༻🍃🌸🍃༺
💐👌شما هم در 📖#قرائت_روزانه یک صفحه از قرآن به همراه #ترجمه با ما همراه شوید
❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز
هر روز فایل صوتی🎧 قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم.
✍تاکنون سوره های :🔻
حمد-بقره-آلعمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده
به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از #هشتگهای زیر استفاده نمایید.
#سوره_مبارڪہ_بقره
#سوره_مبارڪہ_آلعمران
#سوره_مبارڪہ_نساء
#سوره_مبارڪہ_مائده
#سوره_مبارڪہ_انعام
#سوره_مبارڪہ_اعراف
#سوره_مبارڪہ_انفال
#سوره_مبارڪہ_توبه
#سوره_مبارڪہ_یونس
#سوره_مبارڪہ_هود
#سوره_مبارڪہ_یوسف
#سوره_مبارڪہ_رعد
#سوره_مبارڪہ_ابراهیم
#سوره_مبارڪہ_حجر
#سوره_مبارڪہ_نحل
#سوره_مبارڪہ_إسراء
#سوره_مبارڪہ_کهف
#سوره_مبارڪہ_مریم
#سوره_مبارڪہ_طه
#سوره_مبارڪہ_انبیاء
#سوره_مبارڪہ_حج
#سوره_مبارڪہ_مومنون
#سوره_مبارڪہ_نور
#سوره_مبارڪہ_فرقان
#سوره_مبارڪہ_شعراء
#سوره_مبارڪہ_نمل
#سوره_مبارڪہ_قصص
#سوره_مبارڪہ_عنکبوت
#سوره_مبارڪہ_روم
#سوره_مبارڪہ_لقمان
#سوره_مبارڪہ_سجده
✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇
📖#سوره_مبارڪہ_احزاب
را شروع خواهیم نمود.
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 1 تا 6
📄#صفحه_418
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_418
❇️تنها از #وحی الهی پيروی كن
💠بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً (۱) وَ اتَّبِعْ ما يُوحى إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً (۲) وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّـهِ وَ كَفى بِاللَّـهِ وَكِيلاً (۳)
🌱ای پیامبر، خود را از (خشم) خدا حفظ کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن؛ زیرا خدا همواره بسیار دانا و حکیم است. (۱) و از آنچه از جانب پروردگارت به تو وحی میشود، پیروی کن؛ زیرا خداوند همواره از کارهایتان آگاه است. (۲) و بر خدا توکّل کن؛ و همینکه کار تو به خدا سپرده شود، کافی ست. (۳)
أحزاب [۱-۳]
🔷از خطرناكترين پرتگاههايی كه بر سر راه رهبران بزرگ قرار دارد مساله پيشنهادهای سازشكارانهای است كه از ناحيه مخالفان مطرح میگردد، و در اينجا است كه خطوط انحرافی بر سر راه رهبران ايجاد میشود و سعی دارد آنها را از مسير اصلی بيرون برد، و اين آزمون بزرگی برای آنها است.
اين آيات مجموعا چهار دستور مهم به پيامبر ص میدهد:
🔹دستور اول در زمينه تقوی و پرهيزكاری است كه زمينهساز هر برنامه ديگری میباشد میفرمايد:" ای پيامبر تقوای الهی پيشه كن" (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ)
🔹دستور دوم نفی اطاعت كافران و منافقان است، میفرمايد:" از كافران و منافقان اطاعت مكن"! (وَ لا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ الْمُنافِقِينَ).
🔹در سومين دستور مساله بذر افشانی توحيد و تبعيت از وحی الهی را مطرح میكند میگويد:" از آنچه از طرف پروردگارت به تو وحی میشود پيروی كن" (وَ اتَّبِعْ ما يُوحی إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ).
و مراقب باش و بدان كه" خداوند به آنچه انجام میدهيد آگاه است" (إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً).
بنا بر اين نخست بايد ديو را از درون جان بيرون راند تا فرشته در آيد.
خارها را بر چيد تا بذر گلها برويد.
بايد طاغوتزدايی كرد تا حكومت اللَّه و نظام الهی جانشين آن گردد. و از آنجا كه در ادامه اين راه مشكلات فراوان است و تهديد و توطئه و كار شكنی بسيار زياد،
🔹چهارمين دستور را به اين صورت صادر میكند:" بر خدا توكل كن و از توطئههاشان نترس"! (وَ تَوَكَّلْ عَلَی اللَّـهِ).
" و همين بس كه خداوند ولی و حافظ و مدافع انسان باشد" (وَ كَفی بِاللَّـهِ وَكِيلًا).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیرے
#صفحه_418
❇️#آیه5احزاب
💠ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آباءَهُمْ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ مَوالِيكُمْ وَ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ فِيما أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَ لكِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً (۵/احزاب)
🌱آنان (پسر خواندگان) را به نام پدرانشان بخوانيد، كه اين نزد خداوند عادلانهتر است، پس اگر پدرانشان را نمیشناسيد، آنان برادران دينی و موالی شما هستند؛ و در آنچه (پيش از اين) خطا كرديد (و پسر خواندگان را فرزند خود دانستيد) گناهی بر شما نيست، ولی در آنچه دلهايتان قصد و عمد داشته (مسئوليد) و خداوند آمرزندهی مهربان است.
🔹رابطهی نسبی افراد را با پدران واقعیشان حفظ كنيم. «ادْعُوهُمْ لِآبائِهِمْ» (در شناسنامهی افراد بايد نام پدرشان باشد.)
🔹با افرادی كه پدرشان شناخته شده نيست، محترمانه، عاطفی و برادرانه رفتار كنيم. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ» (افرادی در جنگها اسير و سپس مسلمان میشدند، ولی مسلمانان پدر آنان را نمیشناختند.)
🔹«برادر دينی»، يك اصطلاح قرآنی است. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ»
🔹بردههای آزاد شدهای را كه پدرشان معلوم نيست، دوست و مولی بخوانيد. «وَ مَوالِيكُمْ»
🔹قصد، نيّت و آگاهی، در ارتكاب جرم مؤثّر است. «أَخْطَأْتُمْ- تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ»
🔹تغيير آگاهانهی شناسنامهها و نسبتها جرم است. «وَ لكِنْ ما تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ»
🔹به حساب نياوردن گناهان غير عمد و خطايی، برخاسته از آمرزندگی و مهربانی خداوند است. لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ فِيما أَخْطَأْتُمْ ... وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
🔹مغفرت خداوند همراه با مهربانی و شفقت است. «غَفُوراً رَحِيماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣7⃣ تدبر در سوره #کهف
خاسرترين افراد كيست؟
آدمى در زندگى دنيا جز سعى براى سعادت خود كارى نمى كند، و جز كوشش براى رسيدن به چنين هدفى همى ندارد، و اين انسان اگر طريق حق را بپيمايد و به غرض خود نائل شود و سعادتمند بشود كه هيچ ، و اگر راه خطا را برود و نفهمد كه دارد خطا مى رود خاسر است ليكن همين خاسر خسرانش قابل زوال است و اميد نجات دارد. اما اگر راه خطا رفت و به غير حق اصابت كرد و همان باطل را پذيرفت تا آنجا كه وقتى هم كه حق برايش جلوه كرد از آن اعراض نمود، و دلباخته استكبار و تعصب جاهلانه خود بود، چنين كسى از هر خاسرى خاسرتر است و عملش از عمل هر كس ديگرى بي نتيجه تر، زيرا اين خسرانى است كه زايل نمى شود، و اميد نمى رود كه روزى مبدل به سعادت شود و به همين جهت است كه خداى تعالى مى فرمايد: ((الذين ضل سعيهم فى الحيوة الدنيا و هم يحسبون انهم يحسنون صنعا))
و اينكه كسى با روشن شدن بطلان اعمالش ، باز هم آن را حق بپندارد از اين جهت است كه دلش مجذوب زينتهاى دنيا و زخارف آن شده ، و در شهوات غوطه ور گشته لذا همين انجذاب به ماديت او را از ميل به پيروى حق و شنيدن داعى آن و پذيرفتن نداى منادى فطرت باز مى دارد، همچنان كه در جاى ديگر قرآن آمده :((و جحدوا بها و استيقنتها انفسهم )) و نيز آمده : ((واذا قيل له اتق الله اخذته العزة بالاثم )) پس پيروى هواى نفس و از در عناد و استكبار و عشق به شهوات نفس به اعراض از حق ادامه دادن همان خشنودى از باطل خويش بودن و آن را نيكو پنداشتن است .
زینتهای روی زمین برای امتحان انسانهاست. آیا عدم ایمان مردم به رسول،نشانه شکست تصمیم خدا نیست؟
پس حاصل معناى آيه اين شد كه : اعراض ايشان از دعوت وانذار و تبشيرت باعث تأسف بيش از حد تو نشود، و اگر مى بينى كه سرگرم تمتع از امتعه حيات مادى اند، ناراحت مباش ، زيرا اينها اولين مردمى نيستند كه چنين هستند و كارى هم نمى توانند بكنند، بلكه نه تنها نمى توانند كارى صورت دهند بلكه همين اعراض و سرگرمى به متاع دنيا خود آزمايش الهى است كه ايشان را مسخر كرده است . آرى اين ماييم كه بشر را در روى زمين منزل و متاعهاى آن را در نظرش جلوه داديم ، كه بينندگان را مفتون خود كند تا نفوسشان مجذوب گشته امتحان ما صورت گيرد و معلوم شود كه كدامشان بهتر عمل مى كنند، و آنگاه پس از اتمام امتحان ، به تحقيق كه همين ما زمين و آنچه را كه در آن است به صورت سرزمين خشك و فاقد چيزى كه مايه رغبت باشد، در مى آوريم .
پس ناگفته پيداست كه خداى سبحان از همه بشر ايمان نخواسته تا ايمان نياوردن عده اى به معناى شكست خوردنش باشد، و استمرارشان در كفر و ضلالت به معناى مغلوب شدن خدا باشد، واز اين جهت تو ناراحت شوى ، بلكه همين سرنوشت را، خود او برايشان تنظيم نموده تا امتحانشان كند پس در هر حال خدا در آنچه خواسته غالب است .
از آنچه گذشت اين معنا روشن گرديد كه جمله ((وانا لجاعلون ما عليها صعيدا جرزا)) از باب استعاره به كنايه است ، ومراد از آن ، قطع رابطه تعلق بين انسان و متاعهاى زندگى زمينى است .
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🛑قسمت شصت و یکم:
🌱بهره ماندگار تو از #مالت، فقط همانيست كه براي #اخرتت صرف مي كني
🔶إِنَّمَا لَكَ مِنْ دُنْيَاكَ مَا أَصْلَحْتَ بِهِ مَثْوَاكَ؛
وَ إِنْ كُنْتَ جَازِعاً عَلَى مَا تَفَلَّتَ مِنْ يَدَيْكَ فَاجْزَعْ عَلَى كُلِّ مَا لَمْ يَصِلْ إِلَيْكَ؛
از دنيايت همان اندازه بهره توست كه در آبادانى خانه آخرتت صرف مى كنى.
اگر آنچه از دست مى دهى، سبب زارى كردن توست پس به هر چه به دستت نيامده، نيز، زارى كن.
🖋ترجمه ايتي
🔻«تنها از دنيا آنقدر مال تو خواهد بود که با آن سراى آخرتت را اصلاح کنى»;.
اشاره به اينکه ثروت هاى دنيا مى آيد و مى رود و گاه آلاف و الوف از انسان باقى مى ماند و به دست ديگران مى افتد که حسابش در قيامت با اوست و لذتش در دنيا براى ديگران. هيچ يک از اينها مال حقيقى انسان نيست. تنها آن مقدار که براى اصلاح سراى آخرت از پيش فرستاده است مال حقيقى اوست.
🌴در حديثى از کلمات قصار امام(عليه السلام) مى خوانيم: «لِکُلِّ امْرِئ فِي مَالِهِ شَرِيکَانِ: الْوَارِثُ وَالْحَوَادِثُ; براى هر انسانى در اموالش دو شريک است: وارث و حوادث (حوادثى که اموال او را بر باد مى دهد)».
🌴در حديث ديگرى، پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: «يَقُولُ ابْنُ آدَمَ مَالِي مَالِي وَهَلْ لَکَ مِنْ مَالِکَ إِلاَّ مَا أَکَلْتَ فَأَفْنَيْتَ أَوْ لَبِسْتَ فَأَبْلَيْتَ أَوْ تَصَدَّقْتَ فَأَمْضَيْتَ وَمَا عَدَا ذَلِکَ فَهُوَ مَالُ الْوَارِثِ;
انسان مى گويد: #مال من مال من (کدام مال؟) آيا مال تو چيزى جز آن است که خورده اى و از بين برده اى يا پوشيده اى و کهنه و فرسوده کرده اى و يا صدقه داده اى و آن را (براى سراى آخرت) گذارده اى و غير از آن هرچه هست مال وارث است».
يعنى #مال واقعى انسان تنها دو بخش است: بخشى که آن را مصرف و حدّاقل در دنيا از آن استفاده مى کند و بخش ديگرى که ذخيره #آخرت و يوم المعاد مى سازد، بقيه اموالى خيالى هستند که گاه در حوادث از بين مى روند و اگر باقى بماند نصيب وارث است.
🔻 اگر بدانچه از دستت رفته مى زارى، پس زارى كن به همه آنچه در دست ندارى.
حضرت به نکته مهم ديگرى اشاره مى کند که سزاوار است همه روز انسان به ياد آن باشد و آن اينکه مى فرمايد: «و اگر قرار است براى چيزى که از دست رفته ناراحت شوى و بى تابى کنى پس براى هر چيزى که به تو نرسيده نيز ناراحت باش (زيرا هر دو يکسان است)»; (وَإِنْ کُنْتَ جَازِعاً عَلَى مَا تَفَلَّتَ(13) مِنْ يَدَيْکَ، فَاجْزَعْ عَلَى کُلِّ مَا لَمْ يَصِلْ إِلَيْکَ).
👈بسيارند افرادى که اگر مال و مقامى که داشتند از دست رفت، ناله و فرياد سر مى دهند روزها و گاه ماه ها و سال ها دريغ و حسرت مى خورند; اما نسبت به اموال و مقامى که به آنها هرگز نرسيده چنان ديدى را ندارند. در حالى که اگر دقت کنند هر دو شبيه هم است; مقدر بوده مال و مقامى يک يا چند سال در اختيار من باشد و بعد از آن به حسب اسباب ظاهرى يا ماوراى طبيعى براى من تقدير نشده بوده است. چه فرق مى کند ميان بقا و حدوث; هرگاه در حدوث مقدر نبوده جزع نمى کنم چرا در بقا نيز چنين نباشد؟
💢👌 البتّه گاه انسان خيال مى کند که مى بايست بيش از آن مدت در اختيارش بود; ولى بر حسب عالم اسباب خيال باطلى بوده و تأسف بر آن همانند تأسف کسى است که در خواب مال و مقامى را مى بيند و هنگامى که بيدار مى شود به سبب از دست رفتنش جزع و فزع مى کند.
🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی.
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكُرَبِ وَ الْبَلْوَى وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَى وَ أَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَ الدُّنْيَا [الْأُولَى] فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلَى وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَى
خدایا تو برطرف کننده سختیها و حوادث ناگواری، از تو یاری میطلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده، ای دارندۀ نیروهای شگرف
🟣 دعای ندبه
💫 کانال قرآن پویان
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
گرفتن حق.mp3
13.55M
🟢موضوع : آیا #حق، گرفتنی است یا دادنی؟
(آموزه ای از سیره #فاطمی)
پیامبر فرمودند جامعه به تقدس نمیرسد مگر انکه حق بدون لکنت زبان گرفته شود
شهید مطهری میفرمود حضرت علی به مالک اشتر دستور دادند که بستر را طوری فراهم کند که مردم براحتی حرفشان را با تو مطرح کنند بدون وجود هیچ محافظ و پاسداری.
ایا در جامعه ما بستر برای گرفتن حق مردم فراهم است؟
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
مرحوم #بازرگان و کتاب #سیرتحول_قران
🍁۳۰ دی ماه سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان (۱۳۷۳-۱۲۸۶) است.
این مقاله به حوزه قرآن پژوهی #مهندس_مهدی_بازرگان میپردازد.
قرآن خود را کتابی خدا ساخته، دارای نظم، انسجام و هماهنگی ویژه، انزال با نزول تدریجی، برخوردار از استحکام اولیه و تفصیل و بسط ثانویه معرفی کرده است.
بازرگان در جستجوی نظم درونی قرآن به آزمونی بشری دست زده است. او با روش تحقیق ریاضی آماری به سراغ کلمات و آیات و سور قرآن رفته است. تمام کتاب بازرگان تلاشی است برای کشف منطق تنوع آیات قرآن کریم.
✅در کار بازرگان شش نکته ابتکاری به چشم می خورد:
یک. طول متوسط آیات، طول غالب آیات و دامنه منحنی آیات، تابع صعودی زمان نزول است و ارتفاع منحنی آیات، تابع نزولی زمان نزول آیات است. طول مبنای آیات به طور تدریجی طی ۲۳ سال نزول وحی، افزایش یافته است، از عدد ۱۸/۲ به عدد ۰۴/۴۲.
دو. قرآن کریم ۱۹۴ بار نزول داشته است که این ۱۹۴، مشتمل بر تعدادی سورههای مستقل و تعدادی گروه آیات است.
سه. تعیین سال #نزول آیات: در هر سال چه دسته آیاتی نازل شده است. آیات نازل شده در هر سال، همخوانی با یکدیگر دارند، از تعداد کلمات همگون و طول متوسط یکسانی برخوردارند.
چهار. تعداد کلمات نازل شده بر پیامبر در هر سال، در این سالیان وحی و بعثت، یکسان است و در هر سال ۳۶۳۰ کلمه بوده است، با تقریب بسیار اندک.
تعیین مکی و مدنی، ظنی و نه یقینی است. اما تعیین ترتیب نزول و زمان نزول امری متاخر است و پیش از بازرگان بیشترین سهم را در این مسیر «نولدکه» و «بلاشر» داشتهاند. آنچه دیگران و بازرگان گفتهاند، ظنی است. اما فرضیه بازرگان در میان این فرضیات ظنی، از یک سازگاری درونی بیشتری برخوردار است.
پنج. تعیین درصد آیات اعتقادی و اخلاقی و فقهی در هر سال.
👈درصد هفت موضوع اصلی در قرآن: آیات آخرت و قیامت ۴/۲۳% ، آیات رسالت پیامبران گذشته و سرنوشت امم پیشین ۱/۲۳%، رسالت خاتم الانبیاء (توحید و نبوت و جدال با مشرکین) ۹/۲۷%، جهاد ۸/۳%، مواجهه پیامبر با امت اسلام (مومنان، منافقان، اهل کتاب، مشرکان) ۱/۱۱%، احکام تربیتی، اخلاقی و فقهی ۲/۷%، سایر موضوعات (انسان، شیطان، …) ۵/۳%.
💢آیات اعتقادی قرآن مجموعا ۷۵% کل قرآن، و آیات احکام فقهی کمتر از ۵%.
شش. آزمون مواردی را که ما تدریجی میدانیم، با شیوه تحول لفظی آیات: احکام حرمت شرب خمر، حرمت ربا، حرمت فحشا، احکام جهاد، احکام انفاق، داستان ابراهیم خلیل، مسئله آفرینش انسان، بحث تزکیه، و بالاخره داستان موسی و بنی اسرائیل. آزمون این موارد با نتایج دو بخش قبلی سازگار است.
از جمله کاستی های کتاب این است که نویسنده در مقام نتیجهگیری مشروح و تفصیلی از آرای خود برنیامده است. همین که در هر سال تقریبا تعداد کلمات نازل شده در قرآن ثابت مانده، نمیتواند یک اتفاق عادی باشد و میتوان نتیجه گرفت که یکی از وجوه اعجاز قرآن کریم همین مساله بوده است. همین که او نتیجه گرفته است، طول آیات قرآن کریم از کوتاه به بلند کشیده شده است، به معجزهای غیرانسانی میماند و اثبات وجود وحی است. اگر قرآن مصنوع شخص پیامبر است و پیامبر هم یک بشر است، کدام بشر میتواند این نظم را در طول ۲۳ سال، در زمان سختی و آسانی رعایت کند؟
سیر تحول قرآن مهندس مهدی بازرگان اثری ماندنی است و میتواند به عنوان «یکی از سه اثر ماندگار تاریخ قرآن در قرن حاضر» معرفی شود.
بازرگان در شرائط جانکاه زندان برازجان «یکی از ده کتاب ماندنی قرآنپژوهی قرن پانزدهم» را تالیف کرد.
🖌خلاصه مقاله دکتر محسن کدیور
@quranpuyan
با سلام
به مخاطبان گرامی
👈👈همانطور که مستحضرید یکی از برنامه های روزانه کانال قرآن پويان، تدبر و تفسیر یک سوره از قرآن به ترتیب نزول ،می باشد.
تاکنون سوره های مرحله اول و مرحله دوم و مرحله سوم و چهارم و مرحله پنجم و سوره شعرا از مرحله ششم ارائه شدند.
ان شاء الله از فردا
سوره #یوسف پنجمین سوره از سوره های مرحله #ششم نزول را آغاز خواهیم کرد.
لطفا شما هم این سوره را مطالعه نمایید.
#حقوق_امت بر دولت
با گرامیداشت سالروز ارتحال آیت الله محمدهادی #معرفت ایشان عالم و روحانی شیعه و از محققان حوزهٔ تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول بود.
ایشان تالیف و تحقیقات زیادی داشته که محصول آن تالیف کتاب «صیانة القرآن من التحریف» و ترجمه کتاب «التفسیر و المفسرون»و«التمهید فی علوم القرآن» است.
کتاب گرانسنگ التمهید به عنوان یکی از بزرگ ترین کتب شیعه در علوم قرآن محل رجوع بسیاری از محققان علوم قرآنی می باشد.
🍁آیت الله معرفت در ۲۹ دی سال ۱۳۸۵ش در ۷۶ سالگی در قم درگذشت.
باین مناسبت بخشی از مقاله ایشان با عنوان "بایستگیهای حکومت از دیدگاه امام علی (علیه السلام)" را نشر میدهیم:
🌴"حضرت علی ع در خطبه 34 درباره حقوق متقابل امام و امّت میفرماید:ای مردم، همان گونه که من بر شما حقّی دارم، شما نیز بر من حقّی دارید.
حق شما بر من آن است که هیچ گاه از رهنمودهای خالصانه دریغ نورزم، و در تأمین #رفاه زندگی شما بکوشم و در تربیت و تعلیم همگانی کوتاهی نکنم.
👈نخست از حقوق امّت بر دولت سخن میگوید، بدین بیان که دولتمردان در حکومت عدل اسلامی باید به #حقوق_ملت پیش از حقوق دولت و بیش از هر چیز عنایت داشته باشند؛ زیرا دولت عادله سِمت #خدمتگزاری ملت را برعهده دارد، و تا خدمات لازم را ارائه ندهد، نباید انتظار قدردانی امّت را داشته باشد.
🔸امام در این سخن، سه موضوع مهم را مطرح میسازد:
1⃣ ـ رهنمودهای خالصانه، پدرانه و حکیمانه، بدون جهتگیری، که در آنها همه اقشار و آحاد ملت یکسان مدّنظر باشند. این بدین معنی است که دولت اسلامی، در سیاستگذاریهای خوود، باید تنها مصالح امّت را بدون تبعیض درنظر بگیرد.
گروهها و جناحها و احزاب سیاسی که از تودههای ملت برخاستهاند، و همگی در راستای اعلای کلمه اسلام و تثبیت ارکان حکومت اسلامی میکوشند ـ البتّه با شیوهها و روشهای گوناگون، ولی غیر متضاد ـ همگی در سیاستگذاریهای دولت یکسان مدّنظر قرار گیرند، هر چند ممکن است اکثریّت دولت را اعضای یک جناح یا یک حزب تشکیل دهند، یا متمایل به آن باشند، ولی مقتضای حکمت سلیم و عدل مستقیم آن است که در سیاستگذاری فراجناحی عمل کنند، تا همسویی و همگونی همگان در پیشرفت اهداف سیاسی حکومت اسلامی به بهترین شکل و با تأیید و پشتوانه مردمی فراهم گردد، و از هر گونه کارشکنی مصون ماند.
2⃣ـ تأمین رفاه در زندگی همه مردم و ایجاد اشتغال و رونق دادن به کشت و کار و صنعت و تجارت و بالا بردن سطح درآمدها، و ریشه کن ساختن بیکاری.
دولت عادله، علاوه بر کوشش در تأمین بودجه لازم برای اداره کشور در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و غیره، باید در فراهم ساختن امکانات موردنیاز برای رشد اقتصاد کشور، با تمام توان بکوشد.
در بُعد تجارت داخلی و خارجی و جذب سرمایهها و به کار انداختن آنها، و ایجاد توازن بین درآمد عمومی و مصرف و #توزیع_عادلانه ثروت، زیرنظر #کارشناسان با خبره و دلسوز اقدام نمایند. استفاده حکیمانه از ثروتهای طبیعی و اندوختههای خدادادی، و دادن مجال به مردم در بهره برداری از آنها در چارچوب قانون از دیگر اقدامات دولت اسلامی است.
3⃣ ـ تعلیم و تربیت به صورت فراگیر و فراهم نمودن امکانات پیشرفت به سوی مدارج عالیه دانش و ایجاد پژوهشگاههای علمی در تمامی زمینه ها.به علاوه، امکانات آموزشی برای همگان یکسان فراهم شود، و این وظیفه دولت است، و اگر نهادهای خصوصی در اینباره اقدام کنند، دولت باید آنان را یاری دهد و شرایط لازم را برایشان فراهم سازد، و با نظارت کامل بر عملکرد آنها از انحرافشان از خط نظام اسلامی حاکم جلوگیری نماید.
👌البتّه این جدای از دیگر وظایف دولت است؛ از قبیل ایجاد امنیّت فراگیر و حراست از سرزمین اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس همگانی، و بالا بردن توان سیاسی و نظامی در کنار بالا بردن سطح فرهنگی و اقتصادی، و حمایت از ثروت ملّی و ارزشهای دینی، و دفاع از ارزشهای ملّی و غیره که در کلمات دیگر مولا امیرمؤمنان علیهالسلام آمده است."
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
#دعاهای_روزانه
سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
🌸منزّه است آن پایندهی بیغفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنیها و نادیدنیها، منزّه است آنکه دیدهها را دریابد و دیدهها او را درنیابند و اوست دقیقنگرِ آگاه
💫دعای عشرات.
@quranpuyan