eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷🌷 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم جزء قسمت دوم 💢🌾همه می شوند و می میرند 💮💢كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ 🔹هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و به سوى ما بازگردانده مى شوید.(انبیاء/35) این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد. قرآن در دنباله همین سخن می‌گوید: «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می‌کنیم، و سر انجام به سوی ما باز گردانده می‌شوید» (وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ). البته آزمایش به وسیله بلاها سخت‌تر است.جایگاه اصلی شما این جهان نیست، بلکه جای دیگر است شما تنها برای دادن امتحانی در اینجا می‌آیید و پس از پایان امتحان و کسب تکامل لازم به جایگاه اصلی خود که سرای آخرت است خواهید رفت. 🔷 سوه حج برخی ایات سوره قطعا مدنی است. از جمله، ایاتی که اذن قتال و جهاد دفاعی را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به حج و بیان برخی احکام حج است. ✅ اجازه و مقابله به مثل، خدا شر ظالمان را بوسيله مردم دفع ميكند. خداوند از كساني كه ايمان آورده‏ اند دفاع مي‏كند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده‏ اي را دوست ندارد. {۳۸} 👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته‏ اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹} همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند .جز اينكه مي‏گفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه‏ ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده مي‏شود ويران مي‏گردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري مي‏كند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰} 👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰} و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و 👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد اين همان آئين پدر شما ابراهيم است.{۷۸} 🟡 از حقوق خويشتن يك عمل طبيعى و واكنش عادلانه و درست است، و هر كسى مى تواند در صورتى كه مورد خشم قرار گرفت، از حقوق و آزادى و امنيّت خويش دفاع نمايد، و هر كسى در برابر بيدادى كه بر او رفته به همان اندازه مى تواند متجاوز را كيفر كند، و آن گاه اگر بر او ستمى رفت خدا او را يارى خواهد كرد، چرا كه خدا بسيار درگذرنده و آمرزنده است. ✨دست قدرت خدا از آستین آزادگان ملت‌ها بیرون مي‌آيد. این خود مردم هستند که باید غیرت به خرج دهند و با اتحاد و همبستگی ملی، ستمگران را از مواضع قدرت برانند. نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ] در حالی که او دخالت مستقیم نمي‌کند، دلالت بر ویژگیهائی در روح و روان ملت‌ها مي‌کند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گیرند، همچون گیاهان و حیوانات، به تدریج، سیستم دفاعی مغزی آنان، غیرت‌ها و قدرت‌های ذاتی خاموش شده‌ای را برمي‌انگيزد و به فعالیت و تحرک وا مي‌دارد. این همان یاری خدا به کسانی است که [بندگان] او را یاری مي‌کنند. وقتی ملتی بیدار شد و به حرکت درآمد، نظاماتی که خدا در جوامع انسانی مقدّر کرده، به یاری او مي‌آيند. https://b2n.ir/joze17 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷🌷🌷 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم جزء قسمت سوم ✅ تصویری سخت از لحظه وقوع اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بى‏ تردید زلزله قیامت، واقعه ‏اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى‏ دهد، غافل مى‏ شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى‏ بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.{۲- حج} ✅ ، مصداق تعظیم و مردم را دعوت عمومي به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. {۲۷} ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (اينگونه است مناسك حج) و هر كس را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست. {۳۲} شعائر جمع (شعره ) به معنى علامت و نشانه است ، بنابراين (شعائرالله ) بـه مـعـنـى (نـشـانـه هـاى پـروردگـار) اسـت كـه شـامـل سـر فـصلهاى آئين الهى و برنامه هاى كلى و آنچه در نخستين برخورد با اين آئين چشمگير است و از جمله مناسك حج مى باشد كه انسان را به ياد خدا مى اندازد. 🟡از ديدگاه برخى «شعائر خدا» به مفهوم 👈🏻دين و آيين اوست و بزرگداشت آن هم عبارت از ديندارى واقعى و عمل به مقررات و دورى از گناهان است . با اين بيان، منظور آيه اين است كه : هر كس دين خدا و مقررات او را گرامى وبزرگ دارد، اين نشانگر پرواپيشگى و تقواى قلبى اوست،تا گفتار و عملكرد و نوشتار خود را خداپسندانه سازد و مقررات خدا را گرامى دارد. ✅ نكوهش از خداپرستی وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ ﴿۱۱﴾ و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به ظاهر می‌پرستد (نه از باطن و حقیقت) از این رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه کس آشکار است. نکوهش از گروهی از مردم که خدا را درصورتی مى پرستند كه پرستش او خير دنيا برايشان داشته باشد. و معلوم است كه لازمه اين طور پرستش اين است كه دين را براى دنيا استخدام كنند اگر سودى مادى داشت پرستش خدا را استمرار دهند و بدان دل ببندد و اطمينان يابند و اما اگر دچار فتنه و امتحان شوند روى گردانيده به عقب برگردند به طورى كه حتى به چپ و راست هم ننگرند و از دين خدا مرتد شوند و آن را شوم بدانند و يا اگر شوم هم ندانند به اميد نجات از آن آزمايش و مهلكه از دين خدا روى بگردانند جهت مطالعه سایر نکات جزء هفدهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze17 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی از جزء17، سوره حج، صدور اذن جهاد دفاعی
. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء هفدهم فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَٰكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ(حج46,) در حقيقت، چشمها كور نيست ليكن دلهايى كه در سينه‌هاست كور است. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅با آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در بهار قرآن 🌺🌺 شما ميتوانيد ،ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز درماه مبارك رمضان ، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را (كه در ساليان متوالي مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است)به همراه توضيح مختصر و تصاوير نيز مطالعه نماييد. ✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين بايدها و نبايدهاي اعمال و عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" را به شما پيشنهاد ميكنيم. 🔶همچنين ميتوانيد با به عنوان به دوستان و اشنايان تان و يا كتابخانه مسجد، مدرسه، هيات، شركت ،موسسه و ...موردنظرتان اهدا نماييد تا همواره در ثواب مطالعه و عمل به كتاب باشيد. 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت 30هزار تومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 ✳برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی (تعداد بیش از 10 جلد) به قيمت 27 هزار تومان ارايه ميشود. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412
💠🌐 در قرآن : 🛑قسمت هفتم: كيست؟ ایا شرط شمول مسافر، هشت فرسخ است یا یک روز راه؟ 👈در قرآن بيان شده كه مريض و مسافر از روزه در ماه رمضان معاف بوده و بعدا در طول سال باید ، به همان تعداد روز قضا نمايند. 🚘اما به چه كسي گفته ميشود؟ ایا شرط شمول مسافر، هشت فرسخ است یا یک روز راه؟ 🌐"به نظر ما, دليلهايى كه مسير يك روز راه را با وسيله هاى سير و سفر همگانى معيار قرار مى دهند, عبارت بودند از: ↩️الف. مسيرة يوم ملاك و معيار اصلى بوده وهشت فرسنگ و دو بريد مصداقهاى آن. ↩️ب. امروزه, به پيمودن هشت فرسنگ, سفرگفته نمى شود. ↩️ج. حكمت كوتاه گزاردن نماز در سفر. آسان گيرى بر مكلفان است, تا بر سختى سفر, سختى عبادت افزوده نشود و روشن است كه در پيمودن راه, با مركبهاى امروزى, هيچ رنجى به همراه ندارد. ↩️د. معيار بودن زمان براى , هماهنگ است با ديگر عبادتها, مانند: نماز, , حج كه بايد در ظرف زمانى خاص انجام بگيرند و آغاز و پايان آنها با امور طبيعى, محاسبه شود و سفر نيز از اين نسق و قاعده بيرون نيست و آغاز و پايان آن با اين معيار طبيعى و در خور فهم همگان و آسان ارزيابى مى شود, نه با ذراع و موى اسب و…. 🌐 تأسيس اصل ❓ اگر كسى از آنچه گفتيم, به نتيجه قطعى نرسيد و در حالت شك, باقى ماند و راه به جايى نبرد كه اكنون قصد پيمودن بيش از هشت فرسنگ و كم تر از يك روز راه را دارد. حكم نماز و روزه اش چيست؟ در اين صورت, بايد به اصول چنگ زد. اصلى كه در اين جا بايد به آن چنگ زد, اصالة التمام است كه به گونه هاى مختلف, در خور تقرير است: ↩️الف. شك مى كنيم كه با قصد پيمودن هشت فرسنگ و بدون قصد پيمودن يك روز راه, آيا بر ما, مسافر صدق مى كند, يا خير؟ موضوع براى كوتاه گزاردن نماز و گشودن روزه, عنوان سفر و مسافر است و اين جا, موضوع به حقيقت نپيوسته است, پس حكم مسافر هم منتفى است. بنابراين, نماز تمام است و روزه نيز بايد گرفته شود. ↩️ب. هر مكلّفى, بايد نمازش را تمام بگزارد, مگر . هنگام شك در صدق عنوان مسافر بر مكلف, آن شخص از شمول عنوان خاص خارج و مشمول حكم عام مى شود. ↩️ج. كوتاه گزاردن نماز و گشودن , آسان گرفتن خداوند است بر بندگان مسافر و با شكِ در عنوان مسافر, شك در جايز بودن بهره مندى از بخشش الهى كه همانا آسان گرفتن بر مسافر باشد, پديد مى آيد; زيرا اين آسان گيرى الهى, تنها مسافران را در بر مى گيرد و با شك در بودن, شك در بهره مندى از آسان گيرى الهى وجود دارد. در نتيجه وظيفه اولى, كه تمام بود, بر دوش مكلف باقى مى ماند. 📝 از مقاله تحقیقی "حكمِ نماز و روزه مسافر در عصر جديد" 🖌 نویسنده : حجت الاسلام احمد عابدينى براي مطالعه مشروح مقاله و ساير نظرات به لينك زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/w81440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔶يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ لَسْتُ أَتَّكِلُ فِي النَّجَاةِ مِنْ عِقَابِكَ عَلَى أَعْمَالِنَا بَلْ بِفَضْلِكَ عَلَيْنَا لِأَنَّكَ أَهْلُ التَّقْوَى وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ تُبْدِئُ بِالْإِحْسَانِ نِعَما وَ تَعْفُو عَنِ الذَّنْبِ كَرَما فَمَا نَدْرِي مَا نَشْكُرُ أَ 🔶جَمِيلَ مَا تَنْشُرُ أَمْ قَبِيحَ مَا تَسْتُرُ أَمْ عَظِيمَ مَا أَبْلَيْتَ وَ أَوْلَيْتَ أَمْ كَثِيرَ مَا مِنْهُ نَجَّيْتَ وَ عَافَيْت 🔶َ يَا حَبِيبَ مَنْ تَحَبَّبَ إِلَيْكَ وَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ مَنْ لاذَ بِكَ وَ انْقَطَعَ إِلَيْكَ أَنْتَ الْمُحْسِنُ، 🔶وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ 🔶وَ أَيُّ جَهْلٍ يَا رَبِّ لا يَسَعُهُ جُودُكَ أَوْ أَيُّ زَمَانٍ أَطْوَلُ مِنْ أَنَاتِكَ وَ مَا قَدْرُ أَعْمَالِنَا فِي جَنْبِ نِعَمِكَ وَ كَيْفَ نَسْتَكْثِرُ أَعْمَالا نُقَابِلُ بِهَا كَرَمَكَ [كَرَامَتَكَ‏] 🔶بَلْ كَيْفَ يَضِيقُ عَلَى الْمُذْنِبِينَ مَا وَسِعَهُمْ مِنْ رَحْمَتِكَ يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ 🔶 فَوَ عِزَّتِكَ يَا سَيِّدِي لَوْ نَهَرْتَنِي [انْتَهَرْتَنِي‏] مَا بَرِحْتُ مِنْ بَابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجُودِكَ وَ كَرَمِك 🔶َ وَ أَنْتَ الْفَاعِلُ لِمَا تَشَاءُ تُعَذِّبُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ وَ تَرْحَمُ مَنْ تَشَاءُ بِمَا تَشَاءُ كَيْفَ تَشَاءُ لا تُسْأَلُ عَنْ فِعْلِكَ وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ وَ لا تُشَارَكُ فِي أَمْرِكَ، 💫اى نعمت‏ ده،اى فزونی بخش،من آن نيستم كه در رهايى از كيفرت بر اعمالمان تكيه كنم،بلكه به احسانت بر ما اعتماد دارم،چرا كه تو اهل تقوا و مغفرتى،از باب نعمت‏ دهى ابتداى به احسان می کنى،و از جهت كرم از گناه در مى‏گذرى،پس نمی دانم از چه سپاس گويم، 💫از زيبايى كه‏ مى‏گسترانى،يا كار زشتى كه مى‏پوشانى،يا بزرگ آزمونى كه آزمودى و شايسته نيكى نمودى،يا آن همه مشكلى كه مرا از آن رهانيدى،و سلامت‏ كامل بخشيدى؟! 💫اى محبوب آن‏كه به تو دوستى ورزيد،اى نور چشم كسی که به تو پناه آورد و براى رسيدن به تو از ديگران گسست،تو نيكوكارى‏ 💫و ما بدكارانيم،به زيبايى آنچه نزد توست،از زشتى آنچه پيش ماست 💫 درگذر،پروردگارا كدام جهلى است كه‏ جود تو گنجايش آن را نداشته باشد،و كدام زمان طولانی تر از مهلت دادن توست،در كنار نعمتهايت ارزش اعمال ما چيست،چگونه‏ اعمال خود را بسيار انگاريم،تا با آنها با كرمت برابرى كنيم، 💫بلكه چگونه بر گنهگاران تنگ شود آنچه از رحمتت‏ شاملشان شده؟،اى گسترده آمرزش،اى گشاده‏دست به رحمت، 💫اى آقاى من به عزّتت سوگند،اگر مرا برانى‏ از درگاهت دور نخواهم شد،و از چاپلوسى و تملق نسبت به تو دست نخواهم كشيد،به خاطر شناختى كه به جود و كرمت‏ پيدا كرده ام، 💫تو انجام دهى آنچه را كه خواهى،هركه را بخواهى عذاب می کنى به هرچه كه بخواهى و به هر صورتى كه بخواهى،و رحم می کنى هركه را بخواهى،به هرچه كه بخواهى و به هر كيفيت كه بخواهى،از آنچه كنى بازخواست نشوى،و در فرمانروايی ات نزاع در نگيرد،و كسى در كارت‏ شريكت نگردد، 🌹🌹 💮🔶💮🔶 @quranpuyan
. ‌ بسم الله الرّحمن الرّحیم اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ‏ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ‏ الهى ديده اى ده باز و هشيار 🍃 مگر بر من مبارك گردد اسحار🌷 دلى بيدار ده تا در دل شب 🍃 در توبه زنم با ذكــر ياربّ 🌷 دلم روشن كن از انوار اين ماه 🍃 كه بر اسرار عرفان گردد آگاه🌷 بفرمانت همه اركان من دار🍃 كه حدّ خويش بشناسم در آثار🌷 زبان و چشم و گوش و راى و هوشم 🍃 به امرت باد تا حكمت نيوشم🌷 نظام كار چون پرگار دانند🍃 زِ حدّ خويشتن بيرون نرانند🌷 قلوب عارفان از تست روشن🍃 الهــى پرتوى بر قلبم افكن🌷 ترجمه منظوم از ✍🏻 🍃مرحوم غلام رضا دبيران🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم جزء قسمت اول جزء هجدهم شامل سوره های ، و بخشی از سوره فرقان است. ✅ مومنان از افعال و افکار روگردانند خداوند در توصيف مومنان می فرمایند:الذین هم عن اللغو معرضون". [۴]المومنون "کار" لغو" آن کاری است که فایده نداشته باشد. پس کارهای لغو در نظر دین، آن اعمال مباح و حلالی است که صاحبش در آخرت و یا در دنیا از آن سودی نبرد و سر انجام آن، منتهی به سود آخرت نگردد. البته لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمی‌شود بلکه افکار بیهوده و بی پایه‌ای که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول می‌دارد همه در مفهوم لغو جمع است. در واقع مؤمنان آن چنان ساخته شده‌اند که نه تنها به اندیشه‌های باطل و سخنان بی اساس و کارهای بیهوده دست نمی‌زنند، بلکه به تعبیر قرآن از آن" معرض" و رویگردانند."تفسیر المیزان ✅ بدی را ،به بهترين شيوه ، از خودت دور کن. ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون) "يعنى آنچه بدى از ايشان مى بينى با نيكى تلافى كن و تازه از بين خوبى ها خوبتر آنها را انتخاب كن ، مثل اينكه اگر بدى آنان به صورت آزار و اذيت است ، تو، به ايشان احسان كن و منتها درجه طاقت خود را در احسان به ايشان مبذول بدار، و اگر اين مقدار نتوانستى هر چه را كه توانستى ، و اگر آنهم مقدور نبود حداقل از ايشان اعراض كن ." تفسیر المیزان. در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا و ائمه بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بوده ‏اند را به نیكى پاسخ گفته ‏اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مواجهه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى‏ گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.» ✅ بر گروه، فرقه، حزب، ، تيم و تشكل، ممنوع. فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ 🔹(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند! (مؤمنون/53) "آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده، و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!. این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است. 💢👈این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود،و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مى ورزد و لجاجت مى کند. " هر کتابی در کلیت و جامعیت خود مفید واقع مي‌شود، اما اگر به اوراق پراکنده‌ای در برابر تندباد و طوفان اختلافات تبدیل شد، نقش وحدت آفرین و هدایتگر خود را از دست مي‌دهد. در اینصورت هر حزب و گروهی که به ورقه یا اوراقی از این کتاب چنگ زده باشد دلخوش است. و چنین است سرنوشت امروز مسلمانان . https://b2n.ir/joze18 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم جزء قسمت دوم سوره از ابتدای سوره تا آیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱ تا ۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد.از آیه ۳۵ تا ۶۴ (بجز ۶۱ تا ۵۸) هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است. ✅ احکام مرد و زن مثالی از یک نظام جزایی جامع ۱- آیات ۲و۳ دربیان حکم مجازات مرد و زن زناکاراست (۱۰۰ضربه شلاق) و اینکه ازدواج زنان و مردان پاک مومن، با زناکار حرام است. ۲- آیات ۴و۵ مجازات افرادی که بدون دلیل، به دیگران اتهام زنا میزنند را بیان کرده:۸۰ ضربه شلاق یعنی ۸۰درصد مجازات فعل زنا،را برای اتهام زنندگان قرارداده، ضمن آنکه این فرد را بعنوان فاسق که شهادتش پذیرفته نیست، معرفی کرده است. ۳- روش اثبات : ۴شاهد گواهی دهند که انجام این فعل را دیده اند. چه اثبات سختی و چه مجازات شدیدی برای اتهام زننده زیرا که اتهام زنا وشیوع آن در جامعه هم مانند شیوع زنا،قبح آنرا می برد. 🔷🔶 این آیات توجه انسانها را به تهیه و تشریع نظامات حقوقی و جزایی جامع جلب ميكند. نظاماتی که با هدف امنیت اخلاقی جامعه تهیه شده باشد، هم جرایم محکومین شفاف باشد، هم تناسب مجازات با جرم عایت شده باشد، هم روش اثبات جرم مشخص باشد،زهم مجازات اتهام زنندگان مشخص باشد و هم استثناها و موارد خاص دیده شده باشد. نکته اعجازی، آن است که در ۱۴۰۰ سال پیش آمده ،نه الان که نظامات حقوقی انسانی پیشرفت کرده است. ✅ حرمت ورود و نفوذ به دیگران: ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید و سلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. آیه ۲۷ پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود، داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید. آیه ۲۸ این آیه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 👈 این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند. ✅ تعریف برای مسلمان در سوره نور درخصوص اشکار کردن بدن و زینتهای زنان سه حریم متفاوت تعریف شده است: الف: محدوده ای شامل محارم و زنان و پسران غیر ممیز:در این محیط ، میتوانند همه زینتهای خود را اشکار کنند و لزومی به پوشاندن انها نیست.در این محیط و محدوده، تکلیفی مشابه مردان دارند. ب: محدوده فراتر از محدوده الف که محارم و غیرمحارم را در برمیگیرد: در این محیط، زنان با روسری ؛گریبان وسینه های خود را بپوشانند .زینتهای خود را پوشیده دارند جز آنچه که غالبا آشکار است (یا پوشاندن انها ،با سختی است مثل صورت و دست ها) و به طرق دیگر هم، توجه مردان نامحرم را به آنها جلب ننمایند. ج: حریم مخصوص اوقات خلوت زن و شوهر که هیچ کس حتی فرزندان غیر بالغ هم حق ورود به آن را بدون اجازه ندارند و زن وشوهر مشترکا باید از این حریم و آشکار نشدن آن محافظت نمایند. 👈👈 بنا براین میتوان گفت قرآن سه حریم برای افراد و خانواده تعریف کرده است: حریم مخصوص زوجین ،حریم مخصوص نزدیکان و محارم، حریم عمومی و اجتماعی ✒سیدکاظم فرهنگ https://b2n.ir/joze18 https://v.ht/joze18 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم جزء قسمت سوم ✅ نکوهش شدید از و رواج دهندگان آیات ۱۱ تا ۲۵ سوره نور به نکوهش و تقبیح عملکرد دسته ای از مسلمانان در اتهام زدن به یک زن پاک و انتشار دهان به دهان آن در سطح جامعه می پردازد که مهم ترین نکات آن بشرح زیر است: ۱- همه افرادی که این تهمت را شنیدند و نشر دادند، مرتکب گناه شدند اما کسی که نقش اصلی در این اتهام زنی را داشته،عذابی بزرگ دارد. آیه ۲۱ ۲- گناه شنوندگان : چرا وقتی شنیدید، نسبت به یکدیگر(و نسبت به فرد مورد اتهام) ظن و گمان نیکو نداشتید و نگفتید این دروغی آشکار است. آیه ۲۲ ۳- گناه اتهام زنندگان و نقل کنندگان: الف- چرا بدون شهادت چهار شاهد،این اتهام را پذیرفتید.پس اگر نتوانید شاهد بیاورید، دروغگویید(و مطابق آیه ۴ فاسقید وشهادتتان از این پس پذیرفته نیست) آیه ۱۳ ب- چرا چیزی را که به آن علم نداشتید،به راحتی دهان به دهان نقل کردید درحالیکه موضوع مهم و بزرگی است.(آبروی یک انسان پاک) آیه ۱۵ ج- بجای باور کردن و نقل آن،باید می گفتید که ما چون به آن علم نداریم،نمی توانیم سخنی بگوییم چراکه بهتانی بزرگ است. آیه ۱۶ ۴- خدا به شما و همه مخاطبان قران اندرز میدهد که مبادا این کار را تکرار کنید بلکه مطابق توصیه های ایات فوق عمل کنید.آیه ۱۷ ۵- اتهام زنا به زنان پاک و پخش آن در جامعه ،موجب ریختن قبح ان در جامعه میشود. لذا کسانی که عامدانه به شیوع فحشا در جامعه کمک میکنند،کاری شیطانی کرده و عذابی بزرگ در دنیا و اخرت دارند. آیه ۱۹ و ۲۱ 🔷🔶 درس مهم آیات ۲۵-۱ : از ۲۵ آیه نخست سوره نور،تنها یک آیه به بیان مجازات مرد وزن زناکار اختصاص داشت اما سایر آیات به روش اثبات این جرم و سپس مجازات اتهام زنندگان و نکوهش شدید شایعه پردازان و رواج دهندگان این تهمت اختصاص داشت .پس در گفته ها و نوشته های خود و فوروارد مطالبی که حاوی اتهام بی مدرک به افراد دیگر است، وسواس زیادی به خرج دهیم. جهت مطالعه سایر نکات جزء هجدهم به لینک زیر مراجعه نمایید https://b2n.ir/joze18 https://v.ht/joze18 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء ، سوره ، حفظ ابرو و شخصی،: پدیده زشت همیشگی، سیدکاظم فرهنگ
. 💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام یا گروههای تقرب در واتساپ مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. جزء هجدهم ✅پناه بی پناهان وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ...«88 مومنون» او پناه مى‌دهد و در پناه كسى نمى‌رود کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💠✨ خصوصيت چيست؟آيا شب قدر؛ارزش ذاتي دارد يا بواسطه نزول قرآن است؟ آيا شب قدر استمرار دارد؟ 🛑قسمت اول: 🌐نظرات امام موسي صدر در خصوص شب قدر: 1⃣-اوصاف شب‌ قدر در قرآن‌ كريم‌ در سورۀ قدر وارد شده‌ است: «إنّا اَنزَلناهُ‌ فِي‌ لَيلَةِ‌ القَدر. وَ ما أَدراكَ‌ ما لَيلَةُ القَدر. لَيلَهُ‌ القَدرِ خَيرٌ مِن‌ أَلفِ‌ شَهرٍ. تَنَزَّلُ‌ المَلائِكَهُ‌ وَ الرُّوحُ‌ فِيهَا بِإِذنِ‌ رَبِّهِم‌ مِن‌ كُلِّ‌ أَمرٍ. سَلامٌ‌ هِيَ‌ حَتَّي‌ مَطلَعِ‌ الفَجر.» اين‌ اوصاف‌ براي‌ بزرگداشت‌ شب‌ قدر نازل‌ شده‌ است. «شب‌ قدر از هزار ماه‌ بهتر است.» اين‌ معني‌ شب‌ قدر و وصف‌ آن است. اما عظمت‌ اين‌ شب: «در آن‌ شب‌ فرشتگان و روح به‌ فرمان‌ پروردگارشان براي انجام دادن کارها نازل‌ مي‌شوند. آن شب تا طلوع‌ بامداد همه سلام و درود است.» قرآن‌ شب‌ قدر را به‌ اين‌ صورت‌ بسيار شگفت‌ و زيبا وصف مي‌كند. از اين‌ سوره‌ مشخص‌ مي‌شود كه‌ شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ است.‌ چرا شب‌ قدر به‌ اين‌ نام‌ خوانده‌ شده‌ است؟ يک معناي‌ قدر قيمت‌ و ارزش‌ است. چه‌ چيز راست‌تر و درست‌تر و ارزشمندتر از قرآن‌ كريم‌ است‌ تا شب‌ نزول‌ آن‌ « » ناميده‌ شود؟ شبي‌ گران‌بها و عزيز. معناي‌ ديگر قدر اندازه‌گيري‌ و مشخص‌ کردن‌ و اثبات‌ يك‌ امر و طبقه‌بندي‌ و ترتيب‌ امور است.‌ اين‌ معنا از آيات‌ ابتدايي‌ سورۀ مباركۀ دخان‌ دربارۀ مفهوم‌ شب‌ قدر استنباط مي‌شود: «بِسمِ‌اللهِ‌ الرَّحمنِ‌ الرَّحِيم.‌ حم. وَ الكِتابِ‌ المُبِين. إِنّا أَنزَلناهُ‌ فِي‌ لَيلَةٍ‌ مُبارَكَةٍ.» يعني‌ ما قرآن‌ را در شب‌ مباركي‌ كه‌ است‌ فرو فرستاديم.‌ سپس‌، قرآن‌ اين‌ شب‌ را چنين‌ وصف‌ مي‌كند: «إِنّا كُنّا مُنذِرِين.‌» يعني‌ زماني كه‌ ما قرآن‌ را در اين‌ شب‌ كرديم‌، در صدد بيم‌ دادن‌ مردم‌ بوديم‌. قرآن‌ در حقيقت‌ بيانگر همۀ امور است؛ اموري‌ كه‌ از جانب‌ پروردگار نازل‌ شده‌ است‌ و در جايگاه‌ انذار و بيم‌ دادن به‌ بشر است. ابتداي‌ سورۀ دخان‌ به‌ صورت‌ آشكار بيان مي‌كند و دلالت‌ دارد كه‌ شب‌ قدر به‌واسطۀ نزول‌ قرآن‌، مبارك‌ شده‌ است. سورۀ قدر نيز در نگاه‌ نخست بيانگر همين‌ حقيقت‌ است. آنچه‌ به‌طور قطع‌ از قرآن‌ كريم‌ استفاده‌ مي‌شود و قدر متقین از آن است،‌ اينكه‌ شب‌ قدر شب‌ نزول‌ قرآن‌ است. پس‌ آنچه‌ قطعاً‌ از قرآن‌ كريم‌ استنباط مي‌شود، اين است‌ كه‌ شبِ‌ قدر شب‌ِ نزول‌ قرآن‌ است. چرا اين‌ شب‌ شب‌ بزرگي‌ است؟‌ چون‌ بشر از قرآن‌ كريم‌ بيشتر از هر چيز يا هر كتاب‌ و يا هر تقدير ديگري‌ بهره‌ برده‌ و سعادتمند شده‌ است. بنابراين‌، شب‌ قدر شب‌ و تفصيل‌ و شرح‌ همه‌چيز است،‌ يعني‌ به‌ اصطلاح‌ ما، شب‌ قانون‌ اساسي‌ است.نزديك‌ به‌ تواتر است،‌ دلالت‌ دارد كه‌ شب‌ قدر در امت‌ پيامبر ادامه‌ دارد و بقاي‌ قرآن‌ به‌ استمرار اين‌ شب‌ بستگي‌ دارد. با توجه‌ به‌ اينكه‌ قرآن‌ بر پيامبر قبلاً‌ نازل‌ شده‌، پس‌ معناي‌ استمرار و بقاي‌ شب‌ قدر چيست؟ معناي‌ بزرگداشت‌ شب‌ اين است‌ كه‌ ما خاطرۀ اين‌ شب‌ را زنده‌ نگه‌ داريم. اين‌ يكي‌ از معاني‌ است كه‌ شب‌ قدر صرفاً‌ بزرگداشت خاطره‌اي باشد 2⃣-ما در قرآن‌ مي‌خوانيم‌: «كُتِبَ‌ عَلَيكُمُ‌ الصِّيامُ‌ كَما كُتِبَ‌ عَلَي الَّذِينَ‌ مِن‌ قَبلِكُم‌. سپس،‌ در آيه بعد مي‌فرمايد: «أَيّاماً‌ مَعدُوداتٍ‌.»آية‌ بعدي‌ مي‌فرمايد: «شَهرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي‌ أُنزِلَ‌ فِيهِ‌ القُرآنُ‌ هَديً‌ لِلّناسِ‌ وَ بَيِّناتٍ‌ مِن‌ الهُدي‌ وَ الفُرقانِ.»‌اين‌ قسمت‌ شاهد سخن ماست:‌ آيا ارتباطي‌ ميان‌ روزه‌ و ماه‌ وجود دارد؟ آيا ارتباطي‌ ميان‌ روزه‌ و نزول‌ قرآن‌ در ماه‌ رمضان‌ وجود دارد؟ اگر اين‌ سخنانْ سخنان‌ِ پروردگار نبود، اين‌گونه‌ به‌ تفصيل‌ و با دقت‌ دربارۀ آن‌ گفت‌وگو نمي‌كرديم. ادامه دارد... http://quranpuyan.com/yaf_postst109_shb-qdr--chh-shby-st-nZrt-mkhtlf-pyrmwn--khSwSyt-lylh-lqdr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ اعمال مشترك شب هاى ▪️ اين اعمال در هر سه شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم انجام مى گيرد: ↩️ اول ، غسل است كه بهتر است مقارن غروب آفتاب باشد. ↩️ دوم ، دو ركعت نماز است كه در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحيد بخواند و بعد از فراغ از نماز، هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ الله وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ بگويد. ↩️ سوم ، زيارت امام حسين(عليه السلام). ↩️ چهارم ، احياىِ اين شب هاست. هر كسى كه اين شب ها را احيا كند گناهان او آمرزيده شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و كيل درياها باشد. ↩️ پنجم ، قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد مقابل خود و بگويد: 🤲اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَما فيهِ، وَفيهِ اسْمُكَ الاَْكْبَرُ، وَاَسْمآؤُكَ الْحُسْنى، وَما يُخافُ وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِكَ مِنَ النّارِ. خدايا از تو خواهم به حق كتاب فرستاده شده ات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ. پس هر حاجت دارد بخواهد. ↩️ ششم ، قرآن را بر سر بگيرد و بگويد: اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِن مَدَحْتَهُ فيهِ، وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ خدايا به حق اين قرآن و به حق آنكس كه او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى كه در اين قرآن مدحش كرده اى و به حقى كه تو بر ايشان دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد پس ده مرتبه بگويد: 💢«بِكَ يا اَللهُ» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِعَلىٍّ» 💢ده مرتبه «بِفاطِمَةَ» 💢ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» 💢ده مرتبه «بِالحُسَيْنِ» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بن الحُسَيْنِ» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعْفَر» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُوسى» 💢ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِعَلىِّ بْنِ مُحَمَّد» 💢ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِىٍّ» 💢ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بگويد. پس از آن، هر خواسته اى كه دارد، طلب كند. ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازهای 🔶وَ لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ وَ لا يَعْتَرِضُ عَلَيْكَ أَحَدٌ فِي تَدْبِيرِكَ لَكَ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ يَا رَبِّ هَذَا مَقَامُ مَنْ لاذَ بِكَ وَ اسْتَجَارَ بِكَرَمِكَ وَ أَلِفَ إِحْسَانَكَ وَ نِعَمَك 🔶َ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الَّذِي لا يَضِيقُ عَفْوُكَ وَ لا يَنْقُصُ فَضْلُكَ وَ لا تَقِلُّ رَحْمَتُكَ وَ قَدْ تَوَثَّقْنَا مِنْكَ بِالصَّفْحِ الْقَدِيمِ وَ الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، 13 وَ الرَّحْمَةِ الْوَاسِعَةِ أَ فَتَرَاكَ [تُرَاكَ‏] يَا رَبِّ تُخْلِفُ ظُنُونَنَا أَوْ تُخَيِّبُ آمَالَنَا كَلا يَا كَرِيمُ فَلَيْسَ هَذَا ظَنَّنَا بِكَ وَ لا هَذَا فِيكَ طَمَعَنَا 🔶 يَا رَبِّ إِنَّ لَنَا فِيكَ أَمَلا طَوِيلا كَثِيرا إِنَّ لَنَا فِيكَ رَجَاءً عَظِيما عَصَيْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْنَا وَ دَعَوْنَاكَ وَ نَحْنُ نَرْجُو أَنْ تَسْتَجِيبَ لَنَا فَحَقِّقْ رَجَاءَنَا 🔶مَوْلانَا فَقَدْ عَلِمْنَا مَا نَسْتَوْجِبُ بِأَعْمَالِنَا وَ لَكِنْ عِلْمُكَ فِينَا وَ عِلْمُنَا بِأَنَّكَ لا تَصْرِفُنَا عَنْكَ وَ إِنْ كُنَّا غَيْرَ مُسْتَوْجِبِينَ لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَيْنَا وَ عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِفَضْلِ سَعَتِكَ ، 💫و در داوری ات با تو هماورد نشود،و در تدبيرت احدى بر تو اعتراض نكند،آفرينش و فرمان‏ توراست،منزّه است خدا پروردگار جهانيان 💫،پروردگارا اين است جايگاه كسی که به پناهت آمد،و به كرمت پناهنده گشت،و به احسان و نعمتهايت الفت جست 💫،تويى آن سخاوتمندى كه گذشتت به تنگى نمی رسد،و احسانت‏ كاهش نمى‏پذيرد،و رحمتت كم نمی شود،و به يقين از چشم‏پوشى ديرينت،و فضل‏ بزرگت، 💫و رحمت گسترده ات اعتماد نموديم،آيا ممكن است پروردگارا برخلاف گمانهاى ما به خويش رفتار كنى،يا آرزوهايمان را نسبت به رحمتت نوميد سازى‏ هرگز اى بزرگوار،چنين گمانى به تو نيست،و طمع ما درباره تو اين چنين نمی باشد 💫،پروردگارا،ما را درباره تو آروزى طولانى بسيارى است،ما را در حق تو اميد بزرگى است،از تو نافرمانى كرديم و حال آنكه اميدواريم گناه را بر ما بپوشانى،و تو را خوانديم،و اميدواريم كه بر ما اجابت‏ كنى 💫،مولاى ما اميدمان را تحقق بخش،ما دانستيم كه با كردارمان سزاوار چه خواهيم بود،ولى دانش تو درباره ما،و و آگاهى ما به اينكه ما را از درگاهت نميرانى،گرچه ما سزاوار رحمتت نيستيم ولى تو شايسته آنى كه بر ما و بر گنهكاران به فضل گسترده ات جود كنى، 🔶🔶 @quranpuyan