و محسوس شد و در مراجعت به ايران براي دوستان ارمغان آوردم و تشريح نمودم اين بود كه ✅ فريضه در مجموعه خود يك وسيله واقعاً ممتاز و مؤثر بري احياءِ و تذكار سنت حضرت در جهت خداپرستي و اصلاح قلوب است. حضرت ابراهيمي كه پدر پيغمبران مورد پيروي اكثريت مردم روي زمين و پايهگذار امروزي است و قرآن به طرز بينظيري او را شناسانده و تجليل كرده و اسلام را به او نسبت دادهاست. البته همين هم چيز كمي نيست. با فرض وجود خدا و اعتقاد به او بسيار كار بزرگي است! ادامه دارد.... منبع: http://yon.ir/oNlaC ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅🔻🔻 ترین عناوینی که در سه ماه گذشته در تالار گفتگوهاي قرآن پويان ارسال شده اند اگر شما هم مایل به مطالعه انها هستید،روی لینک هر کدام کلیک کنید. 1-تدبر درسوره :منظور از قسمهاي والفجر وليال عشر چيست؟ http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3946&= 2-تدبر در سوره :اولين توصيف از جزييات نعمات بهشتي و عذاب اخروي http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3943&= 3-درس سوره :علیرغم قطعی بودن مرگ و حشر ،ادمی بخاطر دنیا طلبي،معاد را تكذيب ميكند http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3939&= 4- از دیدگاه قران http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=3936&= https://t.me/quranpuyan
بخوان بنام پروردگارت كه تورا خلق كرد. تصويري از #غارحرا محل نزول اولين وحي بر خاتم الانبيا در #مكه مكرمه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن، تعقل در شريعت @quranpuyan
از صد نسیم گلشن فردوس خوشترست بادی که می وزد ز گلستان صبحگاه #شیخ_عراقی🌹 صبح بخیــــر🍃 @quranpuyan
📖 آیات وجملات 🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از وسوسه شیطان و ترک گناه ، بیان شده است 🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.] http://yon.ir/gzdOn ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅✅ خلاصه سخنرانی آقای سید کاظم فرهنگ در مراسم بررسی کتاب" مبانی و روش مطالعه فهم ساده قران" باعنوان، ،چرا و چگونه؟ در مراسم عصرانه قراني كه با همكاري انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي ايران و گروه اموزشي تحقيقاتي قرآن پويان برگزارشد؛ابتدا سیدکاظم فرهنگ مولف کتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" پس از بیان دلایل تالیف و انتشار این کتاب،به تبیین محورهای اصلی مندرج در کتاب پرداخت. ⬅️❓چرا کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران را منتشر کردیم؟ پیرو برگزاری اولين دورۀ حضوري آموزشي «روش مطالعه و فهم بهتر قرآن كريم» و چند دوره مجازی ،بازخوردهای خیلی رضایت بخشی از قران اموزان دریافت کردیم که دوستان از اینکه با یک روش ساده ،توانسته اند ارتباط بهتری با قران و سوره مورد تمرین خود برقرارکنند بسیار خوشحال بودند. این بازخوردهای مثبت و نیز دغدغۀ اصلی ما که عمومی سازی فهم قرآن و تشویق همه مسلمانان علاقه مند به تدبّر و تأمل در قرآن بود، ما را بر آن داشت تا این مجموعه را به صورت کتابی با بیان ساده و قابل فهم برای همۀ افراد، اعم از حوزوی و دانشگاهی در هر رشتۀ تحصیلی منتشر نموده تا در دسترس همه علاقه مندان در سراسر کشور عزیزمان قرار گیرد. 👈در فصل اول و دوم کتاب، به مبانی و دلایل رجوع به قرآن و تدبّر در آن توسط عموم مخاطبان قرآن و مسلمانان و نیز برخی تعاریف و مبانی که معمولًا متدبّرین در قرآن، با آن سروکار خواهند داشت، توجه شده است. در طول چندین سال ارتباط با مخاطبان قرانی و نیز در طی دوره های اموزشی یکی از سئوالات قرآن اموزان این بود که آیا ما حق رجوع و فهم قران را داریم؟ 😔آیا برداشتهای ما از قران ،مصداق تفسیر به رای نیست؟ 👌لذا فصل دوم کتاب را با عنوان"آیا آيا ما مجاز و قادر به در قرآن هستيم؟ " به تبیین این موضوع و ارایه آیات قرانی و نظر برخی مفسرین و قرآن پژوهان گرانقدر اختصاص دادیم تا با ایجاد تفاوت بین تفسیر به رای و تفسیر به عقل،این مانع و قفل ذهنی علاقه مندان به قران را برای رجوع و فهم و تدبر در قرآن بگشاییم. 👌همچنین جهت تشویق بیشتر مخاطبان کتاب به تدبر در قرآن،دو جمله زیر از مرحوم علامه طباطبایی را در مدخل کتاب در کادری زیبا نیز درج کردیم: «قرآن کریم، کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد.» «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك وظيفۀ عمومي است.» 👈در فصل سوم کتاب، کلیات و مراحل و نکات این روش فهم سادۀ قرآن در یک دستورالعمل ده مرحله ای به همراه مثال و تمرین ارائه شده است.اساس این روش،تقسیم سوره به واحدهای کوچکتر به نام فراز یا پاراگراف و استخراج عصاره هر فراز و سپس تعیین درس یا محور سوره و سپس مرور و فهم کل سوره در پرتو این محور است.این روش به فهم بهتر آیات مبهم و نیز برقراری ارتباط بین اجزا و ایات مختلف سوره منجر میشود که برای خواننده بسیار جذاب و لذت بخش است. 👌همچنین در این فصل ،مطالعه توصیه شده است که حداقل یک بار سوره های قرآن را به آنها و نه به ترتیب مصحف موجود، مطالعه نمایید.لذا یک فهرست تحقیقی از ترتیب نزول که کل سوره ها را در ده مرحله تقسیم کرده و برای هرمرحله مشخصات و ویژگیهایی برشمرده است،ارایه شده است. در انتهای فصل سوم نیز به نمونه ای از تدبر با استفاده از این روش در سوره احزاب که منجر به کشف نکات جالب و تقارن موجود در سوره شده است،اشاره شده است. 👈در فصل چهارم به مبانی نظری و تحقیقات اخیر قرآن پژوهان در باب هدف مندی و انسجام سوره های قرآن و ویژگیها و فواید ان، پرداخته شده است. مطابق این نظریات،سوره به عنوان یک کل به هم پیوسته و بعنوان واحد مستقل سخن در قرآن به شمار میرود که برای فهم بهتر آن باید از نگاه صرفا خطی بین کلمات و آیات پشت سرهم به نگاه جامع و اندام وار به محتوای کل سوره رو آورد. 👈در فصل پنج نیز به این روش و در فصل ششم به نکات تکمیلی برای علاقه مندانی که مایل به ادامه مطالعۀ قرآن با این روش و تعمق بیشتر در آیات الهی هستند، اشاره شده است. 👌شایان ذکر است در همین راستا اپلیکیشن برای نخستین بار ارایه شده که علاوه بر چینش سوره ها به ترتیب نزول،فرازبندی هر سوره،عصاره فرازها ودرس سوره ها را نیز شامل میشود. http://yon.ir/Qp3970 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#عصرانه_قرآنی ۲۴ مرداد کتابخانه ملی سخنرانی آقای سید کاظم فرهنگ در مراسم بررسی کتاب مبانی و روش مطالعه فهم ساده قران باعنوان، #فهم_ساده_قران،چرا و چگونه؟ @quranpuyan
نظرات مخاطبان:"از اینکه توانستم با #روشی_نو در زمینۀ #فهم و تدبّر قرآن آشنا شوم یا حداقل جرأت اینکار را پیدا کردم، بسیارممنونم."توضیح بیشتر در این لینک: yon.ir/qp3934
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ سوال👇👇 ✅علت تفاوت فتاوی امام،قبل و بعد از انقلاب چه بود؟ ریشه نظر امام با عده ای از فقها هم در همین سبک استدلال و روش بود. امام می فرمودند که اقتضائات حکومت در این کشور و در این زمان چیست؟ اینکه شما روایت داشته باشید برای فلان موضوع درست است. بله روایت هست، ولی آیا روایتی است که با این شرایط می سازد یا نمی سازد؟ روایت وابسته به شرایط است یا نه؟ مگر ما روایت نداریم که امیرالمؤمنین (ع) بیت المال را تقسیم می کرد و تقسیم می کرد تا تمام می شد، بعد هم جارو می زد و همانجا نماز هم می خواند. (وسائل الشیعه، ج15، ص108) حالا شما بفرمایید این کار را شدنی است؟ خزانه را می توان جارو کرد؟ کسی می تواند چنین کاری کند؟ هرگز! با اینکه روایت داریم. 👈ولی مهم این است که آیا روایت ناظر به شرایط خاص نبوده؟ و حتی اگر روایت مشتمل بر حکم کلی است، تازه روایت پنجاه درصد کار است. پنجاه درصدش این است که آیا شرایط ما از نظر اجرایی با این روایت وفق می دهد یا وفق نمی دهد؟ و ما با چه شیوه ای می خواهیم آن حکم کلی را اجرا کنیم. مثلاً در خمس، امام فرمودند الان می شود مردم را نشاند و به زور از آنها خمس گرفت و یا نمی شود این کار را کرد؟ همین! روشن است این انکار بحث خمس نیست 👈پس اینجا ما یک ضابطه ای داریم. قبلاً درمقام افتاء یا اظهارنظر فقهی، خودمان را فارغ از این می دیدیم که این حکم قابلیت اجرا دارد یا قابلیت اجرا ندارد. فقه قبل از انقلاب، معلّق در هواست که معلوم نیست می تواند روی زمین بنشیند یا نه. یک آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط و صرفاً بر اساس مبانی، همین و بس! آن فقه برای حل مشکلات فعلی جامعه مثل یک دستگاه ماشین است که طراحی آن بصورت دقیق انجام گرفته ولی هنوز تست نشده. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌿🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿 🌿 💠 مناجات 💠 ☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بی‌عدد، ای اول بی‌هدایت و ای آخر بی‌نهایت ای ظاهر بی‌صورت و ای باطن بی‌سیرت، ای حی بی‌ذلت ای مُعطی بی‌فطرت و ای بخشنده‌ی بی‌منت، ای داننده‌ی رازها، ای شنونده‌ی آوازها، ای بیننده‌ی نمازها، ای شناسنده‌ی نامها، ای رساننده‌ی گام‌ها، ای مبرا از عوایق، ای مطلع بر حقایق، ای مهربان بر خلایق عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیب‌های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر، از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت. 📙 مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری @quranpuyan 🌿 🌿🌿 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿