📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ اهميت و سابقه كلمه #سلام در تحيت هنگام ورود بر يكديگر
مدتي است كه شاهديم برخي از آشنايان و دوستان و اقوام ،بجاي استفاده از لفظ سلام(بدليل عربی پنداشتن آن)،كلمه درود را بكار ميبرند.
❓آيا سلام لغتی عربی است؟
در سوره ذاريات كه داستان ملاقات فرشتگان مامور خدا با حضرت ابراهيم(كه عرب هم نبودند) بيان شده و ان فرشتگان،مژده تولد حضرت اسحاق و خبر عذاب قوم لوط را دادند
در ايه 25 نحوه مواجهه آنها با كلمه سلام ذكر شده است.
هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِينَ {24}
آیا خبر مهمانان ارجمند ابراهیم به تو رسید؟
إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ {25}
چون بر او درآمدند پس سلام گفتند. گفت: «سلام ، مردمی ناشناسید.»
ادامه دارد ......
http://yon.ir/Qp10194
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
❓منظور از شهيد در آيه ۳۷ سوره قاف چيست؟ آيا اين وهو شهيد فقط به القي السمع برميگردد یا له قلب را هم شامل است؟
كلمه ((قلب )) به معناى آن نيروئى است كه آدمى به وسيله آن تعقل مى كند و حق را از باطل تميز مى دهد، و خير را از شر جدا مى كند و بين نافع و مضر فرق مى گذارد. و اگر تعقل نكند و چنين تشخيص و جداسازى نداشته باشد، در حقيقت وجود او مثل عدمش خواهد بود، چون چيزى كه اثر ندارد وجود و عدمش برابر است . و معناى القاء سمع همان گوش دادن است ، گويا انسان در هنگام گوش دادن به سخن كسى گوش خود را در اختيار او مى گذارد، تا هر چه خواست به او بفهماند.
و كلمه ((شهيد)) به معناى حاضر و مشاهده كننده است . و معناى آيه اين است كه : در آنچه از حقائق كه از آن خبر داديم ، و آنچه از داستانهاى امت هاى هلاك شده كه بدان اشاره نموديم تذكرى است كه هر كس تعقل كند با آن متذكر مى گردد، و آنچه خير و نفعش در آن است انتخاب مى نمايد و هر كس كه گوش بدهد و آن را بشنود، و اشتغالات غير حق ، او را از شنيدن حق مشغول نكرده باشد، و در عين حال حاضر به شنيدن و فرا گرفتن شنيده هاى خود باشد، از آن متذكر مى شود.
در اين آيه بين كسى كه قلب دارد و كسى كه گوش دهد در حالى كه شاهد هم باشد، ترديد شده ، فرموده يا آن باشد يا اين ، و اين ترديد بدين جهت است كه مؤمن به حق دو جور است ، يا كسى است كه داراى عقل است ، و مى تواند حق را دريابد و بگيرد، و در آن تفكر كند و بفهمد حق چيست ، و به آن اعتقاد بيابد، و يا كسى است كه تفكرش نيرومند نيست ، تا حق و خير و نافع را از باطل و شر و مضر تميز دهد، چنين كسى بايد از ديگران بپرسد و پيروى كند. و اما كسى كه نه نيروى تعقل دارد و نه حاضر است از گواهان ، سخن حق را بشنود، هر چند آن گواه و شاهد رسالت داشته باشد، و او را انذار كند، چنين كسى جاهلى است لجباز، نه قلب دارد و نه گوش ، همچنان كه در جاى ديگر قرآن مى بينيم كه مى فرمايد: ((و قالوا لو كنا نسمع او نعقل ما كنا فى اصحاب السعير)).
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۵۳۴
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
🔸وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «68»
🔸و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد #تخطئه،) كندوكاو مىكنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم #ستمگر منشين.
👈نکته ها
«#خوض» به معناى كندوكاو وگفتگو به قصد #تمسخر و #تحقير است، نه براى فهم و درك حقيقت. «1»
«1». تفسير مجمعالبيان.
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑 قسمت ششم:
✅جمع بندی چگونگي روايت #غدير در ۱۰ کتاب قديمي شیعه "
سه کتاب گزارش خود را درباره غدیر خم بدون ذکر منبع آورده اند: ایضاح فضل بن شاذان، تاریخ یعقوبی و ارشاد مفید.
در شش کتاب منتخب شیعی گزارش سه کتاب مستند به سلسله سند از مولف کتاب تا پیامبر (ص) است: کافی کلینی، کمال الدین صدوق و امالی طوسی.
متن خطبه غدیر خم پیامبر (ص) در منابع ششگانه سه گونه روایت شده است:
گونه اول منحصر در اولویت پیامبر بر مردم نسبت به خودشان، اعلام ولایت علی بن ابی طالب و چند دعا. این گونه در سه کتاب ذیل نقل شده بود: ایضاح فضل بن شاذان، کافی کلینی، و امالی طوسی؛
گونه دوم #حدیث_ثقلین به عنوان خطبه غدیر: کمال الدین صدوق (روایت دوم)؛ گونه سوم مجموع دو متن قبلی: تاریخ یعقوبی، و کمال الدین صدوق (روایت اول).
🔸در کتب منتخب شیعی که مستندات خطبه غدیر خم را آورده اند مجموعا روایت پنج نفر از صحابهای که مستقیما خطبه را از زبان پیامبر شنیده اند به چشم میخورد: گونه اول: چهار روایت در امالی طوسی: زید بن ارقم، ابوسعید خدری، انس بن مالک، و انشاد علی بن ابی طالب؛
گونه دوم: روایت امام محمد باقر (ع) از جابر بن عبدالله انصاری (کمال الدین صدوق)؛
گونه سوم: روایت عامر بن واثلة از زید بن ارقم (کمال الدین صدوق).
در مقایسه با #خطبه_غدیر_خم به روایت اهل سنت هر سه گونه مشابه دارد.👇👇
گونه اول: مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه ، انساب الاشراف بلاذری، سنن ترمذی و سنن نسائی؛ گونه دوم: مسند احمد بن حنبل، صحیح مسلم و سنن ترمذی؛ گونه سوم: انساب الاشراف بلاذری و سنن کبرای نسائی.
👈👈 در مجموع در دوازده کتاب اقدم معتبر سنی و شیعه در نقل مستند خطبه غدیر خم پیامبر (ص) بین سنی و شیعه اتفاق نظر کامل است!
در ایضاح فضل بن شاذان به سمپاشی بدخواهان علیه علی بن ابی طالب در آن زمان و به اقدام پیامبر برای مقابله با این سمپاشیها سربسته اشاره می کند.
✅در کافی کلینی این نکته تشریح شده است: أولا با نزول آیه ۵۵ مائده که درباره ولایه علی بود، خداوند به محمّد (ص) فرمان داد که ولایت را برایشان تفسیر کند. پیامبر ترسید که آنان از دین برگشته او را تکذیب کنند، پس دلتنگ شده برای مشورت به خداوند مراجعه کرد. آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد. ثانیا آن گاه خار نفاق در دل مردمان افتاده، گفتند: خداوند یاد هرگز آن را بر محمّد نازل نکرده است. و او جز این که دست پسر عمویش را بالا ببرد چیزی نمیخواهد. ثالثا پیامبر أموال اهدایی مردم مدینه را نپذیرفت . " قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربى (شوری .۲۳)
🔸🔻آن گاه منافقان گفتند: خداوند این را بر محمّد نازل نکرده است و او می خواهد جایگاه پسرعمویش را بالا برده، خاندانش را بر ما بگو من از شما «تحمیل کند. دیروز می گفت: هرکه من مولای اویم، #علی_مولای او است و امروز می گوید: برای آن جز دوستی با نزدیکانم مزدی نمی خواهم.اما در ارشاد مفید هیچیک از نکات فوق الذکر کافی مطرح نشده است.
💫💫ادامه دارد
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
«یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مقلبالقلوب ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ»
«ای خداوند! ای رحمان! ای مهربان! ای دگرگونکننده دلها! دل مرا بر دینت پایدار کن»
https://eitaa.com/quranpuyan
تأمل در آيه #مباهله و داستان آن
امروز ۲۴ذيجه روز مباهله است. اين قضيه در آيه ۶۱ سوره آل عمران بيان شده است.
باين مناسبت ضمن بيان آيه وترجمه آن ،شرح داستان را هم بطور خلاصه از تفسير الميزان ذكر ميكنيم.
إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثِمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ ﴿۵۹﴾
الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُن مِّن الْمُمْتَرِينَ ﴿۶۰﴾
فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
در واقع مثل #عيسى نزد خدا همچون مثل [خلقت] آدم است [كه] او را از خاك آفريد سپس بدو گفت باش پس وجود يافت (۵۹)
[آنچه درباره عيسى گفته شد] حق [و] از جانب پروردگار تو است پس از ترديدكنندگان مباش (۶۰)
پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم (۶۱)
تفسير الميزان
در #تفسير_قمى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: نصاراى نجران وقتى براى شرفيابى حضور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) حركت مى كردند،
سه نفر از بزرگانشان به نام اهتم و عاقب و سيد با آنان همراهى نمودند، به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نزديك شده، پرسيدند: مردم را به چه دينى دعوت مى كنى ؟
فرمود: به شهادت دادن به اينكه جز اللّه معبودى نيست و اينكه من فرستاده خدايم و اينكه عيسى (عليه السلام ) بنده اى است مخلوق كه مى خورد و مى نوشيد و سخن مى گفت
پرسيدند: اگر مخلوق و بنده بود پدرش كه بود؟، در اينجا به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) وحى شد كه به ايشان بگو: شما درباره آدم چه مى گوئيد؟ آيا بنده اى مخلوق بود، مى خورد و مى نوشيد
و سخن مى گفت و عمل زناشوئى انجام مى داد يا نه ؟ رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) همين سوالات را از ايشان كرد، جواب دادند: بله بنده اى مخلوق بود و كارهائى كه برشمردى مى كرد،
فرمود: اگر بنده بود و مخلوق پدرش كه بود؟ مسيحيان مبهوت و مغلوب شدند و خداى تعالى اين آيه را فرستاد:
(ان مثل عيسى عند اللّه كمثل آدم خلقه من تراب...) و نيز اين آيه را كه فرمود: (فمن حاجك فيه من بعد ماجاءك من العلم - تا جمله - فنجعل لعنت اللّه على الكاذبين ).
رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) به ايشان فرمود: پس با من مباهله كنيد، اگر من صادق بودم لعنت خدا بر شما نازل شود و اگر كاذب باشم لعنتش بر من نازل شود،
مسيحيان گفتند: با ما از در انصاف درآمدى، قرار گذاشتند همين كار را بكنند، وقتى به منزل خود برگشتند، رؤسا و بزرگانشان مشورت كردند و گفتند: اگر خودش با امتش به مباهله بيايند،
مباهله مى كنيم چون مى فهميم كه او پيغمبر نيست و اگر خودش با اقرباءش به مباهله بيايد مباهله نمى كنيم، چون هيچكس عليه زن و بچه خود اقدامى نمى كند، مگر آنكه ايمان و يقين داشته باشد كه خطرى در بين نيست و در اين صورت او در دعويش صادق است، فردا صبح به طرف رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روانه شدند، ديدند كه تنها رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله )
و على بن ابى طالب و فاطمه و حسن و حسين (عليهماالسلام ) براى مباهله آمده اند، نصارا از اشخاص پرسيدند: اينان چه كسانى هستند؟ گفتند: اين مرد پسر عم و وصى و داماد او است و اين دخترش فاطمه سلام اللّه عليها است و اين دو كودك، دو فرزندانش حسن و حسين (عليهماالسلام ) هستند، نصارا سخت دچار وحشت شدند و به رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله ) عرضه داشتند:
ما حاضريم تو را راضى كنيم، ما را از مباهله معاف بدار، رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) با ايشان به #جزيه #مصالحه كرد و نصارا به ديار خود برگشتند.
در اين محل در مدينه مسجدي به همين نام ساخته شده كه زايران نيز به بازديد آن ميروند.هم چنين تفاسير ونتايج متعددي از اين آيه بخصوص پيرامون اهلبيت وپنج تن انجام شده است .
جهت مطالعه نظرات و تفاسير ديگر به لينك زير مراجعه نماييد
yon.ir/Qpt38
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
«قلب» ، «ذهن» ، «عقل»
«قلب»ی که در آیه 37 آمده یعنی «ذهن» و «عقل» و «قوه فهم»
در این آیه گروه پندپذیر را به دو دسته تقسیم نموده:
1- گروهی که «صاحب قلب» هستند، یعنی خودشان قدرت درک و ارزیابی و تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری دارند.
2- گروهی که از این لحاظ ضعیف تر هستند اما این خصوصیت را دارند که سخنان مختلف را می شنوند و آنگاه قضاوت صحیح کرده و راه حق را پیدا می کنند.
از تفسير آقای مهندس گنجه ای
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
◀️خداوند در سوره نساء می فرمایند :
🔶وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جامِعُ الْمُنافِقِينَ وَ الْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً «140» النساء
🔸🔸همانا خداوند در قرآن (اين حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنيديد آيات خدا مورد #كفر يا #تمسخر قرار مىگيرد با آنان، #همنشينى نكنيد تا به سخن ديگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهيد بود. همانا خداوند همهى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مىكند.
👈نکته ها
مشابه اين آيه، آيه 68 سورهى انعام است كه خطاب به رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد: اگر ديدى كسانى در آيات ما #ياوه_سرايى مىكنند. از آنان #اعراض كن تا موضوع بحث آنان عوض شود. «وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ»
💫 تفسیر نور جلد 2 - صفحه 189
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✴️✴️ بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑قسمت آخر:
🔶در هیچیک از کتب منتخب شیعه باب یا فصلی مخصوص خطبه پیامبر (ص) در غدیر خم منعقد نشده است. در هیچیک از کتب روایی منتخب #شیعه روایات مرتبط با این واقعه کنار هم گردآورده نشده است. به نظر میرسد مسئله ولایت امیرالمؤمنین (ع) به میزانی از وضوح و بداهت بوده است که عالمان شیعه نیازی به إهتمام در روایت شافی و وافی خطبه غدیر خم پیامبر (ص) نیافته اند.
هیچ عالم شیعی شناخته شده ای در مقطع تاریخی یادشده (تا أواسط قرن پنجم) رساله منفردی درباره خطبه غدیر خم ننوشته است، به نحوی که رسالهاش بجا مانده در دست ما موجود باشد. اهتمام بسیاری نویسندگان شیعه متوجه حواشی واقعه و شاخ و برگهایی است که توسط غلات در احادیث بی اعتبار یا مجعول یا مشکوک نقل شده است.
✅✅ متن #خطبه_غدیر خم پیامبر (ص) که میتوان گفت در مقطع تاریخی یادشده و بر أساس کتب منتخب معتبر اقدم با کمی تسامح در متن مورد اتفاق تشیع است عبارات زیر است:
قال رسول الله (ص) فی حجة الوداع فی غدیر خم: ،کأنّی قد دعیت فأجبت إنّی ترکت فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی أهل بیتی ،أحدهما أکبر من الاخر، ما إن تمسکتم به لن تضلوا أبدا،فإنّهما لن یفترقا حتّى یردا علیّ الحوض، فانظروا کیف تخلفونی فیهما،
ثمّ قال: ألست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: بلى یا رسول الله،فأخذ بید علی فقال: من کنت مولاه فهذا علی ، مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه، ، وانصر من نصره، واخذل من خذله.
🔸 هریک از عبارات این خطبه شناسنامه مشخصی در کتب یادشده دارد. تمام این عبارات در میان شیعه هم یکسان نقل نشده است. اما اجمالا مورد پذیرش است. اگر کسی ادعای عبارات بیشتری در خطبه غدیر خم پیامبر (ص) دارد میباید ادعای خود را با سند معتبر عرضه کند.
♻️♻️سخن آخر بر أساس منابع منتخب که اقدم کتب معتبر سنی و شیعه بودند میتوان گفت: رسول خدا (ص) یقینا در حجة الوداع در غدیر خم در حضور انبوه مسلمانان خطبه خوانده است. مفاد اصلی این خطبه یقینا درباره ولایت علی بن ابی طالب (ع) بوده است.
علاوه بر آن مطمئنا پیامبر درباره #ثقلین - کتاب خدا و عترت و اهل بیتش - در حجة الودع بیش از یک بار سخن گفته از جمله در غدیر خم. یقینا مسلمانان خطبه پیامبر (ص) در این دو محور را شنیده اند.
🔸👈بنابراین در اصل صدور خطبه در حد فوق کمترین تردیدی نیست. منابع اهل سنت و شیعه خطبه فوق را به تفصیلی که گذشت روایت کرده اند. تا اینجا را من در مقال بحث کردم.
اکثریت مسلمانان یعنی اهل سنت مفاد #خطبه_پیامبر (ص) را به گونه ای معنی کردند که هیچ تاثیری در شاکله معرفت اسلامی و جانشینی پیامبر نداشت. شیعیان که هم آن زمان و هم تا امروز در اقلیت بوده و هستند خطبه پیامبر (ص) را به گونه ای درک کردند که پیامبر در این این خطبه نه تنها شاکله معرفت اسلامی را از طریق معرفی ثقلین برای پیروانش تعیین کرده، بلکه سمت و سوی جانشینی سیاسی خود را نیز مشخص کرده است. فهم تشیع با خطبه پیامبر (ص) -مفاد این مطابق تحقیق موجود - منطبق است، و به نظر میرسد اهل سنت به – خطبه مهم توجه و عمل نکردند. چرا؟
گفته شده علی بن ابی طالب (ع) جوان بود (در زمان رحلت ساله بود) و بسیاری از تازه مسلمانها هنوز کینه کشتگانشان را در جنگهای زمان پیامبر (ص) با ۳۳پیامبر شمشیر علی (ع) به خاطر داشتند. رسوم و مناسبات قبایلی عرب هنوز از دلهایشان ریشه کن نشده بود. این أمور بر وصایای نبوی تقدم یافت. در این زمینه یعنی سیر تحول معنای خطبه غدیر خم و زمینه سیاسی اجتماعی زمان رحلت پیامبر (ع) در مقال و مجالی دیگر بحث خواهم کرد.
🔻 شیعه شرمنده نباشیم. ما به پیروی #امیرالمؤمنین_علی بن ابی طالب (ع) افتخار میکنیم و معتقدیم به وصیت رسول خدا (ص) در #غدیر_خم در تمسک به ثقلین عمل کرده و ولایت علی (ع) را پذیرفته ایم. ما امام علی (ع) را باب علم نبی (ص) می دانیم. البته اینکه در عمل چگونه شیعهای بوده و هستیم بحث دیگری است! لذا خداوند را با این دعا شکر میگوئیم: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
والسلام.
💫برگرفته از تحقيق آقاي محسن كديور با همين عنوان
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچهمیگوید؟
❓چرا در هنگام ملاقات با يكديگر از #سلام استفاده می كنيم؟ آيا سلام،مخصوص اعراب جاهلی بوده است؟
علامه طباطبايی در تفسير سوره نسا چنين گفته است :
"👈خداى سبحان در داستانهاى ابراهيم سلام را مكرر حكايت مى كند و اين خالى از شهادت بر اين معنا نيست كه اين كلمه كه در بين عرب جاهليت مستعمل بوده ، از بقاياى دين حنيف ابراهيم بوده ، نظير حج و امثال آن كه قبل از اسلام معمول آنان بوده ،
توجه بفرمائيد : ( قال سلام عليك ساستغفر لك ربى )، در اين جمله از ابراهيم (عليه السلام ) حكايت كرده كه در گفتگو با پدرش گفت : سلام عليك به زودى من از پروردگارم برايت طلب مغفرت مى كنم )) و نيز فرموده :( و لقد جاءت رسلنا ابراهيم بالبشرى قالوا سلاما قال سلام ) و اين قضيه در چند جاى قرآن كريم آمده .
و بطورى كه از آيات كريمه قرآن استفاده مى شود خداى تعالى كلمه سلام را تحيت خودش قرار داده است ، به آيات زير توجه فرمائيد : ( سلام على نوح فى العالمين )، ( سلام على ابراهيم )، ( سلام على موسى و هرون )،( سلام على آل ياسين ) (سلام على المرسلين ).
و صريحا فرموده كه سلام تحيت ملائكه است ، توجه بفرمائيد : (الذين تتوفاهم الملائكه طيبين يقولون سلام عليكم )،( و الملائكة يدخلون عليهم من كل باب سلام عليكم ) و نيز فرموده : (تحيت اهل بهشت در بهشت سلام است : (وتحيتهم فيها سلام (،( لا يسمعون فيها لغوا و لا تاثيما الا قيلاسلاما سلاما).
👌كلمه (سلام ) تحيتى است كه گسترش صلح و سلامت و امنيت در بين دو نفر كه به هم برمى خورند را اعلام مى دارد، البته صلح و امنيتى كه نسبت به دو طرف مساوى و برابر است و چون تحيت هاى جاهليت قديم و جديد علامت تذلل و خوارى زير دست نسبت به ما فوق نيست ."
http://yon.ir/Qp10194
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
🔹فراز آیات 45-38
وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ {38}
و در حقيقت آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است در شش هنگام آفريديم و احساس ماندگى نكرديم {38}
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ {39}
و بر آنچه مىگويند صبر كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب به ستايش پروردگارت تسبيح گوى {39}
وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ {40}
و پارهاى از شب و به دنبال سجود [به صورت تعقيب و نافله یا نمازشب] او را تسبيح گوى {40}
وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ {41}
و روزى كه منادى از جايى نزديك ندا درمىدهد به گوش باش {41}
يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُرُوجِ {42}
روزى كه فرياد [رستاخيز] را به حق مىشنوند آن [روز] روز بيرون آمدن [از زمين] است {42}
إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ {43}
ماييم كه خود زندگى مىبخشيم و به مرگ مىرسانيم و برگشت به سوى ماست {43}
يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ عَنْهُمْ سِرَاعًا ذَلِكَ حَشْرٌ عَلَيْنَا يَسِيرٌ {44}
روزى كه زمين به سرعت از [اجساد] آنان جدا و شكافته مىشود اين حشرى است كه بر ما آسان خواهد بود {44}
نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَن يَخَافُ وَعِيدِ {45}
ما به آنچه مىگويند داناتريم و تو به زور وادارنده آنان نيستى پس به [وسيله] قرآن هر كه را از تهديد [من] مىترسد پند ده {45}
♻️عصاره فراز آیات (45-38) :
ای پیامبر بر تکذیبهای آنان صبر کن و خدا را تسبیح گوی و افراد مستعد را با قرآن تذکر ده .اینها هم پس از نفخ صور و محشورشدن،عذاب وعده داده شده را خواهند چشید.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
◀️خداوند در سوره انعام می فرمایند :
🔶. «وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»؛
🔸هر گاه کسانى را دیدى که آیات ما را #استهزا مىکنند، از آنها روى بگردان تا به سخن دیگرى بپردازند! و اگر شیطان از یاد تو ببرد، هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیّت #ستمگر منشین!
🔶🔸خداوند به پیامبر اسلام(ص) دستور داده است، اگر مشاهده کردی کسانى آیات قرآن را به #تمسخر گرفته و نسبت به آن سخنان #ناروا میگویند، از آنها #دوری کن..(68)انعام
👌👈 بدیهی است..که این حکم اختصاصى به پیامبر(ص) ندارد، بلکه یک دستور عمومى است که در شکل خطاب به پیامبر اسلام(ص) بیان شده است.
آیات مورد بحث این حکم اسلامى را تأکید میکند و به مسلمانان هشدار میدهد هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن $کفر مىورزند و #استهزاء میکنند با آنها ننشینید تا از این کار صرفنظر کرده، به مسائل دیگرى بپردازند.
[2]. انعام، 68.
💫تفسیر نور
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
✳️سوال این است👇👇👇
ايا ايه #الرجال_قوامون_علي_النسا در سوره #نسا دلالتي بر اين امر دارد كه #زن براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به #اذن شوهر دارد؟
🔶قسمت اول
✨الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿۳۴﴾✨
🌸فولادوند: مردان سرپرست زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است🌸
ادامه دارد...
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/Qp5098
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
خداوندا!
فراخترین روزی رسانی ات را بر من هنگام کهنسالی و واپسین سال های زندگانیام قرار ده.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
❓آيا #سلام و درود يك معنا هستند؟ تفاوت سلام با درود چيست؟
گاه دیده میشود که «سلام» و «درود» را بجای یکدیگر بکار میبرند و بجای سلام دادن، درود میگویند. اما این دو واژه معنا و کاربردی متفاوت دارند و نمیتوان همواره آنها را معادل و همتراز با هم بر زبان آورد.
👈سلام، نخستین خطابی است که در مواجهه دو شخص با یکدیگر بر زبان رانده میشود. این کلام را هر کس به هر کس میتواند بگوید و محدودیتی در بکارگیری آن وجود ندارد. سلام را میتوان به هنگام روبرو شدن با دشمنان و بدکاران و دُژاندیشان نیز بر زبان آورد و حتی از نظر فقهی، در مقام جواب واجب است. سلام به معنا و مفهوم «ابراز صلح و آشتی» در کشورهای فارسیزبان تداول دارد و در کشورهای عربیزبان عموماً کلمه «مرحبا» برای این منظور بکار برده میشود.
👈اما درود، نه به صرف مواجهه دو شخص با یکدیگر، که به هنگامی بیان میشود که یکی از طرفین، کاری بزرگ یا پسندیده و شایسته انجام داده باشد و طرف دیگر در مقام بزرگداشت و قدردانی و آفرینگویی به او «درود» گوید. در نتیجه، گویندهٔ درود تنها یکی از طرفین است و برخلاف سلام نیاز به جواب متقابل ندارد.
در متون ادبیات فارسی و از جمله در آثار فردوسی، نظامی گنجوی، ناصرخسرو، اسدی توسی، خاقانی، سعدی، دقیقی و کسایی مروزی، واژه درود دقیقاً معادل و هممعنای با سلام نیست؛ بلکه همتراز با «آفرین»، «تهنیت»، «تحیت» و «صلوات» است. چنانکه صلوات را نیز نمیتوان همچون درود در جای سلام و خطاب به هر کس بکار برد:
ز یـزدان و از مـا بـر آن کـس درود / کـه تـارش خـرد بـاشـد و داد پـود (فردوسی)
بـدان شـارسـان انـدر آمـد فـرود / هـمـی داد نـیـکـی دهـش را درود (فردوسی)
ز دارنـده بر جـان آن کـس درود / کـه از مـردمـی بـاشـدش تـار و پـود (اسدی توسی)
هـزاران درود و دو چـنـدان تـحـیـت / ز ایـزد بـر آن صـورت روح پـرور (ناصرخسرو)
👈استفاده از درود به جای سلام، کاستن قدر و قیمت و جایگاه واژه درود و برابر کردن یا بیقدر کردنِ جایگاه و دستاوردهای بزرگان، کوشندگان و شایستگان با همه گونه اشخاص دیگر و نیز با اشخاص نا درخور است. سلام را به هر کس میتوان گفت اما درود را به هر کس نمیتوان گفت و همیشه و همواره نیز به یک شخص نمیتوان گفت.
رضا مرادی غیاث آبادی
http://yon.ir/Qp10194
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
💢نکات فراز آخر سوره #قاف :
🔺-اولین دستور صبر به پیامبر در برابر گفته های کافران
🔺- این فراز که فراز اخر سوره است،در ارتباط و مکمل فراز اول است.در فراز اول بیان شد که انها وجود منذری الهی از میان خودشان و نیز زنده شدن مجدد در قیامت را بعید دانسته و دروغ می پنداشتند.
در این فراز خداوند به پیامبر دستور صبر در برابر حرفها و اتهامات انها میدهد و وسیله این صبر را هم تسبیح و حمد خداوند در اوقات خاصی از روز بیان کرده است.
🔺-اوقات ذکر شده برای تسبیح و حمد بر زمان نمازصبح،نماز عصر و نماز عشا مطابقت دارد که میتوان با توجه به روند تدریجی تشریع نمازهای یومیه در قران،سوره قاف را از جمله سوره ی مبتنی بر وجوب سه نماز یومیه به شمار اورد.
🔺-فاعل یسمعون در آیه 42 کیست؟
ایه 42 در ادامه ایات قبل است که پیامبر را به فاصبر علی ما یقولون توصیه کرد و ضمیر فاعلی یقولون نیز به کفار منکر معاد (در ایات 2و3 سوره )برمیگردد.
این ایات خطاب به پیامبر است که ضمن توصیه او به صبر در برابر انکارها و تکذیبهای مخالفان،بر وعده الهی عذاب انها پس از خروج از قبرها و حشر در قیامت تاکید میکند.
با توجه به اینکه این مخالفان پیامبر در زمان قیامت،سالها و قرنهاست که مرده اند،این آیه موید ان است که ارواح انها(در برزخ) قابلیت درک صدای عظیم صیحه مقارن با قیامت(نفخ صور دوم) را دارا هستند.
هم چنین با توجه به ادامه ایات که به یوم الخروج و حشر اشاره کرده،لذا این صیحه مقارن با نفخه صور دوم است نه نفخه اول.لذا ایه نمی تواند بر زندگان معاصر وقوع نفخه اول یا همین کافران در صورتیکه مشمول رجعت شده باشند، حمل گردد.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
◀️خداوند در سوره مدثر می فرمایند :
🔸كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ «38»
إِلَّا أَصْحابَ الْيَمِينِ «39»
فِي جَنَّاتٍ يَتَساءَلُونَ «40»
عَنِ الْمُجْرِمِينَ «41»
ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ «42»
قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ «43»
وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ «44»
♦️ وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ «45»
💫هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است.
مگر اصحاب يمين،
كه در باغهاى بهشتى از مجرمان مىپرسند:
چه چيز شما را روانه دوزخ كرد.
گويند: ما از نمازگزاران نبوديم.
و افراد مسكين را اطعام نمىكرديم
و با اهل باطل در سخنان باطل فرو مىرفتيم.
👈پیام ها
👈"وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ"
🔸وبا اهل باطل در سخنان باطل فرو می رفتیم.
♦️ گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ»
♦️ يكى از عوامل دوزخى شدن، همرنگ شدن با جماعت فاسد است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ»
♦️ دوست و همنشين بد، زمينهساز دوزخى شدن است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ"
💫تفسیر نور
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
✳️سوال این است👇👇👇
آيا آيه #الرجال_قوامون_علي_النسا در سوره #نسا دلالتي بر اين امر دارد كه #زن براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به #اذن شوهر دارد؟
✨قسمت دوم
🔺قوام بودن رجال بر نسا یعنی چه؟آیا در همه زمینه ها مرد بر زن تسلط و اشراف دارد؟
👈نظر علامه طباطبایی پیرامون قوام بودن مردان بر زنان
همچنين قيمومت مرد بر زنش به اين نيست كه سلب آزادى از اراده زن و تصرفاتش در آنچه مالك آن است بكند،
و معناى قيمومت مرد اين نيست كه استقلال زن را در حفظ حقوق فردى و اجتماعى او، و دفاع از منافعش را سلب كند، پس زن همچنان استقلال و آزادى خود را دارد، هم مى تواند حقوق فردى و اجتماعى خود را حفظ كند، و هم مى تواند از آن دفاع نمايد و هم مى تواند براى رسيدن به اين هدفهايش به مقدماتى كه او را به هدفهايش مى رساند متوسل شود.
بلكه معناى #قيمومت مرد اين است كه مرد به خاطر اين كه هزينه زندگى زن را از مال خودش مى پردازد، تا از او استمتاع ببرد، پس بر او نيز لازم است در تمامى آنچه مربوط به استمتاع و هم خوابگى مرد مى شود او را اطاعت كند، و نيز ناموس او را در غياب او حفظ كند، و وقتى غايب است مرد بيگانه را در بستر او راه ندهد، و آن بيگانه را از زيبائيهاى جسم خود كه مخصوص شوهر است تمتع ندهد و نيز در اموالى كه شوهرش در طرف ازدواج و اشتراك در زندگى خانوادگى به دست او سپرده و او را مسلط بر آن ساخته خيانت نكند.
👈پس معناى آيه مورد بحث اين مى شود كه زنان مسلمان سزاوار صفت صلاح را پيشه خود بسازند، كه اگر چنين كنند قهرا قانتات خواهند بود، يعنى همواره و دائما شوهران خود را در هر چه كه از ايشان بخواهند اطاعت خواهند كرد، البته هر چيزى كه با تمتع شوهران ارتباط داشته باشد، و واجب است بر آنان كه جانب خود را در همه چيزهايى كه متعلق حق شوهران است در غياب شوهران حفظ كنند
🖋ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 545
ادامه دارد...
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/Qp5098
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
❓تفاوت #سلام بادرود چیست؟
متن زير ،نظری از آقای حميد احراری است:
"سلام. دوستی در بارهٔ واژهٔ سلام و تفاوت آن با درود سؤال کرده بود. این یادداشت را برایش فرستادم. امیدوارم برای شما نیز مفید باشد.
سلام از ریشهٔ سلم است. از کهنترین زبانهای باستانی سامی نظیر اکدی، آشوری باستان، آشوری میانه و نوآشوری، در بابلی باستان و میانه ، در کنعانی و فنیقی، در پانیک، آرامی باستان، آرامی کتاب مقدس، سریانی شرقی و غربی تا نبطی، عربی جنوبی ﴿سبایی و قتبانی﴾ به کار رفته است ﴿تصویر آن در زبان اکدی را به ضمیمه میفرستم.﴾ این واژه در آرامی שְׁלָם ﴿شلوم﴾ و در عبری שְׁלָם ﴿شلام﴾ و در سریانی ܫܠܳܡܳܐ ﴿شلاما﴾ است. این واژه معنای «صلح، آشتی و ایمنی» را بازنمایی میکند.
واژهٔ درود از پهلوی drūt ﴿درُوت﴾ برآمده که بهمعنای «صحت و آرامش» است. این واژه در اوستایی با druvatāt ﴿دروَتات﴾ بیان میشود که به معنای «آرزوی خیر و برکت» است.
حوزهٔ معنایی دو واژهٔ «سلام» و «درود» بسیار شبیه به هم و به تعبیر دارای همپوشانی زیاد است، اما به باور من، عمق فرهنگی و پیشینهٔ واژهٔ سلام بیشتر است. "
http://yon.ir/Qp10194
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
♻️عصاره فراز آیات( 5-1) : تعجب و دروغ پنداری رسالت پیامبر و معاد توسط کافران
♻️عصاره فراز آیات (11-6) : توجه در آفرینش آسمان و زمین و احیای زمین مرده توسط باران و تامین رزق انسانها،نشانه هایی از امکان و قدرت خداوندست بر معاد
♻️عصاره فراز آیات (15-12) : اقوام تکذیبگر قبلی نیز بدلیل تکذیب رسولان و دروغ پنداری معاد،مستحق نزول عذاب شدند.
♻️عصاره فراز آیات (23-16) : در روز موعود قیامت که پرده ها کنار میرود،مراقبان همراه که همه اعمال را ثبت کرده اند،عرضه می کنند.
♻️عصاره فراز آیات (30-24) : سرنوشت محتوم جهنمی برای کافران لجباز،منع کنندگان از خیر،متجاوزان و مشرکان
♻️عصاره فراز آیات(35-31) : سرنوشت مطبوع بهشتی برای متقین:بندگانی که با ترس از مقام خدا،همواره خود را در مسیر خدا قرار می دهند.
♻️عصاره فراز آیات (37-36) : اقوام نیرومند تر قبلی هم گریزی از مرگ و عذاب نداشتند.این هم عبرتی است برای اهل تفکر
♻️عصاره فراز ایات (45-38) : ای پیامبر بر تکذیبهای انان صبر کن و خدا را تسبیح گوی و افراد مستعد را با قران تذکر ده .اینها هم پس از نفخ صور و محشورشدن،عذاب وعده داده شده را خواهند چشید.
📚درس سوره قاف :
حشر و حسابرسی قیامت،عجیب و بعید نیست بلکه قطعی است و وعده عذاب منکران عنود نیز محقق میشود.
(با توجه به قدرت خدا در افرینش جهان و خلق نخست انسان،تحقق عذاب دنیوی بر اقوام مکذب قبلی،وجود فرشتگان همراه ثبت کننده اعمال شما و ناگزیر بودن مرگ،حشر شما در قیامت و عرضه اعمال و بهشتی یا جهنمی شدن شما نیز ممکن و بلکه قطعی است.فکر کنیدو عبرت بگیرید)
🖌 آقای سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
🔶از امام رضا (ع) نیز در تفسیر آیه 140 سوره نساء آمده است:
🔸«إذا سمعت الرجل یجحد الحق و یکذب به و یقع فی أهله فقم من عنده و لا تقاعده»؛
🔸 هر گاه بشنوید که حق مورد #انکار و #تکذیب قرار مىگیرد و اهل مجلس به این کار #سرگرم هستند، از آن مجلس برخیزید.
📚، عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر،
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan