eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. بسم الله الرحمن الرحیم رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ بار الها ، روزی که (میزان عدل و) حساب به پا می‌شود (تو در آن روز سخت) بر من و والدین من و همه مؤمنان از کرم ببخشا. 🌸سوره ابراهیم ، آیه ۴۱ 🌷 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 52 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین 🌱و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است. 🔷✨از سیاق استفاده می شود که در اینجا منظور از(اطاعت )اطاعت از دستوراتی است که از جانب خدا و رسول در باره امر جهاد ودفاع از حریم دین و حوزه اسلام صادر می شود ،مثل اینکه باید اول اتمام حجت کنند و در امر جنگ متعرض زن و فرزند دشمنان نشوند و بدون اطلاع بر آنهاشبیخون نزنند... 👈و آنگاه می فرماید: با نزاع و کشمکش در میان خود ایجاداختلاف نکنید و در نتیجه خودتان را دچار ضعف اراده مسازید و عزت و دولت و غلبه بردشمن را از دست ندهید. 🔷✨چون اختلاف و تفرقه ، وحدت را زایل کرده و قدرت و نیرو و شوکت شما را از بین می برد و همواره در برابر ناملایمات جنگی که ازطرف دشمن متوجه شما می شود خویشتنداری کنید و اکثرا در حال ذکر خدا و اطاعت از خدا و رسولش باشید و حوادث وسنگینی بار اطاعت شمارا از پا در نیاورد و سنگینی طاعت و لذت معصیت و عجب و تکبر، شما را گمراه نکند، چون خدا با صابران است و آنها را از ضعف و سستی حفظ می کند و صبرقویترین یاور انسان در شدائد و محکم ترین رکن در برابر سستی عزم و تحول اراده است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (۴۹/انفال) 🌱‏(به يادآور) زمانی كه منافقان و بيماردلان می‌گفتند: آنان (مسلمانان را) دينشان مغرورشان كرده است، (كه بی‌ترس حمله می‌كنند. غافل از آنكه مسلمين بر خدا توكّل نموده‌اند.) وكسی كه بر خدا توكّل كند، پس (بداند) قطعاً خداوند شكست‌ناپذير حكيم است. 🔷✨‏منافقان و افراد سست ايمان و بی‌اعتقاد به نصرت الهی، تصوّر نمی‌كردند مسلمانان با جمعيّت و سلاح اندك پيروز شوند و آنان را فريب‌خورده می‌پنداشتند. ‏🔹كسانی كه روحيه ناسالم دارند، با منافقان همصدا می‌شوند. «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ‏🔹منافقان، مسلمانان را فريب‌خورده و مغرور می‌پندارند. (و می‌گويند: مگر می‌توان با «اللّه اكبر» و با دست خالی به جنگ سلاح رفت؟! مگر می‌شود ...) «غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ» ‏🔹گرايش‌ها وديدگاه‌ها، در نوع برداشت انسان تأثير می‌گذارد. از يك عمل، چند برداشت می‌شود؛ يكی توكّل می‌پندارد و ديگری فريب‌خوردگی وغرور. إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ ... وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ‌ ‏🔹توكّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ‌ ... (توكّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پيروزی شد) ‏🔹بايد بر كسی توكّل و اعتماد كرد كه شكست ناپذير و تمام كارهايش حكيمانه است. «عَزِيزٌ حَكِيمٌ» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحكمت است) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۷۳ وَإِن كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَإِذًا لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا ـ [اي پيامبر] نزديک بود [کافران] از آنچه بر تو وحي کرديم فريبت دهند تا غير از آن را [در مؤثر بودن برخي مظاهر شرک] به ما نسبت دهي، ۸۸ در اينصورت تو را به دوستي مي‌گرفتند. ۸۸- چندان واضح و روشن نيست که هشدار به پيامبر ناظر به چه موردي بوده است؟ شأن نزول‌هاي نقل شده نيز مختلف و غيرموثق هستند و اگر لازم بود در اين آيات ذکر مي‌شد. به همين نتيجه و پيام بايد اکتفا کرد که در مسير توحيدي ضروري است از مماشات با شرک‌زدگان و نديده گرفتن اصول، به طمع جلب آنان يا دفع مزاحمت‌هاشان، حذر کنيم. اسراء : ۷۵ إِذًا لَّأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا در آن صورت حتماً عذابي دو چندان در زندگي [دنيائي] و دو چندان [پس از] مرگ بر تو مي‌چشانديم و در برابر ما هيچ ياوري براي خود نمي‌يافتي. ۸۹ ۸۹- وقتي پيامبر عظيم‌الشأن ما مصون از عواقب کوچک‌ترين غفلت، مگر به هدايت و حمايت الهي نبوده، انحراف جوامع اسلامي امروز به دليل وابستگي‌هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي به ابرقدرت‌هاي زمانه و بيگانه با ارزش‌هاي اسلامي را بهتر درک مي‌کنيم. اسراء : ۷۶ وَإِن كَادُوا لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ مِنْهَا وَإِذًا لَّا يَلْبَثُونَ خِلَافَكَ إِلَّا قَلِيلًا و نزديک بود [ريشه‌هاي عشيره‌اي و ايماني] تو را در اين سرزمين [مکه] برکنند تا [به راحتي بتوانند] از آنجا اخراجت کنند و در آن صورت، جز اندک زماني [پس از اخراج تو] دوام نمي‌آوردند [=چنين ستمي دامن‌شان را مي‌گرفت]. ۹۰ __ ۹۰- اين گروه آيات [طبق محاسبات کتاب سير تحوّل قرآن] در سال ۸ بعثت نازل شده است و مي‌دانيم پيامبر اسلام سرانجام در سال ۱۳ بعثت به خاطر توطئه قتلي که عليه او چيده بودند، شبانه از مکه به سمت مدينه هجرت فرمود و مشرکان مکه علاوه بر ضربه‌اي که سال بعد در جنگ بدر خوردند، در سال 6 هجري، تقريباً بدون مقاومت، تسليم پيامبر و مسلمانان شدند. https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 درباره : 🛑قسمت سی وسوم در 👈هیچ عصری مانند عصر ما خطر انحلال كانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن را مورد توجه قرار نداده است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. ⭕فرضیه ها اول از جنبه ی نظری ببینیم آیا طلاق خوب است یا بد؟ آیا خوب است راه طلاق به طور كلی باز باشد؟ آیا خوب است كه كانونهای خانوادگی پشت سر هم از هم بپاشد؟ اگر این خوب است، پس هر جریانی كه بر افزایش طلاقها بیفزاید عیب ندارد. و یا باید راه طلاق بكلی بسته باشد و پیوند ازدواج اجباراً شكل ابدیت داشته باشد و جلو هر جریانی كه موجب سستی پیوند مقدس ازدواج می شود گرفته شود؟ یا راه سومی در كار است: قانون نباید راه طلاق را به طور كلی بر زن و مرد ببندد بلكه باید راه را باز بگذارد؛ طلاق احیاناً ضروری و لازم تشخیص داده می شود. در عین حال كه قانون راه را بكلی نمی بندد، اجتماع باید مساعی كافی به كار برد كه موجبات تفرقه و جدایی میان زنان و شوهران به وجود نیاید. و اگر اجتماع موجبات طلاق را فراهم كند، منع و بست قانون نمی تواند كاری صورت بدهد. اگر بنا بشود قانون راه طلاق را باز بگذارد، آیا بهتر است به چه شكلی باز بگذارد؟ آیا باید این راه تنها برای مرد یا برای زن باز باشد یا باید برای هر دو باز باشد؟ و بنا بر شق دوم، آیا بهتر است راهی كه باز می گذارد برای زن و مرد به یك شكل باشد؟؟ یا بهتر این است كه برای هر یك از زن و مرد یك در خروجی جداگانه قرار دهد؟ . ⭕مجموعاً پنج فرضیه در مورد طلاق می توان اظهار داشت: 1⃣1. بی اهمیتی طلاق و برداشتن همه ی قیدوبندهای قانونی و اخلاقی جلوگیری از طلاق. كسانی كه به ازدواج تنها از نظر كامجویی فكر می كنند، جنبه ی تقدس و ارزش خانواده را برای اجتماع در نظر نمی گیرند و از طرفی فكر می كنند پیوندهای زناشویی هرچه زودتر تجدید و تبدیل شود لذت بیشتری به كام زن و مرد می ریزد، این فرضیه را تأیید می كنند. این فرضیه ناپخته ترین و ناشیانه ترین فرضیه ها در این زمینه است. 2⃣. اینكه ازدواج یك پیمان مقدس است، وحدت دلها و روحهاست و باید برای همیشه این پیمان ثابت و محفوظ بماند و طلاق از قاموس اجتماع بشری باید حذف شود. زن و شوهری كه با یكدیگر ازدواج می كنند، باید بدانند كه جز مرگ چیزی آنها را از یكدیگر جدا نمی كند. این فرضیه همان است كه كلیسای كاتولیك قرنهاست طرفدار آن است و به هیچ قیمتی حاضر نیست از آن دست بردارد. طرفداران این فرضیه در جهان رو به كاهش اند. امروز جز در ایتالیا و در اسپانیای كاتولیك به این قانون عمل نمی شود. 3⃣ اینكه ازدواج از طرف مرد قابل فسخ و انحلال است و از طرف زن به هیچ نحو قابل انحلال نیست. در دنیای قدیم چنین نظری وجود داشته است، ولی امروز گمان نمی كنم طرفدارانی داشته باشد . 4⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم است، اما راه طلاق در شرایط مخصوص برای هر یك از زوجین باید باز باشد و راه خروجی زوج و زوجه از این بن بست باید به یك شكل و یك جور باشد. مدعیان تشابه حقوق زن و مرد در حقوق خانوادگی كه به غلط از آن به «تساوی حقوق» تعبیر می كنند، طرفدار این فرضیه اند. از نظر این گروه همان شرایط و قیود و حدودی كه برای زن وجود دارد باید برای مرد وجود داشته باشد و همان راهها كه برای خروج مرد از این بن بست باز می شود عیناً باید برای زن باز باشد و اگر غیر از این باشد ظلم و تبعیض و نارواست. 5⃣. اینكه ازدواج، مقدس و كانون خانوادگی محترم وطلاق امر منفور و مبغوضی است. اجتماع موظف است كه علل وقوع طلاق را از بین ببرد. در عین حال قانون نباید راه طلاق را برای ازدواجهای ناموفق ببندد. راه خروج از قید و بند ازدواج هم برای مرد باید باز باشد و هم برای زن، اما راهی كه برای خروج مرد از این بن بست تعیین می شود با راهی كه برای خروج زن تعیین می شود دوتاست و از جمله مواردی كه زن و مرد حقوق نامشابهی دارند است. این نظریه همان است كه اسلام ابداع كرده و كشورهای اسلامی به طور ناقص (نه به طور كامل) از آن پیروی می كنند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 250 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی باورها و رفتارهای قرآنی، 280 نکته از 30 جزو قران، توسط مولف کتاب آقای سیدکاظم فرهنگ، در برنامه مصباح شبکه قرآن اطلاعات بيشتر در https://t.me/raftarequrani 🔷 علاقمندان ميتوانند این کتاب را، بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند تا در جزو خوانی روزهای ماه رمضان، بامهم ترین نکات تفسیری هر جزو نیز اشنا شوند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ یقیناً خواسته ات برآورده شد 🌹 سوره طه ، آیه ۳۶ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 53 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan