eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۳-۲۹ سوره قصص از تفسیر نور ۱- مؤمن،به شرط و قرارداد خود،وفادار است. «قَضی مُوسَی الْأَجَلَ» ۲- زن و فرزند نباید مانع حرکت،هجرت و انجام مسئولیّت ها شوند،چنانکه مرد هم نباید آنها را رها کند،بلکه باید در کنار وهمراه یکدیگر باشند. «سارَ بِأَهْلِهِ» ۳- در جایی که اطمینان خاطر نداریم،خانواده خود را نبریم. «امْکُثُوا» دیدن آتش،به قرینه جمله ی «إِنِّی آنَسْتُ ناراً» ،مخصوص حضرت موسی بوده و برای آن حضرت مبهم بوده است،لذا از خانواده اش خواست که در همانجا منتظر بمانند تا خود تنها به نزد آتش رود و برگردد. ۴- هر کجا که به تحقّق قول خود مطمئن نیستیم،وعده ی قطعی ندهیم. «لَعَلِّی آتِیکُمْ - لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ» (کلمه ی«لعل»به معنای شاید است،یعنی شاید خبری بیاورم یا شاید قطعه آتشی برای گرم شدن بیاورم.) ۵- برای رسیدن به مقامات عالی عرفان،لازم نیست با زن وفرزند متارکه کنیم، بلکه می توان بطور عادّی وطبیعی و ساده زندگی کرد و به بالاترین درجات عرفان نیز رسید. سارَ بِأَهْلِهِ ... قالَ لِأَهْلِهِ ... لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ ۶- بعضی مکان ها دارای قداست هستند. «الْبُقْعَهِ الْمُبارَکَهِ» ۷- در جایی که زمینه ی تعجّب وجود دارد،باید تأکید بیشتری کرد.(موسی که بری اوّلین بار صدایی از درخت می شنود،تعجّب می کند و لذا کلام خداوند با «إِنِّی و أَنَا» همراه تأکید آمده است.) «إِنِّی أَنَا» ۸- خداوند برای اجرای اراده ی خود،فکرها ودیدها را در مسیر خاصّی قرار می دهد.موسی در پی به دست آوردن آتشی برای پیدا کردن راه و گرم شدن خانواده اش،به آن سوی کشیده شد؛ولی هدف خداوند چیز دیگری بود. إِنِّی آتِیکُمْ مِنْها بِخَبَرٍ ... إِنِّی أَنَا اللّهُ ۹- خداوند از هر چیز می تواند معجزه ای بیافریند. أَلْقِ عَصاکَ ... کَأَنَّها جَانٌّ ۱۰- برای انجام مأموریّت های بزرگ،باید برنامه را قبلاً تمرین و تکرار کرد. «أَلْقِ عَصاکَ» (حضرت موسی می بایست ابتدا خود،معجزه را ببیند تا بتواند آن را در برابر دیگران تکرار نماید.) ۱۱- انبیا در جنبه ی بشری،همچون سایر انسان ها نسبت به اموری،دغدغه و ترس داشته اند. «لا تَخَفْ» ۱۲- همراه با نمود قهر،نمودی از لطف نیز ضروری است. «تَهْتَزُّ کَأَنَّها جَانٌّ - تَخْرُجْ بَیْضاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ» (در کنار مار ترسان،دست درخشان لازم است) ۱۳- معجزات الهی،نقصان و عوارض سوئی ندارد. «مِنْ غَیْرِ سُوءٍ» ۱۴- ارشاد و دعوت باید پشتوانه ی منطقی والهی داشته باشد. «بُرْهانانِ مِنْ رَبِّکَ» ۱۵- مار شدن عصا و سفید شدن دست،نشانه ای از تشویق و تنبیه،انذار و بشارت است که دو عنصر اساسی در زمینه تربیت است. «بُرْهانانِ مِنْ رَبِّکَ» ۱۶-‌ برای اصلاح جامعه،باید ابتدا به سراغ ریشه ها و سرچشمه های فسق و فساد رفت. «إِلی فِرْعَوْنَ وَ مَلاَئِهِ» ۱۷- قانون قصاص،سابقه ای طولانی دارد. «قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ» ۱۸- در پذیرش مسئولیّت،موانع را مطرح و ارزیابی کنیم. «فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻⭕احکام صادره اخیر در مورد بي حجابان، هیچ تناسبی با روح و و ندارد. "اخیراً در مجتمع قضایی ارشاد تهران، احکامی در خصوص بانوان بی حجاب، صادر شده که بسیار سخت گیرانه و به دور از ظرافت قضائی و جنبه های تادیبی است. 🔻با توجه به این که بنده چندین سال در دستگاه قضائی در خدمت مردم و بیش از نیم قرن در حوزه علمیه قم با فقه و معارف اسلامی، سروکار داشته و اخیراً هم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را که مربوط به “تعزیرات” است مطالعه کرده ام، معتقدم 🔴🔴احکام صادره اخیر، و هیچ تناسبی با روح و و معیارهای دینی و ندارد.😔 الزام یک فرد که مرتکب گناه شده به یا محرومیت دو ساله از رانندگی و توقیف یک ساله خودروی او، ابطال گواهینامه، ممنوع الخروجی یا نظافت در بیمارستان، تناسبی با هم ندارد. 🔻مگر نه این است که مجازات باید با جرم ارتکابی و نیز با خصوصیت متهم، متناسب باشد؟! آیا مجازاتی مثل رفتن اجباری ماهانه بر سرِ قبرِ شهدای مدافعان حرم به مدت دو سال، چه تادیبی جز ایجاد و از شهدا دارد؟! 🔴🔴حتی این گونه کیفرهای شدید و ، بعضاً دور از شان و مخالف با رحمانیت اسلام است؛ آیا فکر می کنند این احکام بسیار نامتناسب، که ثمره ای جز تولید کینه ندارد، برای ترساندن بی حجابان مفید خواهد بود و آنان را محجبه خواهد کرد؟! یا آن ها را به# گریزازدین و نظام و کینه ورزی هم خواهد کشاند و گناه آن به عهده قضاتی است که این احکام را می دهند. 🔻این گونه احکام نه تنها سخت گیری به شخص متهم است بلکه ظلم به کسانی است که مشغول به آن مشاغل هستند، چون فکر خواهند کرد که شغل آنان آن قدر پست است که کیفر گناه واقع شده است. 😔😔تکرار می کنم این گونه احکام، با روح شریعت و قانون، سازگار نیست و هرگز در دایره نمی گنجد؛ زیرا تعزیر هم در لغت به معنای “تادیب” است و هم در بعضی روایات به جای کلمه تعزیر، “تادیب” آمده است. 📣 توجه شود که قصد و غرض تصویب کنندگان این قوانین و آئین نامه ها تادیب و بازدارندگیِ شخص از ارتکاب جرم است. حال آن که اگر فردی به این نوع احکام صادره خشن و تند محکوم شود، آیا می شود یا حیثیتش بر باد می رود؟ آیا اگر دو سال کسی از شغلش محروم شود تادیب می شود یا وادار کردن او به تکدی گری و یا وادار کردن او به درآمدهای آلوده به گناه است؟ آیا حکم به توقیف یک ساله اتومبیل بی حجابان، تادیب است یا فرسودگی و نابودی وسیله آن ها؟ آیا کسی را بالاجبار به روان پزشک ارجاع دهند، این تادیب است یا توهین به فردی سالم؟ 🔻 در روایات داریم، اگر کسی می شود، به مشکل او هم رسیدگی شود تا سبب و علت ارتکاب گناه برداشته شود؛ چنان که امیرمومنان علی علیه السلام جوانی را که مرتکب خود ارضایی شده بود با دو ـ سه ضربه به پشت دستش او را مجازات کرد و سپس دستور داد با خرج بیت المال برای او همسر انتخاب کنند. 📚(وسائل الشیعه، ج 28، ص 363، باب 3 الحدود و التعزیر، ح 1 و 2) ⭕نگذارید بعضی قضات که بدون توجه به روح اسلام و قوانین تعزیر و تادیب، احکام سخت گیرانه و خشن می دهند، بیش از این مردم را از اسلام و دین دهند و به حیثیت قضات متدین و خدوم لطمه وارد رسانند. 🎙بخش هايي از نامه ايت الله ناظم زاده قمی به رييس قوه قضاييه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
◼️ فرارسیدن مام محرم، ایام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان را تسلیت عرض می نماییم @quranpuyan
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ 💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما. https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 7 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حضور خداوند در هر 💠أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ ما يَكُونُ مِنْ نَجْوی‌ ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلاَّ هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنی‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ (۷/مجادله) 🌱‏آيا نديدی كه خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمين است، می‌داند. هيچ رازگويی و نجوای سه نفره نيست مگر آنكه او چهارمين آنهاست و هيچ پنج نفره‌ای نيست، مگر آنكه او ششمين آنان است و نه (رازگويانی) كمتر از آن و نه بيشتر، مگر اين‌كه او با آنهاست، هر جا كه باشند، سپس در روز قيامت آنان را به آنچه كه انجام دادند، خبر خواهد داد. همانا خداوند به هر چيزی بسيار داناست. 🔹نَجْوی‌» از «نجوة» به معنای مكان بلندی است كه از ساير قسمت‌های زمين جداست. از آنجا كه سخن در گوشی، در واقع جدا كردن طرف از ديگران است و يا چنان آهسته بيان می‌شود كه سايرين از آن آگاه نمی‌شوند و يا به خاطر اين‌كه محتوای سخنانی كه گفته می‌شود، وسيله دور شدن شنونده از خطر می‌باشد، به آن «نجوا» گفته می‌شود. 🔹‏همچنين نجوا شامل جلسات مخفيانه‌ای می‌شود كه افراد مجرم و خلاف كار، به دور از چشم ديگران تشكيل می‌دهند و آهسته و بدون كوچك‌ترين سر و صدايی سخن می‌گويند به گمان اين‌كه كسی آنها را نمی‌بيند و سخنشان را نمی‌شنود. 🔹نگاهی كه به دانستن و فهميدن حق نيانجامد، قابل توبيخ است. أَ لَمْ تَرَ ... 🔹آسمان و زمين، بزرگ و كوچك، آشكار و پنهان، همه در برابر علم خداوند يكسان است. يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌ ... هُوَ رابِعُهُمْ‌ ... هُوَ مَعَهُمْ‌ 🔹تعدّد افراد و تنوّع سخنان آنان، در علم خداوند تأثيری نداشته و خداوند به همه آنها و سخنانشان آگاه است. «لا أَدْنی‌ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ» 🔹چون وجود خداوند نامحدود است، پس هر جا كه باشيم او همراه ما است. ‏«هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا» 🔹مكان و زمان در علم خداوند اثری نداشته و او به همه چيز آگاه است. «هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ ما كانُوا» ‏ 🔹در قيامت، خبر دهنده، خود شاهد بوده است. «شَهِيدٌ، عَلِيمٌ‌، يُنَبِّئُهُمْ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رعايت ، حتّی در نشست و برخاست، مورد سفارش اسلام است.  💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (۱۱/مجادله) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! هرگاه به شما گفته شود در مجالس (برای ديگران) جا باز كنيد، پس جا باز كنيد تا خدا نيز برای شما گشايش دهد و هرگاه گفته شود برخيزيد، برخيزيد. (بزرگی، به نشستن در جای خاص نيست، بلكه) خدا از ميان شما كسانی را كه ايمان آورده و كسانی را كه صاحب علم و دانش‌اند، به درجاتی رفعت و بزرگی می‌دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهيد به خوبی آگاه است. 🔹‏" تفسحوا" از ماده" فسح" (بر وزن قفل) به معنی مكان وسيع است، بنا بر اين" تفسح" به معنی توسعه دادن می‌باشد و اين يكی از آداب مجلس است كه وقتی تازه واردی داخل می‌شود حاضران جمع و جورتر بنشينند، و برای او جا باز كنند، مبادا سرگردان، و احيانا خسته و شرمنده شود، اين موضوع يكی از وسائل تحكيم پيوندهای محبت و دوستی است، بر عكس نجوی كه در آيات قبل به آن اشاره شده بود كه از عوامل نفرت و بدبينی و دشمنی است. 🔹‏قابل توجه است كه قرآن مجيد اين كتاب بزرگی آسمانی كه به منزله قانون اساسی مسلمين است حتی بسياری از جزئيات مسائل اخلاقی و زندگی دستجمعی مسلمانان را ناگفته نگذارده و در لابلای دستورات مهم و بنيادی به اين جزئيات نيز اشاره می‌كند، تا مسلمانان تصور نكنند تنها پايبند بودن به اصول كلی برای آنها كافی است. 🔹‏جمله" يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ‌" (خداوند به شما وسعت می‌بخشد) را جمعی از مفسران به توسعه مجالس بهشتی تفسير كرده‌اند، و اين پاداشی است كه خداوند برای افرادی كه در اين جهان اين آداب را رعايت كنند می‌دهد، ولی از آنجا كه آيه مطلق است و قيد و شرطی در آن نيست، مفهوم گسترده‌ای دارد، و هر گونه‌ وسعت بخشيدن الهی را، چه در بهشت، و چه در دنيا، و در روح و فكر، در عمر و زندگی، و در مال و روزی را شامل می‌شود، و از فضل خدا تعجب نيست كه در برابر يك چنين كار كوچكی چنان پاداش عظيمی قرار دهد كه پاداش به قدر كرم او است نه به قدر اعمال ما. 🔹‏و از آنجا كه گاهی مجلس آن چنان مملو است كه بدون برخاستن بعضی جا برای ديگران پيدا نمی‌شود، و يا اگر جايی پيدا می‌شود مناسب حال آنها نيست در ادامه آيه می‌افزايد:" هنگامی كه به شما گفته شود برخيزيد برخيزيد" (وَ إِذا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا). 🔹‏نه تعلل جوييد و نه به هنگامی كه برمی‌خيزيد ناراحت شويد، چرا كه گاه تازه واردها از شما برای نشستن سزاوارترند به خاطر خستگی مفرط، يا كهولت سن، و يا احترام خاصی كه دارند، و يا جهات ديگر، اينجاست كه بايد حاضران ايثار كنند و اين ادب اسلامی را رعايت نمايند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۸-۳۴ سوره قصص از تفسیر نور ۱- اقرار به کمالات دیگران،خود یک کمال وارزش است. «هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی» حضرت موسی با این که پیامبر اولوالعزم بود،به کمال برادرش اقرار کرد. ۲- هر نیرویی را در جای خود بکار بگیریم. «هُوَ أَفْصَحُ» (هارون دارای بیانی شیوا بود و در این مأموریّت تبلیغی،سخن رسا نقش اساسی داشت،لذا حضرت موسی از خداوند همراهی او را درخواست کرد.) ۳- حتّی انبیا به امید واطمینانِ خاطر نیاز دارند.خداوند به موسی و هارون و پیروانشان وعده ی پیروزی داد و آنان را امیدوار کرد. «أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ» ۴- تهمت،بزرگ ترین حربه ی مستکبران علیه مصلحان است. «ما هذا إِلاّ سِحْرٌ مُفْتَریً» ۵- برخی انسان ها،منطق روشن را فدای گذشته تاریک می کنند. «جاءَهُمْ مُوسی بِآیاتِنا بَیِّناتٍ - ما سَمِعْنا بِهذا فِی آبائِنَا الْأَوَّلِینَ» ۶- هدایت یافتگان،خوش عاقبتند. «لَهُ عاقِبَهُ الدّارِ» ۷- توجّه به معاد،در رأس برنامه های انبیا بوده است. وَ قالَ مُوسی ... مَنْ تَکُونُ لَهُ عاقِبَهُ الدّارِ ۸- روحیّه ی استکباری،مانع پذیرش حقّ است.فرعون گفت:جز خودم هیچ خدایی برای شما نمی شناسم. «ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرِی» ۹- مستکبران،عقاید و افکار خود را به دیگران تحمیل می کنند. «ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرِی» ۱۰- شعار مستکبران این است:هر چه را من نمی شناسم،پس وجود ندارد. ما عَلِمْتُ ... ۱۱- قدرت نمایی،عوام فریبی با ژست تحقیق و بررسی،و منحرف کردن افکار عمومی،از شیوه های مستکبران است. فَأَوْقِدْ لِی یا هامانُ ... ۱۲- مستکبران،خود را محور همه چیز می دانند.(فرعون به هر مناسبتی خود را مطرح می کرد) «ما عَلِمْتُ - غَیْرِی - فَأَوْقِدْ لِی - فَاجْعَلْ لِی - لَعَلِّی أَطَّلِعُ - إِنِّی لَأَظُنُّهُ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ ، شامل چه اصولي است؟ آيا انكار اين اصول ، موجب از دين و است؟ ♦️قسمت اول ↩️ و مقوّمات مکتب تشیّع اثناعشری بر اساس آنچه که شیخ مفید در کتاب «اوائل المقالات» آورده و سایر بزرگان شیعه نیز همان مطالب را پذیرفته اند، می توان گفت ارکان مذهب شیعۀ دوزاده امامی، در چهار اصل مهم خلاصه می شود، به طوری که هر کس منکر یکی یا همۀ آنها شود، شیعه محسوب نمی گردد! 🔅این اصول موارد ذیل را شامل می شود: 💫اصل اول: عصمت اهل بیت (علیهم السلام) 💫اصل دوم: نصّ بر خلافت (امامت سیاسی) 💫اصل سوم: اعتقاد به وجود دوازده امام (با نظر به اشخاص و مصادیق معیّن) 💫اصل چهارم: امام دوازدهم فرزند امام حسن عسگری (علیه السلام) بوده، متولد شده و در حال حاضر نیز زنده به حیات دنیوی است. ↩️ آیا (به معنای شیعیِ آن)، یک مسألۀ « » است یا « »؟! 👈اکنون سؤال این است که آیا امامت به این معنا، یک مسألۀ «ضروری» و واضح است که بدون هیچ بحث و استدلالی، برای همه آشکار و قابل قبول باشد؟ یا اینکه یک مسألۀ «نظری» و اجتهادی است که برای اثبات و پذیرش آن، به کار علمی و استدلالی نیاز باشد؟ ثمرۀ مشخص شدن این مسأله بسیار مهم و سرنوشت ساز است و خود را در باب و قتل دیگران یا عدم آن، نشان می دهد! 💠به عبارت واضح تر، اگر اثبات شود که امامت – با همین ارکان چهارگانه – «ضروری» دین است، همۀ بشریّت و پیروان تمام ادیان و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی و حتی شیعیان زیدیه و اسماعیلیه هم محسوب می شوند و بدیهی است که بر موضوع کفر، احکام فقهی و عملی متعدّد و قابل توجهی از قبیل و قتل و جدا شدن همسر و تقسیم اموال و عدم توارث و غیره مترتّب می گردد. 👈اما در مقابل، چنانچه اثبات شود این مسأله، «ضروریِ» دین نیست، بلکه «نظری»، اجتهادی و اختلافی است، منکر آن از دایرۀ دین اسلام خارج نمی شود؛ زیرا اختلاف و تفاوت دیدگاه در مسائل نظری و اجتهادی – به حسب مبانی، پیش فرض ها و ادلّۀ گوناگون افراد – یک امر طبیعی است و هر کس برای اثبات صحّت و حقّانیت مدّعای خویش، حجّت و استدلال مختصّ به خود را دارد. ↩️نظریات مختلف دربارۀ ضروری یا نظری بودن مسألۀ دربارۀ ضروری یا نظری بودن امامت – با لحاظ چهار رکنی که برای آن ذکر شد – به طور کلّی سه مبنا و نظریه وجود دارد که در ادامه به بیان اجمالی آنها می پردازیم. 1⃣نظریۀ اوّل: مسألۀ ، «ضروری» است و طبق این نظریه، امامت به همان معنای شیعی اش، حدوثاً (یعنی در صدر اسلام و زمان پیامبر اکرم ص) یک امر ضروری و واضح بوده؛ به گونه ای که هیچ تردید، بحث و اختلافی دربارۀ آن جایز و قابل قبول نبوده است. به همین شکل، بقائاً (یعنی در قرون بعدی و نیز در عصر حاضر و تا روز قیامت) هم واضح و ضروری می باشد؛ 👈لذا منکر آن، منکر ضروری دین محسوب شده و کافر تلقّی می گردد. بر این اساس، تفاوتی نمی کند که منکر ، در زمان رسول خدا (ص) بوده باشد و یا در حال حاضر. هر کسی در هر زمانی، امامت را انکار کند، کافر خواهد بود و طبعاً احکام فقهی و عملی کفر نیز، بر وی مترتب می شود. از باب تشبیه، ضروری بودن «امامت»، مثل «نماز» است که ثبوت و وجوب آن در دین اسلام، کاملاً واضح می باشد. 👈لازم به ذکر است که از میان اخباریون، صاحب حدائق در کتاب «الحدائق الناضرة» [ج ۵، ص ۱۷۵]؛ و از میان اصولیون، علامه حلّی در کتاب «منتهی المطلب فی تحقیق المذهب» [ج ۸، ص ۳۶۰] قائل به این مبنا هستند. ادامه دارد 🖌آیت الله سید کمال حیدری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 ❤بسم الله الرحمن الرحیم❤ وَاللهُ الْغَنِیُّ وَأَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ و خداوند بى ‏نياز است و شما همه نيازمنديد 🌹 سوره محمد ، آیه ۳۸ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 12 تا 21 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan