eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مردم، با اراده و خواست الهی كارساز است 💠و ان یریدوا ان یخدعوک فان حسبک الله هو الذی ایدک بنصره وبالمومنین 62/انفال 🌱پس اگر خواستند که با تو مکر نمایند، همانا خداوند تو را کفایت می کند، اوست آنکه تو را با نصرت خود و بوسیله مؤمنان تأیید نمود. 🔷این آیه جواب از سئوال مقدراست که حال که خداوند امر به نمودن و تمایل یافتن به صلح نمود، ممکن است تمایل دشمن به صلح از باب خدعه و نیرنگ باشد ودشمن بخواهد به این وسیله مؤمنان را گمراه کرده تا در موقع مناسب بر آنان شبیخون بزند، خدای سبحان در جواب می فرماید اینکه ما تو را امر به توکل کردیم ، برای همین بود که بدانی اگر دشمن بخواهد به این وسیله به تو نیرنگ بزند، خداوند نگهدار توست و هر کس به خدا توکل نماید، خداوند به کار اومی رسدو او را کفایت می کند،(ومن یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره ) 👈 و اوهمان کسیست که تو را با نصرت خود و به وسیله مؤمنان تأیید نمود و این سخن به منزله احتجاج و استدلال بر فراز سابق است ، ومی خواهد با ذکر شواهدی حمایت و کفایت خدای تعالی را اثبات کند و آن شواهد عبارتند از نصرت خودو یاری مؤمنین و اینکه میان دلهای مؤمنان که با هم دشمن بودند الفت و مهربانی برقرار نمود. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انسان ، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهای الهی است 💠‏الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ (۶۶/انفال) 🌱‏اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار) پيروز می‌شود، و اگر از شما هزار نفر باشند، بر دو هزار نفر (از آنان) با خواست خداوند پيروز می‌شوند. و خداوند با صابران است. ‏🔹در مديريّت، گاهی بايد به دليل تغيير شرايط و متناسب با مخاطب، آيين‌نامه‌ها تغيير كند و اين منافات با قاطعيّت ندارد. «الْآنَ خَفَّفَ» ‏🔹تعيين تكليف و تغيير قانون، تنها به دست خداوند است. «خَفَّفَ اللَّهُ» ‏🔹ايمان، قابل كاهش و افزايش است. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹همه جا جمعيّتِ زياد سبب قوی‌شدن روحيّه نيست، گاهی جمعيّت زياد می‌شود، ولی روحيّه تنزّل پيدا می‌كند. «أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» ‏🔹در قانونگذاری بايد به روحيّه و توان افراد نيز توجّه داشت. «خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹عامل اصلی شكست، از درون است نه بيرون. «فِيكُمْ ضَعْفاً» ‏🔹فرماندهان بايد به روحيه، نشاط، ايمان و تصميم سپاه اسلام توجّه داشته باشند. «عَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً» 🔹ضعف اراده، گاهی توان رزمی و روحی ده برابر را به دو برابر كاهش می‌دهد. ‏(يعنی هشتاد درصد كاهش) «مائة يغلبوا مأتين» در حالی كه در آيه‌ی قبل آمده بود: «مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً» 🔹مسلمانان حتّی در حال ضعف روحيّه نيز بايد دو برابر كافران قدرت داشته باشند. فِيكُمْ ضَعْفاً ... إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ‌ ‏🔹به پيروزی خود مغرور نشويم كه پيروزی با اراده‌ی اوست. «بِإِذْنِ اللَّهِ» ‏🔹انسان صابر، محبوب خدا و در پناه او و مشمول امدادهای الهی است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» ‏🔹شعار «واللّه مع الصابرين» بايد در جبهه‌های جنگ و هرجا كه نياز به مقاومت و صبر است، تلقين شود. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣7⃣ تدبر در سوره ۱- بیشترین تکرار کلمه ساجد در قران، سوره حجر ۴ بار - تنها تاکید بر حفظ قران توسط خداوند در این سوره (نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) -تکرار یستهزئون و مستهزیئن در سوره ۲ بار (در فراز دوم و اخر) ( در سوره های حجر،توبه،بقره و انعام ۲ بار کلمات و افعال این ریشه بکار رفته) ۲- اولین کاربرد فعل انتقمنا توسط خداوند -لاتمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا منهم:طه .حجر در هر دو سوره هم عبارت سبح بحمد ربک خطاب به پیامبر امده -در سوره نمل هم خطاب به پیامبر خدا فرمود: لا تکن فی ضیق مما یمکرون. در سوره حجر هم فرمود ولقد نعلم انک یضیق صدرک بما یقولون - فعل امر لاتحزن در قرآن خطاب به پیامبر اسلام در موارد زیر بکار رفته است که همگی بصورت لاتحزن علیهم امده که به محزون نشدن پیامبر از اقدامات و گفتار و مکر مخالفان دلالت دارد:سوره نمل آیه ۷۰، نحل آیه ۱۲۷ و سوره حجر آیه ۸۸ - مشابهت با سوره شعرا : کذلک نسلکه فی قلوب المجرمین، لا یومنون به، درخواست مشرکان برای نزول فرشتگان، واخفض جناحک لمن اتبعک من اِلْمُؤْمِنِينَ ، انذر عشیرتک الاقربین،الذی یراک حین تقوم و تقلبک فی الساجدین(خطاب به پیامبر) تصحیح ترجمه و تدبر : آقای سیدکاظم فرهنگ https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت چهاردهم 📌ايت اله صادقي تهراني: در هاى اسلامى شيعى و سنى همه چيز محور است جز 🔴"اصولا نارسائى در فهم قرآن ـ چه فردى و چه شورائى و جمعى اش ـ در اثر فرضها و انتظارات نادرستى است كه به ويژه در حوزه هاى علميه در اذهان و افكار شرعمداران راه يافته و با تحقق بخشيدن "لا اله الا الله" اگر گام «لا اله» را درست بپيمائيم يعنى افكار و نظرات بر خلاف قرآن يا حتى آنچه را كه قرآن نفى و اثبات ندارد كنار گذاريم ودرست با ديدة بصيرت قرآنى به آيات مقدسات آن بنگريم; اين عصمت سلبى وسيله اى است شايسته و بايسته براى عصمت ايجابى كه فهم كل قرآن حداقل در ترجمان تحت اللفظى آن است. معارضه قرآن و نبىّ قرآن از آغاز تاكنون و تا دامنه قيامت با مراتبى گوناگون استمرار دارد، و حتى گروهى از مسلمانان ناآگاه نيز بر ضد برهان قرآنى كمر بسته اند كه يا آن را تحريف شده مى دانند يا ظنى الدلالة 🔺🔺و بالاخره در حوزه هاى اسلامى شيعى و سنى همه چيز محور است جز قرآن، و لكن اِحكام آيات ربانى قرآن به گونه اى است كه تمام اين القايات شيطانى را پوچ و ناچيز مى كند كه در برابر حجت بالغه قرآنى هيچ حجتى برابرى ندارد، 🖋از مقدمه تفسير فرقان 🔴"اینان{فقهای سنتی} قرآن را در کل «ظنّی الدّلاله» و یا «مجمل» و بالاخره نیازمند به بیان حدیث دانسته اند، و حال آنکه قضیه درست به عکس است، که تنها قرآن می‌تواند حدیث را تصدیق و یا تکذیب کند، و مادامی که مطلبی در قرآن برای ما روشن نشود، تمسک به حدیث در مورد آن مطلب نادرست است، مگر در صورتی که نفی و اثباتی در این مورد در قرآن وجود نداشته باشد 🔻«فقه سنتی در طول صدها سال، کاری کرده که اصولاً در حوزه‌های اسلامی نه حضوری شایسته، بلکه چندان رنگی هم ندارد، و اگر نمونه‌هایی از فقه سنتی مخالف نص یا ظاهر قرآن، و نیز متضاد و متناقض و بالاخره برخلاف حس، عقل، فطرت و عدالت، به جهانیان نشان داده شود، مسلمانان را مردد یا کافر و کفار را در کفر خود استوارتر می‌کنند." 🖋از كتاب فقه گويا 🔴فتوا دادن کسی که حداقل یک دوره‌ی کامل احکام قرآن را اصالةً و در حاشیه‌اش سنت قطعیه را درست بررسی نکرده و پیروی از او نیز حرام است؛ زیرا برخلاف گمان بسیاری از فقیهان بیش از هزار آیه‌ی قرآن، پیرامون احکام فقهی در قرآن کریم موجود است، و حتی تنها پانصد آیه را که به‌گمانشان تنها آیات احکامند نیز به‌گونه‌ای شایسته مورد استدلال آقایان قرار نگرفته است، و به‌گمان «ظنّی‌الدّلالة» بودنشان اگر برخلاف روایات یا اجماعات یا شهرت‌ها یا فتواهایی باشند مورد تحمیل و تأویل قرار داده و برخلاف نص و یا ظاهر مستقر کریم مظلوم نظر داده و می‌دهند. 🔴هم‌چنین حرام است دادن کسی که قرآن کریم را به‌عنوان دلیل قطعی قبول نکرده و دلالت لغات و جملات آن را در حدّ ظن و گمان می‌پندارد، بنابراین بر تمامی بالغان و مکلفان واجب است که برای به‌دست آوردن فتاوای قرآنی، به‌گونه‌ای شایسته پی‌جویی کنند، 🔻🔻زیرا با کمال تأسف و شرمساری، نظرات بسیاری از سنّی و شیعه پایه‌ی قرآنی ندارد و برخلاف نص و یا ظاهرِ مستقرِّ قرآن کریم است، که این هم در نتیجه‌ی بی‌توجهی فقیهان سنّی نسبت به‌قرآن در برابر کتب ششگانه‌شان: «صحاح سّته» و گمانی پنداشتنِ دلائل قطعی قرآن توسط فقیهان شیعی می‌باشد، و این خود اساس تهاجم فرهنگی در همه ابعاد اسلامی است . 📚رساله نوین، مرحوم ایت الله دکتر صادقی تهرانی https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19251findunread_mhjwryt-qrn-dr-Hwzhhy-lmyh.aspx#post19251 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🤲....یَا أَلْطَفَ مِنْ کُلِّ لَطِیفٍ یَا أَجَلَّ مِنْ کُلِّ جَلِیلٍ یَا أَعَزَّ مِنْ کُلِّ عَزِیزٍ.سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ......  💕،‌ای لطیف‏تر از هر لطیف،‌ای باشکوه‏تر از هر باشکوه،‌ای عزیزتر از هر عزیز. منزّهی تو‌ای که معبودی جز تو نیست، (دعای جوشن کبیر- بند ۳۳) @quranpuyan
🌹سلام روز بخیر دوستان وهمراهان قرانی با عرض پوزش از عدم ارسال تلاوت یک صفحه قران در صبح امروز ان شاءالله فردا ارسال خواهذ شد 🌹🌹🌹
⭕چرا قرآن مهجور است؟ از قرآن چگونه باید استفاده کرد؟ 💢و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى و اجر، و لهذا جز به جهت آن اعتنائى نداريم.  مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده ‏اى حاصل نشود جز اجر و ثواب . 🟢 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است  بايد به روى مردم مفتوح نمود. راه استفاده از كتاب شريف ، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. 💢 گذاردن قرآن، مراتب بسیار و منازل بی شمار دارد که به عمده ی آن شاید ما متصّف باشیم. 🌟آیا اگر ما این صحیفه ی الهیّه را مثلا جلدی پاکیزه و قیمتی نمودیم و در وقت قرائت یا استخاره و به دیده نهادیم آن را مهجور نگذاشتیم؟ 🌟 آیا اگر غالب عمر خود راصرف در تجوید و جهات لغویّه و بیانیّه و بدیعیّه آن کردیم این کتاب شریف را از مهجوریّت بیرون آوردیم؟ 🌟 آیا اگر مختلفه و امثال آن را فرا گرفتیم از ننگ هجران از قرآن خلاصی پیدا کردیم ؟ 🌟آیا اگر وجود اعجاز قرآن و فنون محسنّات آن را تعلّم کردیم از شکایت رسول خدا مستخلص شدیم. هیهات! که هیچ یک از این امور مورد نظر قرآن و منّزل عظیم الشان آن نیست. 💢در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی کن، هرچند صرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده ی محجوب آثاری دلپذیر دارد. لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است،حاصل نگردد. 🎙امام خمینی ره https://zaya.io/szmuu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و . 🛑قسمت پانزدهم : ⭕️سخنان مهم و تاسف برانگیز آیت الله جوادی آملی: 🔻در حوزه ها نه قران ملاک است نه عقل نه روایات و نه حتی اجماع بلکه ، حاکم است. 🌹روح علامه طباطبایی را خدا مهمان قران بکنه. این واقع اسلام شناس خوبی بود . شما قدری از حوزه ها دور برید ی مقداری دست از دور داشته باشید .دین شناسی کنید ببینید این حوزه ها رو کی می گرداند . 👈👈ببینید منابع غنی وقوی 4چهارتاست ↩️قرآن ↩️روایت ↩️عقل ↩️اجماع 🔻 که متاسفانه انچنان رشدی در حوزه ها نداشته است .😔 🔻قرآن هم عده ای معاذالله بعنوان تحریف شده یا کاری با ان نداریم یا اطلاقاتش در حوزه بیان نیست در اصل تشریع و امثال ذالک در حوزه ها رواج نداره. 🔻روایت اگر معتبر باشه و پیشینیان عمل نکنند ، روایت معتبر را از حجیت می اندازد. 👈اگر چنانچه و بهش عمل بکنند بهش عمل کنند این صاحب قدرت میشه . معتبر میشه مدار استنباط فقهی میشه. قرآن که معمولا نیست توکار. 👈👈👈پس محور دین را داره می گرداند . یعنی داره می گردانه اجماع به ان معنا خیلی کمه .اجماع نداریم . تقریبا فهم علماء داره می گردانه. 🔻شما مثلا درنوع مسائل شاید دو سه تا ایه پیدا کنید .این دو سه اول تا اخر اصول دوتا ایه هست اون فقط برای رد کردن .. 👈چون همه محققبن گفتن به اینکه .ایه نباء و ابه نفر دلیل بر حجیت نیست . ❌❌پس اصول کاری با قرآن نداره. اگر خیر واحد است که مهمترین دلیل حجیتش بنای است. 🔻یک مسئله اصولی نیست که به تکیه بکنه واین برای تجهیزاً للاذهان »؛ ذکر میشه وگرنه کدام اصولی محقق است .که دلیل حجت خبر واحد را ایه نباء با آیه نفر می داند . همه میگن اینها دلیل نیست. 👈بنا بر این می ماند .روایت. روابت هم اگر چنانچه عده ای عمل نکردنداز می افتد . اگر ضعیف باشه عمل کنندکه محور حجیت است . ❌❌پس انچه که گرداننده رسمی است فهم علماء است 🎙ایت اله جوادی املی قسمت اخر https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19251findunread_mhjwryt-qrn-dr-Hwzhhy-lmyh.aspx#post19251 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 70 تا 75 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، و ، بدون تلاش و مجاهدت كافی نيست 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلى‏ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 🌱کسانی‌ که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان‌هایشان در راه خدا جهاد کردند، و (نیز) کسانی که (به مهاجران) جا و پناه دادند و (ایشان را) یاری کردند، آنان، دوستان و حامی یکدیگرند، و نسبت به حمایت و یاری کسانی‌ که ایمان آورده‌اند و (هنوز) مهاجرت نکرده‌اند، تا زمانی که هجرت نکرده‌اند، شما هیچ مسئولیتی ندارید؛ ولی اگر به سبب (فشار شدید دشمن و برای حفظ) دین (خود)، از شما یاری خواستند، شما وظیفه‌ی یاری دارید؛ مگر این‌که (یاری آنان،) به زیان قومی باشد که میان شما و آنان، پیمانی (مبنی بر ترک مخاصمه) وجود دارد. (آری،) خداوند به کارهایتان بیناست. أنفال - ۷۲ 🔷✨سلسله آیات (72- 75) که آخرین فصل سوره انفال است بحثى را در باره «مهاجرین» و «انصار» و گروههاى دیگر مسلمین و ارزش وجودى هر یک از آنان، مطرح کرده و بحثهاى گذشته پیرامون جهاد و مجاهدان را بدین وسیله تکمیل مى‏کند. 👈در این آیات سخن از پنج گروه که چهار گروه آن از مسلمانان و یک گروه از غیر مسلمانانند به میان آمده است: آن چهار گروه عبارتند از: 1- مهاجرین نخستین. 2- انصار و یاران مدینه. 3- آنها که ایمان آوردند ولى مهاجرت نکردند. 4- آنها که بعدا ایمان آوردند و به مهاجران پیوستند. 🔷✨در این آیه مى‏گوید: «کسانى که ایمان آوردند و مهاجرت کردند و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد نمودند و کسانى که پناه دادند و یارى کردند اولیاء و هم پیمان و مدافعان یکدیگرند» (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ). 🔷✨براى گروه نخست چهار صفت بیان کرده اول ایمان، دوم هجرت و سوم جهاد مالى و اقتصادى و چهارم جهاد با خون و جان خویش در راه خدا و در مورد «انصار» دو صفت ذکر شده نخست «ایواء» (پناه دادن) دوم یارى کردن. در حقیقت این دو گروه در بافت جامعه اسلامى یکى به منزله «تار» و دیگرى به منزله «پود» بود و هیچ کدام از دیگرى بى‏نیاز نبود. سپس به گروه سوم اشاره کرده، مى‏گوید: «و آنها که ایمان آوردند و مهاجرت نکردند (و به جامعه نوین شما نپیوستند) هیچ گونه ولایت و تعهد و مسؤولیتى در برابر آنها نداریم تا اقدام به هجرت کنند» (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یُهاجِرُوا ما لَکُمْ مِنْ وَلایَتِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ حَتَّى یُهاجِرُوا). و در جمله بعد تنها یک نوع حمایت و مسؤولیت را استثنا کرده و آن را در باره این گروه اثبات مى‏کند و مى‏گوید: «هرگاه این گروه (مؤمنان غیر مهاجر) از شما به خاطر حفظ دین و آئینشان یارى بطلبند (یعنى تحت فشار شدید دشمنان قرار گیرند) بر شما لازم است که به یارى آنها بشتابید» (وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ). «مگر زمانى که مخالفان آنها جمعیتى باشند که میان شما و آنان پیمان ترک مخاصمه بسته شده» (إِلَّا عَلى‏ قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُمْ مِیثاقٌ). و در پایان آیه براى رعایت حدود این مسؤولیتها و دقت در انجام این مقررات مى‏گوید: «و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بصیر و بیناست» (وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). همه اعمال شما را مى‏بیند و از تلاشها و کوششها و مجاهدتها و احساس مسؤولیتها آگاه است، همچنین از بى‏اعتنایى و سستى و تنبلى و عدم احساس مسؤولیت در برابر این وظایف بزرگ با خبر مى‏باشد!. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ، ميان خويشاوندان نيز سلسله مراتب وجود دارد 💠و الذین امنوا من بعد و هاجروا و جاهدوا معکم فاولئک منکم واولواالارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله ان الله بکل شی ء علیم 🌱وکسانی که ایمان آورده اند و بعدا مهاجرت کردند و همراه شما جهاد نمودند،پس ایشان از شمایند و در کتاب خدا خویشاوندان به یکدیگر سزاوارترند، هماناخداوند به هر چیز داناست. 🔷✨این جمله وضعیت مؤمنانی را بیان می کند که بعدابه مدینه مهاجرت کردند وبه گروه مسلمانان پیوستند و ایشان را هم جزء مؤمنان می شمارد،آنگاه جعل ولایت در بین خویشاوندان و نزدیکان می نماید که این همان ولایت ارث است ، لذا با این آیه ولایت ارث منحصر در بین خویشاوندان شد و ولایت ارثی که بین براردان ایمانی به سبب عقد اخوت ایجاد شده بود نسخ گردید،اما بقیه اقسام ولایت منحصر در ارحام نیست و بین همه مسلمانان وجوددارد و علت جعل این احکام هم آنست که خداوند نسبت به همه چیز علم دارد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا