eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین : ✅✅موضوع: ◀️خداوند درسوره زمر می فرمایند : 🔶قُلْ يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى‌ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ «53»زمر 🔹🔸بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده‌ايد! از خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه‌ى گناهان را مى‌بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.» 👈نکته ها در تمام كلمات اين آيه و مهر الهى نهفته است. 🔸1. خداوند همه را بنده‌ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است. «عِبادِيَ» ♦♦2. از رحمت، حرام است. «لا تَقْنَطُوا» 🔸3. رحمت او محدود نيست. «رَحْمَةِ اللَّهِ» ( «رَحْمَةِ اللَّهِ» به جاى «رحمتى» رمز جامعيّت رحمت است، چون لفظ «اللَّهِ» جامع‌ترين اسم اوست). 🔸4. وعده‌ى قطعى است. «إِنَّ اللَّهَ» 🔸 5_خدا بسيار بخشنده و رحيم است. «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» 💫💫تفسیر نور 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن شده است؟ ❓ برخي جملات و آیات در يك سوره يا چند سوره از قرآن بخاطر چيست؟ 🔴قسمت اول: در پاسخ به چرایی تکرار برخی موضوعات ، ایات ،داستانها و شخصیت ها می توان به دلایل زیر اشاره نمود 1 ـ تكرار يكي از فنون فصاحت و بلاغت است . غرض عمده از آن است. گوستاولين در كتاب «آراء و معتقدات» مي‌گويد: هر كس لفظ يا ساختاري را پيوسته تكرار كند، آن را تبديل به عقيده مي‌كند.» و براي دست يابي به اين نتيجه، قرآن ، يك معني را، به شيوه ديگر به مقتضاي حكمت تكرار مي‌كند» ✳ فراء يكي از بزرگان ادبيات عرب در اين باره مي نويسد: « قرآن به لغت عرب و به شيوه محاوره‌اي آنان نازل شده است. و از عادت قوم و ادبیات عرب تكرار كلام، براي تأكيد و فهماندن مطلب، مي‌باشد. به عنوان نمونه در تأييد مطلب ديگران مي‌گويند: « بله! بله!» و در ردّ آن مي‌گويند: « نه! نه!» از آن جايي كه قرآن كتاب هدايت است، نه كتاب علمی یا کتاب قانون يا ... و عمومي جز با تكرار مطالب با بيانات گوناگون امكان ندارد، بنابراین در آن تكرار وجود دارد. چنان كه برخی مفسرین ‌نوشته اند: « تكرار در قرآن كريم از آن روست كه قرآن كتاب نور و هدايت است و در مقام لازم است مطلب واحد، در هر مناسبت، با زباني خاص ادا شود، تا ويژگي داشته باشد؛ بر خلاف كتب علمي كه هر مطلب، تنها در يك جا بيان مي‌شود و تكرار آن سودمند نيست. سرّ لزوم تكرار در كتاب هدايت، آن است كه، شيطان و نفس امّاره كه عامل ضلالت و عذابند، پيوسته به اضلال ( گمراه كردن آدمي مشغولند، و كار آنها گر چه گاهي كم مي‌شود، ليكن ترك نمي‌شود، از أين رو تكرار ارشاد و هدايت نيز ضروري است.» 2ـ دلایل تکرار های قرآنی قرآن براي آسان شدن فهم حقایقش ، از مثل و قصه استفاده كرده است ؛ و قصه‌‌هاي حقيقي را به صورت گزينشي ، و با بهترين شيو‌ه‌ها ، با هدف اصلي درس آموزی و عبرت گيري ، بيان كرده است؛ و هر قصه‌اي یا به عبارت بهتر تاریخی را كه آموزه ها و عبرت های بيش‌تري دارد، بیشتر تكرار كرده است؛ از اين رو قصه‌هاي (ع) بيش‌تر تكرار شده است. 3ـ نکته مهم تر از همه، این است که تكرار در قرآن به دلیل اهداف گوناگون مي‌باشد؛ مطالب و قصه هاي قرآن در هر جا به دلیل یا علت و هدفی ویژه، تكرار شده است. به عنوان نمونه آية مباركة «فبأي آلاء ربكما تكذبان » در سورة ، به طور بي نظيري، 31 بار ذكر شده است که در روزهای آتی به ان می پردازیم ✒ دکتر حمید فغفور مغربی ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/682448 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده " فرازی از دعای روز یکشنبه " @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ منظور از غلظت در برابر دشمنان چيست؟ هم نظامي هم فكری، فضای فكر و انديشه، حقيقی است نه مجازی يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً سوره توبه آيه ۱۲۳ وليجدوا فيكم غلظه: اگر شما مثل کوه باشيد در داشتن اسلحه؛ ولی مثل کوه نباشيد در مسئله برهان، نفوذناپذير هستيد. اگر چهار تا شبهه از هِگِل و کانت و اين طرف و آن طرف آمده و حوزه و دانشگاه نتواند پاسخ بدهد که ﴿وَ لْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً﴾ نيست! اگر با شبهه آمد که بدتر از جنگ است! اگر با آن فضای حقيقی ـ حقيقی يعنی حقيقی! ـ مبادا بگوييم که اين فضا فضای مجازی است، اين فضا فضای حقيقی است. وقتی فکر، انديشه، انگيزه، دليل، برهان مي آيد فضا فضای حقيقی است. هيچ کس خيال نکند و نگويد اين فضا فضای مجازی است. اينکه بيشتر از فضای با سيم قدرت اثر دارد کجايش مجاز است؟ آنجا که فکر و انديشه را به هر وسيله که بخواهد منتقل ميکند و تسخير ميکند کجايش مجاز است؟ نفوذناپذيری تنها از راه مرز زمينی نيست، مرز زمينه هم مطرح است؛ بايد حوزه های شما، فضای دانشگاهی شما، فضای جوانهای شما طوری باشد که اينها هر شبهه ای که ديدند بتوانند پاسخ بدهند. آيت الله جوادی آملی : تفسير آيه آخر سوره فتح https://cutt.ly/1tgQty4 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
ر♻️♻️♻️ :تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول با توجه به اتمام تدبر در سوره هاي مرحله چهارم، مروري كوتاه بر درس سوره هاي مراحل قبل خواهيم داشت. 🔍مروری بر درس و نکات مهم سوره های : 💦سوره ،نخستین سوره کامل است. یعنی پس از آغاز وحی به پیامبر با "اقرا " (۵ آیه نخست سوره علق) ،رسالت و ماموریت پیامبر با ابلاغ "قل:بگو" آغاز شد. ✨در ایات نخست سوره علق ،توصیفی کوتاه از رب پیامبر ارایه شد(ربک الذی خلق،ربک الاکرم ،الذی علم بالقلم) . درسوره توحید این« رب »را با نام« الله» و بطور خیلی خلاصه اما متمایز از عقاید مخاطبان پیامبر با صفات «احد و صمد »معرفی میکند 💦سوره بیان می کند که در سرشت انسان،قابلیت فجور و تقوی وجود دارد. رستگاری انسان در تقوا و تزکیه نفس و خسران او درپوشاندن گوهر نفس با گناه است. 💦سوره شروع تبلیغ پیامبر را با تذکر به افراد مستعد ابلاغ می کند و میفرماید👈 ای پیامبر با پشتوانه برخورداری از حمایتهای رب والای خود، به افراد مستعد تذکر بده که رستگاری در تزکیه نفس با محوریت توجه به رب است . ❗️شرط ذکر رب و عبادت (نماز)برای فلاح ،به شرط تزکیه که در سوره شمس آمده بود،اضافه شد. این مطلب،در کتب انبیای قبل هم بوده ( از اینرو،تذکر و یاداوری لازم است) و پیام پیامبر،جدید و عجیب نیست. ♻️شرط تذکردادن ،نافع بودن ان است.(با توجه اینکه ابتدای رسالت است) در این مرحله پیامبر موظف به تذکر به افراد مستعد (خداباور)که احتمال پذیرش میداده ،بوده است و این امر با انچه که در تاریخ اسلام به دوران دعوت مخفی نامیده شده،تطابق دارد. ❗️.هم چنین خبر میدهد که افراد شقی بدلیل ترجیح دنیا بر اخرت،از تذکر تو رو گردانی می کنند.اولین اشاره به اخرت و نار.🔥 💦در سوره ،موضوع خسران وفلاح انسانها ادامه یافته و میفرماید انسانها در خسران اند مگر آنکه واجد این ۴ مشخصه باشند: 🌿ایمان به حقایق وعمل صالح وتوصیه به حق وصبر خسران انسان(نوع انسانها) ناشی از کاسته شدن مستمر از سرمایه عمر انهاست.😔 ❗️ هر روز از زندگی موقتی آنها در دنیا که هم اصلی انها را بخود اختصاص داده،کاسته شده و یک قدم به موطن اصلی و حیات جاوید خود (والاخره خیر و ابقی:سوره اعلی) نزدیک میشوند درحالیکه هیچ توشه ای مهیا نکرده اند.😔 💦درس سوره عبارت است از: نا باوری و غفلت از قیامت،موجب مال دوستی شدید انسان و ناسپاسی نسبت به پرودگار میشود. 💦درس سوره نکوهش از افزون طلبی مادی مستمر انسانها که ریشه در عدم یقین به اخرت دارد.میباشد (مشابه سوره عادیات) لذا در ادامه بطور خلاصه به موضوع قیامت اشاره میکند. 💦درس سوره :اشاره به حوادث آغاز قیامت (زلزله عظیم و بعث مردگان)و ارایه همه اعمال انسانها از خیر و شر 💦درس سوره :در عرصه هولناک قیامت، سرنوشت خوب و بد انسانها با توجه به ارزش اورده ها و اعمال دنیوی انها تعیین خواهد شد. (توضیح بیشتر از نتیجه خیر و شر در زلزال) ادامه دارد.. 🖌سيدكاظم فرهنگ https://goo.gl/R1qHtu جهت مطالعه مشروح درس و نكات سوره ها به لينك زير مراجعه نماييد: https://goo.gl/EBmTfB 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن شده است؟ ❓ برخي جملات و آیات در يك سوره يا چند سوره از قرآن از جمله آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» بخاطر چيست؟ 🔴قسمت دوم "اصل سوال غلط است و قرآن مطلب تکراری ندارد قرآن 114 سوره است و سوره ها «واحد سخن» هستند در این مجموعه سوره ها هر سوره به مقتضای نیاز جامعه مخاطب نازل شده و تقریبا تمام سوره ها ، اعم از کوچک و بزرگ پیامهای اصلی رسالت (توحید-معاد-حقانیت رسول) را دارد یعنی در این 114 سوره ، این سه پیام اصلی وجود دارد هر سوره یک واحد سخن است و لذا در داخل سوره تکرار وجود ندارد 👈قرآن مجموعه 114 سوره است و اگر کسی بگوید مطالب قرآن تکراری است سخن او دلیل بر قرآن ناشناسی اوست و سخن چنین کسی مانند این است که کسی بگوید در دفتر شعر فلان شاعر مفهوم مثلا عشق تکرار شده است ، در دفتر شعر هر شعر یک واحد مستقل سخن است در قرآن نیز هر یک واحد مستقل سخن است ، اسمش هم رویش است : «سوره» (چهار دیواری) و داخل سوره مطلب تکراری وجود ندارد . ✅«فبای آلاء . . » سوره رحمان و «لقد یسرنا القران للذکر. . » سوره قمر و «ان فی ذلک لآیه . . » سوره شعراء از باب تکرار نیست بلکه از باب جلب توجه و تاکید است و کارکردی شبیه «ترجیع بند» در اشعار دارد" 🖌اقای جمال گنجه ای ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/682448 @quranpuyan
🌿 آرامش یعنی ... نگاه به گذشته و شکر خدا نگاه به آینده و اعتماد به خدا نگاه به اطراف و جستجوی خدا نگاه به درون و دیدن خدا 🌷 سلام صبحتون بخیر روزتون سرشار از آرامش @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ در حال مستی به نماز نزدیک مشوید تا اينكه بدانيد چه می گوييد در سوره آيه ۴۳ خداوند از نزديك شدن به نماز در حالت مستي نهي كرده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ هان ای کسانی‌که ایمان آوردید! در حال مستی به نماز نزدیک مشوید،تا زمانی که بدانید چه می‌گویید در تفسير فرقان چنين آمده است: 👈"بر طبق احاديثى مراد از «سكارى» در اين آيه چهار مستى است: «مستى شراب، مستى مال، مستى خواب، و مستى فرمانراويى» و هر كدام از اين مستيها اگر به حدى برسد كه مَست نفهمد چه مى گويد موجب حرمت نماز است، پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد: «اگر كسى از شما در حال نماز خوابش گرفت، بايد نماز را تمام كند و بخوابد، تا وقتى كه بداند چه مى گويد 👈" لا تقربوا الصلاة" دو قرب و نزديكى به نماز است: ۱- خود نماز ۲- جايگاه ويژه نماز، كه در صورت مستى تا حدى كه نمى دانيد در محضر حق چه مى گوئيد، نه تنها حق نزديك شدن و ورود به نماز را نداريد، بلكه حق وارد شدن در مسجد را نيز نداريد 👈" حتى تعلموا ما تقولون" تا اينكه بدانيد چه مى گوئيد، سخنانتان از اذكار نماز است، يا غير نماز، كه نمازگزار بايد بداند الفاظ نماز را درست ادا مى كند، و لازم نيست معانى آنها را هم بداند، زيرا در اينصورت بايد مى فرمود" حتى تعلموا معانى ماتقولون" و بسيارى از مسلمانان غير عرب معانى الفاظ نماز را نمى دانند. و نمازشان درُست است. 👌اين آيه در زمينه اى نازل شد كه يكى از ائمه جماعات در حال مستى نماز مى خواند و بجاى" لا اعبد ماتعبدون" گفت" اعبد ما تعبدون"، در هر صورت اولين مرحله جواز نماز براى مست لايعقل اين است كه بداند چه مى گويد، و اين سئوال كه چگونه شخصى در زمان رسول اللَّه صلى الله عليه و آله در حالت مستى نماز جماعت مى خوانده؟ پاسخش اين است كه اين يك خودسرى از اين امام جماعت بوده، و برخلاف شرع مست شده و بر خلاف شرع امامت جماعت كرده، زيرا اصولًا مستى بر حَسَب آياتى قرآنى و چهارده آيه توراتى و چهار آيه انجيلى و آياتى ديگر از ساير كتب آسمانى، و بر مبناى دليل محكم عقلى در كل شرايع ربانى حرام بوده، گرچه در تبيين اين حرمت قرآن سياست گام به گام را پيموده است. 👈و اگر كسى پيش از مستى طهارت داشت، ديگر پس از بر طرف شدن مستى نيازى به تجديد طهارت ندارد، زيرا اينجا از شروط صحت نماز، علم به الفاظ نماز است، و اين مانع مستى موقتى بود، كه هنگام بر طرف شدن آن اجازه نماز همچنان باقى است. آرى اگر مستى بگونه اى باشد كه انسان را همچون حالت كلى خواب از ادراك دور مى كند، اين هم حدث است، و برطرف شدن آن نياز به وضو دارد، لكن هر مستى اينگونه نيست، زيرا در حالت خواب كلى اعمال اختيارى سلب مى شود، اما در حالت مستى هميشه اينگونه نيست. 👌اين" لا تقربوا الصلاة" و نه «لا تصلوا» حتى از نزديك شدن به نماز كه انجام مقدمات آن است شخص مست را منع كرده، زيرا چنانكه مست، الفاظ نماز را تشخيص نمى دهد شرايط آن را نيز نمى فهمد، كه ممكن است باحالت نجاست ياحدث يا لباس و مكان غصبى يا با ساير موانع مشغول نماز گردد و اين خود حرمتى مضاعف است. https://cutt.ly/Dtg3TKv 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ 🔍 مروری بر درس و نکات مهم سوره های : بخش دوم موارد تکرار شده در این مرحله: 1️⃣ توجه و شکرگزاری واقعی و همیشگی از رب یکتا 💫 (اقرا باسم رب،سبح اسم رب،ذکر اسم رب،بنعمت ربک فحدث،لربه لکنود) 2️⃣ شرایط کلی و خسران انسانها 💫(افلح من زکیها،افلح من تزکی،خاب من دسیها،لفی خسر،) 3️⃣ برتری زندگی که کیفیت ان تابع اعمال دنیوی انسانهاست. 💫(اخره خیر و ابقی،للاخره خیر لک من الاولی،فمن ثقلت موازینه فهو فی عیشه راضیه،ومن یعمال مثقال ذره شرا یره) 4️⃣ نکوهش از شدید که ریشه در عدم باور به قیامت دارد 💫.(توثرون الحیاه الدنیا،لحب الخیر لشدید،الهاکم التکاثر) 5️⃣ اشاره بسیار کوتاه به حوادث هولناک مقارن با قیامت و حشر (تکرار یومئذ و حوادث آن روز) ♻️♻️این و پیام ها،اصول کلی سعادت فردی و اجتماعی انسانها در هر عصر و مصری را فراهم میکند. 👌❗️اصولی فرامکانی و فرازمانی که مستقل از اداب و رسوم مخاطبان عصر نزول است ومیتوان این سوره ها واین مرحله را عصاره کل نامید. و سایر سوره های را توضیح و تبیین بیشتر این اصول و نیز نحوه مواجهه با واکنش ها و عکس العمل های افکار و افراد مختلف با پیام وحی دانست. 💢توصیف کلی مرحله اول :اماده سازی پیامبر و نزول پایه🔻 🎯( اتکای مستمر به رب یکتا،بیان کلی مسیر فلاح و خسران انسان ،وجود آخرت و ترجیح ان بر دنیا، وجودحساب وکتاب و دودسته شدن انسانها در اخرت براساس اعمال دنیا، و نکوهش مال دوستی) 📣روش تبلیغ:تذکر به افراد مستعد سيدكاظم فرهنگ https://goo.gl/R1qHtu جهت مطالعه مشروح درس و نكات سوره ها به لينك زير مراجعه نماييد: https://goo.gl/EBmTfB 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
✅✅✅✅💢💢💢💢💢با سلام به مخاطبان عزیز کانال در صورتیکه در خصوص محتوا و ساعت کانال در سال جدید پیشنهادی دارید لطفا به نام کاربری زیر پیام دهید @farpuy
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین : ✅✅موضوع: 💫💫حدیث قدسی 🔶 :خداوند متعال فرمود: 🔶🔸أهلُ طاعَتي في ضِيافَتي، و أهلُ شُكري في زِيادَتي ، و أهلُ ذِكرِي في نِعمَتي ، و أهلُ مَعصِيَتي لا اُويِسُهُم مِن رَحمَتي ؛ إن تابُوا فأنا حَبيبُهُم ، و إن دَعَوا فَأنا مُجِيبُهُم . 👌💫🔶 فرمانبردارانِ از من در ميهمانى من هستند، و سپاسگزارانِ از من در فزايندگى من، و ياد كنندگانِ من در نعمت من، و نافرمانانِ خود را از رحمتم نمى گردانم. اگر توبه كردند، من دوست آنها هستم و اگر [مرا] خواندند، جواب گويشان هستم .  📚( بحار الأنوار : ۷۷/۴۲/۱۰ ) 🌸🍃 🍃🌸🍃 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓چرا برخی از موضوعات، اسامی و آیات در قرآن شده است؟ ❓ برخي جملات و آیات در يك سوره يا چند سوره از قرآن از جمله آیه «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» بخاطر چيست؟ 🔴قسمت سوم: در خصوص تكرار ايه فباي الاء ربكما تكذبان در سوره الرحمان ،نكات جالبي از مقاله تحلیل گفتمانی سوره (مبتنی بر الگوي تنشی) نوشته حدیث شریفی؛فؤاد نجم الدین منتشر شده در دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن / شماره پنجم ارايه ميشود: در گفتمان سوره الرحمن آیه فباي آلاء ربکماتکذبان عامل تحریک حسی انسان به عنوان سوژه حسی- ادارکی و به عنوان مهمترین عنصر حسی- ادراکی حضور دارد. این آیه به طور پی درپی در سوره تکرار میشود. همه انواع تکرار در قرآن حاوي قصد و غرض خاصی میباشد، که تاثیر کلام را در جان شنونده می افزاید، خصوصا در این سوره تکرار لفظ و معانی آیه«فبا ي الاء ربکما تکذبان» نه تنها ملال آور نیست، بلکه شخصیت خفته آدمی را دگرگون میسازد. تکرار پی در پی این آیه در سوره به گفتمان سوره ضرب آهنگ خاصی را بخشیده است. یکی از ابزارهاي ایجاد حساسیت در مخاطب ضرب آهنگ است. ضرب آهنگ نوع حرکت و میزان تاثیر بر مخاطب را در جریان حسی_ادراکی و فضاي تنشی تعریف مینماید. ریتم و آهنگ و نقاط فشار در فرآیند گفتمان، تغییرات تنشی را مشخص میکنند. 👈بحث ریتم و آهنگ کلام را میتوان در تکرار آیه فباي آلاءربکما تکذبان در سوره الرحمن که نمودي از کلام است، دید. وجود این آیه باعث ایجاد و ضربآهنگ تند و یکنواختی در گفتمان سوره میشود که باعث موضوع سوره الرحمن (رحمانیت خدا و تذکر و یادآوري نعمتها) در ذهن و دل مومنان راستین میگردد. ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/682448 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَعُوذُ بِالله ِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّی به خداوند پناه می برم از شرّ نفسم چه نفس همانا به زشتی بسيار فرمان می دهد جز آنكه پروردگارم رحم كند. بخشی از دعای روز سه ‌شنبه @quranpuyan