eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣8⃣ تدبر در سوره ❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾ انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند. خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى‏] مشركند فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند قمشه‌ای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند). مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند. پاسخ ۱ : و چگونه ايمان به خدا با شرك سازش دارد، و حال آنك در اين آيه اكثريت مؤمنين بالله را مشرك خوانده؟ پاسخ اين است كه مشرك داراى مراحلى است، مشركِ به معناى بت پرست كه شرك رسمى است، با توحيد هرگز سازگار نيست، ولكن ساير مراحل شرك با توحيد سازگارى دارد، چه شرك حرام مانند ثنويت يا تثليث و ريا و چه شرك حلال و مرجوح مانند تو جهاتى احيانى به غير خدا كه اين خود همگانى است جُز براى معصومان كه با درجات مختلفشان يكجا و سراسر توجه به خدا دارند، قلبهايشان فؤاد است كه شعله نور توحيد نسبت به آنها فراگير مى باشد و براين مبنا فطرتها، عقلها، فكرها، تدبيرها، عقايد، اخلاِ و اعمالشان يكسسره و يكجا متوجه خداست. تفسير فرقان پاسخ ۲ : این آیه در ادامه ایات ۱۰۲ تا ۱۰۵ خطاب به پیامبر اسلام است که انتظار نداشته باش همه مردم مکه به خدا ایمان بیاورند. انها از همه ایات و دلایل اعراض میکنند. (همانطور که در سوره های قبلی بیان شده بود) اکثر اینها به الله ایمان نمیآورند مگر انکه شریکانی نیز برایش قایلند. این مفهوم در آیات ۴۰-۳۷ هم از زبان یوسف در جمع زندانیان در نفی شرک و دعوت به توحید بیان شده بود.ابتدا فرمود من آیین مردمی که به الله ایمان نمیاورند ترک کردم(علیرغم اینکه انها الله را میشناختند). و سپس خاندان خود را از شرک تبرئه کرد و پرستش معبودانی جز الله را نفی نمود. در ایه ۱۰۶ هم همین مفهوم امده است که ایمان به الله باشرک سازگار و قابل جمع نیست. (در سوره کافرون هم این امر بعنوان محور سوره بیان شد) نمی توان هم به الله ایمان داشت و هم به معبودان دیگر.لذا همواره در قران ، مراد از ایمان به الله، ایمان به خالقیت خداوند نیست بلکه ایمان به انحصار ربوبیت و ولایت در الله است. و خداوند در اینجا به پیامبر فرموده است که مشرکان علیرغم سعی و تلاش شدید تو و اینکه از انها مزدی هم نخواستی ،از آیات اعراض نموده و بر شرک خود باقی میمانند. آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت شانزدهم: ⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و است؟ یا در مرحله ، میتوان اجبار نمود؟ 🔰برخي براين باورند كه ايات قران در زمينه نفي اجبار -كه در پستهاي قبل به انها اشاره شد- فقط مربوط به زمان قبل از ايمان و انتخاب دين است و بعد از اينكه فرد، ديني را پذيرفت، ميتوان او را به انجام همه احكام ان الزام و اجبار نمود. اما ايات قران خلاف اين نظر را تاكيد ميكند. اينكه بلحاظ ديني ، امري است، را بايد از ان در اجتماع تفكيك نمود. ✳از ايات ديگر اين زمينه، 92 سوره مائده كه پس از نهي از اينگونه ميفرمايد: 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۹۰﴾اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد (۹۰) 🔸إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿۹۱﴾همانا شيطان مى‏ خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد (۹۱) 🔸وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ «92» و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانى) بپرهيزيد. پس اگر روى گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه 👈وظيفه‌ى رسول ما تنها آشكار است. 💠همانطور كه مشاهده خطاب اين ايه به مسلمانان "ياايهاالذين امنوا" است. يعني كسانيكه باختيار خود دين اسلام را پذيرفته اند.خداوند با برشمردن مضرات و اثار قمار و شرابخواري ، انها را از اين عمل نهي و به اطاعت از خدا و رسول فرمان ميدهد. لكن در انتها ميفرمايد اگر از اجراي اين حكم سرباز زديد، فقط به ضرر خود اقدام كرده ايد و بر رسول، وظيفه اي بيش از ابلاغ اين حكم نيست. رسول ما مامور نيست كه شما را به اجراي ان مجبور سازد يا در صورت تخلف از ان، شما را جريمه يا مجازات كند. 1⃣- فرمان‌هاى حكومتى رسول خدا صلى الله عليه و آله همانند فرمان‌هاى الهى، اطاعتش است. «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ» (تكرار كلمه‌ى‌ «أَطِيعُوا»، نشانه‌ى دو نوع دستور مى‌باشد؛ دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پيامبر صلى الله عليه و آله) 2⃣- انسان در انتخاب راه، است. «فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ» 3⃣- با تخلّف و روى‌گردانى، به كسى جز خود لطمه نمى‌زنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‌ ... أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‌ 4⃣- شرط ابلاغ احكام الهى پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ‌ ... عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ‌ 5⃣- وظيفه‌ى پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه و . «أَنَّما عَلى‌ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبِينُ»" 📚تفسير نور 👈"رسول الله (صلى الله عليه و آله ) در اين بين سود و زيانى ندارد، و جز رسانيدن پيغام و ماموريت خود وظيفه ديگرى ندارد، و اين نافرمانيها برگشتش به دشمنى با خداى تعالى است ، آيات در تحريم خمر و ميسر و غيره مشتمل بر فنون مختلفى است از تاكيد. ولي بعد از همه مراحل، تنها تهديد به اينكه اگر بار ديگر مرتكب شوند و از دستور خدا سرپيچى كنند، بدانند كه سرپيچيشان بعد از اتمام حجت و بلاغ مبين بوده است" 📚تفسير الميزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ بِذِكْرِكَ، وَأَسْتَشْفِعُ بِكَ إِلَىٰ نَفْسِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِجُودِكَ أَنْ تُدْنِيَنِى مِنْ قُرْبِكَ 🤲خدایا! با یاد تو به‌ سویت نزدیکی می‌جویم و از ناخشنودی تو به درگاه خودت شفاعت می‌طلبم و از تو می‌خواهم به بخشندگی‌ات مرا به بارگاه قرب خویش نزدیک گردانی 📖دعای کمیل 📍کانالِ قرآن‌پویان 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 19 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سرنوشت و 💠‏إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ (۱۲/محمد) 🌱‏همانا خداوند كسانی را كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام داده‌اند، به باغ‌هايی (از بهشت) كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است داخل می‌كند. و كسانی كه كفر ورزيدند (از زندگی دنيا) بهره می‌گيرند و همانند كه چهارپايان می‌خورند و (سرانجام،) آتش جايگاه آنهاست. 👈‏در اين آيه، خوردن كفّار به خوردن چهارپايان تشبيه شده است و اين شباهت می‌تواند از چند جهت باشد، از جمله: ‏الف) تمام همّت حيوانات رسيدن به غذاست. ‏ب) چهارپايان غافلند، كفّار نيز از قيامت و مسئوليّت غافلند. «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» ‏ج) حيوانات، سرچشمه غذا را كه از حلال است يا حرام نمی‌دانند. بعضی انسان‌ها نيز فكر حلال و حرام نيستند و به گفته قرآن همين كه به ارث و مال بی زحمتی رسيدند، بدون توجّه به حقوق ديگران در آن تصرّف می‌كنند. «وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا» ‏🔹وارد ساختن مؤمنان به بهشت، جلوه‌ای از ولايت الهی است. بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَی الَّذِينَ آمَنُوا ... إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ‌ 🔹اهل ايمان و عمل صالح در مقامی هستند كه خداوند خود عهده‌دار وارد ساختن آنان به بهشت است. إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ‌ ... 🔹ملاك، پايان كار است وگرنه بهره‌گيری‌های مادّی، كم و بيش برای همه هست. ‏جَنَّاتٍ تَجْرِي‌ ... يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ‌ 🔹برای تشويق به حقّ، از تمايلات طبيعی مردم استفاده كنيد. (انسان به طور طبيعی از باغ و نهر لذّت می‌برد) «جَنَّاتٍ تَجْرِي» ‏🔹بهره‌گيری و كاميابی در چهارچوب مقرّرات الهی جايز است. (آنچه مورد انتقاد قرآن است، كاميابی‌های حيوان‌گونه است) «يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ» ‏🔹شكم‌پرستی، برجسته‌ترين نفسانيّات انسان است، زيرا مقام، مال و شهوت، هر چند صباحی به سراغ انسان می‌آيد، ولی شكم دائماً مزاحم است. (قرآن در كنار عنوان كاميابی، نام خوردن را جداگانه آورده است.) «يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ» ‏🔹زندگی كفّار، از نظر ماهيّت حيوانی است و از نظر پايان و فرجام، دوزخی. ‏«كَما تَأْكُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ» ‏🔹در ارزيابی‌ها، عاقبت‌كار را هم به حساب آوريد. «النَّارُ مَثْویً لَهُمْ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️پذيرش از طرف انسان، زمينه‌ساز فزونی هدايت از طرف خداوند است 💠وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ (۱۷/محمد) 🌱‏وكسانی كه هدايت يافته‌اند، خداوند هدايتشان را بيفزايد و روح پرهيزگاری به آنان عطا كند. 🔹كسانی كه هدايت يافته‌اند خداوند بر هدايتشان می‌افزايد، و روح تقوا و پرهيزكاری به آنها می‌بخشد" (وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ‌). 🔹‏آری آنها نخستين گامهای هدايت را شخصا برداشته، و عقل و خرد و فطرت خويش را در اين راه به كار گرفته‌اند، سپس خداوند طبق وعده‌ای كه داده است مجاهدان راهش را هدايت و راهنمايی بيشتر می‌كند، نور ايمان به قلب آنها می‌افكند، و از شرح صدر و روشن‌بينی بهره‌مندشان می‌سازد، اين از نظر اعتقاد و ايمان و اما از نظر عمل روح تقوا را در آنها زنده می‌كند، آن چنان كه از گناه متنفر می‌شوند و به طاعت و نيكی عشق می‌ورزند. 🔹‏آنها در هر دو جنبه درست نقطه مقابل منافقانی هستند كه در آيه قبل به آنها اشاره شده، از يك سو بر دلهای آنها مهر است و چيزی نمی‌فهمند، و از سوی ديگر در عمل همواره پيرو هوای نفسند، اما مؤمنان روز به روز بر هدايتشان افزوده می‌شود و در مقام عمل بر تقوايشان. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ شما هم خود را در عصر نزول قران تصور كنيد و لذت خواندن قران به ترتيب نزول را تجربه كنيد😇 👈با توجه به استقبال اعضاي محترم گروههاي تقرب از برنامه اين گروه در پيام رسانهاي مختلف، و استقبال اعضاي گروه تقرب از تدبر و تفسير تنزيلي ⏰بامید خدا از روز 20 خرداد🌷 مطالعه قران در گروه تقرب درپيام رسان و را آغاز می کنیم. 📝برنامه گروه تلاوت ترتیل یڪ سوره يا يك صفحہ از قران ڪریم بہ همراه ✔️ترجمہ و توضيح صوتي و روان آیات صفحہ ✔️ فایل صوتی تفسیر آيات صفحه (اقايان جوادي املي، بازرگان و قرائتي) ✔️ گزیده نڪات تفسیرے از مفسران و قران پژوهان مختلف ميباشد نمونه ای از اظهار رضایت اعضای گروه: 💐سلام از کانال ارزشمند و ویسهای ارسالی تون تشکر می کنم. حقیر رشته تحصیلیم در دانشگاه علوم قران وحدیث بوده وخیلی علاقمند به تفسیر قرآن براساس ترتیب نزول بودم وخدا رو شکر با گروه شما آشنا شدم. 💐💐تشکر بسیار زیاد از مدیران و تمام کسانی که برای پایداری این گروه وقت میگذارند . در این گروه ترجمه و تلاوت وجود دارد توضیحات جناب آقای بازرگان بزرگوار نیز وجود دارد تفسیر مختصر و عام آقای قرائتی وجود دارد به تفسیر تخصصی آیه الله جوادی عاملی هم میتوان رجوع کرد عزیزان مطالبی را به صورت نوشتار قرار می دهند یه جورایی تمام را جوابگوست من خودم با توضیحات مختصر جناب فرهنگ شروع کردم و جذب شدم کم کم حوصله تفسیر آقای قرائتی را نیز پیدا شد الان هم علاوه بر این ها دارم به تفسیر آیه الله جوادی آملی نیز می پردازم از انواع گل های خوشبو ی توضیح و تفسیر و متن در این گروه بهره مندیم لینڪ گروه هاے در پیام‌رسانهاے ، و 🔻 https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 💬https://t.me/taqarrob99 💬eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 لطفا برای سایر علاقه مندان فوروارد نمایید🙏 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣8⃣ تدبر در سوره ❓منظور از آيه ۱۰۶ سوره يوسف چيست؟ آيا ايمان اكثر مسلمانان با شرك اميخته است؟ وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾ انصاریان: و بیشترشان به خدا ایمان نمی آورند مگر آنکه [برای او] شریک قرار می دهند. خرمشاهی: و بيشترينه ايشان [ظاهرا] به خداوند ايمان نمى ‏آورند مگر آنكه [باطنا، یه نوعى‏] مشركند فولادوند: و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند قمشه‌ای: و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند (و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند). مکارم شیرازی: و اكثر آنها كه مدعي ايمان به خدا هستند مشركند. پاسخ ۳ : نسبي و اضافي بودن ايمان و شرك و امكان اجتماع بعضي مراتب ان دو ايمان به خدا و شرك به او دو نقطه در بي نهايت هستند كه فاصله زيادي از هم دارند و رهرواني بين ان دو ،هر يك در نقطه اي قرار دارند از جمله ادله بر اين مدعا اخلاق و صفاتيست كه در باطن دلها جايگزين است و آدمى را بخلاف آنچه كه از حق و باطل معتقد شده دعوت مى كند، و در اعمال صادره از او اثر مى گذارد، و لذا مى بينيم فلان شخص ادعاى ايمان به خدا مى كند و در عين حال بند بند بدنش از ترس مصيبتى كه ممكن است روى بياورد مى لرزد، و حال آنكه متوجه اين معنا هست كه هيچ كس هيچ حول و قوه اى جز بوسيله خدا ندارد. و نيز مى بينيم فلان آقا كه ادعاى ايمان به خدا مى كند و با اينكه به راستى ايمان دارد به اينكه : ((ان العزه للّه جميعا - عزّت همه اش مال خداست )) مع ذلك اين در و آن در مى زند، و با اينكه ايمان دارد كه خدا ضامن روزى است با اين حال در خانه هر كس و ناكس را مى كوبد، ايمان دارد كه پروردگارش به آنچه كه در دل نهفته دارد عالم است ؟ و به آنچه كه مى گويد شنواست و به آنچه كه مى كند بصير است ، و بر او هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين پوشيده نيست ، اما در عين حال همين پروردگار را معصيت نموده حيا نمى كند و همچنين . پس مراد از شرك در آيه مورد بحث بعضى از مراتب شرك است ، كه با بعضى از مراتب ايمان جمع مى شود، و در اصطلاح فن اخلاق آنرا شرك خفى مى گويند. رواياتى در معناى جمله ! ((ما يؤمن اكثرهم بالله الّا و هم مشركون )) در تفسير قمى به سند خود از فضيل از ابى جعفر (عليه السّلام ) روايت كرده كه در ذيل جمله ((ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون )) فرموده : مقصود از آن ، شرك طاعت است ، نه شرك در عبادت ، يعنى معصيت هايى كه ارتكاب مى شوند در حقيقت شرك در اطاعت است و گنهكاران با گناه خود شيطان را اطاعت كرده اند. و در تفسير عياشى از محمد بن فضيل از حضرت رضا (عليه السّلام ) روايت كرده كه فرمود: مقصود شركى است كه به حد كفر نرسيده باشد. و نيز در همين كتاب از مالك بن عطيه از ابى عبداللّه (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه شريفه فرموده : مقصود از اين شرك اين است كه كسى بگويد: اگر فلانى نبود من هلاك شده بودم ، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خير مى رسيدم ، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زيرا چنين كسى براى خدا در ملك او شريكى قايل شده كه آن شريك روزيش مى دهد، و يا بلا را از او دفع مى كند. آنگاه مى گويد عرض كردم : حال اگر كسى چنين بگويد: ((اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاك مى شدم )) چطور آيا اين هم شرك است ؟ فرمود: اين خوبست و اشكالى ندارد. و نيز در همين كتاب از زراره روايت كرده كه گفت : از حضرت ابى جعفر (عليه السّلام ) پرسيدم چه مى فرمائى در آيه ((و ما يؤمن اكثرهم باللّه الا و هم مشركون ))؟ فرمود: يكى از مثالهاى اين شرك اين است كه كسى بگويد: نه بجان تو. مؤلف : مقصود آن حضرت اين است كه كسى بغير خدا قسم بخورد، چون غير خدا را به نحوى تعظيم كرده كه ذاتا لايق و مستحق آن نيست ، و اخبار در اين باره زياد است ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۳۸۳ https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هفدهم: ⁉ایا عدم اکراه و اجبار فقط در مرحله قبول دین و است؟ یا در مرحله ، میتوان اجبار نمود؟ 🔻"در آیه‌ی ۱۲ سوره‌ی تغابن «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَى رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» علامه طباطبایی یک مقداری با صراحت وارد می‌شود، و اعلام می‌کند که در دستورات الهی اطاعت از خدا کنید و از پیامبر اطاعت کنید در دستوراتی که در حوزه‌ی پیامبر قرار دارد؛ از همه‌ی این‌ها اطاعت کنید، بعد می‌فرماید اگر اطاعت نکردید، اعراض کردید، سرپیچی کردید «فإن أعرضتم عن اطاعه الله فیما شرع من الدین» اگر از در شریعت تخلف کردید، «أو عن إطاعه الرسول فیما أمرکم به» یا از دستورات پیامبر سرپیچی کردید، پیامبر در چه حوزه‌ای دستور می‌دهد؟‌ «بما أنه ولی أمرکم» در که پیغمبر دارد و خودش حکمی را صادر می‌کند، به‌هرحال چه از شریعت الهی اعراض کنید، چه از دستورات حکومت پیغمبر اعراض کنید، معنای آیه این هست که «فلم یکرهکم رسولنا» خداوند می‌فرماید:👈👈 در هیچ صورت پیامبر ما شما را و نخواهند کرد؛ نه اجبار به دستورات منِ خدا و نه اجبار به فرمان‌های پیامبر.🔻🔻 چرا؟ «فإنه لم یؤمر بذلک» چنین مأموریت و مسئولیتی برعهده‌ی پیامبر نیست. «و إنما أمر بالتبلیغ» مسئولیت پیغمبر است، و درصورتی‌که تخلف کنید، مسئولیتی برعهده‌ی او نیست. او اکراه و اجبار نمی‌کند. این صریح‌ترین موضع علامه در پایان المیزان در نفی اجبار در دینداری است. 🔻علامه از تعبیر اکراه، اجبار، الجاء و مفاهیم مشابه استفاده می‌کند و به‌طورکلی در حوزه‌ی دینداری چه در مرحله‌ی قبول اسلام که مرحله‌ی قبول اسلام که مرحله‌ی اول است، و چه مرحله‌ی دوم که رعایت احکام اسلامی‌ست؛ در هردو حوزه اجبار و اکراه را نفی می‌کند. 🔻اگر ما دینداری به‌معنای قبول اسلام را خارج از قلمرو تحمیل قرار دادیم یعنی قبول مسلمانی نیست، شخص با انتخاب خودش می‌تواند اسلام را بپذیرد و می‌تواند نپذیرد، و اگر نپذیرفت ما به‌زور اسلام را به او تحمیل نمی‌کنیم و او را با اجبار وادار به قبول مسلمانی نمی‌کنیم، این مرحله‌ی اول است، ولی مرحله‌ی دوم مرحله‌ی تقید به احکام اسلامی‌ است. 👈خب برخی از افراد معتقدند که ورود به حوزه‌ی مسلمان‌ها اختیاری‌ است، ولی پس از این‌که شخص مسلمان شد باید به احکام اسلامی ملتزم شود و اگر ملتزم نشد با زور و اجبار او را وادار به رعایت احکام اسلامی می‌کنیم. آیا علامه طباطبایی چنین نظری دارد؟ علامه نه در مرحله‌ی اول اصل قبول اسلام، و نه در مرحله‌ی دوم رعایت احکام اسلامی، در هیچ‌کدام از این دو مرحله تحمیل و زور را مجاز نمی‌دانند. 🔻 البته روشن است که استفاده‌ی از زور و جبر برای و رعایت نظم اجتماعی در حکومت جایز است، آن بحث دیگری‌ است، مثلاً برای تأمین امنیت، برای جلوگیری کردن از تعدی و ظلم شهروندان نسبت به یکدیگر نیازمند به پلیس و اعمال قدرت است، بحث در این نیست، بحث صرفاً دراحکامی ا‌ست که جنبه‌ی دینی دارد و بس، آیا می‌توانیم از ابزار زور و اعمال قدرت برای وادار کردن مسلمان‌ها و انجام این احکام استفاده کنیم یا نه؟ خیر 🎙بخشي از سخنراني استاد سروش محلاتي در سالگرد مرحوم علامه طباطبايي http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. اللّٰهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكَرْبِ [الْكُرَبِ] وَالْبَلْوَىٰ، وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَىٰ، وَأَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَالدُّنْيا ، فَأَغِثْ يَا غِياثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلىٰ خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس 📖دعای ندبه کانال قرآن پویان 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷با ما همراه شوید در مطالعه تنزیلی روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران در گروه 🔻در (مطابق فهرست ترتیب نزول تحقیقی) https://t.me/taqarrob99 💢 در (مطابق فهرست نزول روایی) https://ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 🔰🔰دلايل و فوايد درچارچوب : 👈هیچ دلیل قطعی نداریم که ترتیب سوره ها درقرآن فعلی توقیفی وبراساس نظرپیامبرانجام شده باشد.البته ترتیب آیات وچینش آنها در سوره ها درزمان پیامبرانجام شده است. ❓اماآیا قرائت قرآن وتفسیرقرآن هم بایدلزوما براساس همین ترتیب باشد؟خیرهیچ مانعی نداریم. همانطورکه حفظ وتفسیرموضوعی وجوددارد یا قرآن های کوچک شامل چندسوره یا جزء ۳۰ منتشرمیشود،درفهم قرآن هم میتوانیم به ترتیب نزول عمل کنیم که واقعافهم قرآن راساده ترمیکند. روایتی از پیامبر اکرم نقل شده است که«لو أنّ النّاس قَرَأوا الْقُرآنَ کَما أَنْزَلَ اللهُ ما اختلف اثنان»اگرقرآن همانطورکه نازل شده قرائت میشد،دو نفر هم درآن اختلاف نمیکردند. که قرائت به ترتیب نزول هم می تواند یکی از جنبه های این حدیث باشد. 👌قرآن کتاب تحول وتربیت عملی است. ازیک امت جاهل، امتی هدایت شده میسازد. اگربخواهیم جریان تحول رارصد کنیم باید قرآن را به خواندو فهمید و تفسیرکرد. 👈👈اگربخواهیم قرآن راهماهنگ ساده ومنسجم بفهمیم، بهترین روش (همگام بانزول)است.👌 حظ وبهره ما ازقرآن کامل نیست.جامعه سازی باموعظه وسفارش انجام نمیشود. روش میخواهدکه نزول تدریجی قرآن طی ۲۳ سال برای ایجاد همین تحول روشمند بود. ⭕از سخنان حجت الاسلام بهجت پور مولف تفسیر تنزیلی همگام با وحی در مراسم رونمایی کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ در دین و فهم آن وظیفه است. برای نمونه امام کاظم  می فرماید:« در دین خدا تفقه  کنید و در پی درک درست آن باشید! چرا که: فهم و درک درست دین کلید بینش و بصیرت است. و بدون آن   کامل نیست، بلکه ناقص است. برتری بر عابد مانند برتری خورشید بر ستارگان است. خداوند عمل کسی را که درک و فهمش از دین درست نباشد، دوست ندارد. (ر.ک. تحف العقول، کوتاه سخنان امام کاظم ع) مقصود از فقیه کسی است که درک درستی از دین داشته باشد نه فقیه اصطلاحی امروزی. قرآن کریم زیر بنای دعوت اسلامی را بر بصیرت و تفکر قرار داده بود و قرآن خود راه‏ اجتهاد و درک عقلی را برای مردم باز گذاشته بود. قرآن کریم می ‏فرماید: " پس چرا از هر گروهی از ایشان دسته ‏ای کوچ نمی‏ کنند تا در دین تفقه‏ کنند؟" ( توبه /١٢٢).  مثالی از تفقه در دین، در جنگ صفین توسط انها که به حقانیت علی ع در جنگ، شک داشتند 🎙استاد دکتر رحیم سلیمانی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️نفي و در قبول دين و عمل به احكام 🛑قسمت هجدهم : ⭕️نفى و در دين، از شريعت نوح تا کنون برقرار است 🔸قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ آتانِي رَحْمَةً مِنْ عِنْدِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ «28»هود (نوح به قوم خود) گفت: آيا اگر ببينيد كه من بر دليل روشنى از طرف پروردگارم باشم و او از نزد خودش، رحمت (ويژه‌ى نبوّت) را به من داده باشد كه بر شما مخفى مانده است، (آيا باز هم سرپيچى مى‌كنيد؟) آيا شما را به پذيرش آن وادار كنيم، در حالى كه نسبت به آن كراهت داريد؟ ⭕️ "نفى و اكراه در دين، در شريعت نوح كه كهن ترين شرايع است تشريع شده بود 🔻(اءنلزمكموها و انتم لها كارهون ) - ماده و مصدر كه فعل (نلزم ) صيغه متكلم مع الغير از مضارع آن است به معناى آن است كه چيزى را آنچنان مقارن و همراه چيزى ديگر كنى كه از آن جدا نشده و همواره با آن باشد، و منظور از اينكه پرسيد (آيا من مى توانم آن رحمت را به شما الزام كنم با اينكه شما از آن كراهت داريد؟) اين است كه (آيا من مى توانم شما را به قبول آن و يا به عبارت ديگر به ايمان آوردن به خدا و آيات او اجبار كنم ؟ و آيا مى توانم شما را به وادار سازم كه آثار معارف الهى يعنى نور و بصيرت را دارا شويد؟). 🖍و معناى آيه - كه خدا داناتر است - اين است كه عناد و تكبر شما وادارتان كرد به اينكه بدون درنگ و بدون اينكه در كار من تحقيق و فكر كنيد دعوتم را رد كنيد و در نتيجه آن كتاب و علم بر شما پوشيده ماند، - آيا در چنين وصفى باز هم بر ما واجب است كه شما را به قبول آن دعوت مجبور كنيم ؟. 👈و خلاصه كلام اينكه جناب نوح خواسته است بفرمايد نزد من همه چيزهايى كه رسالت از ناحيه خدا بدان نيازمند است موجود است و من شما را به آن چيزها آگاه كردم اما شما از در تكبر و طغيان، به آن ايمان نياورديد، و ديگر بر من لازم نيست كه شما را در قبول آن مجبور سازم 👈👈چون در سبحان هيچ نيست. ♦️در دين خدا نيست. ♦♦و اين آيه از جمله آياتى است كه اكراه را در دين خدا نفى كرده و دلالت مى كند بر اينكه مساءله ، خود يكى از احكام دينى است كه در 👈👈همه شرايع و حتى قديمى ترين آنها كه شريعت نوح (عليه السلام) است تشريع شده و تا به امروز نيز به قوت خود باقى بوده و نسخ نگرديده است." 📚تفسير المیزان http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━