eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐 با حضور اساتید و پژوهشگران علوم قرآن بررسی می‌شود: 📖 آشنایی با اندیشه‌های تفسیری «فضل‌الرحمان ملک» 📖 در پیش‌درآمد این نشست آمده است: ◀️ ( ۱۹۱۹– ۱۹۸۸) یکی از متفکران نوگرای مسلمان دوران معاصر است که به خاطر اندیشه‌های متجددانه‌اش دربارهٔ اسلام و همچنین مطالعاتی که در مورد هرمنیوتیک و فهم قرآن انجام داده‌است، شهرت دارد. ◀️ پروژه اصلی فضل الرحمن چگونگی مواجهه با و انطباق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام در دنیای جدید است. ◀️ «او به دعوت ایوب خان رئيس جمهور پاکستان برای مدتی ریاست انستیتوی تحقیقات اسلامی را بر عهده داشت. هدف این مؤسسه ارائه راهکارهایی برای انطباق راهبردها و سیاست‌های اداره کشور با اصول و موازین اسلامی و قابل اجرا در شرایط متغیر دنیای جدید بود. ◀️ فضل‌الرحمان در عین نوگرایی یکی از منتقدان بود و حذف دین از عرصه عمومی را نفی هویت مسلمانان می‌دانست. او در پی درکی ناب از معنای دین در دنیای جدید بود به گونه‌ای که مؤمنان در پرتو آن بتوانند جایگاه خویش را در دنیای جدید بیابند و به پرسش‌هایی که مدرنیته پیش روی آنان نهاده پاسخ دهند. راه حل او تفسیر قرآن بر اساس مبانی هرمنوتیکی و اجتهاد بنیادین بر اساس اصلی‌ترین ارزش‌های دینی بود. به باور او زمینه‌های تداوم حضور الهام بخش اسلام در جامعه امروز تنها از این طریق تأمین می شود و در غیاب چنین فهمی از قرآن و چنین اجتهادی در فهم احکام، جوامع اسلامی در دام سکولاریسم گرفتار خواهند آمد. ◀️ آرای فضل‌الرحمن در باره قرآن و بازنگری و نوسازی اجتهاد با انتقادات و مخالفت‌هایی نیز روبرو بوده است. آشنایی با اندیشه‌های تفسیری این متفکر مسلمان و نیز نقدهایی که بر آرای او وارد شده است به رشد و ارتقای حوزه مطالعات قرآنی در جامعه ما مدد خواهد رساند. ◀️ ، یازدهمین نشست فصلی خود را به بررسی روی‌کرد تفسیری این متفکر نوگرا اختصاص داده و مطالعات وی در زمینه دین و به‌طور خاص قرآن کریم را به بحث می‌گذارد. دکتر علاقه‌بندی، دکتر نراقی و‌ دکتر عباسی سخنرانان این روی‌داد خواهند بود. حضور علاقه‌مندان به این مباحث در این همایش که ساعت 9 صبح هجدهم مهرماه در باشگاه اندیشه برگزار می‌شود آزاد است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لنگر حلم تو ای کشتی توفیق کجاست که در این بحر کرم غرق گناه آمده‌ایم آبرو می‌رود ای ابر خطاپوش ببار که به دیوان عمل نامه سیاه آمده‌ایم سلام و درود روزتان سرشار از الطاف و‌برکات الاهی @quranpuan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 1⃣1⃣ (گاو): 🌹بقره آیه ۷۰ و ۷۱🌹 گفتند از خدایت بخواه تا برای ما روشن کند، آن چگونه گاوی ست؟ این گاو بر ما مشتبه است و اگر خدا بخواهد ما قطعاً بدان راه خواهیم یافت. گفت: او می فرماید آن گاویست نه رام که زمین را شخم زند و نه به کشت آب دهد، تندرست است بی هیچ لکّه ای در آن. گفتند : اینک حق را ادا کردی پس همان را سر بریدند هر چند نزدیک بود این کار را نکنند. 🌹اعداد، فصل ۱۹🌹 خداوند به موسی و هارون فرمود که این دستورات را به قوم اسرائیل بدهند که یک گاو قرمز و بی عیب را که هیچ یوغی بر گردنش گذاشته نشده باشد، بیاورند و آنرا به العازار کاهن بدهند. قربانی باید بیرون اردوگاه برده شود و در حضور العازار ذبح شود . 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ❓منظور از ورتل القران ترتيلا چيست؟ واژه ترتيل تنها در دو سوره از قران بكار رفته است . يكي در سوره فرقان است كه خداوند در پاسخ به ايراد عدم نزول يكجاي قران،ميفرمايد "كذلك لنثبت به فوادك و رتلناه ترتيلا" و ترتيل قران را به خود منسوب مي كند. در سوره مزمل نيز واژه ترتيل بكار رفته كه به پيامبر ترتيل قرآن امر شده است. در معناي لغوي ترتيل كلام چنين امده است: 1. رَتَّلَ [ ر ت ل ]. ( فعل : رباعي متعد ). رَتَّلْتُ ، أُرَتِّلُ ، رَتِّلْ ، مصدر تَرْتِيلٌ . 1 . :- رَتَّلَ آيَاتٍ مِنَ الذِّكْرِ الحَكِيمِ :- : قَرَأَهَا قِرَاءةً إنْشَادِيَّةً ، تَجْوِيدِيَّةً . المزمل آية 4 وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلاً ( قرآن ). 2 . :- رَتَّلَ الصَّلَوَاتِ :- : تَغَنَّى بِهَا . 3 . :- رَتَّلَ البَيْتَ :- : نَسَّقَهُ ، نَظَّمَهُ . 4 . :- رَتَّلَ الكَلاَمَ :- : أَحْسَنَ تَأْلِيفَهُ . المعجم: الغني 2. رتّل الله القرآن أنزله مقسّمًا على حسب الأسباب في تؤدة وتمهّل :- { كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلاً }. المعجم: عربي عامة در قران،ترتيل قران منحصر به خدا و پيامبر شده و حتي در ايه 20 همين سوره مزمل هم كه خداوند به مسلمانان در قيام شب تخفيف داده،انها را به ترتيل خواني قران موظف نكرده بلكه فرموده است:فاقرئوا ما تيسر من القران. http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین بیست ونهم ✅موضوع: و 🌹حضرت علی (ع) می‌فرمایند: 🔶 اُبذُلْ لأِخيكَ دَمَكَ و مالَكَ ، و لِعَدُوِّكَ عَدلَكَ و إنصافَكَ ، و لِلعامَّةِ بِشرَكَ و إحسانَكَ. جان و مالت را فداى برادر خود كن و عدل و انصافت را نثار دشمنت و و را به عموم مردم ببخش. 📚بحار الأنوار : 78/50/76 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت سی و دوم تحریفات معنوی از کتاب ✅تحریف مخصوص ما ایرانیها مرحوم شمس، واعظ تهرانی معروف گفته بود در مشهد یك شبی ما را به جایی دعوت كردند، ما هم به خیال اینكه یك مهمانی معمولی است رفتیم. دیدیم نه، جمعیت خیلی زیاد است. سفره آوردند. دیدم در جلو هر یك از ما یك بشقاب غذا گذاشته اند🍲. من هرچه كه نگاه كردم نفهمیدم چیست؟ چون این قدر تیره بود كه از ماش تیره تر.😏 دست گذاشتم، دیدم هر جایش دست می گذارم از بشقاب می خواهد بیرون بیاید؛ این قدر سفت و محكم است. منتظر شدیم كه چیز دیگر بیاورند.دیدم نه، جمعیت شروع كردند از همینها استفاده كردن. صاحب خانه را صدا كردم آمد. گفتم اینها چیست كه به حلق خلق اللّه می كنی؟ گفت ای آقا! شما هم از این حرفها می زنید؟ از شما قبیح است، زشت است. چطور؟ گفت این آش امام زین العابدین بیمار است. گفتم اگر راست می گویی كه آش امام زین العابدین بیمار است😳، پس بیماری ایشان در همه ی عمر از همین آش بوده كه می خورده اند! اینهاست كه چهره های پاك و نورانی را مشوّه كرده است و مشوّه می كند.😔 اصلاً به معنی نمونه و سرمشق بودن است؛ یعنی ی وجود امام این است كه یك انسانِ مافوق باشد، یك انسان مافوق انسانها باشد، همین طوری كه پیغمبران «بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحی اِلَیْهِ» بودند تا مردم از این مثلهای اعلا پیروی و تبعیت كنند. اما وقتی كه چهره ی این شخصیتها این قدر مشوّه و خراب شد، سیمایشان تغییر كرد، اینها دیگر قابل پیروی و لایق پیروی نیستند و نمی شود از اینها پیروی كرد؛ یعنی پیروی از این شخصیتهای خیالی به جای این كه نافع باشد نتیجه ی معكوس می بخشد. پس اجمالاً دانستیم كه خطر تحریف چقدر زیاد است، واقعاً خنثی می كند. واقعاً تحریف ضربت غیر مستقیم است، خنجر از پشت زدن است.⚡️ قبلاً هم اشاره كردم نسل یهودیها قهرمان در جهان اند. هیچ كس به اندازه ی اینها در تاریخ جهان تحریف نكرده است و به همین دلیل هیچ كس به اندازه ی اینها به بشریت ضربه نزده است، حقایق را قلب نكرده و بدعتها ایجاد نكرده است. اینها بودند كه در هر دین و مزخرف خودشان را به نام اولیاء همان دین و مذهب پخش می كردند. این هم یك مطلب كه من به طور اجمال اشاره كردم. اما وظیفه و . بدانید كه وظیفه ی سنگینی داریم، مخصوصاً در این عصر. دیگر با حادثه ی تحریف شده نمی شود به مردم خدمت كرد. در گذشته هم نمی شد. در گذشته اگر فایده ای نداشت، ضررش كم بود، ولی حالا ضررش خیلی زیاد است. ما و شما باید توجه داشته باشیم كه بزرگترین وظیفه ای كه ما داریم این است كه ببینیم چه تحریفهایی در تاریخ ما شده است؟ چه تحریفهایی در نقاشی شخصیتهای بزرگان ما شده است؟ چه تحریفهایی در قرآن ما شده است؟ اما تحریف قرآن تحریف لفظی نیست، یعنی در قرآن یك كلمه نه كم شده و نه زیاد (قبلاً عرض كرده ام تحریف معنوی به اندازه ی تحریف لفظی خطرناك است) ، بلكه تحریف معنوی است، یعنی تفسیر و توجیه غلط. در قرآن كوچكترین تحریف لفظی صورت نگرفته است، نه یك «واو» كم شده است و نه یك «واو» زیاد. اما چقدر ما همیشه تحریف معنوی می كنیم، یعنی آیات قرآن را غلط تفسیر و توجیه می كنیم! همین هم نباید باشد. تاریخهای ما، آن تاریخهایی كه برای ما درس آموزنده است، سند اخلاقی ماست، سند تربیت اجتماعی ماست، مثل حادثه ی تاریخی عاشورا، ببینیم چه تحریفاتی در اینها شده است؟ باید با این تحریفات مبارزه كنیم. https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. @quranpuyan
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 امام حسن مجتبی (ع): تنها چيزى‌ كه‌ در اين‌ دنياى‌ فانى‌ ، باقى‌ مى‌ماند است‌ ، پس‌ قرآن‌ را پيشوا و امام‌ خود قرار دهيد ، تا به‌ راه‌ راست‌ و مستقيم‌ هدايت‌ شويد. همانا محق‌ ترين‌ مردم‌ به‌ قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ بدان‌ عمل‌ كنند اگر چه‌ آن‌ را حفظ نكرده‌ باشند ، و دورترين‌ افراد از قرآن‌ كسانى‌ هستند كه‌ به‌ دستورات‌ آن‌ عمل‌ نكنند گرچه‌ قارى‌ و خواننده‌ آن‌ باشند.👌 (ارشاد القلوب‌ ، ص‌ ۱۰۲) 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سخنرانی در روز شهادت امام مجتبی(ع)🔻 ☑️«امام و کناره‌گیری از قدرت»☑️ استاد سروش محلاتي @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی ◀️ تفسیر المیزان در معنی رتلناه ترتیلا می فرماید: بعضی از آیات را در پی بعضی دیگر آوردیم بگونه ای که روابط از میان نرود و آثار آنها منقطع نگردد تا در نتیجه آن غرض و هدف تعلیم تباه نشود، بلکه قرآن دارای سور و آیاتی است که بعضی از آنها در پی بعضی دیگر نازل شده و مرتب و منظم گشته است. می بینیم که نظم و ارتباط معنوی را نیز، علامه در آیه فوق، مطرح می نماید، لیکن با کمال تعجب در آیه سوره مزمل، ترتیل را به تلاوت قرآن بواسطه تبیین حروف با حفظ توالی و ارتباط لفظی معنی نموده اند!: ترتیل القرآن: تلاوته بتبین حروفه علی توالیها. ◀️ تفسیر کشاف : ترتیل را در آیه اول، بمعنی تقدیر آیه ای بعد از آیه دیگر و تقدیر توفیقی دیگر از پس توقفی گرفته است و احتمال می دهد که به معنی امر به ترتیل قرائت قرآن باشد در آیه دوم می گوید: ترتیل قرآن: قرائت قرآن: با سهولت و روانی و درنگ و مهلت، بواسطه تبیین حروف و اشباع حرکات می باشد تا آنکه آیات تلاوت شده، به دندان مرتب و منظم شده، تشبیه گردد؛ وی سپس به قول عمر در نهی از قرائت تند تند و به قول عایشه، در مورد قرائت پیامبر استشهاد می کند که اگر شنونده می خواست حروف آیات را در قرائت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بشمارد می توانست. 📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن ولی الله نقی پورفر http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹علی علیه السلام می فرمایند: 🔶الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ 🔸 #خوشرويى وسيله دوست يابى، است. 📚 #حکمت ۶ نهج البلاغه ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در واقعه تاریخی قسمت سی و سوم تحریفات معنوی از کتاب ✅ وظایف علمای امت حال، كه علمای امت دارند چیست؟ وظایفی كه عامه ی مردم و توده ی مردم دارند چیست؟ راجع به امت یك سخن كلی باید عرض كنم و آن سخن كلی این است كه عالِم نقطه ی انحرافش در اینجاست: عالم همیشه خودش را در مقابل مردم می بیند با یك سلسله نقاط ضعف و عیبها. نقاط ضعف روحی، اخلاقی، اجتماعی كه یك نوع بیماری در افراد است با بیماریهای جسمانی این تفاوت را دارد كه در بیماری جسمی خود بیمار غالباً بیماری خودش را احساس می كند و خودش دنبال معالجه است، ولی در بیماریهای روحی آنچه كه كار را مشكل می كند این است كه شخص بیمار است ولی خودش نمی فهمد كه بیمار است، بلكه بر عكس آن بیماری را به عنوان سلامت می پذیرد و به بیماری خودش علاقه دارد. نقاط ضعف روحی كه در افراد هست، چنین نیست كه افراد نقاط ضعف خودشان را به عنوان نقطه ی ضعف بشناسند و قبول كنند، بلكه نقاط ضعف را نقطه ی قوّت در خودشان می دانند. ولی این عالم است كه می فهمد نقاط ضعف اجتماعش چیست. حال، عالم كه در مقابل نقاط ضعف اجتماع قرار می گیرد دو حالت دارد (سر دوراهی اینجاست) : گاهی با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، این را می گویند «مصلح» . مصلح یعنی كسی كه با نقاط ضعف مردم مبارزه می كند، قهراً مردم هم غالباً از او خوششان نمی آید. ولی گاهی عالم می بیند مبارزه كردن با نقاط ضعف مردم كار سخت و مشكلی است، ضرر دارد، منفعت نمی كند، از نقاط ضعف مردم استفاده می كند، نه اینكه با نقاط ضعف مبارزه كند. اینجاست كه مصداقِ «فقیهٌ فاجرٌ» می شود كه پیغمبر اكرم فرمود: آفت دین سه چیز است: یكی از آنها فقیه فاجر است. در سایر مسائل بحثی نمی كنیم، در همین مسأله ی ما نحن فیه (به قول طلبه ها) ، در همین واقعه ی تاریخی عاشورا بحث می كنیم. عامه ی مردم دو نقطه ی ضعف در موضوع عزاداری امام حسین دارند. ما با این دو نقطه ی ضعف چه كنیم؟ https://telegram.me/quranpuyan
تو کز سرای طبیعت نمی روی بیرون کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد ؟ #حافظ دوستان سلام صبح پاییزی تان بخیر و سلامتی @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات خدایا روزی ام را در دست دیگران قرار نده تا به هنگام بخشش، گرفتار ستایش و در هنگام منع و کمک نکردن اسیر سرزنش شان نگردم. صحیفه_سجادیه 🍁🍂🍁🍂 قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزٰائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ اَلْإِنْفٰاقِ وَ كٰانَ اَلْإِنْسٰانُ قَتُوراً (١٠٠)اسراء بگو اگر شما صاحب خزائن رحمت پروردگارم باشید بازهم ازترس فقیر شدن از انفاق ، بخل و امساک خواهید ورزید، چون انسان همواره بسیار بخیل است برگرفته از کانال حفظ قرآن 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 http://yon.ir/mf1wv https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی (بخش دوم) ◀️ سیوطی در اتقان، ترتیل را در حوزه لفظ معنی می کند با آنکه خود، روایات ترتیل در لفظ و معنی را در ابتدا ذکر می نماید، و از قول زرکشی در البرهان می گوید: کمال ترتیل، تفخیم الفاظ و تبیین و جدا نمودن و عدم ادغام حروف در یکدیگر می باشد و گفته شده است که این اقل مراتب ترتیل می باشد و کمال ترتیل آن است که قرآن را بر جایگاههایش بخواند پس اگر آیه تهدیدی را خواند با آهنگ تهدید، آن را تلفظ نماید و یا اگر آیه تعظیمی را قرائت نمود با آهنگ تعظیم تلفظ نماید. سیوطی در بحثهای بعدی خود تدبر، گریه هنگام قرائت، زیبایی صوت، قرائت با تفخیم و رفع صوت را مطرح می نماید که نشان می دهد ترتیل را به معنی مذکور در البرهان گرفته است حال آنکه چنانکه بیان شد همه این مسائل را ترتیل با خود بهمراه دارد. ◀️ غزالی در احیاء علوم الدین ترتیل را کمک و یاور تفکر و مقدمه آن مطرح می نماید و به همان نظر سیوطی معنی می کند و جهر در قرائت و تحسین صوت و گریه را از معنی ترتیل جدا می نماید. ◀️ فیض کاشانی در مقدمه صافی و در محجه البیضاء با وجود ذکر روایات ترتیل به همان معنی مذکور در احیاء علوم الدین می گیرد. ◀️ مختار الصحاح به روانی در قرائت و تبیین حروف معنی می کند و زمخشری در اساس البلاغه، ترتیل را به معنی روانی در قرائت و نیکو نمودن تالیف حروف می گیرد. 📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن ولی الله نقی پورفر ادامه دارد... http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹🌹 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَ): 🔶« أَكْمَلُ الْمُؤْمِنِينَ إِيمَانًا أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا 🔸👌«کاملترين مؤمنان از لحاظ ايمان، #خوش_اخلاقترين آنان‌ است. 📚تحف العقول ، ج 2، ص 47 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت سی و چهار تحریفات معنوی از کتاب ✅دو نقطه ی ضعف مردم در مجالس عزاداری یكی از نقاط ضعف این است كه معمولاً، هم صاحبان مجالس یعنی مؤسسین مجالس- چه آنهایی كه در مساجد تأسیس یك مجلس می كنند و چه آنهایی كه در منازلشان، بالخصوص كسانی كه در منازلشان- و هم مستمعین [خواهان زیادی جمعیت هستند] و این در حدودی كه من تجربه دارم استثنا ندارد.  این را احساس می كردم و می توانم بگویم برای این امر استثنا ندیدم كه هم و هم حتی آن چیزی را كه می خواهند ازدحام جمعیت است. اگر جمعیت ازدحام بكند راضی است، اگر جمعیت ازدحام نكند راضی نیست. این، نقطه ی ضعف است😔. این جلسات كه برای این نیست كه جمعیت ازدحام بكند یا نه! مگر ما می خواهیم سان ببینیم؟ مگر ما می خواهیم رژه برویم؟ هدف چیز دیگری است. هدف آشنا شدن با حقایق و مبارزه كردن با تحریفات است🤔. این می شود یك نقطه ی ضعف. گوینده در مقابل این نقطه ی ضعف قرار می گیرد، چه بكند؟ با این نقطه ی ضعف مبارزه كند یا مثل تاج نیشابوری از این نقطه ی ضعف استفاده كند؟ اگر بخواهد با این نقطه ی ضعف مبارزه كند، حقایق را به مردم بگوید، با مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعین كه از جمع شدن دور یكدیگر و از شلوغ شدن و از اینكه خودشان را با هم زیاد ببینند خوششان می آید، جور درنمی آید. و اما اگر بخواهد از این نقطه ی ضعف استفاده كند، فقط در این فكر است كه ما چه كار بكنیم كه جمعیت بیشتر جمع بشود. اینجاست كه یك عالم سر دوراهی قرار می گیرد: از این نقطه ی ضعف استفاده كنم، بهره برداری كنم، به عبارت دیگر روی دوش این جمعیت سوار بشوم، حالا كه اینها این قدر احمق و نادان هستند و چنین نقطه ی ضعفی دارند، من هم از همین نقطه ی ضعف استفاده كنم؟ یا علی رغم این نقطه ی ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقیقت، چه كار دارم به اینكه اجتماع می شود یا اجتماع نمی شود. نقطه ی ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری- كه خوشبختانه باید بگوییم كمتر شده است- این مسأله ی شور و وا ویلا بپاشدن است. باید منبری حتماً در آخر ذكر مصیبت كند و در این ذكر مصیبت هم نه تنها مردم اشك بریزند،😭 اشك بریزند قبول نیست، باید مجلس از جا كنده بشود، باید شور و وا ویلا بپابشود. من نمی گویم مجلس از جا كنده نشود، من می گویم این نباید باشد. من می گویم اگر كسی در آن مسیر صحیح با بیان حقایق و واقعیات بدون آنكه یك روضه ی دروغی بخواند، بدون اینكه جعلی بكند، بدون اینكه تحریفی بكند، بدون اینكه برای امام حسین اصحابی بسازد كه در تاریخ نبوده و خود امام حسین آنها را نمی شناسد چون وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین فرزندانی ذكر كند كه چنین فرزندانی در دنیا وجود نداشته اند، بدون آنكه برای امام حسین دشمنانی در كربلا با نام و نشان بسازد مثل ازرق شامی و بچه های ازرق شامی كه كاكلشان چگونه بود، كه اصلاً چنین كسانی وجود نداشته اند. اگر اشكی از روی صداقت و حقیقت ریخت، شور و وا ویلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسیار خوب؛ ولی وقتی كه نبود، آن وقت ما باید با امام حسین بجنگیم، دشمنی كنیم؟ دروغ ببندیم؟ دروغ بگوییم؟ ادامه دارد…  https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه ✨پروردگارا در آن روز که مردم برانگیخته می‌شوند، مرا شرمنده و رسوا مکن! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ آيا مردان بر زنان برتري دارند.وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در آيه ۲۲۸ سوره بقره يعني چه؟ در سوره بقره در آياتی كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، دو جمله زير هم آمده است: وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.واقعا بهترين ترجمه سازگار با متن آيات چيست؟ وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ  وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)  و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.  و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.  و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش ‍ آنهاست، حقوق شايسته‏ اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 👈👈آيت الله صادقي تهراني در تفسير فرقان ،اين گونه نظر داده است: " در هر صورت" و بعولتهن أحق بردهنّ فى ذلك" حق شوهرانشان براى رجوع در اين مدت بيش از ديگران است، كه هم از حق زن بيشتر است و هم از مردانى ديگر كه انتظار ازدواج با آن زن مطلقه را مى كشند، گرچه ديگران مادامى كه عده اين زن تمام نشده هيچ گونه حقى را در ازدواج با او ندارند، ولى اين زن هم در عين حق زوجيت در برابر شوهر چنان حقى را در برگشت به او ندارد، كه اين «احق» درباره شوهر برترى است  و لهن مثل الذى عليهن بالمعروف" بيان گر مماثلت و همسانى حقوق طرفينى است، و درجه و امتيازى كه براى مرد است اين جا تنها حق طلاق و همين حق رجوع با شرط اصلاح است، و بالجمله اين همسانى در كل جريانات زناشويى وجود دارد، كه در طول اين زندگى مشترك چنان كه مرد نسبت به همسرش حقوقى دارد، مانند همين حقوق را همسرش نيز نسبت به او دارد، 👈در هر صورت «درجة» به معناى فضيلت معنوى مرد نسبت به زن نيست، بلكه اين فضليت لازمه رجوليت است مانند رجوع در عده رجعيه، و افزون بودن خون بهاى مرد و ... كه اينها مقتضاى رجوليت اوست، و نه فضيلتش.  وانگهى برخى از حقوق به ظاهر ناهمسان، از نظر عدالت فيمابين جبران پذير است، مانند ميراث مرد كه بيشتر از ميراث زن است كه با نفقه و مهريه و ساير پرداختى هاى واجب مرد جبران مى گردد." http://yon.ir/Qp3611 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معرفی اپلیکیشن #تنزیل(نخستین برنامه قرآنی با ترتیب نزول، لغت نامه، ترجمه صوتی و ترتیل،) در برنامه رصد شبکه قرآن، 15 مهر 97 👈👈اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند جهت دانلود و نصب رایگان #تنزیل ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ✅ اقوال در معنی لغوی و اصطلاحی (بخش سوم) ◀️ مجمع البیان در ذیل آیه، ترتیل را ترتیب حروف با تثبت در درنگ آنگونه که در تلاوت سزاوار است معنی می کند با وجود آنکه خود در تفسیر آیه، روایات ترتیل را در لفظ و معنی را، در کنار هم ذکر می نماید. ◀️ صاحب التحقیق فی کلمات القرآن در واژه رتل می گوید: اصل در این واژه زیبایی چینش و هماهنگی می باشد و ترتیل قرآن را به معنی تبیین حروف و زیبایی و روانی در قرائت می گیرد و فرق ترتیل را با لغات مشابه آن نسق، نصد، نظم و رصف، در حسن هماهنگی و نظم و ترتیب در بهترین شکل آن می داند در حالیکه واژه های دیگر به احسن هماهنگی و نظم نظر ندارند و صرفاً در امر نظم و چینش با ترتیل اشتراک دارند. ◀️ تنها در میان تفاسیر، فخر رازی در تفسیر کبیر خود پس از نقل اقوال در معنی ترتیل، مقصود از ترتیل قرآن را حضور قلب و کمال معرفت مطرح می کند و ترتیل در لفظ را حکایتگر ترتیل در معنی می داند و سرعت قرائت را دلیل عدم توجه به معانی، معرفی می کند؛ او می گوید: بدانکه که خداوند همینکه رسول خدا را به نماز شب امر نمود، او را به ترتیل قرآن فرمان داد تا ذهن به تامل در حقایق آیات و دقایق آن قدرت یابد در نتیجه، هنگام رسیدن به یاد خدا، عظمت و جلال او را با وجود احساس نماید و هنگام رسیدن به وعده، امید و هراس حاصل گردد و آن هنگام دل به نور معرفت خدا روشن می گردد؛ و سرعت گرفتن در قرائت بر عدم اطلاع بر معانی دلالت می کند چرا که نفس با یاد امور الهی و معنوی به وجد و سرور در می آید، و هر که بواسطه چیزی به وجد و سرور در آید دوست دارد آن چیز را یاد نماید و هر که چیزی را دوست داشت بسرعت بر او نمی گذرد، پس معلوم گشت که مقصود از ترتیل، صرفاً حضور قلب و کمال معرفت، می باشد. 📙از کتاب پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن ولی الله نقی پورفر http://yon.ir/Qp4045 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وپنجم تمرین بیست ونهم ✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق 🌹🌹امام حسن علیه السلام : 🔶إِنَّ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِن‏ َ لَا يَجْحَدُ حَقّاً هُوَ عَلَيْه‏، 🔸از #اخلاق_خوب مومن این است که اگر کسی #حقی به گردن او داشته باشد آن را انکار نمی کند. 📚(نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص: 76) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
لينك دانلود و نصب اپليكيشن منحصربفرد #تنزيل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
در واقعه تاریخی قسمت سی و پنج تحریفات معنوی از کتاب ✅دو نقطه ضعف مردم در مجالس عزاداری یادم هست در فریمان خودمان، سالهای اولی كه من از قم می آمدم و به آنجا می رفتم و گاهی منبر می رفتم، آمده بودیم مشهد، روضه خوان قهاری بود كه در مشهد خیلی معروف بود. شبی ما در مسجد گوهرشاد در یكی از شبستانها رفته بودیم پای ی او و یكی از هم ولایتی های ما هم آنجا بود. یك روضه ی صد در صد دروغی آنجا خواند، خودش هم گفت از بزرگان شنیدم (به قول مرحوم آیتی نگو از بزرگان، بگو از دروغگویان، مگر مقصود «از بزرگان دروغگویان» باشد) چون خودش می فهمید كه این در هیچ كتابی نیست.😶 آمد یك بچه ای برای امام حسین درست كرد كه چنین بچه ای امام حسین نداشته است. گفت طفلی امام حسین داشتند كه جزء اسرا بود.🤔 یكی از لشكریان عمر سعد، خودش سوار بود و طنابی به گردن این طفل بسته بود و او را با زور شلاق می آوردند و می كشیدند. او سرگرم رفتن بود و این طفل مجبور به دویدن. یك وقت متوجه شد كه این طناب فشار آورده و سنگینی می كند. بعد متوجه شدند كه این طفل خفه شده است. این را گفت و وا ویلایی بپاشد.😫 وقتی كه آمدیم بیرون، یادم است آن هم ولایتی من آمد به من توصیه كرد گفت آقا جان بیایید پای این منبرها، از این روضه ها یاد بگیرید، اینها را برای مردم بخوانید! .😧 حال، این، نقطه ی مردم عوام است. با این نقطه ی ضعف چه باید كرد؟ آیا باید از این نقطه ی ضعف مردم استفاده كرد؟ باید بهره برداری كرد؟ باید سوارشان شد؟ باید مثل تاج گفت حالا كه اینها احمقند من از همین حماقتشان استفاده می كنم؟ نه، بزرگترین و وظیفه ی علما با نقاط ضعف اجتماع است. این است كه پیغمبر اكرم فرمود: 🌺«اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فی اُمَّتی فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ وَ اِلاّ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللّهِ»🌺  🍃آنجا كه و دروغها ظاهر می شود، آنجا كه چیزهایی ظاهر می شود كه در دین نیست، مسائلی پیدا می شود كه من نگفته ام، بر عهده ی دانایان است كه را بگویند و لو مردم خوششان نمی آید. آن كسی كه كتمان می كند، لعنت خدا بر او باد.🍃 بالاتر از این را خود قرآن كریم فرموده است: 🍀 «إِنَّ اَلَّذِینَ یَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ اَلْبَیِّناتِ وَ اَلْهُدی مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنّاهُ لِلنّاسِ فِی اَلْكِتابِ أُولئِكَ یَلْعَنُهُمُ اَللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اَللاّعِنُونَ»🍀 🌟 آن دانایانی كه حقایقی را ما گفته ایم و آنها می دانند، ولی كتمان می كنند، می پوشانند، اظهار نمی كنند، لعنت خدا بر آنها و لعنت هر لعنت كننده ای بر آنها باد.🌟 من در مقاله ی «ختم نبوت» نوشتم وظیفه ی علما در دوره ی ختم نبوت مبارزه با است و خوشبختانه ابزار این كار هم در دست است و بازهم خوشبختانه هستند و بوده اند در میان علما افرادی كه با این نقاط ضعف مبارزه كرده اند. كتاب لؤلؤ و مرجان كه من در همین موضوع حادثه عاشورا در آن سه شب نام می بردم از مرحوم حاجی نوری (رضوان اللّه علیه) ، درست یك قیام به وظیفه ی بسیار مقدسی است كه این مرد بزرگ كرده است، مصداق قسمت اول این حدیث است كه «اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَلْیُظْهِرِ الْعالِمُ عِلْمَهُ» . در این طور موارد وظیفه ی علماست كه حقایق را بدون پرده به مردم بگویند و لو مردم خوششان نمی آید. وظیفه ی علماست كه با اكاذیب مبارزه كنند و مشت دروغگویان را باز كنند.💥💥 @ quranpuyan