eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
بنام خدا 💐💐لیست موضوعات ارسالی گذشته، در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر میباشد. 👇👇 🌸تدبر و فهم سوره ابراهيم:مشرکان دنیاطلب که مردم را از راه خدا بازمیدارند،بهره ای از تلاش خود نمی برند.👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5417_tdbr-w-fhm-swrh-brhym-mshrkhn-dnyTlb-khh-mrdm-r-z-rh-khd-bzmydrnd-bhrh-y-z-tlsh-khwd-nmy-brnd.aspx 🌸آیا طوفان نوح طبق ایات قرآن، فراگیر و جهانی بوده است یا منطقه ای؟👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5406_y-Twfn-nwH-Tbq-yt-qrn--frgyr-w-jhny-bwdh-st-y-mnTqh-y.aspx 🌸🌸آیا ما به زمین تبعید شده ایم؟ 👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5405_y-m-bh-zmyn-tbyd-shdh-ym.aspx 🌸10صفت متقين صالح👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst5410_10Sft-mtqyn-SlH.aspx ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. http://quranpuyan.com/
🌐 درباره : 🛑قسمت بیست ودوم . 🔻♦️ كه در اسلام منسوخ شد. ♦️♦️در زمان رسوم دیگری نیز بود كه عملاً موجب محروم بودن زن از می شد. یكی از آنها رسم ارث زوجیت بود. اگر كسی می مرد وارثان او از قبیل فرزندان و برادران همان طوری كه ثروت او را به ارث می بردند، همسری زن او را نیز به ارث می بردند. پس از مردن شخص، پسر یا برادر میت حق همسری میت را باقی می پنداشت و خود را مختار می دانست كه زن او را به دیگری تزویج كند و مهر را خودش بگیرد و یا او را بدون مهر جدیدی و به موجب همان مهری كه میت قبلاً پرداخته زن خود قرار دهد. ❣قرآن كریم رسم ارث زوجیت را منسوخ كرد، فرمود: «یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا اَلنِّساءَ كَرْهاً» [1]ای مردمی كه به پیغمبر و قرآن ایمان دارید، باید بدانید كه برای شما روا نیست كه زنان مورثان خود را به ارث ببرید در حالی كه خود آن زنان میل ندارند كه همسر شما باشند. 💫قرآن كریم در آیه ی دیگر به طور كلی ازدواج با زن پدر را قدغن كرد هرچند به صورت ارث نباشد و بخواهند آزادانه با هم ازدواج كنند. فرمود: «وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ » [2]با زنان پدران خود ازدواج نكنید. ❣ هر رسمی كه موجب زنان می شد كرد، از آن جمله اینكه وقتی كه مردی نسبت به زنش دلسرد و بی میل می شد او را در مضیقه و شكنجه قرار می داد؛ هدفش این بود كه با تحت شكنجه قرار دادن او، او را به طلاق راضی كند و تمام یا قسمتی از آنچه به عنوان مهر به او داده از او پس بگیرد. قرآن كریم فرمود: «وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ » [3]یعنی زنان را به خاطر اینكه چیزی از آنها بگیرید و قسمتی از مهری كه به آنها داده اید جبران كنید، تحت مضیقه و شكنجه قرار ندهید. 💢👈یكی دیگر از آن رسوم این بود كه مردی با زنی ازدواج می كرد و برای او احیاناً قرار می داد. اما همینكه از او سیر می شد و هوای تجدید عروسی به سرش می زد، زن بیچاره را متهم می كرد به فحشا و حیثیت او را لكه دار می كرد و چنین وانمود می كرد كه این زن از اول شایستگی همسری مرا نداشته و ازدواج باید فسخ شود و من مهری كه داده ام باید پس بگیرم. قرآن كریم این رسم را نیز كرد و جلوی آن را گرفت. [1] . نساء/19. [2] . نساء/22. [3] . نساء/19. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 206 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا دستان خاليے خود را به امید استجابت دعاهایمان به سوی تو دراز ڪرده ایم معبودا پرڪن ظرف وجودمان را از آنچه در وجود خدایے توست سلام روزتان بخیر@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 150 تا 156 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسی‌ إِلی‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَی الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۵۰/اعراف) 🌱‏و همين كه موسی (از كوه طور) به سوی قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستی آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانی برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشی گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كناری) افكند و (از شدّت غضب، موی) سر برادرش را گرفت و به سوی خود كشيد. (هارون) گفت: ای فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزديك بود مرا بكشند. پس (من بی‌گناهم و) كاری نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزانی (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده! 🔹در برابر انحراف‌های فكری، بايد غيرت دينی نشان داد. «غَضْبانَ أَسِفاً» ‏🔹از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می‌باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» (پس رهبر بايد آن را پيش‌بينی كرده و پيشگيری كند.) ‏🔹در جامعه‌ی‌فاسد و منحرف، گاهی تلاش انبيا هم بی‌نتيجه می‌ماند. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» ‏🔹تأخير موسی و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهی بود، نه خواستِ موسی و البتّه جنبه‌ی تربيتی داشت. «أَمْرَ رَبِّكُمْ» ‏🔹هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «أَلْقَی الْأَلْواحَ» هنگامی كه موسی ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستی برداشته‌اند، الواح تورات را كه يك سری دستورات و قوانين الهی بود، به كناری گذارد و پيگير اصل مهم‌تر شد. ‏🔹برای ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخی چشمگير و به ياد ماندنی كرد. ‏🔹به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندی، از لغزش ديگران چشم‌پوشی نكنيم. ‏«أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهی توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، برای نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. ‏«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»در حالی كه هدف، هشدار به ديگران است. ‏🔹در برابر فرد عصبانی بايد برخوردی عاطفی داشت. «ابْنَ أُمَّ» (با اين كه موسی و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسی را فرزند مادر خطاب كرد.) ‏🔹سقوط اخلاقی انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستی، ولی‌نعمت خود را تهديد به قتل می‌كند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» ‏🔹هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. ‏«فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ» ‏🔹سكوت و بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمی‌دهد. «لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم می‌دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱و کسانی که کارهای بد کردند و پس از آن توبه کردند و ایمان آوردند، پروردگارت پس از آن (توبه)، بسیار آمرزنده و مهربان است. أعراف - ۱۵۳ 🔷✨در اينجا ممكن است اين سؤال پيش بيايد كه ما شنيده‌ايم با ندامت و پشيمانی حقيقت توبه تحقق می‌يابد، چگونه بنی اسرائيل كه از كار خود پشيمان شدند مشمول عفو خدا واقع نشدند؟! پاسخ اين سؤال اين است كه ما هيچ دليلی نداريم كه پشيمانی به تنهايی در همه جا كافی بوده باشد، درست است كه ندامت يكی از اركان توبه است، ولی يكی از اركان نه همه اركان. 👈‏گناه بت‌پرستی و سجده در برابر گوساله آن هم در آن مقياس وسيع و گسترده، آن هم در آن مدت كوتاه، آن هم برای ملتی كه آن همه معجزات ديده بودند گناهی نبود كه به اين آسانی بخشوده شود و مثلا با گفتن يك" استغفر اللَّه" همه چيز پايان يابد. ‏بلكه بايد اين ملت غضب پروردگار را ببيند و طعم ذلت را در اين زندگی بچشد و شلاق كيفر كسانی را كه به خدا افترا می‌بندند به پيكر خود احساس كند تا بار ديگر به اين آسانی و سادگی به فكر چنين گناه عظيمی نيفتد 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۷۰ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا هر آينه ما بني‌آدم را گرامي داشته‌ايم و آنها را در خشکي و دريا [بر مَرکب‌هاي راهوار] حمل کرده‌ايم و از نعمات پاکيزه روزي‌شان داده‌ايم و بر بسياري از آنچه آفريده‌ايم برتري بخشيده‌ايم. ۸۴ __ ۸۴- در دو آيه قبل، از خطراتي که به طور طبيعي در دريا و خشکي وجود دارد سخن گفت و در اين دو آيه، از کرامت پروردگار بر انسان، که او را در متن اين خطرات بر مَرکب‌هاي هموار حرکت مي‌دهد تا در پي رزق او روان شوند. پس کسي که چنين مواهبي را بر انسان ارزاني داشته، قادر است در صورت کفران نعمت، از آنان سلب امنيت نمايد. آدمي به نيروي عقل خدا داد، با مرکب‌هاي عظيمي که ساخته، بر آب‌ها و خشکي‌هاي زمين سلطه يافته است، در حالي که هيچ موجود ديگري را ياراي چنين تسلطي نبوده و نيست. اين است آن کرامت عظيم خدائي. اما فضيلت داشتن انسان را بر بسياري از آنچه خدا آفريده، نه همه آفريدگان، در حالي که اغلب مي‌پنداريم انسان اشرف مخلوقات است، بايد در معناي فضل جست، که نوعي فزوني در برخي توانائي‌ها و امکانات است، نه الزاماً استعداد رشد و کمال در پرتو عقل و ايمان. در اين صورت بسياري از فرشتگان توانائي بسيار فزون‌تري از آدميان دارند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠♦️ اهمیت : 🌐🥀 از وجود مبارك (سلام الله عليه) اين حديث نقل شد که فرمود، خداي سبحان انسان را با آبرو خلق كرد، اين مسئله شرعي هم اینجا طرح می شود كه آبروي ما براي ما نيست و ما امين آبرو هستيم؛ آبرو، مثل مال نيست كه بخواهيم به هر كسي دهيم، ما حافظ آبرو هستيم و اگر كسي آبروي خود را ريخت به جهنم هم مي‌رود، چون آبرو براي ما نيست. 🌐 مرحوم كليني (رضوان الله عليه) اين حديث نوراني را از وجود مبارك امام كاظم (عليه السلام) نقل كرد كه: 🔻«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ كُلَّهَا وَ لَمْ يُفَوِّضْ إِلَيْهِ أَنْ يَكُونَ ذَلِيلًا»؛ فرمود همه كارها را خداي سبحان به افراد داد و فرمود اين طرز زندگي است، لباس پوشيدن شما، خانه ساختن شما، غذا خوردن شما و زندگي کردن آزاد هستيد اما آبرو براي شما نيست كه هر جا خواستيد بريزيد، هر كاري خواستيد انجام بدهید! ❓چگونه خود را مي‌ريزد؟ ♦️👈 سپس از امام سؤال كردند، چگونه انسان آبروي خود را مي‌ريزد؟ فرمود كسي وزير مي‌شود، وكيل مي‌شود ولي نمي‌تواند اداره كند، او بدين وسيله آبروي خود را ريخت؛ اين مي‌شود حفظ نظام در سايه رهبري كتاب و سنّت، اگر كاري را به ما پيشنهاد دادند و ما توان آن كار را نداريم، براي ما شرعاً حرام است که آن كار را قبول كنيم، فرمود اين شخص با اين كار آبروي خود را مي‌برد و بالأخره كشف مي‌شود. 🎙 آیت الله جوادی آملی . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام کاظم (ع) 🔹تلاش کنید زمانتان چهار بخش باشد: راز و نیاز با خدا تامین معاش معاشرت با برادران مورد اعتماد خوشی های حلال ▪️شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد▪️ https://telegram.me/quranpuyan
پروردگارا؛ پرونده کردارمان را از حسنات آکنده ساز کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 156 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan