eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ماه !خرافه یا واقعیت؟ هرساله با فرا رسیدن ماه صفر سخن از نحوست آن و بشارت دادن پایان آن بازگوئی میشود و بالتبع مردم از برخی امور اجتناب میکنند و اتفاقات پیش آمده را بپای نحوست آن میگذارند! اما سوال اینجاست که تا چه اندازه این مسئله حقیقت دارد و اگر صحت دارد منشأ آن چیست؟ با مطالعه متون اسلامی می بینیم که هیچ روزی نحس یا مبارک نیست بلکه این اتفاقات است که بعضی روزها را مبارک یا نحس میکند،مثلا شب قدر به واسطه نزول قرآن مبارک است و روزی که قوم عاد دچار تند باد شدند به واسطه عذاب الهی نحس شد،مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام علامه در تفسیر المیزان، درباره سعد و نحسِ ایام، سخنانی دارد که خلاصهای از ترجمه آن بدین قرار است: «نحس بودن روز یا مقداری از زمان، به این معنا است که در آن زمان، جز شرّ و بدی، حادثهای روی ندهد و اعمال آدمی، یا دستکم نوع خاصی از اعمال، برای صاحب آن، برکت و نتیجه خوبی نداشته باشد. سعد بودن روز، درست برخلاف این است. ما به هیچ وجه نمیتوانیم بر سعادت روزی از روزها یا زمانی از زمانها یا آن، برهان اقامه کنیم؛ 👉زیرا طبیعت زمان از نظر مقدار به گونهای است که اجزای آن مثل هم است و یک چیز به شمار میآید.{المیزان،ج ۱۹،ص ۷۱} در مورد ماه صفر هم باید بگوئیم این ماه نحس نیست بلکه به واسطه وقایعی که در آن اتفاق افتاده مردم عامی آن را نحس می دانند که از جمله آن وقایع رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله است. ولی باید توجه داشت تصور غلط نحوست ماه صفر هیچ دلیل و مبنای روائی ندارد و ارتباط دادن آن با رحلت جانگداز اشرف کائنات بی اساس می باشد اما ممکن است ریشه این توهم به فهم نادرست برگردد. ما در ادامه به این حدیث و صحت وسقم برداشت آن می پردازیم مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع نیز اين حديث را نقل و به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است . (علل الشرایع ج۱ ص۱۷۶) حدیث مذکور به شرح ذیل میباشد،مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع نقل کرده که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرمودند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند. صحبت رسول خدا صلی الله علیه و آله در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن شاهد با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که «هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل بهشت است» . ابوذر که داخل شد به حضرت عرض کرد یا رسول الله ماه آذار به پایان رسید. پس واضح است بشارت پایان ماه آذار علامتی برا ی معرفی اباذر است و ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد👌 عده ای معتقد شدند همان صفر است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است. لذا قول پیامبر صلی الله علیه و آله تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد بهشتی دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان گرامی👆👆👆 مقاله قران جهت مطالعه و اظهار نظر علاقه مندان ارسال میگردد. با تشکر از آقایان محمدرضا غلامی و کیوان نصیری🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان نقاط تمایز و امکانات #منحصربفرد اپلیکیشن #تنزیل در گفتگوی آقای فرهنگ با برنامه رصد،شبکه قران سیما،15 مهر97
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : ◀️ داشتن توقّعات نابجا از خداوند (نظیر درخواست نامه از خداوند)، نشانه حماقت است. کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ... یُرِیدُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ... ◀️ کفّار مغرورند و انتظار دارند که برای هدایت هریک از آنان به راه حق، دعوت نامه ای خاص فرستاده شود. «بَلْ یُرِیدُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُؤْتیٰ صُحُفاً مُنَشَّرَةً» ◀️ به توقّعات نابجا قاطعانه پاسخ منفی دهید. (خدا با فرستادن برهان و معجزه اتمام حجّت کرده است و نیازی به فرستادن نامه خصوصی نیست. ) «کَلاّٰ» ◀️ درخواست‌های نابجای کفّار برای ایمان آوردن، بهانه ای بیش نیست. یُرِیدُ... کَلاّٰ ◀️ بی پروایی نسبت به قیامت سبب انکار نبوّت است. عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضِینَ... بَلْ لاٰ یَخٰافُونَ الْآخِرَةَ ◀️ انسان در انتخاب عقیده و اندیشه، مختار و دارای اراده است. «فَمَنْ شٰاءَ» ◀️ قرآن بستر مناسبی برای هدایت بشر است، لکن هدایت شدن و بهره بردن از این بستر، مشروط به خواست خود انسان است. «فَمَنْ شٰاءَ ذَکَرَهُ» ◀️ گرچه انسان دارای اختیار است: «فَمَنْ شٰاءَ ذَکَرَهُ» امّا خواست او به تنهایی کافی نیست و تا خدا نخواهد چیزی واقع نمی شود. «وَ مٰا یَذْکُرُونَ إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اللّٰهُ» ◀️ پند گرفتن از تذکّرات الهی جز با توفیق الهی میسر نمی شود. «وَ مٰا یَذْکُرُونَ إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اللّٰهُ» ◀️ کفّار لجوج و سرسخت به هیچ قیمتی ایمان نمی آورند، جز آن که خداوند بخواهد و آنان را مجبور کند (که خداوند هم چنین نمی کند). «وَ مٰا یَذْکُرُونَ إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اللّٰهُ» ◀️ تنها خداوند، سزاوار آن است که از او پروا کنیم و اگر خلافی انجام دادیم، فقط اوست که می‌تواند ما را عفو کند و ببخشد. «هُوَ أَهْلُ التَّقْویٰ وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ» از تفسیر نور ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان عزيز تالارگفتگوهاي قرآن‌پويان سايت قرآن پويان از سال 1390 تشكيل شده و به لطف خدا با ارسال مستمر محتواهاي قراني،روز بروز بر مخاطبان سايت افزوده شده است. در نظر داريم تغييراتي ظاهري و نيز كيفي به منظور بهبود عملكرد و دسترسي آسان تر به موضوعات مدنظر كاربران ،ايجاد نماييم. پيش از شروع به اين كار،مناسب ديديم از نظرات و پيشنهادات و ايده هاي شما كاربران گرامي نيز مطلع شده و استفاده نماييم. خوشحال خواهيم شد با ارسال نظرات خود به آدرس هاي زير يا در همين صفحه،ما و قران‌دوستان فضاي مجازي را ياري نماييد. ادرس ايميل:admin@quranpuyan.com شناسه كاربري در تلگرام،گپ و ايتا: @farpuy
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت چهاردهم ✴️اظهار تاسف! در پایان عرایضم باید از یک موضوع اظهار تاسف کنم . ما در شرایطی قرار گرفته ایم که ورود در این بحثها دیگر خیلی سخت و دشوار است. فضای کلی سیاسی و اجتماعی اقتضا می کند در این گونه مباحث، امثال بنده چیزی نگوییم و ننویسیم و این مسائل فعلا مسکوت بماند. دلیلش این است که سال 93 آقای رییس جمهور رفتند زنجان. آنجا یک سخنرانی کردند و در آنجا این مطلب را مطرح کرد و با برخوردهای نامناسبی مواجه شد. تاریخ این سخنرانی 30/7/93 است. ایشان فرمودند: «درس و پیام امام حسین درس برادری، و گذشت و قبول توبه از یکدیگر است. درس کربلا درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می باشد. در شب امام حسین خیمه ای برپا کرد و عمربن سعد را به دعوت نمود. امامی که آگاه هست که فردا او و یارانش توسط همین عمربن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید (یعنی به این هم تصریح کرده است که علم به شهادت امام حسین را نمی خواهیم تردیدی در آن ایجاد کنیم) با اینکه امام می داند اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین رو در آن شب ساعتها با عمربن سعد مذاکره کرد تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود. این به آن معنا نیست که امام حسین از شهادت می ترسید. بلکه امام حسین از شهادت استقبال هم می کرد. اما با این حرکت خود به ما یاد داد که حتی با دشمنان خود باید به گونه ای رفتار کنیم که دنیا منطق ما را درصحنه مذاکره پیروز بداند.» خب بعد از این سخنرانی یک غوغایی به راه افتاد که شما چرا مساله مذاکره را برای امام حسین(ع) اصلا مطرح کردید. شخصیتهایی به میدان آمدند که نه! اصلا مذاکره غلط است و آنجا مذاکرهای نبوده است. امام(ع) عمربن سعد را احضار کرد برای اینکه گوشمالی بدهد. می خواست توبیخش کند که تو چرا آمدی برای جنگ؟ و بعد برخی از تشکلها اطلاعیه دادند و بیانیه دادند که مواظب باشید ایهاالناس! امام حسین را دارند از دست ما می گیرند و می برند و تحریف دارد اتفاق می افتد و امثال اینها. متاسفانه به سوی فضایی داریم می رویم که برای برخی مسائلی که باید تکلیفش را علما و دانشمندان و محققان روشن کنند و باید یک فضای آزادی گذاشت برای این بحثهایی تا آنها به تحقیقات خودشان بپردازند ولی متاسفانه این بحثهای علمی از نظر اخلاقی هزینه بر می شود و کار را دشوار می کند. این زیبنده نظام ما و محیط  علمی و انقلابی ما نیست. ما افتخارمان این است که تابع مکتب اهل بیت(ع) هستیم و بحث و گفتگو کردن در این موضوعات مسائل عادی است و تکالیف همه اهل فکر و اندیشه است. هیچ ملازمه ای هم برای تعمیم دادن آن شرایط، به شرایط ما وجود ندارد اصلا. ادامه دارد... 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه ✨#دعاي_مکارم_الاخلاق✨ #دعاها و #مناجات_هاي_سیدالساجدین حضرت امام زین العابدین (ع): #فراز_دوم 🔹اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي، 🔹وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَک يَقِينِي، 🔹وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي. 🔸بارخدايا! نيتم را به لطفت استوارى ده، 🔸يقينم را به رحمتت پايدارى بخش، 🔸و تباهى هايم را به قدرتت به صلاح آور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در
📖 ؟ آیات و جملات ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ بدانید که زندگی دنیا بازی و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به یکدیگر و رقابت در افزایش اموال و فرزندان است. همانند باراني كه محصولش كشاورزان را در شگفتي فرو ميبرد ، سپس خشك ميشود به گونه اي كه آن را زرد رنگ ميبيني،‌سپس خس و خاشاک گردد ... زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست. سوره حدید آیه ۲۰ http://yon.ir/Qp2836 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان گرامی 👈👈همانطور که مستحضرید در برنامه جدید کانال،هر هفته به تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،اختصاص دارد تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و سه سوره از مرحله سوم ارایه شد انشالله در اين هفته سوره آغاز خواهد شد. لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ {1}سوگند نمیخورم به اين شهر وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ {2}که تو در این شهر ساکنی وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ {3}و به پدرى [ با عظمت –آدم ] و آن كسانى را كه به وجود آورد (توجه دادن به اینکه همه انسانها مولود یک پدر هستند) لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ {4}براستى كه انسان را در رنج آفريده ايم (زندگی انسان توام با مشقت (های مالی ) است.) 💢نکته:با توجه به فراز های اخر و تاکید بر نوع دوستی،ایات ابتدایی نیز بر توجه به همشهریان و خویشان توجه میدهد. 💠💠عصاره فراز آیات (1-4): قطعا زندگی انسان توام با مشقت و سختی است. أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ {5}آيا پندارد كه هيچ كس هرگز بر او (روزی و زندگی دنیوی را) تنگ نخواهد گرفت يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالًا لُّبَدًا {6}(چرا،ودر هنگام تنگی روزی یا مقدر شدن مرگ) میگويد مال فراوانى تباه كردم أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ {7}آيا پندارد كه هيچ كس (اعمال و رفتار ) او (از جمله عدم توجه به هم نوعان )را نديده است 💠💠عصاره فراز آیات( 5-7):پندارهای اشتباه انسان که مانع از تحمل سختی عبور از گردنه میشوند. سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان عزيز تالارگفتگوهاي قرآن‌پويان سايت قرآن پويان از سال 1390 تشكيل شده و به لطف خدا با ارسال مستمر محتواهاي قراني،روز بروز بر مخاطبان سايت افزوده شده است. در نظر داريم تغييراتي ظاهري و نيز كيفي به منظور بهبود عملكرد و دسترسي آسان تر به موضوعات مدنظر كاربران ،ايجاد نماييم. پيش از شروع به اين كار،مناسب ديديم از نظرات و پيشنهادات و ايده هاي شما كاربران گرامي نيز مطلع شده و استفاده نماييم. خوشحال خواهيم شد با ارسال نظرات خود به آدرس هاي زير يا در همين صفحه،ما و قران‌دوستان فضاي مجازي را ياري نماييد. ادرس ايميل:admin@quranpuyan.com شناسه كاربري در تلگرام،گپ و ايتا: @farpuy
✳️ یا با دشمن در (ع) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ✨✨ما به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که آیا امام حسین(ع) غیر از جنگ به فکر دیگری هم بود یا نه؟ آیا حضرت راه مذاکره با دشمن را هم، باز می دید یا این راه از نظر امام حسین(ع) مسدود بود؟ ✅قسمت پانزدهم ✴️اظهارتاسف این عبارتی را که از علامه حلی برایتان خواندم که هم فقیه است و هم است و در علوم مختلف اسلامی دست دارد، چقدر این تعبیر تعبیر عاقلانه ای است و فقیهانه است که نه اسلام، جهاد و جنگ را به طور مطلق در برابر دشمن مطرح کرده است و نه صلح را به طور مطلق مطرح کرده است و طرفین قضیه به شرایط جامعه اسلامی و شرایط مسلمانها، به شرایط دشمن، به موضوع نزاع، به قدرت ما، به قدرت آنها، به مصالح خودمان محول کرده است. قاعده همین است و بقیه اش در اختیار کارشناسان مربوط به مسائل اجتماعی و و نظامی و امثال اینهاست که بنشینند و اقتضائات جامعه را ببینند و بر اساس منافع امت و مصالح کشور راه  تصمیم گیری برای حاکم اسلامی را هموار کنند. دیگر احتیاجی به اینکه ما از دین و مذهب در این مسائل مایه بگذاریم نیست واقعا. اصلا این ملازمه ای ندارد. ممکن است ما مصلحتمان الان این باشد که با هیچ کس در دنیا نکنیم. ممکن است به این نتیجه برسند کارشناسان ما، که به نفع ما نیست. به جای اینکه بگوییم امام حسین هم این کارها را نکرده و از امام حسین خرج بکنیم، بگوییم مصلحت خودمان است. استدلال برای کار خودمان بیاوریم اینکه نه! امام حسین اهل این حرفها نبوده است، این چه قیاسی است؟! امام حسین(ع) در شرایطی که خودش داشت، تصمیم مربوط به زمان خودش را گرفت و آن تصمیم در آن شرایط قطعا بهترین تصمیم بوده است و ما امام را معصوم می دانیم، خطایی وجود ندارد. بلکه این الهام بخش برای ما است که در صورتی که در آن شرایط بخواهیم قرار بگیریم و آن مولفه ها کاملا در زمان ما برقرار باشد، می توانیم الهام بگیریم از همان برخوردهای حضرت. اما اینکه اینها را شبیه سازی کنیم و کپی برداری کنیم، امام حسین(ع) این کار را کرد، امام حسین(ع) این کار را نکرد، بسیار بسیار ساده اندیشانه است. در گذشته علمای ما که وارد این صحنه ها و درگیری های سیاسی به شکل مستقیم نبودند. در استدلالهای دینی خودشان کاملا مستقل عمل می کردند. فکر می کنم امروز هم هر چند در جمهوری اسلامی فقه و فقها حضور نزدیکی در تصدی و مباشرت دارند اما درعین حال باید آن استقلال فکری برای عموم علما، فقها، اندیشمندان و حوزه های علمیه برای طرح دیدگاههای مختلف همچنان باقی بماند. از حسن توجه شما عزیزان سپاسگزار هستم والسلام علیکم و رحمۀ الله و برکاته  ✨✨✨پایان✨✨✨ 🔹🔸سخرانی حجت الاسلام سروش محلاتی ( دانشگاه علامه طباطبایی) ✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⬅️⬅️ برنامه فعلا فقط نسخه داشته و نسخه ios آن بعدا توليد ميشود. ✅جهت خريد و نصب نسخه جديد تنزيل از لينكهاي زير ميتوانيد استفاده كرده يا در كافه بازار، را سرچ نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan3/file/12740 https://cafebazaar.ir/app/araapp.ir.quran/?l=fav اطلاعات بيشتر در : https://t.me/tanzilapp
#دعاهای_روزانه ✨#دعای_مکارم_الاخلاق✨ #دعاها و #مناجات_های_سيد_الساجدين حضرت امام زين العابدين(ع) #فراز_سوم 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 🔹وَ اكْفِنِي مَا يَشْغَلُنِي الِاهْتَِمامُ بِهِ، 🔹وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْأَلُنِي غَداً عَنْهُ، 🔹وَ اسْتَفْرِغْ أَيَّامِي فِيَما خَلَقْتَنِي لَهُ، 🔹وَ أَغْنِنِي وَ أَوْسِعْ عَلَيَّ فِي رِزْقِكَ، 🔹وَ لَا تَفْتِنِّي بِالنَّظَرِ. 🔸
📖 ‌چه‌می‌گوید‌؟ فرد مسلمان در قرآن کریم ✅حقوق و وظايف زن و شوهر در قرآن 👈عبارت "عقده النكاح" يا عقد ازدواج دو بار در قران تكرار شده است: 💠 وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ  الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ  و اگر پيش از آنكه با آنان نزديكى كنيد طلاقشان گفتيد در حالى كه براى آنان مهرى معين كرده ايد پس نصف آنچه را تعيين نموده ايد [به آنان بدهيد] مگر اينكه آنان خود ببخشند يا كسى كه پيوند نكاح به دست اوست ببخشد و گذشت كردن شما به تقوا نزديكتر است و در ميان يكديگر بزرگوارى را فراموش مكنيد زيرا خداوند به آنچه انجام مى دهيد بيناست (۲۳۷)سوره بقره 💠 وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِنْ لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفًا  وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكَاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۲۳۵﴾ و در باره آنچه شما به طور سربسته از آنان [در عده وفات] خواستگارى كرده يا [آن را] در دل پوشيده داشته ايد بر شما گناهى نيست خدا مى دانست كه [شما] به زودى به ياد آنان خواهيد افتاد ولى با آنان قول و قرار پنهانى مگذاريد مگر آنكه سخنى پسنديده بگوييد http://yon.ir/Qp5189 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ در سوره : تفسير و تدبر سوره بلد:منظور از قسم هاي ابتداي سوره بلد چيست؟ ❓پرسش : - منظور و از انت حل بهذاالبلد چيست؟ایا در ایه 1و ۲ سوره بلد ،فقط پيامبر،مدنظر بوده است؟ پاسخ1) منظﻮﺭ ﺍﺯ «ﺑﻠﺪ»، ﻣﻜّﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﻤﻠﻪ «ﻭ ﺍﻧﺖ ﺣﻞّ» ﭼﻨﺪ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻳﻚ ﻣﻌﻨﻲ ،همان معناي مشهور است كه تو در اين شهر ساكني ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻭم ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻜّﻪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﻫﺎﻧﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺣﻠﺎﻝ ﻣﻲ ﺷﻤﺮﻧﺪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺭم. ﻭ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺳﻮم ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺳﺖ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻓﺘﺢ ﻣﻜّﻪ ﻫﺮ ﺗﺼﻤﻴﻤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺑﮕﻴﺮﻱ از تفسیرنور پاسخ 2: اين جمله حال است از كلمه (بلد) در آيه قبل، و با اينكه مى توانست به آوردن ضمير آن اكتفا نموده، بفرمايد: (لا اقسم بهذا البلد و انت حل بها) چنين نكرد، و دوباره خود كلمه بلد را ذكر كرد، براى اين بود كه به عظمت شأن آن ، و اعتنايى كه به امر آن دارد اشاره كرده باشد، چون بلد مذكور با ساير بلاد فرق دارد، اين بلد حرام است، و كلمه (حل ) مانند كلمه (حلول ) به معناى اقامت و استقرار در مكان است، و معناى دو آيه اين است كه (هر چند قسم لازم ندارد ولى ) سوگند مى خورم به اين شهر، شهرى كه تو در آن اقامت دارى، و اين تعبير توجه مى دهد به اينكه مكه به خاطر اقامت آن جناب در آن و تولدش در آن شرافت يافته. از تفسیرالمیزان پاسخ 3: چنانکه از آیه های 1 و 2 فهمیده میشود زادگاه و سکونتگاه آنحضرت (مکه) ذاتا قابل احترام بود، ولی، خداوند گرچه آن را قابل احترام و قابل قسم خوردن دانسته، اما باذکر نارضائی خویش در قالب «قسم نمیخورم» تلویحا بما میگوید که وقایعی در آن وقوع می یافت که منزلت آن شهر را پایین آورده بود. قسم های آیه های 2 و 3 یکی نماد محل وحی است و یکی نماد تسلسل نسل. اقاي جمال گنجه اي پاسخ 4: همان گونه كه در سوره هاي قبل از نزول بلد مشاهده شد،مخاطب اين سوره ها منحصر در پيامبر نيست و نوع انسان كه مال دوست است،مخاطب ميباشد.با توجه به ادامه مفاد سوره كه بر كمك به هم نوعان و عبور از گردنه عقبه تمركز دارد،ايه اول و دوم هم به همان شهر و سرزمين محل سكونت اين انسان،اشاره كرده است. قسم نميخورم به اين شهر. شهري كه تو در ان زندگي ميكني ولي به همشهريانت،به فاميل هايت و به يتيم و مسكينش توجه نداري و از انها دستگيري نمي كني. آيه سوم (ووالد واولد) هم اين انسان را به اينكه نسل همه انسانها و اطرافيان تو از يك پدر است ،تنبه ميدهد.گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخاوهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد. آقاي سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷 ⬅️ كليپها و فيلم هاي كوتاه قراني و بخشهايي كوتاه از سخنرانان برنامه هاي قران پويان را در كانال قران پويان در مشاهده و نماييد. ♻️♻️كانال قرآن‌پویان در (مشاهده قراني) http://www.aparat.com/quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولویت زیست زمینی بر زیست اسمانی 🔷 آخرین وصیت پیامبر به والی بعد از خود،چه بود؟حفظ دین یا جلوگیری از فقر؟ سخنرانی استاد سروش محلاتی
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ✳️✳️ جدید ارسال پستهاي روزانه کانالِ قرآن‌پویان 1️⃣ بعد از اذان صبح يا پیام صبحگاهی 2️⃣ ساعت 7 : قرآن چه مي گويد؟ شامل شنبه : آیات و جملات یکشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم دوشنبه ها : فرد مسلمان در قرآن کریم سه شنبه ها : و آداب اجتماعی در قرآن کریم چهارشنبه ها : مسلمان در قرآن کریم پنجشنبه : زيبا از قران 3️⃣-ساعت ۱۱: (هر هفته و پرسش و پاسخ در يك سوره به ترتيب نزول) 4️⃣ ساعت ۱۷:مباحث قرآنی كه به ترتيب شامل موضوعات زير در ايام هفته است: شنبه ها : اصول و مبانی حكومت اسلامی در قرآن دو شنبه ها : در قرآن چهارشنبه ها : و قرآنی يكشنبه و سه شنبه و پنج شنبه : تأملی در دیدگاههای استاد شهید ⬅️⬅️لینک کانال جهت عضویت: 👇👇 https://telegram.me/joinchat/Ap5cqTwl7zKpxh9F3dF_Lg 💢💢آدرس سایت: 👇👇 www.quranpuyan.com لطفا براي ساير علاقه مندان نماييد. https://t.me/quranpuyan
و حضرت امام زين العابدين(عليه السلام) 🔹وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، 🔹وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ، 🔹وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ، 🔹 وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ، 🔹وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ. 🔸عزيزم دار و از خود پسندى دورم دار، 🔸مرا بنده خود ساز و عبادتم را با عُجب و غرور تباه مساز، 🔸به دست من در حقِّ مردم كارهاىِ نيك روان كن و به منّت نهادن، آن را تباه مكن؛ 🔸اخلاق پسنديده ام ببخش 🔸و از به خود نازيدن در امان بدار. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن ✅ چيست؟ مشخصات افراد كم فروش در قران كريم 1. وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ 2. الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ 3. وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ واى بر كمفروشان! (1) آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى كنند، حق خود را بطور كامل مى گيرند؛ (2) اما هنگامى كه مى خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى گذارند! (3) سوره با ایات فوق شروع میشود.پس از هشدار باین افراد،تعریف جامعی از انها ارایه میدهد که به نظر من در هر زمانه ای قابل تعریف ومصداق یابی است. افرادی که در ادای حقوق مادی ،معنوی وشهروندی دیگران کوتاهی وکاهلی می کنند درحالیکه در گرفتن حقوق خود در همه زمینه ها سخت گیرانه وسریع عمل میکنند. کم فروشی در هر رابطه دوطرفه در اجتماع می تواند اتفاق افتد.در خانواده،مدرسه،بازار،ادارات ودر رایطه بین حاکمیت وشهروندا ن که هریک حقی بر دیگری دارد. شما هم می توانید مصادیق کم فروشی را در محیط پیرامون خود نام ببرید واز ان اجتناب کنید. سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qpt19 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✳️ تفسیر و در سوره : منظور از قسم هاي ابتداي سوره بلد چيست؟ -مقصود از والد و وماولد چیست؟ 👈پاسخ1) ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺣﻀﺮﺕ ﺁﺩم ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎء ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ. 📚از تفسیر نور 👈پاسخ 2: ازآنجا كه از نظر ادبيت رعايت تناسب بين سوگند و بين چيزى كه مى خواهيم با سوگند اثبات كنيم لازم است، لذا بايد بگوييم مراد از (والد و ما ولد) كسى است كه بين او و بين بلدى كه مورد سوگند واقع شده نسبت روشنى بوده، و اين معنا با ابراهيم خليل (عليه السلام) و فرزندش اسماعيل (عليه السلام) منطبق است، كه سبب اصلى در بناى اين شهر و بانيان خود بيت الحرام بودند، و خداى تعالى درباره آنان فرمود: (و اذ يرفع ابراهيم القواعد من البيت و اسمعيل )، و ابراهيم (عليهماالسلم) بود كه از خداى تعالى درخواست كرد مكه را شهر امن قرار دهد: (و اذ قال ابراهيم رب اجعل هذا البلد امنا). نقل از تفسير الميزان 👈پاسخ 3: ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﺎﺗﻰ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻭﺍﻟِﺪٍ ﻭَ ﻣﺎ ﻭَﻟَﺪَ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻭﺍﻟﺪ» ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺯ «ﻣﺎ ﻭﻟﺪ» ﭘﺴﺮﺵ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻰ ﻛﻌﺒﻪ ﻭ ﺳﺒﺐ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﻜﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻧﻜﺮﻩ ﺁﻣﺪﻥ «ﻭﺍﻟﺪ» ﺣﺎﻛﻰ ﺍﺯ ﻋﻈﻤﺖ ان است . نقل از تفسير احسن الحديث 👈پاسخ 4: با توجه به ادامه مفاد سوره كه بر كمك به هم نوعان و عبور از گردنه عقبه تمركز دارد،ايه اول و دوم هم به همان شهر و سرزمين محل سكونت اين انسان مال دوست ،اشاره كرده است. آيه سوم (ووالد واولد) هم اين انسان را به اينكه نسل همه انسانها و اطرافيان تو از يك پدر است ،تنبه ميدهد. لذا والد ،حضرت ادم و ماولد،همه ادميان هستند.مشابه اين مفهوم و توجه،در ايه 1 سوره نسائ هم بيان شده است. گويي خداوند با اين قسم ها(زندگي در يك مكان و نسل مشترك داشتن)ميخواهد مخاطب را براي پذيرش ايات بعد كه نكوهش از عدم توجه به همنوعان است،آماده نمايد. آقاي سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3961 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
با سلام به مخاطبان عزيز تالارگفتگوهاي قرآن‌پويان سايت قرآن پويان از سال 1390 تشكيل شده و به لطف خدا با ارسال مستمر محتواهاي قراني،روز بروز بر مخاطبان سايت افزوده شده است. در نظر داريم تغييراتي ظاهري و نيز كيفي به منظور بهبود عملكرد و دسترسي آسان تر به موضوعات مدنظر كاربران ،ايجاد نماييم. پيش از شروع به اين كار،مناسب ديديم از نظرات و پيشنهادات و ايده هاي شما كاربران گرامي نيز مطلع شده و استفاده نماييم. خوشحال خواهيم شد با ارسال نظرات خود به آدرس هاي زير يا در همين صفحه،ما و قران‌دوستان فضاي مجازي را ياري نماييد. ادرس ايميل:admin@quranpuyan.com شناسه كاربري در تلگرام،گپ و ايتا: @farpuy