eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت ششم: ✔علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل ایه قصاص در سوره بقره بدون توضیح بیشتری،اینگونه نوشته است: ((يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم القصاص فى القتلى ، الحر بالحر)) در اينكه خطاب متوجه خصوص مؤمنين كرده ، اشاره است باينكه حكم قصاص مخصوص جامعه مسلمين است و كفارى كه در كشورهاى اسلامى بعنوان اهل ذمه زندگى مى كنند و غير آنان از كفار، مشمول آيه نيستند و آيه از كار آنها ساكت است . و اگر اين آيه را با آيه : ((اءن النفس بالنفس )) بسنجيم ، نسبت تفسير را براى آن دارد، پس ديگر وجهى براى اين سخن كه چه بسا كسانى گفته باشند (كه اين آيه ناسخ آن است و به حكم اين آيه به خاطر كشتن برده اى قاتل آزاد اعدام نميشود و به خاطر كشتن زنى قاتل مرد اعدام نميشود) باقى نمى ماند. ترجمه تفسیر المیزان جلد 1 صفحه 656 ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
آزادی، رهایی از بردگی.mp3
18.08M
🎙آزادی، رهایی از بردگی ✅ نفی رابطه عبد و رب در قران،مبنای نظام اجتماعی دینی است. نکوهش قران از یهودیان که علمای خود را ارباب گرفتند منظوراز عبودیت در کلام امام علی چیست؟
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #پنجاهم تمرین #سی_دوم ✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان 🌹امام على عليه السلام فرمود : 🔶 اللّه َ اللّه َ في جِيرانِكُم فإنَّهُم وَصيَّةُ نَبيِّكُم ، ما زالَ يُوصي بِهِمْ حتّى ظَنَنّا أنَّهُ سَيُوَرِّثُهُم . ♦️🔶خدا را، خدا را درباره #همسايگانتان ، كه آنان سفارش شده پيامبر شمايند ، و حضرتش صلى الله عليه و آله چندان درباره #همسايگان سفارش كرد كه گمان برديم آنها را ارث بَر قرار دهد. ( غرر الحكم : ۹۵۲۸ ) ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت هفتم: ایا تنصیف حکم دیه زن،یک امر عرفی است یا شرعی؟ ✔️ نظر استاد سروش محلاتی راجع به دیه زن و مرد: 🔹🔸🔹در حالی که نظریه معروف فقهی این امکان را منتفی میداند ، برخی فقهای معاصر از راه مناقشه در روایات دال بر تنصیف ، نظر به برابری میدهند . ولی ایا با قبول ان روایات هم، امکان حکم به برابری وجود دارد ؟ احتمالی که در اینجا مطرح شده ناظر به این پاسخ از راه بررسی "ماهیت حکم به تنصیف " با توجه به این مقدمات است :🔹🔸🔹 ▪️الف ) دیه در جهت جبران خسارت وارده، یک امر عقلایی است و حکم تاسیسی شرع نمیباشد . ( جامع المدارک ج۵ ص۱۹۹) ▪️ب)تنصیف دیه نسبت به زنان ، حکمی است که از جاهلیت وارد اسلام شده و مورد امضا قرار گرفته مثل مقدر شدن دیه به صد شتر .(المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام ج۱۰ص۲۶۵) ▪️ج) مقدار دیه ، مستند به امضای شرع نیست بلکه مستند به امضاو تنفیذ ان سوی امام مسلمین است . ▪️د) امضای هر حکم تابع قلمرو خود ان حکم است .در امضای احکام عقلایی که مورد توافق عموم خردمندان است حکم کلی امضا میشود و در احکام صرفا عرفی ، امضا در همان حد اعتبار حکم در نزد عرف است که با انتفاء ان موضوعی برای امضا باقی نمیماند . ▪️ه) شارع میتواند حکم عرف را از قیود ان خارج نموده و اعتبار مطلق ببخشد در این صورت دیگر حکم ، امضایی نخواهد بود و اثبات این تغییر در ماهیت حکم نیاز به دلیل اثباتی دارد. ▪️و) اگر شارع در بیان خود در ناحیه موضوع حکم و یا خود حکم ، هیچ قیدی را لحاظ نکند و علتی هم برای ان ذکر ننماید ، قهرا امضای شرع متوجه همان ارتکازو بنای عرفی است که از قبل وجود داشته است . براین اساس با تغییر عرف امکان تغییر حکم شرعی وجود دارد و اثبات دائمی بودن حکم به تنصیف از راه "قلت عقل زنان" (دراسات فی ولایه الفقیه ج۱ص۳۴۷ ) یا از راه نقش کمتر انان در اقتصاد و تولید (بحوث فقهیه هامه ص ۱۴۸) قابل مناقشه است . ارتکاز عرف در عصر صدور همان سخن سید مرتضی علم الهدی است : ان نفس المراه ناقصه القیمه عن نفس الرجل( الرسائل ج۱ ص۲۳۵) ✔️ لذا در عرف ،دیه "خون بها"ست همانطور که فقها هم تعبیر کرده اند ( مقدمه جامع عباسی شیخ بهایی) ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
یا رب این بوی که امروز به ما می‌آید ز سراپرده اسرار خدا می‌آید 🍃 بوستان را کرمش خلعت نو می‌پوشد خستگان را ز دواخانه دوا می‌آید #مولانا سلام صبحتون زیبا و پرنشاط @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح) 5⃣1⃣ به (س): 🌹آل عمران آیه ۴۵🌹 آنگاه که فرشتگان گفتند: ای مریم، خدا تو را به کلمه ای از جانب خود که نامش مسیح،عیسی بن مریم است نوید میدهد که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است. 🌹انجیل لوقا، فصل ۱ آیه ۳۰🌹 فرشته به او گفت: ای مریم، نترس زیرا خداوند به تو لطف فرموده.تو آبستن خواهی شد و پسری خواهی زایید و نام او را عیسی خواهی گذاشت. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره نکات: 👈ارتباط فراز اول دوم : آیا آیه 6 مستقل است يا مرتبط با فراز قبل است؟ در فراز اول ضمن بیان صفات والای الله،تاکید شد که حمد و پرستش و استعانت تنها شایسته اوست و انسانها نیز باید همین اصل را در باورها و رفتارهای خود در زندگی بکار بندند.در آیه 6 لزوم درخواست از خداوند برای هدایت و قرارگیری در صراط مستقیم ذکر شده است.با توجه به انسجام درونی سوره ها و مرتبط بودن آیات و فرازهای یک سوره با یکدیگر در راستای محور اصلی سوره، نتیجه می گیریم که صراط مستقیم همان باور و عمل به آیات فراز قبل یعنی "انحصار حمد و پرستش و استعانت از الله"است. این موضوع در سوره های دیگر قرآن هم تصریح شده است که صراط مستقیم همان پرستش انحصاری خداوند است. ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (مریم 36) وان اعبدونی هذا صراط مستقیم(یس61) درادامه این فرازهم انسان قرارگیری در این مسیر را به عنوان دعا و درخواست از خداوند مطرح مینماید.یعنی برای طی صراط مستقیم هم از خداوند استعانت می جوید. راهی که سرنوشت آن برخورداری از نعمت و در امان ماندن از غضب الله است. ✅ درس سوره : قرارگرفتن در صراط مستقیم باور باین اصل است که تنها الله (که واجد صفات والاو قدرت در دنیا و اخرت است) شایسته و بایسته محوریت در زندگی ماست.( آغاز امور با نام او ،بندگی و پرستش و ستایش او ،استعانت از او) 🖌آقای سیدکاظم فرهنگ ytre.ir/Qp8879 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
قابل توجه مخاطبان عزيز كانال قرآن‌پويان ✅✅ گروه و پستهاي : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی 🌹 شد. ♦♦ از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅سال گذشته در اين ايام ،بر ان شديم تا همزمان با تدبر در قران و ارسال پستهاي مرتبط با تفسير و تدبر قران، ضمن تشكيل گروهي براي همفكري پيرامون عمل به پيام ها و تعاليم قراني، هر هفته يا هر دو هفته نيز بر يك موضوع اخلاقي و اجتماعي از دستورات قراني تمركز كرده،با ارايه ترجمه و تفسير خلاصه ايات مزبور و نيز احاديث مربوطه در كانال سعي كرديم گامي در جهت عملياتي كردن مفاهيم اخلاقي قران برداريم. ✅ ان شالله كه در ادامه اين مسير نيز در ذيل الطاف خداوندي و همراهي شما مخاطبان عزيز موفق باشيم. ✴ ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند لطفا به نام كاربري زير پيام دهند @farpuy
فهرست موضوعات مطرح شده در پست هاي ‌قرآني در يكسال اخير 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)عدم انتشار اخبار و پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) عدم با و مسخره کنندگان ایات خدا 27) از 28) و 29) و 30) حفظ و با ان 31) اجتناب از و از حقوق ديگران 32) به http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا ديه زن،نصف مرد است؟ايا براي قصاص مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت هشتم: 🔹🔸🔹قصاص زن و مرد ✔️الف) قصاص نفس فقهای شیعه به اتفاق بر این باور هستند که زن و مرد مسلمان در برابر یکدیگر قصاص می‏شوند؛ لیکن قصاص مرد در برابر زن مشروط به پرداخت «فاضل دیه» یعنی نصف دیه مرد به اولیای دم زن است. روایات معتبر و متعددی بر نظریه مذکور دلالت دارد که مورد استناد فقهای شیعه قرار گرفته است. ✔️ب) قصاص عضو مطابق نظریه فقهای شیعه، زن و مرد در قصاص عضو با یکدیگر برابر هستند، تا آنجا که دیه عضو به ثلث دیه کامل برسد. در آن صورت، قصاص عضو مرد در مقابل عضو زن، مشروط به پرداخت نصف دیه عضو مرد از سوی زن به مرد است. مستند این نظریه، روایات معتبری است. 🔹🔸🔹دیه مرد و زن ✔️الف) دیه نفس از قوانین مورد اتفاق بین فقهای شیعه و اهل سنت، مقدار دیه مرد و زن است؛ به گونه‏ای که تاکنون هیچ مخالفی در میان اندیشمندان شیعه، نداشته است و در میان علمای اهل سنت نیز مخالف قابل توجهی وجود ندارد. همگان بر این عقیده هستند که دیه کامل تعیین شده در فقه جزایی اسلام، برای نفسِ مرد است و دیه نفس زن نصف آن است. فقهای شیعه در این‏باره به روایات معتبری استناد کرده ‏اند. ✔️ب) دیه عضو فقهای شیعه درباره دیه عضو معتقدند که دیه عضو مرد و زن با یکدیگر برابر است تا آن‏گاه که دیه عضو مصدوم به ثلث دیه کامل برسد و در آن صورت دیه عضو زن به نصف دیه عضو مرد کاهش می‏یابد. مستند این نظریه روایاتی است. ❓❓❓دلایل برابری زن و مرد در دیه و قصاص آنچه درباره قصاص و دیه نفس و عضو زن و مرد بیان شد، مورد اتفاق فقهای شیعه است. البته برخی از فقها در سال‏های اخیر درباره برابری زن و مرد در قصاص و دیه نفس و عضو، نظریه‏ هایی ارائه نموده ‏اند و در اینجا به بیان دلایل این نظریه(از نظرات آیت الله صانعی) پرداخته می‏شود که به دلیل زیاد بودن مطلب در قسمت بعد ارائه میشود . نقل از مقاله دیه و قصاص و تکلیف حکومت و حق زنان،نویسنده محمدعلی جورکویه منبع: بازتاب اندیشه 1383 شماره 52 ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 همزمان با ايام میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت و نیز روز #کتابخوانی، 👈فروش چاپ سوم كتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران، با 10درصد #تخفيف به مبلغ 13500 تومان، از 19 تا 24 ابان #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نمایید @fahmequran
#دعاهای_روزانه امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد. در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است. از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است: وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾ فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى‏ دانستيم مسلما از شما پيروى مى‏ كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى‏ گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى ‏نهفتند داناتر است. https://goo.gl/wMRp9G 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
💐💐 همزمان با ايام میلاد رسول گرامی اسلام و هفته وحدت و نیز روز #کتابخوانی، 👈فروش چاپ سوم كتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران، با 10درصد #تخفيف به مبلغ 13500 تومان، از 19 تا 24 ابان #سفارش پستي كتاب از لينك https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101 جهت دريافت اطلاعات بيشتر از محتواي كتاب و #كليپهاي مراسم رونمايي و معرفي كتاب در شبكه قران به كانال زير مراجعه نمایید @fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✴️ پیام های آیات ۱ و ۲ سوره از تفسیر نور ◀️ «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» در آغاز سوره،رمز آن است که مطالب سوره،از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. ◀️ «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» در آغاز کتاب آسمانی،یعنی هدایت تنها با استعانت از او محقّق می شود. ◀️ «بِسْمِ اللّهِ» کلامی که سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا،با آن شروع می شود. ◀️ رحمت الهی همچون ذات او ابدی و همیشگی است. «اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ◀️ بیان رحمت الهی در قالب های گوناگون،نشانه ی اصرار بر رحمت است.(هم قالب«رحمن»،هم قالب«رحیم») «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ◀️ شاید آوردن كلمه رحمان و رحیم در آغاز كتاب، نشانه این باشد كه قرآن جلوه‏اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرینش و بعثت جلوه لطف و رحمت اوست. «الرّحمن الرّحیم» ◀️ همه ستایش ها برای اوست. «الْحَمْدُ لِلّهِ» ◀️ خداوند در تربیت و رشد هستی اجباری ندارد.زیرا حمد برای کارهای غیر اجباری است. «الْحَمْدُ لِلّهِ» ◀️ همه هستی زیباست و تدبیر همه هستی نیکوست.زیرا حمد برای زیبایی و نیکویی است. «الْحَمْدُ لِلّهِ» ◀️ دلیل ستایش ما،پروردگاری اوست. «الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» ◀️ رابطه ی خداوند با مخلوقات،رابطه ی دائمی و تنگاتنگ است. «رَبِّ الْعالَمِینَ» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه می کند و می رود،ولی مربّی باید هر لحظه نظارت داشته باشد.) ◀️ همه ی هستی،تحت تربیت خداوند یکتاست. «رَبِّ الْعالَمِینَ» ◀️ امکان رشد و تربیت،در همه ی موجودات وجود دارد. «رَبِّ الْعالَمِینَ» ◀️ خداوند هم انسان ها را با راهنمایی انبیا تربیت می کند،(تربیت تشریعی)و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش می دهد.(تربیت تکوینی)(رب العالمین) ◀️ مؤمنان در آغاز کتاب(قرآن)با نیایش به درگاه خداوند متعال، «الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» می گویند و در پایان کار در بهشت نیز،همان شعار را می دهند که «آخر دعواهم أن الحمدللّه ربّ العالمین» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #پنجاه_و_یکم تمرین #سی_دوم ✅#احسان به #همسایگان_وهمراهان 🌹🌹امام رضا(ع) نیز می فرماید: ♦️ «لیسَ مِنّا مَن لَم یأمَن جارُهُ بوائِقَهُ؛ 🔹♦️ از ما نیست کسی که #همسایه اش از شرّ او در امان نیست. ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶پرسش و پاسخ قرآنی🔶🔶 🔹🔹🔹 آيا زن،نصف مرد است؟ايا براي مرد قاتل يك زن،نصف ديه پرداخته شود - دلالت ايات قران در موضوع قصاص و دیگه چیست؟🔹🔹🔹 قسمت نهم: 🔸🔹🔸دلایل برابری زن و مرد در دیه و قصاص: (از ديدگاه آیت الله صانعی) الف) عدالت خداوند متعال از آیات قرآن استفاده می‏شود که سخنان و احکام خدا، حق و عادلانه است و در تکوین و تشریع نسبت به بندگان ظلم نکرده است. ✔تفاوت بین زن و مرد در قصاص و دیه و الزام اولیای زن به پرداخت نصف دیه مرد هنگام قصاص مرد در برابر زن، بدون مشروط کردن قصاص زن در برابر مرد به چنین شرطی، از نظر عرف، ظلم و مخالف حق و عدالت است و خداوند نه تنها چنین سخنی نمی‏گوید، بلکه این‏گونه حکم نمی‏کند. 🔶بنابراین زن و مرد در حقیقتِ انسانی و حقوق اجتماعی و اقتصادی از جمله قصاص و دیه با یکدیگر مساوی ‏اند و روایاتی که بین آنها در قصاص و دیه تفاوت می‏گذارد، مخالف کتاب است و این‏گونه روایات را طبق «اخبار رد» باید کنار گذاشت.🔶 ب) برابری همه انسان‏ها با یکدیگر: انسان‏ها در آیات و روایات، اعم از زن و مرد، بزرگ و کوچک، سفید و سیاه و عرب و غیرعرب، با هم در حقیقتِ انسانی برابرند و هیچ‏یک بر دیگری برتری ندارند. ج) صراحت آیات قصاص خداوند در قرآن کریم حکم قصاص بین زن و مرد را بیان فرموده است: «وَکَتَبْنَا عَلَیْهِمْ فِیهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَالاْءَنفَ بِالاْءَنفِ وَالاْءُذُنَ بِالاْءُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ؛ و طبق دستور اخبار رد، روایات مخالف قرآن را باید طرد کرد و از ترتیب اثر دادن به آن خودداری ورزید. د) حیات بودن قصاص خداوند در قرآن کریم می‏فرماید: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَوةٌ یَـآأُوْلِی الاْءَلْبَـبِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ . ای صاحبان خرد، برای شما در قصاص، حیات و زندگی است. شاید شما تقوا پیشه کنید». قصاص عبارت از رد به مثل است و رد به مثل در کشتن زن توسط مرد یعنی کشتن مرد بدون دادن چیزی به بستگان زن. بنابراین دادن نصف دیه مرد از سوی اولیای زن، زاید بر مقابله و خارج از قصاص قاتل در مقابل مقتول است و این ظلم بر زن مقتول می‏باشد. قرآن به طورکلی می‏فرماید:🔺 «قصاص موجب حیات است»🔻 و فرقی بین قصاص مرد در مقابل زن و مرد و قصاص زن در مقابل زن و مرد نیست.» و) روایات مخالف با روایات مشهور در مقابل روایاتی که مستند نظریه اجتماعی فقهاست، روایات مخالفی وجود دارد: روایت صحیح ابی مریم از امام باقر علیه ‏السلام درباره زنی است که مردی را کشته بود. امام در این رابطه فرمود: «تقتل ویؤدی ولیها بقیة المال؛کشته می‏شود و ولی او مابقی مال (دیه) را می ‏پردازد». روایت موثق سکونی از امام صادق علیه ‏السلام : « امیر المؤمنین علیه ‏السلام قتل رجلاً بامرأة قتلها انعمدا وقتل امرأة قتلت رجلاً عمدا؛ همانا امیر مؤمنان علیه ‏السلام مردی را کشت که زنی را به عمد کشته بود و زنی را کشت که مردی را به عمد کشته بود». روایت اسحاق ‏بن‏عمار از امام صادق علیه‏ السلام : «ان رجلاً قتل امرأة فلم یجعل علی علیه ‏السلام بینهما قصاصا والزمه الدیة؛ مردی زنی را کشت و علی علیه‏ السلام بین آنها به قصاص حکم نکرد و مرد را به پرداخت دیه الزام کرد». اگرچه مضمون این سه روایت متفاوت است، لیکن در مخالفت با روایات مستند نظریه فقهای شیعه در قصاص و دیه زن و مرد، متفق است. علاوه بر آن، در تعارض روایت سکونی با این روایات، ترجیح با روایت سکونی است؛ زیرا موافق آیات قرآن است. ز) ضعف اجماع اجماعی که فقهایی از جمله صاحب جواهر و صاحب ریاض ادعا کرده ‏اند، با توجه به عبارت محقق اردبیلی، سست و قابل نقض است. زیرا وی در مقام استدلال بر مسئله قصاص مرد در برابر زن با پرداخت نصف دیه مرد می ‏نویسد: «کأن دلیله الاجماع والأخبار» که بیانگر عدم جزم وی به حکم معروف در این مسئله به دلیل عدم جزم به اخبارو اجماع است. نقل از مقاله دیه و قصاص و تکلیف حکومت و حق زنان، نویسنده:محمدعلی جورکویه منبع: بازتاب اندیشه 1383 شماره 52 ادامه دارد: 📚📚📚جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: http://ytre.ir/qp5099 https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا؛ نفس کشیدنم همراه با عطر حضور ناب توست و من چقدر خوشبختم که در آغوش امن رحمت تو هستم سلام صبحتان پرازشادی و نشاط @quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا آیات و جملات ✅شما دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را ببخشد. نام خدا در سوره که حاوی مضامین اخلاقی و اجتماعی متعددی است،در آیه ۲۲ خداوند مسلمانان را به و چشم پوشی دعوت میکند.سپس میفرماید مگر شما دوست ندارید که خدا شما را ببخشاید؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۱﴾ مکارم: اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد از گامهاي شيطان پيروي نكنيد هر كس قدم جاي قدمهاي شيطان بگذارد (گمراهش مي‏سازد)، چرا كه او امر به فحشاء و منكر مي‏كند، و اگر فضل و رحمت الهي به سراغ شما نمي‏آمد احدي از شما هرگز پاك نمي‏شد ولي خداوند هر كه را بخواهد تزكيه مي‏كند و خدا شنوا و دانا است. وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۲۲﴾ مکارم: آنها كه داراي برتري (مالي) و وسعت زندگي هستند نبايد سوگند ياد كنند كه از انفاق نسبت به نزديكان و مستمندان و مهاجران در راه خدا دريغ نمايند، 👈آنها بايد عفو كنند و صرفنظر نمايند، آيا دوست نمي‏داريد خداوند شما را ببخشد؟ و خداوند غفور و رحيم است. https://goo.gl/o7sJtv 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش خبر #عصرانه_قرانی در شبکه قران سیما و مصاحبه با مولف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران"
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره ✴️ پیام های آیات ۳ و ۴ سوره از تفسیر نور ◀️ تدبیر وتربیت الهی،همراه محبّت و رحمت است.(در کنار کلمه«ربّ»،کلمه «رحمن»آمده است.) «رَبِّ الْعالَمِینَ اَلرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ◀️ همچنان که تعلیم نیازمند رحم و مهربانی است، «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ»تربیت و تزکیه نیز باید بر اساس رحم و مهربانی باشد. «رَبِّ الْعالَمِینَ اَلرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ◀️ رحمانیّت خداوند،دلیل بر ستایش اوست.«الحمدللّه...الرّحمن الرّحیم» ◀️ خداوند متعال،از جهات مختلف قابل عبادت است و ما باید حمد و سپاس او را به جا آوریم.به خاطر کمال ذات و صفات او که«الله»است،به خاطر احسان و تربیت او که «رَبِّ الْعالَمِینَ» است و به خاطر امید و انتظار رحم و لطف او که «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» است و به خاطر قدرت و هیبت او که «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» است. ◀️ قیامت،پرتوی از ربوبیّت اوست. «رَبِّ الْعالَمِینَ... مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» ◀️ قیامت،جلوه ای از رحمت خداوند است. «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
قابل توجه مخاطبان عزيز كانال قرآن‌پويان ✅✅ گروه و پستهاي : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی 🌹 شد. ♦♦ از انجا كه هدف اصلي و انس با قران به اموزه ها و مفاهيم والاي ان است ⬅⬅سال گذشته در اين ايام ،بر ان شديم تا همزمان با تدبر در قران و ارسال پستهاي مرتبط با تفسير و تدبر قران، ضمن تشكيل گروهي براي همفكري پيرامون عمل به پيام ها و تعاليم قراني، هر هفته يا هر دو هفته نيز بر يك موضوع اخلاقي و اجتماعي از دستورات قراني تمركز كرده،با ارايه ترجمه و تفسير خلاصه ايات مزبور و نيز احاديث مربوطه در كانال سعي كرديم گامي در جهت عملياتي كردن مفاهيم اخلاقي قران برداريم. ✅ ان شالله كه در ادامه اين مسير نيز در ذيل الطاف خداوندي و همراهي شما مخاطبان عزيز موفق باشيم. ✴ ازهمه دوستاني كه در اين زمينه پيشنهاد يا نظري دارند لطفا به نام كاربري زير پيام دهند @farpuy
هدایت شده از قران پویان
فهرست موضوعات مطرح شده در پست هاي ‌قرآني در يكسال اخير 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)عدم انتشار اخبار و پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) 19) 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) عدم با و مسخره کنندگان ایات خدا 27) از 28) و 29) و 30) حفظ و با ان 31) اجتناب از و از حقوق ديگران 32) به http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan