#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_174
❇️کی #قیامت برپا می شود.
💠يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
🌱از تو دربارهی قیامت میپرسند که چه زمانی بر پا میشود؟ بگو: آگاهی از آن صرفاً نزد پروردگارم است. فقط خودش زمان آن را آشکار میکند. (آن حادثه) در آسمانها و زمین (بر ساکنان آنها بسی) سنگین است. جز ناگهانی سراغتان نمیآید. (چنان) از تو میپرسند که گویی از آن بهخوبی مطلع هستی! بگو: آگاهی از (زمان) آن صرفاً نزد خداست؛ ولی بیشتر مردم نمیدانند.
أعراف - ۱۸۷
🔷✨دو نشانه سربسته برای آن بيان میكند، نخست میگويد:" قيام ساعت در آسمانها و زمين، مساله سنگينی است" (ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) چه حادثهای ممكن است از اين سنگينتر بوده باشد، در حالی كه در آستانه قيامت، همه كرات آسمانی به هم میريزند، آفتاب خاموش، ماه تاريك، ستارگان بی فروغ و اتمها متلاشی میگردند، و از بقايای آنها جهانی نو با طرحی تازه ريخته میشود.
🔷✨ديگر اينكه قيام ساعت، ناگهانی است، و بدون مقدمات تدريجی، و به شكل انقلابی، تحقق میيابد.
بار ديگر میگويد:" چنان از تو سؤال میكنند كه گويی تو از زمان وقوع قيامت با خبری"! (يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها).
👈بعد اضافه میكند كه در جواب آنها بگو:" اين علم تنها نزد خدا است ولی بيشتر مردم از اين حقيقت آگاهی ندارند" كه چنين علمی مخصوص ذات پاك او است، لذا پی در پی از آن میپرسند. (قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ).
👌ممكن است بعضی از خود سؤال كنند چرا اين علم مخصوص ذات خدا است و هيچكس حتی پيامبران را از آن آگاه نمیسازد؟ پاسخ اين سؤال اين است كه: عدم آگاهی از وقوع رستاخيز به ضميمه ناگهانی بودن و با توجه به عظمت ابعاد آن سبب میشود كه هيچگاه مردم قيامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به اين ترتيب خود را برای نجات در آن آماده سازند، و اين عدم آگاهی اثر مثبت و روشنی در تربيت نفوس و توجه آنها به مسئوليتها و پرهيز از گناه خواهد داشت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹فراز آیات ۷۹-۷۳
وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لاَّتَّخَذُوكَ خَلِيلاً {73}
و چيزى نمانده بود كه تو را از آنچه به سوى تو وحى كردهايم گمراه كنند تا غير از آن را بر ما ببندى و در آن صورت تو را به دوستى خود بگيرند {73}
وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلاً {74}
و اگر تو را استوار نمىداشتيم قطعا نزديك بود كمى به سوى آنان متمايل شوى {74}
إِذاً لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لاَ تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا {75}
در آن صورت حتما تو را دو برابر [در] زندگى و دو برابر [پس از] مرگ [عذاب] مىچشانيديم آنگاه در برابر ما براى خود ياورى نمىيافتى {75}
وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الأَرْضِ لِيُخْرِجوكَ مِنْهَا وَإِذًا لاَّ يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلاَّ قَلِيلاً {76}
و چيزى نمانده بود كه تو را از اين سرزمين مضطرب كنند تا تو را از آنجا بيرون سازند و در آن صورت آنان [هم] پس از تو جز [زمان] اندكى نمىماندند {76}
سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلاَ تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً {77}
سنتى كه همواره در ميان [امتهاى] فرستادگانى كه پيش از تو گسيل داشتهايم [جارى] بوده است و براى سنت [و قانون] ما تغييرى نخواهى يافت {77}
أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا {78}
نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار و [نيز] نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است {78}
وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا {79}
و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به منزله] نافلهاى باشد اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند {79}
وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا {80}
و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درستخارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارىبخش قرار ده {80}
♻️عصاره فراز آیات ۸۰-۷۳ : ای پیامبر در برابر اقدامات خصمانه و متعدد مشرکان ترا حمایت کرده و استوار می سازیم.ونیازی به دوستی و نرمش انها نداری. با نمازهای واجب روزانه و نوافل شبانه و دعا ،بهره خود از یاری خداوند را افزایش ده.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت بیست وپنجم:
#نفقه در قران
👈نظر اسلام را در باره ی مهر و فلسفه ی مهر بیان كردیم. اكنون نوبت آن است كه مسأله ی #نفقه را مورد بحث قرار دهیم.
👈قبلاً باید بدانیم كه در قوانین اسلامی، نفقه نیز مانند مهر وضع مخصوص به خود دارد و نباید با آنچه در دنیای غیر اسلامی می گذشته یا می گذرد یكی دانست.
🔻💢اگر اسلام به مرد حق می داد كه زن را در خدمت خود بگمارد و محصول كار و زحمت و بالأخره ثروتی كه زن تولید می كند مال خود بداند، علت و فلسفه ی نفقه دادن مرد به زن روشن بود زیرا واضح است اگر انسان، حیوان یا انسان دیگری را مورد بهره برداری اقتصادی قرار دهد ناچار است مخارج زندگی او را نیز تأمین كند.
🔔اما اسلام چنین حقی برای مرد قائل نیست؛ به زن حق داد مالك شود، تحصیل ثروت كند و به مرد حق نداده در ثروتی كه به او تعلق دارد تصرف كند؛ و در عین حال بر مرد لازم دانسته كه بودجه ی خانواده را تأمین كند، مخارج زن و فرزندان و نوكر و كلفت و مسكن و غیره را بپردازد، چرا و به چه علتی؟
♻ #محجوریت زن فرنگی تا نیمه ی دوم قرن نوزدهم
در شرح قانون مدنی ایران تألیف دكتر شایگان، صفحه ی 362 چنین نوشته شده:«استقلالی كه زن در دارایی خود دارد و فقه شیعه از ابتدا آن را شناخته است، در حقوق یونان و رم و ژاپن و تا چندی پیش هم در حقوق غالب كشورها وجود نداشته؛ یعنی زن مثل صغیر و مجنون، محجور و از تصرف در اموال خود ممنوع بوده است. در انگلستان كه سابقاً شخصیت زن كاملاً در شخصیت شوهر محو بود دو قانون، یكی در سال 1870 و دیگری در سال 1882 میلادی به اسم قانون مالكیت زن شوهردار، از زن رفع حجر نمود. در ایتالیا قانون 1919 میلادی زن را از شمار محجورین خارج كرد. در قانون مدنی آلمان (1900میلادی) و در قانون مدنی سویس (1907 میلادی) زن مثل شوهر خود اهلیت دارد.
ولی زن شوهردار در حقوق پرتغال و فرانسه هنوز در عداد محجورین است، گو كه قانون 18 فوریه ی 1938 در فرانسه در حدودی حجر زن شوهردار را تعدیل كرده است. »
👈چنانكه ملاحظه می فرمایید هنوز یك قرن نمی گذرد از وقتی كه اولین قانون استقلال مالی زن در مقابل شوهر (1882 در انگلستان) در اروپا تصویب شد و به اصطلاح از زن شوهردار رفع محجوریت شد.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 215
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🌙 حلول شعبان المعظم،
ماه حضرت رسولُ اللّه صلى اللّه عليه وآله و ماه صلوات و برکات را به مؤمنان تبریک می گوییم.
@quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت سجاد(ع)🍀
بند ۱
🍃🌸🍃 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ
وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَیْتِ الْوَحْى🌸ِ
ٍ
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد
ِدرخت نبوت و جایگاه رسالت و محل رفت و آمد فرشتگانِ
و معدن دانش و خاندان وحى🍃🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
دیکتاتوری فریب.mp3
17.09M
🔷موضوع : #دیکتاتوری_فریب در دولت هارونی
🎤سخنرانی استاد سروش محلاتی بمناسبت شهادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر (ع)
@quranpuyan
قران پویان
🔷موضوع : #دیکتاتوری_فریب در دولت هارونی 🎤سخنرانی استاد سروش محلاتی بمناسبت شهادت امام هفتم حضرت موس
💠⭕️بهره گیری از #علمای_مزدور، افراد خون ریز و #سیاست_فریب از اصلیترین شاخصههای #دیکتاتوری هارون الرشیدبود
اگر تاریخ را درست خوانده بودیم و دشمنان آنها را می شناختیم، در تاریخ شیعه با این همه مکر و فریب به نام دین روبرو نبودیم.
👈برخی از عالمان دینی که وجهه اخلاقی داشتند خودشان را به هارون نزدیک میکردند. هارون عیاشی است که شب تا صبح مست است. اما یک عالم اهل سیر و سلوک دارد و پای وعظ او می نشیند و زار زار گریه می کند. هارون یک ویترینی دارد که برای او اقتدار ایجاد می کند. فضیل بن عیاض چنین شخصیتی است. او به عنوان زاهد شناخته میشود. همه دنبال موعظه او هستند. هارون پای وعظ او مینشست و گریه میکرد. او اینجا گریه میکند و حضرت موسی بن جعفر را در زندان میکشد. این #دیکتاتوری فریب است.
💢زندان حضرت طول کشید. وقتی همزندان طولانی شود بر حاکمان و قدرتمداران هم سخت میگذرد. چون در برابر مردم پاسخ ندارند. آنها شاید در برابر وجدان خود با چالشی روبرو نباشند چون ممکن است وجدان نداشته باشند. اما وقتی مردم می پرسند چرا موسی بن جعفر در زندان است چه پاسخی وجود دارد؟ لذا هارون به این فکر افتاد که موضوع را جمع کند. آن را با یحیی ابن خالد مطرح کرد. یحیی ابن خالد به هارون گفت چه تصمیمی دارید؟ او جواب داد: نزد #موسی_بن_جعفر برو و آهن را از او بردار و به او سلام برسان و بگو پسرعمویت به تو سلام می رساند و می گوید من میخواهم مساله شما را حل کنم ولی قسمی خوردهام و نمیتوانم آن را زیر پا بگذارم. قسم خوردهام که تا وقتی شما اقرار به رفتار بد خود نکنی شما را آزاد نکنم. این رفتار هارون سراسر فریب و نیرنگ است.
🍁👈هارون به حضرت میگوید درخواست #عفو بده من میگذرم. در این اقرار شما عاری نیست و نزد خودمان میماند.
💢 با خدا و #مقدسات بازی می کنند تا حضرت را فریب دهند. حضرت میفرماید هر روز که آفتاب غروب میکند یک روز از زندان من و یک روز از حکومت تو کم میشود. سرانجام حضرت را به شهادت رساندند و مرحله فریب بعدی این بود که قتل را انکار کنند و بگویند ما دستور ندادیم و اگر اتفاقی افتاده مامورین خطا کردهاند. این درحالی بود که مکرر هارون دستور به شهادت حضرت داده بود.
🎙استاد سروش محلاتی
http://sahebkhabar.ir/news/52809796/
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت بیست وششم :
🌸🌐 #قرآن_و_استقلال_اقتصادی_زن:
👈اسلام در هزاروچهارصد سال پیش این قانون را گذراند و گفت:
🔶 «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اِكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اِكْتَسَبْنَ » [1]مردان را از آنچه كسب می كنند و به دست می آورند بهره ای است و زنان را از آنچه كسب می كنند و به دست می آورند بهره ای است.
قرآن مجید در آیه ی كریمه همان طوری كه مردان را در نتایج كار و فعالیتشان ذی حق دانست، زنان را نیز در نتیجه ی كار و فعالیتشان ذی حق شمرد.
در آیه ی دیگر فرمود:
🔶«لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَكَ اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَكَ اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ » [2]یعنی مردان را از مالی كه پدر و مادر و یا خویشاوندان بعد از مردن خود باقی می گذارند بهره ای است و زنان را هم از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان از خود باقی می گذارند بهره ای است.
👈این آیه حق ارث بردن زن را تثبیت كرد. ارث بردن یا نبردن زن تاریخچه ی مفصلی دارد كه به خواست خدا بعداً ذكر خواهیم كرد. #عرب_جاهلیت حاضر نبود به زن ارث بدهد، اما قرآن كریم این حق را برای #زن تثبیت كرد.
💢یك مقایسه
👈پس قرآن كریم سیزده قرن قبل از اروپا به #زن استقلال اقتصادی داد، با این تفاوت:
⏪اولاً انگیزه ای كه سبب شد اسلام به زن #استقلال_اقتصادی بدهد جز جنبه های انسانی و عدالت دوستی و الهی اسلام نبوده. در آنجا مطالبی از قبیل مطامع كارخانه داران انگلستان وجود نداشت كه به خاطر پركردن شكم خود این قانون راگذراندند، بعد با بوق و كرنا دنیا را پركردند كه ما حق زن را به رسمیت شناختیم و حقوق زن و مرد را مساوی دانستیم.
⏪ثانیاً اسلام به زن استقلال اقتصادی داد، اما به قول ویل دورانت خانه براندازی نكرد، اساس خانواده ها را متزلزل نكرد، زنان را علیه شوهران و دختران را علیه پدران به تمرد و عصیان وادار نكرد. اسلام با این دو آیه انقلاب عظیم اجتماعی به وجود آورد، اما آرام و بی ضرر و بی خطر.
⭕️⏪ثالثاً آنچه دنیای غرب كرد این بود كه به قول ویل دورانت زن را از بندگی و جان كندن در خانه رهانید و گرفتار بندگی و جان كندن در مغازه و كارخانه كرد؛ یعنی اروپا غل و زنجیری از دست و پای زن باز كرد و غل و زنجیر دیگری كه كمتر از اولی نبود به دست و پای او بست. اما اسلام زن را از بندگی و بردگی مرد در خانه و مزارع و غیره رهانید و با الزام مرد به تأمین بودجه ی اجتماع خانوادگی، هر نوع اجبار و الزامی را از دوش زن برای تأمین مخارج خود و خانواده برداشت. زن از نظر اسلام در عین اینكه حق دارد طبق غریزه ی انسانی به تحصیل ثروت و حفظ و افزایش آن بپردازد، طوری نیست كه جبر زندگی، او را تحت فشار قرار دهد و غرور و جمال و زیبایی را- كه همیشه با اطمینان خاطر باید همراه [وی ] باشد- از او بگیرد.
💢اما چه باید كرد؛ چشمها و گوشهای برخی نویسندگان ما بسته تر از آن است كه در باره ی این حقایق مسلّم تاریخی و فلسفی بیندیشند.
1] . نساء/32.
[2] . نساء/7.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 217
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛