eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب روش فهم ساده قران،به مناسبت روز ،بمدت 3 روز،با قیمت 8000 تومان. با توجه به افزایش قیمت های چاپ،قیمت عرضه های بعدی،ببشتر خواهد بود.
جهت سفارش كتاب روش فهم ساده قرآن از لينك زير ميتوانيد اقدام نماييد:👇👇👇👇 https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ بررسي نظرات عمده در قسم هاي ابتداي سوره در اینجا سه تفسیرمعروف وجود دارد: ۱ )تمام این قَسَم هاى پنجگانه اشاره به «بادها و طوفان ها» است که نقش موثرى در بسیارى از مسائل جهان طبیعت دارند، بنابراین مفهوم آیات چنین مى شود: سوگند به بادهائى که پشت سر هم مى وزند. و سوگند به طوفان هائى که شدیداً حرکت مى کنند. و قسم به آنها که ابرها را مى گسترانند و قطرات حیات بخش باران را از لابلاى آنها روانه سرزمین هاى خشک مى کنند. و سوگند به آنها که ابرها را بعد از ریزش باران پراکنده مى سازند. و قسم به این بادها که با این برنامه، انسان ها را به یاد خدامى اندازند. بعضى نیز«فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً» را اشاره به طوفان هاى عذاب که نقطه مقابل بادهاى حیات بخش است دانسته اند که آن هم به نوبه خود مایه تذکر و بیدارى است. ۲ ) تمام این سوگندها اشاره به «فرشتگان آسمان» است، یعنى قسم به فرشتگانى که پى در پى به سوى انبیاء فرستاده مى شوند (یا فرشتگانى که با برنامه هاى شناخته شده و معروف فرستاده مى شوند). و قسم به آنها که همچون طوفان با سرعت تمام به دنبال ماموریت خود مى روند. و به آنها که آیات کتب آسمانى را در برابر پیامبران مى گسترانند و نشر مى دهند. و آنها که با این عمل حق را از باطل جدا مى سازند. و آنها که ذکر حق و دستورات او را به انبیاء القاء مى کنند. ۳ ) سوگند اول و دوم، ناظر به مساله «بادها و طوفان ها» است و سوگند سوم و چهارم و پنجم را ناظر به نشر آیات حق به وسیله «فرشتگان» و سپس جدا کردن حق از باطل و بعد القاء ذکر و دستورهاى الهى به پیامبران به منظور اتمام حجت و انذار است. 💢چیزى که مى تواند شاهد بر تفسیرسوم باشد: 👈اولاً )جداسازى این دو دسته از سوگندها در آیات، به وسیله «واو» است، در حالى که بقیه به وسیله «فاء» عطف شده که نشانه ارتباط و پیوند آنها است. 👈ثانیاً ) همه این سوگندها براى مطلبى است که در آیه هفتم آمده، یعنى حقانیت و واقعیت رستاخیز و معادو مى دانیم در آستانه رستاخیز دگرگونى عظیمى در عالم پیدا مى شود، طوفان هاى شدید زلزله ها و حوادث تکان دهنده از یک سو و سپس تشکیل دادگاه عدل الهى از سوى دیگر که در آنجا فرشتگان نامه هاى اعمال را نشر مى دهند و میان صفوف مومنان و کافران جدائى مى افکنند و حکم الهى را در این زمینه القا مى کنند. اگر قَسَم هاى پنجگانه فوق طبق این تفسیربیان شود تناسبى با مُقسمٌ به یعنى چیزى که براى آن سوگند یاد شده است خواهد داشت و تفسیراخیر از این نظر برترى دارد.👌 تفسير نمونه http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از حدیث روز دوشنبه در ارتباط با مذمت : امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: « تمام پلیدیها در اطاقی قرار داده شده، و کلید آن دروغ است" امام علی (ع ) می فرمایند: " هیچ بنده ای مزه ایمان را نچشد تا دروغ را وانهد چه شوخی باشد و چه جدی" . 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت السلام نقویان موضوع : حدیث شریف از امام باقر علیه السلام :ان الله جعل للشر اقفالا وجعل مفاتیح تلک الاقفال الشراب .والکذب شرمن الشراب تهیه شده توسط گروه #عمل‌‌به‌قرآن http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ پاسخ اول: "این آیه، بحث آیه گذشته را درباره زنانى که ازدواج با آنها حرام است دنبال مى کند، و اضافه مى نماید: «ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز، حرام است» (وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ). این حکم، اختصاصى به زنان مسلمان ندارد، بلکه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى، همین حکم را دارند، یعنى ازدواج با آنها ممنوع است. تنها استثنائى که به این حکم خورده است، در مورد زنان غیر مسلمانى است که به اسارت مسلمانان در جنگ ها درمى آیند، اسلام اسارت آنها را به منزله «طلاق» از شوهران سابق تلقى کرده، و اجازه مى دهد بعد از تمام شدن عدءه آنها با آنان ازدواج کنند و یا همچون یک کنیز با آنان رفتار شود، لذا مى فرماید: «مگر آنها را که از راه اسارت مالک شده اید» (إِلاّ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ). ولى این استثناء، به اصطلاح، «استثناى منقطع» است، یعنى چنین زنان شوهردارى که در اسارت مسلمانان قرار مى گیرند، رابطه آنها به مجرد اسارت، با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غیر مسلمانى که با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه کفر او) قطع مى گردد، و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. از اینجا روشن مى شود: اسلام به هیچ وجه اجازه نداده است مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج کنند، و به همین جهت، عده براى آنهامقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشوئى با آنها جلوگیرى نموده است. فلسفه این حکم، در حقیقت این است که: این گونه زنان، یا باید به محیط «کفر» بازگشت داده شوند. یا بدون «شوهر» همچنان در میان مسلمانان بمانند. و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و بتوانند از نو ازدواج دیگرى نمایند. صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام، و صورت دوم ظالمانه است، بنابراین تنها راه، همان راه سوم است. " تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی 🌺پاسخها و نظرات مختلف در روزهاي اينده ارايه ميشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجاد(ع) از بزرگترین نعمتها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست، و اجازه ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح گوییم، خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن.... از مناجات خمسه عشره @quranpuyan
📖 ؟ ✴️ کافی نیست.قوم عاد و ثمود هم بصیرت داشتند.سوره عنکبوت آیه ۳۸ وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَد تَّبَيَّنَ لَكُم مِّن مَّسَاكِنِهِمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ ﴿۳۸﴾  بهرام پور: و عاد وثمود را(نیز هلاک کردیم)و البته (این هلاکت)از خانه های (ویران شده ی) آنان برای شما به خوبی پدیدار است.وشیطان کارهایشان را در نظرشان بیاراست و از راه بازشان داشت با انکه اهل فکر وبصیرت بودند. در خصوص این عبارت در تفسیر المیزان چنین امده است: 👈"زينت دادن شيطان اعمال ايشان را كنايه به استعاره است از اينكه شيطان اعمال زشتشان را مورد علاقه و محبتشان قرار داد، 👈و علاقه به آن را در آنان تشديد كرد، و معناى اينكه فرمود: از راه بازشان داشت، اين است كه : از راه خدا كه راه فطرت است بازشان داشت،  👈و لذا بعضى از مفسرين گفته اند: (مراد از مستبصر بودن آنان، اين است كه : قبلا بر فطرت ساده انسانى خود بودند،  👈و ليكن در آخر شيطان آن را از ايشان بگرفت ) ولى ظاهر آيه - همان طور كه در تفسير آيه (كان الناس امه واحده فبعث الله النبيين ) 👈نيز گفتيم - اين است كه : عهد فطرت ساده و سالم قبل از بعثت نوح بوده، و عاد و ثمود اقوامى بوده اند كه بعد از نوح مى زيسته اند، 👌پس معلوم مى شود مستبصر بودن آنان قبل از فريب شيطان، اين بوده كه پيرو دين توحيد، يعنى دين فطرت بوده اند، و تنها خدا را مى پرستيدند." برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp665 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : بسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم به نام خداوند رحمتگر مهربان وَالْمُرْسَلَاتِ عُرْفًا {1} سوگند به فرستادگان پی درپى  فَالْعَاصِفَاتِ عَصْفًا {2} پس طوفانهایی توفنده  وَالنَّاشِرَاتِ نَشْرًا {3} و سوگند به زنده کنندگان مردگان  فَالْفَارِقَاتِ فَرْقًا {4} پس جداکننده آنها یند فَالْمُلْقِيَاتِ ذِكْرًا {5} پس یادآورنده(رفتاروگفتارانها در دنیا ) هستند عُذْرًا أَوْ نُذْرًا {6} (رفتار آنها در برابر) حجت ها یا بیم ها(یی که به انها در دنیا عرضه شد) إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَوَاقِعٌ {7} كه آنچه وعده يافته ايد قطعا رخ خواهد داد  💠عصاره فراز آیات(7-1) قطعا وعده قیامت و حسابرسی انسانها و عذاب محقق خواهد شد. فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ {8} پس وقتى كه ستارگان محو شوند  وَإِذَا السَّمَاء فُرِجَتْ {9} و آنگاه كه آسمان بشكافد  وَإِذَا الْجِبَالُ نُسِفَتْ {10} و آنگاه كه كوهها از جا كنده شوند  وَإِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ {11} و آنگاه كه پيمبران به ميقات آيند لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ {12} (این پدیده ها)تا چه روزى به تاخیر انداخته شده است  لِيَوْمِ الْفَصْلِ {13} براى روز داورى  وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الْفَصْلِ {14} و تو چه دانى كه روز داورى چيست  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {15} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره فراز آیات (15-8) آن وعده قیامت و حسابرسی که همراه با وقایعی خاص در جهان است،تا زمانی معین به تاخیر افتاده است .اماپس از وقوع، وای بر مکذبان.😔 ♻️نکات: 1)اولین استعمال عبارت"یوم الفصل" برای روز قیامت. در کل قرآن ،مجموعا 6 بار یوم الفصل استفاده شده که سه بار آن در سوره مرسلات، بکاررفته است.لذا داوری و حسابرسی در قیامت یکی از نکات و محورهای اصلی سوره است. 2)آیه 11،رسل نیز مانند رسول و مرسلات می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد لکن از انجا که در آیه اول،مرسلات بکاررفته و اینجا ،رسل (لذا تفوت مصداق،می تواند مورد انتظار باشد) و نیز مشهود بودن هر سه پدیده ذکر شده در سه آیه قبل،این ایه نیز باید بر پدیده ای مشهود در قیامت دلالت کند لذا انتخاب معنای پیامبران در این آیه،مناسب تر بنظر میرسد.👌 🖌آقای سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
ذکر روز سه شنبه ۱۰۰ مرتبه🌺🍃🌺 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز سه شنبه 🍃🍃 از فراز های دعا : خدایا مرا از اولیاءخود قرار ده زیرا اولیاء تو هستند که خوف وترس برایشان نیست 🍃✨✨ https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
: هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 4 پرهیز از احادیث روز سه شنبه از رسول اکرم (ص) در ارتباط با پرهیز از : ◀️ رسول اكرم صلى الله عليه و آله ؛ 💢اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آينده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آينده به ضرر توست. 🌱مردی به رسول اکرم (ص)عرض کرد .به من چیزی بیاموزید که خیر دنیا و آخرت در آن جمع باشد . حضرت فرمودند. "دروغ نگو " ◀️رسول اکرم (ص ) فرمودند: بزرگترین گناهان زبان دروغگویی است. 🍃🌸🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺 🍃🍃🌺 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶پاسخ دوم با اهداى سلام اين امر را در فرهنگ زمان خودش بايد فهميد . در آن عصر زنان و مردانى كه در جنگ حضور مى يافتند خود را منقطع مى نمودند و اگر اسير مى شدند ديگر حر محسوب نمى شدند و انسان غير حر مالكيتى بر خود نداشت . بناى اسلام از ميان بردن برده دارى بود ولى به دليل شرايط اجتماعى سياسى فرهنگى ، به تدريج ، همراه با چهار كار كه در قرآن آمده و در مصاحبه با حديث انديشه توضيح داده ام ؛ گرفتن اسير جنكى و آزاد كردنش با لوازمى اصل بود و اگر نمى شد ايجاد زمينه تربيت ، پاسداشت حقوق ، جلوگيرى از تجاوز مجدد دشمن ، و سپس آزاد سازى به بهانه هاى مختلف پس از مدتى كه با فرهنگ اخلاق انسانى ايمانى آشنا شده يا خو گرفته بودند . ✨✨نظر آقای دکتر دلشاد تهرانی در مورد آیه ۲۴ سوره نساء✨ 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
خدایا شروع ســـخن نامِ توست وجودم به هر لحظه آرامِ توست دل از نام و یادت بگــــیرد قرار خوشم چونکه باشی مرا در کنار ✨سلام روزتان سرشار از عشق الهی @quranpuyan
📖 ؟ ✴️حرکت ، سرعت ، سبقت فَاسْتَبِقُواْ الْخَیرَْاتِ (۱۴۸- بقره) توصیه قرآن کریم در انجام امور خیر و عمل صالح، ابتدا حرکت است و بعد سرعت است و سپس .  👈حرکت ، همان عمل کردن به کارهای خیر است که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را در بر می‌گیرد و متصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود. 👈سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود.  امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: «إِذَا هَمَمْتَ بِخَیْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا یَحْدُثُ» هنگامی که تصمیم به کار خیری گرفتی فوراً آن را انجام بده و آن را به بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود. 👈سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آن‌ها نیز داوطلب آن کار خیر هستند پیشی گرفته و مثلاً زودتر از آن‌ها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی را به میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کار خیر است؛  به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کار خیر یا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.  قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ*أُوْلَئکَ الْمُقَرَّبُونَ» http://yon.ir/Qp192 https://eitaa.com/quranpuyan
امام هادی (ع) : اگر قبر عبد العظيم را در شهر خود زيارت کنی ، چنان است كه گویی امام حسين عليه السلام را زيارت كرده ای. كامل الزيارات ، ص ۳۲۴ سالروز میلاد #عبدالعظیم حسني گرامي باد. @quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 در چاپ جدید 💐💐با توکل بر خداوند 🙏 برانیم تا کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" را تجدید چاپ نماییم. 🌺🌺از همه قران دوستان و خیرین گرامی و موسسات و نهادهای مرتبط جهت مشارکت در انتشار این کتاب دعوت می نماییم. کلیه افراد یا نهادها یا سازمانهایی که بخواهند به عنوان این کتاب ،اسم انها درج شود یا کتاب را به یاد و درگذشتگان خود اهدا نمایند، بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت،50 جلد کتاب با ذکر نام انها چاپ شده و 5 جلد از این کتب نیز به انها اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : 👈فراز سوم آیات ۱۹_۱۶ أَلَمْ نُهْلِکِ الأوَّلِینَ ﴿١٦﴾ آیا هلاک نکردیم پیشینیان را  ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ ﴿١٧﴾  سپس از پی ایشان(هلاک می کنیم) دیگران را  کَذَلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ﴿١٨﴾ اینچنین انجام می دهیم با گنهکاران  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿١٩﴾ وای در چنین روزی بر تکذیب کنندگان 🔸درب فراز سوم: مکذبان معاد علاوه بر کیفر هلاکت دنیایشان روزگاری سخت در قیامت خواهند داشت  👈فراز چهارم آیات ۲۴_۲۰ أَلَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ ﴿٢٠﴾  آیا نیافریدیم شمارا از ابی بی مقدار  فَجَعَلْنَاهُ فِی قَرَارٍ مَکِینٍ ﴿٢١﴾ پس قرار دادیم آن را در جایگاهی استوار إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ ﴿٢٢﴾ تا اندازه ای مشخص شده  فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ﴿٢٣﴾ پس توانستیم پس چه نیکو توانمندانیم  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿٢٤﴾  وای درچنین روزی بر تکذیب کنندگان  🔸درب فراز چهارم: ( سیر انفسی) قدرت خداوند در آفرینش اولین انسان دلیل بر قدرت افرینش مجددش در قیامت ودلیلی برای اثبات معاد 👈فراز پنجم آیات ۲۸_۲۵ أَلَمْ نَجْعَلِ الأرْضَ کِفَاتًا ﴿٢٥﴾ آیا قرار ندادیم زمین را جمع کننده ی  أَحْیَاءً وَأَمْوَاتًا ﴿٢٦﴾ زندگان ومردگان  وَجَعَلْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَیْنَاکُمْ مَاءً فُرَاتًا﴿٢٧﴾ وقرار دادیم در آن کوههای استوار مرتفع راو نوشاندیم شما را از ابی گوارا(که از ان کوهها سرچشمه می گیرند)  وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿٢٨﴾ وای در چنین روزی بر تکذیب کنندگان  🔸درب فراز پنجم: (سیر افاقی) قدرت خداوند در افرینش شگفتیهای زمین دلیلی بر قدرت خدا در ایجاد معاد  🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم انصاری http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
: 🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع om:🍃 قال علي ٌ"عليه السلام'': 🍁لایَصْلَحُ الْكِذْبُ جِدٌّ وَ لاهَزْلٌ وَ لا اَنْ یَعِدَ اَحَدُكُمْ صَبِیَّهُ ثُمَّ لایَفِیَ لَهُ. 🌿 امیرالمومنین امام علی - علیه السلام - فرمودند: شایسته نیست آدمی به جد یا به شوخی دروغ بگوید و شایسته نیست كسی به فرزند خود وعده‌ای بدهد و به‌ آن وفا ننماید.🌿 📚«وسائل الشیعه، ج3، ص 232» تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d @quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅آیا که به در می آیند بر میشوند و با آنها اشکال ندارد - آيا با ميتوان شد؟ 🔶قسمت سوم وقتی (طبق رسم آن زمان) همه در جنگها از طرف مقابل اسیر میگرفتند و آن اسیر را برده محسوب میکردند، مسلمانان هم نمی توانستند بگویند نه ما اسیر نمیگیریم؟ ظلم به خودشان بود و منطقی بود که برای محافظت از خودشان آنها هم اسیر بگیرند ولی خوشرفتار باشند و بعد به بهانه های مختلف آزادشان کنند ولی الان که در دنیا مرسوم است با اسیر جنگی محترمانه برخورد شود و شهروندان عادی اصلا اسیر محسوب نمیشوند، آیا مسلمانان باید به سنت اعراب دوران جاهلی عمل کنند و اسیر را برده محسوب نمایند آنهم شهروندان را؟ یک اشکال در اینجاست که گاهی سنتهای اعراب آن زمان را سنتهای اسلامی میدانیم، در صورتیکه بسیاری موارد فقط برای بقا در جامعه آن دوران بوده در اینجور موارد اگر مراقب باشیم معیارهای مهم دینی را به خاطر یک حکم موقت اجتماعی زیر پا نگذاریم مثل اینکه خداوند ظلم و تعدی را نمی پسندد، دین قیم بر اساس فطرت است و .... راحت تر میشود تحلیل کرد (البته با مطالعه و رعایت اعتدال و انصاف و...) 🌺پاسخهاو نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود🌺 ادامه دارد... http://yon.ir/dnWQd 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ تقوی در عدالت است آيه ۹۰ سوره نحل- «ان‌الله يامر بالعدل والاحسان و ايتاء ذي‌القربي و ينهي عن‌الفحشاء والمنكر و البغي يعظلكم لعلكم تذكرون» همانا خداوند امر به كرده و و بخشش به خويشان را نموده است و از كارهاي زشت و ناروا و ظلم نهي نموده است شما را موعظه مي‌كند اميد است كه متذكر شويد. در اين آيه ۶ اصل تذكر داده شده سه تا مثبت و سه تا منفي و در روايتي آمده است «جماع‌التقوي في قوله تعالي ان‌الله يامربالعدل…» همه در سخن خدا در آيه فوق جمع شده است.  👈اول را ذكر كرده امر به عدالت، عدالت در جامعه است عدالت خدا بر دو گونه است. عدالت تكويني- نظام آسمان و زمين. عدالت تشريعي- عدالت در قانون‌گذاري و فرستادن انبياء و قانون عادلانه ارائه دادن است ولي اجراي عدالت تشريعي به عهده انسان هاست، در حالي كه عدالت تكويني در نظام خلقت رعايت مي‌شود و اين دو عدالت با يكديگر ارتباط دارند.  👈عدالت در شريعت تقوي و عمل به دستورات اسلامي موجب بركات آسمان ها و زمين مي‌شود. عدالت آرمان انبياء و آرمان امام زمان(ع) مي‌باشد. البته برخى متكلمين از عدالت قضايى و جزايي هم ياد كرده اند به هرحال در آيه فرمان به رعايت عدالت در برابر خويشان داده شده است  👈احسان بالاتر از عدالت است و آن اين كه اگر فهميدي كمكي و كاري براي خويشان مي‌تواني انجام دهي قبل از اين كه چيزي بگويد انجام دهيد. دادن و بخشش به خويشان نيز از احسان بالاتر است چون در بخشش احتمال گفتن و درخواست خويشان هم نيست و در احسان احتمال وجود دارد سه مورد فوق همان قاعده كلي است و نهي از فحشاء- يعني نهي از هر عمل زشت آشكار و پنهان باشد و نهي از منكر نهي از عمل زشتي كه در ميان مردم و بر مردم انكار آن لازم باشد و بغي يعني ظلم بر مردم كه بالاتر از منكر و منكر بالاتر از فحشاء است و اين سه نيز همان نهي از منكر را در بر مي‌گيرد. در پايان مي‌گويد اين ها موعظه الهي است تا متذكر شويد و بدانيد اين موعظه موجب سعادت شماست.👌 دکتر حمید مغربی http://yon.ir/Qp759 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول ✅ تفسير و تدبر سوره : 💢احتجاج و بیان شواهد و قراینی دال بر امکان پذیر بودن وقوع قیامت و بطلان حرف أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ {16} مگر پيشينيان را هلاك نكرديم  ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ {17} سپس از پى آنان پسينيان را مىبريم  كَذَلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ {18} با مجرمان چنين مىكنيم  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {19} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته آیات(19_16) همانگونه که توانستیم مجرمین امتهای قبل را هلاک و عذاب کنیم،مجرمین امتهای بعد را نیز هلاک میکنیم. پس از تکذیب دست بردارید در سوره واقعه،نیز لفظ اولین و آخرین استفاده شده بود. أَلَمْ نَخْلُقكُّم مِّن مَّاء مَّهِينٍ {20} مگر شما را از آبى بی مقدار نيافريديم فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ {21} پس آن را در جايگاهى استوار نهاديم  إِلَى قَدَرٍ مَّعْلُومٍ {22} تا مدتى معين  فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ {23} پس توانستیم و چه نيك تواناييم  وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {24} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته آیات( 24_20) همانطور که در دوران محدود جنینی شما را بخوبی نگهداری و سپس به این دنیا وارد کردیم،میتوانیم از این دنیا هم به دنیای بعدی وارد کنیم. پس از تکذیب قیامت دست بردارید أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا {25} مگر زمين را محل اجتماع نگردانيديم  أَحْيَاء وَأَمْوَاتًا {26} چه براى مردگان چه زندگان  وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُم مَّاء فُرَاتًا {27} و كوههاى بلند در آن نهاديم و به شما آبى گوارا نوشانيديم وَيْلٌ يوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {28} آن روز واى بر تكذيب كنندگان  💠عصاره دسته ایات( 28_25) همانگونه که در زمین همه وسایل حیات شما را فراهم کردیم،میتوانیم همه انها را قطع و منهدم کنیم. پس از تکذیب قیامت دست بردارید ✅این ایات با استدلالهای مطرح شده در سوره واقعه مشابهت دارد 💠عصاره فراز آیات(28_16)با توجه به سرنوشت امتهای قبل،پرورش شما در دنیای جنین و ورودتان به این دنیا و خلق عوامل لازم برای حیات شما در زمین،خدا قادر بر زنده کردن شما در قیامت و برپایی حساب است. از تکذیب دست بردارید.      🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp3980 https://eitaa.com/quranpuyan