لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #پیامبر_اسلام_در_قرآن
🛑قسمت هشتم:
☸ وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ يعني چه؟
🌸👈این جمله معروف که زیاد در وصف #اخلاق_پيامبر_اكرم شنیده اید ،در سوره قلم آیه ۴ قرار دارد.
🔸👈در تفسیر نمونه نیز این چنین امده است:
🌸"درباره حسن خلق پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و عفو و گذشت و عطوفت و مهربانى و ایثار و فداکارى و تقواى آن حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) داستانهاى زیادى در کتب تفسیر و تواریخ آمده است ولى همینقدر باید بگوئیم :
🔸که در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اخلاق او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است :
🔶رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما خوشرو و خندان و سهل الخلق و ملایم بود،
🌸🔹هرگز خشن و سنگدل و پرخاشگر و بدزبان و عیبجو و مدیحه گر نبود،
هیچکس از او ماءیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت
🔸سه چیز را از خود رها کرده بود:
💫مجادله در سخن
💫پرگوئى ،
💫و دخالت در کارى که به او مربوط نبود،
🔹و سه چیز را در مورد مردم رها کرده بود:
💫کسى را مذمت نمى کرد،
💫و سرزنش نمى فرمود،
💫و از لغزشها و عیوب پنهانى مردم جستجو نمى کرد.
👌هرگز سخن نمى گفت مگر در مورد امورى که ثواب الهى را امید داشت ، در موقع سخن گفتن به قدرى نافذ الکلمه بود که همه سکوت اختیار مى کردند و تکان نمى خوردند، و به هنگامى که ساکت مى شد آنها به سخن درمى آمدند، اما نزد او هرگز نزاع و مجادله نمى کردند...
🔹هرگاه فرد غریب و ناآگاهى با خشونت سخن مى گفت و درخواستى مى کرد تحمل مى نمود،
و به یارانش مى فرمود: هرگاه کسى را دیدید که حاجتى دارد به او عطا کنید،
و هرگز کلام کسى را قطع نمى کرد تا سخنش پایان گیرد.
🔸در ایام میلاد ایشان نیز حدیثی از امام سجاد شنیدم که وقتی منظور این ایه را از ایشان پرسیدند
🌸💕گفتند که #سخاوت و #خوش_خلقی پیامبر مورد تاکید بوده است.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx
@quranpuyan
💫یا رب از ابر هدایت برسان بارانی
💫پیشتر زان که چوگردی زمیان برخیزم
سلام عزیزان
صبح آدینه تان سرشار از رحمت الاهی
@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب رحلت پیامبراسلام(ص) ۱۳۹۹
♦️موضوع : رابطه #نبوت و #سیاست
🔹انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
استاد سروش محلاتی
✅آیا پیامبران، فقط مامور به هدایت به امور اخروی و اخلاقی بودند یا رسالت اجتماعی و اصلاح امور دنیوی را هم برعهده داشتند؟
✅آیا اگر کسی اسلام را پذیرفت، باید او را به زیست مسلمانی و اجرای همه احکام، مجبور کرد؟
@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸ویژگیهای پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله وسلم )
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اَللَّهُمَّ لا تُحْوِجْنا وَ لا تُفْقِرْنا اِلي اَحَدٍ سِواكَ
پروردگارا! ما را نيازمند و محتاج كسى جز خودت قرار نده
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح)
8⃣4⃣ #هنگام_درو:
#قرآن
🌹سوره انفال آیه ۳۷🌹
تا خداوند ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک ها را روی هم گذارد و همه را انباشته کند و یکجا در دوزخ افکند. هم اینان زیانکارانند.
#انجیل_متی
🌹فصل ۱۳ آیه ۲۴🌹
عیسی مثل دیگری نیز برای آنان آورده گفت : پادشاهی آسمان مانند این است که شخصی در مزرعه خود بذر خوب کاشت اما وقتی همه در خواب بودند دشمن او آمده در میان گندم تلخه پاشیدو رفت. هنگامیکه دانه ها سبز شدند و شروع به رشد کردند، تلخه ها نیز در میان آنها پیدا شد.دهقانان پیش ارباب خود آمده گفتند : ای آقامگر بذری که تو در مزرعه خود کاشتی خوب نبود؟ پس این تلخه ها از کجا آمدند؟
او در جواب گفت :این کار، کار دشمن است.دهقانان به او گفتند: پس اجازه میدهی ما برویم و تلخه ها را جمع کنیم؟ او گفت :خیر، چون ممکن است در موقع جمع کردن آنها گندمها را نیز از ریشه بکنید. بگذارید تا موسم درو، هر دو آنها با هم رشد کنند، در آنوقت به درو گران خواهم گفت که تلخه ها را جمع کنند و آنها را برای سوخت ببندند و گندم را نیز جمع کرده و در انبار من ذخیره کنند.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣1⃣ تدبر در سوره #قمر
لَقَدْ يَسرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ
● مقصود از #تيسير قرآن براى ذكر چیست؟
كلمه ((يسرنا)) متكلم مع الغير از ماضى است ، و مصدر آن تيسير است كه به معناى آسان كردن است ،
👈 و ((آسان كردن قرآن براى ذكر)) اين است كه آن را طورى به شنونده القاء كند، و به عباراتى در آورد كه فهم مقاصدش براى عامه و خاصه براى فهم هاى ساده و عميق آسان باشد، هر يك به قدر فهم خود چيزى از آن بفهمد.
ممكن هم هست مراد از آن اين باشد كه حقايق عاليه و مقاصد بلندش را که بلندتر از افق فهم هاى عادى است در مرحله القاء در قالب عباراتى عربى آورديم تا فهم عامه مردم آن را درك كند، همچنان كه اين معنا از آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) استفاده مى شود.
و مراد از ((ذكر))، ذكر خداى تعالى است به اسماء و صفات و افعالش .
.
و معناى آيه اين است كه : سوگند مى خورم كه ما قرآن را آسان كرديم تا وسيله آن متذكر شوند، و خداى تعالى و شئون او را ياد آورند، آيا متذكرى هست كه با قرآن متذكر گشته به خدا ايمان آورد، و به دين حقى كه به آن دعوت مى كند متدين شود؟!
پس آيه شريفه دعوتى است عمومى به تذكر به قرآن بعد از مسجل كردن صدق انذار و شدت عذابى كه از آن انذار كرده.
تفسیر المیزان
https://v.ht/ghamar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ #زندگي_قرآني:
#وظايف_مسئولان_حكومتی از منظر قرآن و عترت
💢💢متاسفانه در ماههاي اخير با موج فزاينده #تورم و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر مقامات مسول كشور در حل مشكلات اقتصادي 😔 كه نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است،ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال می كنيم. شايد كه متذكر شوند.
شماره 1 : تامين #معيشت مناسب مردم
🌸🔶«ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الاَْرْزَاقَ.»
نهج البلاغه ، عهد نامۀ مالک اشتر ( نامۀ ۵۳ )
آنگاه روزىها را بر آنان فراخدار و به طور كامل تأمينشان كن.
🔸"از منظر امام على(ع) تأمين شدن مادّى مردم از همه نظر، از حقوق نخستين آنان است، و فرارفتن از خط فقر، دستيابى به اين نقطه از تأمين است، چنانكه در آموزههاى پيشوايان دين، از اين نقطه به «غنا» يعنى بىنياز شدن مردم از نظر مادّى تعبير شده، و معيارهاى آن نيز مشخص گرديده است؛ معيارهايى كه بر اساس آن زندگى مردمان به فراخى از نظر اقتصادى تأمين شود، كه اميرمؤمنان على(ع) براى آن تعبير «سَبْغ» را مطرح كرده است :
🔹«سَبْغ» در اصل به معناى زره و پيراهن گشاد و بلند است كه همه تن را دربرگيرد، يا چيزى كه تمام چيز ديگرى را به فراخى بپوشاند؛ و به معناى كامل، تمام، فراخ و گشاده آمده است؛ و «اِسْبَاغ ارزاق» تأمين مادّى فراخ و همه جانبه است؛ و اين چيزى است كه امام على(ع) مطلوب مىداند و فراتر از خط فقر زيستن را در چنين حدّى مىشناسد.
🔸👈در نگاه امام على(ع) روابط و مناسبات #اقتصادى بايد به گونهاى باشد كه هر انسان شاغل و تلاشگرى بتواند در رفاه اقتصادى به سر برد، و هر انسان از كار مانده و ناتوانى از تأمين كامل برخوردار باشد."
💫دكتر مصطفی دلشادتهرانی
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خداوندا !!
ببخش مارا برای گناهانی که لذتش رفته اما مسئولیتش مانده😔
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت
@quranpuyan
✅ تفسیر آیتالله مجتبی تهرانی از یک روایت امام حسن عسکری(ع)
🔹- مرحوم آیتالله آقا مجتبی تهرانی در یکی از درس های اخلاق خود به تفسیر روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در مورد زاهدترین، با ورعترین، عابدترین و با کوششترین مردم پرداخته بودند.
◾️بهمناسبت روز شهادت امام یازدهم شیعیان و گرامیداشت یاد آیت الله مجتبی تهرانی، این روایت و تفسیر آن، تقدیم میشود:
🔶روی عن حسن بن علی العسکری علیه السلام قال: اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَى الْفَرَائِضِ، اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ، اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ.
🔹روایت از امام حسن عسگری صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: با ورع ترین مردم کسی است که وقتی به یک عمل وکاری رسید که نمی داند حرام است یا حلال، آن کار را انجام ندهد. "اورع الناس من وقف عند الشبهة"؛ وقتی به یک عملی می رسی که شبهه ناک است، یعنی نمی دانی این کار باطل است یا صحیح، حرام است یا حلال، اینجا توقف کن! آن کار را انجام نده! با ورع ترین مردم این شخص است.
🔹"اعبد الناس من اقام علی الفرائض"؛ عابدترین مردم کسی است که واجباتش را انجام بدهد. واجباتش را اقامه کند. این عابدترین مردم است. خوب توجه کنید! اصلاً در آن نه مستحباتی دارد و نه چیز دیگری غیر از واجبات. هیچ چیز نیست. کسی که فقط واجباتش را انجام دهد، از عابدترین مردم است. حالا بعضی خیال می کنند عابدترین مردم کسی است که شب تا به صبح بایستد و نماز بخواند. یا روزه مستحبی بگیرد. نخیر . کسی که مقید باشد واجباتش را انجام دهد، این عابدترین مردم است.
🔶"ازهد الناس من ترک الحرام"؛ زاهدترین مردم کسی است که مرتکب حرام نشود. به این معنا که حرام را ترک کند. در باب زهد چون غالباً جنبه های مالی پیش می آید، فقط همین امور به ذهن آدم می آید. یعنی معمولاً ما از زهد این را میفهمیم که انسان مقید باشد، مال حرام را ترک کند. ما این فرد را زاهدترین مردم میدانیم. اما حضرت میفرماید: زاهدترین مردم از حرام خودداری میکند، چه مال باشد و چه غیر مال. یعنی مرتکب حرام نمیشود.
🔶حضرت نفرمود که زاهدترین مردم آن کسی است که مثلاً نان خشک بخورد! اصلاً و ابداً. یا مثلاً کسی است که زیرش فرش نیاندازد و روی مقوا بخوابد! زیر سرش بالش و متکا نگذارد و مثلاً آجر بگذارد! مرحوم پدرم میفرمود: هیچ وقت از این ادا و اطوارها در نیاورید! این عین تعبیر پدرم بود که گفتم. ایشان میه فرمود: از این ادا اطوارها در نیاور! اینها کار شیطانی است. اینها کار الهی نیست. در این کارها خدا نیست. این حرف ایشان است. "ازهد الناس من ترک الحرام"؛ کسی که کار حرام انجام ندهد، زاهدترین مردم است.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #قمر
وَحَمَلْنَاهُ عَلَى ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَدُسُرٍ و نوح را بر [كشتى] تخته دار و ميخ آجين سوار كرديم (۱۳)
و لَقَد تَّرَكْنَهَا ءَايَةً فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ و به راستى آن [سفينه] را بر جاى نهاديم [تا] عبرتى [باشد] پس آيا پندگيرنده اى هست (۱۵)
✅ خدا باحفظ كشتى نوح ع آنرا مایه عبرت گردانید
ضمير در جمله ((تركناها)) به سفينه بر مى گردد، چون هر چند اين كلمه قبلا ذكر نشده بود ولى از سياق فهميده مى شد و لام در اول جمله لام قسم است .
و معناى آيه اين است كه : سوگند مى خورم كه ما آن كشتى كه نوح و مؤمنين همراه او را كه در آن بودند نجات داديم ، همچنان نگه داشتيم و آن را آيتى كرديم مايه عبرت ، حال آيا متذكرى هست كه از آن عبرت گرفته وحدانيت خداى تعالى پى ببرد و بفهمد كه دعوت انبياى او حق است ؟ و اين كه عذاب او دردناك است ؟ و لازمه اين آيه آن است كه كشتى نوح تا ايامى كه اين آيات نازل مى شده محفوظ مانده باشد، تا علامتى باشد كه به وقوع طوفان دلالت كند و آن را يادآور شود. و اتفاقا بعضى از مفسرين - به طورى كه نقل مى كنند - در تفسير اين آيه گفته اند: خداى سبحان كشتى نوح را بر فراز كوه جودى محفوظ داشته بود، حتى مردم دست اول اين امت آن را ديده بودند، اين جريان را الدر المنثور از عبدالرزاق ، عبد بن حميد، ابن جرير و ابن منذر از قتاده روايت كرده .
و ما در تفسير سوره هود در آخر بحث هايى كه پيرامون داستان كشتى نوح داشتيم خبرى را نقل كرديم كه راوى مى گفت : ما در بعضى از قله هاى كوه آرارات كه نامش جودى است قطعاتى از چوبهاى كشتى نوح را ديديم متلاشى شده بود، خواننده محترم بدان جا مراجعه كند.
بعضى از مفسرين گفته اند: ضمير مذكور به سفينه بر نمى گردد، بلكه به قصه بر مى گردد، و اين كه فرموده ما آن قصه را باقى گذاشتيم بدين جهت كه بقاى خاطره نوح ، كار خداى تعالى است .
تفسیر المیزان
https://v.ht/ghamar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛