♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣5⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹پیام های آیه ۶۲-۵۹ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- پیامبران با داشتن معجزه های گوناگون،پیوسته گرفتار افراد لجوج بودند.
«کَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ»
۲- خداوند بر هر کاری تواناست،امّا کارش براساس حکمت است،نه ارضای هوسهای مردم. ما مَنَعَنا ...
۳- معجزات،وسیله ی شناخت و بینش و هشدار مردم است. «مُبْصِرَهً تَخْوِیفاً»
۴- خداوند،گاهی از طریق خواب،بعضی حقایق را به پیامبر و دیگران الهام می کند. «أَرَیْناکَ»
۵- قبایل و گروه هایی که عامل انحراف شوند،«شجره ی ملعونه»اند. «فِتْنَهً لِلنّاسِ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ»
۶- در دل لجوجان متعصّب،هشدارها اثر ندارد.(نرود میخ آهنین در سنگ) «فَما یَزِیدُهُمْ إِلاّ طُغْیاناً کَبِیراً»
۷- سجده برای غیر خدا،اما به فرمان خداوند،مانعی ندارد. قُلْنا ... اُسْجُدُوا لِآدَمَ
۸- اعتقاد به برتری های موهوم،شیطانی است،زیرا شیطان،به برتری نوع خود عقیده داشت. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِیناً»
۹- ابلیس موجودی سنجش گر و دارای اختیار است. إِلاّ إِبْلِیسَ أَ أَسْجُدُ ...
۱۰- ریشه ی معصیت گاهی خودبرتربینی است. «أَ أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِیناً»
۱۱- حسد ابلیس،چشم حقیقت بین او را بست،خاک و گل بودن آدم را دید،ولی روح الهی «نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»[5]او را ندید. أَ أَسْجُدُ ... طِیناً
۱۲- خودپرستی،انسان را به طغیان در برابر خدا می کشد. «هذَا الَّذِی کَرَّمْتَ عَلَیَّ»
۱۳- حسادت،به تدریج به کینه و اقدام علیه دیگران تبدیل می شود. لَئِنْ أَخَّرْتَنِ ...
لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ
۱۴- برخی حسدها وکینه ها نسل های آینده را نیز در برمی گیرد. «ذُرِّیَّتَهُ»
۱۵- انسان در برابر وسوسه های شیطان،آزاد است و حقّ انتخاب دارد. «إِلاّ قَلِیلاً»
۱۶- برخی مردم،از خطر سلطه ی ابلیس درامانند. «إِلاّ قَلِیلاً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت نوزدهم
#مهریه_در_نظام_حقوقی_اسلام: بخش دوم
❤👈مرحله ی پنجمی هم هست كه جامعه شناسان و اظهارنظركنندگان در باره ی آن سكوت می كنند. در این مرحله مرد هنگام ازدواج یك «پیشكشی» تقدیم خود زن می كند و هیچ یك از والدین حقی به آن پیشكشی ندارند. زن در عین اینكه از مرد پیشكشی دریافت می دارد،
🌐 استقلال اجتماعی و اقتصادی خود را حفظ می كند.
↩اولاً به اراده ی خود شوهر انتخاب می كند نه به اراده ی پدر یا برادر.
↩ثانیاً در مدتی كه در خانه ی پدر است، همچنین در مدتی كه به خانه ی شوهر می رود كسی حق ندارد او را به خدمت خود بگمارد و استثمار كند. محصول كار و زحمتش به خودش تعلق دارد نه به دیگری و در معاملات حقوقی خود احتیاجی به قیمومت مرد ندارد.
مرد از لحاظ بهره برداری از زن، فقط حق دارد در ایام زناشویی از وصال او بهره مند شود و مكلف است مادامی كه زناشویی ادامه دارد و از وصال زن بهره مند می شود، زندگی او را در حدود امكانات خود تأمین نماید.
♦👈این مرحله همان است كه #اسلام آن را پذیرفته و زناشویی را بر این اساس بنیان نهاده است. در قرآن كریم آیات زیادی هست درباره ی اینكه مهر زن به خود زن تعلق دارد نه به دیگری. مرد باید در تمام مدت زناشویی عهده دار تأمین مخارج زندگی زن بشود و در عین حال درآمدی كه زن تحصیل می كند و نتیجه ی كار او، به شخص خودش تعلق دارد نه به دیگری (پدر یا شوهر) .
♦👈اینجاست كه مسأله ی #مهر_و_نفقه شكل معمّاوشی پیدا می كند، اگر بناست چیزی به پدر زن داده نشود و شوهر هم حق ندارد زن را استثمار و از او بهره برداری اقتصادی بكند و زن از لحاظ اقتصادی استقلال كامل دارد و حتی از جنبه ی حقوقی نیازی به قیمومت و اجازه و سرپرستی ندارد، #مهر دادن و #نفقه پرداختن برای چه؟
✅ فلسفه ی حقیقی مهر
به عقیده ی ما پدید آمدن مهر نتیجه ی تدبیر ماهرانه ای است كه در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یكدیگر به كار رفته است.
مهر از آنجا پیدا شده كه در متن خلقت نقش هر یك از زن و مرد در مسأله ی عشق مغایر نقش دیگری است.
دانشمندان می گویند: مرد از زن شهوانی تر است. در روایات اسلامی وارد شده كه مرد از زن شهوانی تر نیست بلكه برعكس است، لكن زن از مرد در مقابل شهوت تواناتر و خوددارتر آفریده شده است. این خصوصیت همواره به زن فرصت داده است كه دنبال مرد نرود و زود تسلیم او نشود و برعكس، مرد را وادار كرده است كه به زن اظهار نیاز كند و برای جلب رضای او اقدام كند. یكی از آن اقدامات این بوده كه برای جلب رضای او و به احترام موافقت او هدیه ای نثار او می كرده است.
👈#مهر با حیا و عفاف زن یك ریشه دارد. زن به الهام فطری دریافته است كه عزت و احترام او به این است كه خود را رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد.
#زن همیشه مرد را می ساخته و مرد اجتماع را. آنگاه كه حیا و عفاف و خودداری زن از میان برود و زن بخواهد در نقش مرد ظاهر شود، اول به زن مهر باطله می خورد و بعد مرد مردانگی خود را فراموش می كند و سپس اجتماع منهدم می گردد.
♦️👈همان قدرت زنانه كه توانسته در طول تاریخ شخصیت خود را حفظ كند و به دنبال مرد نرود و مرد را به عنوان خواستگار به آستان خود بكشاند، #حیا_وعفاف را شعار خود قرار دهد، بدن خود را از چشم مرد مستور نگه دارد و خود را اسرارآمیز جلوه دهد، الهام بخش مرد و خالق عشق او باشد، هنرآموز و شجاعت بخش و نبوغ آفرین او واقع شود، در او حس «تغزّل» و ستایشگری به وجود آورد و او به فروتنی و خاكساری و ناچیزی خود در مقابل زن به خود ببالد، همان قدرت می توانسته مرد را وادار كند كه هنگام ازدواج عطیه ای به نام «مهر» تقدیم او كند.
#مهر ماده ای است از یك آیین نامه ی كلی كه طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 200
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ
ای که می دهد (عطای ) بسیار در برابر (طاعت ) اندک
بخشی از دعای ماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 138 تا 143
📄#صفحـہ_167
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_167
❇️تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
🔸قسمت اول
1⃣ بعضی روایات همین را تایید میکند که اول سی شب قرار بود که وجود مبارک موسای کلیم (سلام الله علیه) مهمان ذات اقدس اله باشد و بعدا ده شب اضافه شده است
لذا فرمود ﴿وَأَتْمَمْناها بِعَشْرٍ﴾ آن ده شب را برای دریافت تورات و مکالمه مستقیم ذات اقدس اله ... که آن ده شب نتیجه آن سی شب هست
شاید این روایت ناظر به این باشد که در مقام اظهار و افشا اینچنین بود وگرنه میعاد اولی همان چهل شب است.
2⃣ #اربعین لیله چهل شب تفکیک شده است به یک سی شب و یک ده شب تا مشخص بشود که چهل شب مطلق نیست .یک سی شبی است یعنی یک ماه است .
🔷✨مشخص است که از اول ذی قعده است مثلاً تا پایان ذی قعده یعنی یک ماه یک دههای هم هست که دهه فجر است و لیالی عشرا ست و همان #دههذیحجه است که ضمیمه یک ماه ذی قعده میشود میشود چهل شب .اگر بفرماید چهل شب خب ممکن است که از دهم یک ماه شروع بشود تا بیستم ماه دیگر این هم میشود چهل شب. ولی این نصاب خاص و آن معیار مخصوص نیست .آن وصف مشخصی که برای اربعین گیری سودمند است همین اول ذی قعده است تا دهم ذی حجه. گرچه همیشه اربعین گیری نافع است و اما آن اربعین گیری ماثور و مجرب همین اربعین گیری موسای کلیم (سلام الله علیه) است که از اول ذی قعده شروع میشود تا دهم ذی حجه.
3⃣ این مواعده چهل شبه چهل شبانه روز بود حالا شرحش آن طوری که رد روایات هست این است که وجود موسای کلیم (سلام الله علیه) در این چهل شب که ضیف الرحمان بود نه خوابی داشت و نه غذایی روزش هم شب بود شبش هم شب بود.
🔷✨اما تعبیر قرآن کریم این است که ما سی شب با او قرار گذاشتیم و ده شب هم اضافه کردیم شده چهل شب. نفرمود سی روز قرار گذاشتیم که او سی روز مهمان ما باشد و ده روز اضافه کردیم شده چهل روز. برای آن است که کسی که کار او روزانه است مثل روز کار میکند این نمیتواند اهل مناجات باشد .روز همان است که ﴿إِنَّ لَکَ فِی النَّهارِ سَبْحًا طَویلاً﴾ روز همان است که انسان با کارهای عادی مانوس است .شب همان است که ﴿وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا﴾ شب است و این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم چهل شب بود نه اینکه چهل تاروز داشت چهل تا شب داشت و
حضرت شبانه روز با خدا صحبت میکرد روز هم با خدا صحبت میکرد شب هم با خدا صحبت میکرد .
👈وقتیکه روز آدم کار سحر را بکند چنین روزی پر برکت است و میشود شب.
4⃣ جریان اربعین موسای کلیم (سلام الله علیه) همانند اربعینهای دیگر به این معنا نیست که اگر کسی چهل شبانه روز مخلصا قیام کرد نتیجه را بعد از اربعین میگیرد .بلکه به این معناست هر قدمی از این قدمهای چهل گانه را که برداشت به همان اندازه نتیجه را هم میگیرد ولی کمال نتیجه متفرع بر اربعین است.
🔷✨ یک وقت است که عدد اربعین نقش تعیین کننده دارد که اگر آن اربعین حاصل شد آن حکم حاصل است وگرنه اصلاً حاکم نیست
اما جریان اربعین صباحا «من اخلص لله اربعین صباحا» «من اصبح لله اربعین» معنایش این نیست که اگر کسی چهل روز مخلص بود نتیجه میگیرد و اگر ۳۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه میگیرد یا ۱۰ روز مخلص بود اصلاً نتیجه نمیگیرد این طور نیست.
📚نکاتی از آیه وواعدنا در تفسیر تسنيم (اقای
جوادی املی)
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_167
❇️تحقيق و تدبر در آيه #وواعدناموسي
🔶 قسمت دوم:
🔷✨اينكه به ۳۰ شب اول ، ۱۰شب اضافه ميشود مي تواند دو حالت داشته باشد:🔻
1⃣ قرار اول براي رسيدن به هدف كافي نبوده وبايد با اضافه كردن جندشب ديگر به عدد ۴۰ ميرسيده است(با توجه به اهميت وخواص عدد ۴۰)
2⃣ بدون تاكيد زياد بر طول دوره ،زمان انتها يا پايان ميقات به موعد خاصي منتهي گردد.
🔷✨ با توجه به پست بالا كه اين ۱۰ شب اضافه شده ،همين دهه اول ذيحجه بوده است،پس زمان پايان ميقات روز #عيدقربان بوده است.واين يعني كه عيد قريان فقط منحصر به زندگي #ابراهيم نيوده و اين روز در سرنوشت #موسي نيز مهم بوده است.
🔷✨ مطابق مناسك حج كه از زمان ابرهيم تشريع شده است"وارنا مناسكنا"حاجيان پس از وقوف در #عرفه وكسب معرفت (خودشناسي وخداشناسي) در روز نهم ذيحجه ،شب دهم به صحراي مشعر ميروند (بدون هيچ منزلگاه معيني -اجتماعي از سفيد پوشان منتظر) تا تصوير كوچكي از قيامت را در ذهن مجسم كنند.با طلوع افتاب روز دهم به سرزمين منا ميروند تا شيطان بزرگ را رمي جمره كنند واز ان تبري بجويند.
سپس به ياد ابراهيم خليل در اطاعت از اوامر معبود گوسفندي #قرباني مي كنند .انگاه تقصير ميكنند يا سر مي تراشند.
🔷✨ پس از مراحل بالاست كه تمام #محرمات احرام (بجز ۲ مورد ) برانها حلال ميشود و اجازه ورود به حريم وخانه معبود را پيدا مي كند.و بايد به طواف بيت اله برود.
👈پس هم موسي وهم حاجي بايد #مناسكي و آدابي را رعايت كنند تا ظرفيت تعالي ورسيدن به مرتبه اي بالاتر (بسته به هدف ) را پيدا كنند.
👌براي رضاي معبود و رسيدن باو ،بايد نقشه راه را همانطور كه او گفته طي كرد.
📚برگرفته از سایت قرآن پویان
https://b2n.ir/y77474
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣5⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹پیام های آیه ۶۵-۶۳ سوره اسراء از تفسیر نور
۱- انسان در پذیرش راه خدا یا پیروی از شیطان،آزاد است. «فَمَنْ تَبِعَکَ»
۲- کیفر الهی کامل است،گنهکاران هم کیفر گناهان خودرا می چشند،هم کیفرگمراه کردن دیگران را به طور کامل دریافت می کنند. «مَوْفُوراً»
۳- قدرت ابلیس محدود است. «مَنِ اسْتَطَعْتَ»
۴- تبلیغات فاسد،در انحراف مردم نقش دارد. «بِصَوْتِکَ»
۵- تهاجم تبلیغاتی و فرهنگی دشمن،مقدّم بر تهاجم نظامی است.«صوت»قبل از «خیل» آمده است. «بِصَوْتِکَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ»
شیطان ابتدا با تبلیغات،انگیزه ی توحیدی انسان را می گیرد،سپس با تسلیحات و لشکریانش بر او هجوم می آورد.
۶- شیوه ی شیطان،در کمین نشستن و جلب و ربودن است. «أَجْلِبْ»
۷- شرکت ابلیس در مال و فرزند انسان،از آغاز آن شروع می شود و تا لقمه ی حرام و مشتبه و زنا ادامه می یابد. «شارِکْهُمْ»
۸- هر آزادی و اختیاری نشان لطف الهی نیست،گاهی قدرت مانور،نوعی قهر الهی است. «اسْتَفْزِزْ أَجْلِبْ شارِکْهُمْ وَ عِدْهُمْ»
۹- بستر نفوذ شیطان،آرزوهای انسان است که با وعده های خیالی شیطان تقویت می شود. «عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً»
۱۰- شیطان،علاوه بر فریب،گناه را توجیه می کند،وعده ی دروغ شفاعت می دهد و توبه را به تأخیر می اندازد. «وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً»
۱۱- بندگان واقعی خداوند،کم هستند. «إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ» در آیه 62 خواندیم که ابلیس گفت: «لَأَحْتَنِکَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلاّ قَلِیلاً» من همه ی مردم را گمراه می کنم مگر عدّه ی اندکی را.
۱۲- بندگی خدا،انسان را در برابر تبلیغات و لشکرکشی های ابلیسی بیمه می کند.
«إِنَّ عِبادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ» آری کسی که به قدرت بی نهایت متّصل شد، نفوذناپذیر می شود.
۱۳- کسی که عبد خدا شد،خداوند هم وکیل،حافظ و عهده دار او می شود.
عِبادِی ... کَفی بِرَبِّکَ وَکِیلاً
۱۴-؛پیامبر تحت حفاظت خاصّ الهی است واز نفوذ شیطان درامان است. إِنَّ عِبادِی ... کَفی بِرَبِّکَ وَکِیلاً
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت بیستم
#مهريه_در_قرآن:
💠 قرآن كریم مهر را به صورتی كه در مرحله ی پنجم گفتیم ابداع و اختراع نكرد، زیرا #مهر به این صورت ابداع خلقت است. كاری كه قرآن كرد این بود مهر را به حالت فطری آن برگردانید.
💠قرآن كریم با لطایف و ظرافت بی نظیری می گوید: «وَ آتُوا اَلنِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً» [1]
یعنی كابین زنان را كه به خود آنها تعلق دارد (نه به پدران یا برادران آنها) و عطیه و پیشكشی است از جانب شما به آنها، به خودشان بدهید.
🌐قرآن كریم در این جمله ی كوتاه به ⏪سه نكته ی اساسی اشاره كرده است:
1اولاً با نام «صدُقه» (به ضم دال) یاد كرده است نه با نام «مهر» . صدقه از ماده ی صدق است و بدان جهت به مهر صداق یا صدقه گفته می شود كه نشانه ی راستین بودن علاقه ی مرد است. بعضی مفسرین مانند صاحب كشّاف به این نكته تصریح كرده اند؛ همچنانكه بنا به گفته ی راغب اصفهانی در مفردات غریب القرآن علت اینكه صدَقه (بفتح دال) را صدقه گفته اند این است كه نشانه ی #صدق_ایمان است. دیگر اینكه با ملحق كردن ضمیر (هُنَّ) به این كلمه می خواهد بفرماید كه مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر؛ مهر مزد بزرگ كردن و شیردادن و نان دادن به او نیست.
↩سوم اینكه با كلمه ی «نحله» كاملاً تصریح می كند كه مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشكشی و عطیه و هدیه ندارد.
[1] . نساء/4.
مهر یكی از نمونه هایی است كه می رساند زن و مرد با استعدادهای نامتشابهی آفریده شده اند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطری و طبیعی سندهای نامتشابهی به دست آنها داده است.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 202
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ يَا عِبَادِیَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ
لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ
الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: « ای بندگان من که بر خود اسراف
و ستم کردهاید از رحمت خداوند ناامید
نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد،
زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
🌻 سوره زمر ، آیه ۵۳
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_اعراف آیه 144 تا 149
📄#صفحـہ_168
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan