♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹 نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : ۱۹۴
عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ
بر قلب تو، تا از هشدار دهندگان [به منکران / به آثار و عواقب اعمالشان] باشي. 90
90- پرتو اين پديدة درخشان در چارچوب نظامات الهی [اذن الله]، نه بر ذهنيات مجرد، بلکه بر قلب پاک پيامبر اسلام تابيده است: بقره 97 (2:97) - ...فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ...
نزول قرآن بر قلب پيامبر [نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ]، بر مرکز عواطف و احساسات او بوده و تمام وجودش را تسخير و از خود بی خود کرده است. به تعبير سوره نجم، فؤاد [قلب و نيروهای دروني- مغز] او آن را به جای فهميدن، ديده است! بصيرت و ديدنی با تمام دل. در اين آيات 4 بار بر ديدن حقايق اشاره ميکند:
فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهَى عِنْدَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى إِذْ یَغْشَى السِّدْرَهَ مَا یَغْشَى مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى [نجم 10 (53:10) تا 18]
شعراء : ۱۹۵
بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ
به زبان عربی آشکار، 91
____
91- در مورد آنچه به پيامبر اسلام(ص) نازل شده، جمعاً ده بار صفت «عربی» در قرآن به کار برده شده است: مثل: قرآنا عربياً و حکما عربياً، درست است که معنای کلمة عربی [مخالف عجمی]، آشکار و بی ابهام و روان بودن يک متن است، اما علاوه بر اين سوره، در دو سوره ديگر نيز بر «لسان عربی مبين» [زبان عربی آشکار] بودن آن نيز تأکيد کرده است [نحل 103 (16:103) و احقاف 12 (46:12) ]. آيا اين تأکيدات نميتواند اثبات کننده اين امر باشد که هم زبان [لسان] قرآن و هم متن [خواندنی آن- قرآن]، يعنی الفاظش از جانب خدا نازل شده و پيامبر اسلام، نه روايت کننده آنچه بر او وحی شد [بر حسب حافظه و برداشت بشری خود]، بلکه منقل کننده امين اين امانت، با تمام الفاظش، به بندگان بوده است؟ برای عظمت مقام او همين بس که توانست گيرنده و رؤيت کننده امين آن پيام باشد و پيامبری را با امانت به اتمام برساند.
شعراء : ۱۹۷
أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ آيَةً أَن يَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ
آيا برای آنها نشانهای [از آمدن پيامبر اسلام در تورات] نيست که علمای بنياسرائيل آن را به خوبی ميشناسند؟ 93
__
93- برحسب آنچه در آيات 146 سوره بقره (2:146) و 20 سوره انعام (6:20) آمده است، يهوديان به همان وضوحی که فرزندان خود را ميشناختند، از نشانههائی که در کتابشان آمده بود، پيامبر اسلام را نيز ميشناختند، اما به خاطر تصورات و تعصبات قومی و نژادي، که گويا اين پيامبر از نسل اسحاق، و نه اسمعيل، بايد باشد، آگاهانه او را انکار ميکردند. در ترجمه فعلی تورات نيز اين شفافيت را با تغيير و تحريفاتی پوشاندهاند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#احادیث_جعلی، نمونهها، ریشه ها و واکنشها.
🛑قسمت سی ونهم:
💢⭕️پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي :
نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
5⃣ #مشکاة_الانوار، محمد بن عبدالجبار #البحرانی
👈علامه امینی روایتی را از این کتاب نقل میکند که وقتی امام رضا ع شعر دعبل را درباره حضرت مهدی ع شنید دست بر سر گذاشت و برخاست.
🔸مرحوم مامقانی در کتاب مراة الکمال نیز به اجمال و با واسطه کتاب الدمعة الساکبة این مطلب را آورده است.
🔸شیخ آغابزرگ طهرانی در الذریعه نیز این ذیل را از #مشکاة_الانوار به نقل از الدمعة الساکبة نقل کرده است:
در جمع بندی و ارزیابی مطالب مربوط به این کتاب باید گفت:
↩️1. روایتی را از امام رضا نویسنده کتاب الدمعة الساکبة، محمد باقر بهبهانی (م 1285 ق) از کتابی به نام مشکاة الانوار نقل کرده است.
↩️2. این مطلب را از کتاب مشکاة الانوار به نقل کتاب الدمعة الساکبة، مرحوم مامقانی، علامه امینی، شیخ آغا بزرگ، آیة الله خویی و آیة الله صافی گلپایگانی نقل کردهاند.
↩️3. اصل قضیهی شعر خواندنِ دعبل و فرمایشات امام رضا ع را صدوق در کمال الدین /و عیون الاخبار/ با اسناد متعدد آورده است.
🔸پس از صدوق نیز در دیگر کتابهای حدیث و شرح حال ائمه که عالمان شیعی نوشتهاند این روایت به اختصار آمده است. لکن این قسمتی که را علامه امینی از مشکاة الانوار و موجج الاحزان آورده یعنی جمله «وضع الرضا یده علی رأسه ...» در کتابهای یاد شده نیست.
↩️4. در چاپ مصحح کتاب الغدیر که توسط مرکز الغدیر للدراسات تحقیق و چاپ شده در چاپ نوبت اول (1416 ق / 1995 م) در پاورقی به کتاب الدمعة الساکبة، ج 7، ص 365 آدرس داده شده است.
👈و در چاپ سوم (1425 ق / 2005 م) همین مرکز، جلوی این آدرس این عبارت اضافه میشود:
و قد حکی ما تقدم عن عیون اخبار الرضا و اکمال الدین.
🔸در کتاب الدمعة الساکبه جلد هفتم همان صفحه و صفحات قبل و بعد چنین مطلبی از مشکاة الانوار نقل نشده است. بلکه جریان شعر دعبل را به گونهای که در عیون اخبار الرضا و اکمال الدین منقول است، آورده است و این ذیل در آن نیست و نامی هم از کتاب مشکاة الانوار برده شده است. به نظر میرسد اضافه کردن این عبارت توسط مصححان کتاب الغدیر در چاپ سوم با توجه به تفطن و پی بردن به این مطلب بوده است.
↩️5. آقای خدا مراد سلیمان در مقاله «تحلیل روایی ایستادن هنگام شنیدن لقب قائم» ذیل نقل علامه امینی از کتاب مشکاة الانوار نوشته است:
با استفاده از ابزارهای پیشرفته جست و جو در منابع مکتوب، روشن شد اکنون 💢سه کتاب با این نام در دست است:
↩️1. #مشکاة_الانوار، اثر ابو حامد غزالی از علمای قرن پنجم 2. مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، اثر علی طبرسی از علمای قرن هفتم 3. مشکاة الانوار اثر علامه مجلسی در فضیلت قرائت قرآن.
💢گفتنی است شیخ آغا بزرگ نیز که از این کتاب نام برده اشاره نکرده که نسخهای از آن را دیده یا جایی چاپ شده است، با اینکه روش وی بر آن است که این مطلب را بازگو کند.
💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی.
https://b2n.ir/p52692
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا
✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁یکسال از فراق سنگین استاد فرزانه، دکتر #فیرحی گذشت
دقایقی از سخنرانی ایشان در خصوص نقش حضرت #زهرا س
هنر تولید #نماد
"یک زن مسلمان چگونه می تواند در مقابل #حاکم، بر روی حق خود ایستادگی و استدلال کند؟
#تحریم حضور حاکمان در نماز ميت و تشییع و ایجاد چالش مشروعیت توسط حضرت زهرا (س) در حکومت وقت...
@quranpuyan
فاتحه ای را نثار روحش نماییم💐
قران پویان
🟢 کفایه را خوب بلدند ولی برای پاسخ به یک پرسش از قرآن باید مراجعه کنند!
🔸 یا رَبِّ انَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذَا الْقُرْ انَ مَهْجوراً (فرقان/۳۰)
پروردگارا، قوم من این قرآن را مهجور ساختند
🔹 یکی از فضلای خودمان در حدود یک ماه پیش مشرّف شده بود به عتبات. میگفت خدمت آیتالله خویی (سلّمه الله تعالی) رسیدم، به ایشان گفتم: چرا شما درس تفسیری که سابقاً داشتید ترک کردید؟ (ایشان در هفت هشت سال پیش درس تفسیری در نجف داشتند و قسمتی از آن چاپ شده).
🔸 ایشان گفتند: موانع و مشکلاتی هست در درس تفسیر. گفت من به ایشان گفتم: علامه طباطبایی در قم که به این کار ادامه دادند و بیشتر وقت خودشان را صرف این کار کردند چطور شد؟
🔹 ایشان گفتند: آقای طباطبایی «تضحیه» کردهاند؛ یعنی آقای طباطبایی خودشان را قربانی کردند، از نظر شخصیت اجتماعی ساقط شدند، و راست گفتند.
🔸 عجیب است که در حساسترین نقاط دینی ما اگر کسی عمر خود را صرف قرآن بکند، به هزار سختی و مشکل دچار میشود؛ از نان، از زندگی، از شخصیت، از احترام، از همه چیز میافتد و اما اگر عمر خود را صرف کتابهایی از قبیل کفایه بکند صاحب همه چیز میشود.
🔹 در نتیجه هزارها نفر پیدا میشوند که کفایه را چهارلا بلدند؛ یعنی خودش را بلدند، ردّ کفایه را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پیدا نمیشود که قرآن را به درستی بداند!!! از هرکسی درباره یک آیه قرآن سؤال شود میگوید باید به تفاسیر مراجعه شود.
🔸 عجبتر این که این نسل که با قرآن این طور عمل کرده از نسل جدید توقع دارد که قرآن را بخواند و قرآن را بفهمد و به آن عمل کند!
📗 استاد مطهری، ده گفتار، ص۲۲۶
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
@quranpuyan
🔴فهرست عناوين پستهاي موضوع #احادیث_جعلی، نمونه ها،ریشه ها و واکنشها در كانال #قرآنپويان
1⃣تاريخ #جعل_حديث از نگاه الميزان
2⃣ #عوامل_جعل_حديث بعد از رحلت پيامبر (المیزان)
3⃣ #افراط_شیعه در پذیرش بی قید هر چه نام حدیث دارد(المیزان)
4⃣ نمونههاي جعل حديث و برخورد #شيعيان_اخباري (شهيد مطهري)
5⃣ نمونههاي جعل حديث و برخورد #شيعيان_اخباري
6⃣خرافه ای در مسئله ی #احیای_دین
7⃣سرایت این #خرافه_به_شیعه
8⃣#مسامحه_علماء در نقل و ارجاع به روايات جعلي
9⃣ روایت #زن_سوگلی.
0⃣1⃣ #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود .
1⃣1⃣ #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود .
2⃣1⃣ ريشه ورود #جعلیات_در_داستان_حضرت_داود به كتب مسلمانان، يهود است
3⃣1⃣مثالهايي از #روايات_جعلي كه ازيهود به كتب اسلامي سرايت كرده است #عمالقه
4⃣1⃣ #داستان_ازدواج_شهربانو
5⃣1⃣ #انتساب_نادرست عبارت ان الحیاه عقیده و جهاد به #امام_حسین.
6⃣1⃣ روایت #تعظیم_و_جشن_در_نهم_ربیع #ساختگی است!(آيت الله يوسفي غروي)
7⃣1⃣#جعليات در روايات تفسيري : داستان حضرت #يوسف (المیزان)
8⃣1⃣ روايات شان نزول #جنگ_احد (المیزان)
9⃣1⃣روايات #كوهقاف.(المیزان)
0⃣2⃣ #اسراييليات و #خرافات در اخبار #سليمان (المیزان)
1⃣2⃣ #جعل_حدیث : وسيله باطل براي هدفي مقدس، نمونه موردی :احادیث #فضایل_سورهها (شهید مطهری)
2⃣2⃣ #وظيفه_ما در برابر نقل #روايات_جعلي، #جرح_راوی (شهید مطهری)
3⃣2⃣تولید #احادیث_جعلی هنوز هم ادامه دارد/ 4 مرحله تاریخی #احادیث_جعلی (حجت الاسلام مهریزی)
4⃣2⃣ اقوال مختلف در زمان #شروع_جعل_حدیث
کی #وضعحدیث شروع شد؟ (حجت الاسلام ناصررفیعی)
5⃣2⃣ #انگیزههای_وضعحدیث چیست؟
6⃣2⃣ #جاعلین_حدیث در قسمت #تاویل_آیات در شیعه از طریق #غلو وارد شدند.
7⃣2⃣#حدیث_جعلی_نقصان_عقل_و_ایمان_زنان در نهج البلاغه (آیت الله صادقی تهرانی ره)
8⃣2⃣#روایات_تفسیری را اگر بخواهید با مداقه در سند وارد شوید چیزی ته روایات نمی ماند
9⃣2⃣ #راههای_تشخیص_احادیث_موضوعه
0⃣3⃣#مفهوم_وضع_حدیث (حجة الاسلام دکترسیدعلی دلبری)
1⃣3⃣#وضع_حدیث_در_آیینهي_روایات_و_سخنان_بزرگان بخش 2
2⃣3⃣ #گسترهی_وضع_در_احادیث.
3⃣3⃣ #گونه_های_مختلف_وضع_وجعل
4⃣3⃣ پديده #ارجاع_به_كتب_خيالي__و_ساختگي.
5⃣3⃣نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود
. #السلافة_فی_امر_الخلافة،
اثر شیخ عبدالله #مراغی_مصری
(بخش یک)شهادت #ثالثه
6⃣3⃣. نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود: (بخش دوم )شهادت #ثالثه
7⃣3⃣. نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود: #مونس_الحزین فی معرفة
الحقّ و الیقین، اثر شیخ #صدوق
8⃣3⃣ نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود: منابع کتاب #نور_الافاق تالیف جواد #شاه_عبدالعظیمی
و #تنزیه_الخاطر
9⃣3⃣. نمونههایی از ارجاع به کتابهای ناموجود: #مشکاة_الانوار، محمد بن عبدالجبار #البحرانی
♻ جهت مطالعه هریک از این پستها در کانال #قرآنپويان (در تلگرام، ایتا، بله و گپ)، کافیست روی هشتگهای مربوطه کلیک کنید:
شناسه کانال @quranpuyan
🔶 قسمتهای بعدی نیز هر روز ساعت 18 ارسال میشود
🔶 همچنین میتوانید کل مطالب را در تالار گفتگوهای قرآن پویان در لینکهای زیر مطالعه نمایید:
https://b2n.ir/k99264
https://b2n.ir/e09729
https://b2n.ir/g00634
https://b2n.ir/y52246
https://b2n.ir/p52692
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
خداوند آنچه را آشكار می کنید و
آنچه را پنهان مى داريد، مى داند.
🌸 سوره نور ، آیه ۲۹
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 12 تا 14
📄#صفحـہ_79
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_79
❇️#آیه14نساء
💠وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهِينٌ (۱۴)
🌱و هركس خدا ورسولش را نافرمانی كند واز حدود الهی تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشی میكند كه هميشه در آن میماند وبرای او عذابی خواركننده است.
💬پيامها🔻
🔹آنان كه به وصيّتنامه عمل نمیكنند، يا بدهی متوفّی را نمیپردازند، يا با انكار حقّ يا ندادن سهم بعضی وارثان، سعی در تصاحب اموال میكنند، برای هميشه در عذاب و قهر الهیاند. تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ... يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ*
🔹ملاك سعادت وشقاوت، اطاعت يا نافرمانی نسبت به خدا و رسول اوست، نه چيز ديگر. مَنْ يُطِعِ اللَّهَ ... وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ
🔹 نافرمانی رسول خدا، نافرمانی خداست. «يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
🔹نافرمانی مستمرّ، سبب خلود است. مَنْ يَعْصِ اللَّهَ ... يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِيها يَعْصِ فعل مضارع و نشان استمرار است.
🔹متجاوزان به حقوق ديگران، در رديف كفّار بوده و گرفتار عذاب جاويدان میشوند. «خالِداً فِيها»
🔹قهر خداوند، هم عذاب جسمی دارد، هم خواری روحی. «عَذابٌ مُهِينٌ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_79
❇️#آیه12نساء
🔷✨مساله ارث و اختلاف سهام در آن، طبق آثاری كه رحم دارد و اختلاف درجهای كه عواطف انسانی نسبت به ارحام دارد تنظيم شده، و در توضيح اين معنا بشريت را به سه طبقه تصور میكنيم، يك: طبقه حاضر و دوم والدين طبقه حاضر و سوم طبقه فرزند او، آن گاه میگوئيم:
👈 انسان موجود نسبت به فرزندش رؤوفتر و علاقمندتر است، تا نسبت به پدر و مادرش، برای اينكه فرزند را دنباله هستی خود میداند ولی پدر و مادر را دنباله هستی خود نمیداند، (بلكه خود را دنباله آن دو احساس میكند)، در نتيجه ارتباط طبقه دوم قویتر و وجودش با وجود طبقه حاضر چسبيدهتر است تا با طبقه سوم كه نوه آن طبقه است و ما اگر بهرهمندی از ارث مردگان را بر طبق اين ارتباط و اتصال قرار دهيم، لازمهاش اين میشود كه نسل حاضر از طبقه دوم يعنی طبقه پدران بيشتر ارث ببرد تا از طبقه سوم يعنی نسل آينده و به عبارت ديگر فرزندان، هر چند كه ممكن است در نظر ابتدايی خلاف اين معنا به نظر برسد، و بر عكس نظريه بالا گمان شود كه ارتباط" فرزند با پدر" بيشتر از ارتباط" پدر با فرزند" است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan