eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
666 ویدیو
604 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️نقش در احیای ارزش 💠لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ وَ لِلَّـهِ الْمَثَلُ الْأَعْلی‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (۶۰/نحل) 🌱‏برای كسانی‌كه به آخرت ايمان ندارند صفات زشت است، ولی برای خداوند صفاتِ برتر است و اوست خداوند عزيز و حكيم. 🔷تحقیر و درهم شکستن شخصیت زن، تنها در میان عرب جاهلی نبود، بلکه در میان اقوام دیگر و حتی شاید متمدنترین ملل آن زمان نیز، زن شخصیتی ناچیز داشت، و غالبا با او به صورت یک کالا و نه یک انسان رفتار می‌شد، البته عرب جاهلی این تحقیر را در اشکال زننده‌تر و وحشتناکتری انجام می‌داد. 🔷ولی اسلام ظهور کرد و با این خرافه در ابعاد مختلفش سرسختانه جنگید و خود پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آن قدر به دخترش بانوی اسلام فاطمه زهرا علیها السّلام احترام می‌گذاشت که مردم تعجب می‌کردند، با تمام مقامی که داشت، دست دخترش را می‌بوسید، و به هنگام مراجعت از سفر نخستین کسی را که دیدار می‌کرد، دخترش فاطمه بود. 👈در حدیثی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌خوانیم که فرمود: «چه فرزند خوبی است دختر! هم پرمحبت است، هم کمک کار، هم مونس است و هم پاک و پاک کننده». 👌در حقیقت این احترام به شخصیت زن سبب آزادی او در جامعه و پایان دادن به دوران بردگی زنان است. ولی با نهایت تأسف هنوز در جوامع اسلامی، آثاری از همان افکار جاهلی وجود دارد، و هنوز کم نیستند خانواده‌هایی که از تولد پسر خوشحال و از نوزاد دختر ناراحت می‌شوند. حتی در جوامع غربی که تصور می‌کنند برای زن شخصیت والایی قائلند عملا می‌بینیم او را آنچنان تحقیر کرده‌اند که به صورت یک عروسک بی‌ارزش یا وسیله‌ای برای خاموش کردن آتش شهوت و یا ابزاری برای تبلیغ کالاهایشان در آورده‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۶۳/نحل) 🌱‏به خدا سوگند كه همانا ما به سوی امّت‌های پيش از تو (نيز) پيامبرانی فرستاديم، پس شيطان كارهای (ناپسند) ايشان را برايشان زيبا جلوه داد، پس (آن شيطان) امروز نيز سرپرست آنهاست و برای آنان عذاب دردناكی است. ‏🔹آشنايی با تاريخ واقوام گذشته، عامل صبر وتحمّل و درس عبرت است. ‏«أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ» ‏🔹خداوند، به نام خودش قسم ياد می‌كند. «تَاللَّهِ» ‏🔹بعثت پيامبران، يك جريان و سنّت الهی بوده است. «أَرْسَلْنا إِلی‌ أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ» ‏🔹راه نفوذ شيطان، جلوه دادن و زينت دادن زشتی‌ها و توجيه انحرافات است. ‏«فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ» 🔹پذيرفتن جلوه‌های شيطان، مقدّمه سلطه‌ی اوست. فَزَيَّنَ‌ ... فَهُوَ وَلِيُّهُمُ‌ ‏🔹ولايت شيطان، لحظه‌ای نيست، او هر روز بدنبال سلطه بر مردم است. «فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ» ‏🔹ولايت و سلطه‌ی شيطان تنها در دنياست و در قيامت كاری به دست او نيست. ‏«فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۰-۳۵ سوره فرقان وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيرًا {35} و به يقين [ما] به موسى كتاب [آسمانى] عطا كرديم و برادرش هارون را همراه او دستيار[ش] گردانيديم {35} فَقُلْنَا اذْهَبَا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِيرًا {36} پس گفتيم هر دو به سوى قومى كه نشانه‏هاى ما را به دروغ گرفتند برويد پس [ما] آنان را به سختى هلاك نموديم {36} وَقَوْمَ نُوحٍ لَّمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ عَذَابًا أَلِيمًا {37} و قوم نوح را آنگاه كه پيامبران [خدا] را تكذيب كردند غرقشان ساختيم و آنان را براى [همه] مردم عبرتى گردانيديم و براى ستمكاران عذابى پر درد آماده كرده‏ايم {37} وَعَادًا وَثَمُودَ وَأَصْحَابَ الرَّسِّ وَقُرُونًا بَيْنَ ذَلِكَ كَثِيرًا {38} و [نيز] عاديان و ثموديان و اصحاب رس و نسلهاى بسيارى ميان اين [جماعتها] را [هلاك كرديم] {38} وَكُلًّا ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ وَكُلًّا تَبَّرْنَا تَتْبِيرًا {39} و براى همه آنان مثلها زديم و همه را در هم شكستيم.{39} وَلَقَدْ أَتَوْا عَلَى الْقَرْيَةِ الَّتِي أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ أَفَلَمْ يَكُونُوا يَرَوْنَهَا بَلْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ نُشُورًا {40} و قطعا بر شهرى كه باران بلا بر آن بارانده شد (سرزمین قوم لوط) گذشته‏اند مگر آن را نديده‏اند [چرا] ولى اميد به محشور ‏شدن ندارند {40} ♻️عصاره دسته آیات ۴۰-۳۵ : اقوام مکذبِ نشانه ها و رسولانِ قبل را در هم شکسته و هلاک نمودیم. ✅ عصاره فراز آیات۴۰-۳۱ : ادامه بهانه ها و اتهامات کافران و مشرکین:چرا قرآن یک‌جا نازل نمیشود؟ نزول تدریجی قرآن باعث تثبیت قلب پیامبر و ارایه مستمر طریق حق در برابر حرفها و اقدامات آنهاست. وجود دشمن برای انبیا و هلاکت مکذبینِ آنها و آیات الهی، سنت خداست. 👈🏻نکات : ۱- قومی که باران عذاب بر انها بارید طبق تصریح آیات دیگر قرآن ،قوم لوط است سوره شعرا آیه ۱۷۳ : وامطرنا علیهم مطرا فساء مطر المنذرین یا سوره حجر آیه ۷۴ : فجعلنا عالیها سافلها و امطرنا علیهم حجاره من سجیل ۲- در فراز قبل اشاره شد که کافران، به نزول تدریجی قران اشکال کردند در آیه ۳۵ می فرماید علیرغم اینکه به موسی کتاب بصورت دفعی نازل شد، او و معجزاتش را هم تکذیب کردند و سرانجام هم عذاب شدند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در 🛑قسمت سوم: 👈«در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود. مثلاً می‌بایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌ها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آن‌ها نمی‌افتیم. این انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد. 🔻من یک وقت در سال‌های قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبه‌ها می‌گفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقۀ اجتهادمان را می‌گیریم، می‌توانیم حتّی یک‌بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما این‌طوری است که اگر طلبه‌ای از ابتدا حتّی یک‌بار به قرآن مراجعه نکند، می‌تواند همین رشتۀ ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟⁉️ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمی‌کند. متأسفانه حالا هم که نگاه می‌کنم، می‌بینم همان‌طور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیۀ قرآن را ذکر می‌کنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمی‌شود؛ به قدری که در روایات ما بحث می‌شود و کار می‌شود. 📖♦️قرآن از حوزۀ ما است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما می‌بینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتاب‌های زیادی دربارۀ آن‌ها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضی‌ها توجهاتی به آن‌ها می‌کنند. تفسیر هم که یک علم مستقل است، همین‌طور است. ⏳👈در گذشته اگر کسی می‌خواست در مقام علمی پیدا کند، نبایستی به تفسیر می‌پرداخت! یک آقای ملای محترم عالمی فرضاً اهل تفسیر باشد و مردم از تفسیر او استفاده کنند، بعد برای خاطر آنکه این درس موجب می‌گردد او به بی‌سوادی شهره بشود، این درس را ترک کند! شما را به خدا این فاجعه نیست!؟ باید عکس این باشد؛ یعنی بگویند آقای فلانی، متخصص و استاد بزرگ تفسیر است؛ ایشان متخصص در فلسفه است؛ ایشان متخصص در کلام است؛ ایشان متخصص در تاریخ است؛ یعنی باید عنوانی در حوزه باشد. این‌طور چیزها باید در حوزه ارزش پیدا بکند؛ کما اینکه در گذشته هم از این چیزها بوده است.» 🎙ايت الله خامنه اي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت 💠 فرازی از زیارت امین الله @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 65 تا 72 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فرایند در حیوانات، نشانه ای از 💠 وَ إِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبِينَ «66/نحل» 🌱 و بى‌گمان براى شما در (آفرينش) چهارپايان عبرتى است، ما شما را از آنچه در درون آنهاست، از ميان غذاهاى هضم شده و خون، شير خالصى كه براى نوشندگان گوارا است، سيراب مى‌كنيم. 🔷خداوند، نه تنها از لابلاى ابر، آبى كه مايه حيات است نازل مى‌كند، بلكه از لابلاى درون حيوانات، شيرى كه مايه حيات است، خارج مى‌كند. 🥛شير، يك غذاى كامل است كه هم به جاى آب است و هم به جاى غذا و تمام نيازهاى بدن را تأمين مى‌كند. 🔷خدايى كه شير خالص را از لابلاى خون و غذاى هضم شده، استخراج مى‌كند، نمى‌تواند اعمال صالح را از ساير كارها جدا كند⁉️ تبديل علف به شير، نياز به دستگاه پالايش، ميكروب زدايى، حذف مواد مضرّ، امكانات‌ شيرين كننده، گرم كننده، چرب كننده و رنگ كننده و لوله‌كشى در بدن چهارپايان دارد. ⁉️چگونه است كه يك پالايشگاه نفت، مهندس لازم دارد، امّا پالايشگاه شير، خالق نمی خواهد؟ 👌 انسان‌هاى خالص، كسانى هستند كه از لابلاى فراز و نشيب‌ها و خطوط سياسى و مسائل اجتماعى و دوستان گوناگون، عبور كنند، امّا نه رنگ آنان را بپذيرند و نه بوى آنها را. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سر چشمه تفاوت 💠وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلی‌ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ (۷۰/نحل) 🌱‏وخداوند شما را آفريد سپس (جان) شما را می‌گيرد وبعضی از شما به پست‌ترين دوران عمر (پيری) بازگردانده می‌شود، تا آنجا كه بعد از دانستن (بسياری از مطالب، بخاطر پيری همه را فراموش می‌كند و ديگر) چيزی نمی‌داند. البتّه خداوند آگاه و توانمند است. 🔷در اینجا مسأله اثبات خالق یکتا را تعقیب می‌کند و آن از طریق دگرگونی و تغییرات نعمتها است که از اختیار انسان بیرون است و نشان می‌دهد از ناحیه دیگری مقدر می‌شود. نخست می‌گوید: «و خداوند شما را آفرید» (وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ). «سپس روح شما را بطور کامل می‌گیرد» و مرگتان فرا می‌رسد (ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ). 👈هم حیات از ناحیه اوست، و هم مرگ تا بدانید این شما نیستید که آفریننده مرگ و حیاتید. مقدار طول عمر شما نیز در اختیارتان نیست، بعضی در جوانی یا نزدیک به پیری از دنیا می‌روند ولی «بعضی از شما به بالاترین و بدترین سالیان عمر (یعنی نهایت پیری) باز می‌گردند» (وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُرِ). 👌«و نتیجه این عمر طولانی آن خواهد شد که بعد از علم و دانش و آگاهی چیزی نخواهد دانست» و همه را به دست فراموشی می‌سپارد (لِکَیْ لا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئاً). درست مانند آغاز عمر و سنین کودکی که یک پارچه نسیان بود و فراموشکاری و ناآگاهی، آری «خداوند آگاه و قادر است» (إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ). همه قدرتها در اختیار اوست و به هر مقدار که صلاح بداند می‌بخشد و به هر موقع که لازم ببیند می‌گیرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً«۳۰» پیامبر(در روز قیامت از روی شکایت)می گوید:پروردگارا! قوم من این قرآن را رها کردند. ❓مراد از مهجور كردن قرآن چيست ؟ و خطاب پيامبر به چه افرادی است؟ پاسخ ۲ : مهجور به معناي «إنّ الرجل ليَهجر»است نه مهجور به معني ترك كردن ﴿يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ اين آيه در مكه نازل شد در مكه كسي قرآن را ترك نكرده بود آن كه مؤمن بود كه قرآن را در نماز و غير نماز مي‌خواند آن كه مؤمن نبود ﴿سَامِراً تَهْجُرُونَ﴾ [۷] بود آن كه گفت ﴿يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ يعني به من گفتند تو ـ معاذ الله ـ هذيان مي‌گويي ﴿سَامِراً تَهْجُرُونَ﴾, تَهجرون يعني شب‌نشيني دارند و مي‌گويند قرآن هذيان است آن كه قرآن را مهجور كرده «اتّخذه مهجورا» يعني مي‌گويد ـ معاذ الله ـ هذيان است و چيز باطلي است وگرنه در مكه آنهايي كه مسلمان شدند كه قرآن را با جان قبول كردند آنهايي كه مسلمان نبودند كه قرآن را ترك كردند گفتند قرآن باطل است و ـ معاذ الله ـ مهجور است. تفسير تسنيم آيت اله جوادی آملی https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در 🛑قسمت چهارم: 👈"از انس با قرآن کریم، این صحیفۀ الهی و کتاب هدایت، غفلت‌‎ ‌‏نورزند که مسلمانان هر چه دارند و خواهند داشت در طول تاریخ گذشته و آینده از‌‎ ‌‏برکات سرشار این کتاب مقدس است. 🔻و از همین فرصت از تمامی علمای اعلام و‏ فرزندان قرآن و دانشمندان ارجمند تقاضا دارم که از کتاب مقدسی که ‌‏تِبْیان کُلِّ شَی ءٍ‌‎است و صادر از مقام جمع الهی به قلب نور اول و ظهور جمع الجمع تابیده است، غفلت‌‎ ‌‏نفرمایند. اکنون صورت کتبی آن،‌‎ ‌‏که به لسان وحی بعد از نزول از مراحل و مراتب، بی کم و کاست و بدون یک حرف کم و‌‎ ‌‏زیاد به دست ما افتاده است، خدای نخواسته مباد که مهجور شود ♦️هان ای های_علمیه و دانشگاههای اهل تحقیق! بپاخیزید و کریم را از شرّ‌‎ ‌‏جاهلان مُتنسِّک و عالمان متهتک‌‌‏ که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و‌‎ ‌‏می تازند، نجات دهید. و اینجانب از روی جِد، نه تعارف معمولی، می گویم از عمر به باد‌‎ ‌‏رفتۀ خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم. و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه ها و‌‎ ‌‏دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. تدریس قرآن‌‎ ‌‏در هر رشته ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. 💢مبادا خدای‌‎ ‌‏ناخواسته در آخر عمر که ضعف پیری بر شما هجوم کرد از کرده ها پشیمان و تأسف بر‌‎ ‌‏ایام جوانی بخورید همچون نویسنده" 🎙بخشي از پیام امام خمینی (ره) به مردم و زائران بیت اللَّه الحرام (16 مرداد 1365) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
خدایا گرفتاری بزرگ شد و پوشیده بر ملأ گشت و پرده کنار رفت و امید بریده گشت و زمین تنگ شد و خیرات آسمان دریغ شد و پشتیبان تویی و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است، خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض نمودی و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر، ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید که تنها شما کفایت‌کنندگان منید و یاری‌ام دهید که تنها شما یاری‌کنندگان منید، ای مولای ما ای صاحب زمان، فریادرس، فریادرس، فریادرس، مرا دریاب، مرا دریاب، مرا دریاب، اکنون، اکنون، اکنون، با شتاب، با شتاب، با شتاب، ای مهربان‌ترین مهربانان به حق محمّد و خاندان پاک او. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرکت در ای که خطبه های آن بی محتوا و کنترل شده است، واجب نیست. ✅خاطره ای از مراسم حج در عربستان سعودی زمینه ی نماز جمعه هایی فراهم می شود كه اصلاً در دنیا بی نظیر است. در یكی از سفرهایی كه به سفر حج مشرف شده بودیم روز هفتم ذیحجه مصادف با جمعه بود. روز هفتم ذیحجه روزی است كه حجاجی هم كه به مدینه رفته اند به مكه آمده اند و همه ی حجاج در آنجا جمع شده اند. مردمی هم كه اهل عربستان سعودی هستند و می خواهند به حج بیایند آمده اند. در مسجدالحرام به این عظمت، یك جمعیت پانصد هزار نفری تشكیل می شود. عده ای هم برای نماز در خیابانها می ایستند چون اتصال صف را خصوصاً با بودن رادیوها و بلندگوها كه صدای امام شنیده می شود شرط نمی دانند. ما وقتی خطبه ی این امام جماعت را گوش كردیم، گفتیم صد رحمت به این روضه خوان های خودمان! آنقدر -محتوا بود كه خدا می داند! این است كه باید بی محتوا باشد. خطیب جمعه مناسك حج را برای مردم گفت. هر كس كه آنجا آمده است و فردا كه روز هشتم است می خواهد به عرفات برود مناسك حج را می داند. ضمناً حجاج، مذاهب مختلف دارند. 🍂🍂🍂 تو كه وهّابی هستی كسی به حرف تو گوش نمی كند. كوچكترین اشاره ای به مسائل مهم دنیای در این خطبه ها نمی شود و صددرصد است. یك جمعیت حدود پانصد هزار نفری كه اسلام به نام حج از یك طرف و به نام جمعه از طرف دیگر به وجود آورده است این طور هدر می رود. واقعاً آن روز كه من از رادیو آن ها را گوش كردم و آن جمعیت را در آنجا دیدم تأسّف عجیبی به من دست داد كه چگونه نیروهای اسلام به دست این حكومتهای فاسد و كثیف هدر می رود😞😞. شركت در نماز جمعه اگر نماز جمعه، نماز جمعه باشد است.👍 نمازجمعه ای كه خلیفه ی اموی بخواهد بخواند كه نماز جمعه نیست، اگر نماز جمعه ای كه اسلام می خواهد، تشكیل شود، شركت همه واجب است و هر كاری در آن حال حرام است. 👇👇👇👇 🔺«یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا» ای اهل ایمان!  «إِذا نُودِیَ لِلصَّلاةِ مِنْ یَوْمِ اَلْجُمُعَةِ»  در آن وقت از روز جمعه كه فریاد برای نماز یعنی صدای مؤذّن بلند می شود «فَاسْعَوْا إِلی  ذِكْرِ اَللّهِ» بشتابید به سوی ذكر حق. مقصود از ذكراللّه فقط نماز نیست كه استماع خطبه مستحب باشد؛ به اجماع همه ی مفسرین و فقها استماع خطبه هم واجب است نه فقط شركت در آن دو ركعت.  «فَاسْعَوْا إِلی ذِكْرِ اَللّهِ» قرآن خودِ این سخنرانی و خطبه را «ذكراللّه» می نامد. این تعبیرات، تعبیرات كوچكی نیست، حساب دارد. همین جاست كه مفسرین اهل سنت می گویند: خطبه هایی كه امروز در نماز جمعه خوانده می شود «ذكرالشیطان» است در حالی كه قرآن از خطبه های نماز جمعه به ذكراللّه تعبیر می كند. جلد هفتم کتاب ،شهید مطهری تفسیر سوره 🌱🌺🌺🌱🌺🌺🌱🌺🌺🌱@quranpuyan
در 🛑قسمت پنجم: 💢👈"اگردربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت به خرج دهى خواهى دید که طورى تنظیم شده که گویى هیچ احتیاجى به قرآن ندارد، حتى ممکن است یک محصل، همۀ آن علوم را فرا بگیرد و متخصص در صرف، نحو، بیان، لغت، حدیث، رجال، درایه، فقه و اصول بشود و همۀ این درس‌ها را تا آخر بخواند و قهرمان این علوم نیز بشود و حتى به پایۀ اجتهاد نیز برسد ولى قرآن را به درستی نتواند قرائت کند یا به عبارتى اصلاً دست به هیچ قرآنى نزده باشد." ، تفسير الميزان، ج 5 ص 276 👈در باید اولین حرف را قرآن بزند؛ اولین رسالت اساتید حوزه ، قرآن محوری است. کریم منبع هدایت جامعه است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد ⭕️ نباید بگذاریم المیزان تنها بماند اظهار داشت: اگر علامه طباطبایی زنده بود یک المیزان دیگر می‌نوشت و این وظیفه امروز هم بر دوش ما قرار دارد.. 🎙از سخنان آیت الله جوادی آملی در همایش اساتید تفسیر قرآن کریم به مناسبت سی و ششمین سالگرد علامه طباطبایی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛