eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام ✅✅ با آرزوی قبولی طاعات و عبادت شما و انس بیشتر با قرآن 🌹🌹🌹 شما هم به گروه " " ملحق شوید تا -به خواندن آیات ترغیب شوید و دیگران را هم تشویق نمایید. - نکات مفهومی جالب آیات را که به ذهنتان میرسد با دیگران باشتراک بگذارید - از نکات همان جزء روزانه که سایر اعضای گروه باشتراک میگذارند نیز بهره مند شوید ✅ لطفا براي ساير علاقه مندان هم نماييد.🙏 👈👈 لينك گروه https://t.me/taqarrob99
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ : از منظر قرآن: ايا در قران اعداد 9 و13 سال براي دختران و پسران ذكر شده است؟ قسمت اول در ایات قرآن به ابعاد مختلفی از بلوغ انسان اشاره شده است. از جمله فقهایی که ابعاد مختلفی برای تعریف کرده است، مرحوم آیت الله صادقی تهرانی است که در رساله خود این گونه آورده است: - "بر پايه ى آيه ى «و اوحِىَ الَىَّ هذا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ ...» (سوره ى انعام، آيه ى 19) شريعت قرآنى ويژه ى تمامى بالغان و مكلفان است، و نخستين گام بلوغ و رسايى، دريافتى ساده و پذيرا از پايه هاى عقيدتى اسلام است به اندازه اى كه مسئوليت آور باشد. و اين بلوغ و رسايى از نظر روحى و جسمى مراحلى گوناگون دارد: مسأله ی 25- مرحله ى نخستين احكام بلوغ، رسايى و پذيرش الزامى عقلى براى و مانند آن است، كه زيربناى تمامى عبادات و ارتباطاتِ بندگى در برابر حضرت اقدس الهى است. و همان رشد عقلى شناخت خداى تعالى و دين براى انجام نقطه ى نخستين احكام اسلامى كافى است. مسأله ی 26- ميانگين بلوغ در مورد نماز و مانندش- از تكاليف عقلانى- براى پسر و دختر نوعاً از آغاز ده سالگى است، زيرا به گونه اى همسان و همپايه در جو ايمانى عقيده ى ايمانى را آغاز مى كنند، چنان كه رواياتى هم در اين زمينه وارد شده است. مسأله ی 27- مرحله ى دوّم بلوغ، بلوغِ براى است كه معيار آن توانايى جسمى، و ميانگينش براى هر دوى پسر و دختر، سيزده سالگى است، و توانايى جسمى دختر اگر كم تر از پسر نباشد، بيشتر هم نيست، و دست بالا برابرند. و در رواياتى هم سن معمولى بلوغ هر دو را- براى روزه- سيزده سالگى ذكر فرموده اند بنابراين اين خود تحميلى ناروا بر دختران است كه شش سال پيش تر از پسران روزه بگيرند! بنابراين نظرات و فتاوا نه سال براى دختران و پانزده سال براى پسران هيچ گونه پايه و اساسى ندارند. مسأله ی 28- سومين مرحله ى تكليف، بلوغ براى است كه ميزان آن، توان زناشويى است. و در اين مرحله نوعاً دختران زودتر از پسران بالغ مى شوند. و بلوغِ جسمى و جنسى در دختران تقريباً يكسان است. مسأله ی 29- مرحله ى چهارم، بلوغ است كه نوعاً پسران از دختران جلوترند، زيرا رشد و زمينه ى تلاش اقتصاديشان قهراً بيشتر است، به ويژه براى پرداخت حقوق شرعيه، حجّ، عمره و ساير عباداتى كه نياز مالى دارند. مسأله ی 32- معيار نشيب و فراز بلوغ در تمامى مراحل آن، عقلى سپس بدنى يا جنسى يا مالى و يا اجتماعى است." در قسمتهای بعد به آیات قرانی مرتبط با موضوع بلوغ خواهیم پرداخت. ادامه دارد. https://v.ht/bolough @quranpuyan
فراز هایی از 🔶اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی یجِیبُنِی حِینَ أُنَادِیهِ وَ یسْتُرُ عَلَی كلَّ عَوْرَةٍ وَ أَنَا أَعْصِیهِ وَ یعَظِّمُ النِّعْمَةَ عَلَی فَلا أُجَازِیهِ فَكمْ مِنْ مَوْهِبَةٍ هَنِیئَةٍ قَدْ أَعْطَانِی وَ عَظِیمَةٍ مَخُوفَةٍ قَدْ كفَانِی وَ بَهْجَةٍ مُونِقَةٍ قَدْ أَرَانِی فَأُثْنِی عَلَیهِ حَامِدا وَ أَذْكرُهُ مُسَبِّحا 🔶الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا یهْتَك حِجَابُهُ وَ لا یغْلَقُ بَابُهُ وَ لا یرَدُّ سَائِلُهُ وَ لا یخَیبُ [یخِیبُ] آمِلُهُ 🔶الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی یؤْمِنُ الْخَائِفِینَ وَ ینَجِّی [ینْجِی] الصَّالِحِینَ [الصَّادِقِینَ] وَ یرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفِینَ وَ یضَعُ الْمُسْتَكبِرِینَ وَ یهْلِك مُلُوكا وَ یسْتَخْلِفُ آخَرِینَ 🔶وَ الْحَمْدُ لِلهِ قَاصِمِ الْجَبَّارِینَ مُبِیرِ الظَّالِمِینَ مُدْرِك الْهَارِبِینَ نَكالِ الظَّالِمِینَ صَرِیخِ الْمُسْتَصْرِخِینَ مَوْضِعِ حَاجَاتِ الطَّالِبِینَ مُعْتَمَدِ الْمُؤْمِنِین 🔶َ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی مِنْ خَشْیتِهِ تَرْعَدُ السَّمَاءُ وَ سُكانُهَا وَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَ عُمَّارُهَا وَ تَمُوجُ الْبِحَارُ وَ مَنْ یسْبَحُ فِی غَمَرَاتِهَا. 💫 سپاس خدای را كه اجابتم می‌كند آنگاه كه صدایش می‌زنم، و هر زشتی را بر من می‌پوشاند و من از او نافرمانی می‌كنم، و او نعمتش را بر من بزرگ می‌گرداند، پس من او را شكر نمی‌كنم، چه بسیار موهبت‌های گوارایی كه به من عطا فرمود، و حوادث وحشتناكی كه مرا از آسیب آن‌ها كفایت نمود، و چه بسیار خرّمی دلنشینی كه به من نمایاند، او را سپاس‌گویان ستایش می‌كنم، و تسبیح‌گویان یادش می‌كنم، 💫 سپاس خدای را كه پرده‌اش دریده نگردد، و در رحمتش بسته نشود، و پرسنده‌اش ردّ نگردد، و آرزومندش نومید نشود. 💫سپاس خدای را كه هراسندگان را ایمنی بخشد، و شایستگان را نجات دهد، و ناتوان شمردگان را به رفعت رساند، و متكبّران را به خاك اندازد و پادشاهانی را نابود نماید، و دیگران را جانشین آنان سازد، 💫 سپاس خدای را كه درهم شكننده گردنكشان، نابودكننده ستمكاران، دریابنده گریختگان، كیفردهنده ستمگران، فریادرس دادجویان، حاجت‌بخش خواهندگان، تكیه‌گاه مؤمنان است. 💫سپاس خدای را كه از خشیتش آسمان و ساكنانش غرّش كنند، و زمین و آباد كنندگانش بلرزند، و دریاها و هركه در اعماقش شناور است موج زنند 💢💢 @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ 🔹واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین 🔹واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین. 🔸خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان 🔸وقرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته وفرمانبردارت 🔸وقرار بده مرا در این روز ازدوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان. https://telegram.me/quranpuyan
💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز پنجم : جزء (قسمت اول) جزء پنجم قران آیات ۲۴ تا ۱۴۷ سوره را شامل میشود که عمده آیات ان بر احکام خانوادگی و اجتماعی و نیز نکوهش رفتار منافقان تمرکز دارد. ✅ ۱- آداب و احکام اجتماعی و اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد اموال همديگر را به ناروا مخوريد مگر آنكه داد و ستدى با تراضى يكديگر از شما [انجام گرفته] باشد و خودتان را مكشيد زيرا خدا همواره با شما مهربان است {۲۹} و خدا را بپرستيد و چيزى را با او شريك مگردانيد و به پدر و مادر احسان كنيد و در باره خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و همسايه نزدیک و همسايه دور و دوست همنشين (همراه،همکار..) و در راه‏مانده و بردگان خود [نيكى كنيد] كه خدا كسى را كه متكبر و فخرفروش است دوست نمى‏دارد {۳۶} خدا به شما فرمان مى ‏دهد كه سپرده‌ها (امانت) را به صاحبان آنها رد كنيد و چون ميان مردم داورى مى‏كنيد به عدالت داورى كنيد در حقيقت نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن پند مى‏ دهد خدا شنواى بيناست {۵۸} هرکه سبب کار نیکویی شود (در آن مشاركت كند) هم او نصیبی کامل از آن بَرَد، و هرکه وسیله کار قبیحی گردد از آن سهمی بسزا خواهد یافت، و خدا بر همه چیز مراقبی تواناست. {85} و چون به شما درود گفته شد (تحیتی داده شد) شما به [صورتى] بهتر از آن درود گوييد يا همان را [در پاسخ] برگردانيد كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است {۸۶} و هيچ مؤمنى را نسزد كه مؤمنى را جز به اشتباه بكشد و هر كس مؤمنى را به اشتباه كشت بايد بنده مؤمنى را آزاد و به خانواده او خونبها پرداخت كند مگر اينكه آنان گذشت كنند ۹۲ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد پيوسته به عدالت قيام كنيد و براى خدا گواهى دهيد هر چند به زيان خودتان يا [به زيان] پدر و مادر و خويشاوندان [شما] باشد اگر [يكى از دو طرف دعوا] توانگر يا نيازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است پس از پى هوس نرويد كه [درنتيجه از حق] عدول كنيد و اگر به انحراف گراييد يا اعراض نماييد قطعا خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است {۱۳۵} https://v.ht/joze5
💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز پنجم : جزء (قسمت سوم) تذکراتی به و همه مردم: ایات 105 تا 115 1-هر کس مرتکب گناه و ظلمی گردید ، با استغفار از خداوند،خود را مورد آمرزش قرار دهد. اگر استغفار نکرد (به خدا و دیگران ضرری نزده) بلکه به خود زیان زده است. 2-و اگر این گناه یا خطای خود را به گردن فرد بی گناهی انداخت و او را متهم کرد؛مرتکب تهمت و گناه اشکاری (علاوه بر گناه اولیه) شده است. 3- خداوند بر همه رفتار و گفتارها و توطئه های شبانه و روزانه و نهان و اشکار شما بیناست و افراد گناهکار و خیانت کار (که کار رشت خود را به گردن بی گناهان میاندازند) را دوست ندارد. 4-از مجرمان و خائنان حمایت نکنید حمایت و همدستی شما شاید در دنیا، سودی بحال انها داشته باشد اما قطعا در قیامت در محضر خدا،یاوری نخواهند داشت. 5-تنها سخنان و جلسات و گفتگوها و تدابیری مشمول خیر است که به صدقه (نوع دوستی) یا کارهای معروف و پسندیده یا اصلاح روابط و امور مردم بپردازد و انجام این گونه امور برای جلب رضایت خداوند، پاداش عظیم دارد. مجالس و تمسخر آیات خدا را ترک کنید همانا خداوند در قرآن (اين حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنيديد آيات خدا مورد كفر يا تمسخر قرار مى‌گيرد با آنان، همنشينى نكنيد تا به سخن ديگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهيد بود. همانا خداوند همه‌ى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مى‌كند. «140» 1- مسلمان، در برابر گفته‌هاى ناحقّ ديگران نبايد بى‌تفاوت باشد. 2- مجامله و سكوت در جلسه گناه، گناه است. يُكْفَرُ بِها ... 3- يا محيط فاسد را عوض كنيد، يا از آن محيط خارج شويد. 4- تنها گناه نكردن ومستقيم بودن كافى نيست، بايد بساط گناه را به هم زد و جلو انحراف ديگران را هم گرفت. تفسیر نور را وقتی بخوانید که حضور ذهن دارید ((لاتقربوا الصلوة و انتم سكارى ، حتى تعلموا ما تقولون )) 43 در تفسير عياشى از زراره از امام باقر (ع) روايت كرده كه فرمود:هنگامى كه كسالت و چرت بر تو مسلط است و يا شكمت سنگين شده به نماز نايست، زيرا بيم آن هست كه در آن حال دچار نفاق شوى ، (خداى نخواسته با خود بگويى چه كسى حال دارد برخيزد نماز بخواند، و يا آرزو كنى اى كاش نماز واجب نمى بود، و از اين قبيل تصورات منافقانه )، براى اين كه خداى تعالى مؤمنين را نهى كرد از اينكه درحال سكارى به نماز بايستند،و منظورش از حالت سكارى، حالتى است كه خواب بر آدمى مسلط باشد. کدام است؟ وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً {125} و دين چه كسى بهتر است از آن كس كه خود را تسليم خدا كرده و نيكوكار است و از آيين ابراهيم حق‏گرا پيروى نموده است و خدا ابراهيم را دوست گرفت {125} این ایه هم خطابی است به همه مسلمانان، اهل کتاب و مشرکین که ادعای تبعیت از ابراهیم را داشتند، بهترین دین نزد خدا تسلیم محض بودن خدا و نیکوکاری است نه اسم های فرقه ای و آیینی. ✒سیدکاظم فرهنگ برای مطالعه سایر نکات جزء پنجم به لینک زیر مراجعه نمایید https://v.ht/joze5 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سيدكاظم فرهنگ: 💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز پنجم : جزء (قسمت دوم) در قرآن، ی همگانی «أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا84 "پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پى‏گيرى فكرى نمى‏كنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مى ‏يافتند." «1- تقلید باطل است و در باره اصول دین نباید طوق تقلید را بگردن افکند زیرا این آیه مردم را تشویق به تفکر و تدبر می کند. 2- از این آیه می فهمیم که قول «حشویه» که گمان می کنند قرآن را جز به تفسیر پیامبر نمی توان فهمید، اشتباه است زیرا دعوت به تفکر و تدبر در باره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آن را درک کند.» تفسیر مجمع البیان - «قرآن کریم، کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد.» «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك وظيفۀ است.» علامه طباطبایی "1-.اندیشه نکردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. 2-راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. 3.قرآن همه را به تدبّر فراخوانده است و فهم انسان به درک معارف آن می‌رسد."تفسیر نور ✅ توصیف رفتار و عملکرد افراد و : از میان شماکسانی هستند که 1-در رفتن به جنگ (و صحنه های سخت)سستی میکند 2- چون مصيبتى به شما رسد مى‏گويد خدا به من رحم كرد كه همراه آنان حاضر نبودم‏.و 3- اگر غنيمتى باذن خدا به شما برسد خواهد گفت كاش من با آنان بودم و به نواى بزرگى مى ‏رسيدم 4-همين كه كارزار بر آنان مقرر شد گروهى از آنان از مردم [=دشمن] ترسيدند مانند ترس از خدا يا ترسى سخت‏ تر 5-و گفتند پروردگارا چرا بر ما جنگ مقرر داشتى چرا ما را تا مدتى كوتاه مهلت ندادى!!. بگو برخوردارى [از اين] دنيا اندك و براى كسى كه تقوا پيشه كرده آخرت بهتر است 6-آنها در حضور تو مي‏گويند فرمانبرداريم اما هنگامي كه از نزد تو بيرون مي‏روند جمعي از آنها جلسات سري شبانه بر ضد گفته‏ هاي تو تشكيل مي‏دهند، خداوند آنچه را در اين جلسات مي‏گويند مي‏نويسد، 7-و چون خبرى [حاكى] از ايمنى يا وحشت به آنان برسد انتشارش دهند و اگر آن را به پيامبر و اولياى امر خود ارجاع كنند قطعا از ميان آنان كسانى‏ هستند كه [مى‏ توانند درست و نادرست] آن را دريابند و اگر فضل خدا و رحمت او بر شما نبود مسلما جز [شمار] اندكى از شيطان پيروى میکرديد. https://v.ht/joze5
با عنايت به بخش بندي هاي سوره #نساء در دو محور تنظيم روابط دنيوي و عقيدتي ميتوان كل ساختار و ايات سوره نساء را در این نمودار نمایش داد. @quranpuyan
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن،کتابی محافظت شده از جانب خدا و بدون است. 🔹سوره که نخستین آیه آن با توصیف قرآن شروع میشود ،در آیه ۹ به و محافظت آن از جانب خدا پرداخته است. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ﴿۱﴾ فولادوند: الف لام راء اين است آيات كتاب [آسمانى] و قرآن روشنگر إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿۹﴾ فولادوند: بى ‏ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود مکارم: ما قرآن را نازل كرديم، و ما بطور قطع آن را پاسداري مي‏كنيم. https://goo.gl/7Jt6ua 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، مرور کلی سوره و ظرائف آن، سید کاظم فرهنگ @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ : از منظر قرآن: ايا در قران اعداد 9 و13 سال براي دختران و پسران ذكر شده است؟ قسمت دوم در ایات قرآن به ابعاد مختلفی از بلوغ انسان اشاره شده است. الف بلوغ در قران،به چند نوع بلوغ اشاره شده است. و آنکه بیش از همه بکار رفته، بلوغ مالی است.یعنی رسیدن به سنی که فرد بتواند اداره امور مالی خود را مستقلا انجام دهد. آیاتی که در این زمینه وجود دارد،عبارتند از: اسراء34،كهف 82، نساء 6 و انعام 152 ✅ از 4 ایه فوق که به رسیدن به رشد مالی ایتام و برگرداندن اموالشان به انها دلالت دارد،در 3 آیه از عبارت "" و در یک آیه به " " تعبیر شده است. ✅ در هیچ کدام از این آیات ، برای سن بلوغ اشد وضع نشده و مقایسه دو ایه 6 سوره نساء و 34 سوره اسراء نشان میدهد، اطمینان از رسیدن به این مرحله از رشد و بلوغ اشد ، منوط به و توسط سرپرستان ایتام است که ممکن است در هر شخصی در سنی متفاوت، محقق شود . ✅در ترجمه "اشد" در كتاب قاموس قرآن اين گونه امده است: "مراد از اشدّ، استحكام نيروي جواني و سنّ است. (مجمع) در جوامع الجامع فرموده: اشدّ حال، اجتماع عقل و كمال خلق و نيرو و تميز است. در صحاح و اقرب آنرا از سالگي تا سالگي گفته است. بهر حال منظور از بلوغ اشدّ ، رسيدن به و و استحكام جواني است اين كلمه هفت بار در قرآن مجيد آمده و همه توأم با فعل بلوغ است و حكايت دارند اشدّ مرحله اي از عمر آدمي است كه شخص بآن ميرسد. " ✒سيدكاظم فرهنگ ادامه دارد. https://v.ht/bolough @quranpuyan
فرازهایی از 🔶اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَ مَا كنَّا لِنَهْتَدِی لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ 🔶 الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی یخْلُقُ وَ لَمْ یخْلَقْ وَ یرْزُقُ وَ لا یرْزَقُ وَ یطْعِمُ وَ لا یطْعَمُ وَ یمِیتُ الْأَحْیاءَ وَ یحْیی الْمَوْتَی وَ هُوَ حَی لا یمُوتُ بِیدِهِ الْخَیرُ وَ هُوَ عَلَی كلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ 🔶اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِك وَ رَسُولِك وَ أَمِینِك وَ صَفِیك وَ حَبِیبِك وَ خِیرَتِك [خَلِیلِك] مِنْ خَلْقِك وَ حَافِظِ سِرِّك وَ مُبَلِّغِ رِسَالاتِك أَفْضَلَ وَ أَحْسَنَ وَ أَجْمَلَ وَ أَكمَلَ وَ أَزْكی وَ أَنْمَی وَ أَطْیبَ وَ أَطْهَرَ وَ أَسْنَی وَ أَكثَرَ [أَكبَرَ] مَا صَلَّیتَ وَ بَارَكتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ عِبَادِك [خَلْقِك] وَ أَنْبِیائِك وَ رُسُلِك وَ صِفْوَتِك وَ أَهْلِ الْكرَامَةِ عَلَیك مِنْ خَلْقِك 🔶 اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی عَلِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِی رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، عَبْدِك وَ وَلِیك وَ أَخِی رَسُولِك وَ حُجَّتِك عَلَی خَلْقِك وَ آیتِك الْكبْرَی وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ 🔶وَ صَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فَاطِمَةَ [الزَّهْرَاءِ] سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 🔶 وَ صَلِّ عَلَی سِبْطَی الرَّحْمَةِ وَ إِمَامَی الْهُدَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ سَیدَی شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ 💫سپاس خدای را كه ما را به شناخت خویش هدایت فرمود و اگر خدا ما را هدایت نكرده بود، هرگز هدایت نمی‌شدیم. 💫سپاس خدای را كه می‌آفریند و خود آفریده نشده، و روزی می‌دهد،و خود روزی داده نمی‌شود و می‌خوراند و خود خورانده نمی‌شود و زنده‌ها را می‌میراند، و مردگان را زنده می‌كند، و اوست زنده‌ای كه هرگز نمی‌میرد، خیر تنها به دست اوست، و او بر هر چیز تواناست. 💫 خدایا درود فرست بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و امین و یار صمیمی و محبوب، و برگزیده‌ات و حافظ راز و رساننده پیامهایت، درودی برترین و بهترین و زیباترین و كاملترین و پاكیزه‌ترین و پر نماترین و دلپسندترین و پاكترین و بلندترین و بیشترین درودی كه فرستادی و بركت دادی و ترحم نمودی و مهر ورزیدی، و سلام دادی بر یكی از بندگان و پیامبران و رسولان و برگزیدگان و اهل كرامت از خلقت. 💫 خدایا درود فرست بر علی امیر المؤمنان، و جانشین فرستاده پروردگار جهانیان،بنده و ولیت و برادر رسولت، و حجّتت بر بندگان، و نشانه بزرگترت، و خبر عظیم، 💫 و درود فرست بر صدیقه طاهره فاطمه زهرا سرور زنان جهانیان، 💫و درود فرست بر دو فرزندزاده پیامبر رحمت، و دو پیشوای هدایت، حسن و حسین، دو سرور جوانان اهل بهشت. 🌹🌹 🔶🔶 @quranpuyan
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ 🔹ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ 🔹وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ. 🔸خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم 🔸ومزن مرا با تازیانه کیفر 🔸ودور وبرکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان ونعمتهاى بى شمار تو اى حد نهایى علاقه واشتیاق مشتاقان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
💢 و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز ششم جزء قسمت اول به نام خدا ✳ های دیگران را نکنید جز برای ستاندن حقتان از ظالم. لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا {148} إِن تُبْدُواْ خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُواْ عَن سُوَءٍ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا {149}نساء خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد و خدا شنواى داناست {148} اگر خيرى را آشكار كنيد يا پنهانش داريد يا از بديى درگذريد پس خدا درگذرنده تواناست {149} افشاي بدي هاي ديگران مجاز نيست مگر وقتي كه شما براي گرفتن حق خود و دادخواهي از كسيكه به شما ظلم كرده ،مجبور به بيان بدي هاي وي شويد یعنی اصل بر عدم افشاگری بدی های دیگران است . ✳ در دین خود و بالابری بیجا نکنید. «یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ» (نساء/۱۷۱). 👈 اى اهل کتاب، در دین خود غلوّ مکنید، و در باره خدا جز [سخنِ‏] درست مگویید. مسیح، عیسى بن مریم، فقط پیامبر خدا و کلمه اوست که آن را به سوى مریم افکنده و روحى از جانب اوست. مراد از غلو، افراط، بالابردن، و تجاوز از حد است. غلو را می توان به معنایی نوعی به حساب آورد چرا که سخن و اعتقادی بی دلیل و نا معقول است .کلمه «غلو» چهار بار در قرآن استعمال شده، ولی تنها دو بار آن به معنای مصطلح، یعنی بالا بری بی حد و بی جا، آنهم در حوزه عقاید_دینی و خطاب به اهل کتاب است. ✅ به همه فردي و اجتماعي خود پاي بند باشيد يا ايها الذين امنوا اوفوا بالعقود، مائده 1 "و اين آيه شريفه مانند غالب آياتى كه به عهد را مدح و نقض آن را مذمت كرده هم شامل عهدهاى فردى و بين دو نفرى است ، و هم شامل عهدهاى اجتماعى و بين قبيله اى و قومى و امتى است ، بلكه از نظر اسلام وفاى به عهدهاى اجتماعى مهم تر از وفاى به عهدهاى فردى است ، براى اينكه عدالت اجتماعى مهم تر و نقض آن بلائى عمومى تر است ." تفسير الميزان ✳ دشمني و مخالفت با ديگران، شما را از بازندارد. اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد براى خدا به قسط و داد برخيزيد [و] به ‏ شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است {8} https://v.ht/joze6
و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز ششم جزء قسمت دوم ✅ ✅ فلسفه شرایع مختلف،اتمام حجت با و خداوند بعثت پیامبر اسلام را به منزله اتمام حجت با اهل كتاب دانسته و اعلام میکند اگر به رسالت الهی محمد ص ایمان بیاورید،عقاید کفر امیز و رفتارهای غلط تان را اصلاح کنید و به احکام کتاب های خودتان عمل کنید،محزون نخواهید بود و مشمول برکات خواهید بود. -اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده است كه بسيارى از چيزهايى از كتاب [آسمانى خود] را كه پوشيده مى‏داشتيد براى شما بيان مى‏ كند و از بسيارى [خطاهاى شما] درمى ‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است {15} مائده -اى اهل كتاب پيامبر ما به سوى شما آمده كه در دوران فترت رسولان [حقايق را] براى شما بيان مى‏ كند تا مبادا [روز قيامت] بگوييد براى ما بشارتگر و هشداردهنده اى نيامد پس قطعا براى شما بشارتگر و هشداردهنده ‏اى آمده است و خدا بر هر چيزى تواناست {19} براى هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشنى قرار داده ‏ايم و اگر خدا مى‏خواست ‏شما را يك امت قرار مى ‏داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مى ‏كرديد آگاهتان خواهد كرد {48} - و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سويشان نازل شده است عمل مى‏ كردند قطعا از بالاى سرشان [بركات آسمانى] و از زير پاهايشان [بركات زمينى] برخوردار مى‏شدند از ميان آنان گروهى ميانه‏رو هستند و بسيارى از ايشان بد رفتار مى ‏كنند {66} - مسلمانان و كسانى كه يهودى و صابئى و مسيحى‏ اند هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان آورد و كار نيكو كند پس نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين خواهند شد {69} ✅ تاکید بر امر به معروف و و مسئولیت دینی -و بسيارى از آنان (اهل كتاب) را مى‏ بينى كه در گناه و تعدى و خود شتاب مى ‏كنند واقعا چه اعمال بدى انجام مى ‏دادند {62} -چرا ربانیون و آنان را از گفتار گناه[آلود] و حرامخوارگى ‏شان باز نمى ‏دارند راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دادند {63} ✒سيد كاظم فرهنگ https://v.ht/joze6 @quranpuyan
و های از هر جزء قرآن کریم ✅روز ششم جزء قسمت سوم ✅ قرآن کریم کتاب است. یَهدِی بِهِ الله مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ(مائده 16) "قرآن کتاب هدایت انسان است،هدایت به تمامی راههای خیر و سلامت،سلامت و سعادت دنیا و آخرت. قرآن در این آیه شریفه، چهار محور هدایت را نشان داده است: 1-هدایت کننده،که خدای رحمان است.(یهَدیِ بِه الله). 2-وسیله هدایت،که قرآن است.(یَهدِی بِه). 3-هدایت شونده،و آن،کسی است که در پی رضوان و خشنودی خداوند باشد.(مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَه). 4-مقصود هدایت،که دستیابی به راههای سلامت است.(سُبلُ السَّلامِ). پس خدای رحمان چشم هر انسانی را که با قرآن سر به راز دارد و در جستجوی رضایت و خشنودی خداوند است،به رههای امن و سلام می گشاید و در طول زندگی راه حق را بدو می نمایاند و او را از گمراهی می رهاند". دکتر سیدمحسن میرباقری ✅ منظور از در " وابتغوا الیه الوسیله" چیست؟ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِبْتَغُوا إِلَيْهِ اَلْوَسِيلَةَ وَ جٰاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ {35} مائده :" و حقيقت وسيله به درگاه خدا مراعات راه خدا است ، به اينكه اولا به احكام او علم پيدا كنى و در ثانى به بندگى او بپردازى ، و ثالثا در جستجوى مكارم و عمل به مستحبات شريعت باشى . و در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه آمده كه امام فرمود "يعنى به وسيله به درگاه او تقرب بجوئيد." يعنى به وسيله اطاعت امام به درگاه خدا تقرب بجوئيد، "تفسیر المیزان ✒سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نكات جزء ششم به لينك زير مراجعه نماييد https://v.ht/joze6 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛