eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 درجامعه ای که امنیت دست یافتنی نیست ! ⭕️سخنی ازامام دهم در سالروز شهادت حضرت 🔹تا ندانیم "گرفتاری از کجاست؟" راهی برای جلوگیری از ان وجود ندارد . ولی حوادت تلخ که در حکومت و یا در جامعه رخ میدهد ، از کجا سرچشمه میگیرد ؟ اگر گفته شود که رنجها و سختیها از سوی افراد بی دین بر ما تحمیل میشود ، پاسخ این است که مگر خوارج ، بی دین بودند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمیکردند ؟ و اگر بگویند : مرارتها از سوی کافران است ، پاسخ این است که در میان کافران نیز انسانهای وارسته فراوانند و قران بسیاری از انان را میستاید . 🔹مشکل ما در بیرحمی هایی که اتفاق میافتد ، "اعتقادی یا سیاسی" نیست . مشکل ما "تربیتی" است . در جامعه ای که شخصیت انسانها در زیر فشارهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اسیب میبیند و کرامت انسانی سقوط میکند ، هر جنایتی میتواند اتفاق بیفتد . سخن امام هادی(ع) چنین است : هر کسی که از "کرامت" برخوردار نباشد و احساس شخصیت نکند دست بهر رفتار زشتی میزند "مَن هانت علیه نَفسُه فلا تامَن شرّه" بفرموده حضرت ، شر از سوی "افراد پَست" گریبان انسانها را میگیرد و اشرار را نه در میان بی دینان ، بلکه در میان افراد فاقد شخصیت باید جستجو گرد و ناامنی در جامعه از آثار از بی حرمتی هاست . وقتی شهروندان از کرامت برخوردار میشوند و احساس شخصیت میکنند ، با یکدیگر با احترام برخورد میکنند و همه از امنیت برخوردار میشوند و وقتی حاکمان ، روح هتاکی در جامعه میدمند و مردم را به تکدی و چاپلوسی سوق میدهند ، انتظار هر شری میرود : من هانت علیه نفسه ، فلا تامن شره (تحف العقول) 🖋محمد سروش محلاتی @quranpuyan
وادی عـشـق بسی دور و دراز است ولی طـی شـود جاده ی صد سالـه به " آهــی" گاهــی .. اقبال‌لاهوری سلام عزیزان عشق الهی نصیب دلهایتان @quranpuyan
📖 ؟ ✅ و عدم ایمان باعث عذاب می شود در آیه ی ۱۴۷ سوره ی مبارکه ی دو نکته مهم گنجانده شده است: ۱. خداوند به عذاب بندگانش ۲. بندگان باعث عذاب الهی میشود مَّا يَفْعَلُ اللَّـهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْ‌تُمْ وَآمَنتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ شَاكِرً‌ا عَلِيمًا صادقی تهرانی: اگر سپاس بدارید و ایمان آرید، خدا با عذاب شما چه کاری خواهد داشت‌؟ و خدا همواره سپاس‌گزار [:حق‌شناس] بسیار دانا بوده است 👈در تفسیر المیزان ذیل این آیه چنین بیان شده: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺣﺘﻴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻥ، ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﻧﺴﺎﺯﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﺭﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻮﺩﻯ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ، ﺁﻥ ﺿﺮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﺪ، 👌ﭘﺲ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻯ ﺣﻖ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﺒﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﻋﻠﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. https://goo.gl/LtVS4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره رحمان آیا جهنم نعمت است؟چرا جهنم به عنوان نعمت قلمداد شده؟ آیه ۳۳ مثالی میزنیم : کسی را در نظر آورید که چند جور بیماری مهم دارد و در بیمارستان بستری است. معمولا به چنین کسانی انواع و اقسام الکترودها و شلنگ ها و حسگرهای مرتبط با مانیتورهائی وصل است و اجازه ندارند حتی از تختشان هم پایین آیند و حق ندارند حتی یکی از آن الکترودها و شلنگ ها و حسگرها را از خویش جدا کنند، غذایشان هم چیزی است که آدم عادی رغبتی به خوردن آن ندارد. چنین کسی، نسبت به دوره قبلی حیات خویش (یعنی زندگیِ جنینی) زندگیی بسیار عالی دارد، زیرا اشخاصی دارای تحصیلات و تجربه بالا دائما مراقب وضعیتش هستند و دائما ناظرند که مبادا حالش بدتر شود، و دور و بر او پر از دستگاه ها و تجهیزات گرانقیمتی است که برای خدمت به امثال او طراحی و تولید شده اند، و مجموعه بیمارستانیی که او در آن است، اعم از فضای بهداشتی و آدم های تحصیلکرده مجرب و تجهیزات پیچیده گرانقیمت، همه و همه برای خدمت به او و با هدفِ بهتر کردنِ وضعیت او به وجود آمده اند. آیا چنین کسی که در این محیط عالی بسر می برد، از اینکه می باید در چنان شرایطی باشد راضی است؟ نه! و بلکه آرزویش این است که بتواند هرچه زودتر آنجا را ترک کند. چرا؟ زیرا زندگیِ عادیی که مردم عادی (یعنی مردم سالم) دارند، بسیار بسیار مطلوب تر و راحت تر است از آن زندگیی که او دارد. جهنم در مقایسه با بهشت ،جهنم است، اما اگر با زندگی قبلی (یعنی شرایط جنینی) مقایسه شود بهشت است.لذا، وجهِ نعمتیِ جهنم، این است که برای اشخاصی که طاقتِ تحملِ شرایطِ عالیِ بهشتی را ندارند، و به عبارت دیگر ناسالم (اعم از ناسالمیِ جسمی یا روحی) به قیامت و آخرت میروند، در بهشت، شرایط ویژه ای تدارک شده، که بسته به نوع و شدت ناسالمی شان، دوره خاصی را بگذرانند تا بتوانند یک زندگی معمولی را در شرایطِ عالیِ بهشتی داشته باشند. آقای جمال گنجه ای ادامه دارد.... https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، 🛑قسمت اول: 🌸❓تعريف چيست؟ در كدام ايات قران به اسماي حسني اشاره شده و كدام نامها و صفات هستند؟ 💮🔸اسماء حسني يعني نامهاي بهتر. نامهائيكه دلالت بر دارند آنهم نه فقط حسن مطلق بلكه است زيرا حسني مؤنّث احسن ميباشد. اين قهرا معاني وصفي دارند زيرا بر نامهائيكه معاني وصفي دارند حسن گفته نميشود مثلا اگر بدرخت ميگوئيم: درخت اين حسني ندارد، فقط نام و معرّف است ولي اگر بگوئيم: بارور: آن معناي وصفي است و دلالت بر حسن دارد. 💮🔸 نامهائي است كه در آنها معاني حسن ملحوظ و متضمّن خداوندي اند 🌸🔹وَ لِلّٰهِ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ فَادْعُوهُ بِهٰا (اعراف: 180) 🔹قُلِ ادْعُوا اللّٰهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمٰنَ أَيًّا مٰا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ( اسراء: 110) 🔹اللّٰهُ لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ لَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ (طه: 8) 🔹 هُوَ اللّٰهُ الْخٰالِقُ الْبٰارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنيٰ (حشر: 24). 💮🔸اين چهار محلّ است كه در آن كلمۀ آمده است و خدا با آنها خوانده ميشود و هنگام دعا صفات حق تعالي كه هر يك نمايندۀ قسمتي از تدبير عالم و يا نشان دهندۀ جلال كبريائي است در نظر داعي مجسّم ميشود........ 💫💫ادامه دارد 📚[قاموس قران - أسماء حسني؛ ج ۲، ص: ۱۴۱ - صفحه۴۶۵] http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx @quranpuyan
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ ❁بـســـــم اللــــہ الرحـــــمـטּالرحـــــــیم❁ 💌امام علی(ع): 🌟💠 عَلَيكُم بِكِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛ 🌱 بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى‌گيرد. خطبه/156 ☘حالت عجیب و حیرت‌انگیزی است که توصیف آن،با هیچ قلم و اندیشه‌ای میسر نیست.آن لحظه‌ای که از آب دریای معرفت قرآنی خود را سیراب نموده و با نسیم نوازشگر ایه‌های تکان دهنده‌اش،به دلهایمان نوید می‌دهیم که:«الا بذکر الله تطمئن القلوب».(سوره رعد، ایه 28) 💞قرآن یاد خداست و آن که پیوسته یاد خدا می کند و با او مانوس است در حصار محکم الهی و در حمایت اوست.  📿براے مأنوس شدن با ڪلام حق📖 هر روز یڪ صفحه از قرآن را ضمن استماع ترتیل ،با و گزیده نڪات تفسیری در گروه همراهے کنید. 📆انشالله از روز چهارشنبه 29 بهمن سوره حجر را شروع خواهیم کرد. ✅لطفا برای سایر علاقه مندان و دوستان هم فوروارد نمایید. 💫لیـــنڪ گروه تلگرام https://t.me/taqarrob99 🌹👌هرچیزی را رهایش کنی پژمرده می شود به جز قرآن که اگر رهایش کردی، خودت پژمرده خواهی شد خدایا قرآن را بهار دلهای ما قرار ده  آمین🤲 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوائِجَ السَّائِلِينَ، وَيَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ، لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ ای که مالک حاجات خواهندگانی و از باطن لب فروبستگان خبر داری، از سوی تو برای هر خواهشی، گوشی شنوا و پاسخی آماده است بخشی از دعای هر روز ماه رجب 🆔 @quranpuyan
📖 ؟ ✅ یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد. در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است. از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است: وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾ فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى‏ دانستيم مسلما از شما پيروى مى‏ كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى‏ گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى ‏نهفتند داناتر است. https://goo.gl/wMRp9G کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره رحمان مجرم و تکذیبگر آیه ۴۳ «تکذیب» را به «مجرم»ها نسبت داده، و از اینجا معلوم می¬شود هر مجرمی مکذب هم هست. البته ممکن است به طور زبانی و رسمی به تکذیب مبادرت نکند اما «با زبان عمل» تکذیب را انجام می دهد. در همین دنیا هم اگر کسی بداند که فلان خلاف قانون قطعاً به مجازات سخت می انجامد، به آن کار اقدام نمی کند. البته خیلی هستند که به کارهائی مبادرت می کنند که در قانون مجازات سختی برای ارتکاب آنها پیش بینی شده، اما آنها امیدواری زیادی دارند که گیرنخواهند افتاد. آخرت و قیامت هم همینطور است. نعمات بهشت به زبان مخاطب اولیه آیات این پاراگراف به زبان مخاطب اولیه است. همانطور که جنین هیچ راهی برای درک این جهان ندارد، ما نیز هیچ راهی برای درک آن جهان نداریم. اگر شما (خواننده محترم که آدم فرهیخته ای هستید که این قبیل متون را می خوانید) قرار باشد فرضاً به یک جنین داخل رحم، این جهان را توصیف کنید، چه می توانید بگوئید؟ در این جهان ناراحتی هائی هست که نمی توان آنها را برای او توصیف کرد و همچنین خوشی هائی هست که با توجه به مفاهیمی که او می تواند درک کند نمی توان برایش توضیح داد. غذای او ساده ترین نوع غذا است و از طریق بند ناف به او می رسد، محیط او هم گرم است، و اگر از او نظرخواهی شود، احتمالاً شرایط خویش را ایده آل تصور می کند و تمایلی به خروج از آن زندگی نخواهد داشت. ما نیز واقعاً از جهان بعدی تصور روشنی نمی توانیم داشته باشیم، لذا خداوند مفاهیمی مانند نهایت عزت و احترام، نهایت رفاه، نهایت قدرت و ثروت، نهایت راحتی و آسایش و آرامش، و نهایت در اختیار بودن همه مطلوبیت ها، را، ساده و ساده کرده و در قالب کلماتی که مخاطب ظاهرآنها را بفهمد (نه اینکه بتواند حقایق آنها رابفهمد) بیان کرده است و البته همین مقدار هم هوش ربا است. آقای جمال گنجه ای ادامه دارد.... https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، 🛑قسمت دوم:: 🌸❓❓معناي چيست؟ منظور از اينكه اسماء حسني تنها براي خداست،چيست؟ 🔶💮 لازمه اينكه اسمى از بهترين اسماء باشد اين است كه بر يك معناى كمالى دلالت كند، آنهم كمالى كه مخلوط با نقص و يا عدم نباشد، و اگر هم هست تفكيك معناى كمالى از آن معناى نقصى و عدمى ممكن باشد، پس هر اسمى كه در معناى آن احتياج و عدم و يا فقدان نهفته باشد مانند اساميى كه بر اجسام و جسمانيات و افعال زشت و معانى عدمى اطلاق مى شود اسماى حسنى نبوده اطلاقش بر ذات پروردگار صحيح نيست 💮در جمله (( و لله الاسماء الحسنى )) كه (( لله )) خبر است مقدم ذكر شده و اين خود حصر را مى رساند (و معناى جمله اين است : تنها براى خدا است اسماء حسنى ). 🔸💮( ) هم با (( الف و لام )) آمده و هر جمعى كه (( الف و لام )) بر سرش در آيد عموميت را مى رساند و معناى آن اين است كه هر اسم احسن كه در وجود باشد از آن خدا است و احدى در آن با خدا شريك نيست ، و چون خود خداى تعالى همين معانى را بغير خود هم نسبت مى دهد و مثلا غير خود را نيز عالم ، ، و مى داند لذا تنها براى خدا بودن آنها معنايش اين است كه حقيقت اين معانى فقط و فقط براى است و كسى در آنها با خدا شركت ندارد. 💮🔸و ظاهر آيات بلكه صريح بعضى از آنها اين معنا را تاييد مى كند، مانند جمله (( ان القوه لله جميعا)) و جمله (( فان العزه لله جميعا)) و جمله (( و لا يحيطون بشى ء من علمه الا بما شاء)) و جمله (( هو الحى لا اله الا هو)) بطورى كه ملاحظه مى كنيد، از اين آيات بر مى آيد كه حقيقت هر تنها و تنها از ، و كسى در آنها شريك او نيست مگر به همان مقدارى كه او تمليك به اراده و مشيت خود كند. 💮🔸ظاهر كلام خداى تعالى در هر جا كه ذكرى از اسماء خود كرده نيز اين معنى را تاييد مى كند، مانند آيه (( الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنى (( و آيه (( قل ادعوا الله او ادعوا الرحمان اياما تدعوا فله الاسماء الحسنى (( و آيه (( له الاسماء الحسنى يسبح له ما فى السموات و الارض )) 💮 🌸و ظاهر همه اين آيات اين است كه هر حقيقتش تنها براى است و بس 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 8 صفحه : 450 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5279_mnZwr-z-sm-lHsny-chyst--kdm-smy-khdwnd-r-shml-myshwd.aspx @quranpuyan
یک نفس یاد خدا یک سبد خاطر آسوده و شاد یک بغل شبنم آرامش صبح یک هزار آینه از جنس دعا همه تقدیم شما . . . سلام صبحتان سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
✅ دو دیدگاه راجع به 1⃣ “صلاه الرغائب” نمازی که در اولین شب جمعه ماه رجب برای رسیدن به ثواب بسیار و برآورده شدن آرزوهای بلند خوانده می شود . ریشه و اساس این نامگذاری و این اعمال روایتی است که در برخی از کتاب های دعا و حدیث در اعمال ماه رجب به نقل از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است. انجام اعمال لیله الرغائب در میان عوام اهل سنت و شیعه رواج داشته و دارد مخصوصا در سالهای اخیر با برنامه ها و تبلیغات گسترده صدا وسیما توجه عامه مردم به آن بیشتر شده است. در این گفتار کوتاه این روایت را از جهت متن و سند مورد بررسی قرار می دهیم: اصل این حدیث در منابع اهل سنت است و از این طریق و به نقل از آنها وارد کتابهای دعائی و روایتی شیعه شده است. این حدیث در منابع دعائی و حدیثی شیعه برای اولین بار توسط ابن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه‍- ق‌) در کتاب ” إقبال الأعمال” روایت شده است و بعد از آن علامه حلی (متوفای ۷۲۶ ه‍- ق‌) در اجازه کبیرش به بنی زهره، با سندی عامی، که بسیاری از رجال آن از مجاهیل هستند، نقل می‌کند، اما در کتب علامه حتی اشاره‌ای هم به این روایت نشده است. بسیاری از محدثین و فقها شیعه و اهل سنت روایت فوق را ضعیف، جعلی و غیر قابل اعتماد دانسته اند: مرحوم علامه مجلسی(متوفی ۱۱۱۰ ه‍- ق‌) درکتاب در اعمال ماه رجب می گوید: “و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها على سبیل الإجمال” ( زاد المعاد،ص۴۰) در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر میکنم. پس از بیان اجمالی نماز هر شب از ماه رجب (ص۴۲) می گوید:” و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند، …… و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامه” برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری میکنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم. مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه‍- ق‌) حدیث را به دلیل عامی بودن غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می‌داند (النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص: ۱۰۳٫) مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در جواب سؤال از مستحب بودن نماز رغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج‌شنبه قبل از آن می‌گوید: فضیلت لیله الرغائب و روزه روز پنج شنبه قبل از آن را علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیله الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است (جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲) غلامحسين قيصريه ها http://ammre.ir/%D9%84%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8%D8%AD%D9%82%D9%8A%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87/ ادامه در پست بعدی👇👇
(ادامه پست بالا) 2️⃣ اگر کسی اشکال کند که سند این روایت ضعیف است،در پاسخ گفته می شود: در مستحبات عمل فقها بر تسامح در بررسی دلیل آنها قرار گرفته و این از باب محتوای اخبار من بلغ هست که این اخبار در حد استفاضه اند و بعید نیست که از لحاظ معنا متواتر باشند که مفاد آنها این است: به هرکس ثواب عملی از جانب رسول خدا«صلی الله علیه وآله» برسد«به اینکه پیامبر«ص» فرموده اگر این عمل را انجام دهید فلان ثواب به شما داده می شود» و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا«صلی الله علیه وآله»این کلام را نفرموده باشد. شیخ انصاری در این رابطه می فرمایند: «أخبار من بلغ : الأخبار المستفيضة التي لا يبعد دعوى تواترها معنى : فمنها : مصححة هشام بن سالم عن أبي عبد الله عليه السلام قال : (من بلغه عن النبي صلى الله عليه وآله شئ من الثواب فعمله ، كان أجر ذلك له ، وإن كان رسول الله صلى الله عليه وآله لم يقله. ومنها : حسنة أخرى - كالصحيحة - له ، عن أبي عبد الله إليه السلام أيضا ، قال : ( من سمع شيئا من الثواب على شئ فصنعه كان له أجره وإن لم يكن كما بلغه) .[۱] این امر در بسیاری از مستحبات جاری است و منحصر به این نماز نیز نمی شود. وبر فرض اخبار من بلغ برای کسی ثابت نباشد،انجام عمل رجاء و به قصد مطلوبیت و نه ورود هیچ منع شرعی ای ندارد و به این اعمال بدعت گفته نمی شود. http://www.askdin.com/thread12463.html کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره رحمان جنّ نکته مهمی که در اینجا مطرح است و آن اینکه مخاطب از طریق آیات این سوره، دائماً بیاد نوع دیگری از مخلوقات که آنها نیز مخاطب همین خطاب ها هستند می افتد، و راجع به آنها علاقمند و کنجکاو می شود و این علاقه مندی و کنجکاوی سرآغاز یک سلسله حرکات و فعالیت هائی برای شناخت بیشتر آنها است، که در این خصوص تاکنون حرکتی انجام نشده است. خواننده این سوره با خواندن هر آیهِ شامل ترجیع بند باید به این فکر بیفتد که موضوعِ آن نعمتی که قبل از آن مطرح شده (با در نظر گرفتنِ مطالبی که در قسمت قبلی گفته ایم) غیر از آنچه به ذهن ما می آید اشاره به نعمتِ نظیری در جهانِ جنّ نیز دارد و همیشه هم باید همزمان به ذهن بیاورد که «ذکر مصادیق افاده حصر نمیکند»– و حقیقتِ موضوع به نحو هوش ربائی عظیم تر و وسیع تر و عمیق تر از آن چیزی است که ذکر شده است. درهر حال ، ما همزادان نامرئی خویش را نمی شناسیم و از آنها اطلاع کمی داریم. اینقدر می دانیم که آنها نیز مانند ما از موهبت اختیار و آزادی استفاده می کنند و نیز می دانیم که آنها نیز مؤمن و کافر دارند و نیز می دانیم آنها نیز عذاب و نعمت دارند ونیز میدانیم هر نعمتی که ما داریم آنها نیز (در جهان خویش) نظیرش را دارند و نیز اینکه حضرت سلیمان چند تائی از آنها را بکار می گرفت بطوریکه اگر بکارگیری آنها نبود امروز بسیاری از ساختمانهای عظیم در روی زمین وجود نداشت و بیش از این چه می دانیم؟ جا دارد این مقدار از معارف قرآنی در خصوص جنّ را قدم اول قرار داده و سعی در شناخت بیشتر آنها و ارتباط گیری با آنها و سپس همکاری با آنها بنمائیم و ساختن جهانی بهتر را برای هر دو نوع با کمک یکدیگر آغاز کنیم. آقای جمال گنجه ای https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا