eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
658 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ ارايت الذي يكذب بالدين خطاب در اين آيه شريفه به رسول خدا )صلي الله عليه وآله وسلّم( است ، بدان جهت که فردي شنونده است ، نه بدان جهت که پيامبر است ، در نتيجه خطاب به عموم شنوندگان دنيا خواهد بود . 🌷و مراد از دين ، جزاي يوم الجزاء است ، پس کسي که دين را تکذيب کند منکر معاد است . ⚜️در آيه شريفه تکذيب گر روز جزا به چنين نمازگزاراني تطبيق شده ، چون حرف فاء که بر سر جمله آمده ميفهماند جمله مزبور نتيجه تکذيب روز جزا است و ميرساند چنين نمازگزاراني خالي از نفاق نيستند ، چون تکذيب روز جزا تنها به اين نيست که به کلي آن را منکر شود ، کسي هم که تظاهر به ايمان ميکند و نماز مسلمانان را ميخواند ، اما طوري ميخواند که عملا نشان ميدهد باکي از روز جزا ندارد ، او نيز روز جزا را تکذيب کرده . 🌷الذين هم يراؤن کساني که عبادت را در انظار مردم انجام ميدهند ، ) و يا در انظار بهتر و غليظتر انجام ميدهند ( ، اينگونه افراد شکارچياني هستند که با زبان شکار حرف ميزنند ، تا شکار بدامشان بيفتد ، ) در بين مسلمانان خود را مسلمانتر از آنان جلوه ميدهند ، و معلوم است اگر در بين اهل ملتي ديگر قرار بگيرند چهره آن مردم را به خود ميگيرند " غرض سوره مبارکه ماعون، بنابر محتوای آن و محوریت آیه اول، بیان «نشانه ها و موجبات تکذیب عملی معاد» است. (ارایت الذی یکذب بالدین ) 1️⃣ نشانه های تکذیب عملی معاد: الف)- راندن یتیم از خود : فذلک الذی یدع الیتیم(که یتیم را به سختی می راند). اگر روز جزا را تکذیب نمی کرد از عاقبت کار خود می ترسید و اگر می ترسید به یتیم رحم می کرد. ب)- عدم تشویق بر اطعام مسکین : و لا یحض علی طعام المسکین( و به خوراک دادن بینوا ترغیب نمی کند) 2️⃣موجبات تکذیب عملی معاد: الف)- سهل انگاری در نماز : فویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ( پس وای بر نمازگزاران آنان که از نمازشان غافلند). یعنی به آن اهمیت نمی دهند که نمازشان به کلی یا در بعض اوقات فوت شود و یا به تاخیر افتد. ب-) ریا :الذین هم یراءون( آنان که ریا می کنند) یعنی برای مردم عمل می کنند نه برای خدا ج)- خودداری کردن از رفع حاجت ضروری مردم : و یمنعون الماعون (و ديگران را از وسايل ضرورى زندگى منع مى نمايند) «تفسیر المیزان» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
السلام علیک یا صاحب الزمان ادرکنا نسيم صبح، سلامم ببر به محضر دوست🕊   بگوي حال دل خسته ام تو در بر دوست 🕊 نسيم صبح، چو بر زلف او گذر کردي 🕊 بيار همره خود بوي مشک و 🕊 عنبر دوست 🕊
مهربانم ❣ ما را از کسانی که... دل هاشان به محبتت آویزان است، قرار ده! ❣✨❣✨❣✨❣ فرازی از مناجات خمس عشر ❣خدايا دربرابربزرگى نعمتهايت،سپاسم كوچك مى نمايد و در كنار اكرامت بر من، ستايش و گزارشم از آن ، خود را پست و ناچيز نشان مى دهد نعمتهايت از انوار ايمان، زينتهايى به من پوشاند، و لطايف نيكى ات ، خيمه هايى از عزت بالاى سرم افراشت، و عطاهايت گردنبندهاى زيبنده اى به گردنم افكند كه هرگز باز نشود، و طوقهايى بر من آويخت كه به هيچ روى گسسته نگردد، عطاهاى انبوهت زبانم را از شمردنش ناتوان ساخته، و نعمتهاى فراوانت فهمم را از دريافتشان كوتاه نموده، تا چه رسد به بررسى كامل آنها... ❣✨❣ إِلَهِي تَصَاغَرَ عِنْدَ تَعَاظُمِ آلائِكَ شُكْرِي وَ تَضَاءَلَ فِي جَنْبِ إِكْرَامِكَ إِيَّايَ ثَنَائِي وَ نَشْرِي جَلَّلَتْنِي نِعَمُكَ مِنْ أَنْوَارِ الْإِيمَانِ حُلَلا وَ ضَرَبَتْ عَلَيَّ لَطَائِفُ بِرِّكَ مِنَ الْعِزِّ كِلَلا وَ قَلَّدَتْنِي مِنَنُكَ قَلائِدَ لا تُحَلُّ وَ طَوَّقَتْنِي أَطْوَاقا لا تُفَلُّ فَآلاؤُكَ جَمَّةٌ ضَعُفَ لِسَانِي عَنْ إِحْصَائِهَا وَ نَعْمَاؤُكَ كَثِيرَةٌ قَصُرَ فَهْمِي عَنْ إِدْرَاكِهَا، فَضْلا عَنِ اسْتِقْصَائِهَا مناجات شاکرین ، مناجات ششم
🌸🍃🌸🍃 آیات وجملات 🍃ِ اِسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ اَلسَّمٰاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرٰاراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلىٰ قُوَّتِكُمْ 🍂52 هود 🌸🌸🌸 🌷پيامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: مَنْ اكثَرَ الاستغفارُ جَعَل اللهُ لَهُ من كلِّ همٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كلِّ ضيقٍ مَخرَجاً و رزقُهُ من حيثُ لا يحتسِبُ؛ هر كس فراوان استغفار نمايد خداوند او را از هر غم و غصه اي رهائي مي بخشد و در هر تنگنائي راهي را به سويش مي گشايد و به او از جائي كه گمان نمي كند رزق و روزي مي دهد. بحارالانوار، ج 93، ص 284 https://goo.gl/r1wycq کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
  ♻️♻️♻️ بحمدالله امروز جامعه‌ ما با مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه‌ آحاد جامعه باید با ارتباط برقرار کنند، بتوانند را بخوانند، بتوانند را بفهمند، بتوانند در کنند. ❗️ آنچه که ما را به حقایق نورانی می‌رساند، در است و این حفظ که بحمدالله امروز در بین شما جوان‌ها، در بین جوان‌های کشور در سرتاسر کشور رواج پیدا کرده است، 🍀یک مقدمه‌ خوبی است برای . یعنی حفظ و تکرار و انس با آیات کریمه‌ قرآن و پی‌درپی آیات الهی را مورد توجه قرار دادن، موجب می‌شود که انسان بتواند در کند. 🎤 آیت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛‌
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در انتشار 💐💐به لطف خدا🙏 با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" ویراستاری صفحه آرایی طرح جلد اخذ کد شابک و فیپا این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. ✳️✳️روشهای مشارکت و اهدای وجوه 1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101 2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 t.me/quranpuyan با تشكر
تفسیر قرآن : ۱۷۰ سوره 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ قَدْ جٰاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلّٰهِ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ وَ کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً«۱۷۰» ای مردم! همانا پیامبر از سوی پروردگارتان همراه با حقّ (قرآن) برای شما آمده است. پس ایمان بیاورید که برای شما بهتر است و اگر (ناسپاسی کرده و) کفر ورزید پس (بدانید که) آنچه در آسمان‌ها و زمین است از آن خداست و خداوند، دانا و حکیم است. 👌نکته ها: اهل کتاب و حتّی مشرکان در انتظار ظهور پیامبری بودند و زمینه ی ذهنی داشتند، لذا در این آیه بجای«رسولا»می فرماید: «الرَّسُولُ» یعنی همان پیامبری که انتظارش را می‌کشید، اکنون آمده است، پس به او ایمان بیاورید. 👈پیام ها: ۱.دعوت اسلام، جهانی است و اختصاص به قوم عرب ندارد. «یٰا أَیُّهَا النّٰاسُ» ۲.عامل گسترش دعوت انبیا، حقّانیت آن است. «بِالْحَقِّ» ۳.ایمان مردم به نفع خودشان است، نباید بر خدا منّت گذارند. بلکه خدا منّت نهاده و آنان را هدایت کرده است. «فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ» ۴.نه کفر مردم به خدا زیان می‌رساند و نه ایمانشان به او نفعی دارد. فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلّٰهِ مٰا فِی السَّمٰاوٰاتِ... ۵.بعثت انبیا و محتوای دعوت آنان، بر اساس علم و حکمت الهی است. «کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً» 🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃🌟🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره چهارصد و هفتادو سه تفسیر سوره قسمت بیست و چهارم از جلد ششم کتاب ✅دو بهشتِ نازلتر وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ » دو نازلتر از اینها هم وجود دارد. آنجا داشت: «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » . مفسرین گفته اند- و درست گفته اند- در آنجا چه بهشت روحانی اش و چه بهشت اش مال «لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ » بود، یعنی اهل ، كسانی كه خدا را به هیبت و عظمت شناخته اند؛ ولی در پایین تر و كمتر از اینها هم دو بهشتی هست اما برای افرادی كه از اینها كمتر هستند؛ و گفته اند منظور افرادی است كه عبادتشان برای بهشت یا برای فرار از جهنم بوده است. 😞 «مُدْهامَّتانِ » دو بهشتی سرسبز. اینجا سخن از سرسبزی است. «فِیهِما عَیْنانِ نَضّاخَتانِ » . در آنجا سخن از دو چشمه ی جاری بود، اینجا هم سخن از دو چشمه ی دیگر، ولی اینجا تعبیر «نَضّاخَتانِ » دارد یعنی جوشش زن، فوّاره زن. اما اینجا هم توصیف نمی كند كه این چشمه ها چگونه چشمه هایی است. «فِیهِما فاكِهَةٌ وَ نَخْلٌ وَ رُمّانٌ » . «فِیهِما مِنْ كُلِّ فاكِهَةٍ زَوْجانِ » در آن دو بهشتِ اهل اخلاص از هر میوه ای دو نوعش وجود دارد. در این دو بهشتِ درجه ی پایین تر میوه ای است و نخلی و اناری، درخت میوه و درخت نخل و درخت انار. «فِیهِنَّ خَیْراتٌ حِسانٌ » و در آن بهشتها هم زنانی كه خیر و نیكو هستند [وجود دارند، ] زنان نیكو خصال و نیكو صورت، یعنی نیكو سیرت و نیكو صورت. خیر، حُسن معنوی را می گویند و حُسن، حسن صوری را. «خَیْراتٌ حِسانٌ » یعنی زنانی كه هم از نظر روحی و معنوی خیرند و هم از نظر زیبایی؛ پس می شود نیكو سیرت و نیكو صورت؛ هر دو وجود دارد. 👈بعضی مفسرین گفته اند كه اینجا اشاره به زنان دنیاست نه حورالعین ها؛ زنانی از نوع انسان كه اهل بهشت و اهل سعادت هستند.👉 علاوه بر اینها باز «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » حورالعین هایی كه منحصراً در خیمه هایی هستند. همان مفهوم «قاصِراتُ اَلطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ» را با تعبیر دیگر گفته است، یعنی «نه هرجایی» . این «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی اَلْخِیامِ » باز مفهوم «نه هرجایی» را می دهد. همان كلمه ی «لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ » تكرار شده. معلوم است كه قرآن به جنبه ی و و پاكی خیلی عنایت دارد یعنی این را برای بشر یك ارزش اصیل می داند. «مُتَّكِئِینَ عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » . در باره ی آنها هم داشتیم: «مُتَّكِئِینَ عَلی فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَ جَنَی اَلْجَنَّتَیْنِ دانٍ » . در باره ی اینها داریم: «مُتَّكِئِینَ » تكیه زن ها هستند «عَلی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِیٍّ حِسانٍ » بر متّكاهای سبز و بر بساطهای بسیار قیمتی و بسیار نیك «فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ » پس چه نعمتی را شما می توانید تكذیب كنید؟ ✨✨✨✨✨ 🔺در آخر دومرتبه می فرماید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك است و پربركت است نام پروردگارت، آن نام پرجلال و صاحب جلالت و صاحب اكرام، كه می گویند اشاره به همان نام «الرحمن» است كه سوره با آن شروع شده است. ⏪سوره با كلمه «الرحمن» شروع شد و با توصیف «الرحمن» با جمله ی «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » خاتمه پیدا می كند، اشاره به اینكه آنچه كه در عالم به وجود آمده است از اولِ عالم تا آخر عالم، و ، تمام اینها به اسم «رحمن» به وجود آمده است. می گویند: «ظَهَرَ الْوُجودُ بِبِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» . اصلاً «رحمن» یعنی رحمت عامه ی پروردگار، یعنی خلقت، اساس خلقت. یعنی خدای خالق، یعنی خدای خالقی كه خلقتش بر اساس رحمت و جود و رساندن فیض است و هر موجودی آن فیضی را كه لایق است [دریافت می كند. ] ما اگر بگوییم «خدا خالق است» یك معنا و مفهوم را گفته ایم یعنی همین مقدار فهمانده ایم كه خداوند ایجاد كننده ی اشیاء است، ولی آیا این ایجاد بر اساس فیض و رحمت است یا بر اساس دیگری، این را دیگر كلمه ی «خالق» نمی فهماند؛ ولی وقتی كه می گوییم «رحمن» یعنی افاضه كننده ی جود و رحمت خودش. وقتی می گوییم «رحمن» یعنی سراسرِ خلقت مساوی است با سراسرْ رحمت، و حتی آنجایی هم كه عذاب هست، خود از یك جنبه ی دیگر- لااقل از این جنبه كه ما نظام كل را در نظر بگیریم، در نظام كل- باز نوعی رحمت است. می گوید: «تَبارَكَ اِسْمُ رَبِّكَ ذِی اَلْجَلالِ وَ اَلْإِكْرامِ » مبارك باد، افزون باد آن نام پروردگارت، آن نامی كه صاحب جلال و اكرام است پایان🍃🍃🍃 🍀🍀🍀🌸🌸🌸🍀🍀🍀🌸 https://telegram.me/quranpuyan
سَلامٌ عَلی آلِ یاسین،اَلسَلامُ عَلَیکَ یا داعِی اللهِ وَ رَبّانیَ آیاتِهِ. مثل باران بهاری که نمی‌گوید کِی بی‌خبر دَر بزن و سر زده از راه برس!
🌺🍃〰 خدايا! 🌹 بر محمّد صلی الله علیه و آله و خاندان او درود فرست، و شنواى دعايم باش ،آنگاه كه می خوانمت، و صدايم را بشنو ، گاهى كه صدايت مي كنم، و به من توجّه كن ، هنگامی كه با تو مناجات می نمايم، همانا به سوى تو گريختم، و در حال درماندگى و زارى در برابرت ايستادم، پاداشى را كه نزد توست اميدوارم، آنچه را كه در درون دارم می دانى، بر حاجتم خبر دارى، نهانم را می شناسى، كار بازگشت به آخرت و خانه ابدی ام بر تو پوشيده نيست، و آنچه كه می خواهم به زبان آرم، و خواهش خويش را بازگو كنم ، و هم آنچه را كه براى عاقبتم اميد دارم، بر تو پنهان نيست... 🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِي إِذَا دَعَوْتُكَ وَ اسْمَعْ نِدَائِي إِذَا نَادَيْتُكَ وَ أَقْبِلْ عَلَيَّ إِذَا نَاجَيْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ وَ وَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ مُسْتَكِيناً لَكَ مُتَضَرِّعاً إِلَيْكَ رَاجِياً لِمَا لَدَيْكَ ثَوَابِي وَ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَ تَخْبُرُ حَاجَتِي وَ تَعْرِفُ ضَمِيرِي وَ لا يَخْفَى عَلَيْكَ أَمْرُ مُنْقَلَبِي وَ مَثْوَايَ وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِي وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِي وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِي فرازی از مناجات شعبانیه 🌺🍃〰
🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃 🕊🌺🍃 🌺🍃 اعتماد. 🌹 میان آرزوی تو ومعجزه خداوند، دیواری است به نام اعتماد. پس اگر دوست داری به آرزویت برسی با تمام وجود به او اعتماد کن. 👇👇👇 ☘ ...وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ ِ (٤٤) غافر ✅ و من کار خود را به خدا می سپارم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛ ـ🍃 ـ🌺🍃 ـ🕊🌺🍃 ـ🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در انتشار 💐💐به لطف خدا🙏 با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" ویراستاری صفحه آرایی طرح جلد اخذ کد شابک و فیپا این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. ✳✳روشهای مشارکت و اهدای وجوه 1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند. idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101 2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
#دعاهای_روزانه خدایا ما با تضرع و زارى به درگاهت از تو خواستاریم #دولتى گرامى را که به وسیله آن اسلام و مسلمین را عزت بخشى و #نفاق و منافقین را منکوب سازى https://telegram.me/quranpuyan
💫خدایا !💫 محبت را چون انوارِ خورشید، از جانِ ما به سوی تمام هستی بتابان و رحمتی کن تا پایانی بر تاریکی های پیرامون خویش باشیم. ✨سلام✨ روزتان سرشار از رحمت الاهی @quranpuyan
🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃 🕊🌺🍃 🌺🍃 آیات وجملات ضرب المثل فارسي در قران- قرآن و ضرب المثل هاي ايراني 🎁 با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری 🌻 وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ و هر خیری که انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده شود 272 بقره کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛ ـ🍃 ـ🌺🍃 ـ🕊🌺🍃 ـ🔵🕊🌺🍃﹏💛🍃
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در انتشار 💐💐به لطف خدا🙏 با اتمام مراحل تالیف کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" ویراستاری صفحه آرایی طرح جلد اخذ کد شابک و فیپا این کتاب به مرحله انتشار نزدیک شده و ان شاالله امیدواریم در ماه مبارک در اختیار علاقه مندان در سراسر کشور قرار گیرد. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. ✳✳روشهای مشارکت و اهدای وجوه 1-کلیه افراد میتوانند با پرداخت حداقل 2 هزار تومان یا مضاربی از آن ،از طریق لینک زیر در این کار خیر قرانی سهیم شوند. idpay.ir/quranpuyan1/shop/37101 2-کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند،بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن،کتاب هدایت قرآن کریم کتاب هدایت است. یَهدِی بِهِ الله مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ(مائده ۱۶) قرآن کتاب هدایت انسان است،هدایت به تمامی راههای خیر و سلامت،سلامت و سعادت دنیا و آخرت.قرآن در این آیه شریفه، چهار محور هدایت را نشان داده است: 1⃣ هدایت کننده،که خدای رحمان است.(یهَدیِ بِه الله). 2⃣ وسیله هدایت،که قرآن است.(یَهدِی بِه). 3⃣ هدایت شونده،و آن،کسی است که در پی رضوان و خشنودی خداوند باشد.(مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَه). 4⃣ مقصود هدایت،که دستیابی به راههای سلامت است.(سُبلُ السَّلامِ). پس خدای رحمان چشم هر انسانی را که با قرآن سر به راز دارد و در جستجوی رضایت و خشنودی خداوند است،به رههای امن و سلام می گشاید و در طول زندگی راه حق را بدو می نمایاند و او را از گمراهی می رهاند. (برگرفته از سایتwww.mirbagheri.ir) دکتر سید محسن میرباقری http://yon.ir/NK0XU 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در مواردي كه يا كلماتي از يك آيه بذهن تان مي ايد اما محل ايه را نميدانيد يا ميخواهيد كل ايه را داشته باشيد،ميتوانيد در اپليكيشن جستجو نماييد. تنزيل را ازكافه كنيد.quranpuyan@
بنام نامت و باتوڪل به اسم اعظمت میگشایم دفترامـــروزم را باشد ڪہ در پایان روز مُهر تایید بندگی زینت دفترم باشد "به نام خداوند بخشنده مهربان" سلام صبحتون سرشار از خیر و برکت @quranpuyan
خدايا 🌺 همان گونه كه ما را به لطف طعام دادى ، و با احسانت پروراندى ، پس نعمتهاى سرشارت را بر ما به انجام رسان، و ناگواريهاى ناخوشايند را از ما دور كن، و از بهره هاى هر دو جهان بالاتر و برترش را ، چه اينك ، و چه در آينده به ما عنايت كن! 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 إِلَهِي فَكَمَا غَذَّيْتَنَا بِلُطْفِكَ وَ رَبَّيْتَنَا بِصُنْعِكَ فَتَمِّمْ عَلَيْنَا سَوَابِغَ النِّعَمِ وَ ادْفَعْ عَنَّا مَكَارِهَ النِّقَمِ وَ آتِنَا مِنْ حُظُوظِ الدَّارَيْنِ أَرْفَعَهَا وَ أَجَلَّهَا عَاجِلا وَ آجِلا مناجات شاکرین ، مناجات ششم 🌲💫🌲💫🌲💫
آیات و جملات شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند، 👌صبر نيكو دارد. خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند. اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نمي آورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست. صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇 1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف 2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف 3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2645_Sbr-jmyl.aspx
✴️اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن ✅ و رای مصاحبه حجت الاسلام سروش محلاتی با روزنامه جمهوری اسلامی( ۱۳۹۲/۸/۲۸ ) ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ 👈👈آیا همه آرا و اقوال پیامبر،وحی بود؟ مسأله جدی در این باره این است که غیر از قرآن کریم که قطعا وحی است، آیا دیگر سخنان رسول خدا و دستورات و تصمیمات حضرت هم به استناد وحی صورت گرفته ویا ممکن است برخی از آن ها مثل نماز و اذان از راه وحی دریافت شده باشد، و برخی دیگر به خصوص در مسائل اجتماعی، نظر خود حضرت باشد؟ 👈غالب علما، قلمرو وحی راخیلی وسیع می دانند و بر اساس آیه لاینطق عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی همه تصمیمات حضرت را به وحی متصل می کنند، ولی علّامه طباطبائی در این باره نظر متفاوتی دارد. از نظر علّامه این آیه که در سوره والنجم نازل شده است به قرینه آن که درمقام نفی و رد سخنان مشرکان است که پیامبر را دروغگو می دانستند و اصل رسالت و وحی را قبول نمی کردند، در صدد دفاع از پیامبر است که او اهل افترا به خداوند نیست و آن چه را که در دعوت به اسلام و یا تلاوت آیات قرآن ارائه می کند، به استناد وحی است. از نظر ایشان این آیه چنان اطلاقی ندارد که همه سخنان پیامبر را شامل شود و همگی را مستند به وحی بداند. *ایشان هم در جلد نوزدهم تفسیر المیزان در ذیل همان آیه مطرح نموده اند و هم در مصاحباتی که مرحوم حسینی طهرانی با ایشان داشته اند آمده است. آقای حسینی طهرانی پرسیده اند که آیا مفاد آیه وما ینطق عن الهوی این است که تمام کلمات رسول خدا وحی بوده یا آیاتی که حضرت به عنوان قرآن تلاوت فرموده، وحی بوده است؟ و علّامه در آن جا هم فرموده اند ان هو الّا وحی یوحی علّمه شدید القوی، راجع به قرآن کریم است. این مصاحبات به نام مهر تابان چاپ و منتشر شده است.البته شیخ طوسی هم در تفسیر تبیان چنین نظری دارد وان هو الّا وحی یوحی را اینگونه معنی کرده است: ای لیس الذی یتلوه علیکم من القرآن الاوحی اوحاه الله الیه، همان طور که شما هم اشاره کردید، با توجه به این که ممکن است برخی از سخنان و دستورات پیامبر که عینا در قرآن هم نیامده مثل جزئیات احکام نماز یا حج، مستند به وحی باشد، پس چطور می شود وحی را از غیر وحی در سخنان حضرت جدا کرد؟ منظورم این است که از کجا تشخیص بدهیم که حکمی وحی است یا وحی نیست؟ ⬅️ ج: علّامه هم مثل بقیه علما، سه شأن و سه مسئولیت برای پیامبر قائل است، یکی بیان احکام الهی که از حق تعالی دریافت می کند و به مردم ارائه می کند، و دیگری شأن رهبری و زعامت و مدیریت مسلمان ها که همان ولایت است، و سوم هم شأن قضاوت و فصل خصومت و رسیدگی به دعاوی. علّامه قلمرو دوم و سوم را خارج از وحی می داند و نظرات رسول خدا را دراین دو قلمرو «رأیِ» حضرت می داند، نه «وحیِ» خداوند. بار ها علّامه در بحث های خود، در این گونه موارد، از واژه رأی در برابر وحی استفاده می کند. 👌روشن ترین بحث ایشان در این باره در همان جلد چهارم تفسیر المیزان است که میفرماید پیامبر دارای دو حیثیّت و دو جایگاه متفاوت است، اول آنکه بر طبق وحی تفصیل احکام را ارائه می کند: "تبین للناس ما نزّل الیهم " و حیثیّت دوم مربوط به ارائه نظر و رأی خود حضرت است. که مربوط به ولایت حضرت در حکومت و قضاوت می باشد. عین عبارت ایشان را برایتان می خوانم: والحیثیته الثانیه: ما یراه من صواب الرأی و هو الذی یرتبط بولایته الحکومه و القضاء، قال الله تعالی لتحکم بین الناس و هو الذی کان (ص) یحکم به فی عزائم الامور. 👈👌 پس پیامبر در دو قلمرو نظر خودش را و تشخیص و رأی خودش را اعلام و اعمال می کرده است، یکی در احکام قضائی که برطبق ظاهر حکم می کرده، یعنی طبق موازین قضا مثل بیّنه و قسم که قضات دیگر هم قضاوت می کردند، نه براساس واقع و نفس الامر، و دیگر هم در مسائل مهم اداره جامعه مثل تصمیم به جنگ یا صلح، این ها هم وحی نبود است. ادامه دارد..... http://yon.ir/KiEAV ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛