#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی وهشتم :
💢⭕️پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
⭕️نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
3⃣3. منابع کتاب #نور_الافاق تالیف جواد #شاه_عبدالعظیمی
🔸نویسنده کتاب نور الافاق، تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه و حضرت عبدالعظیم را از این کتابها نقل میکند:
↩یک. نزهة الابرار فی نسب اولاد ائمة الاطهار، سید موسی موسوی برزنجی شافعی
↩دو. طبقات الاشراف، نور الدین مکی متقی قاضی القضاة در مصر
↩سه. مناقب العترة، احمد بن محمد بن فهد حلی
↩چهار. لواقح الانوار فی طبقات الاخیار[19]
💢👈آیة الله استادی فرموده است: "نشانی از آن کتابها در دست نیست و منقولات آن پر از اشکال است."[20]
4⃣4- #تنزیه_الخاطر:
👈در کتاب الزام الناصب نوشته شیخ علی یزدی حائری (م 1333 ق) روایتی را در زمینه برخاستن هنگام شنیدن نام قائم از القاب حضرت مهدی عج بدین شرح نقل میکند:
🔸سئل الصادق 7 عن سبب القیام عند ذکر لفظ القائم من القاب الحجة قال لان له غیبة طولانیة و من شدة الرافة الی احبته ینظر الی کل من یذکره بهذا اللقب المشعر بدولته و الحسرة بغربته و من تعظیمه ان یقوم العبد الخاضع لصاحبه عند نظر المولی الجلیل الیه بعینه الشریفة فلیقم و لیطلب من الله جل ذکره تعجیل فرجه. و روی ایضاً عن الرضا ع فی مجلسه بخراسان قام عند ذکر لفظة القائم و وضع یده فی راسه الشریف و قال اللّهم عجل فرجه و سهل مخرجه.[33]
🔻👈حاجی نوری در النجم الثاقب هم این مضمون را از سبط محدث جزایری نقل کرده است و اشارهای به تنزیه الخاطر ندارد:
ولکن المسموع من عدة من العلماء و اهل الصلاح انهم رووا خبراً فی هذا الباب و نقل بعض العلماء انه سأل عن هذا الموضوع العالم المتبحر الجلیل السید عبدالله سبط المحدث الجزایری و قد اجاب هذا المرحوم فی بعض تصانیفه انه رأی خبراً مضمونه انه ذکر یوماً اسمه المبارک فی مجلس الامام الصادق (ع) فقام تعظیماً و احتراماً.[34]
نویسنده مکیال المکارم این مضمون را از نجم الثاقب نقل میکند.[35]
و شیخ عباس قمی در منتهی الآمال نیز عبارت نجم الثاقب را ترجمه کرده است.[36]
🔸آیة الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب الاثر نیز این روایت را از الزام الناصب و به نقل از تنزیه الخاطر آورده است.[37]
👈 مرحوم آیة الله سید مرتضی نجومی در مقاله با عنوان التجا درباره این کتاب نوشته است:"و اما مطلبی که باید دربارهی کتاب تنزیه الخاطر بگویم آن است که: گرچه مرحوم حائری در الزام الناصب ازآن نقل میکند .
👈و نیز اغلب متأخرین نظیر صاحب مکیال المکارم، منتهی الآمال و پیوند معنوی، کلام مرحوم محدث نوری ; را از آن کتاب نقل کردهاند، ولی واقعیت آن است که نگارنده تا کنون نتوانست شناسایی نسبت به مؤلّف و اصل کتاب پیدا نماید و حتی با مراجعهاش به ذریعه و معجم ما کتب عن الرسول و اهلبیت: نیز این مطلب حاصل نشد"
🔻قابل توجه است که در این کتابها نام نویسنده کتاب #تنزیه_الخاطر هم نیامده است.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
🌹امام سجّاد علیه السلام:
💞 إِنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ🌸
يَا رَبَّ الْعالَمِينَ🌼
من مشتاق توأم🌸
ای پروردگار جهانیان🌼
💫فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 7 تا 11
📄#صفحـہ_78
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_78
❇️#آیه7_نساء
💠لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَفْرُوضاً
🌱برای مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جای گذاشتهاند سهمی است و برای زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر و خويشاوندان بر جای گذاشتهاند، سهمی است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمی معيّن و مقرّر.
نساء - ۷
💬پيامها🔻
🔹 زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. لِلرِّجالِ نَصِيبٌ ... لِلنِّساءِ نَصِيبٌ
🔹 ارث، از اسباب مالكيّت است. «لِلرِّجالِ نَصِيبٌ»
🔹 خويشاوندی كه نزديكتر است، در ارث مقدّمتر است. «الْأَقْرَبُونَ»
🔹 تقسيم عادلانهی ميراث، مهمّ است، نه مقدار آن. «قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ»
🔹 سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نَصِيباً مَفْرُوضاً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_78
❇️#چهره_باطنی_اعمال ما
💠إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً
🌱کسانی که اموال یتیمان را ستمگرانه میخورند، (در واقع) فقط آتش در شکمهای خود فرو میبرند و در آتش شعلهور وارد میشوند و خواهند سوخت.
نساء - ۱۰
🔷✨از اين آيه استفاده ميشود كه اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، يك چهره واقعی نيز دارد كه در اين جهان از نظر ما پنهان است، اما اين چهرههای درونی، در جهان ديگر ظاهر ميشوند و مسئله تجسم اعمال را تشكيل ميدهند.
👈 قرآن در اين آيه میگويد:" آنها كه مال يتيم میخورند گرچه چهره ظاهری عملشان بهرهگيری از غذاهای لذيذ و رنگين است، اما چهره واقعی اين غذاها آتش سوزان است، و همين چهره است كه در قيامت آشكار ميشود.
🔷✨چهره واقعی عمل هميشه تناسب خاصی با كيفيت ظاهری اين عمل دارد، همان گونه كه خوردن مال يتيم و غصب حقوق او، قلب او را میسوزاند و روح او را آزار میدهد چهره واقعی اين عمل آتش سوزان است.
توجه به اين موضوع (چهرههای واقعی اعمال) برای كسانی كه ايمان به- اين حقايق دارند بهترين مانع از انجام كارهای خلاف است، آيا كسی پيدا ميشود كه با دست خود پارههای آتش را برداشته و در ميان دهان بگذارد و ببلعد؟ همچنين افراد با ايمان ممكن نيست مال يتيم را به ناحق بخورند و اگر میبينيم مردان خدا حتی فكر معصيت به خود راه نميداند يك دليل آن، همين بوده كه آنها بر اثر قدرت علم و ايمان و پرورشهای اخلاقی چهرههای واقعی اعمال را میديدند و هرگز فكر انجام كار بد را نمیكردند
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan