eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣1⃣ تدبر در سوره ❓چرا اقوام مکذب، پیامبران را می خواندند؟ به نظر ما «مجنون» کسی است که افکار و رفتار و اعمال او «خلاف معمول»، «خلاف هنجارهای رایج» و خلاصه «خلاف عادت» مردم باشد. در سوره فجر دیدیم که یک گرفتاری اساسی بنی آدم، از زمانهای بسیار قدیم تاکنون (و بلکه حتی تا آخر تاریخ بشر) این بوده که مادیات را ملاک ارزشها گرفته، و اگر کسی پولدارتر بوده عزیزتر میشده، و کارهای او «کارهای خوب» قلمداد می شده، و روش او ملاک و میزان قرار می گرفته، و طبعاً کسی یا کسانی که به خلاف آن عمل یا دعوت می کردند برخلاف عقل قلمداد می شده اند و مجنون و دیوانه نامگذاری می گردیده اند. پیامبران نیز به همین سبب از سوی مخالفان خویش مجنون قلمداد میشده اند چون در تعالیم آنها عناصری وجود داشت که با چیزهای غلط و خلافی که برای مردم کم کم عادت شده بود، تعارض و تخالف داشت. بطور خلاصه باید گفت که این قرآنی که امروز به راحتی در دسترس ما است و ترجمه ها و تفسیرهائی از آن را می خوانیم حقیقتی در عالم وجود دارد که از جنس کلمه و کاغذ و مرکب و چرم نیست. حقیقتی است والا و بالا، که برای هدایت ما، تصاویری از آن رقیق و آسان شده و تا حد فهم ما پائین آورده شده، تا توانسته بر زبان پیغمبر اکرم(ص) جاری و به گوش معاصران آن روز برسد. بسیاری از معارف آن از دسترس هوش و عقل ما بیرون است و برای آنکه چیزی از آن را متوجه شویم بصورت «مثال»هائی برای ما بیان شده که می-فرماید «و لقد ضربنا فی هذا القرآن من کل مثل» غیر از احکام و داستانهای گذشتگان، بقیه معارف قرآن، علاوه بر معنای ظاهری، معانی ژرف و عمیقی دارد که امیرالمؤمنین فرموده اقیانوسی است که کسی به کــف آن نمی رسد. وقتیکه آنحضرت چنین بگوید ما چه بگوییم؟ هرچه باشد مأموریت اصلی قرآن «پند دادن» است، که فرموده آنرابرای پند دادن آسان کردیم، آیا پندپذیری هست؟ 🖌آقای جمال گنجه ای https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. ⭕️شماره 2:پیمان خدا از عالمان که در برابر ستمدیدگان آرام نگیرند. "عدالت اقتصادى در نگاه اميرمؤمنان على(ع) چنان مهم و اساسى تلّقى شده است كه آن حضرت حكومت را پذيرفت تا ستم‌هاى اقتصادى را برچيند و عدالت اقتصادى را حاكم سازد، چنان‌كه در خطبه شقشقيه كه دليل پذيرش حكومت را از جانب خود بيان كرده، فرموده است : «بدانيد، به حقّ آن كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر مردمان چنان حاضر نمى‌شدند و با اعلام وجود ناصران، حجّت را بر من تمام نمى‌كردند،👈 و اگر خداوند از عالمان پيمانى سخت نگرفته بود كه در برابر پرخورى و ستمديده هيچ آرام و قرار نگيرند، بى‌تأمّل ريسمانِ مهارِ حكومت را بر گردنش مى‌افكندم و با همان جام نخست آخرش را هم سيراب مى‌كردم (حكومت را نمى‌پذيرفتم و چون گذشته خود را به كنارى مى‌كشيدم).» 🔸امام على(ع) به صراحت اعلام مى‌دارد كه حكومت را پذيرفت تا به و كه شاخصه آن پرخورى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان است، پايان دهد. ❓ایا حاکمان ما نیز اینگونه اند؟ ایا در این برهه که روزیروز گرسنگان، اضافه میشوند، در خود چنین مسئولیتی احساس میکنند؟ اگر بله ولی نمیتوانند کاری کنند، کنار روند. ❓ ایا عالمان دینی باین پیمان الهی و شرایط مردم آگاهند و هشدار میدهند؟ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💫رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ پروردگارا! به من و دانش ببخش، و مرا به ملحق کن! شعراء کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ بسم الله الرحمن الرحیم وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.» سوره اسراء ، آیه ۸۱ همواره تاریخ بدین شکل بوده که حق آمدنی و باطل رفتنی بوده، یعنی ممکن است در ظاهر در بعضی از مصادیق اینگونه بنظر برسد که باطل پیروز شده، ولی وقتی نتیجه آن اتفاق را نگاه می‌کنیم می‌دانیم که این حق بوده که پیروز شده، مانند امام حسین علیه السلام که برابر یزید پیروزشد، و نتیجه این مقابله آمدن و جا افتادن یک تفکر و ایده بود که بعد از گذشت مدت زمان زیادی هنوز نام امام حسین علیه السلام و اسلام و تشیع زنده است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣1⃣ تدبر در سوره «کشتی نوح»نیز با توجه به آنچه که در آیه 13 آمده «کشتی به مفهوم امروز» نبوده بلکه به «کَلَک» بیشتر شبیه بوده است. گرچه همان نیز از علم و تکنیک آن زمان و آن قوم بسیار «پیشرفته تر» بوده، زیرا در سوره های آینده خواهیم دید که خداوند طرز ساختن آن را نیز به نوح(ع) وحی کرده بود. از همینجا فهمیـــده می شود که تعداد یاران نوح خیلی کم بوده که همگی با هم بیش از «مسافران یک کلک» نبودند. هرچه باشد آن کلک آن قدر بوده که چیزی باشد که آب به درون آن نفوذ نکند و بتواند مسافران خویش را از غرق شدن نجات دهد و یک کلک معمولی (که کاملا مسطح باشد) از این لحاظ ضعیف است، بنابراین «کشتی» مذکور باید چیزی بوده باشد که از «کلک» امروزی پیشرفته تر، و از «کشتی»امروزی ساده تر بوده باشد، و بخصوص اینکه در ساخت آن کلمه هائی مانند «الواح» (= تخته ها) و «دسر» (= میخ ها) مطرح است، واز اینجا معلوم می شود آنها تکنولوژی نجّاری را- تا آن حد که بتوانند از تنه درخت تخته در بیاورند و با میخ آنها را بهم مرتبط کنند- از طریق وحی شناخته بودند. اما این حد از تکنولوژی در آن زمان بسیار پیشرفته بوده، بطوری که از آن تقلید شده و اسم نوح را در طول زمان بر صنعت کشتی سازی و مقامات دریانوردی انتقال داده است. (توجه دارید که ریشه کلماتی مانند «ناو» و «ناوگان» و «ناو خدا» [یا همان «ناخدا» ی مصطلح خودمان] وnavy,naval که در همه زبانها هست از کلمه «نوح» گرفته شده است) زیرا او (به وحی خدا) صاحب این تکنولوژی شده بوده که برای بشریت این پیام را داشت که میتوان اینطور روی آب جابجا شد، که این یک پیشرفت مهم در زندگی بشری بوده، که سرمنشاء همه آنها حضرت نوح(ع) و معلم اونیز وحی بوده است. «» در چه حدودی بود؟ ایا کل زمین را فرا گرفت؟ مطابق افواهیات و روایات توراتی که در بسیاری از احادیث مسلمانی هم نفوذ یافته، موضوع «طوفان نوح» اینطور مطرح است که آب همه کره زمین را به ارتفاعی که از بلندترین قلل کوه ها (مثلاً قله اورست) بیشتر باشد گرفته، و بعداً آنهمه آب «فروکش» کرده وکشتی درجائی «نشسته» است. این نوع روایات (که منشاء یهودی دارد و هیچ تایید قرآنی نیز ندارد) نمی تواند درست باشد. زیرا خداوند نمی تواند کارهای نامعقول کند، زیرا عقل را همو آفریده، و چیزی را که آسان تر می شود انجام داد لازم نیست از طریق سخت تر انجام شود، و بر اساس این طرحی که یهودیان برای این موضوع ریخته اند لازم می آید چنان آب زیادی بوجود آید که براساس یافته های قطعی علوم مسلّمی مانند زمین شناسی، بسیار بیشتر از ظرفیت سفره های زیر زمینی است، وزمین نمی تواند این همه آب را فرو ببرد. و نیز اینکه از «همه نوع حیوانات» جفتی را به کشتی ببرد، این نتیجه حاصل می شود که حیوانات همنوعِ پس از آن باید DNA مشابهی داشته باشند، در حالی که هم اکنون در روی زمین (فی المثل) بزها و گاوهای متنوعی در جهان وجود دارند کهDNAهای آنها تفاوت اصولی آنها را نشان میدهد. خلاصه اینکه امروز به روایات یهودی (و روایات مسلمانی تحت نفوذ آنها) ایرادهای علمی غیر قابل خدشه ای وارد است که آن افسانه ها را باطل می کند. فرضیه بهتر این است که داستان حضرت نوح در قطعه محدودی از زمین اتفاق افتاده که در دره گودی بوده و مطابق آیه های 11و 12 این پاراگراف- از آسمان رگبار و از زمین جوشش چشمه ها- آن گودی را پر کرده و آن باصطلاح «کشتی» از زمین کنده شده و اندکی راه رفته و به اولین ارتفاع که رسیده روی آن «نشسته» باشد. حیواناتی هم که در آن کشتی بوده اند می باید بعضی حیوانات مفید بوده باشند که جزء لوازم زندگی محسوب می شدند مانند بز و گاو و اسب و امثال آن که در سرزمین جدید زاد و ولد کرده و درخدمت صاحبان آن کشتی قرار گرفته باشند. 🖌از تفسیر اقای گنجه ای https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. ⭕شماره 3: تحقق عدالت و , معیار ارزیابی موفقیت یک حکومت 🔹 روزی مامون از شنیدن خبر فتح مناطق اطراف کابل بسیار خوشحال شده بود, با آب و تاب زیاد آن را برای امام رضا ع نقل کرد; امام فرمود آیا تو با این خبر شاد شدی; مامون پاسخ داد آیا فتح مناطق جدید خوشحالی ندارد؟ 🔹 حضرت فرمود ای مامون در باره این مردم از خدا بترس.... تو امور مسلمانان را تباه کردی.😔 نمی بینی فرزندان مهاجر و انصار که قدیمی ترین مسلمانان هستند جلوی چشم تو مورد ظلم و ستم قرار می گیرند؟ 👈 مردم برای گذران خود را به آب و آتش می زنند😔 ولی از تامین هزینه های زندگی عاجزند. آنان کسی را نیز نمی یابند تا به درد دلشان گوش دهد و خبرها نیز به تو نمی رسد (عیون اخبار الرضا, 2/ 159) ایا حاكميت ما در اين سالها در تامين معاش مردم، موفق بوده است؟!!!! ايا فشار فزاينده بر اقشار ضعيف و متوسط جامعه را نمي بيند؟ ايا اقدام موثري كرده است يا برعكس، با سوء اقدامات بر فقر و فساد در جامعه افزوده است؟ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدادر گُل،خدا در آب و رنگ است خدا نقاش اين جمع قشنگ است خدا ذات گُل و ذات قنارى است خدا اثبات باران بهارى است خدادر هرنظر آيينه ماست همين حالا خدا درسينه ماست سلام 💫صبحتون بخیر💫 @quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅تاكيد بر و رعايت ديگران در حدیثی از آقا امام صادق علیه السلام داریم که می فرمایند: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.»(کافى ، ج 6، ص 153) در قرآن مجید که کتاب آسمانی و کلام الهی است به طور صریح و مکرربه کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح گردیده است و بالاتر از آن قرآن کریم کم فروشی را موجب ویران شدن شهر مدین و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است ، در شش سوره از 114 سوره قرآن کم فروشی مورد مذمت قرار گرفته است . سوره که این سوره مبارکه که به نام معرفی شده است: که مطففین از آن گرفته شده است در لغت به معنای اندک و کم است و مطفف به کسی اطلاق می شود که از چیزی بکاهد و آن را از حد واقعی آن کم کند و آن را اندک کند ، حال آن چیز ممکن است جنسی باشد که به دیگری می فروشد و یا کاری باشد که برای فردی انجام می دهد و یا حتی ممکن است بهای چیزی باشد که می پردازد و یا مزد کاری باشد که می پردازد در واقع امکان تطفیف کردن و کاستن فقط در داد و ستد نیست بلکه در هر معامله ای ممکن است . پس از آنجائی که قرآن کریم از جانب یگانه خالق هستی می باشد آن عالم یگانه با بیان یک کلمه (مطففین) در کمال فصاحت مطلب را طوری بیان فرموده که هر کم کاری و کم فروشی ای را شامل می‌شود، و این که خداوند متعال راجع به مسئله ی کم فروشی علیرغم آیاتی که در جا های متعدد قرآن آورده است هنگامی که سوره ای را با چنین عنوانی نازل می کند حاکی بر مهم بودن و شایع بودن این مسئله در بین بنی آدم می باشد. واینکه وقتی این سوره ی مبارکه با چنین جمله ای آغاز می شود وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ یعنی وای برکاهش دهندگانِِ (حق مردم ) و یا به عبارت دیگر یعنی وای بر کم فروشان ، این مطلب نشان از سنگین بودن جرم کم فروشی و حق کشی دارد . جهت مطالعه آیات دیگر مربوط به ادای حق مردم و عدم تضییع حقوق آنها به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى يوم نحس مستمر، منظور از روزهاي چيست؟ آيا ايام نحس ذاتي داريم؟ ✅ سعادت و نحوست ايام (از نظر عقل ، قرآن و سنت ) 1 - در سعادت و نحوست ايام : نحوست روز و يا مقدارى از زمان به معنا است كه در آن زمان بغير از شر و بدى حادثه اى رخ ندهد، و اعمال آدمى و يا حداقل نوع مخصوصى از اعمال براى صاحب عمل بركت و نتيجه خوبى نداشته باشد، و سعادت روز درست بر خلاف اين است . و ما به هيچ وجه نمى توانيم بر سعادت روزى از روزها، و يا زمانى از ازمنه و يا نحوست آن اقامه برهان كنيم ، چون طبيعت زمان از نظر مقدار، طبيعتى است كه اجزا و ابعاضش مثل هم هستند،و خلاصه يك چيزند، پس از نظر خود زمان فرقى ميان اين روز و آن روز نيست ، تا يكى را سعد و ديگرى را نحس بدانيم ، و اما عوامل و عللى كه در حدوث حوادث موثرند، و نيز در به ثمر رساندن اعمال تاثير دارند، از حيطه علم و اطلاع ما بيرونند، ما نمى توانيم تكه تكه زمان را با عواملى كه در آن زمان دست در كارند بسنجيم ، تا بفهميم آن عوامل در اين تكه از زمان چه عملكردى دارند، و آيا عملكرد آنها طورى است كه اين قسمت از زمان را سعد مى كند يا نحس ، و به همين جهت است كه تجربه هم بقدر كافى نمى تواند راه گشا باشد، چون تجربه وقتى مفيد است كه ما زمان را جداى از عوامل در دست داشته باشيم ، و با هر عاملى هم سنجيده باشيم ، تا بدانيم فلان اثر، اثر فلان عامل است ، و ما زمان جداى از عوامل نداريم ، و عوامل هم براى ما معلوم نيست . و به عين همين علت است كه راهى به انكار سعادت و نحوست هم نداريم ، و نمى توانيم بر نبودن چنين چيزى اقامه برهان كنيم ، همان طور نمى توانستيم بر اثبات آن اقامه برهان كنيم ، هر چند كه وجود چنين چيزى بعيد است ، ولى بعيد بودن ، غير از محال بودن است ، اين از نظر عقل . ✅ و در آيات قرآن كريم و اما از نظر شرع در كتاب خداى تعالى نامى از نحوست ايام آمده ، در همين سوره آيه 19 فرموده : ((انا ارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى يوم نحس مستمر)) و جايى ديگر فرموده : ((فارسلنا عليهم ريحا صرصرا فى ايام نحسات )). و هر چند از سياق داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط بدانست استفاده مى شود كه نحوست و شئامت مربوط به خود آن زمانى است كه در آن زمان باد به عنوان عذاب بر قوم عاد وزيد، و آن زمان هفت شب و هشت روز پشت سر هم بوده ، كه عذاب به طور مستمر بر آنان نازل مى شده اما بر نمى آيد كه اين تاثير و دخالت زمان به نحوى بوده كه با گردش هفته ها دوباره آن زمان نحس برگردد. اين معنا به خوبى از آيات استفاده مى شود، و گرنه همه زمان ها نحس مى بود، بدون اين كه دائر مدار ماهها و يا سالها باشد. در مقابل زمان نحس نامى هم از زمان سعد در قرآن آمده و فرموده : ((و الكتاب المبين انا انزلناه فى ليله مباركة )) و مراد از آن شب ، شب قدر است ، كه در وصف آن فرموده : ((ليله القدر خير من الف شهر))، و اين پر واضح است كه مبارك بودن آن شب و سعادتش از اين جهت بوده كه آن شب به نوعى مقارن بوده با امورى بزرگ و مهم از سنخ افاضات باطنى و الهى ، و تاثيرهاى معنوى ، از قبيل حتمى كردن قضاء و نزول ملائكه و روح و سلام بودن آن شب . و برگشت معناى مبارك بودن آن شب و سعادتش به اين است كه عبادت در آن شب داراى فضيلت است ، و ثواب عبادت در آن شب قابل قياس با عبادت در ساير شبها نيست ، و در آن شب عنايت الهى به بندگانى متوجه ساحت عزت و كبريايى شده اند نزديك است. تفسير الميزان https://v.ht/ghamar کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در هفته هاي اخير با موج فزاينده و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر حاکمیت در حل مشكلات اقتصادي از یکسو 😔 و تلف کردن منابع کشور در شبکه های فساد یا مناقشات بیهوده سیاسی داخلی و خارجی،از سوی دیگر، نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است. این موضوع ما را بر ان داشت تا بخشی از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را ارسال كنيم. شايد بخود امده با از مناصبی که لایق ان نیستند، اسباب ظلم به مردم را کمتر نمایند. ⭕شماره 4: تلاش در كاهش رواج فقر در جامعه ممكن است باعث هر اتفاقي شود. امام علي (ع) به فرزندش محمد حنفيه فرمود: «يا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ اَلْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ اَلْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛ از فقر بپرهيز زيرا فقر دين را ناقص، عقل را مدهوش و مردم را به شورش مي¬كشاند (نهج البلاغه، حكمت 319). در تاريخ، شورش عليه خليفه سوم به علت دست به دست شدن ثروت¬هاي مردم در دست خاندان ابي¬العاص و نزديكان خليفه بود، در حالی که بسیاری از مردم گرفتار فقر و ناداري بودند که نتیجه آن قتل خليفه مسلمين بود. در این ماجرا اميرالمؤمنين به خليفه هشدار داد كه به وعده¬هاي اصلاحي خود عمل كن، اما او به تعويق مي¬انداخت. ایا مجموعه اقدامات حاكميت در اين سالها منجر به كاهش فقر شده يا يا برعكس، با سوء اقدامات بر گسترش و فساد در جامعه افزوده است؟ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاد باش.... چشمه جوشان مهر و شفقت باش... آنگاه هرچه از تو می جوشد و می تراود درست و خير و بركت است... سلام صبح قشنگ پاییزی تون به خیر و شادی 🆔 @quranpuyan