#قرآنچهمیگوید؟
⚜ اوصاف قرآن از زبان قرآن
آیه ۱۵ سوره مائده ۴ ویژگی قرآن کریم را بیان می کند:👇
قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ
قطعاً براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است.
مائده/۱۵
1⃣ کتاب و کلام خداست (مِنَ اللَّه)
2⃣ هدایتگر انسان ( قَدْ جَاءَكُم )
3⃣ از جنس نور است ( نُورٌ )
4⃣ کتابی روشنگر است ( كِتَابٌ مُبِينٌ )
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣3⃣ تدبر در سوره #صافات
❓پرسش : در آيه فَنَظَرَ نَظْرَةً فِي النُّجُومِ فَقالَ إِنِّي سَقِيمٌ" بيان #سقيم بودن ابراهيم چه ارتباطی با نگاه به ستارگان دارد؟
👈پاسخ ۱ :
شبِ پيش از جشن، از ابراهيم نيز دعوت كردند كه همراه آنان در مراسم شركت كند، امّا حضرت ابراهيم كه منتظر فرصتى براى درهم كوبيدن بتها و ايجاد شوك بر مردم بود، مطابقِ آداب و رسوم و اعتقاد مردم بابل كه ستارگان را در سرنوشت خود مؤثّر مىدانستند، نگاهى به ستارگان كرد و چنين وانمود كرد كه اوضاع كواكب، نوعى بيمارى را در صورت خروج او از شهر نشان مىدهد. لذا مردم نيز قانع شده و از اصرار خود دست برداشتند.
تفسیر نور
👈پاسخ ۲:
اطلاق سقيم بر كسي که مشرف به سقيم است ميشود چنانچه حضرت علي اكبر خدمت پدرش عرض كرد العطش قتلني يعني مشرف بقتل است ابراهيم فرمود خروج من مشرف بمرض روحي من ميشود و آنها بمقتضاي نجوم توهم كردند که مرادش مرض جسمانيست و پذيرفتند و اينکه يك توريه بود و مفاد اخبار هم خوب واضح ميشود که فرمودند
ما کان سقيما و ما کان كاذبا- ما كذب ابراهيم و ما کان سقيما
تفسر أطيب البيان
👈پاسخ ۳:
در آیات 88 و89 ارتباط بیان بیماری با نگاه به نجوم چیست؟ بعضی انرا به دروغ یا توریه حمل کرده اند اما دلیلی بر دروغ بودن این بیان حضرت ابراهیم نداریم. یعنی در سرحالی و سلامتی کامل نبود.ایات حاکی از ان است که جمعیتی از قوم برای بردن ابراهیم به مراسمشان نزد او امده اند و او با این نگاه به ستارگان و بیان این جمله؛توانسته انها را برای نیامدنش مجاب کند و انها او را ترک کرده اند.احتمال دارد در واقع او با نگاه به ستارگان،نوعی احترام به انها کرده و به قومش اینطور فهمانده که من نیامدن و بیماری خود را با ستارگان که معبود و مورد احترام شمایند،هماهنگ کرده ام.
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
بازخوانی خطبه پیامبر در #غدیرخم
🛑قسمت سوم:
غدیر در منابع اقدم اهل #سنت
از این شش کتاب در دو کتاب سنن ابن ماجه و سنن ترمذی اسم غدیر خم نیامده در حالی که به نکاتی ازخطبه آن اشاره شده است.
🔸در صحیح مسلم کلمه غدیر (برکه) نیامده اما بجایش آبی بنام خم ذکر شده است.
🔸در سه کتاب مسند احمد بن حنبل، انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی بخشهایی از خطبه پیامبر همراه با تصریح به اسم غدیر خم آمده است.
در دو کتاب به اینکه واقعه در حجة الوداع رسول الله رخ داده تصریح شده است: انساب الاشراف بلاذری و السنن الکبرای نسائی.
در دو کتاب خطبه پیامبر در حج گزارش شده، اما اشاره ای به حج آخر نشده: سنن ابن ماجه و سنن ترمذی. در کتاب اخیر روز واقعه عرفه گزارش شده است.
در دو کتاب مسند احمد بن حنبل و صحیح مسلم اشارهای درباره حج نیامده است.
آنچه در این شش کتاب به عنوان خطبه غدیر خم معرفی شده بر سه گونه است:
◀اول. #حدیث_ولایت
🌸👌الست أولى بالمؤمنین من أنفسهم؟ قالوا: بلى. قال: ألست أولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا: بلى. قال: من کنت مولاه فعلی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه
◀گونه دوم: #حدیث_ثقلین؛
◀گونه سوم: جامع حدیث ثقلین و حدیث ولایت.»
#حدیث_ولایت.
حدیث ولایت به عنوان خطبه غدیر خم از چند طریق شناخته شده از صحابه پیامبر (ص) به شکل سه جزئی(پرسش و پاسخ اولویت پیامبر، #ولایت_علی و حداقل دو دعا) به پنج طریق زیر روایت شده است:
۱ . انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی)
۲ . انشاد علی بن ابی طالب بر منبر مسجد کوفه (سنن نسائی)
۳ . روایت براء بن عازب (مسند احمد بن حنبل، سنن ابن ماجه و انساب الاشراف بلاذری)
۴. روایت اول زید بن ارقم (مسند احمد بن حنبل و سنن نسائی)
۵ . روایت سعد بن ابی وقاص (سنن نسائی)
👈حدیث ولایت به گونه دو جزئی به دو طریق ذیل روایت شده است:
بدون استفهام صدر در روایت اول ابی سعید خدری (انساب الاشراف بلاذری)؛
منهای دعای ذیل در روایت زید بن ارقم به نقل عطیه کوفی (مسند احمد بن حنبل)
🔶حدیث ولایت به عنوان #خطبه_غدیر منهای استفهام صدر و دعاهای ذیل یعنی تنها گزارش مختصر من کنت مولاه فعلی مولاه به شش طریق زیر روایت شده است: »
۱. انشاد علی بن ابی طالب در رحبة (مسند احمد بن حنبل به نقل اذان بن عمر)
۲. روایت ابی ایوب و دیگر انصار در رحبة (مسند احمد)
۳. روایت اول زید بن ارقم (سنن ترمذی)
۴. روایت سعد بن ابی وقاص (سنن ابن ماجه)
۵. روایت ابوهریرة (انساب الاشراف بلاذری)
۶. روایت بریدة بن حصیب (انساب الاشراف بلاذری)
💫💫ادامه دارد
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
⚜ آرزوی برکت در نعمت
ای خداوند!
در هر چه مرا روزی کرده ای و در هر چه بخشیده ای و در هر نعمت که ارزانی ام داشته ای برکت ده.
📖 ترجمه صحیفه سجادیه : نیایش بیست و دوم
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره انعام آيه ۱۲۲ :
كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
کردار بد کافران در نظرشان چنين جلوه گر شده است.(كه اعمال زشت خود را زيبا ببينند).
بلی کارهای بد کافران
به چشمان آن هاست خوب و گران
Thus it is made fair- seeming to the disbelievers that which they do.
مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای
مأخذ نظم : قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد
مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣3⃣ تدبر در سوره #صافات
فراز آیات ۱۲۲-۱۱۴
وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ {114}
و در حقيقت بر موسى و هارون منت نهاديم {114}
وَنَجَّيْنَاهُمَا وَقَوْمَهُمَا مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ {115}
و آن دو و قومشان را از اندوه بزرگ رهانيديم {115}
وَنَصَرْنَاهُمْ فَكَانُوا هُمُ الْغَالِبِينَ {116}
و آنان را يارى داديم تا ايشان غالب آمدند {116}
وَآتَيْنَاهُمَا الْكِتَابَ الْمُسْتَبِينَ {117}
و آن دو را كتاب روشن داديم {117}
وَهَدَيْنَاهُمَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ {118}
و هر دو را به راه راست هدايت كرديم {118}
وَتَرَكْنَا عَلَيْهِمَا فِي الْآخِرِينَ {119}
و براى آن دو در [ميان] آيندگان [نام نيك] به جاى گذاشتيم {119}
سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ {120}
درود بر موسى و هارون {120}
إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ {121}
ما نيكوكاران را چنين پاداش مىدهيم {121}
إِنَّهُمَا مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ {122}
زيرا آن دو از بندگان با ايمان ما بودند {122}
♻️ عصاره فراز آیات 114-122 : پاداش خدا به بندگان محسن قطعی است:موسی و هارون که بندگان مومن و محسن بودند را به همراه پیروانشان از اندوه نجات داديم. با یاری خود انها را بر فرعونیان غالب کردیم.و نامي نيك از آنها برجا گذاشتيم.
آقای سيدكاظم فرهنگ
https://v.ht/saffat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛