eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
610 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️حقيقت به همه چيز 💠أَلا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقاءِ رَبِّهِمْ أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطٌ 🌱آگاه باشید که آنان درباره‌ی ملاقات با پروردگارشان در تردید به سر می‌برند؛ آگاه باشید که او به همه چیز احاطه دارد. فصلت - ۵۴ 🔹‏هرگز نبايد تصور كرد كه احاطه خداوند به همه موجودات فی المثل شبيه احاطه هوای پيرامون كره زمين به كره زمين است، كه اين احاطه دليل بر محدوديت است، بلكه منظور از احاطه پروردگار به همه چيز معنی بسيار دقيقتر و لطيفتری است و آن وابستگی همه موجودات در ذاتشان به وجود مقدس او است. 🔹‏به تعبير ديگر در عالم هستی يك وجود اصيل و قائم به ذات بيش نيست، و بقيه موجودات امكانيه همه متكی و وابسته به او هستند كه اگر يك دم اين ارتباط از ميان برداشته شود همه فانی و معدوم می‌شوند. 👈‏اين احاطه همان حقيقتی است كه در كلمات عميق امير مؤمنان علی ع در خطبه اول نهج البلاغه به اين عبارت بيان شده است:" ‏":" خداوند با همه چيز است اما نه اينكه قرين آنها باشد، و مغاير با همه چيز است نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد". ‏و اين شايد همان است كه امام حسين ع در آن دعای پر محتوا و غراء و شيوای عرفه بيان فرموده: ‏" الهی! آيا برای موجودات ديگر ظهوری است كه برای تو نيست تا آنها نشان دهنده تو باشند؟! كی پنهان شدی تا نياز به دليلی داشته باشی كه دلالت بر وجودت كند؟ ‏و كی دور شده‌ای كه آثار تو در عالم هستی ما را به تو رهنمون گردد؟! كور باد چشمی كه تو را مراقب خود نبيند، و زيانكار باد تجارت بنده‌ای كه نصيبی از حب و عشق تو ندارد"! ‏كی رفته‌ای ز دل كه تمنا كنم تو را؟ ‌‏كی گشته‌ای نهفته كه پيدا كنم تو را؟! ‏با صد هزار جلوه برون آمدی كه من‌ ‌‏با صد هزار ديده تماشا كنم تو را 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۸۵ قَالُوا تَاللَّهِ تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ   ـ [خانواده و خويشانش] گفتند: به خدا سوگند آنقدر تو از يوسف ياد مي‌کني تا سخت بيمار يا هلاک مي‌گردي. ۷۸  ۷۸- لفظ تفتئوا از ريشة فَتَا، دلالت بر ادامه و استمرار و لاينقطع بودن مي‌کند. حَرَضَ، بيماري ناشي از ناکامي در عشق يا اندوه است که شخص را در اسارت خود گوئي آب مي‌کند و هلاک مي‌سازد. اين واژه دو بار نيز در باب تفعيل [تحريض] در قرآن آمده است که مفهوم مقابل آن يعني برانگيختن و از ترس و ترديد به تحرک و تلاش آمدن دارد [نساء ۸۴ (۴:۸۴) و انفال ۶۵ (۸:۶۵) ]. گوئي جهاد در راه حق، نفوس را از اسارت انگيزه‌هاي فرساينده دنيائي آزاد مي‌کند و زندگي معنوي و حيات مي‌بخشد. یوسف : ۸۶ قَالَ إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللَّهِ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ  گفت: من پريشان حالي و اندوه خويش را تنها با خدا درد دل مي‌کنم [به شما کار و شکايتي ندارم] و از خدا چيزهايي مي‌دانم که شما نمي‌دانيد ۷۹ [=اميدوار رحمت و لطف او هستم].  ۷۹- در انتشار موجودات در زمين، يا پراکنده شدن خاک توسط باد از فعل «بَثَّ» استفاده مي‌کنند. غم و اندوهي را نيز که خواه ناخواه در چهره و رفتار شخص نمود پيدا مي‌کند و خبرش منتشر مي‌گردد، «بث» مي‌گويند، اما حزن را به نيروي صبر ايماني و توکل مي‌توان در دل پنهان داشت. شِکوه و شکايت به زبان آوردن و بيان غم و اندوه است. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت چهارم : 💢پيامبر، نيست 🔹نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخافُ وَعِيدِ «45» «سوره قاف» ما به آنچه (مخالفان) مى‌گويند آگاه‌تريم و تو مأمور به اجبار مردم نيستى (تا آنان را با زور به راه راست درآورى). پس هر كه را از وعده عذاب من مى‌ترسد، به وسيله‌ى قرآن پند ده ⭕ "وظيفه پيامبر اسلام ص تبليغ دين است، نه دين. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ» (پذيرش دين بايد با باشد.) ↩️ معارف بلند، منطقى و فطرى قرآن، براى پذيرش مردم كافى است و نيازى به نيست. «ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» ↩️ حقايق دين در نهاد انسان نهفته است، تنها يادآورى لازم است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» (كلمه «ذكر» به معناى يادآورى نهفته‌ها و فراموش شده‌ه است) ↩️محور تبليغات دينى بايد قرآن باشد، زيرا بهترين وسيله تذكّر است. «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ» " 📚تفسير نور (محسن قرائتي) 👈"و در این آیه که آخرین آیه این سوره است بار دیگر به پیامبرش در مقابل مخالفان سرسخت و لجوج تسلی و دلداری می‌دهد و می‌فرماید: «ما به آنچه آنها می‌گویند آگاهتریم» «و تو مأمور آنها (به ایمان) نیستی» (وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّارٍ). ♻وظیفه تو تنها رسالت، و دعوت به سوی حق و بشارت و انذار است «پس به وسیله قرآن، کسانی را که از عذاب من می‌ترسند متذکر ساز» اشاره به این که قرآن برای انذار و بیدار ساختن افراد مؤمن کافی است . بهترین پند و اندرز برای همگان است." 📚تفسير نمونه (ناصرمكارم شيرازي) 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ و هر که به خدا ايمان بیاورد ، خدا قلبش را هدايت می‌كند ، و خدا به همه چيز دانا است. 🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت- روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 1 تا 10 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هدف نهایی 💠وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (۷/شوری) 🌱‏و بدين سان قرآنی عربی را به تو وحی كرديم تا مردم مكّه و كسانی را كه اطراف آن هستند هشدار دهی و از روز جمع (قيامت) كه شكی در آن نيست بيم دهی گروهی در بهشت و گروهی در آتش سوزانند. 🔹همان گونه كه انبيای پيشين به زبان قوم خود سخن می‌گفتند، قرآن نيز به زبان عربی وحی شده است. وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا ... قُرْآناً عَرَبِيًّا ‏ 🔹الفاظ قرآن به همين صورت كه هست بر پيامبر نازل شده است. «أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا» ‏ 🔹قرآن، به زبان عربی است و ترجمه آن به هر زبانی كه باشد حكم قرآن را ندارد. «قُرْآناً عَرَبِيًّا» (چون فهم بشر نمی‌تواند حقايق عبارات و الفاظ قرآن را به صورت كامل درك كند و ترجمه بر اساس فهم شخص مترجم است.) ‏ 🔹هدف اصلی از دريافت‌های الهی بازدهی آن است. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ ‏ 🔹كسی كه ديگران را هشدار می‌دهد، بايد خود آگاهی و بينش لازم را داشته باشد. أَوْحَيْنا ... لِتُنْذِرَ ‏ 🔹در شيوه‌ی تبليغ ابتدا مخاطبين و نيازهای آنان را بشناسيم. (اولين نياز جامعه جاهلی، هشدار بود). «لِتُنْذِرَ» ‏ 🔹در تبليغ به اولويّت‌های منطقه‌ای، مكانی و استراتژی توجّه شود. (به نقاط مركزی و محوری اولويّت دهيد.) «أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها» ‏ 🔹تبليغ بايد از خود و اطرافيان خود آغاز شود. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌» ‏ 🔹دعوت پيامبر اسلام تدريجی و دارای مراحل متعدّد بوده است. «لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُری‌ وَ مَنْ حَوْلَها» ‏۱۰- در ميان موارد انذار، مسأله معاد نقش ويژه‌ای دارد. «وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ» 🔹فصاحت قرآن در انذار مردم نقش مهمی دارد. «عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ» (بنا بر اينكه مراد از كلمه «عربی» فصاحت باشد) ‏ 🔹قيامت با آنكه روز جمع است، روز فصل و تفكيك نيز هست. «فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَ فَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
، خدا است‌ 💠أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ (۹) وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّـهِ ذلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ (۱۰) 🌱آیا به‌جای او، سرپرستانی برگزیده‌اند؟؛ در حالی که سرپرست حقیقی، تنها خداست، و او مردگان را زنده می‌کند، و او بر هر کاری تواناست. (۹) در مورد هر چیزی که اختلاف پیدا کنید، قضاوت (درباره‌ی) آن، با خداست. این است «الله»؛ مالک و صاحب‌اختیار من. تنها بر او توکّل می‌کنم و فقط به پیشگاه او باز می‌گردم. (۱۰) شورى [۹-۱۰] 🔹‏از آنجا كه در آخرين آيه بحث گذشته اين واقعيت بيان شده كه هيچ ولی و ياوری جز خداوند نيست، در آيات مورد بحث برای تاييد اين واقعيت و نفی ولايت غير خدا دلائل زنده‌ای مطرح می‌كند. ‏نخست در لباس تعجب و انكار می‌فرمايد:" آيا آنها غير خدا را ولی خود قرار دادند"؟ (أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ). ‏با اينكه" ولی تنها اوست" (فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُ‌). ‏پس اگر می‌خواهند برای خود ولی و سرپرستی برگزينند بايد خدا را برگزينند. ‏چرا كه دلائل ولايت او با بيان اوصاف كماليه‌اش در آيات پيشين روشن شد، خداوندی كه عزيز و حكيم است، خداوندی كه مالك و علی و عظيم است، پروردگاری كه غفور و رحيم می‌باشد اين اوصاف هفتگانه‌ای كه گذشت خود بهترين دليل برای انحصار ولايت در او است. 🔹‏سپس به دليل ديگری پرداخته می‌گويد:" او است كه مردگان را حيات می‌بخشد" (و هو يحيی الموتی). ‏و چون معاد و رستاخيز به دست او است، و بزرگترين نگرانی انسان چگونگی زندگی او بعد از مرگ است، بنا بر اين بايد دست به دامن والای او زد و نه غير او. 🔹‏سپس به ذكر دليل سومی پرداخته، می‌گويد:" او است كه بر هر چيزی قادر و توانا است" (وَ هُوَ عَلی‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ). ‏اشاره به اينكه شرط اصلی" ولی" دارا بودن قدرت است و قادر حقيقی او است. ‏ 🔹و در آيه بعد چهارمين دليل ولايت او را به اين صورت شرح می‌دهد: ‏" در هر چيز اختلاف كنيد داوری و حكمش با خدا است" و تنها او است كه می‌تواند به اختلافات شما پايان دهد (وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَحُكْمُهُ إِلَی اللَّـهِ‌). ‏آری يكی از شؤون ولايت آن است كه بتواند به اختلافات كسانی كه تحت ولايت او هستند با داوری صحيحش پايان دهد، آيا بتها و شياطينی كه معبود واقع شده‌اند توانايی بر چنين كاری دارند؟ يا اين كار مخصوص خداوندی است كه هم حكيم و آگاه به طرق حل هر گونه اختلاف است، و هم قادر است حكم و داوری خود را اجرا كند، پس خداوند عزيز و حكيم بايد حاكم باشد نه غير او. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۰۲-۹۳ سوره یوسف اذْهَبُواْ بِقَمِيصِي هَـذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ {93} اين پيراهن مرا ببريد و آن را بر چهره پدرم بيفكنيد [تا] بينا شود و همه كسان خود را نزد من آوريد {93} وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلاَ أَن تُفَنِّدُونِ {94} و چون كاروان رهسپار شد پدرشان گفت اگر مرا به كم‏خردى نسبت ندهيد بوى يوسف را مى‏شنوم {94} قَالُواْ تَاللّهِ إِنَّكَ لَفِي ضَلاَلِكَ الْقَدِيمِ {95} گفتند به خدا سوگند كه تو سخت در گمراهى ديرين خود هستى {95} فَلَمَّا أَن جَاء الْبَشِيرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيرًا قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ {96} پس چون مژده‏رسان آمد آن [پيراهن] را بر چهره او انداخت پس بينا گرديد گفت آيا به شما نگفتم كه بى‏شك من از [عنايت] خدا چيزهايى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد {96} قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ {97} گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم {97} قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ {98} گفت به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى‏خواهم كه او همانا آمرزنده مهربان است {98} فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى يُوسُفَ آوَى إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِينَ {99} پس چون بر يوسف وارد شدند پدر و مادر خود را در كنار خويش گرفت و گفت ان شاء الله با [امن و] امان داخل مصر شويد {99} وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَـذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاء إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ {100} و پدر و مادرش را به تخت برنشانيد و [همه آنان] پيش او به سجده درافتادند و [يوسف] گفت اى پدر اين است تعبير خواب پيشين من به يقين پروردگارم آن را راست گردانيد و به من احسان كرد آنگاه كه مرا از زندان خارج ساخت و شما را از بيابان [كنعان به مصر] باز آورد پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم القائات شر نمود.بى گمان پروردگار من نسبت به آنچه بخواهد صاحب لطف است زيرا كه او داناى حكيم است {100} رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ {101} پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا تا لحظه مرگ،در تسلیم کامل خود نگهدار و مرا به شايستگان ملحق فرما {101} ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ {102} اين [ماجرا] از خبرهاى غيب است كه به تو (پیامبر)وحى مى‏كنيم و تو هنگامى كه آنان همداستان شدند و نيرنگ مى‏كردند نزدشان نبودى {102} ♻️عصاره فراز آیات ۱۰۲-۹۳ : اعمال ولایت مستمر خدا برای تحقق اراده اش در لطف و احسان به یوسف:رساندن یوسف و ابوین و برادرانش به همدیگر پس از مدت طولانی و حوادث متعدد، تحقق رویای خضوع انها در برابر یوسف،اعطای ملک و حکمت به یوسف نکات -کاربرد اولین صفت لطیف برای خداوند در سوره یوسف -آیات ۹۷ و ۹۸ نشان میدهد اینکه فرد گناهکار از دیگران بخواهد برای او استغفار و طلب امرزش از خدا نماید، مجاز است. برادران یوسف که خود را خطاکار میدانستند از یعقوب بعنوان پدر(که در این مدت رنج زیادی از فقدان یوسف کشیده بود) تقاضای استغفار کردند 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت پنجم : کریم در نفی اکراه و ، و و فشار در دین و دینداری 🔸"منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی و اجبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . ♻خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مى‌آموزد: (أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ) هود / ۲۸ آيا ما شما را در حالى كه بدان داريد، به آن كنيم؟ نوح (ع) خطاب به قوم خود مى‌فرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. 👈به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه و اكراه در دين را نفى مى‌كنند و بر اين حقيقت دلالت مى‌نمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمى‌ترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بى‌آنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. ( نک : المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰) ♻راه تربيت انسان از خود او مى‌گذرد و نمى‌توان كسى را با و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچ‌گونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد: 🔸(فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ ) غاشیه / ۲۲-۲۱ پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهنده‌اى و بر آنان تسلّطى ندارى. 🔸(وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ) ق / ۴۵ و تو به وادارنده آنان نيستى. 👈در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سخت‌ترين مانع فردى در تربيت ظهور مى‌نمايد و باب تربيت فطرى بسته مى‌شود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است : (وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ ) انعام / ۱۰۷ و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‌ايم، و تو آنان نيستى." ✍️ دكتر مصطفی دلشاد تهرانی 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🤲سُبْحانَ الدَّائِمِ غَيْرِ الْغافِلِ، سُبْحانَ الْعالِمِ بِغَيْرِ تَعْلِيمٍ، سُبْحانَ خالِقِ مَا يُرىٰ وَمَا لَايُرىٰ، سُبْحانَ الَّذِى يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَلَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ، وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ 🌸منزّه است آن پاینده‌ی بی‌غفلت، منزّه است آن دانای ناآموخته، منزّه است آن آفریننده دیدنی‌ها و نادیدنی‌ها، منزّه است آن‌که دیده‌ها را دریابد و دیده‌ها او را درنیابند و اوست دقیق‌نگرِ آگاه 💫دعای عشرات. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖  آیات 11 تا 15 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا