eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 1 تا 8 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آيا از است؟ 💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ 🌱سپاس و ستایش، از آنِ خداست؛ همو که آسمان‌ها و زمین را آفرید و تاریکی‌ها و نور را پدید آورد. بااین‌همه، کافران، (غیر خدا را) با پروردگارشان برابر قرار می‌دهند. أنعام - ۱ 🔷✨‏از آيه بالا استفاده می‌شود، همانطور كه" نور" مخلوق خداوند است،" ظلمت" هم آفريده او است، در حالی كه معروف در ميان فلاسفه و دانشمندان علوم طبيعی اين است كه" ظلمت" چيزی جز عدم نور نيست، و اين را می‌دانيم كه نام مخلوق بر معدوم نمی‌توان گذاشت، بنا بر اين چگونه آيه مورد بحث، ظلمت را جزء مخلوقات خداوند بشمار آورده است؟! در پاسخ اين ايراد می‌توان گفت: 🔹‏اولا ظلمت هميشه به معنای ظلمت مطلق نيست، بلكه ظلمت غالبا به معنای نور بسيار كم و ضعيف در برابر نور فراوان و قوی بكار می‌رود، مثلا همه می‌گوئيم" شب ظلمانی" با اينكه مسلم است، در شب، ظلمت مطلق نيست، بلكه همواره ظلمت شب آميخته با نور كم رنگ ستارگان يا منابع ديگر نور می‌باشد، بنا بر اين مفهوم آيه اين می‌شود كه خداوند برای شما روشنی روز و تاريكی شب كه يكی نور قوی و ديگری نور بسيار ضعيف است، قرار داد و بديهی است كه ظلمت به اين معنی از مخلوقات خدا است. 🔹‏و ثانيا درست است كه ظلمت مطلق يك امر عدمی است، اما امر عدمی هنگامی كه در شرائط خاصی واقع شود، حتما از يك امر وجودی سرچشمه می‌گيرد يعنی كسی كه ظلمت مطلق را در شرائط خاصی برای اهداف معينی بوجود می‌آورد حتما بايد از وسائل وجودی استفاده كند، مثلا ما می‌خواهيم در لحظه معينی اطاق را برای ظاهر كردن عكسی تاريك كنيم ناچاريم جلوی نور را بگيريم تا ظلمت در اين لحظه معين بوجود آيد، چنين ظلمتی مخلوق است (مخلوق بالتبع). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضی‌ أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ (۲/انعام) 🌱‏او كسی است كه شما را از گل آفريد، پس از آن أجلی را (برای زندگی شما در دنيا) قرار داد و أجلی معيّن (كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغيير در دنياست) نزد اوست. پس (با وجود اين) شما شك و شبهه می‌كنيد؟ 🔷✨‏در آيه‌ی پيش، مسائل آفاقی و خلقت آسمان‌ها و زمين مطرح شده، اينجا خلقت انسان و حيات محدود او در اين دنيا آمده است. ‏در قرآن، ۲۱ مرتبه از «أجل مسمّی» سخن به ميان آمده است. 🔷✨‏خداوند برای عمر انسان دو نوع زمان‌بندی قرار داده: يكی حتمی كه اگر همه‌ی مراقبت‌ها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام می‌شود. و ديگری غير حتمی كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغی كه نفت دارد، ولی آن را در معرض طوفان قرار دهيم. در روايات، كارهايی هچون: صله‌ی رحم، صدقه، زكات، دعاو ... سبب طول عمر و اعمالی هچون: قطع رحم و ظلم و ... سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹 مدّت عمر و پايان زندگی، به دست ما نيست. هُوَ الَّذِي‌ .... قَضی‌ أَجَلًا ‏🔹 تنها خداوند بر أجل مسمّی (أجل قطعی)، آگاه است. «أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ» ‏🔹 با آنكه آفرينش و پايان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنيم؟ «ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۲۴ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا بال‌هاي فروتني خويش را [همچون پرنده‌اي که جوجه‌هايش را زير بال و پر خويش پناه مي‌دهد] بر آنها بگستران 32 و بگو: پروردگارا، به پاس آنکه مرا از کودکي پرورانده‌اند، [آنها را] در پرتو رحمت خويش درآر. 32- اصطلاح «جَنَاحَ الذُّلِّ» نشان مي‌دهد کافي نيست فرزندي والدين خويش را از نظر مسکن و خورد و خوراک و امثالهم تأمين نمايد، آنچه از نظر روحي و رواني مهمتر است، رعايت عزّت و احترام و حفظ شخصيت آنهاست که بايد با فروتني و اظهار کوچکي، درست همانگونه که در دوران کودکي وجود داشت، انجام شود و چنين کاري نشانگر تقوا و شخصيت ممتاز يک فرزند خداپسند است. اسراء : ۲۶ وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا و [علاوه بر والدين] به خويشاوندان [نيز] حق‌شان را بپرداز، 34 و [همچنين] زمين‌گير 35 و ابن‌سبيل 36 را، و ولخرجي [=ريخت و پاش] مکن، [از] چنان ولخرجي [هاي بي‌حساب و کتاب].37 34- نکتة مهم در اين توصيه، «صاحب حق» و سهم شناختن خويشاوندان در اموال شخص است! اين سخن در آيه 38 سوره روم (30:38) نيز تکرار شده است که به گونه‌اي بدهکار بودن به خويشاوندان را القاء مي‌کند. 35- «مِسْكِينَ» از ريشة سَکَنَ، دلالت بر بي‌تحرکي ناشي از کهولت يا بيماري مي‌کند، فقير و بي‌نوا بودن نيز شخص را خانه‌نشين و به اصطلاح زمين‌گير مي‌سازد. 36- «ابن‌السبيل» را عموماً در راه ماندگان ترجمه كرده‌اند، ولي در عربستان قديم، به دليل سختي‌هاي سفر، گرماي استوايي و فقدان امکانات حمل و نقل، بعيد به نظر مي‌رسد تعداد در راه‌ماندگان به حدّي بوده باشد که يکي از تقسيمات ششگانه غنايم تلقي گردد. بنظر اين قلم، با توجه به معناي «سبيل الله» در قرآن، که غالباً در متن آيات جهادي آمده و در مقابله با «سبيل الطاغوت» قرار دارد، بايد خانواده شهيدان يا فرزندان سبيل الله، يعني جان‌سپاران جهاد‌گر فقير بوده باشد. [توضيحات بيشتر در کتاب کلماتي از قرآن، مقاله سبيل الله، از همين قلم آمده است]. موضوع ابن‌سبيل در 8 آية قرآن آمده است: بقره 177 (2:177) و 215 (2:215) ، نساء 36 (4:36) ، انفال 41 (8:41) ، توبه 60 (9:60) ، اسراء 26 (17:26) ، روم 38 (30:38) ، حشر 7 (59:7) . 37- «تَبْذِير» از ريشة بَذر، تداعي کننده بذرافشاني و تخم پراکني کشاورزان است که از دقت کافي برخوردار نيست و ممکن است به جائي زيادتر يا کمتر برسد. منظور اين است که در کمک مالي به خويشاوندان، مساکين و ابن‌سبيل، نبايد بي‌حساب و کتاب و بي‌رويه يا احساساتي عمل کرد، اين تبذير ممکن است ولخرجي و عدم کمک به ديگران باشد، يا عدم رعايت حساب و کتاب در کمک کردن. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🌐 . 👈گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🛑قسمت بیست وسوم: 💠پرسش 28: ❓اهمیت در تا چه اندازه است؛ دوستی متقابل و دوستی فرزندان؟ 🌐پاسخ: یکی از مهم‌ترین زیربناهایی که انسان، ساختمان خود را بر پایه آن می‌سازد، «دوستی» است. دوستی پیوند عاطفی با دیگرانی است که وجود آن‌ها از وجود ما جداست. از آن جا که این رابطه براساس نیاز به پیوند آن‌هاست، نیاز هستی شخص را به پیوند با جهان خارج شکل می‌دهد، به ویژه با مهم‌ترین موجود جهان هستی؛ یعنی انسان. 💢👈بنابراین، دوستی و بین ، عنصری مهم از عناصر زمینه‌ساز ازدواج است، به شرط آن که این دوستی موهوم و براساس فشار غریزه جنسی نباشد، وگرنه دوستی این چنینی با سردی غریزه سرد خواهد شد و این دوستی نمی‌تواند برای زندگی مشترک کافی باشد؛ زناشویی با این اساس به یک زندگی معمولی تبدیل خواهد شد. 👌. مثال زیبایی که قرآن در این زمینه می‌زند، تشبیه زن و مرد به لباس همدیگر است: 🔶(هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ) (21) هر یکی دیگری را مانند لباس می‌پوشاند، از همه جوانب؛ یعنی این که تمام احساس‌ها و تمایلات و نیازهای یکدیگر را می‌کنند. 💢👈طبیعی است که احساس دوستی دو طرفه، زندگی زن و مرد را پربار خواهد ساخت و سبب رشد بیشتر خانواده خواهد شد. در نتیجه به آنان شجاعت این را خواهد داد که در راه سعادت و خوشبختی یکدیگر فداکاری‌ها کنند و رابطه خود را روز به روز بهتر نمایند. 💢رابطه بنا شده بر محبت زن و شوهر، بر رابطه دوستانه والدین با فرزندان نیز تأثیر خواهد گذاشت، زیرا رابطه پدر و مادر به طور مستقیم بر فرزندان اثر می‌گذارد و در به وجود آمدن فضای هماهنگی و سازگاری عاطفی در میان خانواده نقش خواهد داشت. تبلور آن در این است که هر کس از اعضای خانواده مسئولیت خویش را به خوبی انجام دهد. شاید این فضای هماهنگی و همان چیزی باشد که از این آیه مبارکه الهام می‌گیریم: 🔶(وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً)؛ (22) از نشانه‌های قدرت او این است که از جنس خود شما، برای شما همسرانی آفرید که با آنان آرامش بیابید و بین شما دوستی و رحمت قرار داد. 💠خداوند متعال در این آیه بر جنبه - که همان دوستی است - تکیه می‌کند و نیز بر عنصر رحمت که هر یک با نگاهی واقع بینانه به طرف مقابل نگریسته و او را درک می‌کند؛ موقعیت و انگیزه‌ها و احساسات او را درک کند، و این‌ها دستاوردهای محبت هر یک به دیگری خواهد بود. 💠پرسش 29: ❓چگونه ممکن است زن و شوهر بعد از ، را عمیق‌تر کنند؟ 🌐👈پاسخ: هنگامی که درباره عشق به عنوان احساسی انسانی سخن می‌گوییم - که بین زن و مرد رابطه برقرار می‌کند، و به عنوان یک احساس غریزی که مذکر و مؤنث را به سوی یکدیگر می‌کشاند - 👈 در این صورت این احساس انسانی نیز تابع قوانین عامی است که شامل سایر احساس‌های انسانی می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت چیزهایی که بین زن و شوهر را افزایش می‌دهد، همان چیزهایی است که می‌تواند محبت هر انسان را به انسان دیگر افزایش دهد. پس زن و شوهر می‌توانند برای کسب صفات مثبت انسانی تلاش کنند و هر روز بیشتر از گذشته آن صفات را در خود گسترش و ژرفای بیشتری ببخشند ❤️تا بتوانند با شریک زندگی خود در راستای زیبایی، معنویت و انسانیت، هماهنگی و همگامی بیشتری بیابند. این راه افزایش زن_وشوهر به یکدیگر است. 💫پایان 💻برگرفته از سایت راسخون. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠اللَّهُمَّ اشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي 🌟خدایا به وسیله کتابت (قرآن)سینه ام را بگشای! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 9 تا 18 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (۱۱/انعام) ‏ ‏🌱بگو روی زمين گردش كنيد، سپس بنگريد سرانجام آنها كه آيات الهی را تكذيب می‌كردند چه شد؟! 🔷✨‏قرآن در اينجا برای بيدار ساختن اين افراد لجوج و خود خواه از راه ديگری وارد شده و به پيامبر دستور می‌دهد كه به آنها سفارش كند، در زمين به سير و سياحت بپردازند و عواقب كسانی كه حقايق را تكذيب كردند با چشم خود ببينند، شايد بيدار شوند (قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ‌). 🔷✨‏شك نيست كه مشاهده آثار گذشتگان و اقوامی كه بر اثر پشت پا زدن به حقايق راه فنا و نابودی را پيمودند، تاثيرش بسيار بيشتر از مطالعه تاريخ آنها در كتابها است، زيرا اين آثار حقيقت را محسوس و قابل لمس می‌سازد. ‏شايد به خاطر همين است كه جمله انظروا (نگاه كنيد) را به كار برده نه" تفكروا" (بينديشيد). ‏ضمنا ذكر كلمه" ثم" كه معمولا در مورد عطف با فاصله زمانی به كار می‌رود، ممكن است به خاطر توجه دادن به اين حقيقت باشد كه در اين سير و قضاوت خود عجله نكنند، بلكه هنگامی كه آثار گذشتگان را مشاهده كردند، با حوصله و دقت بينديشند سپس نتيجه‌گيری كرده، عاقبت كار آنها را با چشم ببينند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️معنای بودن خدای سبحان و فرق آن با و بر يكديگر 💠وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ 🌱اوست که بر بندگانش چیره و مسلط است و اوست که حکیم و آگاه است. أنعام - ۱۸ 🔷✨لفظ" قاهر" از اسمايی است كه هم بر خدای متعال اطلاق می‌شود، و هم بر سلسله اسباب، صادق است، الا اينكه بين قهر او و قهر اسباب فرق است، زيرا اگر غير او بعضی بر بعضی ديگر قهر و غلبه دارند در عين حال قاهر و مقهور از جهت مرتبه وجودی، و درجه هستی، با هم برابرند، باين معنا كه اگر آتش مثلا بر هيزم قهر می‌كند و آن را مشتعل می‌سازد خودش با آن هيزم، هر دو موجودی هستند طبيعی. چيزی كه هست، اقتضای طبع يكی، مخالف اقتضای طبع ديگری است، و اقتضای طبع آتش در تحميل اثر خود بر هيزم، قوی‌تر است از اقتضای هيزم در تحميل اثر خود بر آتش، و از اين جهت است كه آتش بر هيزم غلبه و ظهور كرده و آن را از تاثير خود متاثر می‌سازد. 🔷✨‏و ليكن خدای سبحان، قهرش مانند قهر آتش بر هيزم نيست، بلكه او قاهر است به تفوق و احاطه مطلق، نه به قوی‌تر بودن در اقتضای طبيعی به اين معنا كه اگر ما آتش زدن و شعله‌ور ساختن چيزی از قبيل هيزم و امثال آن را به خدای سبحان نسبت دهيم معنای اين نسبت ما اين است كه خدای سبحان هم به وجود مخصوص و محدودی كه با آن وجود هيزم را ايجاد كرده و هم به خواص و كيفياتی كه به آن داده و آن را با دست قدرت خود مجهز به آن خواص نموده و هم به ايجاد آتشی كه آن را طعمه خود سازد و آن آتش نيز ذات و آثارش ملك او است، و هم به اينكه نيروی مقاومت در برابر آتش را از آن سلب نموده بر آن قاهر است. 🔷✨‏آری، قهر خدای تعالی بر هيزم به اين معنا است، نه به معنای قهر موجودات بر يكديگر. ‏چون او است كه هر چيزی را در جای خود وضع كرده و از آن جمله احتراق و اشتعال را هم در هيزم قرار داده، به طوری كه در برابر اراده و مشيت او قدرت سرپيچی از اين امر و از ساير امور و آثاری كه در آن نهاده، ندارد. برای اراده و مشيت او افقی است ما فوق هستی هيزم. ‏پس اگر می‌گوييم خداوند بر بندگان قاهر است قهر او نظير قهر بعضی از بندگان بر بعضی ديگر (كه همه در عرض هم هستند) نيست، قرآن كريم اين بحث ما را و هم چنين‌ نتيجه‌ای را كه از آن گرفتيم تصديق دارد، برای اينكه در دو جای اين سوره يعنی در اين آيه و در آيه" ۶۱" قهر را به عنوان اسمی از اسمای خدا ذكر كرده، در حالی كه اگر قهر او مانند قهر بندگان بود بايد به عنوان وصف ذكر می‌فرمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۵-۲۲ ۱- مشرک،مورد نکوهش خدا،فرشتگان،مؤمنین، وجدان های بیدار و خردمندان جهان است. «مَذْمُوماً مَخْذُولاً» زیرا نامی از مذمّت کننده نیامده است،تا مطلق و فراگیر باشد. ۲- توحید،در رأس همه ی سفارش های الهی است. «قَضی رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ» ۳- خدمتگزاری و احسان به پدر و مادر،از اوصاف موحّد واقعی است. «أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۴- فرمانِ نیکی به والدین مانند فرمانِ توحید،قطعی ونسخ نشدنی است. «قَضی» ۵- احسان به والدین در کنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این کار،هم واجب عقلی و وظیفه ی انسانی است،هم واجب شرعی. «قَضی رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۶- در احسان به والدین،مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۷- در احسان به پدر و مادر،فرقی میان آن دو نیست. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» 8-نیکی به پدر ومادر را بی واسطه وبه دست خود انجام دهیم. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» ۸- احسان به والدین،حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (نه مثل فقیر،که تا سیر شود،وجهاد که تا رفع فتنه باشد و روزه که تا افطار باشد.) ۹- سفارش قرآن به احسان،متوجّه فرزندان است،نه والدین. «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» زیرا والدین نیازی به سفارش ندارند و به طور طبیعی به فرزندان خود احسان می کنند. ۱۰- هرچه نیاز جسمی وروحیِ والدین بیشتر باشد،احسان به آنان ضروری تر است. «یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ» ۱۱- وقتی قرآن از رنجاندن سائل بیگانه ای نهی می کند، «أَمَّا السّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تکلیف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما» ۱۲- هم احسان لازم است،هم سخن زیبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً (بعد از احسان،گفتار کریمانه مهم ترین شیوه ی برخورد با والدین است.) ۱۳- در احسان به والدین و قول کریمانه،شرط مقابله نیامده است.یعنی اگر آنان هم با تو کریمانه برخورد نکردند،تو کریمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَرِیماً» ۱۴- فرزند در هر موقعیّتی که هست،باید متواضع باشد و کمالات خود را به رُخ والدین نکشد. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ» ۱۵- تواضع در برابر والدین،باید از روی مهر و محبت باشد،نه ظاهری و ساختگی،یا برای گرفتن اموال آنان. وَ اخْفِضْ لَهُما ... مِنَ الرَّحْمَهِ ۱۶- فرزند باید نسبت به پدر مادر،هم متواضع باشد،هم برایشان از خداوند رحمت بخواهد. وَ اخْفِضْ ... وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما ۱۷- رحمت الهی،جبران زحمات تربیتی والدین است. «رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی» گویا خداوند به فرزند می گوید:تو رحمت خود را دریغ مدار،واز خدا نیز استمداد کن که ادای حقّ آنان از عهده ی تو خارج است. ۱۸- گذشته ی خود،تلخی ها و مشکلات دوران کودکی وخردسالی را که بر والدین تحمیل شده است از یاد نبرید. «کَما رَبَّیانِی صَغِیراً» ۱۹- خداوند بخشاینده است،امّا شرط برخورداری ما از مغفرت الهی،توبه است. إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ... لِلْأَوّابِینَ غَفُوراً ۲۰- اگر از روی نادانی برخورد نامناسبی با والدین داشته ایم،با توبه می توانیم رحمت خدا را جلب کنیم. صالِحِینَ ... غَفُوراً (با توجّه به آیه ی قبل) ۲۱- گاهی از افراد صالح نیز لغزشی سر می زند،که البتّه باید این کوتاهی ها را با توبه جبران کرد. إِنْ تَکُونُوا صالِحِینَ ...اوابین کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🌐 . 💠نظر قران در خصوص : ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💠🔶وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‌ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‌ أَلَّا تَعُولُوا «3 نساء» 🔹و اگر مى‌ترسيد كه عدالت را درباره‌ى (ازدواج با) دختران يتيم مراعات نكنيد، (از ازدواج با آنان صرف‌نظر نماييد و) با زنان دلخواه (ديگر) ازدواج كنيد، دوتا، سه‌تا، يا چهار تا. پس اگر ترسيديد كه (ميان همسران) به عدالت رفتار نكنيد، پس يك همسر (كافى است) يا (به جاى همسر دوّم از) كنيزى كه مال شماست (كام بگيريد، گرچه كنيز هم حقوقى دارد كه بايد مراعات شود) اين نزديك‌تر است كه ستم نكنيد 🌐👈در روزهاي قبل، نظر در اين موضوع ارائه شد. با توجه به سئوال برخي كاربران محترم و اهميت موضوع، نظر برخي و فقها را در اين خصوص در چند قسمت ارائه خواهيم كرد 🛑قسمت دوم: 💫تفسیر المیزان در ذیل آیه 3 سوره نساء این چنین گفته است: 🔸"معناي مجموع دو آيه چنين مي‏شود : در باره ايتام تقوا پيشه کنيد ، و خبيث را با طيب عوض ننمائيد و اموال آنان را مخلوط با اموال خود مخوريد ، حتي اگر ترسيديد که در مورد دختران يتيم نتوانيد رعايت عدالت بکنيد و ترسيديد که به تجاوز کنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چرکين بوديد ، مي‏توانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زناني ديگر ازدواج کنيد با يک نفر ، دو نفر ، سه نفر و چهار نفر . بنا بر اين جمله شرطيه که : اگر ترسيديد که در مورد يتيمان عدالت را رعايت نکنيد پس زنان ديگري را به ازدواج خود در آوريد ... به منزله اين است که فرموده باشد : اگر از با دختران بي پدر کراهت داريد ، چون مي‏ترسيد در باره آنان نتوانيد عدالت را رعايت کنيد ، با آنها ازدواج نکنيد و زناني و دختران ديگري را به عقد خود در آوريد . 💢و ان خفتم الا تعدلوا فواحدة يعني اگر مي‏ترسيد نتوانيد بين چند همسر به رفتار کنيد تنها يک زن بگيريد و نه بيشتر ، در اين جمله حکم مساله را معلق به خوف کرد نه علم ، فرمود : اگر مي‏ترسيد بين چند همسر ... و نفرمود : اگر مي‏دانيد که نمي‏توانيد عدالت بر قرار کنيد ... و علتش اين است که در اين امور - که وسوسه‏هاي شيطاني و هواهاي نفساني اثر روشني در آن دارد - غالبا علم براي کسي حاصل نمي‏شود و قهرا اگر خداي تعالي قيد علم را آورده بود مصلحت حکم ، فوت مي‏شد . 🔸او ما ملکت ايمانکم منظور از اين تعبير کنيزان زر خريد هستند ، آيه مي‏فرمايد : آن کس که مي‏ترسد بين همسران خود به عدالت رفتار ننمايد با يک زن ازدواج کند و اگر خواست که بيش از يک زن داشته باشد بايد کنيز بگيرد ، چرا که خداوند تعالي تقسيم ) عدالت ( را بر مردان در رابطه با کنيزان واجب نفرموده است . و از اينجا واضح مي‏شود که منظور از اين سفارش اين نيست که بخواهد ظلم به کنيزان را تجويز کند ) و بفرمايد : 💢👈رعايت عدالت در ميان همسران لازم است ، اما در بين کنيزان لازم نيست ، و جايز است بين آنان به ظلم رفتار کنيد ( ، چون در جاي ديگر فرموده که : خداوند ظالمان را دوست نمي‏دارد و نيز فرموده : ليس بظلام للعبيد - خدا نسبت به بندگانش ظلم روا نمي‏دارد بلکه منظور همين است که چون تقسيم همخوابگي در ميان کنيزان تشريع نشده ، رعايت عدالت در بينشان آسان‏تر است 💢اسلام قانون ازدواج با يک زن را تشريع و با بيشتر از يک همسر ، يعني تا را در صورت از رعايت عدالت در بين آنها ، تنفيذ نموده ، و تمام محذورهائي را که متوجه اين تنفيذ مي‏شود به بياني که خواهد آمد اصلاح کرده و فرموده : و لهن مثل الذي عليهن بالمعروف . 📚ترجمة الميزان ج : 4 - ص : 291 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛