⁉️در این 45 سال چقدر از #خواستهای_مردم و قول بنیانگذاران نظام فاصله گرفتیم!؟
🔴 مبانی #انقلاب اسلامی و اصول و ویژگیهای #جمهوری_اسلامی در کلام بنیانگذار
🔹 «بشر در اظهار نظر خودش آزاد است.»
🔹 «اولین چیزی که برای انسان هست آزادی بیان است.»
🔹«مطبوعات در نشر همهی حقایق و واقعیات #آزادند.»
🔹«در جمهوری اسلامی کمونیستها نیز در بیان عقاید خود آزادند.»
🔹«در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت شکایتی داشته باشد، پیش قاضی میرود و قاضی او را احضار میکند و او هم حاضر میشود.»
🔹«یکی از بنیانهای اسلام آزادی است… بنیاد دیگر اسلام اصل استقلال ملی است.»
🔹«حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر #عدل و #دموکراسی است.»
🔹«اما شكل حكومت ما جمهوری است، جمهوری به معنای اینكه متكی به #آرای_اكثریت است.»
🔹«ولایت با #جمهور مردم است.»
🔹«عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست #مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات مادامالعمر نیست، طول مسئولیت هر یك از مقامات #محدود و موقت است. یعنی مقامات #ادواری است، هر چند سال عوض میشود. اگر هم هر مقامی یكی از شرایطش را از دست داد، ساقط میشود.»
🔹«رژیم ایران به یک نظام دمکراسیای تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه میگردد.»
🔹«اختیارات شاه را نخواهم داشت.»
🔹«من چنین چیزی نگفتهام كه روحانیون متكفل حكومت خواهند شد. روحانیون شغلشان چیز دیگری است.»
🔹«قانون این است. عقل این است. حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی باید به دست خودش باشد.»
🔹«باید اختیارات دست مردم باشد. این یك مسئله عقلی است. هر عاقلی این مطلب را قبول دارد كه مقدرات هركسی باید دست خودش باشد.»
🔹«حكومت اسلامی بر حقوقِ بشر و ملاحظهی آن است. هیچ سازمانی و حكومتی بهاندازهی اسلام ملاحظهی #حقوق_بشر را نكرده است. آزادی و دموكراسی بهتمام معنا در حكومت اسلامی است، شخص اوّل حكومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور.»
🔹«اسلام، هم حقوق بشر را محترم مىشمارد و هم عمل مىكند. حقّى را از هیچكس نمىگیرد. #حق_آزادى را از هیچكس نمىگیرد. اجازه نمىدهد كه كسانى بر او سلطه پیدا كنند كه حقّ آزادى را به اسم آزادى از آنها سلب كند.»
🔹«ما که میگوییم حکومت اسلامی میخواهیم جلوی این هرزهها گرفته شود، نهاینکه برگردیم به ۱۴۰۰ سال پیش. ما میخواهیم به عدالت ۱۴۰۰ سال پیشش برگردیم. همۀ مظاهر تمدن را هم با آغوش باز قبول داریم.»
🔹«دولت استبدادی را نمیتوان حکومت اسلامی خواند… رژیم اسلامی با #استبداد جمع نمیشود.»
🔹«ما حکومتی را میخواهیم که برای اینکه یک دسته میگویند مرگ بر فلان کس، آنها را #نکشند.»
🔹«تمام اقلیتهای مذهبی در حکومت اسلامی میتوانند به کلیه فرائض مذهبی خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنها به بهترین وجه دفاع کند.»
🔹«جامعۀ آیندۀ ما جامعۀ آزادی خواهد بود. همۀ نهادهای فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.»
🔹«ما یک حاکمی میخواهیم که توی مسجد وقتی آمد نشست بیایند دورش بنشینند و با او صحبت کنند و اشکالهایشان را بگویند. نه اینکه از سایه او هم بترسند.»
📚صحیفه نور.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
💠فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
🌱 آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
💫چه گویمت كه چه اسرار اندر آن مخفیست
كتاب جلوهی حقسّت، وصفش آسان نیست
💫سعادت دو جهان، عزت و شرافت و فضل
به حق قسم، كه جز اندر خلال #قرآن نیست
🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه یک صفحه
از قران بطور یک روز درمیان با ترحمه آیات،
همراه با فایلهای #صوتی ترتیل، شرح و ترجمه
و تفاسیر مختلف
👈انشالله از فردا و همزمان با ماه شعبان
مطالعه و تدبر در پنجاه و دومین سوره قران
به ترتیب نزول یعنی سوره #اسراء
را در گروه #تقرب در #ایتا آغاز میکنیم .
💫گروه تقرب ایتا
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
#تلگرام
https://t.me/taqarrob99
#بله
ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
#واتساپ،گروه تقرب 2 مطالعه به ترتیب نزول
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
واتساپ گروه تقرب یک به ترتیب سوره های قران موجود
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
🙏لطفا برای سایر علاقه مندان هم #فوروارد نمایید.
#آیههاینور
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
بى ترديد مؤمنان رستگار شدند
📗سوره مؤمنون، آیه ۱
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 37 تا 41
📄#صفحه_114
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_114
❇️#مجازات_دزدان
💠وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّـهِ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🌱(بخشی از) دو دست مرد سارق یا زن سارق را قطع کنید؛ تا کیفری در برابر عملشان (و) مجازاتی از سوی خدا باشد. خداوند، شکستناپذیر و حکیم است.
مائده - ۳۸
🔷✨در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالی كه در آيه حد زنا كار، زن زانيه بر مرد زانی مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدی عامل اصلی بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بیبند و بار!.
سپس میگويد:" اين كيفری است در برابر اعمالی كه انجام دادهاند و و مجازاتی است از طرف خداوند".(جَزاءً بِما كَسَبا نَكالًا مِنَ اللَّـهِ).
👈 در حقيقت در اين جمله اشاره به آن است كه
🔹اولا- اين كيفر نتيجه كار خودشان است و چيزی است كه برای خود خريدهاند و
🔹ثانيا- هدف از آن پيشگيری و بازگشت به حق و عدالت است (زيرا" نكال" به معنی مجازاتی است كه به منظور پيشگيری و ترك گناه انجام میشود- اين كلمه در اصل به معنی لجام و افسار است و سپس به هر كاری كه جلوگيری از انحراف كند گفته شده است) و در پايان آيه برای رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه نيست میفرمايد: خداوند هم" توانا و قدرتمند" است.
👌بنا بر اين دليلی ندارد كه از كسی انتقام بگيرد و هم" حكيم" است بنا بر اين دليلی ندارد كه كسی را بیحساب مجازات كند (وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ). در آيه بعد راه بازگشت را به روی آنها گشوده و میفرمايد:" كسی كه بعد از اين ستم توبه كند و در مقام اصلاح و جبران برآيد خداوند او را خواهد بخشيد زيرا خداوند آمرزنده مهربان است"
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_114
❇️🔹#عفو يا #عذاب، هردو نمونهای از قدرت اوست
💠أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (۴۰/مائده)
🌱آيا ندانستی كه حكومت و فرمانروايی آسمانها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب میكند و هركه را بخواهد میآمرزد و خداوند بر هر چيزی تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب میدهد، و تائب پشيمان را میپذيرد و میبخشايد).
💬پيامه🔻
🔹 كسی كه بر هستی حاكم است، حقّ دارد قوانين هستی را وضع كند. السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ ... لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ ...
🔹 مجرمان بدانند كه راه فراری ندارند و بايد به سوی خدا بازگردند. «أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔹 خداوند نيازی به توبهی بندگان ندارد، چون همهی هستی از آن اوست. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔹 انسان بايد در حالتی ميان بيم و اميد باشد. «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ»
🔹 عفو يا عذاب، هردو نمونهای از قدرت اوست. يُعَذِّبُ ... يَغْفِرُ ... عَلی كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹پیام های آیات ۹-۱ سوره حجر از تفسیر نور
۱- با اینکه قرآن مقام بسیار والایی دارد، «تِلْکَ» ولی در عین حال دسترسی به آن آسان است،زیرا هم نوشته شده، «الْکِتابِ» و هم قابل خواندن است.«قرآن»
۲- مطالب قرآن روشن است و مرز حقّ و باطل را بیان می کند. «مُبِینٍ»
۳- سرفرازی آینده برای اسلام است و حسرت برای کفّار خواهد بود. «یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا» (کسانی که امروز اسلام را مسخره می کنند،در آینده پشیمان خواهند شد و چه بسا کفّاری که آرزوی اسلام دارند،ولی گرفتار طاغوت ها یا محیط فساد خود هستند)
۴- انسان،گاهی چنان در کفر غوطه ور می شود که برهان و هشدار انبیا نیز او را بیدار نمی کند «ذَرْهُمْ»
۵- مهلت الهی را نشانه لطف و رحمت او ندانیم. ذَرْهُمْ ... فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ
(گاهی پزشک به اطرافیان بیمار می گوید:مریض را رها کنید و هر چه می خواهد بخورد به او بدهید،زیرا کار از کار گذشته است)
۶- اگر بخواهیم می توانیم کفّار را فوراً نابود کنیم،امّا برنامه و سنّت ما فرصت دادن و تأخیر است. «لَها کِتابٌ مَعْلُومٌ»
۷- به مهلت دادن های الهی مغرور نشویم. «لَها کِتابٌ مَعْلُومٌ»
۸- نه تنها افراد بلکه امّت ها و تاریخ آنان زمان بندی واَجَل دارند.«اجلا»
۹- کفّار،نشانه ی صداقت پیامبر را نزول فرشته می دانستند،ولی این بهانه ای بیش نبود،زیرا در جای دیگر قرآن می خوانیم:اگر بر فرض ما فرشتگان را بر آنان نازل کنیم و مردگان زنده شوند و با آنان سخن بگویند و در برابر چشمشان همه چیز را حاضر کنیم،باز هم ایمان نمی آورند. «ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا»
۱۰- نزول فرشتگان بر اساس هوس این و آن نیست،بلکه بر اساس حقّ است.
«ما نُنَزِّلُ الْمَلائِکَهَ إِلاّ بِالْحَقِّ»
۱۱- قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «إِنّا نَحْنُ»
۱۲- قرآن برای همیشه محفوظ است. «لَحافِظُونَ» (اسم فاعل رمز دوام است)3-یکی از پیشگویی های قرآن واز امتیازات اسلام،مصونیت قرآن از تحریف است. «إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ»
۱۳- قرآن،ذکر است؛یاد خدا،یاد نعمت ها،یاد تاریخ گذشتگان و یاد قیامت.«الذِّکْرَ»
«نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ» را باید با آیه «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ» پاسخ داد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻ تفاوت نگاههاي دو عالم ديني: #انقلاب يا #سكوت
⭕بخش هايي از ديدار تاریخی امام خمینی(ره) و آیت الله حکیم(ره) در نجف-۲۷ مهر ماه سال ۱۳۴۴
امام خميني : در تهران به عنوان 25 سال سلطنت پهلوی جشن گرفتند و به زور چهارصد هزار دلار از این مردم #فقیر برای مصارف #جشن گرفتند، 800 دختر و 800 پسر را به عنوان دعا در محلی به جان هم انداختند. به عنوان دعا چه کرده اند! از گفتنش خجلم.
آیت الله حکیم: چه می شود کرد، چه #اثری دارد؟
امام: قطعاً اثر دارد، ما با همین قیام تصمیمات خطرناک دولت را متوقف کردیم، چطور اثر ندارد؟ اگر علما اتحاد داشته باشند قطعاً موثر است.
آقای حکیم: اگر احتمال عقلایی نیز داشته باشد و از طریق عقلایی اقدام شود خوبست.
امام: قطعاً #تاثیر دارد، چنانچه اثر هم دیدیم و منظور ما از اقدام، اقدام عاقلانه است و اقدام غیرعاقلانه اصلاً مورد بحث نیست. مقصود، اقدام #علما و #عقلاء_ملت است.
اقاي حکیم: اگر قیام کنیم و خونی از بینی کسی بریزد، سروصدایی بشود مردم به ما ناسزا می گویند و سروصدا راه می اندازند.
امام: ما که قیام کردیم از احدی بجز مزید احترام و سلام و دستبوسی ندیدیم و هر که کوتاهی کرد حرف سرد شنید و مورد بی ارادتی مردم واقع شد.
در تبعید ترکیه به یکی از دهات ترکیه که اسمش یادم نیست رفتم. اهالی آن ده گفتند وقتی آتاتورک مشغول عملیات ضد دینی خود شد علمای ترکیه جمع شدند و به اتفاق مشغول فعالیت علیه تصمیمات آتاتورک شدند. آتاتورک ده را محاصره و چهل نفر از علمای ترکیه را به قتل رسانید. من شرمنده شدم، پیش خود فکر کردم که آن ها سنی می باشند. وقتی خطر را به دین اسلام نزدیک می بینند، چهل نفر کشته می دهند ولی #علمای_شیعه در این خطر عظیمی که بر دیانتمان وارد آمده خون از دماغمان نیامد (نه از دماغ من و نه شما و نه دیگری). واقعاً جای #خجلت است.
آقای حکیم: چه باید کرد بایستی احتمال اثر بدهیم، کشته دادن چه اثر دارد؟
❌❌امام : عملیات ضد دینی دو جور است:
یکی مثل رضاخان بیدینی میکرد و میگفت: من میکنم و نسبت به شرع نمیداد، البته موضوع اقدام علیه او از باب نهی از منکر بود
👈👈ولی الان هر عملی ضد قرآن و مذهب میکند و میگوید: از #دین است. نظر #قرآن چنین است، من از قرآن کریم میگویم،
این #بدعت_عظیم که بر اساس #دیانت لطمه وارد میکند قابل تحمل نیست، باید جانبازی کرد،
بگذارید تاریخ ثبت کند که وقتی دین مورد حمله واقع شد عدهای از علمای شیعه قیام کردند و دستههایی از آنها کشته شدند.
اقاي حکیم: تاریخ چه فایدهای دارد؟ باید اثر داشته باشد.
امام : چطور فایده ندارد؟ مگر قیام حسین بن علی (ع) به تاریخ خدمت مؤثری نکرد؟ و چه بهره بزرگی از قیام آن حضرت میگیریم؟
اقاي حکیم: شما جواب خدا را در این #خونریزی چه می دهید؟
امام : امام حسین (علیه السلام) که قیام کرد و خود و عده ای شهید شدند برای چه بود؟ برای حفظ اسلام بود.
پس باید این #اعتراض را هم به او بنماییم.
♦️در این بین آیت الله حکیم(ره) عصبانی شده و با عصبانیت فرمود: ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟
امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود.
شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید.
هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید.
ریختن یک قطره #خون_بی_گناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.
📚منبع:کتاب کوثر ج 2 – ص 125
و پرتال امام خميني ره
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🍃🌸
🌸
❤️سالروز ولادت حضرت سیدالشهداء،
آقا امام حسین علیه السلام را محضر
حضرت صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف
و شما عزیزانِ جان تبریک و تهنیت عرض میکنیم❤️
🌸
🍃🌸
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
🍀 #صلوات_هر_روز_ماه_شعبان
از حضرت زین العابدین (ع)🍀.
بند ۲
🍃🌸 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ
مُحَمَّدٍ، الْفُلْکِ الْجارِیَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَها، وَیَغْرَقُ
مَنْ تَرَکَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِق 🌸
✅ خدایا درود فرست بر محمد و آلُ
محمد,کشتى جارى در اقیانوسهاى بیکران, ایمن شود هر که سوار آن کشى گردد و غرق شود
کسى که آن را واگذارد، هر که بر ایشان تقدم جوید از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند به نابودى گراید ولى ملازم ایشان
به حق خواهد رسید 🌸🍃
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 42 تا 45
📄#صفحه_115
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است
💠سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲/مائده)
🌱آنان برای دروغ سازی به دقّت گوش میدهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) میخورند، پس اگر (برای داوری) نزد تو آمدند، يا ميانشان داوری كن يا از آنان روی بگردان و اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هيچ زيانی به تو نخواهند رساند. و اگر داوری كنی، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
💬نكتهها🔻
🔷✨بعضی از يهود كه زنای محصنه كرده بودند، به اميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، برای داوری نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند.
«سحت» طبق روايات، رشوه و هدايايی است كه برای انجام كاری داده شود. سُحت در لغت، كار حرامی است كه مايهی ننگ صاحبش شود.
«سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» يا به معنای آن است كه سخنان را با دقّت میشنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معنای آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويی و تحريفگری علمای خود، باز هم سخن آنان را گوش میدهند و میپذيرند.
آيه خطاب به پيامبر میفرمايد: گرچه علمای يهود در انديشه آسيبرسانی به تو هستند و تو برای مكتب و جامعه اسلامی دغدغه داری؛ ولی خداوند نويد میدهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستی دغدغهای نداشته باش. «وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً»
💬پيامها🔻
🔹علمای يهود، رشوهخوار بودند، «أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ» (تكرار «سَمَّاعُونَ»، در دو آيه پیدرپی شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كمكم خصلت آنان شده است.)
🔹همزيستی مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّی بود كه آنان برای قضاوت، نزد پيامبر اسلام میآمدند. «جاؤُكَ»
🔹پيامبر صلی الله عليه و آله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ»
🔹پيامبران، در امر حكومت و داوری، از طرف خداوند اختياراتی دارند كه طبق صلاحديد عمل میكنند. فَاحْكُمْ ... أَوْ أَعْرِضْ
🔹شعاع حكومت اسلامی، اهل كتاب را نيز در برمیگيرد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹اگر حاكم اسلامی برای داوری بين كشورهای غير اسلامی انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملًا مراعات كند. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹مسائل نژادی، منطقهای، تعصبهای گروهی، تمايلات شخصی و تهديدها نبايد در قضاوتها تأثير بگذارد. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ»
🔹عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_115
❇️#قصاص و #گذشت
💠وَ كَتَبْنا عَلَيْهِمْ فِيها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
🌱در تورات، بر یهود مقرّر کردیم که (در قتل عمد و بهناحق،) جان (قاتل) در برابر جان (مقتول گرفته میشود)؛ (همچنین) چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در برابر گوش، دندان در برابر دندان، و (بهطور کلی،) زخمها(یی که قابل قصاص است) قصاص دارد؛ ولی هر کس که برای صدقه، آن (قصاص) را ببخشد، آن (بخشش)، کفّارهای برای (گناهان) او خواهد بود، و (اگر نمیبخشد، باید بر اساس دستور خدا عمل کند،) و کسانی که بر اساس آنچه خدا نازل کرده، داوری نمیکنند، ستمکاران حقیقیاند.
مائده - ۴۵
🔷✨اين آيه به تبعيضهای ناروايی كه در آن عصر وجود داشت پايان میدهد، و به طوری كه از بعضی تفاسير استفاده ميشود، در ميان دو طايفه يهود مدينه در آن عصر نابرابری عجيبی وجود داشت: اگر فردی از طايفه" بنی النضير" فردی از طايفه" بنی قريظه" را میكشت قصاص نمیشد، ولی به عكس اگر كسی از طايفه" بنی قريظه" فردی از طايفه" بنی النضير" را به قتل میرساند، كشته میشد، هنگامی كه اسلام به مدينه آمد، بنی قريظه در اين باره از پيامبر ص سؤال كردند، پيامبر ص فرمود خونها با هم فرق ندارد، طايفه بنی النضير زبان به اعتراض گشودند كه مقام ما را پائين آوردی، آيه فوق نازل شد و به آنها اعلام كرد كه نه تنها در اسلام، در آئين يهود نيز اين قانون بطور مساوی وجود داشته است.
🔷✨ولی برای آنكه اين توهم پيش نيايد كه خداوند قصاص كردن را الزامی شمرده و دعوت به مقابله به مثل نموده است، به دنبال اين حكم ميفرمايد:
" اگر كسی از حق خود بگذرد و عفو و بخشش كند، كفارهای برای گناهان او محسوب ميشود، و به همان نسبت كه گذشت به خرج داده خداوند از او گذشت ميكند".
(فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ). بايد توجه داشت كه ضمير" به" به قصاص بر ميگردد، گويا اين قصاص را" عطيه" ای قرار داده كه به شخص جانی بخشيده است. و تعبير به" تصدق" و همچنين وعده عفوی كه خداوند به چنين كسی داده همگی برای تشويق به عفو و گذشت است، زيرا شك نيست كه قصاص هرگز نميتواند آنچه را انسان از دست داده به او باز گرداند، تنها يك نوع آرامش موقت به او ميدهد، ولی وعده عفو خدا میتواند به طور كلی آنچه را او از دست داده به صورت ديگری جبران كند و به اين ترتيب باقيمانده ناراحتی از قلب و جان او برچيده شود و اين رساترين تشويق برای چنين اشخاص است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan