eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درباره : 🛑قسمت سی و نهم : در قرآن. چرا را منع و حرام نکرد؟ ⭕آنچه را استوار می سازد بیش از است 👈آنچه دنیای غرب در حال حاضر خود را فریفته ی آن نشان می دهد «تساوی» است، غافل از آنكه مسأله ی تساوی را در چهارده قرن پیش اسلام حل كرده است. در مسائل خانوادگی كه نظام خاصی دارد چیزی بالاتر از «تساوی» وجود دارد. 💢طبیعت در اجتماع مدنی فقط قانون را وضع كرده و گذشته، ولی در اجتماع خانوادگی جز تساوی قوانین دیگری نیز وضع كرده است. تساوی به تنهایی كافی نیست كه روابط خانوادگی را تنظیم كند، سایر قوانین طبیعت را در اجتماع خانوادگی باید شناخت. 💢متأسفانه كلمه ی «تساوی» به واسطه ی تكرار و تلقین زیاد خاصیت اصلی خودش را از دست داده است. كمتر فكر می كنند كه مقصود از ، تساوی در است؛ خیال می كنند همین قدر كه مفهوم «تساوی» در یك موردی صدق كرد كار تمام است. به عقیده ی این ها، در گذشته مردها به زنها زور می گفتند اما امروز چون آنها نیز به مردها زور می گویند پس همه چیز درست شد زیرا تساوی در زورگویی برقرار شده است. در گذشته در حدود ده درصد ازدواجها از ناحیه ی مردها منجر به و جدایی می شد، اما حالا در بعضی نقاط جهان چهل درصد ازدواجها منجر به طلاق می شود و نیمی از این طلاقها را زنها به وجود می آورند، پس جشن بگیریم و شادی كنیم زیرا «تساوی» كامل حكمفرماست. در گذشته فقط مردها بودند كه به زنها خیانت می كردند، مردها بودند كه پابند عفت و تقوا نبودند؛ امروز بحمداللّه زنها نیز خیانت می كنند، پابند عفت و تقوا نیستند، چه از این بهتر؟ ! ♦♦این است كه به جای درمان دردهای بی پایان اجتماع و به جای اصلاح نقاط ضعف مردان و زنان و استوار ساختن كانون خانوادگی، روز به روز پایه ی كانون خانوادگی را سست تر و متزلزل تر می كنیم. در عوض رقص و پایكوبی می كنیم كه بحمداللّه هرچه هست به سوی تساوی می رویم، بلكه تدریجاً زنها در فساد و انحراف و قساوت و بیرحمی از مردان گوی سبقت می ربایند. 👈از آنچه گفته شد معلوم شد كه چرا اسلام با اینكه طلاق را مبغوض و منفور می داند مانع قانونی در جلو آن قرار نمی دهد. معلوم شد معنی چیست؛ چطور می شود یك چیز هم حلال باشد و هم بی نهایت منفور و مبغوض. اسلام انواع تدابیر اخلاقی و اجتماعی برای حفظ این كانون از خطر انحلال به كار برده است، برای جلوگیری از وقوع طلاق به هر وسیله ای متوسل شده و از هر سلاحی استفاده كرده است جز وسیله ی زور و سلاح قانون. اسلام با این جهت كه از زور و سلاح قانون برای جلوگیری مرد از طلاق استفاده شود و زن با زور قانون در خانه ی مرد بماند مخالف است؛ آن را با مقام و موقعی كه زن باید در محیط خانواده داشته باشد مغایر می داند، زیرا ركن اساسی زندگی خانوادگی احساسات و است و آن كس كه باید احساسات و عواطف زناشویی را دریافت و جذب كند تا بتواند به نوبه ی خود به فرزندان خود مهر و محبت بپاشد زن است. بی مهری شوهر و خاموش شدن شعله ی احساسات شوهری او نسبت به زن، محیط خانوادگی را سرد و تاریك می كند 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 271 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 48 تا 54 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ ائْذَنْ لِي وَ لا تَفْتِنِّي أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ 🌱برخی از آنان می‌گویند: «به ما اجازه‌ی (ترک جهاد) بده و ما را به (گناه و) فتنه مینداز.» آگاه باشید که آنان (با این کفر و نفاقشان، هم‌اکنون) در فتنه (و گناه) سقوط کرده‌اند. (آری؛) قطعاً جهنّم بر کافران احاطه دارد. توبه - ۴۹ 👈در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد: ‏ 🔷✨يكی از راههای شناخت گروه منافقان در هر جامعه‌ای دقت در طرز استدلال آنها و عذرهايی است كه برای ترك انجام وظائف لازم می‌آورند چگونگی اين عذرها به خوبی باطن آنها را روشن می‌سازد. ‏آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئی و ناچيز و گاهی مضحك و خنده آور متشبث می‌شوند تا موضوعات مهم و كلی را ناديده بگيرند، و برای اغفال افراد با ايمان به گمان خود از الفبای فكری آنها استفاده می‌كنند، و پای مسائل شرعی و دستور خدا و پيامبر را به ميان می‌كشند، در حالی كه در ميان گناه غوطه‌ورند و شمشير به دست گرفته بر پيامبر ص و آئين او می‌تازند. 🔷✨مفسران در تفسير جمله" و إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ‌" گفتگوهای مختلفی دارند بعضی می‌گويند اين جمله كنايه از آن است كه عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنی گناهان آنها را احاطه كرده است. ‏و بعضی گفته‌اند كه اين از قبيل حوادث حتمی آينده است كه به صورت" ماضی" يا" حال" بيان می‌شود، يعنی به طور قطع در آينده جهنم آنها را در بر خواهد گرفت. 👈‏ولی اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنی حقيقی‌اش تفسير كنيم و بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار دارد و آنها در ميان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تاثير كردن آن صادر نشده است، همانگونه كه بهشت نيز هم اكنون وجود دارد و در باطن و درون اين جهان به همه احاطه كرده است منتها بهشتيان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخيان چون متناسب با دوزخند با دوزخ‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلاَّ ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَی اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (۵۱/توبه) 🌱‏بگو: هرگز جز آنچه خداوند برای ما مقرّر كرده است، به ما نخواهد رسيد. ‏او مولای ماست و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند. ‏🔹رهبر و امّت در غم و شادی شريك همند. آيه‌ی قبل‌ «تُصِبْكَ» اينجا «يُصِيبَنا» ‏🔹ما مأمور به تكليفيم، نه ضامن نتيجه. جهاد می‌كنيم، ولی مقدّرات به دست خداست. «إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹مؤمنان واقعی حتّی سختی‌های جبهه را در راستای منافع و مصالح خود می‌بينند. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹مقدّرات انسان، از پيش نوشته شده است. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا» ‏🔹آنچه خداوند برای مؤمن مقدّر كرده خير است، چون مولی برای بنده‌اش، بد نمی‌نويسد. «كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا» ‏🔹مؤمن، خود را تحت ولايت خدا می‌داند. «هُوَ مَوْلانا» ‏🔹بالاترين درجه‌ی توحيد، حركت در مدار قانون الهی و سپردن سرنوشت به دست خدای حكيم است. «هُوَ مَوْلانا» ‏🔹تنها بايد بر خدا تكيه كرد. «عَلَی اللَّهِ» ‏🔹شرط ايمان، توكّل بر خداست. «فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ خَالِقُ كُلِّ شَیْءٍ فَاعْبُدُوهُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِيلٌ این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است ؛ پس تنها او را بپرستید، و او کارساز هر چیز است. لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِکُ الْأَبْصارَ ديدگان او را درنيابد و او ديدگان را دريابد. 🌷سوره مبارکه انعام : آیه ١٠٢ ، ۱۰۳ 🆔️ @quranpuyan
💠 درباره : 🛑قسمت چهلم : در قران اهمیت صلح و انصراف از طلاق در اسلام 🌐طبیعت با سایر صلحها جداست. 👈به طور قطع در میان زن و مرد باید برقرار باشد. اما صلح و سازشی كه در زندگی باید حكمفرما باشد با صلح و سازشی كه میان دو همكار، دو شریك، دو همسایه، دو دولت مجاور و هم مرز باید برقرار باشد تفاوت بسیار دارد. صلح و سازش در زندگی زناشویی نظیر صلح و سازشی است كه میان پدران و مادران با فرزندان باید برقرار باشد كه مساوی است با گذشت و فداكاری و علاقه مندی به سرنوشت یكدیگر و شكستن حصار دوگانگی و سعادت او را سعادت خود دانستن و بدبختی او را بدبختی خود دانستن، برخلاف صلح و سازش میان دو همكار یا دو شریك یا دو همسایه یا دو دولت مجاور. این گونه صلحها عبارت است از عدم تعرض و عدم تجاوز به حقوق یكدیگر. در میان دو دولت متخاصم «صلح مسلح» هم كافی است. اگر نیروی سومی دخالت كند و نوار مرزی دو كشور را اشغال كند و مانع تصادم نیروهای دو كشور شود، صلح برقرار شده است زیرا صلح سیاسی جز عدم تعرض و عدم تصادم مفهومی ندارد. اما صلح خانوادگی غیر از صلح سیاسی است. در صلح خانوادگی عدم تجاوز به حقوق یكدیگر كافی نیست، از صلح مسلح كاری ساخته نیست. چیزی بالاتر و اساسی تر ضرورت دارد؛ اتحاد و یگانگی و آمیخته شدن روحها باید تحقق پذیرد، همچنانكه در صلح و سازش میان پدران و فرزندان نیز چیزی بالاتر از عدم تعرض ضروری است. در اینجا ذكر دو مطلب لازم است: اسلام از هر عامل از طلاق استقبال می كند. 1. ممكن است بعضی افراد از گفته های پیش چنین نتیجه گیری كنند كه ما مدعی هستیم برای طلاق مرد هیچ گونه مانعی نباید به وجود آورد؛ همینكه مردی تصمیم به طلاق گرفت باید راه را از هر جهت به روی او باز گذاشت. خیر، چنین نیست. 👈آنچه ما در باره ی نظر اسلام گفتیم فقط این بود كه از زور و جبر قانون نباید به عنوان مانع در جلو مرد استفاده كرد. اسلام از هر چیزی كه مرد را از طلاق منصرف كند استقبال می كند. اسلام به هر حال یكی از اموری كه موجب انصراف مردان از طلاق می گردد لزوم حضور عدلین است اگر به صورت صحیحی عمل بشود. اسلام برای ازدواج كه آغاز پیمان است حضور عدلین را شرط ندانسته است زیرا نمی خواسته است عملاً موجبات تأخیر افتادن كار خیری را فراهم كند، ولی برای طلاق با اینكه پایان كار است حضور عدلین را شرط دانسته است. 💢🌐همچنین اسلام در مورد ازدواج عادت ماهانه ی زن را مانع وقوع عقد قرار نداده است اما آن را مانع وقوع طلاق قرار داده است، با اینكه- چنانكه می دانیم- عادت ماهانه ی زن چون مانع آمیزش زناشویی زن و مرد است با ازدواج مربوط می شود نه با طلاق كه فصل جدایی است و زن و مرد از آن به بعد با هم كاری ندارند. قاعدتاً می بایست اسلام اجرای صیغه ی ازدواج را در حال عادت ماهانه ی زن جایز نشمارد، زیرا ممكن است زن و مردی كه تازه به هم می رسند رعایت لزوم پرهیز در وقت عادت را نكنند برخلاف طلاق كه فصل جدایی است و عادت ماهانه در آن تأثیر ندارد. ولی اسلام از آنجا كه طرفدار «وصل» و مخالف «فصل» است، زمان عادت را مانع صحت طلاق قرار داده ولی مانع صحت عقد ازدواج قرار نداده است. در بعضی از مواقع سه ماه «تربّص» لازم است تا اجازه ی صیغه ی طلاق داده شود. بدیهی است اینهمه عایق و مانع ایجاد كردن به منظور این است كه در این مدت ناراحتیها و عصبانیتهایی كه موجب تصمیم به شده است از میان برود و زن و مرد به زندگی عادی خود برگردند. بعلاوه، آنجا كه كراهت از طرف مرد باشد و طلاق به صورت رجعی صورت گیرد، مدتی را به نام «عده» برای مرد مهلت قرار داده كه می تواند در آن مدت رجوع كند. 🌐اسلام به ملاحظه ی اینكه هزینه ی ازدواج و هزینه ی عده و نگهداری فرزندان را به عهده ی مرد گذاشته است، یك مانع عملی برای مرد تراشیده است. مردی كه بخواهد زن خود را طلاق دهد و زن دیگر بگیرد باید نفقه ی عده ی زن اول را بدهد، هزینه ی فرزندانی كه از او دارد بر عهده بگیرد، برای زن نو مهر قرار دهد و از نو زیر بار هزینه ی زندگی او و فرزندانی كه بعداً از او متولد می شود برود. 👈این امور بعلاوه ی مسؤولیت سرپرستی كودكان بی مادر، دورنمای وحشتناكی از برای مرد می سازد و خود به خود جلو تصمیم او را به طلاق می گیرد. مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 274 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 55 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً أَوْ مَغاراتٍ أَوْ مُدَّخَلاً لَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُونَ (۵۷/توبه) 🌱‏اگر (منافقان) پناهگاه يا غارها يا گريزگاهی بيابند، البتّه شتابان به آن روی می‌آورند. 🔹‏«مَلْجَأً»، پناهگاه است و «مَغاراتٍ»، جمع «مَغارة» به معنای غار. «مُدْخَلَ» راه پنهان و نقب گونه‌ی زيرزمينی است. «يَجْمَحُونَ» از «جماح» به معنای حركت شتابانی است كه نتوان جلوی آن را گرفت، و به اسب چموش، «جموح» می‌گويند. ‏منافقان، يا از ترس، اظهار ايمان می‌كنند، يا از روی طمع به مال و مقام. اين آيه گروه اوّل را می‌گويد. ‏🔹منافق، هراسان و در پی فرصت است تا از وضع موجود بگريزد. لَوْ يَجِدُونَ‌ ... ‏🔹محيط جامعه‌ی اسلامی برای منافقان، قابل تحمّل نيست. لَوْ يَجِدُونَ‌ ... ‏(زندگی منافقان آوارگی است و با مسلمانان زندگی اضطراری دارند) ‏🔹رنج واضطراب منافقان در جامعه‌ی اسلامی، با وجود داشتن مال و فرزند، نمونه‌ای از عذاب دنيوی آنان است. در دو آيه قبل فرمود: «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» و در اين آيه می‌فرمايد: «لَوْ يَجِدُونَ» ‏🔹منافقان در جنگ و گريزشان با مؤمنان، تيز و چابك‌اند. «يَجْمَحُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چه اشخاصی هستند؟ 💠إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 🌱درآمد زکات، مخصوص فقیران و بیچارگان و مأموران (جمع و پخش) آن، و کسانی که (برای جذبشان به اسلام) از آنان دلجویی می‌شود، و برای (آزاد کردن) بردگان، و (گره‌گشایی از) بدهکاران، و (هر گونه هزینه) در راه خدا، و برای (کمک به) شخصِ در راه مانده است. (این حکم،) به‌طور قطعی از سوی خدا واجب شده است. خداوند، بسیار دانا و حکیم است. توبه - ۶۰ 🔷✨‏آنچه از تعبير" مؤلفة قلوبهم" فهميده می‌شود آن است كه يكی از مصارف زكات كسانی هستند كه به خاطر ايجاد الفت و محبت به آنها زكات داده می‌شود، ولی آيا منظور از آن كفار و غير مسلمانانی است كه به خاطر استفاده از همكاری آنها در جهاد از طريق كمك مالی تشويق می‌شوند؟ يا مسلمانان ضعيف الايمان را نيز شامل می‌گردد؟  🔷✨همانگونه كه در مباحث فقهی گفته‌ايم مفهوم آيه، و همچنين پاره‌ای از روايات كه در اين زمينه وارد شده مفهوم وسيعی دارد، و تمام كسانی را كه با تشويق مالی، از آنها به نفع اسلام و مسلمين جلب محبت می‌شود، در بر می‌گيرد، و دليلی بر تخصيص آن به كفار نيست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا