eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
با ، هم از بين خواهد رفت. و توليد، علم است و با دستور و نصيحت درست نميشود. 🔹مال در مملکت بعد از مسائل عقاید دینی، حرف اول را می زند. یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) دارد که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» هیچ تازیانه ای بدتر از فقر نیست. 🔹 اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. حواستان جمع باشد. آن اولی را حضرت امیر فرمود که «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ»، هیچ تازیانه ای دردناک تر از فقر نیست. 🔹 اگر اقتصاد نتواند را تأمین کند و مردم گرفتار فقر بشوند، نیز از بین خواهد رفت، این دعای پیغمبر است که عرض کرد خدایا، اگر اقتصاد ما ضعیف باشد دینداری سخت است؛ 🔹 بانک، انباردار نیست و لذا با سفارش هم حل نمی شود، بلکه آنجا فکر و دقت و بررسی و برنامه ریزی باید انجام گیرد، تلاش شود تا اقتصاد و تولید رونق بگیرد و مسائل حل شود، این برنامه علمی می خواهد که چه داریم؟ یک؛ چقدر مصرف داریم؟دو؛ چکار بکنیم که این نیازها تأمین بشود؟ سه؛ این می شود اقتصاد. 🔹 کار علمی این است که در اقتصاد هم بفهمید و هم بفهمانید که چگونه می شود که را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ لذا باید بدانیم که ما چه داریم، چه نیازی داریم، چگونه این را به خواست، تبدیل بکنیم و چگونه تولید داشته باشیم تا با ، به بیگانه نیاز نداشته باشیم. 🔹 اساس و وظیفه همه مسئولین این است که را حفظ کنند، هیچ کسی با به خانه اش نرود و این به تولید وابسته است. ↩️ تولید هم سفارشی نیست. ↩️تولید نصیحت نیست، ↩️تولید خواهش نیست، ، علم است و علم است و علم است و علم. 🎙ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم یا رادَّ ما قَدْ فاتَ اى بازگرداننده ی آنچه از دست رفته است 🌸 دعای مشلول @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 138 تا 142 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5846040175980844078.mp3
1.62M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️یک درس بزرگ ! 💠وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ 🌱او کسی ست که باغ‌هایی با داربست و بدون (نیاز به) داربست پدید آورد، و (نیز) درخت خرما و محصولات کشاورزی که خوردنی‌هایش گوناگون است، و زیتون و انار که (میوه‌های برخی از انواع آن دو،) شبیه به هم و (در برخی از انواع) متفاوت است. هنگامی ‌که به بار می‌نشیند، از میوه‌اش بخورید، و روز برداشت آن، حق (بینوایان از) آن را بدهید و (در خوردن و خرج کردن) زیاده‌روی نکنید؛ که او اسراف‌کاران را دوست ندارد. أنعام - ۱۴۱ 👈در این آیه به چند موضوع اشاره شده است که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است. 🔹نخست مى‏گوید: «خداوند همان کسى است که انواع باغها و زراعتها با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربستها قرار گرفته (و با منظره بدیع و دل‏انگیز خود چشمها را متوجه خویش مى‏سازند، و با میوه‏هاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مى‏کنند) و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوه‏هاى گوناگون به تغذیه انسان کمک مى‏کنند» (وَ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَیْرَ مَعْرُوشاتٍ). 🔹سپس اشاره به دو قسمت از باغها و جنات کرده، مى‏گوید: «و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید» (وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ). 🔹بعد اضافه مى‏کند که: «این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند» (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ). یعنى با این که از زمین واحدى مى‏رویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمى‏شود. 🔹سپس اشاره به دو قسمت دیگر از میوه‏هایى مى‏کند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، و مى‏گوید: «همچنین زیتون و انار» را آفرید (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمَّانَ). 👌انتخاب این دو، ظاهرا به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذایى بسیار با هم متفاوتند. لذا بلافاصله مى‏فرماید «هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه» (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِهٍ). 👈پس از ذکر این همه نعمتهاى گوناگون پروردگار، مى‏گوید: «از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید» (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ). ✅و در پایان، فرمان مى‏دهد که «اسراف نکنید، زیرا خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد» (وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سر خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی 💠ومن الانعام حموله و فرشا کلوا مما رزقکم الله و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدو مبین 142/انعام 🌱و از حیوانات باربر بزرگسال و خردسال بیافرید،ازآنچه خدا روزیتان کرده بخورید و از گامهای شیطان پیروی نکنید ،همانا شیطان برای شما دشمنی آشکار است. 🔹(حموله )یعنی چهار پایان بزرگسال که طاقت حمل بار را دارند و (فرشا)یعنی چهارپایان خردسال که طاقت حمل بار ندارند وازکوچکی مانند فرش زمینند و لگد می شوند و عبارت (کلوا مما...)همچنانکه درآیه قبل هم گفتیم حکم اباحه است نه وجوب و این امر امضای حکم عقل می باشد در مباح بودن استفاده و خوردن از آنها و آنگاه فرمود: شما در امری که خداوند اباحه آن را تشریع کرده پیرو شیطان نباشید و پای خود را جای پای شیطان مگذارید . 🔹یعنی آنچه را خدا کرده ، شما به پیروی از شیطان حرامش نکنید و در سابق هم گفته شد که پیروی از خطوات شیطان یعنی تحریم حلائل الهی ، آنهم بدون علم و بر اساس نادانی ودر ادامه می فرماید:شیطان دشمن آشکار شماست ، یعنی دشمنی است که بارها دشمنی وسوء نیت خود را ظاهر وآشکار نموده ، بنا براین از او پیروی نکنید. 🔹هستی و آفريده‌هايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً» ‏🔹قانون كلی در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلی بر حرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ‏🔹تحريم حلال‌ها، از گام‌های شيطانی است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌ ‏🔹تنها توصيه به خام‌خواری كه امروز در ميان گروه كثيری رواج دارد و نهی از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌ ‏🔹نسبت به خوردنی‌ها بايد مواظب باشيم. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا چنانكه اوّلين اهرم شيطان برای گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود. ‏🔹سر سفره‌ی خداوند، از دشمن او پيروی نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ‏🔹سياست شيطان، انحراف تدريجی است، نه دفعی. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۵۰ وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ و [نيز] عذاب من عذابي دردناک است. ۳۱ __ ۳۱- آيات ۴۹ و ۵۰ گوئي دو روي يک سکه را نشان مي‌دهد؛ يک روي آن غفور و رحيم بودن خدا را نشان مي‌دهد، که از اسماء نيکوي پروردگارند، روي ديگر نشان از عذاب دارد، بدون آنکه عذاب را از اسماء خدا بشمارد. مسلماً خداي غفور و رحيم سنخيتي با عذاب ندارد و اصولا عذاب، همچون تاريکي که اصالت نداشته و در فقدان نور معنا پيدا مي‌کند، در محروميت از نعمت و در برآورده نشدن نيازهاي مادّي و معنوي عارض مي‌شود [مثل عذاب از تشنگي و گرسنگي، يا عذاب محروميت از آزادي و عدالت]. تأسيس مدرسه براي تعليم و تربيت و خدمت به فرزندان ميهن است و هيچ معلمي جز به انگيزه آموزش و ارشاد شاگردان، معلمي نمي‌کند و هرگز مشتاق مردود ساختن آنها نيست. البته مردودشدگان عذاب مي‌کشند و اين عذاب از کارنامه‌اي که معلم و مدرسه داده‌اند ناشي مي‌شود، اما محصول عملکرد خودشان است. منطق مدرسه و آموزش و پرورش ايجاب مي‌کند که در ارزيابي شاگردان عدالت را رعايت کند و اين عين حکمت و رحمتي است به جامعه که بي‌سوادان را از مصادر امور دور مي‌دارد. حجر : ۵۲ إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ إِنَّا مِنكُمْ وَجِلُونَ آنگاه که بر او وارد شدند و سلامي گفتند، [ابراهيم] گفت: ما از شما دل نگرانيم. ۳۳ __ ۳۳- وَجَل را نيز ترس ترجمه مي‌کنند. از پنج باري که اين واژه در قرآن تکرار شده، سه مورد آن با قلب آمده است: «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» [انفال ۲ (۸:۲) ، حج ۳۵ (۲۲:۳۵) ، مؤمنون ۶۰ (۲۳:۶۰) ] و ۲ مورد ديگر [حجر ۵۲ (۱۵:۵۲) و ۵۳] نيز در توصيف دل نگراني و اضطرابي که بر ابراهيم(ع) نسبت به مهمانان ناشناخته [فرشتگاني که در قالب آدمي] بر او وارد شدند، دست داده بود. از مجموعه اين موارد چنين فهميده مي‌شود که وَجَل، ناآرامي و اضطرابي دروني نسبت به خطري در آينده است. اين آيه در وصف کساني است که به همه تکاليف خود عمل مي‌کنند و همه حقوق اجتماعي خود را به نيازمندان مي‌پردازند، اما چون مي‌دانند رهرو مسيري به سوي ربّ وخير مطلق هستند، مختصر انجام تکاليف راضی و قانع نمي‌شوند و اعمال کثير خود را در برابر پروردگار عظيم، قليل و ناچيز مي‌شمارند. ر ک به خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه بند ۵ [أنّ المؤمن لا يمسي ولا يصبح إلا ونفسه ظنون عنده ، فلا يزال زاريا عليها ، ومستزيدا لها] و خطبه ۱۹۳ بند ۱۳ در وصف متقون [لا يرضون من أعمالهم القليل ولا يستکثرون الکثير]. اين نگراني بر اساس توضيحي که در آيه ۷۰ سوره هود (۱۱:۷۰) داده شده؛ نه در برخورد اول و هنگام ورود، بلکه پس از پذيرائي در منزل و مشاهدة نشانه‌هائي غير بشري حاصل شده بود. « فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لا تَصِلُ إِلَيْهِ نَكِرَهُمْ وَأَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لا تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ» https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✳مسئوليت عظيم ، حوزه‌ها و مراكز ديني ⭕️آن روزي كه رشد مي‌كرد براي اين بود كه هرگز سخن از اين نبود كه من درس بگويم بگيرم, كتاب بنويسم حقوق بگيرم اينها نبود. الآن كه به صورت و كسب و كار در آمده وضع هم به اين صورت سقوط مي‌كند ـ معاذ الله ـ فرمود خداي سبحان، علمي كه به شما داد شما با اين علم به چشم كالا نگاه نكنيد 👈 اگر ، ، مساجد كارشان را درست انجام بدهند لله انجام بدهند، نباشد، جامعه يقيناً اسلامي مي‌شود. آن كمبود جامعه را هم، نيروي نظامي و ترميم مي‌كند اما اساس كار ، است پس نبايد از اين كريمه ي ﴿لَوْلاَ دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ﴾ فوراً به سراغ جهاد رفت، در درجه ي اول دفاع، است و تعليمي است و است بعد دفاعِ نظامي ⭕️جامعه وقتي آلوده مي‌شود كه حوزه و مسجد و حسينيه ضعيف بشود حوزه و مسجد و حسينيه وقتي ضعيف مي‌شود كه مرزداري نكنند علما وقتي بي‌مرزداري‌اند كه ندانند دشمن از كجا دارد حمله مي‌كند چطور دارد حمله مي‌كند اين همه كه آمده متأسفانه خيليها را دارد به شك مي‌كشاند. مسئولش هستند. 🎙ایت اله جوادي املی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اللهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ خدا شما را از آن سختی ها و از هر اندوهی نجات می دهد 🌸 سوره انعام ، آیه ۶۴ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 143 تا 146 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5850543775608214591.mp3
1.49M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بخشى از 💠قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّـهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🌱بگو: (گوشت‌هایی که شما حرام می‌دانید، حرام نیستند، و در این باره،) در آنچه که به من وحی شده، چیزی را بر کسی که بخواهد بخورد، حرام نمی‌یابم؛ مگر این‌که مردار، یا خون ریخته شده (از رگ‌های حیوان)، یا گوشت خوک باشد؛ که این‌ها پلید هستند؛ یا حیوانی که از روی نافرمانی، (هنگام ذبح،) نام غیر خدا بر آن برده شده باشد. پس کسی که (برای زنده ماندن) ناچار (به خوردن این‌ها) شود، در حالی که در پی لذت بردن و زیاده‌روی (از مقدار ضرورت) نیست، (گناهی نکرده است)؛ چرا که پروردگارت بسیار آمرزنده و مهربان است. أنعام - ۱۴۵ 👈براى روشن ساختن محرمات الهى از بدعتهایى که مشرکان در آیین حق گذاشته بودند، در این آیه به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله دستور مى‏دهد که: «صریحا به آنها بگو: در آنچه بر من وحى شده هیچ غذاى حرامى را براى هیچ کس (اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ) نمى‏یابم» (قُلْ لا أَجِدُ فِی ما أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ یَطْعَمُهُ). 🔹مگر چند چیز «نخست این که مردار باشد» (إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً). 🔹«یا خونى که از بدن حیوان بیرون مى‏ریزد» (أَوْ دَماً مَسْفُوحاً). نه خونهایى که پس از بریدن رگهاى حیوان و خارج شدن مقدار زیادى از خون در لابلاى رگهاى مویین در وسط گوشتها باقى مى‏ماند «یا گوشت خوک» (أَوْ لَحْمَ خِنزِیرٍ). زیرا «همه اینها رجس و پلیدى است» و مایه تنفر طبع سالم آدمى و منبع انواع آلودگیها و سر چشمه زیانهاى مختلف (فَإِنَّهُ رِجْسٌ). 🔹سپس به نوع چهارم اشاره کرده مى‏گوید: «یا حیواناتى که هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شده است» (أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ). که از نظر اخلاقى و معنوى نشانه بیگانگى از خدا و دورى از مکتب توحید است. 👈بنابراین، شرایط ذبح اسلامى، بر دو گونه است : 🔹بعضى مانند بریدن رگهاى چهارگانه و بیرون ریختن خون حیوان، جنبه بهداشتى دارد، 🔹و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن «بسم اللّه» و ذبح به وسیله مسلمان، جنبه معنوى. 👌در پایان آیه کسانى را که از روى ناچارى و اضطرار، و نیافتن هیچ غذاى دیگر براى حفظ جان خویش، از این گوشتهاى حرام استفاده مى‏کنند، استثناء کرده و مى‏گوید: «کسانى که اضطرار پیدا کنند، گناهى بر آنها نیست، مشروط بر این که تنها به خاطر حفظ جان باشد نه به خاطر لذت و یا حلال شمردن حرام الهى و نه زیاد از حد، بخورند، در این صورت پروردگار آمرزنده مهربان، آنها را معاف خواهد ساخت» (فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ). در حقیقت این دو شرط براى آن است که افرادى اضطرار را دستاویز براى تجاوز به حریم قوانین الهى نسازند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا