✴️ #پرسشوپاسخ:.
❓آیا تصدی مناصبی مانند #قضاوت_و_مرجعیت برای #زنان، از نظر قران ممنوع است؟ -
❓آیا زنان نمیتوانند قاضی یا رییس جمهور شوند؟
🛑 قسمت دوم :
🔶نظر ايت الله #صانعي مبني بر مجاز بودن #قضاوت، فتوا و #اجتهاد زنان
❓پیام زن: اولین سؤال ما در باره قضاوت و مرجعیت زن است. آیا تصدی این امور توسط بانوان جایز است یا نه؟
👈آیت اللّه صانعی: این یک بحث فقهی بسیار عریض و طویلی است که هم به اجتهاد و تقلید مربوط می شود و هم به باب قضاء به نظر می رسد که اگر کسی در باب قضاوت و در باب اجتهاد بلکه در باب فتوا بگوید مرد بودن شرط نیست سخن گزافی نگفته است. اگر کتابهایی مانند جواهر، شرح ارشاد مرحوم مقدس اردبیلی، بحث اجتهاد و تقلید امام، فصول و سایر کتب را در این زمینه به دقت نگاه کنید، این سخن را تأیید خواهید کرد.
🔹در مسأله قضاء، من بیست سال پیش هم معتقد بودم، الآن هم به آن معتقد هستم و می گویم مرد بودن شرط نیست و زن هم می تواند قاضی بشود.اگر کسی چنین بگوید سخن گزافی نگفته است و اگر فقیهی فتوا بدهد نمی توان گفت که از دین بیرون رفته است یا او را نعوذباللّه توهینش کنیم. بلکه سخن بجایی گفته است.
🔸سخنی است که یک مقداری از آن، از مقدس اردبیلی سرچشمه می گیرد، یک مقداری از تعمق و انس با مسأله در فقه سرچشمه می گیرد. ما وقتی که به مبسوط شیخ الطائفه نگاه می کنیم می بینیم که شیخ در مبسوط می گوید: «علی الاصح زن نمی تواند قاضی شود.»(1) شیخ در مبسوط می گوید «علی الاصح» و نیز در کتابی مانند کتاب «خلاف» که حقوق تطبیقی است و معدّ است برای نقل اجماعات بین شیعه و سنی، می بینیم که آنجا هم شیخ ادعای اجماع نمی کند که زن نمی تواند قاضی بشود.(2) تمسک به احتیاط می کند، تمسک به عدم دلیل می کند؛ معلوم می شود که دارد با عصا راه می رود، دلیل روشنی ندارد که زن نمی تواند قاضی شود.
🔹راجع به ا#جتهاد و راجع به افتاء هم دلیلی بر شرطیت مرد بودن نیست. یعنی دلیلی وجود ندارد که بگوییم اگر یک #زن نشست مطالعه کرد، تحقیق و مباحثه کرد و قدرت استنباط پیدا کرد، او نمی تواند به استنباطات خودش عمل کند و همین جور نسبت به اینکه اگر قدرت استنباط پیدا کرد و اعلم از دیگران شد، اعلم از مردها شد، بگوییم نمی تواند #فتوا بدهد و جایز نیست که فتوایش را دیگران به عنوان فتوای اعلم عمل کنند. نه، دلیلی برای شرطیت مرد بودن در افتاء وجود ندارد چه رسد به باب اجتهاد. اما از شهید ثانی است که او در باب قضا اشاره کرده است که این شرایط در نزد ما موضع وفاق است و عبارات دیگری هم کنارش آمده است.(3)
1ـ المبسوط، ج8، ص101.
2ـ الخلاف، ج3، ص311.
3ـ مسالک الافهام، ج2، ص351، (طبع قدیم).
💫ادامه موضوع در لینک زیر مطالعه بفرمائید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸🤲اللّهم اجعل القرآنَ لنا فی الدّنیا قریناً
🌸و فی القبر مونساً و أنیساً
🌸و فی الآخرةِ شافعاً و شفیعاً
@quranpuyan
﷽
🏴سالروز وفات بانوی آب و آفتاب
خواهر خورشید خراسان
بانوی بزرگ قم حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد🍂
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
✅ از چیزی که نمی دانی،پیروی مکن
بنام خدا
خداوند در سوره #اسراء، ضمن بیان حکمتها و دستورات اخلاقی ،توصیه ای هم بر مراقبت از چشم و گوش و قلب کرده است.
وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ
إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ﴿۳۶﴾
فولادوند: و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن
زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد
https://goo.gl/nBoHfj
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹پیام های آیات ۶-۱ سوره ذاریات از تفسیر نور
۱- سوگند به پدیده های طبیعی همچون ابر و باد و باران،توجّه اسلام را به کشف قوانین هستی و تدبیر حاکم بر آنها در جهت خداشناسی نشان می دهد. وَ الذّارِیاتِ ... فَالْحامِلاتِ ... فَالْجارِیاتِ ...
۲- خداوند امور انسان را از طریق فرشتگان به انجام می رساند.و «فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً»
۳- قرآن،برای اعتلای فکر بشر،او را به محسوسات و غیر محسوسات،متوجّه می سازد. وَ الذّارِیاتِ ...و فَالْمُقَسِّماتِ أَمْراً
۴- در برابر تردید دیگران،باید با قاطعیّت و صلابت و صراحت از حق سخن گفت. «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ» (کلمه انّ و حرف لام،برای تأکید است)
۵- وعده معاد و سرانجام جهان،مستمر و پی در پی بوده است. «تُوعَدُونَ»
۶- خداوندی که در هستی آن همه قدرت نمایی کرده است،از عمل به قولش عاجز نیست. «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ»
۷- این همه اسباب طبیعی و غیر طبیعی،(باد و ابر و کشتی و فرشته)،تنها برای خوردن و مردن و نیست شدن نیست. «وَ إِنَّ الدِّینَ لَواقِعٌ»
۸- خداوند،هم به وعده هایی که در دنیا داده عمل می کند و هم به وعده هایی که برای آخرت داده است. «إِنَّما تُوعَدُونَ لَصادِقٌ وَ إِنَّ الدِّینَ لَواقِعٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✴️ #پرسشوپاسخ:.
❓آیا تصدی مناصبی مانند #قضاوت_و_مرجعیت برای #زنان، از نظر قران ممنوع است؟ -
❓آیا زنان نمیتوانند قاضی یا رییس جمهور شوند؟
🛑 قسمت سوم:
🔶نظر ايت الله #صانعي مبنی برمجاز بودن #قضاوت.وفتوا واحتهاد.زنان
🔶👌اشکال نشود که دلیل نداشتن در باب اجتهاد و فتوا کافی نیست، چون مسلم است که در حوزه های علمیه گمان و غیر یقین اعتبارش دلیل می خواهد. اصل در ظنون عدم حجیّت است. می گویند شک در حجیّت، مساوق و معادل است با قطع به عدم حجیّت. این اشکال وارد نیست، به خاطر اینکه ما با وجود همه روایات و آیاتی که در باره فتوا و اجتهاد و تقلید آمده است می دانیم کلمه «مرد» اگر در بعضی از آنها آمده است، خصوصیتی ندارد. کلمه «مرد» و صیغه مذکر معمولاً در قانونگذاریها زیاد می آید، مثلاً در روایت آمده است «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء».( 4) حالا اگر یک زنی در آینده توانست در جایی حرکتی شبیه حرکت حضرت امام(ره) انجام بدهد، شهادت را ارزش بدهد، مردم را بسیج کند و با قدرت شهادت، اسلام را در آنجا حاکم کند، آیا هیچ کسی شک می کند که «مداد العلماء»، عالمه ها را نمی گیرد، عالمات را شامل نمی شود! چون العلماء مذکر است مؤنث را نمی گیرد! مسلم کسی شکی نمی کند؛ معیار، علم و عالم بودن است.
🔶یا مثلاً در آن توقیعی که از حضرت ولی عصر(عج) آمده است که «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة اللّه .»(5) راویان حدیث مطرح است، راوی حدیث می خواهد #زن باشد می خواهد مرد باشد. راوی نه به معنای ناقل حدیث بلکه به معنای کسی که حدیث را می فهمد، بررسی می کند. اگر با قرآن نمی سازد کنار می گذارد، اگر با شهرت نمی سازد کنار می گذارد، خلاصه صاف و پوست کنده می کند و روایتی را که می توان به آن عمل کرد به مردم می گوید، با همان #فتوا و به همان اجتهاد. نمی شود بگوییم که این فقط مربوط به «مرد» می شود و اگر زنی به اینجا رسید چنین ارزشی ندارد.
👈حتی در مقبوله عمربن حنظله که از روایات بلند باب قضاء است، بلکه از روایات بلند باب حکومت و ولایت فقیه است آنجا هم دارد که «ینظران الی رجلٍ منکم روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا».(6) یعنی نگاه کنید به مردی که حدیث ما را نقل می کند، درباره احکام ما شناخت دارد، نظر می کند در حلال و حرام ما، و همه اینها یعنی همان اجتهاد نه علم به احکام. زیرا علم به احکام در مورد مقلد هم صادق است چون او هم عالم به احکام است، اما عرفان احکام، خاص مجتهد است. حال آیا وقتی این روایت را به دست عرف بدهیم، عرف می فهمد که کلمه «رجل» در اینجا خصوصیت دارد؟! یا به قول همه اهل تحقیق الغاء خصوصیت می کند. می گوید، این جریان عادی آن دوران بوده است که مرد بیشتر در دسترس بوده و می شده راحت وجتهد را پیدا کرد .
🔸 آن روزها زنها در این مسیر نبودند. یا اصلاً بنا نیست در قانونگذاری و در بحثهای عمومی نامی از زنها بیاید، به حکم اینکه زنها عورت هستند و کمتر باید مطرح بشوند و کمتر مطرح می شدند. چگونه می شود گفت که اینجا خصوصیت دارد که باید #قاضی مرد باشد، اگر زن باشد قضاوتش درست نیست، یعنی «فانی قد جلعته علیکم حاکما» زن را نمی گیرد! امام صادق مردها را گفته است که من شماها را حاکم قرار داده ام و زنها را نمی گوید!
🔹اگر الغاء خصوصیت در اینجا نشود، در خیلی جاهای فقه نمی شود الغاء خصوصیت کرد. در کل کتب قانون نمی شود الغاء خصوصیت کرد. چگونه می شود کسی منکر الغاء خصوصیت بشود با اینکه خداوند نسبت به زن و مرد، هر دو را که آفریده به خودش آفرین گفته است؛ «فتبارک اللّه احسن الخالقین.»(7)
4ـ بحارالانوار، ج2، ص16،
5ـ وسایل الشیعه، (ط.آل البیت),ج27
6_وسایل الشیعه، ج27، ص136
7_ سوره مؤمنون، آیه 2
💫ادامه موضوع در لینک زیر مطالعه بفرمائید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx
@quranpuyan
اگر خورشید بر یک حال بودی
شعاع او به یک منوال بودی
جهان جمله فروغ نور حق دان
حق اندر وی ز پیدایی است پنهان
خرد را نیست تاب نور آن روی
برو از بهر او چشمی دگر جوی
( شیخ محمود شبستری، گلشن راز)
سلام
صبح آدینه پرخیر و برکت
@quranpuyan
4_5814219721062483632.apk
21.28M
💐💐💐💐💐💐💐
اپليكيشن قرآني #تنزيل👆 امكانات برنامه: 1-اطلاعات سورهها: شامل توضیح مرحله نزول،عصاره فرازها، ترجمه پیوسته آیات هر فراز، درس سوره و امکان کپی و اشتراک گذاری، فهرست سوره ها به ترتيب نزول و ترتيب قران موجود
2-جستجو: شامل جستجوی لغت و عبارت در متن عربی ایات و ترجمه فارسی و نمایش نتایج به ترتیب نزول
3-لغت نامه عربی و فارسی: دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد)
4- دستهبندی: امکان ایجاد دسته بندیهای مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندیها.ترتیب نمایش آیات هر یک از دستهها نیز به ترتیب نزول است
5-پخش ترتیل استاد پرهیزگار
6-ترجمه صوتی استاد فولادوند
اطلاعات بيشتر در https://t.me/tanzilapp
4_5963264122844874725.m4a
9.43M
🎧 خطبه و منشور پیامبر اکرم (ص) در #حجة_الوداع
1. منشور برابری انسان ها
2. حرمت جان و مال و ناموس بنی آدم
3. تأکید بر حقوق #زنان
4. برخی موارد مهم دیگر
🔸سیره سیاسی پیامبر اسلام، دوره جدید. جلسه سیزدهم، یکشنبه 1 دی 1398.
دکتر داود فیرحی
🆔@quranpuyan
✴️ #پرسشوپاسخ:.
❓آیا تصدی مناصبی مانند #قضاوت_و_مرجعیت برای #زنان، از نظر قران ممنوع است؟ -
🛑 قسمت چهارم :
👌نظر ايت الله #صانعي مبني بر مجاز بودن قضاوت، فتوا و اجتهاد زنان .
🔸از آیاتی که به آن استناد شده است برای اینکه فتوای فقیه حجت است «آیه نفْر» است، که می فرماید: «فلولا نفر من کل فرقه طائفة منهم لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا»(8)
به این آیه، هم برای حجیّت خبر واحد استناد شده است، هم برای حجیّت فتوا. آیا کسی احتمال می دهد که اینجا معنایش این است که اگر مرد تفقه کند، انذار کند و هشدار بدهد، دیگران باید از هشدارش تحت تأثیر قرار بگیرند، اما اگر #زن به قرآن و آیات و روایات آشنا شد و یک #زن_فقیهه شد و آمد انذار کرد و هشدار داد، بگوییم چون زن است قرآن می گوید اینجا لازم نیست شما به انذارها و هشدارهای او گوش بدهید؟! معیار، تفقه است، بشارت است، هشدار است، اعلام خطر است. اعلام خطر از یک آشنای به قرآن، از یک آشنای به سنت که به درجه اجتهاد رسیده است.
🔸یا مثلاً مرحوم ابن ادریس در آخر سرایر روایتی نقل کرده که ظاهرا از امام صادق(ع) و امام هشتم(ع) هر دو نقل شده است به این مضمون؛ انّما علینا القاء الاصول و علیکم أن تفّرعوا(9)، بر عهده ما است که قواعد کلی را بگوییم و بر شما است که اجتهاد کنید و تفریع کنید بر او. این از ادله اجتهاد است آیا می شود این طور معنا کرد که القاء اصول بر عهده ما است و تفریع بر عهده شما مردها است؟! اگر زن توانست تفریع کند، نه، او حق ندارد! در این روایت تمام کلام این است که ما کلیات را می گوییم و شما جزئیات را از آنها برداشت کنید و صغریات این کبرای کلی را بیان کنید. مرد بودن و زن بودن در این مسایل هیچ دخالت ندارد.
🔹بعضی از بزرگان هم جزء شرایط مفتی، مرد بودن را گفته اند که شرط نیست و ما نیز مرد بودن را جزء شرایط ذکر نکرده ایم و به صرف بیان عادل بودن، شیعه بودن، زنده بودن و اعلم بودن اکتفا کرده ایم. در مقام افتاء و در مراتب بالاتر هم زن می تواند قرار بگیرد و شرط مرد بودن لازم نیست.
8ـ سوره توبه، آیه 9.
9ـ وسایل الشیعه، ج27، ص61
💫ادامه موضوع در لینک زیر مطالعه بفرمائید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5177_y-tSdy-mnSby-mnnd-qDwt-w-mrjyt-bry-znn--z-nZr-qrn-mmnw-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اَللهمَّ مَن اَحرَجَ اُمَّتِی فَانتَقِم مِنهُ"
خدایا! از هر کس که امّتم را به سختی می اندازد، انتقام بگیر.
مجمع الزوائد ج ۵ ص ۳۸۷
@quranpuyan
با سلام به مخاطبان گرامی
⚫️⚫️ضمن اعلان انزجار از عاملان حمله تروریستی به یکی از متخصصان کشورمان، فقدان شهید فخری زاده را به خانواده ایشان و همه هموطنان گرامی تسلیت عرض می نماییم 😢
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
3⃣5⃣ #ایمان_قوم_یونس:
#قرآن
🌹سوره یونس آیه ۹۸🌹
چرا هیچ شهری نبود که ایمان بیاورد تا ایمان او سودش دهد؟ مگر قوم یونس که وقتی ایمان آوردند، عذاب خواری را در زندگی دنیا از آنها برداشتیم و تا مدّتی برخوردارشان کردیم.
#انجیل_متی
🌹فصل ۱۲ آیه ۴۱🌹
در روز داوری، مردم نینوا برمی خیزند و مردم این زمانه را محکوم میکنند. زیرا مردم نینوا وقتی موعظه ی یونس را شنیدند، توبه کردند. حال آنکه شخصی که در اینجاست از یونس بزرگتر است.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛