📖 #قرآن چه مي گويد؟
✅ آيا #مذاكره و بده بستان با دشمن متخاصم، حرام و مذموم است؟
♻️در بحثهاي گذشته با بررسي مجموع آيات #صلح و جنگ در قران، اين نكته مشخص شد كه جنگ و صلح هیچ کدام بالذات مقدس یا نامقدس و ضد ارزش نیستند بلکه دو راهکار هستند که بسته به شرایط حاکم بر طرفین تخاصم و منافع ومضرات هریک از انها،با ملاحظه همه جوانب اتخاذ میگردد.
(جهت مطالعه مشروح بحث به لينك زير مراجعه نماييد:
yon.ir/qp2731
اما مذاكره چطور؟ آيا امتيازدادن و امتياز گرفتن از دشمن ،#حرام و ضد ارزش است؟
براي پاسخ به اين سئوال ،يك نمونه تاريخي را مرور ميكنيم:
💢در جنگ #احزاب ،همه اقوام مخالف اسلام اعم از یهودیان بنی نظیر و مشرکین قریش ،سپاه بزرگی را فراهم نموده و مدینه را محاصره کردند.
یکی از این قبایل،قبیله غطفان بود که یهودیان،آنان را با رشوه یک سال محصول خرمای خیبر باخود همراه ساختند. مسلمانان هم به پيشنهاد سلمان فارسي ،تاکتیک حفر خندق به دور شهر را برگزیده و اجرا کرده بوند.
محاصره مدینه حدود یک ماه طول کشید و بسیاری از افراد سپاه اسلام دچار ترس و اضطراب بودند و برخی با کنایه و تمسخر میگفتند محمد ما رانوید گنج های خسرو و قیصر میداد،اما الان جرات نمی کنیم که برای قضای حاجت بیرون رویم.
قران در سوره احزاب،آن صحنه های ترس را اینگونه توصیف میکند:
♻️"به خاطر بياوريد زماني را كه آنها از طرف بالا و پائين (شهر) شما وارد شدند (و مدينه را محاصره كردند) و زماني را كه چشمها از شدت وحشت خيره شده بود، و جانها به لب رسيده بود، و گمانهاي گوناگون بدي به خدا ميبرديد! 10
در آنجا مؤ منان آزمايش شدند و تكان سختي خوردند.11
بخاطر بياوريد زماني را كه منافقان و آنها كه در دلهايشان بيماري بود ميگفتند خدا و پيامبرش جز وعده هاي دروغين به ما نداده اند. 12
و آن گاه که گروهی از آنان گفتند: ای اهل مدینه! [میدان نبرد] جای درنگ و ماندن شما نیست، پس برگردید. و گروهی از آنان از پیامبر اجازه [برگشتن] می خواستند، و می گفتند: خانه های ما بدون حفاظ است. در صورتی که بدون حفاظ نبود، و آنان جز فرار را قصد نداشتند! "13
در این شرایط پیامبر اسلام تصمیم گرفتند تا با مذاکره و دادن امتیاز،ائتلاف دشمن را بشکنند . لذا با یکی از قبایل محاصره کننده شهر و حاضر در سپاه دشمن،یعنی قبلیه غطفان،وارد مذاکره شدند
⬅️در کتاب "تاریخ پیامبر اسلام" نوشته دکتر محمد ابراهیم ایتی از انتشارات دانشگاه تهران چنین نقل شده است:
"نزدیک به یک ماه بود که مسلمانان و مشرکان در برابر هم ایستاده بودند و جنگی جز تیراندازی و محاصره در کار نبود. اما چون کار گرفتاری مسلمانان سختی کشید، رسول خدا نزد عبدة بن حصن فزاری، ورحارثة بن عوف مری دوسرور «غطفان فرستاد و با آنان قرار گذاشت که 👈یک سوم میوه های امسال مدینه را بگیرند و باسپا میان خود باز گردند و دست از جنگ با مسلمانان بردارند.
به روایت ابن اسحاق : هنگامی که قرار داد نوشته شد، اما هنوز به امضای شهود رسیده و جز مقاوله ای صورت نگرفته بود، رسول خدا - صلی الله عليه و آله - «سعدبن - معاذ» و «سعد بن عماده » را خواست و با آنان در این باب مشورت کرد. "
هر چنددر نهایت ،بنا به نظر مشورتی این دو صحابی ،این توافقنامه جاری نشد اما نشانگر ان است که
از نظر رسول گرامي نيز صلح و مذاکره حتی با دشمن حاضر در صحنه نبرد امری حرام و ضد ارزش نبوده بلکه تابع ارزیابی عقلانی از شرایط و مصالح و منافع نیروهای خودی است.
🖌سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/qp2731
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ ارتباط و مفاهيم مشترك سوره هاي #مرحله_دوم نزول
⭕️ #ارتباط_سنجی سوره های مرحله دوم
در سوره #لیل باتوجه به تلاش انسانها در دنیا ؛ تصدیق کنندگان وتکذیب کنندگان وبیان نتیجه عملشان در اخرت به صورت کلی اشاره شده که
در ادامه در سوره #تین هشدار داده شده که انسانها مراقب اعمالشان باشند تا از نتایج گروه تکدیب کنندگان در امان باشند
ودر سوره #ماعون به نمونه ان کارها موجب سقوط اشاره شده؛ راندن یتیم عدم اطعام مسکین غفلت در نماز
در سوره #طارق با بیان مراقب بودن خداوند ودیگر اسباب بر اعمال انسانها این هشدار را جدی معرفی می کند وبا بیان قدرت خداوند در خلقت انسانها خلقت مجدد انها واشکار شدن اعمالشان در ان روز به نوعی زمینه سازی برای وقوع وحتمی بودن قیامت را برای باوراندن قیامت انجام می دهد
درادامه در سوره #انفطار با بیان نشانه های انروزبه طور جدی به برانگیختن انسانها از قبر خبر می دهد ودیدن نتیجه اعمال ثبت شده ان دو گروه توسط کارگزاران محترمش به مالکیت ان روز برای خود اعلام می کند
در ادامه درسوره #عبس به زمینه های سعادت وشقاوت ان دو گروه که در گرو اعمال دنیایشان است اشاره می شود تا از طریق تشویق و تهدید بر اعمالشان دقت داشته باشند در سوره قیامت مشخصا به حتمی بودن وناگهانی بودن وقوع قیامت تاکید شده و احوالات ان دو گروه روشنتر بیان گردیده وچرایی این دو وضعیت اشاره شده است.
در ادامه در سوره #غاشیه مجدد به حالات آن دو گروه مصدق ومکذب اشاره شده ونتیجه این دو گروه شدن را در توجه یا عدم توجه به هدایت فطری وهدایت از طریق پیامبران منوط گردانیده شده
ودر پایان در سوره #فجر گویا از این ۸ سوره عصاره گیری شده وهمه مطالب این سوره ها مجدد یکجا بیان شده ونتیجه این دو گروه به طور روشن ونهایی اعلام شده است.
امید که با پند گیری از این ۹ سوره با توجه به سیردر افاق وانفس وتزکیه خود را اماده بهره برداری از هدایت پیامبران گردانیم و در زمره این ایه پایانی سوره فجر قرار گیریم
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً
نه در زمره گروهی که در ایه وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ
آمین یا رب العالمین
🖌سرکار خانم انصاری
مربي دوره مترجمي قران ،
قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قرآن
http://yon.ir/Qp3949
هدایت شده از قران پویان
در سومين روز ماه ذيحجه شماهم دعوتيد.منتظر اطلاعيه هاي تكميلي عصرانه قرآني باشيد.
هدایت شده از ایمانور | آموزش معارف اسلامی
پیامبر مهربانی صلی الله و علیه و آله
مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانی
📚 تحف العقول، ص49
#حدیث
@nmi_ir
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#وظایف_اجتماعی فرد مسلمان
📚درتفسیرنور ترجمه ونكات آيه بصورت زير مطرح شده است:
واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضى ها سرازير نكنيد تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالى كه خود مى دانيد (كه خلاف مى كنيد).
🔹«تدلوا» به معناى سرازير كردن دَلو در چاه است كه در اين آيه، رشوه به قاضى به آن تشبيه شده است. مراد از «اموال النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى.
👌علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غيرمالىِ مردم نيز ممنوع است.
رشوه، يكى از گناهان بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد،
🔸 از جمله: حذف عدالت، يأس و نااميدى ضعفا، جرأت و جسارت اقويا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بين رفتن اعتماد عمومى.
🔹با توجّه به اين آثار و عوارض منفى، در روايات شديداً از اين عمل انتقاد شده است.
💫✨رسول اكرم صلى الله عليه وآله خطاب به حضرت على عليه السلام فرمود:
«يا على ثمن الميتة والكلب والخمر و مهر الزانية والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه يكسان و حرام است.
🔸همچنين على عليه السلام در ذيل آيه شريفه «اكّالون للسّحت» فرمود: رشوه خواران كسانى هستند كه مشكل مردم را حل نموده و در برابر، هداياى آنان را مى پذيرند.
🔹امام صادق عليه السلام رشوه را در حد كفر به خدا مى داند.
🔸 و رسول اكرم صلى الله عليه وآله رشوه دهنده و گيرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمی رسد.
🔹در حديث ديگر مى خوانيم: هر حاكمى كه نسبت به گرفتارى هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى پوشاند و اگر هديه قبول كند تا كار مردم را انجام دهد، در زنجير است و اگر رشوه بگيرد، مشرك مى باشد.
🔸حضرت على عليه السلام رشوه گيرنده را از حقّ ولايت محروم مى داند. در جاى ديگر آن حضرت فرمودند: هيچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند
http://yon.ir/VSHcK
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ بررسي كلي سوره هاي #مرحله_دوم نزول
1- درس سوره همزه :
عذاب الهی در انتظار عیب جویانی است که به دلگرمی مال و اموالشان دیگران را تحقیر و سرزنش می کنند .
2- درس سوره لیل :
تقوی و باور به معاد و انفاق راه رسیدن به سعادت و رضوان الهی است و انکار معاد و تکذیب وعده های خداوند و بخل از بخشش مال ،دروازه ورود به جهنم و عذاب الهی است .
3- درس سوره تین:
ساختار وجودی انسان بهترین ساختار است و انسان بابت نوع استفاده از چنین موهبتی بازخواست و داوری خواهد شد .
4- درس سوره ماعون :
اعتقاد به دین یا روز جزا وقتی مفید فایده است که به رشد اخلاقی منجر شود (والا دیندار بی اخلاق چه بسا بدتر از بی دین بی اخلاق است ! )
5- درس سوره طارق :
اعمال و رفتار انسان همواره رصد می شود و انسان باید با شناخت معاد و باور قلبی به آن درست زندگی کند تا به خاطر عملکردش در معرض عذاب الهی قرار نگیرد .
6- درس سوره انفطار :
روز قیامت بسیار سخت و ناشناخته است و پاداش و عقاب آن روز حتمی است .پس باید آنرا جدی گرفت .
7- درس سوره عبس :
سعادت و شقاوت انسان در گرو انتخاب و اعمال او در دنیاست .
8- درس سوره قیامت :
تذکر به انسان بابت وجود معاد و قیامت و قطعیت و ناگهانی آمدن آن و یادآوری سختی آن روز و حسابرسی آن .
9- درس سوره غاشیه :
با توجه به تطابق میان جزا و عمل در روز قیامت که فراگیر است انسان باید با تفکر و تامل روش زندگی درستی را در پیش گیرد .
10- درس سوره فجر :
انسان با تفکر و انجام وظایف انسانی در قبال فقرا و یتیمان ، به بهشت و آرامش می رسد و در غیر این صورت دچار عذاب دنیوی و اخروی می گردد .
⬅️ جمع بندی سوره هاي مرحله دوم نزول :
برخی صفات رذیله مانند عیب جویی و تمسخر و بخل و نیز برخی از عقاید غلط مانند انکار معاد انسان را به دوزخ می کشاند .
برای دور شدن از این سرنوشت انسان باید از نعمات و موهبتهای الهی کمک بگیرد تا در مسیر کمال قرار گیرد و با انفاق و کمک به مستمندان موجبات رشد و تزکیه خود را فراهم سازد . در این صورت از عذاب قطعی و سخت روز قیامت در امان می ماند و در دنیا هم زندگی بهتری خواهد داشت .
در عین حال باید توجه داشته باشد که نوع حیات اخروی او به نوع زندگی و اعتقادش در دنیا وابسته است و تنها راه رسیدن به رضوان و قرب الهی انجام وظایف دینی و اخلاقی است .
سرکار خانم شجاعت حسینی
قرآن اموخته دوره هاي روش فهم بهتر قرآن
http://yon.ir/Qp3949
استاد عبدالكريم بهجت پور
مفسر قران
و مولف تفسير تنزيلي همگام با وحي
نيز از مهمانان و سخنرانان عصرانه قراني 24 مرداد هستند.
شما هم دعوتيد.
تحقیق_موضوعی در قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
منظور از آیات محکم و متشابه در قرآن چیست؟
در مقاله آقای شاکر به نام "بررسي سير تاريخي روايات، آثار و ديدگاهها در محکم و متشابه"به سه ديدگاه زير در تعريف محكم و متشابه برخوردم
1-ايت الله معرفت:محکم هر سخن و گفتاري که رسا و شبهه ناپذير باشد و مورد کج فهمي قرار نگيرد، چنان گفتار و حتي کرداري را محکم گويند؛
مبهم، سخني است که نارساست و نياز به تفسير دارد تا رفع ابهام شود.
#متشابه از ريشه «شبه» اسم مصدر به معناي «مثل» و يا «شبه» مصدر به معناي همانند بودن گرفته شده است، که اين همانندي مايه شبهه ميگردد. متشابه احتمال چند معنا دارد که همين موجب شک و شبهه ميشود.
آيةالله معرفت در باره فرق «متشابه» و «مبهم» ميگويد که متشابه نياز به #تأويل دارد و حال آن که مبهم نياز به تفسير دارد؛ زيرا در مبهم هيچ تشابهي وجود ندارد و نيز محل ترديد و شبهه نيست.
البته در تشابه نياز به تفسير و تأويل است. تفسير براي رفع ابهام و تأويل براي دفع شبهه است؛ اما تفسير مبهم فقط رفع ابهام است آيةالله معرفت رابطه بين تشابه و ابهام را از نوع عموم و خصوص من وجه ميداند.
2-از سعيد بن جبير نقل شده است که محکمات به آياتي از قرآن گفته ميشود که محتواي آن در همه کتب آسماني آمده و از اين رو، به ام الکتاب موسوم گشته است. (جامع البيان، ج۳، ص۱۱۷؛ تفسير القرآن العظيم، ج۲، ص۵)
3- از مقاتل بن حيّان نقل شده که محکمات را از آن رو محکمات گفته اند که همه اهل اديان به آن رضايت دهند. ( الکافي، ج۲، ص۲۸؛ وسائل الشيعة، ج۲۷، ص۱۸۲؛ البرهان، ج۱، ص۵۹۷ و نيز: نور الثقلين، ج۱، ص۳۱۳.
yon.ir/Qp1595
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مژده به دوستاني كه فعاليتهاي قراني خود را از طريق گوشي موبايل انجام ميدهند
👈با افزودن امكانات زير به اپليكيشن #تنزيل،شما از بسياري برنامه هاي مشابه بي نياز خواهيد شد:👏👏
-گنجاندن برخي معجم ها و فرهنگ لغات عربي به فارسي
-امكان دسته بندي موضوعي ايات برگزيده توسط كاربران
-درج شماره ايات ابتدا و انتهاي هر فراز
✅جهت تامين هزينه مالي برنامه نويسي اين كار( 500 هزارتومان)از #مشاركت_مالي علاقه مندان و خيرين محترم استقبال مي كنيم.
دوستان ميتوانند از طريق لينك زير كمكهاي خود رابصورت مضاربي از 20هزارتومان واريز نمايند
🌷🌷هم چنين علاوه بر اجر اخروي اين اقدام قراني،
امكان هديه دادن #تنزيل توسط خيرين به تعدادي از دوستان و اشنايانشان نيز فراهم ميباشد.
idpay.ir/quranpuyan1/shop/46914
قرآن چه می گوید
#اخلاق و #آداب اجتماعی در قرآن کریم
✅ زندگی و #مسابقه :«فاستبقوا الخیرات»:
قسمت اول
🏃♂🏃♂ شما در زندگی همه وقت با دیگران در مسابقهاید. قرآن هم مسابقه بودن صحنه زندگی را پذیرفته است: 🌿«فاستبقوا الخیرات».
👈پس در خوبیها مسابقه بگذارید.
مسابقه در تجمل، مسابقه را در دهلیز و کانال دیگری انداخته است. نگفتهاند زیادهطلب نباشید، گفتهاند زیادهطلبی را به مسیر درست بیندازید.
🔺چون انسان فطرتاً زیادهطلب است، وقتی لباس فاخر به تن کسی میبینید، میگویید باید در این جهت مسابقه بگذارم و وقتی مسابقهها در این کانال بیفتد، آن وقت این دور به کجا میانجامد؟ این مثل این است که در هیاهویی برای آنکه صدایم به شما برسد، بلند حرف بزنم، خب دیگران هم برای آنکه صدایشان بهگوش برسد، بلندتر حرف میزنند و همینطور ادامه مییابد.
🔺حال که فطرتاً مسابقهطلبیم، چرا در جهتی مسابقه دهیم که نه انتها دارد و نه پیروز و قهرمانی؟ چه علیالظاهر پیروز شویم و چه شکست بخوریم، شکست خورده ایم.
ادامه دارد....
👈استاد #مصطفی_ملکیان - رویکرد وجودی (اگزیستانسیالیستی) به نهج البلاغه
در #عصرانه_قرآني شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
سلام
🌷از همه مخاطبان علاقه مند،جهت حضور دعوت ميكنيم در مراسم حضور يابند.
👈همچنين دوستاني كه در مكانهاي مرتبط از قبيل جلسات و كلاسهاي قراني يا كتابخانه ها و فرهنگسراها
حضور دارند،لطفا باپرينت از روي فايل،اطلاع رساني نمايند.
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
♻️تدبر در نكات ،درس ها و سير هدايتي سوره هاي #مرحله_دوم نزول
پيامهاي مشترك و محور اصلي سوره هاي مرحله دو چيست؟
ابتدا درس سوره هاي مرحله دو را مرور مي كنيم:
✅درس سوره #لیل: تشویق به بخشش متکی بر باور به معاد و نهی از بخل متکی بر انکار معاد با توجه به سرنوشت اخروی متضاد آنها
✅درس سوره #همزه:عذاب سخت برای عیب جویانی که باتکای مال خود ،دیگران را تحقیر میکنند.
✅درس سوره #تین:باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است.
✅درس سوره #ماعون:بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه ی عدم باور به جزاو معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد.
✅درس سوره #طارق:همه انسانها تحت مراقبت خداوندی هستند که بر آسمانها و زمین و مبدا و معاد احاطه دارد. کیدکافران را هم چاره میکند.
✅درس سوره #انفطار: در روز مهم جزا که با نشانه های عجیبی همراه و تحت اراده خداوند است،با حسابرسی به همه اعمال انسانها،نیکوکاران و بدکاران به ثواب و عقاب رفتارخود میرسند.باور داشته باشید
👈نکته:ترکیب "کذب بالدین" فقط در سه سوره تین ،ماعون و انفطار بکاررفته است.دین هم در مراحل نخست نزول،به معنای جزا است نه کیش و آیین .
✅درس سوره #عبس : ایات قران مایه تذکرو تزکیه (فلاح)است برای افرادی که بخواهند. انسانهای ناسپاس نسبت به قدرت و نعمات و خدا،از تذکر رسول و هدایت آن استغنا میورزند که سرنوشت بدي در روز سخت قيامت خواهند داشت
✅درس سوره #قیامت:علیرغم قطعی بودن مرگ و قدرت خدا بر حشر و ارایه و سنجش اعمال انسانها،ادمی بخاطر دنیا طلبی؛ اخرت را رها و تکذیب میکند که جان دادنی سخت و عذابی کمرشکن در آخرت خواهد داشت
اولین لفظ قیامت
✅درس سوره #غاشیه:ای پیامبر تذکر بده به سرنوشت متضاد انسانها در قیامت بخاطر رفتار دنیوی انها.حساب و عذاب روی گردانندگان از تذکرات تو نیز باخداست
اولین لفظ عذاب
✅ درس سوره #فجر:ازسرنوشت سخت و تاسف بار دنیوی و اخروی طاغیان مالدوستی که با چپاول اموال دیگران و عدم رسیدگی به ضعفا ، فساد در جامعه را گسترش میدهند،عبرت گرفته ومسير خودسازي وبندگي خدا را در پيش گيريد.
اولین لفظ جهنم
👌👌مهم ترین محورهای تکرار شده در سوره های مرحله دوم:
همانند سوره های مرحله اول،غالبا مخاطب نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد
1- قطعی بودن مرگ،حشر و حساب و کتاب و جزا در اخرت و قدرت خدا برحشر انسانها
2- قابلیت انسانها در طی کردن دو مسیر متضاد در زندگی دنیوی.مسیر طغیان و گناه یا مسیر تقوا و کنترل
3- -دو نوع سرنوشت متفاوت انسانها در قیامت برحسب رفتارهای دنیوی انها و توضیح جزییات بیشتر زندگی اخروی انها
4- نکوهش شدید از مال دوستی و دنیاطلبی انسانها و باورهای اشتباه دراین زمینه که به تکذیب روز جزا منجر میشود (ازجمله عدم توجه به هم نوعان و ضعفا ،جاودان پنداری و عزیز و باکرامت پنداشتن ثروتمندان)
5-سرنوشت تلخ اخروی و عذاب برای منکرین و روگردانندگان از پیام های رسولان از جمله معاد
6-توجه به عبادت و رابطه باخداوند (نماز)در سوره های ماعون قیامت و فجر
7-اشارات کوتاه به حوادث عجیب و هولناک مقارن وقوع قیامت
🖌سید کاظم فرهنگ
ادامه دارد....
http://yon.ir/Qp3949
📖 #قرآنچهمیگوید
#وظایف_فردی مسلمان در قرآن کریم
#حج
با توجه به نزدیک شدن ماه ذیحجه و ایام #حج تمتع به لطف خدا آیات واحکام #حج را که در قرآن ارایه شده جمع اوری و در مورد آنها گفتگو می کنیم.
نخستین موضوع را از وجوب #حج بر افراد مستطیع آغاز می کنیم. دوستانی که مشرف شده اند نیز واقفند که نخستین جلسات اموزشی #حج نیز به این مسئله واحکام استطاعت تعلق دارد
در ایه 97 سوره ال عمران اصل این مسئله بصورت زیر بیان شده است:
🍂وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷﴾
🍃فولادوند:و براى خدا #حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى نياز است
🍂مکارم:و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و #حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است.
📚در تفسیر نور نکات زیر در این خصوص عنوان شده است:
1⃣واجبات، يك نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه على النّاس حِجّ البيت»
2⃣ #حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البيت»
3⃣تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، وفراهم بودن شرايط بيرونى. «من استطاع اليه سبيلاً»
4⃣استطاعت شرط #حج است.[121] «من استطاع اليه سبيلاً»
5⃣ انكار #حج و ترك آن، سبب كفر است. «و من كفر»
6⃣فايده ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمیگردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمين»
7⃣ خداوند دعوت مى كند، ولى منّت نمى كشد. «وللّه على النّاس حِجّ البيت... و من كفر فانّ اللّه غنىّ عنالعالمين»
http://yon.ir/Qp132
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
در #عصرانه_قرآني شما هم دعوتيد.4شنبه 24 مرداد،ساعت16-18.كتابخانه ملي،لطفا براي ساير علاقه مندان فورواردنماييد @quranpuyan
مژده به علاقه مندان به #تدبر و #فهم بهتر قران،كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"منتشرشد. جهت توضيحات بيشتر كليك كنيد http://yon.ir/qp3934
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
👈سیرهدایتی سوره هاي #مرحله_دوم نزول :
همانند سوره های مرحله اول،#مخاطب نوع انسان است.همان انسانی که در خسران است و دنیا طلبی بر او غلبه دارد.انساني كه هنوز در تحت تعاليم ديني و اخلاقي تزكيه نشده است.
✅در سوره #لیل با مقایسه باورها و رفتارهای مالی انسانها در دو گروه بخشنده و بخیل ،و ذکر سرنوشت انها ،گروه نخست را تمجید و به عنوان الگو معرفی میکند و بخل را نشانه ای از عدم باور به جزا میداند.همین نکته در سوره #ماعون هم با لحن شدیدتری تاکید میشود.
✅سپس در سوره #همزه، رفتار دیگری (طعنه زنی و عیبجویی)را که از پندار اشتباره انسانها پیرامون مال و ثروت دنیا نشات میگیرد کاملا مذمت میکند.
در ادامه این مرحله،خداوند با اطلاع از دلایل و بهانه های منکران معاد و جزا،ضمن پاسخ به انها در چند محور عمده ،بر وجود قیامت و حساب و کتاب اخروی تاکید میکند:
1- باتوجه به اختلاف بسیار زیاد بین رفتار و رتبه انسانها(که ناشی از ظرفیت وجودی انسان در حفظ حالت احسن تقویم یا سقوط به اسفل سافلین است)،جزا و پاداش اخروی توسط خداوند،غیر قابل تکذیب است(سوره #تین)
2- قدرت خدا بر حشر انسانها (#طارق قیامت )
3- در پاسخ به این شبهه احتمالی که برفرض ،قیامت هم باشد،چگونه به اعمال انسانهاکه متعلق به قرنها قبل از قیامت می باشد،رسیدگی میشود به دو محور اشاره میشود:
الف) تحت مراقبت خدا بودن کل جهان و انسانها (یعنی که فرمانروا و رییس سیستم مرگ و حشر و حساب هم همان خدای خالق همین دنیاست که کاملا بر شما تسلط و مراقبت دارد ونه تنها اینطور نیست که ان دنیاتحت فرمان رب یا سیستم دیگری باشد که بتوان امیدی به گشایش ناشی از دوگانگی داشت بلکه انسان درانجا هیچ یار و یاوری ندارد) #طارق #عبس
ب-ثبت شدن اعمال تمامی انسانها توسط فرشتگان مخصوص #انفطار
4-دلیل اصلی تکذیب معاد ،دنیا طلبی و مال دوستی انسان و نیز باور غلط نسبت به ثروتمندی و تمکن است .میخواهد به فجور خود در دنیا ادامه دهد.(#قیامت، #همزه، #فجر)
مفهوم دو دسته شدن انسانها در قیامت بر اساس اعمالشان که در سوره های مرحله قبل نیز بطور کلی بیان شده بود،ادامه یافته است.
این تقسیم در سوره #لیل با اهل اتش(اشقی) و رهایی یافتگان از اتش(اتقی) ،در سوره #انفطار با ابرار در نعمت و فجار در جحیم ،ودر سوره #عبس با عبارات وجوه یومئذ مسفره و وجوه یومئذ علیها غبره بیان شده بود.در سوره #قیامت با وجوه یومئذ ناضره و وجوه یومئذ باسره بیان شده و در سوره #غاشیه با وجوه یومئذ خاشعه و ناعمه توصیف شده است.در سوره #فجر نیز نفس مطمئنه در جنت و سایرین در جهنم معرفی شده اند.
در انتهای مرحله، در سوره های #عبس و #غاشیه نیز بر تذکر بودن قران و وظیفه پیامبر در این مرحله که #تذکر دادن است،تاکید کرده کلمه عذاب نیز بتدریج وارد الفاظ قران میشود تا درمرحله سوم که آغاز #انذار است و سپس مراحل بعد،بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
✅✅✅ توصیف کلی مرحله دوم: تاکید غالب بر معاد است .ادامه بحث معاد با بیان جزییات بیشتری از حوادث زمان وقوع و حالات متضاد اهل بهشت و جهنم ، ادامه نکوهش دنیا طلبی و مال دوستی،
بیان دلایل بر امکان و لزوم حشر مجدد انسانها و حسابرسی و جزای اخروی به همراه علل تکذیب و انکار معادتوسط انسانها
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp3949
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #قرآنچه می گوید
#جملات زیبا از قرآن
🔸انرژی از طریق دهان نشت پیدا میکند.
🔹بوسیله صحبتهای بیهوده،شایعه پراکنی،ایراد گرفتن،خبر چینی
و هر نوع صحبت های بی ثمری که در دنیا وجود داشته باشد...
🔸مردم قدر انرژی را نمی دانند؛ و با بی دقتی آن را هدر میدهند.
مثل یک بچه ولخرج انرژی را ضایع میکنند.
🔹 زمانی که پیر و ضعیف می شوند، از این کارشان پشیمان میشوند،
🌻🌻🌻
📖🍃🌺سخن خوب از دیدگاه قرآن کریم
1⃣آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ)
2⃣ نرم باشد (قَوْلاً لَّيِّناً) ، زبانمان تیغ نداشته باشد.
3⃣حرفی که میزنیم خودمان هم عمل کنیم (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ)
4⃣ منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا)
5⃣ حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِيدًا) منطقی حرف بزنیم.
6⃣ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) پیچیده حرف زدن هنر نیست. روان حرف بزنیم.
7⃣ کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا)
8⃣ زیبا باشد (قولوللناس حسنا)
9⃣بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن)
🔟حرف هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد (و قولوا لهم قولا معروفا)
1⃣1⃣ همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم (قولاً كريماً)
2⃣1⃣کمک کنیم تا در جامعه حرفهای پاک باب شود (هدو الی الطیب من القول)
@hefzequranchannel
http://yon.ir/Bugs5
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
✅ تدبر در نكات ،درس ها و سير هدايتي سوره هاي مرحله دوم نزول
بسم الله الرحمن الرحیم
1⃣درس سوره #همزه:
سرنوشت آتش برای انسانهای عیب جو، بددهن و ثروت اندوز
2⃣درس سوره #لیل:
سوگند به خلقت و خالق هستی که تلاشهای انسان بیهوده است مگر آن کس که پرهیزگاری و انفاق پیشه نمود و وعده الهی را باور کرد که خداوند راه را براو هموار کرده از آتش اورا حفظنموده و بزودی اورا خشنود میسازد و اما آنکس که بخل ورزد و وعده الهی را باور نکند مالش اورا سودی نبخشیده و جزای او آتش خواهد بود.
3⃣درس سوره مبارکه #تین:
تاکید بر رخداد قیامت و جزای موافق با اعمال
4⃣درس سوره مبارکه #ماعون :
ثمره ایمان ظاهری و عدم باور به روز جزا و پاداش گذشت و انفاق ،نماز ریاکارانه ای است که تاثیری بر عمل انسان نمیگذارد و نه خود اهل بخشش است و نه دیگران را به این کار تشویق میکند.
5⃣ درس سوره مبارکه #طارق:
انسان بایدبا به چگونگی خلقت خود بیندیشد و به فکر توشه آخرت باشد و انکار معاد سبب غفلت و درنهایت تدبیر الهی و عذاب خواهد شد.
( توجه به خلقت اولیه و معاد و فرجام بد منکران قیامت)
6⃣درس سوره مبارکه #انفطار:
ارزش انسان به هدایت پذیری اوست،
غنی باشدیافقیروقرآن،همان کتاب هدایت او است.
شایسته است انسان به آغاز و انجام خود و روزی خودکه کاینات در بدست آوردن آن دخیلند، بنگرد.
و البته بر حسب انتخاب خود، یا دوزخی خواهد بود ویا بهشتی.
7⃣درس سوره مبارکه #قیامت:
ای انسان، قطعا مرگ و وقایع قیامت و پاداش یا جزای اعمال، آمدنی است، هرچند تو آن را سبکبشماری و ای پیامبر ما تورا در بیان و انتقال آیات قران،( از جمله وقایع مرگ و قیامت)، یاری میرسانیم.
8⃣درس سوره مبارکه #غاشیه:
ای انسان به ایات الهی در خلقت با توجه بنگر و قیامت را در نظر داشته باش وای پیامبر تو تنها تذکر بده و سرانجام سرنوشت انسان با ماست.
9⃣ درس سوره مبارکه #فجر:
ای انسان طغیان و سرکشی تو و عدم رسیدگی به نیارمندان، که به واسطه مال پرستی است، عذاب الهی در دنیا وقیامت را بدنبال دارد.
و اما سرانجام انسانهایی که به مقام خشنودی خود و رضایت خداوند از خود رسیده اند، ورود در گروه بندگان خاص خداوند است.
🌾🌱🌾🌱
📚پاداش پرهیزگاری و انفاق و سرنوشت انسانهایی که به مقام رضای الهی رسیده اند بهشت برین است و جزای بخل و ثروت اندوزی و دنیا پرستی آتش دوزخ.
و انسان باید ایمان به معاد و تفکر در نحوه خلقت را در زندگی خود نهادینه کند
و رسالت پیامبر تنها تذکر است.
خانم زهرا موبدی
http://yon.ir/Qp3949
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨
📣 📣 طی نشستی علمی؛
#کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» بررسی میشود
👈👈گروه اندیشه ــ نشست بررسی کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» با حضور جمعی از صاحبنظران در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.
👈به گزارش #خبرگزاری_ایکنا؛ نشست بررسی کتاب «مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن» با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و گروه آموزشی تحقیقاتی قرآن پویان، چهارشنبه ۲۴ مردادماه و از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به نشانی بزرگراه حقانی(غرب به شرق)، بعد از مترو حقانی، بلوار کتابخانه ملی، سازمان اسناد و #کتابخانه_ملی، سالن اندیشگاه فرهنگی برگزار میشود.
در این نشست حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور به عنوان دلایل و فواید #فهم_قرآن در چارچوب #ترتیب_نزول سورهها، ابوالفضل حری در زمینه توجه به #انسجام درونی سورهها؛ رویکردی موثر در فهم و تدبر قرآن و سیدکاظم فرهنگ با موضوع #روش_ساده_فهم_قرآن؛ چرا و چگونه به ایراد سخن میپردازند
✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨
http://iqna.ir/fa/news/3736871/