eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ آیات و جملات ✅ آداب سخن گفتن از منظر قران کریم 4⃣ سخن گفتن حکیمانه و نیکو در سوره نحل آیه ۱۲۵ خداوند روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند: 💠 ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۱۲۵ 🔸فولادوند: با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوه‏ اى] كه نيكوتر است مجادله نماى https://goo.gl/nc7VJS 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 🔹نکات فراز سوم آیات 33-17 : 1⃣ جرم و علت عذاب اصحاب باغ چه بود؟ در آیات فوق به چند شاخص رفتاری و اعتقادی آنها اشاره شده است: اراده و عزم جدی بر چیدن تمام میوه ها برای خود بگونه ای که به هیچ محروم و مسکینی ندهند. آیات 29 و28 نشان میدهد که آنها تصور و باور غلطی نسبت به خداوند هم داشته اند که بعد از این واقعه از آن پشیمان شده اند. با توجه به خود آیات این فراز و نیز فراز بعد،میتوان فهمید که آنها بر این باور بودند که هرچه تصمیم بگیرند و بخواهند، قادر به تحقق آن هستند (از جمله منع مساکین از میوه ها و برداشت همه محصول برای خود ) و خداوند و اسباب و عوامل در اختیارش خللی در تحقق خواستهای آنها وارد نمی کند. 2⃣ مشابهت این مثال با مکذبین و آیات فراز قبل چیست؟ باغداران 👈 اولا نمیخواستند به وظیفه خود در برابر محرومین و مساکین عمل کنند و مشابه سران مخالف پیامبر مناع للخیر بودند. 👈 ثانیا بر این باور بودند که اختیاردار کامل میوه ها و قدرت مادی خود هستند و میتوانند سایرین را محروم کنند،برای خداوند قدرتی قایل نبودند در اداره امور عالم و جلوگیری از تحقق اراده آنها، اما خداوند با این عذاب، جلو استفاده آنها از امکانات مادیشان را گرفت و خودشان محروم شدند و فهمیدند در گمراهی بوده اند. خداوند با این مثال به آنها و پیامبر و یارانش متذکر شد که 👈اولا همه چیز عالم دست اینها نیست و اراده خدا میتواند فوق اراده و محاسبات مادی مکذبین مالدار ظاهر شود. 👈ثانیا همانگونه که باغداران بعد از این واقعه و عذاب دنیوی فهمیدند که در گمراهی بوده اند (آیه 26)،مخالفان پیامبر هم بعد از وقوع عذاب دنیوی پیش رویشان،به اشتباه و گمراهی خود معترف خواهند شد.( آیه 5و7) 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://bit.ly/2PgHog7 🔸💢🔸💢🔸🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅‌موضوع: دادن و 🔶 و 🌹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ♦شهادَةُ الذي يَسألُ في كَفِّهِ تُرَدُّ . ♦🔹 كسى كه دست دراز مى كند ، پذيرفته نيست . 📚( بحار الأنوار : ۱۰۴ / ۳۱۷ / ۱۵ . ) 👈 با توجه به اين روايت،آيا كساني كه شغلشان در دادگاه ها و محاكم مختلف است (با در يافت وجه از يكي از طرفين دعوا) است؟😔 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: از منظر قرآن و اسلام: 🔴 آیا حجیت دارد؟ 🔴کجا و در چه مواردی باید از استخاره استفاده کرد؟ ☑️قسمت آخر: ✴️استخاره در نهج البلاغه: 🔶🔹🔶 منظور حضرت علي از اينكه زياد استخاره كن،چيست؟ ✅دستور امیرالمؤمنین(ع) این است که " وَ أَكْثِرِ الِاسْتِخَارَة" یعنی زیاد استخاره کن! ✴️استخاره یک معنای لغوی دارد که به معنی طلب خیر کردن است. اما امروزه در جامعه استخاره با قرآن و یا با تسبیح رواج دارد. ✳️ استخاره در کلام حضرت، همان استخاره به معنی لغوی آن است یعنی از خدا طلب خیر کن تا خدا نیز مسیر خیر را به تو نشان دهد. ✅البته ائمه(ع) برای دعای استخاره و طلب خیر کردن از خدا راهنماییهایی کرده‌اند. از آن جمله فرموده‌اند برای استخاره نمازی خوانده شود و توجهی پیدا شود، سپس از خدا طلب راهنمایی و خیر کرد. استخاره در واقع همین است و چیزی به عنوان استخاره با قرآن یا تسبیح وجود نداشت. انسان باید مثلا همان دعای صحیفه سجادیه یا دو رکعت نماز را بخواند، بعد از آن هرچه به دلش افتاد، همان کار را انجام دهد. در واقع پاسخ خدا درباره خوب یا بد بودن کارها، همان است که بعد از این نماز و دعا در قلب انسان خطور می‌کند. ❇️مرحوم شهید مطهری قائل است که مراجعه مردم به روحانیت برای گرفتن استخاره را نباید به دین نسبت داد بلکه این مطلب یک امر تجربی است. برخی انسانها چنین کاری کرده‌اند و به نتیجه هم رسیده‌اند. لذا با خدا اینطور قرار می‌گذارد که اگر کار مورد نظر خوب است، دانه‌های تسبیح اینطور باشند، اگر بداست، دانه‌ها اینطور بیاید. پس این مطلب یک قرار شخصی با خداست و اعتقاد دارد که خدا بر اساس همین قرار پاسخ می‌دهد. در نتیجه این شخص می‌تواند به این تجربه خود نه به عنوان یک امر دینی، بلکه به عنوان یک امر تجربی عمل نماید. ✅آنچه که امیرالمؤمنین(ع) درباره استخاره و زیاد کردن فرموده است مربوط به همین نوع و طلب خیر کردن است از جلسات شرح نهج البلاغه استاد سروش محلاتي 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 👇👇 https://b2n.ir/qp5092 https://eitaa.com/quranpuyan
⁠⁣ فرازهایی از (عج) ✨اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَة ....وَ ✨وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ ✨وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ ✨وَ عَلَى الرَّعِيَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ 💫خدایا روزیمان بفرما توفیق فرمان بری را ....وَ 💫و تفضل فرما بر اسیران آزادی و راحتی 💫بر حاکمین دادگستری و دلسوزی 💫و بر زیردستان انصاف و خوش‌رفتاری را کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا