eitaa logo
قران پویان
447 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
661 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدوسی و چهار ✅محاسبه ی نفس ✴️کتاب حکمتها و اندرزها ج۲۲،ص۱۱۵_۱۱۴ قرآن كریم می فرماید:👇👇 ای صاحبان ایمان و دلهای بیدار، داشته باشید و مراقب خویش باشید كه چه پیش می فرستید. باز هم تقوای الهی داشته باشید و بدانید كه خدا از همه ی كارهای شما آگاه است . اعمال انسان به منزله ی كالا و متاعی در نظر گرفته شده كه پیش فرستاده می شود و آدمی خود بعداً به آن متاع ملحق می گردد، مانند كسی كه قبل از آنكه به سفری برود كالاها و متاعهایی می فرستد و بعد خودش می رود. 🍃آدمی كمتر توجه دارد كه سعادت جز عمل چیزی نیست، سرمایه ی خوشبختی در دنیا و آخرت جز عمل نیك چیزی نیست؛ و چون توجهی به این اصل ندارد خیلی عمل خود را ساده می گیرد، در صورتی كه اگر ایمان به آخرت داشته باشیم باید بدانیم كه آخرت صرفاً خانه ی عمل است، خشت و گل و در و دیوار و سقف و ساختمان آن خانه جز عمل چیزی نیست؛ یعنی همان اعمالی كه در دنیا انجام می دهیم اگر نیك باشد در آن جهان به صورت مصالح ساختمان خانه ی سعادت و به صورت درخت و باغ و نهر جاری تجسم می یابد و اگر خدای ناخواسته ایمان ما به جهان آخرت ضعیف است باز صورت مسئله فرق نمی كند.🍃🍃 🌺یعنی باز هم باید بدانیم كه مهمترین چیزی كه ما در گرو اوست عمل ماست، متاع اصلی سعادت و شقاوت ما طرز كار و فكر و نیت و اخلاق ماست. 💫💫💥💫💥💥💫💫💥💥 در قدیم علمای اخلاق و مربیان، دستور ی می دادند. محاسبه ی نفس یعنی از نفس حساب كشیدن كه چكار كردی و چكار نكردی، چرا فلان جا این طور كردی و چرا فلان وقت این طور نكردی؟ ممكن است كسی چنین تصور كند كه محاسبه ی نفس كار ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك است و اما مردم عادی معنی ندارد كه برای خود محاسبه ی نفس داشته باشند. عرض می كنم این طور تفكر اشتباه است. اولاً قرآن كریم كه ابتكار این دستور را كرده و همچنین اولیای دین، این دستور را مخصوص یك دسته ی معین نكرده اند. 👇👇 ✨اگر كسی ایمان دارد به حساب و كتابی در جهان و به اینكه عمل گم نمی شود، باید محاسبه ی نفس داشته باشد. 👆👆 ✳️ علی علیه السلام می فرماید: «از نفس خود حساب بكشید قبل از آنكه از نفس شما حساب بكشند. » مگر در جهان دیگر تنها از ریاضت كشان و ارباب سیر و سلوك حساب می كشند؟ ! نه، از همه ی مردم حساب می كشند. 👈پس هركس كه ذره ای ایمان به عدالت حق و روز جزا و تأثیر اعمال در سرنوشت و سرانجام دارد باید از نفس خود مراقبت كند و آن را وا نگذارد و از آن حساب بكشد. یكی از بزرگترین علمای اخلاق اسلامی می گوید: ⬅️بزرگان و گذشتگان صالح ما را عقیده بر آن بود كه هركس اهل محاسبه ی نفس نیست، یا اصلاً به جهان دیگر ایمان ندارد و یا آنكه عقل سلیم ندارد و الاّ چگونه می شود كسی ایمان و اعتقاد داشته باشد به اصلی كه قرآن می گوید: «اگر به وزن ذره ای انسان عمل نیك یا عمل بد داشته باشد، در آن جهان آن عمل را می بیند و به آن ملحق می شود» و در عین حال بی حساب كالای عمل را پیش بفرستد و نفهمد چه كرده و چه می كند؟ . ✨⚡️✨⚡️✨⚡️⚡️✨ 👈پس ما اگر از نظر شرع و دین به این دستور بنگریم می بینیم كه عمل مراقبت و محاسبه ی نفس اختصاص به اشخاص معین و طبقه ی معین ندارد، و اگر هم تنها از نظر عقل بنگریم باز می بینیم چنین است، یعنی می بینیم وظیفه ی محاسبه ی نفس یك وظیفه ی عمومی است. ✴️اساساً عمل حساب كشیدن از خود قبل از آنكه یك وظیفه ی شرعی و دینی باشد یك وظیفه ی عقلانی و همگانی است. فرق مؤمن و غیر مؤمن در این نیست كه این خطا می كند و آن خطا نمی كند؛ فرق آنها در این است كه مؤمن خطای خود را تكرار نمی كند، بیش از یك بار خطا نمی كند، اما غیر مؤمن چندین بار صدمه ی كاری را می خورد و باز آنقدر بصیرت ندارد كه بار دیگر تكرار نكند. 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸. https://eitaa.com/quranpuyan
پروردگارا من به تو پناه مى برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ آشکار, لعنت خدا را به دنبال دارد  در آیه ی ۸۹سوره بقره میخوانیم: وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ الهی قمشه ای: ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﻛﺘﺎﺑﻰ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺗﻮﺭﺍﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ [ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ] ﻣﮋﺩﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺻﻒ ] ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻟﺶ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﮕﻮﻳﻰ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ ] ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ؛ ﭘﺲ ﻟﻌﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(۸۹). 👈ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﺻﺤﻨﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻮﺍﭘﺮﺳﺘﻰ ﻫﺎﻯ ﻳﻬﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﺘّﻰ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻧﻮﻳﺪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ، ﻣﺤﻞّ ﻫﺠﺮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻭﻯ ﺭﺍ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻮﺩ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ، ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻮﺭﺍﻟﺜﻘﻠﻴﻦ.)  ۱- ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﻟﻬﻰ، ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺼﺪّﻗﺎً  ۲- ﺑﻪ ﻫﺮ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻟﻰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩ. ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺳﻜﻨﻰ ﮔﺰﻳﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ. ( ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ. ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻯ ﻋﻤﻞ، ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﻮﺽ ﺷﻮﺩ. ﺧﺪﺍﻯ ﻧﺎﻛﺮﺩﻩ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﻋﺎﻯ ﻧﺪﺑﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻓﺮﺩﺍ...) ﻛﺎﻧﻮﺍﻣﻦ ﻗﺒﻞ... ﻛﻔﺮﻭﺍ ﺑﻪ  ۳- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴ.ﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﻯ ﻛﻪ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ. ﻓﻠﻤّﺎ ﺟﺎﺋﻬﻢ ﻣﺎﻋﺮﻓﻮﺍ ﻛﻔﺮﻭا  تفسیر نور http://yon.ir/Qp4981 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول فهم قسم های سوره : مراد از مرسلات چيست؟ ✅ نظری متفاوت از فخررازی و شهيد مطهری (ادامه مبحث روز گذشته) 👈حال [مفاد] آیاتِ «وَ اَلْمُرْسَلاتِ عُرْفاً. فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً. وَ اَلنّاشِراتِ نَشْراً. فَالْفارِقاتِ فَرْقاً» به همین دلیلی كه عرض كردم به «آیات قرآن» خوب می خورد. «فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» همان معنایی را می گوید كه «سَیُهْزَمُ اَلْجَمْعُ وَ یُوَلُّونَ اَلدُّبُرَ». آن كاری كه عصای موسی می كرد، آن كاری كه مثلاً بادها می كردند، آبها و دریاها می كردند، آن كاری كه معجزات پیغمبران دیگر می كردند، بالاتر از آن كارها را این معجزه كه از نوع سخن و از نوع فكر و اندیشه است می كند.  همین آیات پی درپی،همین سخنان، همین فكرها و اندیشه ها، همین معارف بنیانهایی را از بیخ و بن بر خواهند كَند. همینها حقایق را در عالم نشر خواهند داد. همینها می آیند مَیْز حق و باطل و معیار ارزشها می شوند. همینها، ذكرها و بیداریها را در دلها به وجود می آورند. همینها اتمام حجت می كنند. همینها اِنذار و اعلام خطر می كنند. سوگند به همین آیات كه «إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ» . به خود این آیات سوگند كه آنچه این آیات می گویند حقیقت است. یعنی وقتی ما می خواهیم سوگند بخوریم برای اینكه این آیات حقیقت است هیچ چیزی از خود این آیات بهتر نیست برای اینكه سوگند بخوریم. به خود این آیات سوگند كه آنچه به شما وعده داده شده است واقع و حقیقت است. «گواه شاهد صادق در آستین باشد» . مولوی می گوید: آفتاب آمد دلیل آفتاب گر دلیلت باید از وی رو متاب یك چیز، خودش دلیل خودش است. سایه گر از وی نشانی می دهدشمس هر دم نور جانی می دهد انسان كه نباید وجود خورشید را از سایه كشف كند. این هم یك راهی است. آدمی كه مواجه با خورشید نیست، سایه را كه نگاه می كند از وجود سایه وجود آفتاب را كشف می كند، یعنی وقتی كه می بیند اینجا دو قسمت شده است، یك قسمت تاریك تر یك قسمت روشن تر و سایه هم در این جهت افتاده، می گوید اكنون خورشید فلان مقدار بالا آمده. فرض كنید بعد از نماز صبح در اتاق خوابیده و نمی داند چقدر از طلوع آفتاب گذشته، نگاهی به سایه می كند و می گوید آفتاب خیلی بالا آمده. اما این، آدمی است كه به خود آفتاب نگاه نمی كند. اگر انسان به آفتاب نگاه كند، دیگر به سایه احتیاج ندارد كه از سایه دلیل بیاورد. 👈می فرماید: به خود این آیات سوگند كه محتوای این آیات واقع است و حقیقت دارد. پس (در آیات بعد می گوییم) : وای به حال كسی كه چنین حقیقت هایی را انكار كند! قرآن معجزه بودن خودش را در عمل نشان داد و ثابت كرد. آیا كسی می توانست آن روز باور كند كه همه این آیاتی كه خواندم و استشهاد كردم، در مكه و در زمانی نازل شده كه پیغمبر با یك جماعت معدودی بوده است به طوری كه تا آخر دوره مكه شاید عددشان به سیصد نفر مجموع زن و مرد و بچه نرسیده بود و سیصد نفر بیشتر نبودند؛ حال نمی دانیم كه در زمان نزول این آیات چقدر بوده اند.  مجموعه آثار شهید مطهری . ج28، ص: ۲۵۳ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از حدیث روز یکشنبه در ارتباط با پرهیز از و دروغگو: امام علی ( ع ) می فرمایند : " از دوستی با دروغگو بپرهیز که او همچون سراب است، دور را در نظر تو نزدیک و نزدیک را دور میسازد" حضرت رسول(ص) فرمودند:« چه خیانت بزرگی است که به برادرت چیزی بگویی که تو را تصدیق کند و تو به او گفته باشی» 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#مشارکت در تجدید چاپ "کتاب مبانی و روش فهم ساده قران"،با پرداخت هر 10 هزار تومان،در چاپ یک جلد کتاب قرانی از طرف خود یا به نیت #اموات خود مشارکت نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ در سوره نساء آیه 24 آمده اگر زنان کفار به اسارت مسلمانان درآیند بر مسلمانان حلال است و زناشویی با آنها اشکال ندارد . چون با اسارت آنها عقدشان باطل می شود . شبهه این است به چه دلیل اسرای زن کفار را می توانند به نکاح خود در آورند ؟ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ  فولادوند: و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناى زنانى كه مالك آنان شده ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است  🌸 پاسخها و نظرات مختلف در روزهاي اينده ارايه ميشود🌸 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
به هستی بخش و مستی بخش بگرو منال از نیست و اندر هست منگر مولانا سلام و درود صبحتان دل انگیز @quranpuyan
📖 ؟ ✅ پاداش مومنین در برابر تمسخر کافرین بنام خدا  در سوره مومنون آیات ۱۱۰ و ۱۱۱ پاسخ خدا در قیامت خطاب به کافرانی که در دنیا مومنین را استهزا میکردند،بیان شده است: فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّى أَنسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنتُم مِّنْهُمْ تَضْحَكُونَ ﴿۱۱۰﴾ خرمشاهی: آنگاه شما ايشان(مومنان) را به ريشخند مىذگرفتيد، تا آنجا كه ياد مرا [از بس به آنها پرداختيد] از خاطر شما بردند، و به آنان مى خنديديد. إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ﴿۱۱۱﴾ خرمشاهی: امروز به خاطر صبرى كه پيشه كرده بودند، پاداششان مى دهم، ايشانند كه كامروا هستند. http://yon.ir/Qp1017 https://eitaa.com/quranpuyan
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
جهت سفارش كتاب روش فهم ساده قرآن از لينك زير ميتوانيد اقدام نماييد:👇👇👇👇 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسي نظرات عمده در قسم هاي ابتداي سوره در اینجا سه تفسیرمعروف وجود دارد: ۱ )تمام این قَسَم هاى پنجگانه اشاره به «بادها و طوفان ها» است که نقش موثرى در بسیارى از مسائل جهان طبیعت دارند، بنابراین مفهوم آیات چنین مى شود: سوگند به بادهائى که پشت سر هم مى وزند. و سوگند به طوفان هائى که شدیداً حرکت مى کنند. و قسم به آنها که ابرها را مى گسترانند و قطرات حیات بخش باران را از لابلاى آنها روانه سرزمین هاى خشک مى کنند. و سوگند به آنها که ابرها را بعد از ریزش باران پراکنده مى سازند. و قسم به این بادها که با این برنامه، انسان ها را به یاد خدامى اندازند. بعضى نیز«فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» را اشاره به طوفان هاى عذاب که نقطه مقابل بادهاى حیات بخش است دانسته اند که آن هم به نوبه خود مایه تذکر و بیدارى است. ۲ ) تمام این سوگندها اشاره به «فرشتگان آسمان» است، یعنى قسم به فرشتگانى که پى در پى به سوى انبیاء فرستاده مى شوند (یا فرشتگانى که با برنامه هاى شناخته شده و معروف فرستاده مى شوند). و قسم به آنها که همچون طوفان با سرعت تمام به دنبال ماموریت خود مى روند. و به آنها که آیات کتب آسمانى را در برابر پیامبران مى گسترانند و نشر مى دهند. و آنها که با این عمل حق را از باطل جدا مى سازند. و آنها که ذکر حق و دستورات او را به انبیاء القاء مى کنند. ۳ ) سوگند اول و دوم، ناظر به مساله «بادها و طوفان ها» است و سوگند سوم و چهارم و پنجم را ناظر به نشر آیات حق به وسیله «فرشتگان» و سپس جدا کردن حق از باطل و بعد القاء ذکر و دستورهاى الهى به پیامبران به منظور اتمام حجت و انذار است. 💢چیزى که مى تواند شاهد بر تفسیرسوم باشد: 👈اولاً )جداسازى این دو دسته از سوگندها در آیات، به وسیله «واو» است، در حالى که بقیه به وسیله «فاء» عطف شده که نشانه ارتباط و پیوند آنها است. 👈ثانیاً ) همه این سوگندها براى مطلبى است که در آیه هفتم آمده، یعنى حقانیت و واقعیت رستاخیز و معادو مى دانیم در آستانه رستاخیز دگرگونى عظیمى در عالم پیدا مى شود، طوفان هاى شدید زلزله ها و حوادث تکان دهنده از یک سو و سپس تشکیل دادگاه عدل الهى از سوى دیگر که در آنجا فرشتگان نامه هاى اعمال را نشر مى دهند و میان صفوف مومنان و کافران جدائى مى افکنند و حکم الهى را در این زمینه القا مى کنند. اگر قَسَم هاى پنجگانه فوق طبق این تفسیربیان شود تناسبى با مُقسمٌ به یعنى چیزى که براى آن سوگند یاد شده است خواهد داشت و تفسیراخیر از این نظر برترى دارد.👌 تفسير نمونه http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از حدیث روز دوشنبه در ارتباط با مذمت : امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: « تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده، و کلید آن دروغ است" امام علی (ع ) می فرمایند: " هیچ بنده ای مزه ایمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی" . 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت السلام نقویان موضوع : حدیث شریف از امام باقر علیه السلام :ان الله جعل للشر اقفالا وجعل مفاتیح تلک الاقفال الشراب .والکذب شرمن الشراب تهیه شده توسط گروه #عمل‌‌به‌قرآن http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ پاسخ اول: "این آیه، بحث آیه گذشته را درباره زنانى که ازدواج با آنها حرام است دنبال مى کند، و اضافه مى نماید: «ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز، حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ). این حکم، اختصاصى به زنان مسلمان ندارد، بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى، همین حکم را دارند، یعنى ازدواج با آنها ممنوع است. تنها استثنائى که به این حکم خورده است، در مورد زنان غیر مسلمانى است که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند، اسلام اسارت آنها را به منزله «طلاق» از شوهران سابق تلقى کرده، و اجازه مى دهد بعد از تمام شدن عدءه آنها با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود، لذا مى فرماید: «مگر آنها را که از راه اسارت مالک شده اید» (إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ). ولى این استثناء، به اصطلاح، «استثناى منقطع» است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آنها به مجرد اسارت، با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر او) قطع مى گردد، و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. از اینجا روشن مى شود: اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند، و به همین جهت، عده براى آنهامقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است. فلسفه این حکم، در حقیقت این است که: این گونه زنان، یا باید به محیط «کفر» بازگشت داده شوند. یا بدون «شوهر» همچنان در میان مسلمانان بمانند. و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و بتوانند از نو ازدواج دیگرى نمایند. صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام، و صورت دوم ظالمانه است، بنابراین تنها راه، همان راه سوم است. " تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی 🌺پاسخها و نظرات مختلف در روزهاي اينده ارايه ميشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجاد(ع) از بزرگترین نعمتها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم، خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن.... از مناجات خمسه عشره @quranpuyan
📖 ؟ ✴️ کافی نیست.قوم عاد و ثمود هم بصیرت داشتند.سوره عنکبوت آیه ۳۸ وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَد تَّبَيَّنَ لَكُم مِّن مَّسَاكِنِهِمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ ﴿۳۸﴾  بهرام پور: و عاد وثمود را(نیز هلاک کردیم)و البته (این هلاکت)از خانه های (ویران شده ی) آنان برای شما به خوبی پدیدار است.وشیطان کارهایشان را در نظرشان بیاراست و از راه بازشان داشت با انکه اهل فکر وبصیرت بودند. در خصوص این عبارت در تفسیر المیزان چنین امده است: 👈"زينت دادن شيطان اعمال ايشان را كنايه به استعاره است از اينكه شيطان اعمال زشتشان را مورد علاقه و محبتشان قرار داد، 👈و علاقه به آن را در آنان تشديد كرد، و معناى اينكه فرمود: از راه بازشان داشت، اين است كه : از راه خدا كه راه فطرت است بازشان داشت،  👈و لذا بعضى از مفسرين گفته اند: (مراد از مستبصر بودن آنان، اين است كه : قبلا بر فطرت ساده انسانى خود بودند،  👈و ليكن در آخر شيطان آن را از ايشان بگرفت ) ولى ظاهر آيه - همان طور كه در تفسير آيه (كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين ) 👈نيز گفتيم - اين است كه : عهد فطرت ساده و سالم قبل از بعثت نوح بوده، و عاد و ثمود اقوامى بوده اند كه بعد از نوح مى زيسته اند، 👌پس معلوم مى شود مستبصر بودن آنان قبل از فريب شيطان، اين بوده كه پيرو دين توحيد، يعنى دين فطرت بوده اند، و تنها خدا را مى پرستيدند." برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp665 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : بسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا {1} سوگند به فرستادگان پی درپى  فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا {2} پس طوفانهایی توفنده  وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا {3} و سوگند به زنده کنندگان مردگان  فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا {4} پس جداکننده آنها یند فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا {5} پس یادآورنده(رفتاروگفتارانها در دنیا ) هستند عُذْرًا أَوْ نُذْرًا {6} (رفتار آنها در برابر) حجت ها یا بیم ها(یی که به انها در دنیا عرضه شد) إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ {7} كه آنچه وعده يافته ايد قطعا رخ خواهد داد  💠عصاره فراز آیات(7-1) قطعا وعده قیامت و حسابرسی انسانها و عذاب محقق خواهد شد. فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ {8} پس وقتى كه ستارگان محو شوند  وَإِذَا السَّمَاء فُرِجَتْ {9} و آنگاه كه آسمان بشكافد  وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ {10} و آنگاه كه كوهها از جا كنده شوند  وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ {11} و آنگاه كه پيمبران به ميقات آيند لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ {12} (این پدیده ها)تا چه روزى به تاخیر انداخته شده است  لِيَوْمِ الْفَصْلِ {13} براى روز داورى  وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ {14} و تو چه دانى كه روز داورى چيست  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {15} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره فراز آیات (15-8) آن وعده قیامت و حسابرسی که همراه با وقایعی خاص در جهان است،تا زمانی معین به تاخیر افتاده است .اماپس از وقوع، وای بر مکذبان.😔 ♻️نکات: 1)اولین استعمال عبارت"یوم الفصل" برای روز قیامت. در کل قرآن ،مجموعا 6 بار یوم الفصل استفاده شده که سه بار آن در سوره مرسلات، بکاررفته است.لذا داوری و حسابرسی در قیامت یکی از نکات و محورهای اصلی سوره است. 2)آیه 11،رسل نیز مانند رسول و مرسلات می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد لکن از انجا که در آیه اول،مرسلات بکاررفته و اینجا ،رسل (لذا تفوت مصداق،می تواند مورد انتظار باشد) و نیز مشهود بودن هر سه پدیده ذکر شده در سه آیه قبل،این ایه نیز باید بر پدیده ای مشهود در قیامت دلالت کند لذا انتخاب معنای پیامبران در این آیه،مناسب تر بنظر میرسد.👌 🖌آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز سه شنبه ۱۰۰ مرتبه🌺🍃🌺 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃 از فراز های دعا : خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨ https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از احادیث روز سه شنبه از رسول اکرم (ص) در ارتباط با پرهیز از : ◀️ رسول اكرم صلى الله عليه و آله ؛ 💢اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آينده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آينده به ضرر توست. 🌱مردی به رسول اکرم (ص)عرض کرد .به من چیزی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد . حضرت فرمودند. "دروغ نگو " ◀️رسول اکرم (ص ) فرمودند: بزرگترین گناهان زبان دروغگویی است. 🍃🌸🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺 🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ دوم با اهداى سلام اين امر را در فرهنگ زمان خودش بايد فهميد . در آن عصر زنان و مردانى كه در جنگ حضور مى يافتند خود را منقطع مى نمودند و اگر اسير مى شدند ديگر حر محسوب نمى شدند و انسان غير حر مالكيتى بر خود نداشت . بناى اسلام از ميان بردن برده دارى بود ولى به دليل شرايط اجتماعى سياسى فرهنگى ، به تدريج ، همراه با چهار كار كه در قرآن آمده و در مصاحبه با حديث انديشه توضيح داده ام ؛ گرفتن اسير جنكى و آزاد كردنش با لوازمى اصل بود و اگر نمى شد ايجاد زمينه تربيت ، پاسداشت حقوق ، جلوگيرى از تجاوز مجدد دشمن ، و سپس آزاد سازى به بهانه هاى مختلف پس از مدتى كه با فرهنگ اخلاق انسانى ايمانى آشنا شده يا خو گرفته بودند . ✨✨نظر آقای دکتر دلشاد تهرانی در مورد آیه ۲۴ سوره نساء✨ 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا شروع ســـخن نامِ توست وجودم به هر لحظه آرامِ توست دل از نام و یادت بگــــیرد قرار خوشم چونکه باشی مرا در کنار ✨سلام روزتان سرشار از عشق الهی @quranpuyan