eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خدا 🛑 قسمت اول: ✅ (ص) براي همه جهانيان است ☸ خداوند در سوره انبيا خطاب به پيمبر اسلام فرموده است: 🔶وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ﴿۱۰۷﴾ فولادوند: و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم 👈در تفسير الميزان در توضيح اين آيه چنين آمده است: 🔶يعنى تو رحمتى هستى كه به سوى همه جماعتهاى بشرى فرستاده شده اى. دليل بر اينكه گفتيم همه جماعتها، جمع با الف و لام است، علاوه بر اين كه مقتضاى رسالت هم همين است. 🌸👈و اما اينكه چطور رحمت براى همه اهل دنيا است ؟ جهتش اين است كه دينى آورده كه در اخذ به آن سعادت اهل دنيا در دنيا و آخرتشان تاءمين است. آرى آن جناب (صلى اللّه عليه و آله و سلم) رحمت براى اهل دنيا است از جهت آثار حسنه اى كه از قيام او به دعوت حقه اش در مجتمعات بشرى به راه افتاد كه اگر وضع زندگى بشر آن روز را قبل از اينكه آن جناب مبعوث شود در نظر بگيريم و با وضعى كه پس از قيام او به خود گرفت مقايسه كنيم كاملا روشن مى گردد. http://quranpuyan.com/yaf_postst526_mHmdS-rHmt-bry-hmh-jhnyn-st.aspx @quranpuyan
⁠⁣عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر رحلت ختم رسولان و عزای حسن است 🏴وفات سید المرسلین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
یا رَحمة لِلعالَمین! ای مشرق نگاه سبز زمین! اینک ماییم و دلی دردمند و بی قرار که فریاد وا رسولا سر می‌دهد. سلام صبحتان بخیر عبادات و عزاداریهایتان مقبول درگاه الاهی @quranpuyan
♻️ (ع) پیشوای امام حسین (ع) امام حسن (ع) در میان ما شیعیان غریب و ناشناخته مانده است تا آنجا که برخی از مردم می پندارند که امام حسین (ع) از برادر بزرگش امام حسن (ع) افضل و برتر بوده است. در حالی که عکس این سخن صحیح است، یعنی امام حسن (ع) (سبط اکبر) از امام حسین (ع) (سبط اصغر) افضل و برتر است، چنانچه در سخنان پیامبر (ص) دقت کنیم هر حدیثی که از پیامبر(ص) در حق امام حسین (ع) نقل شده، قبل از آن در حق امام حسن (ع) روایت شده است. حدیث اول: رسول خدا (ص) فرمود: اما حسن( ع) پسرم و فرزندم و از من است و نور چشمم و روشنی قلب من و میوه دلم است و اوست که سرور جوانان بهشت و حجت خدا بر مسلمانان است، فرمان او، فرمان من و سخن او، سخن من است، هر کس از او پیروی کند، از من خواهد بود و هر کس با او مخالفت کند، از من نخواهد بود». أمالی شیخ صدوق/ ۱۷۶، مجلس ۲۴ (۲). حدیث دوم: امیرالمؤمنین در وصیتی که به امام حسن(ع) نوشته است می فرماید: «تو را بخشی از خودم، بلکه همه هستی ام یافتم، تا آنجا که گویی اگر آسیبی به تو برسد، به من رسیده و اگر مرگ تو را دریابد، مرا دریافته است». نهج البلاغه، نامه ۳۱. حدیث سوم: از امام حسین(ع) است که شب عاشورا به خواهرش زینب کبری در ضمن سخن بلندی گفت: «... وَ اَخی خَیرٌ مِنّی، برادرم از من برتر بود». تاریخ طبری ۵/۴۲۱ به نقل از: ابی مخنف و به روایت از امام سجاد(ع) ، شیخ مفید، الارشاد ۲/۹۴. حدیث چهارم: از هشام بن سالم روایت است که گفت: به امام جعفر صادق(ع) گفتم: امام حسن برتر است یا امام حسین؟ حضرت صادق(ع) در پاسخ فرمود: امام حسن برتر از امام حسین است». کمال الدین و تمام النعمۀ، شیخ صدوق، ۴۱۶ ، باب۴۰ ، حدیث۹. در ادامه همین حدیث است که راوی می پرسد اگر چنین است که می فرمایید پس چرا امام های بعدی از نسل امام حسین(ع) هستند، ولی از نسل امام حسن(ع) نیستند و امام صادق(ع) پاسخ می دهد که خداوند متعال خواسته است همان کاری را با امام حسن و امام حسین بکند که پیشتر با دو پیغمبر خویش حضرت موسی و حضرت هارون کرده بود، با اینکه حضرت موسی از حضرت هارون برتر بود، ولی پیامبران بعدی را خدا از نسل حضرت هارون قرار داد و از نسل حضرت موسی قرار نداد. حدیث پنجم: به روایت مفضل امام صادق(ع) به طریق پدرش امام باقر(ع) از پدر بزرگش امام سجاد(ع) نقل می کند که فرمود: امام حسن(ع) در زمان خودش عابدترین و زاهدترین و برترین مردم بود». 📚علامه مجلسی، بحارالانوار ۴۳/۳۳۱، باب ۱۶، حدیث اول، به نقل از: أمالی شیخ صدوق. https://eitaa.com/quranpuyan
بنيان رسالت 🔹 وقتى قرآن را مطالعه مى كنيم صورت كامل (ص) را در آن مى بينيم؛ زيرا پيامبر(ص) در افكار و رفتارش تمام قرآن را به صورت عينى به نمايش مى گذاشت. وقتى پيامبر(ص) آيه اى را تبليغ مى كرد، اول خودش به آن عمل مى نمود. وقتى قرآن مى خواند و از صداقت قرآن با اصحاب سخن مى گفت، خود به صداقت رفتار مى كرد. هنگامى كه از امانت حرف مى زد، تر از او در مال، جان و اسرار مردم ديده نمى شد. 🌸وقتى آن حضرت درباره تسامح و با مردم سخن مى گفت، خودش مظهر كامل مدارا با مردم بود... 🔶كسانى كه مى خواهند وظايف مهمى در زندگى به عهده بگيرند، بايد خود را براى تحمل اين مسئوليت ها آماده كنند و اين كارى دشوار و مهم است. بسيارى از افراد علم بسيارى دارند ولى دروازه عقل شان را بر مردم مى بندند؛ و چون خوبى ندارند راه دل ها به اين علوم بسته مى شود. نداشتن روح، رفتار و اخلاق درست موجب مى شود كه دل هاى مردم بر روى آنان بسته شود و اين زيان كمى نيست؛ به ويژه اين كه اخلاق، اساس رسالت و دعوت الهى است. 📚 سيره اهل بيت(ع)، ص١٧٨ https://eitaa.com/quranpuyan
4_5879481371168081304.m4a
45.88M
🎧 ثابت و متغیر در سیره نبوی جلسه اول . ۳ ابان ۹۸ @mohammadsorooshmahallati
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق دیگران 🏴🏴🌹قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: ♦️♦️«التَّاجِرُ فاجِرٌ وَ الْفاجِرُ فِی النَّارِ الّا مَنْ اخَذَ الْحَقَّ وَ اعْطَی الْحَقَّ» 🔸تاجر، فاجر و فاجر در آتش است مگر آن کس که را بدهد و جز چیزی نگیرد. 📚وسايل الشيعه- جلد 12- صفحه 285 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🛑قسمت دوم: 🌸👈پیامبر :سرمشقی نیکو برای خداباوران 🔶لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ﴿۲۱﴾ سوره احزاب قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى ‏كند (۲۱) 🔸"«اُسوة» در مورد تأسّى و پيروى كردن از ديگران در كارهاى خوب به كار می‏رود. در قرآن دوبار اين كلمه درباره‏ ى دو پيامبر عظيم الشّأن آمده است: يكى درباره حضرت ابراهيم‏ عليه السلام و ديگرى درباره پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهيم در برائت از شرك و مشركان است 👈و بودن پيامبر اسلام در آيات مربوط به ايستادگى در برابر دشمن مطرح شده است.اين آيه در ميان آيات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پيامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پيامبر در همه‏ ى زمينه‏ ها، بهترين الگو براى مؤمنان است" تفسیر نور ❇️❇️نکته جالبی از ارتباط دادن آیات ۶ و۲۱ احزاب بدست می اید: پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [اولی] است .آیه۶ 🌸 رسول خدا سرمشقى نيكوست برای شما. آیه ۲۱ یعنی اولی بودن واختیار داربودن فرد ولی نسبت به سایرین، با اسوه حسنه بودن فرد ولی رابطه مستقیم دارد. 👈کسانی که اسوه نیستند ویا اسوه سیئه هستند ،نمی توانند ولایتی بر اهل ایمان داشته باشند http://quranpuyan.com/yaf_postst530_pymbr-slm-swh-Hsnh.aspx @quranpuyan
⁠⁣ دعاها و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اجْعَلْ أَوْسَعَ رِزْقِكَ عَلَيَّ إِذَا كَبِرْتُ، 🔹وَ أَقْوَى قُوَّتِكَ فِيَّ إِذَا نَصِبْتُ. 🔸 بارخدايا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ارزانی دار 🔸فراخترين روزى ات را به هنگام كهنسالى، 🔸و نيرومندترين نيرويت را به هنگام رنج و درماندگى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
حقیقت این است که در این دنیا همیشه کسی هست که آرزویش است جایش را با شما عوض کند، بخواهد مثل شما نفس بکشد مثل شما راه برود شبیه شما باشد در جایی که شما زندگی می کنید زندگی کند. آیا اخیرا خداوند را به خاطر خانواده، دوستان، سلامتیتان و فرصت هایی که به شما داده است، شکر کرده اید؟ ‌ https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ◀️ مستقیم : ما امروزه مفهوم «اتوبان» و «جاده اصلی» را می توانیم بجای «صراط» استفاده کنیم که بهترین راه، مطمئن ترین راه، و هدایت کننده ترین راه به مقصد می باشد. البته اینکه «صراط» چیست، باید گفت که این سوره جزء اولین سوره های نازله قرآنی است و فعلاً مطالب را بصورت بسیط و مجمل فرموده و بعداً کم کم با ارسال آیات جدید، آنها را برای مردم باز و بیان خواهد کرد. فعلاً به مخاطب همین مقدار فهمانده که باید هدایت بخواهد و از بین هدایتها بهترین و مطمئن-ترین را بخواهد، که آنرا صراط مستقیم نامیده، و در انتها هم دو مشخصه کلی برای آن بیان نموده که از لحاظ «ایجابی»، «راه آنهایی که نعمتشان دادی»، و از لحاظ «سلبی»، «نه راه غضب شدگان و نه راه گمراهان» می باشد 🖌از تفسير آقای گنجه ای ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق دیگران ◀️همچنین خداوند متعال در سوره اسراء می فرمایند : 🔶🔸وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا «35»سوره اسراء 🔶و چون با كنيد، را تمام دهيد و با وزن كنيد، كه اين بهتر و سرانجامش نيكوتر است. جلد 5 - صفحه 58 👈نکته ها « »، از تركيب دو كلمه‌ى « » به معناى و « » به معناى مى‌باشد. «1» 🔶در حديث آمده است: امام معصوم، نمونه و مصداق «قسطاس مستقيم» در جامعه‌ى اسلامى است. «2» 🔶مسائل داد وستد و رعايت حقوق مردم در معاملات، چنان مهم است كه قرآن بارها روى آن تأكيد كرده و بزرگ‌ترين آيه قرآن، «3» مربوط به آن و سوره‌اى به نام «مطففّين» ( ) نام نهاده شد ه است .اولین دعوت بعضی پیامبران .همچون حضرت شعیب نیز ترک فروشی بوده است (4) 1». تفسير الميزان. «2». بحار، ج 24، ص 187. «3». بقره، 282. «4». شعراء، 181- 183. 💫💫تفسیر نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🛑قسمت سوم: 🔹شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ پیامبر اسلام در بعد رهبری مسلمانان ویژگیهای مهمی دارا بوده که در قران ذکر شده و ماهم برخی از آنها را در این ایام ذکر میکنیم: 1⃣ از میان مردم،مهربان ودلسوز مردم لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ(سوره توبه ،آيه۱۲۸) ترجمه:همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است نکات:(تفسیر نور) _ 🌸رسول خدا برخاسته از ميان خود مردم است. «من انفسكم» _ رسول خداصلى الله عليه وآله غمخوار امّت است. «عزيز عليه ماعنتم» _ رهبران اسلامى بايد در سختیها و گرفتاریها با مردم همدل و همراه باشند. «عزيز عليه ماعنتم» _ پيامبر خداصلى الله عليه وآله در هدايت و ارشاد مردم، سر از پانمیشناسد. «حريص عليكم» _ از عوامل تأثير كلام در ديگران، خيرخواهى، دلسوزى،مهربانى، بى توقّعى و تواضع است. «عزيز عليه، حريص عليكم، رؤف رحيم» 👈_ رهبراسلامى تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، نه بر همه كس، بلكه بر دشمن شديد و غليظ است. «بالمؤمنين رؤف رحيم» 🔶فَلَعَلَّكَ بَخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى ءَاثَرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُواْ بِهَذَاالْحَدِيثِ أَسَفاً (سوره كهف ،آيه۶) 🔸ترجمه:پس بيم آن میرود كه اگر به اين حديث (قرآن) ايمان نياورند، تو در پى آنان خود راهلاك كنى!. 🔶نکات:تعبير «لعلّك باخع نفسك على آثارهم» نهايت دلسوزى پيامبر را میرساند. گويا پيامبربه شخصى تشبيه شده كه میبيند عزيزترين افرادش از او جدا مى شوند و او با حسرت ازپشت سرشان به آنان نگاه میكند. رهبر بايد در فكر اصلاح عقايد واعمال مردم و پيگير آن باشد. «على آثارهم» http://quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه امام رضا (علیه‌السلام) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و تفسير قرآن @quranpuyan
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔹اوقات روز خود را چگونه مصرف كنيم؟ امام رضا عليه السلام : إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ ؛ امام عليه السلام : بكوشيد كه را به چهار بخش تقسيم كنيد : 🔸زمانى براى مناجات با خدا ؛ 🔸زمانى براى تأمين معاش ؛ 🔸زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، 🔸و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. . 📚‌ فقه الرّضا عليه السلام ، ص ۳۳۷ . 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 https://eitaa.com/quranpuyan
از ديدگاه (ع) در كلام كوتاهى از حضرت رضا (ع) نكته ‏اى است كه بايد شعور و غيرت‏ را بلرزاند و حركت بدهد. حضرت به على بن شعيب مى‏ فرمايد: «يابن شُعَيْب ارَايْتَ مَنْ احْسَن النّاسِ عيشةً؟» پسر شعيب مى ‏دانى چه كسى زندگى بهتر را دارد؟ در برابر اين سؤال هر كس جوابى خواهد داشت. چه در بعد مادى و چه معنوى، زندگى بهتر زندگى همراه ايمان، همراه رضا، همراه يقين، همراه قرب خداست. و يا اين كه بهتر در اطاعت و تقوى و اجابت دستور حق است و يا اين كه زندگى بهتر در ثروت زياد و قدرت زياد و لذت زياد و ... است. حضرت به هيچ كدام از اين دو گونه جواب نمى ‏پردازد و پس از واگذارى شعيب و اين كه شما آگاه‏تريد مى ‏فرمايد: 🌹«مَنْ حَسُنَ عَيْشُ النَّاسِ فى‏ عَيْشِهِ»🌹 زندگى بهتر زندگى كسانى است كه ديگران، در زندگى آن‏ها به خوبى رسيده‏ اند. و خوبى ديگران در باغ دست‏ هاى آن‏ها روييده است زندگى مادى و معنوى تو اگر با توليد و تكثير تو همراه نباشد بر تو وبال مى ‏شود. در زندگى مادى اگر تو بهترين‏ها را براى خودت جمع كنى و لذت و قدرت و ثروت را براى خودت بخواهى و به ديگران نرسى و پول را نپاشى و پخش نكنى، حتما منتظر باش كه حسادت‏ها و دشمنى‏ ها و چشم‏ها و دست‏ها در آشكار و پنهان، مزاحمت بشوند. و از دست و دل و دماغت بيرون بياورند، كه تا پول را نپاشى و نكارى پولى برداشت نمى ‏كنى. و در زندگى معنوى هم اگر تو در خوبى خودت غرق بشوى و ديگران در زندگى ايمانى و تقوايى و در يقين و رضا و قرب تو سهمى نگيرند و زندگى آن‏ها در زندگى تو شكل نگيرد، حتما تو در غربت و تنهايى خودت محاصره خواهى شد و از دست خواهى رفت. علی صفایی حائری-درسهايى از انقلاب (تقيه)، ص۱۰۲ و ۱۰۳. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق دیگران ◀️همچنین خداوند متعال در سوره اسراء می می فرمایند 🔶🔸وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلًا «35»سوره اسراء 🔶و چون با كنيد، را دهيد و با كنيد، كه اين بهتر و سرانجامش نيكوتر است. ♦️♦️👌پیام ها 1- بازار مسلمانان، بايد از و دور باشد و فروشنده‌ى آن بايد ، ، و با حساب و كتاب باشد. «أَوْفُوا الْكَيْلَ» 2- ايفاى و ، از نمونه‌هاى به است كه در آيه‌ى‌قبل گذشت، زيرا معامله، نوعى است. بِالْعَهْدِ ... الْكَيْلَ‌ 3- و وسايل سنجش و محاسبات تجارى، بايد سالم و دقيق باشد. «وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ» 4- دقّت در ، و محاسبات، عامل است و ، را مى‌برد. «ذلِكَ خیر" 💫💫تفسیر نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
animation.gif
133.4K
فرا رسیدن ماه ربیع الاول و ایام با سعادت میلاد آخرین پیام آور الاهی، پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) مبارک @quranpuyan
📖 ؟ آیات و جملات ✳️ در و ایرادی نیست. ملاک جزاست خداوند در آیه ۵ سوره این گونه میفرماید: 💠 دْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ فَإِن لَّمْ تَعْلَمُوا آبَاءهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ  وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُم بِهِ وَلَكِن مَّا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُم وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿۵﴾ 🔸فولادوند: آنان را به [نام] پدرانشان بخوانيد كه اين نزد خدا عادلانه ‏تر است و اگر پدرانشان را نمى‏ شناسيد پس برادران دينى و موالى شمايند و در آنچه اشتباها مرتكب آن شده‏ ايد بر شما گناهى نيست ولى در آنچه دلهايتان داشته است [مسؤوليد] و خداست كه همواره آمرزنده مهربان است. https://goo.gl/iQXRop ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره يعنی چه؟ صراط مستقيم در قرآن چيست؟راه چه كسانی است؟چگونه به راه راست هدايت شويم؟ همه ما حداقل روزی ۱۰ بار از خداوند می خواهیم که ما رابه راه راست هدایت نماید.اما این راه چیست وچه مشخصاتی در قران برای آن بیان شده است. درتعدادی از آيات قرآن بندگی وپرستش خدا ،همان صراط مستقيم معرفی شده است .از جمله در آيات زير: سوره زخرف آيه ۶۴ إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ خداوند پروردگار من و پروردگار شماست; (تنها) او را پرستش كنيد كه راه راست همين است. (۶۴) سوره يس آيه ۶۱ وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ و اينكه، مرا بپرستيد كه راه مستقيم اين است» (۶۱) آيه سوم نيز آيه ۳۶ سوره مريم می باشد كه در زير ارايه شده است: وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ (٣٦)سوره مريم و خداوند، پروردگار من و شماست! او را پرستش كنيد; اين است راه راست! 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ ytre.ir/Qpt27 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین ✅ اجتناب از و از حقوق دیگران ◀️همچنین خداوند متعال در سوره شعراء می می فرمایند 🔶اوْفُوا الْكَيْلَ وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ «181» وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ «182» سوره شعرا 🔸حقّ را ادا كنيد و از نباشيد. و با بسنجيد. 🔶وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ «183» 🔸و اجناس مردم را ندهيد و در زمين به و نكوشيد. 👈نکته ها كلمه‌ى « »، براى مايعات و كلمه‌ى « »، براى وزن‌ها و كلمه‌ى‌ « »، براى چيزهاى عددى و غيره بكار رفته است. در روايات آمده است: كسانى كه خود را به مشترى نگويند، فرشتگان، آنان را مى‌كنند وكسانى كه با ديگران را فريب دهند، هستند. ، يكى از بزرگ اقتصادى است كه همه آفات را به دنبال دارد. ، تنها در داد و ستد نيست، بلكه ممكن است افرادى در تدريس، طبابت، نظارت، مهندسى و شئون ديگر زندگى نيز كنند و چنان كه بايد را ادا نكنند. 💫💫تفسير نور ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🛑قسمت چهارم: ☸ شيوه رهبري و مديريت پيامبر اسلام:رفتار سياسي پيامبر چگونه بود؟ 👌🌸خدا در قرآن با بيانى زيبا به كمالات روحى و علل پيروزى حضرت محمد (ص) در معركه رهبرى اشاره مى نمايد چه بهتر كه در اين بحث با صفات برجسته اين شخصيت الهى آشنا شويم: 5⃣ نرم خویی،گذشت و مشورت 🔶فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿۱۵۹﴾آل عمران 🔸فولادوند: پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرم خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت دل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مى دارد 🌸👈نکات(از ): ۱ - نرمش با مردم، یك هدیهى الهى است. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم» ۲ - افراد خشن و سختگیر نمى توانند مردمدارى كنند. «لانفضّوا من حولك» ۳ - نظام حكومتى اسلام، بر مبناى محبّت و اتصال به مردم است. «حولك» ۴ - رهبرى و مدیریّت صحیح، با عفو و عطوفت همراه است. «فاعف عنهم» ۵ - خطاكارانِ پشیمان و گنهكاران شرمنده را بپذیریدو جذب كنید. «فاعف عنهم و استغفرلهم و شاورهم» ۶ - ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى نادیده نگیرید. «وشاورهم» ۷- در مشورتِ پیامبر، تفقّد از نیروها، شكوفایى استعدادها، شناسایى دوستان از دشمنان، گزینش بهترین رأى، ایجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى دیگران نهفته است. «وشاورهم» ۸ - ظلمى را كه به تو كردند، عفو كن؛ «فاعف عنهم» براى گناهى كه نسبت به خدا مرتكب شدند، طلب آمرزش كن؛ «واستغفرلهم» در مسائل سیاسى اجتماعى، آنان را طرف مشورت خود قرار ده. «وشاورهم» ۹- استغفارِ پیامبر درباره ى امّتش، به دستور خداست. پس مورد قبول نیز هست. «واستغفر لهم» ۱۰- مشورت، منافاتى با حاكمیّت واحد و قاطعیّت ندارد. «وشاورهم... و اذا عزمتَ» ۱۱- در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فتوكّل» ۱۲- ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره ى كارهاست، خواه به نتیجه برسیم یا نرسیم. «شاورهم... فتوكّل... انّ اللّه یحبّ المتوكّلین» http://www.quranpuyan.com/yaf_postst156_shywh-rhbry-w-mdyryt-pymbr-slm-rftr-sysy-pymbr-chgwnh-bwd.aspx @quranpuyan
#دعاهای_روزانه سپاس، همه آن خدایی که مرا از خوابگاهم برانگیخت هر چند اگر می خواست آنرا تا روز رستاخیز خوابگاه ابدی من می کرد. @quranpuyan
📖 ؟ وَ اِذا قَرَأتَ القُرآنَ جَعَلَنا بَینَکَ وَ بَینَ الَّذِینَ لا یُؤمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجابَاً مَستُوراً" (و هنگامی که قرآن بخوانی، ما بین تو و بین کسانی که به آخرت ایمان ندارند، "حجاب مستور" قرار می دهیم!) (اسراء / ۴۵) "حجاب مستور" (حجابِ پوشیده شده)، عجب نکته ی اسراریِ دارد! دقت کن، نمی گوید؛ "حجاب ساتر" ( حجابِ پوشاننده)، که کلامی متداول و عادی است. بلکه از ترکیبی غیرمتعارف استفاده می کند. می فرماید، "حجابِ پوشیده شده"! خود آن حجاب، پوشیده است، خود آن حجاب، نامرئی است! دارد از اسم مفعول استفاده می کند، نه اسم فاعل! ای دوست، یک "واصِل" با خواندن قرآن به جهان های دیگر می رود، به تعبیری دیگر، دروازه ی آخرت بر او گشوده می شود. او وارد کیفیتی دیگر از حیات می شود که کاملاً واقعی است، نه تخیلّی. برخی از آیات و کلمات قرآن، کلید ورود به عوالم دیگرند، و پیامبر(ص) بخوبی می داند که آیات را چگونه بخواند و در چه حال و چه کیفیت قرائت کند که دروازه های دگر سو گشوده گردند. و این همان چیزی است که بر بی ایمانان پوشیده است، زیرا یک حجاب نامرئی بین "واصِل" و "منقطع"، کشیده می شود. زیرا دیدن حقایق، بر نامحرمان حرام است. آن که ناپاک است نمی تواند به "حیات طیّبه" وارد گردد. زیرا هر عالَمی کیفیت متناسب با خود را اذن ورود می دهد. در تاریخ دینی، ما گزارشات بسیاری از ورود به عوالم دیگر داریم که از همینجا شکل گرفته اند. گزارشاتی که هم در کتب مقدس و هم در احادیث شریفه به وفور از آن یاد شده است. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره چيست؟چگونه به راه راست هدايت شويم؟ در پست قبل، خدا بودن تنها صراط مستقیم معرفی گردید. حال آیات ۱۵۱ تا ۱۵۳ سوره انعام را ذکر می کنیم که در آنها اعمال و رفتارهایی که مصداق عبودیت و قرار گرفتن در صراط مستقیم میشوند؛بیان شده است: *⃣ آیه ۱۵۱: بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم : ۱- چيزى را با او شريك قرار مدهيد و ۲-به پدر و مادر احسان كنيد و ۳- فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى‏ رسانيم و ۴- به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده [اش] نزديك مشويد و ۵- نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشید *⃣ آیه ۱۵۲ : و ۶- به مال يتيم جز به نحوى [هر چه نيكوتر] نزديك مشويد تا به حد رشد خود برسد و ۷- پيمانه و ترازو را به عدالت تمام بپيماييد هيچ كس را جز به قدر توانش تكليف نمى ‏كنيم و ۸- چون [به داورى يا شهادت] سخن گوييد دادگرى كنيد هر چند [در باره] خويشاوند [شما] باشد و ۹- به پيمان خدا وفا كنيد اينهاست كه [خدا] شما را به آن سفارش كرده است باشد كه پند گيريد *⃣ آیه ۱۵۳ : وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿۱۵۳﴾ : و [بدانيد] اين است راه راست من پس از آن پيروى كنيد و از راه‏ها[ى ديگر] كه شما را از راه وى پراكنده مى‏ سازد پيروى مكنيد اينهاست كه [خدا] شما را به آن سفارش كرده است باشد كه به تقوا گراييد همانطور که مشاهده میشود از میان ۹ فعل امرشده یا نهی شده که شاخص صراط مستقیم اند تنها ۲ مورد به حق الله ورابطه فردی میان انسان وخدا برمیگردد. (شریک نکردن کسی یا چیزی با خدا و وفای به پیمان های الهی) اما ۷ شاخص دیگر به یا نحوه برخورد انسان با سایر انسانها اعم از خانواده(احسان به والدین،نکشتن فرزندان از ترس فقر) و جامعه اشاره دارد (مراعات مال یتیم،کم فروشی نکردن،به عدالت وانصاف سخن گفتن ،اجتناب از قتل نفس) 👈پس در صراط مستقیم بودن با اعتقاد تنها و با ذکر خدا و نماز تنها حاصل نمیشود. 👌صراط مستقیم در بسیاری از طول مسیر خود با رضایت جامعه و اطرافیان از ما تلاقی دارد.مراقب آنها باشیم. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ ytre.ir/Qpt27 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan