eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 17 تا 50 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفِينَ 🌱 آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند. ۴۵/واقعه 🔹 اين آيه علت استقرار اصحاب شمال در عذاب را بيان می‌كند، و اشاره با كلمه" ذلك" به همان عذاب آخرتی است كه قبلا ذكر كرده بود، و" اتراف" كه مصدر كلمه" مترفين" است به معنای آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستی و طغيان كند، كسی كه نعمت چنينش كند می‌گويند او اتراف شده، يعنی سرگرمی به نعمت آن چنان او را مشغول كرده كه از ما ورای نعمت غافل گشته، پس مترف بودن انسان به معنای دل بستگی او به نعمت‌های دنيوی است، چه آن نعمتهايی كه دارد، و چه آنهايی كه در طلبش می‌باشد، چه اندكش و چه بسيارش‌. 🔹‏اين را بدان جهت گفتيم كه ديگر اشكال نشود به اينكه بسياری از اصحاب شمال از متمولين و دارای نعمت‌های بسيار نيستند، چون نعمت‌های الهی همه در داشتن مال خلاصه نمی‌شود، مال يكی از آن نعمت‌ها است، و آدمی غرق در انواع نعمت‌های خدايی است، ممكن است مردی تهی‌دست به يكی ديگر از آن نعمت‌ها دچار طغيان بشود. 🔹‏و به هر حال معنای آيه اين است كه: اگر گفتيم ما اصحاب شمال را به فلان عذاب گرفتار می‌كنيم، علتش اين است كه آنان قبل از اين در دنيا دچار طغيان بودند، و به نعمت‌های خدا اتراف شده بودند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ همه انسانها در يك روز همراه هم 💠‏قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ (۴۹) لَمَجْمُوعُونَ إِلی‌ مِيقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ (۵۰/واقعه) 🌱‏بگو: همانا پيشينيان و آيندگان. ‏هر آينه به سوی وعدگاه روز معيّنی گردآوری خواهند شد. 🔹بايد به شبهات، حتی اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. يَقُولُونَ‌ ... قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‌ ‏🔹قدرت خداوند در محشور كردن گذشتگان وآيندگان يكسان است. «إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ» 🔹همه مردم در يك روز مشخّص جمع می‌شوند. «يَوْمٍ مَعْلُومٍ» ‏🔹گرچه زمان قيامت در نزد ما نامعلوم است، امّا نزد خداوند مشخّص است. ‏«يَوْمٍ مَعْلُومٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۲۵ پس [از مدتی] يکی از آن دو دختر، در حالی که با شرم، گام بر‌مي‌داشت، نزد او آمد و گفت: پدرم تو را فراخوانده تا پاداش تو را در آب دادن [به گوسفندان] ما بدهد؛ پس [موسی شادمان از چنين پيشنهادی] چون به نزدش رسيد و ماجرا را برای او بيان کرد، گفت: [ديگر] مترس که از [شرّ] ستمگران نجات يافته‌اي. قصص : ۲۷ قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِـحِينَ  ـ [پدر] گفت: مي‌خواهم يکی از اين دو دخترم را با اين [شرط / مهريه] که هشت سال برای من کار کنی به همسری تو درآورم؛ و اگر تا ده سال تمامش کني، به اختيار خودت است، ۲۹ نمي‌خواهم بر تو سخت بگيرم، اگر خدا بخواهد، مرا از جمله شايستگان خواهی يافت.  __ ۲۹- تعيين سرآمد هشت ساله برای قرارداد، آنگاه دو سال هم به صورت اختياری به آن اضافه کردن، حائز پندی آموزنده است. گوئی اين دو سال به جوانمردی و احسان موسي(ع) واگذار شده و ميدانی برای رشد شخصيتی او مي‌باشد، شايد هم ترجیحی برای مصالح خانوادگی بوده باشد [والله اعلم]. در ضمن عدد ده را نيز نماد تمام بودن خوانده‌اند. و شرط: «فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا» ناظر به همين به تمام و کمال رساندن است. اتفاقاً ميقات الهی با موسي(ع) در کوه طور هم سی روز بوده که با ده روز ديگر «تمام» شده است. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً...» [اعراف ۱۴۲ (۷:۱۴۲) ]. قصص : ۲۸ ـ [موسی] گفت: اين [توافق] ميان من و تو باشد که هر کدام از اين دو سرآمد [=هشت يا ده سال] را گذراندم، حق من پايمال نشود، و خدا بر آنچه مي‌گوئيم [=تعهداتی که مي‌سپاريم] گواه است. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️🔹كسي كه با حجت دروني ، ، در دين و تعمق نكند، عملي از او پذيرفته نيست. ✨ امام موسی‌الکاظم علیه‌السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً در دین خدا، دنبال باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری تفقه كننده در دين بر عابد، مانند آفتاب است بر كواكب، ❌❌ و كسی كه در دینش و تفكر ننماید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.❌❌ 📚 تحف العقول ص410 🔸 امام کاظم (سلام الله علیه) فرمود: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حُجَّتَینِ»؛ خدا دو حجّت و دو برهان مردم نصب کرد: یکی و ائمه (علیهم السلام) از بیرون؛ دیگری هم از درون. 🔸 چراغی در درون انسان روشن کرد به نام و چراغی هم در بیرون روشن کرد به نام . انسان با هماهنگی این دو، باید راه را هم خوب تشخیص بدهد و هم خوب طی کند. 👈اینکه وجود مبارک فرمود خدا دو حجّت دارد، یعنی یکی از بیرون به نام انبیا و اولیا که حرف خدا را می‌ رسانند و یکی هم از درون که عقل باشد که عقل، حرف انبیا و اولیا را می‌ فهمد. 🎙ايت الله جوادي املي.. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
💫اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ ✨خدايا پناه به تو مى ‏برم از نفسى كه از دنيا سيرى ندارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 51 تا 76 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، هم در نمودار است، و هم در . 💠‏نَحْنُ خَلَقْناكُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ (۵۷) أَ فَرَأَيْتُمْ ما تُمْنُونَ (۵۸) أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ (۵۹) نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَ ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ (۶۰/واقعه) 🌱‏ما شما را آفريديم، پس چرا تصديق نمی‌كنيد؟ آيا آنچه را (در رحم) می‌ريزيد ديده‌ايد؟ آيا شما آن را (به صورت انسان) می‌آفرينيد يا ما آفريننده‌ايم؟ ‏ماييم كه مرگ را در ميان شما مقدّر كرديم و هرگز (مغلوب نمی‌شويم) و كسی بر ما پيشی نمی‌گيرد. 🔹‏در آيات قبل بيان شد كه اصحاب شِمال در معاد ترديد داشته و می‌گفتند: آيا اگر مرديم و خاك شديم، باز زنده می‌شويم؟ از اين آيه به بعد خداوند نمونه‌های قدرت خود را در دنيا بيان می‌كند تا استبعاد قيامت را برطرف نمايد. 🔹‏استدلال‌های قرآن، فراتر از زمان و مكان است و تاريخ مصرف ندارد و به مقطعی از زمان و مكانی خاص تعلق ندارد. نطفه در رحم و بذر در زمين، در هر زمان و مكان و برای همه واضح و روشن است. 🔹‏مخفی بودن زمان مرگ حكيمانه است و فوايدی را به دنبال دارد، از يك سوی آماده باش‌ انسان كه هر لحظه ممكن است مرگ فرا رسد و از سوی ديگر جريان عادی زندگی، زيرا منتظر زمان معيّنی برای مرگ نيست وگرنه زندگی برای او تلخ می‌شد. 🔹‏گرچه برخی مقدّمات توليد نسل، همچون آميزش و ريزش نطفه در رحم، به وسيله انسان است، امّا تلقيح نطفه و تخمك و رشد آن در چند مرحله و حفظ و تبديل آن به يك انسان كامل با ويژگی‌های منحصر به فرد، تنها كار خداوند است. «أَ أَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخالِقُونَ» 🔹‏حتی اگر بشر، در خارج از رحم همانند سازی كند، باز هم از قدرت الهی نمی‌كاهد و خالقيّت او را زير سؤال نمی‌برد، زيرا اين تأثير و تأثّر به دست توانای خداوند است و بشر در طراحی مراحل آفرينش نقشی ندارد. ‏🔹چرا شك در معاد می‌كنيد؟ كسی كه شما را آفريد بار ديگر نيز می‌آفريند. «نَحْنُ خَلَقْناكُمْ» 🔹در تبليغ و مجادله، با استفاده از شيوه سؤال و پرسش، وجدان مخاطبان را بيدار و به ياری فراخوانيم. أَ فَرَأَيْتُمْ‌ ... أَ أَنْتُمْ‌ ... 🔹پايان عمر و زمان مرگ، تنها به دست خداست. «نَحْنُ قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹مرگ انسان نشانه‌ی عجز خداوند از زنده نگه داشتن نيست، بلكه تقديری حكيمانه است. «قَدَّرْنا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ» 🔹قدرت الهی مطلقه است و هيچ شخص يا قدرتی نمی‌تواند از مرگ فرار كرده و بر اين تقدير الهی غالب شده و بر آن پيشی بگيرد. «ما نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، فراگير، ساده و عمیق 💠أَ فَرَأَيْتُمُ الْماءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ (۶۸) أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ (۶۹) 🌱به من خبر دهید آبی را که می‌نوشید؛ (۶۸) آیا شما آن را از ابر فرو فرستاده‌اید؛ یا ما فرو می‌فرستیم؟ (۶۹/واقعه) 🔹چه كسی به آفتاب فرمان می‌دهد بر صفحه اقيانوسها بتابد، و از ميان آبهای شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شيرين و پاك از هر گونه آلودگی را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟ 🔹‏چه كسی به اين بخارات دستور می‌دهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهای باران‌زا را تشكيل دهند؟ چه كسی دستور حركت به بادها و جابجا كردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمينهای خشك و مرده می‌دهد؟ 🔹‏چه كسی به طبقات بالای هوا اين خاصيت را بخشيده كه به هنگام سرد شدن توانايی جذب بخار را از دست دهد، و در نتيجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملايم، آهسته و پی در پی، بر زمينها فرود آيند؟ 🔹‏اگر يك سال خورشيد اعتصاب كند، بادها از حركت بايستند، قطعات بالای جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمين بخيل گردد، آن چنان كه زرع و نخيل لب تر نكنند، همه شما از تشنگی هلاك می‌شويد، و حيوانات و باغها و زراعتهای شما می‌خشكد. 🔹‏كسی كه اين قدرت را دارد كه با وسايلی اينچنين ساده آن چنان بركاتی برای شما فراهم سازد، آيا قادر بر احيای مردگان نيست؟ اين خود يك نوع احيای مردگان است احيای زمينهای مرده كه، هم نشانه توحيد و عظمت خدا است و هم دليل بر رستاخيز و معاد. 🔹‏و اگر می‌بينيم در آيات فوق فقط روی آب نوشيدنی تكيه شده و از تاثير آن در مورد حيات حيوانات و گياهان سخنی به ميان نيامده به خاطر اهميت فوق العاده آب برای حيات خود انسان است، بعلاوه در آيات قبل اشاره‌ای به مساله زراعت شده بود و نيازی به تكرار نبود. 🔹‏جالب اينكه اهميت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پيشرفت صنايع و علم و دانش انسان كم نمی‌شود، بلكه بر عكس، انسان صنعتی نياز بيشتری به آب دارد، لذا بسياری از مؤسسات عظيم صنعتی فقط در كنار رودخانه‌های عظيم قدرت فعاليت دارند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص آيه ۱۵ ـ اين جا موسى از كاخ فرعون خست و برون جَست و به گونه اى غافل گير در شهر وارد شد، كه با درگيرى يك فرعونى بايك اسراييلى چنان معركه اى را آغاز كرد تا ناخواسته مبتلاى به قتل اين فرعونى گرديد، گرچه حداقل در حال دفاع از موحد اين خود قتل منحرفى مهاجم است، ولى بالاخره اين جريان دعوت رسمى رسالتى موسى(عليه السلام) را به عقب انداخت. قَالَ رَبِّ إِنِّى ظَـلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُو إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ۱۶ گفت: «پروردگارم! من بر خويشتن ستم كردم، پس برايم پوششى (از اين كشتن ناخواسته) بنه.» در نتيجه خدا (هم) براى او (اين جريان را) پوشيد. او، بى گمان (هم)او، بسى پوشنده ى رحمت گر بر ويژگان است۱۶ آيه ۱۶ ـ از اين آيه چنين مى نمايد كه اين جريان هرگز ستمى بر اين فرعونى نبوده، بلكه به گونه اى ناخودآگاه ظلم و نقصانى در دعوت موسى داشت، لذا از خدا همى خواست تا اين جريان را بر او بپوشد، تا در راه رسالتش بكوشد، به همين جهت بر مبناى آيه (۱۸) كه همان اسراييلى با كسى ديگر از فرعونيان درگير شده بود، و با فرياد دوباره از موسى كمك خواست، موسى به وى فرمود: تو گمراهى آشكارگرى، زيرا مرا به تكرار جريان گذشته خوانده اى كه دعوت رسالتى ام را دو چندان به تأخير افكنى، تأييد توجيه ظلم نفسى در آياتى مانند "و لم تظلم منه شياً" (۱۸) پيداست كه اين خود نقصانى است ناخودآگاه و نه ظلمى رسمى، روى اين اصل ظلم هميشه از روى آگاهى و تقصير نيست. و نيز "نجوت من القوم الظالمين" (۲۱) قصاصش را در برابر اين قتل ظلم دانسته كه در اين صورت اين قتل پى آمد قصاص را ندارد زيرا ظلم نبوده است. آيه (۲۷) شعيب به موسى بدون درخوست او پيشنهاد اين ازدواج راكرد كه "إنى اريد ان أنكحك احدى ابنتى هاتين" بدين معنى كه من همى خواهم تو رابه ازدواج يكى از اين دو دختر در آورم. از اين جا و آياتى ديگر مانند «زوجناكها» (۳۳:۳۷) چنان مى فهميم كه در عقد اصولا ايجاب ازدواج با مرد است و قبول از زن چنان كه خواستگارى هم از مرد است و پذيرش از زن، كه ازدواج نخست در بعد خواستن و سپس در بعد پيوند زدن آغازش از مرد است و پذيرشش از زن، بر خلاف آن چه معمول است كه ايجاب از زن و قبول از مرد است. از اين جا مى فهميم كه اصولا گرچه ايجاب در باب ازدواج از مرد است ولى احياناً خواستگارى از سوى زن و اهل اوست، زيرا نخست بر حسَب آيه (۲۶) يكى از اين دو دختر به پدر پيشنهاد كرد كه موسى را به كار گير و اين خود اشاره اى است بس لطيف كه او را به ازدواج من در آور، و سپس بر مبناى آيه (۲۷) اين شعيب بود كه از موسى درباره اين دختر خواستگارى كرد، چنان كه مشابه اين جريان براى پيامبر بزرگوار اسلام نيز تحقق يافت كه زنى به حضرتش به گونه اى مجانى پيشنهاد ازدواج كرد و قرآن هم نه تنها بر اين جريان صحّه گذاشت، بلكه از اين زن تجليل كرد چنان كه فرمود: "وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِىِّ" (۳۳:۵۰): زنى با ايمان اگر خود را به پيامبر بزرگوار بخشيد، تفسیر فرقان https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳✳رويكرد آیت الله بروجردی‏ : موضوع را از تفكيك كنيد. در حال حاضر مهم ان است كه مرجعيت علمي در تبيين دين پذيرفته شود. "یادم هست که مرحوم آیت الله همیشه این مطلب را گوشزد می‌کردند که: دو مطلب است، 🔻🔻این دو مطلب را از یکدیگر تفکیک بکنید، آن وقت اختلافات ما با سنی‌ها حل می‌شود و به نفع ما هم حل می‌شود: یکی مسئله‌ و زعامت، و دیگر مسئله‌ . ✅در مورد خلافت و زعامت، ما می‌گوییم بعد از پیغمبر آن کسی که می‏بایست زمامدار می‌شد، حضرت امیر علیه السلام است. آنها می‌گویند نه، ابابکر است. این یک اختلاف. ✳مسئله‌ دیگر مسئله‌ امامت است؛ یعنی ما تنها روی شأن زمامداری و حکومت پیغمبر بحث نمی‌کنیم، پیغمبر شأن دیگری هم داشت و آن این که پیغمبر بود و . 👈ما این حساب را باید بکنیم که بعد از پیغمبر مرجع احکام کیست؟ یعنی قول چه کسی برای ما است؟ بعد ایشان می‌گفتند که در بعضی از روایات، نص در این است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی علیه السلام بعد از من خلیفه و زمامدار است. بعضی دیگر مطلب دیگری را علاوه می‌کنند، می‌گویند رسول اکرم فرمود: علی بعد از من مرجع احکام است. ما به سنی‌ها می‌گوییم که ما یک بحثی با شما داریم راجع به زمامداری بعد از پیغمبر، ولی این موضوع است. نه حضرت علی وجود دارد که زمامدار باشد و نه ابوبکر. 👈پرونده این موضوع را می‏‌بندیم و راکد می‌گذاریم. 🔴🔴ولی یک مسئله‌ دیگر هست و آن اینکه قول چه کسی بعد از پیغمبر حجت است؟ حدیث‏ انّی تارِک فیکمُ الثَّقَلَینِ: کتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی‏ .مقام را بیان می‌کند و آن امروز هم به درد ما می‌خورد، یعنی الآن ما باید در یاد گرفتن احکام ببینیم چه گفته است. ❓ آیا پیغمبر گفته است که همان‏طور که قول من حجت است، بعد از من قول عترت من هم حجت است یا نه؟ 👈بله، گفت. ما روی و زمامداری با شما بحث نمی‌کنیم اما این مسئله‌ روز را باید عمل کنیم. ❓ما چرا خودمان را سر موضوع زمامداری خسته کنیم؟ البته ما عقیده‏ خودمان را حفظ می‌کنیم که بعد از پیغمبر علی باید زمامدار می‌شد و اگر علی زمامدار می‌شد این وضعی که دنیای اسلام پیدا کرده، پیدا نمی‌شد. اما این فقط یک بحث نظری است راجع به گذشته." 🖌 استاد شهيد مطهری، 📚 اسلام و نیازهای زمان، ج١، ص١٠٨ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━