حدیث امام علی حول نقصان عقل زنان .mp3
4.13M
#احادیث_جعلی، نمونه ها، ریشه ها و واکنشها
🛑قسمت: بیست و هفتم.
#حدیث_جعلی_نقصان_عقل_و_ایمان_زنان در نهج البلاغه
🎙آیت الله صادقی تهرانی(ره)
@quranpuyan
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع #احادیث_جعلی، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال #قرآنپويان
1⃣تاريخ #جعل_حديث از نگاه الميزان
2⃣ #عوامل_جعل_حديث بعد از رحلت پيامبر (المیزان)
3⃣ #افراط_شیعه در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان)
4⃣ نمونههاي جعل حديث و برخورد #شيعيان_اخباري (شهيد مطهري)
5⃣ نمونههاي جعل حديث و برخورد #شيعيان_اخباري
6⃣خرافه ای در مسئله ی #احیای_دین
7⃣سرایت این #خرافه_به_شیعه
8⃣#مسامحه_علماء در نقل و ارجاع به روايات جعلي
9⃣ روایت #زن_سوگلی.
0⃣1⃣ #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود .
1⃣1⃣ #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود .
2⃣1⃣ ريشه ورود #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود به كتب مسلمانان، يهود است
3⃣1⃣مثالهايي از #روايات_جعلي كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است #عمالقه
4⃣1⃣ #داستان_ازدواج_شهربانو
5⃣1⃣ #انتساب_نادرست عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به #امام_حسین.
6⃣1⃣ روایت #تعظیم_و_جشن_در_نهم_ربیع #ساختگی است!(آيت الله يوسفي غروي)
7⃣1⃣#جعليات در روايات تفسيري : داستان حضرت #يوسف (المیزان)
8⃣1⃣ روايات شان نزول #جنگ_احد (المیزان)
9⃣1⃣روايات #كوهقاف.(المیزان)
0⃣2⃣ #اسراييليات و #خرافات در اخبار #سليمان (المیزان)
1⃣2⃣ #جعل_حدیث : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث #فضایل_سورهها (شهید مطهری)
2⃣2⃣ #وظيفه_ما در برابر نقل #روايات_جعلي، #جرح_راوی (شهید مطهری)
3⃣2⃣تولید #احادیث_جعلی هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی #احادیث_جعلی (حجت الاسلام مهریزی)
4⃣2⃣ #شروع_جعل_حدیث از چه زمانی است؟ کی #وضعحدیث شروع شد؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی)
5⃣2⃣ #انگیزههای_وضعحدیث چیست؟(حجت الاسلام رفیعی)
6⃣2⃣ #جاعلین_حدیث در قسمت #تاویل_آیات در شیعه از طریق #غلو وارد شدند.
7⃣2⃣#حدیث_جعلی_نقصان_عقل_و_ایمان_زنان در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره)
♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال #قرآنپويان (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید:
شناسه کانال @quranpuyan
🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود
🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید:
https://b2n.ir/k99264
https://b2n.ir/e09729
https://b2n.ir/g00634
https://b2n.ir/y52246
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
❤️هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب❤️
اوست که قلب ها را آرام میکند
🌱 سوره فتح ، آیه ۴
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 133 تا 140
📄#صفحـہ_67
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_67
❇️#عصبانيت و #غيظ خود را كنترل كنيد
🔷✨در سوره ال عمران ايات 133و 134 ،خداوند اوصافي از متقين را ذكر كرده است:
💠وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۱۳۳﴾
🌱انصاریان: و به سوی آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنایش [به وسعتِ] آسمان ها و زمین است بشتابید؛ بهشتی که برای پرهیزکاران آماده شده است؛
💠الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۳۴﴾
🌱انصاریان: آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
👈 خداوند در آیه (134ال عمران)دومين صفت برجسته پرهيزكاران را فرو بردن خشم معرفى كرده است.
💞پيغمبر اكرم مى فرمايد:
💠من كظم غيظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و ايمانا".
🌱" آن كس كه خشم خود را فرو ببرد با اينكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را از آرامش و ايمان پر مى كند"
👈 اين حديث مى رساند كه فرو بردن خشم اثر فوق العاده اى در تكامل معنوى انسان و تقويت روح ايمان دارد.
📚 تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_67
❇️#استغفار نباید با اصرار بر گناه همراه باشد
💠وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یصِرُّواْ عَلَی مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یعْلَمُونَ (135/آلعمران)
🌱و آنان که چون کار زشتی کنند یا بر خود ستم روا دارند، خدا را به یاد میآورند و برای گناهانشان آمرزش میخواهند و چه کسی جز خدا گناهان را میآمرزد و بر آنچه مرتکب شدهاند باآنکه میدانند [که گناه است] پافشاری نمیکنند (آلعمران/135)ال عمران
🔷✨«در آيه 135 اينكه فرمود: ((ذَكَرُوا اللَّهَ...)) دلالت دارد بر اينكه ملاك در استغفار اين است كه ياد خدا داعى بر آن باشد، نه صرف كلمه ((استَغْفِرِ اللَّهَ)) كه به لقلقه زبان صورت گيرد و به مجرد عادت از زبان جارى شود، و جمله : ((وَ مَن يَغْفِرُ الذُّنُوب إِلا اللَّهُ)) تشويق گنه كاران به توبه است و مى خواهد قريحه پناه بردن به خدا را در انسان گنه كار بيدار كند.
🔷✨خداى تعالى در آيه مورد بحث استغفار را مقيد كرد به جمله ((وَ لَمْ يُصرُّوا عَلى مَا فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ))، در نتيجه فهمانيد كه تنها استغفار كسى مؤثر است كه نخواهد آن عمل زشت را همچنان مرتكب شود، براى اينكه اصرار داشتن بر گناه هيأتى در نفس ايجاد مى كند كه با بودن آن هيأت ذكر مقام پروردگار نه تنها مفيد نيست ، بلكه توهين به امر خداى تعالى نيز هست.»
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣4⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۲۸
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ
چرا بر فراز هر بلندی نشانهای [=برجهائی بيخاصيت برای خودنمائی] به بيهودگی بنا ميکنيد؟ ۶۷
__
۶۷- ساختن نمادهائی ظاهراً هنری بر سر هر بلندي، به نظر ميرسد نوعی تفاخر و رقابت با محلات و شهرهای مجاور بوده باشد [والله اعلم]. مسئله هنر برای هنر يا برای مردم، همچنان در روزگار ما مطرح است. در بسياری از ميادين شهرهای اروپائي، چنين نمادهائي، که الزاماً عملکرد و پيامی هم جز يادگاری تاريخی ندارد، همچنان پابرجاست.
در شرايطی که مردمانی در شدت فقر و محروميت به سر ميبرند، صرف هزينههای گزاف برای ساخت آسمانخراشهائی رقابتی که حاصلی جز خودنمائی دروغين ملی در پيشرفت و توسعه ندارد [همچون برجهای بلند در عربستان، دوبي، جمهوری آذربايجان و حتی ايران] در حالی که طراحان و سازندگان آن از کشورهای اروپائی و آمريکا هستند و خود جز به ندرت به چنين اسرافهائی بيهوده دست نميزنند، آيا شبيه همان کار قوم هود نيست؟
شعراء : ۱۴۹
وَتَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا فَارِهِينَ
و [آن] خانههای [استوار سنگی که] سرخوشانه از دل کوهها [برای تفاخر و تمايل به ابدی زيستن] ميتراشيد. ۷۱
__
۷۱- «تنحتون» از ريشه «نَحَتَ»، به سنگ تراشی و حجاری برای استفاده در کاخها و بناهای استوار گفته ميشود که به دليل هزينه گزاف آن، تنها از عهده اشراف و مقامات بالای حکومت بر ميآمده است. از آنجائی که خانههای خشت و گِلی و با مصالح ارزان در برابر حوادث طبيعی ناپايدار و آسيبپذير بوده است. بناهای سنگي، دل کوه خانهای برای خود تراشيدن، احساس «ايمنی» و ابدی زيستن برای ساکنان ميآورد. اين موضوع را در آيات حجر 82 (15:82) و شعراء 129 (26:129) ببينيد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت بیست وهشتم:
💢موارد #تشخیص_احادیث_جعلی چیست؟
#روایات_تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی ماند
🔹👈آخرین بحث، بحث مهمی است که بیشتر اهل سنت در این مورد کتاب دارند در شیعه هم اخیرا کتابهایی می نویسند موضوع موارد تشخیص احادیث جعلی است به عبارت دیگر نقد حدیث و حلاجی کردن حدیث است.
↩اولین راه شیوه بررسی #سندحدیث است که مرام آیت الله خوئی و دیگران بوده و آسانترین راه است 👈 البته اگر از این طریق وارد شویم چیزی ته روایات تفسیری نمیماند چون اکثر روایات تفسیری فاقد سند است و ما روایات تفسیری با سند خوب کمتر داریم.😞
👈آیت الله فاضل لنکرانی(رض) کتابی دارد به نام «مدخل التفسیر» این کتاب ترجمه فارسی هم شده به نام «مقدمه ای بر علوم قرآن» یا «مقدمه ای بر تفسیر قرآن» آیت الله فاضل در این کتاب و آیت الله خوئی در مقدمه «البیان» می گوید 👈 روایات تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمیماند
آیت الله معرفت در مقدمه «التفسیر الاثری» هم این مطلب را میگوید وی در مقدمه این کتاب می گوید من معتقدم نقد سند در روایات تقسیری نمیتواند راهگشا باشد چون خیلی روایات زمین ریخته می شود.
♻ سه دیدگاه در مورد #روایات_تفسیری وجود دارد:
1⃣ دیدگاه اول این است که آنچه که دارای سند و محکم است را قبول کنیم و بقیه مرسلها، ضعیفها و فاقد سندها را کنار بگذاریم. این باعث حذف بسیاری از روایات تفسیری می شود مخصوصا اگر کسی قائل شود #خبرواحد در فقه حجت است اما در تفسیر حجت نیست. علامه طباطبایی می گفت «در فقه مجبوریم خبر واحد را حجت بدانیم به خاطر اینکه میخواهیم وضو بگیریم ولی در تاریخ و تفسیر مجبور نیستیم که از خبر واحد استفاده کنیم». اگر این حرف را زدیم همان کاری که علامه طباطبایی کرده و خیلی بر روایات تفسیری تکیه نکرده است را باید انجام دهیم. ایشان غالبا سعی کرده قرآن را با قرآن تفسیر کند.
2⃣ دیدگاه دوم میگوید: که در روایاتی که از معصوم رسیده کاری به سند نداریم. مطالبی راجع به تفسیر است خواندیم باید قبول کنیم. خیلی از کتابهای تفسیری بر این اساس تدوین شده است.
3⃣ دیدگاه سوم دیدگاه آیت الله معرفت است که؛ «شما اگر فلان شخصیتی یک دیدگاه تفسیری را گفته است کار به سند نداریم» ایشان می گوید که ما این دیدگاه را در کنار تفسیر میگذاریم اگر با مبانی ما جور در می آید با سندش کار نداریم یعنی متنی کار می کنیم.
🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
💫ادامه دارد .
https://b2n.ir/y52246
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲 اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي، وَارْحَمْنِي، وَاهْدِنِي، وَعَافِنِي، وَارْزُقْنِی
🌸خدایا مرا ببخش ، بیامرز ، راهنمایم کن ، و روزی ده
💫 خداوند،
نه تورا رها کرده و نه فراموش!
💫 خدایا
تورا شکر میگویم.
برای همه نعمت هایی که به ما دادی؛
💫 خدایا
به تو پناه میآورم از شر همه بدی ها
از شر مشکلات و گرفتاری ها؛
💫 خدای خوب من؛
از تو خیر و خوبی را برای خودم
و همه مردم خواهانم...
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_آلعمران آیہ 141 تا 148
📄#صفحـہ_68
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan