eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 👌ایاتی در اهمیت و 🔶لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ عَلى‌ لِسانِ داوُدَ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ . 🔸🔹كسانى از بنى‌اسرائيل كه كافر شدند، به زبان داود وعيسى پسر مريم لعنت شدند. اين (لعن و نفرين،) بدان سبب بود كه آنان عصيان كرده و از فرمان خدا تجاوز مى‌كردند. (78)مائده ⏪سوره 5. مائده آيه 79 آيه 🔻 ⤵كَانُواْ لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُون ترجمه🔻 ⤵آنان یكدیگر را از كارهاى زشتى كه انجام مى‏ دادند باز نمى ‏داشتند (و نمى ‏كردند). به راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دا─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ 🌸امام صادق علیه السلام مى‏فرماید: این دسته از بنى ‏اسرائیل كه خداوند از آنها در این آیه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمى‏ شدند، لیكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مى ‏كردند. 👈در روایت دیگرى از حضرت على‏ علیه السلام چنین آمده است: چون بنى ‏اسرائیل از ظالمان، را مى‏‌دیدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مى‏بردند، از نمى‏‌كردند، (تا منافعشان به خطر نیافتد و یا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى یاد كرده است. 💫 تفسیر نورالثقلین. 💫 وسائل، ج‏16، ص‏130. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🌸🌿اسرار در نگاه قسمت اول ملّای روم در بیان اسرار نماز تفسیری لطیف و تکان دهنده دارد . از اسرار تکبیر و بسم الله الرحمن الرحیم در نماز آغاز می کند و با اسرار سلام در نماز به پایان می برد . گوید : معنای حقیقی الله اکبر این است که نماز گزار رو به خدای متعال می کند و می گوید : ای امام ، ای خدا ، ما در حضور تو قربان شدیم . این سخن بدین معناست که همان طور که وقتی می خواهند حیوانی را ذبح کنند الله اکبر می گویند ، همین طور وقتی بخواهی نفس امّاره را در راه خدا قربانی کنی ، باید الله اکبر بگویی ، که با بزرگ شمردن حقیقی حضرت حق ، هر مهمی آسان شود . مثال این امر ، چنان است که تن را مانند اسماعیل فرض کن و روح را چونان ابراهیم خلیل (ع) و ابراهیم وار هنگام قصد ذبح اسماعیل ، تکبیر بگو ؛ گویا روح بر جسمِ شریف و محبوب ، تکبیر می گوید تا آن را در راه خدا قرار دهد . این گونه است که نمازگزار با الله اکبر گفتن جسم خویش را از شهوت ها و آزمندی ها می میراند و آزاد می سازد و همان طور که هنگام ذبح کردن حیوان باید بسم الله الرحمن الرحیم گفت ، شخص با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز قربانی حق می شود . معنی تکبیر این است ای امام ( امیم ) کای خدا پیشِ تو ما قربان شدیم وقتِ ذبح ، الله اکبر می کنی همچنین در ذبحِ نفسِ کشتنی تن چو اسماعیل و جان همچون خلیل کرد جان ، تکبیر بر جسم نبیل گشت کشته تن ز شهوت ها و آز شد به بسم الله بسمل در نماز 🖋مصطفی دلشاد تهرانی ادامه دارد... 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش سوم 4⃣ در سوره هاي قبلي مرحله چهارم نيز توصيه به تسبيح خدا و سجده شبانه توسط پيامبر را داشتيم: -سوره قاف: فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ {39} وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ {40}و بر آنچه مىگويند صبر كن و پيش از برآمدن آفتاب و پيش از غروب به ستايش پروردگارت تسبيح گوى {39} و پارهاى از شب و به دنبال سجود [به صورت تعقيب و نافله یا نمازشب] او را تسبيح گوى {40} سوره طور: وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ{48}وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ {49} و در برابر دستور پروردگارت شكيبايى پيشه كن كه تو خود در حمايت مايى و هنگامى كه [از خواب] بر مىخيزى (هنگام بیداری)به نيايش پروردگارت تسبيح گوى {48}و [نيز] پارهاى از شب و در فروشدن ستارگان(پیش از صبح) تسبيحگوى او باش {49} 👈مشاهده مي كنيم در هر دو سوره اولا به تسبيح در بخشي از شب امر شده ثانيا در هر دو ايه ابتدا توصيه به صبر شده و سپس تسبيح.يعني كه تسبيح و حمد و توجه به خدا مهم ترين ابزار صبر است.در سوره مزمل هم كه سياق آيات ابتدايي آن تقويت پيامبر و امر به صبر در برابر گفته هاي مكذبين است، با تفصيل بيشتر،حداقل زمان مورد نياز براي قيام و تهجد شبانه در حدود نيمي از شب بيان شده است. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #امربه_معروف 🌹🌹 رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : 🔶لا يَأمُرُ بِالمَعروفِ و َلا يَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فيهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفيقٌ بِما يَأمُرُ بِهِ رَفيقٌ فيما يَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فيما يَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فيما يَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما يَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما يَنهى عَنهُ؛ 🔸🔸#امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در #امر و #نهى خود مدارا كند، در #امر و #نهى خود ميانه روى نمايد و به آنچه #امر و #نهى مى كند، دانا باشد . 📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 97 ، ص 87 ، ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیستم تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك شرط سوم اینكه یك نهضت مقدس باشد این است كه تك و فرد باشد؛ یعنی برقی باشد كه در یك ظلمت كامل بدرخشد، ندایی باشد در میان سكوتها، حركتی باشد در میان سكونهای مطلق؛ یعنی در یك شرایطی كه خفقان به طور كامل حكمفرماست، تمام مردم دیگر قدرت حرف زدن ندارند، تاریكی مطلق، یأس مطلق، ناامیدی مطلق، سكوت مطلق، سكون مطلق است، یك مرتبه یك مرد پیدا می شود، این سكوتها را می شكند، این سكونها را از میان می برد، حركتی می كند، برقی می شود و در میان یك ظلمت می درخشد، تازه دیگران پشت سرش راه می افتند. آیا نهضت حسینی اینچنین بود یا نبود؟ اینچنین بود. امام حسین چنین نهضتی كرده است. امام حسین در این نهضت چه هدفی داشت؟ ما بعد هم می بینیم ائمه ی دین گفته اند عزای چنین حسینی و چنین حادثه ای تا ابد باید زنده بماند. حسین چه هدفی از این نهضت داشت؟ ائمه ی اطهار چرا این همه اصرار داشتند كه عزای حسین زنده بماند؟ این دو را ما می خواهیم بفهمیم. امّا حسین چرا نهضت كرد؟ چه احتیاجی دارد كه ما بخواهیم از خودمان دلیل ذكر كنیم؟ حسین بن علی خودش دلیل نهضتش را بیان كرد، نه یك جا، نه دو جا و نه ده جا. اگر نگفته بود ما حق داشتیم از پیش خودمان ببافیم. فرمود: «اِنّی ما خَرَجْتُ أَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی» در كمال صراحت می گوید دنیای ما را گرفته است، امت جدم شده اند، قیام كردم برای اصلاح، من یك مرد اصلاح طلبم، «اُریدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی» هدفی جز امر به معروف و نهی از منكر ندارم. امام حسین هدف نهضت خودش را روشن كرده است، در كمال روشنایی. همچنین فرمود: «أَ لا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ اَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ لِیَرْغَبِ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللّهِ مُحِقّاً» . پس خودش بیان كرده است. https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً بار خدايا! ابتدای امروزم را خير و صلاح، و ميانه امروزم را رستگاری و پايانش را كاميابی قرار ده بخشی از دعای روز دوشنبه @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   🔹فراز دوم آیات 14-10 وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا {10} و بر آنچه مىگويند (منكران و مكذبين) شكيبا باش و از آنان با دورى گزيدنى خوش فاصله بگير {10} وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا {11} و مرا با تكذيبكنندگان توانگر واگذار و اندكى مهلتشان ده {11} إِنَّ لَدَيْنَا أَنكَالًا وَجَحِيمًا {12} در حقيقت پيش ما زنجيرها و دوزخ {12} وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا {13} و غذايى گلوگير و عذابى پر درد است {13} يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَّهِيلًا {14} روزى كه زمين و كوهها به لرزه درآيند و كوهها به سان ريگ روان گردند {14} ♻️عصاره فراز آیات 14-10 : دستور به پیامبر برای صبر در برابر منکران صاحب قدرت که عذاب دردناك الهي در قيامت در انتظارشان است. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و ♦️👈خداوند در سوره مائده ضمن بیان رفتار و عقاید غلط بنی اسراییل ، و آنها را بشدت میکند که چرا انها امت را از نکردند. 🔶وَتَرَى كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۶۲﴾ مکارم: بسياري از آنها را مي‏بيني كه در و و خوردن بر يكديگر سبقت مي‏جويند، چه است كاري كه انجام مي‏دهند. 🔶لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ﴿۶۳﴾ مکارم: چرا دانشمندان نصاري و علماي يهود آنها را از و خوردن نمي‏كنند! چه زشت است عملي كه انجام مي‏دهند. ادامه موضوع👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst434_mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr-dr-dyn-qbl-yhwd-w-nSry.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و یکم تحریفات معنوی از کتاب ✅‌ دو تحریف معنوی در هدف امام حسین علیه السلام آن وقت ما آمدیم چه گفتیم؟ اینجاست كه تحریف معنوی پیدا می شود. حسین می گوید من نهضت كردم برای امر به معروف، برای اینكه دین را زنده كنم، برای اینكه با مفاسد مبارزه كنم. نهضت من یك نهضت اصلاحی اسلامی است. ما آمدیم یك چیز دیگری گفتیم. دو تا تحریف معنوی بسیار عجیب و ماهرانه در اینجا كردیم. (نمی دانم بگویم ماهرانه یا جاهلانه) . یك جا گفتیم حسین بن علی قیام كرد كه كشته بشود برای اینكه كفاره ی گناهان امّت باشد، كشته شد برای اینكه گناهان ما آمرزیده شود. حالا اگر بپرسند آخر این در كجاست؟ خود حسین چنین چیزی گفت؟ پیغمبر گفت؟ امام گفت؟ چنین حرفی را چه كسی گفت؟ می گوییم ما به این حرفها چه كار داریم؟ امام حسین كشته شد برای اینكه گناهان ما بخشیده شود. نمی دانیم كه این فكر را ما از دنیای مسیحیت گرفته ایم. ملت مسلمان خیلی چیزها را ندانسته از دنیای مسیحیت بر ضد اسلام گرفت. یكی همین است. یكی از اصول معتقَدات مسیحی مسأله ی [به ] صلیب رفتن مسیح است برای اینكه فادی باشد. الآن «الفادی» لقب مسیح است. این از نظر مسیحیت جزء متن مسیحیت است. می گویند عیسی به دار رفت و این به دار رفتن عیسی كفاره ی گناه امت شد، یعنی گناهان خودشان را به حساب عیسی می گذارند. فكر نكردیم این حرف مال دنیای مسیحیت است و با روح اسلام سازگار نیست، با سخن حسین سازگار نیست. به خدا قسم تهمت به ابا عبد الله است. و اللّهِ اگر كسی در روز ماه رمضان روزه داشته باشد و این حرف را به حسین بن علی نسبت بدهد و بگوید شهادت حسین برای چنین كاری بود و از او نقل كند، روزه اش باطل است. دروغ بر حسین است. ابا عبد الله كه برای مبارزه با گناه كردن قیام كرد، ما گفتیم قیام كرد كه سنگری برای گنهكاران بشود. ما گفتیم حسین یك شركت بیمه تأسیس كرد، بیمه ی گناه. گفت شما را از نظر گناه بیمه كردم. در عوض چه می گیرم؟ شما برای من اشك بریزید، من در عوض گناهان شما را جبران می كنم، اما شما هرچه می خواهید باشید، ابن زیاد باشید، عمر سعد باشید. ما می گوییم یك ابن زیاد در دنیا كم بود، یك عمر سعد در دنیا كم بود، یك سنان بن انس در دنیا كم بود، یك خولی در دنیا كم بود، امام حسین خواست خولی در دنیا زیاد شود، عمر سعد در دنیا زیاد شود، گفت أیها الناس هرچه می توانید بد باشید كه من بیمه ی شما هستم! https://telegram.me/quranpuyan
صبح آغاز عاشقی است....! پایان خواب و بیخبری ... در صبح رودخانه حیات جاری میشود... زلال و پاک .... پس چون خورشید مهربان و گرم و خالص باشیم... سلام صبح پاییزی تون بخیر @quranpuyan
🌸🌿اسرار در نگاه مولانا مصطفی دلشاد تهرانی قسمت آخر آن بندۀ شرمسار توان ایستادن ندارد ، که خطابِ پر هیبتِ حضرت حق بر جانش اثر کرده و جانی برایش نگذاشته است . ولی بالاخره به سختی از بارِ گرانِ آن خطاب ، ناچار می نشیند ، و حضرت حق به او می گوید : اکنون خوب توضیح بده . به تو آن همه نعمت دادم ، بگو ببینم چگونه شکر آن نعمت ها را به جا آوردی ؟ و به تو آن همه سرمایه و امکانات دادم ، سودش را نشانم بده . قوّتِ پا ایستادن نبودش که خطابِ هیبتی بر جان زدش پس نشیند قعده زان بارِ گران حضرتش گوید : سخن گو با بیان نعمتت دادم ، بگو شکرت چه بود ؟ دادمت سرمایه ، هین بنمای سود بندۀ بیچاره به هنگام سلام نماز ، به سمت راست رو می کند و می نگرد ، یعنی روی خود را به سوی ارواح پاک پیامبران و گرانمایگانِ الهی می کند . بدین معنا که با زبان حال می گوید : شما شفاعتم کنید که این بندۀ فرومایه در گِل و لای گناهان خود ، فرومانده است . پیامبران به آن بندۀ گنهکار گویند : روز چاره جویی سپری شده و چاره و وسیلۀ بزرگ و نیرومند و پر قوّت فقط در دنیا بود . آن جا باید کاری می نمودی . آن جا باید عمل صالح و اخلاق نیکو توشه می کردی . این جا کاری نمی شود کرد . این جا موقع حساب پس دادن و دیدن نتایج اعمال و کرده هاست . در این هنگام ، آن بندۀ گنهکار به سمت چپ رو می کند و می نگرد ، یعنی به سوی اقوام و کسان خویش متوجّه می شود . ولی همین که آن ها نیاز او را در می یابند ، وی را پس می زنند و می گویند : خفه شو ! پاسخ آفریدگار را بده ! ای آقا ! ما دیگر چکاره ایم ؟ دست از سرِ ما بردار ! بندۀ درمانده ، نه از این طرف چاره ای می یابد ، و نه از آن طرف . جانِ آن بیچاره پاره پاره و صد تکّه می شود . وقتی از همه طرف نومید و مأیوس می گردد ، دو دستش را به دعا بلند می کند و می گوید : خداوندا ! از همگان نومید و مأیوس شدم ؛ اوّل و آخر و مرجع و پناهگاهِ همه تویی . رو به دستِ راست آرد در سلام سوی جانِ انبیا و آن کرام یعنی : ای شاهان ، شفاعت کین لئیم سخت در گِل ماندش پای و گلیم انبیا گویند : روزِ چاره رفت چاره آن جا بود و ، دست افزارِ زفت رو بگرداند به سوی دستِ چپ در تبار و خویش ، گویندش که خَپ هین جوابِ خویش گو با کردگار ما که ایم ؟ ای خواجه دست از ما بدار نی ازین سو ، نی از آن سو چاره شد جانِ آن بیچاره دل ، صد پاره شد از همه نومید شد مسکین کیا پس بر آرد هر دو دست اندر دعا کز همه نومید گشتم ای خدا اوّل و آخر تویی و منتها نماز چنین اسراری دارد ، و نمازگزاران باید به این اشارت ها و رموزِ لطیف توجّه کنند تا بدانند که همۀ این ها به یقین ، در روز قیامت واقع خواهد شد . در نماز این خوش اشارت ها ببین تا بدانی کین بخواهد شد یقین 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   🔹 فراز سوم آیات 19-15 إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولًا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولًا {15} بى گمان ما به سوى شما فرستاده اى كه گواه بر شماست روانه كرديم همان گونه كه فرستاده اى به سوى فرعون فرستاديم {15} فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلًا {16} [ولى] فرعون به آن فرستاده عصيان ورزيد پس ما او را به سختى فرو گرفتيم {16} فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا {17} پس اگر كفر بورزيد (به اين رسول) چگونه از روزى كه كودكان را پير مى گرداند، خود را نگاه خواهيد داشت{17} السَّمَاء مُنفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا {18} آسمان از [بيم] آن [روز] در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است {18} إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا {19} قطعا اين [آيات] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد {19} ♻️ عصاره فراز آیات 19-15 : پیامبر، رسولی از جانب خدا و قرآن مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی، پیامبر و قرآن را تصدیق کنید و بسوی خدا درآیید. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست وهشتم ✅ و 🔶🔸در آیه 116 سوره هود،چند نکته مهم وجود دارد 🔶فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا ما أُتْرِفُوا فِيهِ وَ كانُوا مُجْرِمِينَ «116» 🔸پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و دنباله‌رو و دلبسته‌ى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و بودند. 👇👇 1-منظور از "اولو بقیه" صاحبان تشخیص و نخبگان و اگاهان جامعه است که باید از فساد نهی کنند. 2-ایه به های بزرگ که کل جامعه را خراب می کند ،اشاره دارد.افساد فی الارض با توجه به سایر ایات مشابه قران و نیز معرفی فرعون بعنوان مفسد فی الارض،این نکته را تایید میکند که مراد این آیه مفاسد کوچک و افراد مفسد خرده پا نیست.بلکه صاحب نفوذ و قدرت است که فساد انها،بقیه را هم به می کشاند. 3-برای اینکه و بتوانند را شناسایی و نسبت به ان هشدار دهند،باید دسترسی به اطلاعات و آزادی گفتار در بیان و نهی از مفاسد باشند و گرنه پیش خدا معذورند و قابل نکوهش نیستند. لذا جوامع برای مصون ماندن از شیوع ،باید به این دو امر(مخفی نکردن اطلاعات فساد،ازادی بیان مخالفین و کنندگان از فساد)همت گمارند. 4-نخبگانی میتوانند با مفاسد مبارزه کنند که خودشان باشند و از تبعیت نکنند و الوده به نباشند. 💫💫نقل به مضمون از سخنرانی استاد سروش محلاتی در محرم 95 ادامه موضوع 👇👇 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst287_ntyj-w-wqb-trkh-nhy-z-fsd-w-mnkhr-dr-jmh.aspx ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و دوم تحریفات معنوی از کتاب حسینی ✅ دو تحریف در هدف امام حسین (ع) معنوی دومی كه از نظر تفسیر و توجیه حادثه ی رخ داد این بود كه گفتند می دانید چرا امام حسین رفت و كشته شد؟ یك دستور خصوصی فقط برای او بود و به او گفتند تو برو خودت را به كشتن بده. معلوم است، اگر یك چیزی دستور خصوصی باشد، به ما و شما دیگر ارتباط پیدا نمی كند، یعنی قابل پیروی نیست.👉 اگر بگویند حسین چنین كرد، تو چنین بكن! می گوید حسین از یك دستور خصوصی پیروی كرد، به ما مربوط نیست، به دستورات اسلام كه دستورات كلی و عمومی است مربوط نیست! آن یك دستور خصوصی مخصوص خودش بود. 😳 حال تفاوت این دو چگونه است؟ امام حسین خودش فریاد كشیده است كه علل و انگیزه ی قیام من مسائلی است كه بر اصول كلی اسلام منطبق می شود، احتیاجی به دستور خصوصی نیست. دستور خصوصی در جایی می گویند كه دستورهای عمومی وافی نباشد. امام حسین در كمال صراحت فرمود اسلام دینی است كه به هیچ مؤمنی- حتی نفرمود به امام- اجازه نمی دهد كه در مقابل ظلم و ستم، و گناه بی تفاوت بماند. امام حسین مكتب به وجود آورد ولی مكتب عملی اسلامی. مكتب او همان مكتب اسلام است، ولی اسلام بیان كرد و حسین عمل كرد. در درجه ی اول بیش از هركس دیگر عمل كرد. عملی اسلام. ماهرانه [تحریف كردیم ] برای اینكه این حادثه را از مكتب بودن خارج كنیم و قهراً از قابل پیروی بودن خارج كنیم. وقتی از مكتب بودن خارج شد، دیگر قابل پیروی نیست. وقتی كه قابل پیروی نشد، پس دیگر از حادثه ی كربلا نمی شود استفاده كرد. از اینجا ما حادثه را از نظر اثر مفید داشتن عقیم كردیم. خیلی به نظر كوچك می آید كه بگویند دستور خصوصی بود. ولی می گوییم وقتی گفتی دستور خصوصی، معنایش این است كه دستورهای عمومی در این زمینه ها كافی و وافی نیست، یعنی اگر دستور خصوصی نمی رسید اسلام دستوری نداشت كه بگوید در چنین شرایطی باید حركت و قیام كرد، بلكه اسلام می گفت هرچه [به نظرتان می رسد عمل كنید. این خیانتی است به حسین بن علی علیه السلام. آیا خیانتی از این بالاتر هم در دنیا صورت گرفته است؟ . این است كه عرض كردم این تحریف معنوی كه در حادثه ی عاشورا صورت گرفته است، از آن تحریفات لفظی صد درجه خطرناكتر است. در لفظی مثلاً كسی می گوید من حدس می زنم روز عاشورا هفتاد و دو ساعت بود، بعد هم اصرار می كند كه هفتاد و دو ساعت بود. خوب یك چرندی گفته است. آن كه می گوید سیصد هزار نفر را حسین بن علی كشت، آن كه می گوید عروسی قاسم (درست است كه به حسین بن علی اهانت كرده) ، آن كه می گوید زعفر جنی آمد، آن كه می گوید زینب آمد به أبا عبد اللّه چنین گفت، أبا عبد اللّه فرمود كیست برای من اسب بیاورد، اعوان و انصاری نداشت، زینب رفت اسب أبا عبد اللّه را آورد، و از این دروغها، اینها برای هدف حسین بن علی آن قدر خطر ندارد كه این تحریفهای معنوی خطرناك است. بنابراین ما آمدیم نهضت حسین بن علی را كه خود هدف و منظوری داشته است مسخ و تحریف كردیم. ادامه دارد https://eitaa.com/quranpuyan
از امام سجاد علیه‌السلام پرسیدند: ارزشمندترين مردم كيست؟ فرمودند: كسي كه دنيا را براي خود با ارزش نداند. 🏴شهادت چهارمین اختر آسمان ولایت امام زین العابدین (ع) تسلیت باد @quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجاد(ع) از بزرگترین نعمتها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم، خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن.... از مناجات خمسه عشره @quranpuyan
به مناسبت سالروز شهادت امام ع یادگار بزرگ امام سجاد ع (صحیفه) از نگاه دیگران 👇 👈علامه طنطاوی مفتی اسکندریه مصر آيت الله مرعشي نجفي مي‏نویسد: نسخه‏اي از را براي مطالعه علّامه ‏طنطاوي صاحب تفسير معروف و مفتي‏ اسکندريّه‏ فرستادم. وی ‏خبر وصول صحيفه را براي من نوشت و در برابر اين هديه‌ی گرانقدر از من سپاسگزاري نمود و در تمجيد و تحميد از اين نسخه بسيار سخن گفت تا آن که گفت: نامه گرامي مدّتي پيش به ضميمه کتاب صحيفه از کلمات امام زاهد اسلام علي زين العابدين بن امام حسين شهيد، ريحانه‌ی مصطفي رسيد. ... 👈آن را کتابي يگانه يافتم که مشتمل بر علوم و معارف و حکمت‏هایي است که در غير آن يافت نمي‏شود. از بدبختی‌های ما این است که تا کنون بر این اثر قیّم و ماندگار که از میراث‌های نبوت و اهل بیت است دسترسی نداشتیم؛ من هر چه در آن تأمل کردم دیدم از کلام مخلوق فراتر و از کلام خالق فروتر است... 👉 علامه طنطاوی در ادامه‌ تصمیم می‌گیرد که خود شرحی بر این کتاب گران‌سنگ بنویسد هر چند ظاهرا توفیق این امر را نیافته است. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ نکات فراز سوم آیات 19-15 1⃣ اولين واژه رسول براي پيامبر اسلام در اين سوره بكار رفته است.و به اجمال به وظايف اصلي رسول نيز اشاره شده است:دريافت وحي و ابلاغ وحي 2⃣ در آيات ۱۴-۱ به وظايف و تكاليف و سختي هاي پيامبر در راه انجام رسالت خود به اجمال اشاره شد.در اين فراز، خداوند منكران رسالت و آيات قران را مخاطب خود قرار داده، از عواقب مخالفت با رسولان الهي،برحذر ميدارد. تلفيق اين فرازها،مخاطبان را متوجه اين نكته ميكند كه امر رسالت نيازمند تحمل سختي ها و كسب پيش نيازهايي است كه در ظرفيت همگان نيست. پس زحمات اين رسول را قدر نهيد و تصديقش كنيد. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وچهادم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹امام علی (ع) می فرمایند : 🔶 اصلح المسی بحسن فعالک و دل علی الخیر بجمیل مقالک . 🔸🔸 فرمود، کسی را که به تو #بدی کرده به #نیکیات با او #اصلاح کن و دلالت به #خیر کن به #زیبائی کلامت. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و سوم تحریفات معنوی از کتاب ✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام عرض كردیم كه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟ هدف آنها از این دستور چه بوده است؟ اینجا هم باز یك واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد. ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند. آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟ گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰 هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند. دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در به دست یك عده مردم كشته شد، پس این است، باید بود. من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! . حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است! مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است. آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی نفله شد؟ !😔😐 تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت. حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓 تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ ! خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید. اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد https://telegram.me/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت بیست و سوم تحریفات معنوی از کتاب ✅ فلسفه ی دستور ائمه ی اطهار علیهم السلام عرض كردیم كه ی اطهار حتی به روایت از پیغمبر اكرم گفتند كه این [حادثه ] باید زنده بماند، فراموش نشود، مردم بنشینند و بگریند. چرا چنین گفتند؟ هدف آنها از این دستور چه بوده است؟ اینجا هم باز یك واقعی است و یك هدف مسخ شده: یك بار آمدیم گفتیم این فقط به خاطر این است كه تسلّی خاطری برای حضرت زهرا سلام اللّه علیها باشد. ایشان با اینكه در بهشت هستند، با اینكه همراه فرزند بزرگوارشان هستند و خود امام حسین هم فرمود: «وَ هِیَ مَجْموعَةٌ لَهُ فی حَضیرَةِ الْقُدْسِ» و در روز اول فرمود: «وَ ما اَوْلَهَنی اِلی اَسْلافی اِشْتِیاقَ یَعْقوبَ اِلی یوسُفَ» من آرزو دارم كشته شوم چون به پدرم، به جدم و به مادرم ملحق می شوم؛ با اینكه امام حسین ملحق به مادرش هست، مع ذلك حضرت زهرا در بهشت نشسته دائماً بی تابی می كند و ما مردم ی سروپا باید بیاییم یك مقدار گریه كنیم كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند. آیا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می كنید؟ گفتند ائمه كه دستور دادند گریه كنید،😰 هدف از این دستور این بوده كه حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا كند. دیگر، گفتند [علت دستور ائمه علیهم السلام ] چیز دیگری است. امام حسین بی تقصیر در به دست یك عده مردم كشته شد، پس این است، باید بود. من هم قبول دارم، امام حسین بی تقصیر كشته شد. من هم قبول دارم، امام حسین به دست یك عده مردم ظالمِ متجاوز كشته شد. اما همین؟ یك آدم بی تقصیر به دست یك عده مردم متجاوز كشته شد؟ روزی هزار نفر آدم بی تقصیر به دست آدمهای با تقصیر كشته می شوند. روزی هزار نفر آدم در دنیا به اصطلاح نفله می شوند. تأثرآور هم هست، اما آیا این نفله شدنها ارزش دارد كه قرنهای زیاد، ده قرن، بیست قرن، سی قرن ادامه پیدا كند؟ دائماً ما بنشینیم و اظهار كنیم كه حیف! حسین بن علی نفله شد! خونش هدر رفت! بی تقصیر كشته شد! به دست یك عده افراد متجاوز كشته شد! . حسین بن علی بی تقصیر كشته شد، به دست افراد متجاوز كشته شد، اما چه كسی گفته حسین بن علی نفله شده است؟ چه كسی گفته خون حسین بن علی هدر رفت؟ اگر در دنیا انسانی شما پیدا كنید كه نگذاشت یك قطره ی خونش هدر برود حسین بن علی است. اگر كسی در دنیا پیدا كنید كه نگذاشت شخصیتش یك ذره هدر برود، حسین بن علی است! مردی كه برای قطره قطره خون خودش آنچنان ارزش قائل شد كه اگر ثروتهای دنیا را كه برای او مصرف می شود تا دامنه ی قیامت حساب كنیم، بشر برای هر قطره خونش میلیاردها میلیارد تومان پول خرج كرده است. آدمی كه كشته شدنش سبب شد كه نام او پایه ی كاخ ستمكاران را، یك قرن، دو قرن، سه قرن، ده قرن، بیست قرن بلرزاند، این آدم نفله شد؟ ! هدر رفت؟ ! ما حالا غصه بخوریم كه حسین بن علی نفله شد؟ !😔😐 تو نفله شدی بیچاره ی نادان! من و تو نفله هستیم، من و تو عمرمان هدر رفت. حسین بن علی نفله شد؟ ! كه ما بیاییم غصه ی نفله شدن او را بخوریم؟ ! غصه برای خودت بخور!😓 تو به حسین بن علی توهین می كنی كه می گویی نفله شد. بن علی كسی است كه [به او] گفتند: «اِنَّ لَكَ دَرَجَةً عِنْدَ اللّهِ لَنْ تَنالَها اِلاّ بِالشَّهادَةِ» پس وقتی حسین بن علی آرزوی شهادت می كرد آرزوی نفله شدن را می كرد كه بعد من و شما بیاییم اظهار تأثر كنیم كه نفله شد، هدر رفت؟ ! خیر، آنها كه آمدند توصیه كردند كه باید عزای حسین بن علی زنده بماند، چون او یك مكتب به وجود آورد، می خواستند زنده بماند، برای اینكه در دنیا شما هرگز یك مكتب عملی كه نمونه ی مكتب حسین بن علی باشد پیدا نمی كنید. اگر شما نمونه ای مانند نمونه ی حسین بن علی پیدا كردید آن وقت بگویید چرا ما هر سال باید یاد حسین بن علی را تجدید كنیم؟ آنچه كه در حسین بن علی در این حادثه ی عاشورا و در آن ابتلاء و مصیبت پیدا شد از توحید، از جلوه ی ایمان، از جلوه ی خداشناسی، از ایمان كامل به جهان دیگر، از رضا، از تسلیم، از صبر، از استقامت، از مردانگی، از طمأنینه ی نفس، از ثبات، از عزت نفس، از كرامت نفس، از آزادی خواهی و آزادی طلبی، از اینكه در فكر انسانها باشد، از اینكه در خدمت انسانها باشد، اگر شما نمونه ای در دنیا پیدا كردید، آن وقت بگویید چرا ما نام حسین بن علی را زنده كنیم. بدیل و مثل ندارد https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه خدايا، اگر مرا با زنجيرها ببندی، و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى، و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی، و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند و میان من و نیکان جدایى افکنى، اميدم را از تو نخواهم بريد، و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند، و محبتت از قلبم بيرون نخواهد رفت، من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد 💠 قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی 🆔 @quranpuyan
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت آخر 🔻مورد دیگری که می ‏خواهم از قرآن نقل کنم شامل همه آیاتی می‏ شود که با عباراتی چون «اَکْثَرُهُمْ لایعْقِلُون» و «اَکْثَرُهُمْ لایشْعُرُون» می‏ آید که باز هم به نظر می‏ رسد برای نفی زندگی عاریتی است. «اَکْثرُهُمْ لایعْقِلُون» یعنی نگو اکثریت این را می‏ گویند و من هم می ‏پذیرم، چون اکثریت لایعقلون و لایفقهون‏ هستند. اگر اینطوری بگویی، در واقع یعنی تو هم یک بی‏شعوری و از بی‏شعورهای دیگر تبعیت می ‏کنی و این دقیقاً زندگی عاریتی است. 👈پس تبعیت از قواعد و هنجارهای اجتماعی تنها زمانی قابل دفاع منطقی است که خودم به حقانیت آنها وقوف داشته باشم؛ وگرنه تبعیت از آنها مساوی تبعیت از جهل عمومی و ندانسته ‏های همه خواهد بود. 🔻 بنابر آنچه گفته شد انسان اصیل فقط به یافته‏ های خود اعتنا می‏ کند و از چیزی تبعیت می‏ کند که با مجموع نیروهای ادراکی خودش به وضوح یافته باشد؛ و از این لحاظ انسان اصیل و معنوی هیچ وقت بر اساس حدس و امثال آن سخن نمی‏ گوید. هایدگر در این باره می‏ گوید: "یکی از ویژگیهای انسانهای عاریتی این است که چون هیچ چیزی در آنها ریشه ندارد، همه چیزشان بر اساس حدس و گمان است." 👈من در اینجا به یاد این آیه قرآن می‏افتم که می‏ فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یخْرُصُونَ »[انعام: ۱۱۶] یعنی فقط حدس می ‏زنند؛‌ یا در جایی دیگر می‏ فرماید: «إِنْ هُمْ اِلاَّ یظُنُّونَ» [بقره: ۷۸]، «إِنَّ الظَّنَّ لایغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً »[یونس: ۳۶] یعنی اینها گمانی‏ اند. (گمان آن است که از درون‌ شما نجوشد). ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan