💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 31 تا 37
📄#صفحـہ_239
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_239
❇️#دعا و #نيايش و #استمداد از خداوند، يكی از راههای مصون ماندن از #گناه و انحرافات جنسی است
💠قال رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه و الا تصرف عنی کیدهن اصب الیهن و اکن من الجاهلین 33/یوسف
🌱یوسف گفت : پروردگارا زندان برای من ازآنچه آنها مرا به آن می خوانند محبوبتر است و اگر نیرنگشان را از من دور نکنی ،به سوی آنها متمایل می شوم و از نادانان می گردم.
🔹یوسف در مقام مناجات برآمد و کمترین توجهی به زلیخا و آن زنان نفرمود، بلکه توجهش را تنها به درگاه پروردگارش معطوف کرد و نه به قصد نفرین به خود، بلکه در مقام بیان حالت ووضعیت خویش به خداوند عرضه داشت و گفت : خدایا زندان در نزد من ازآنچه این زنان مرا به سوی آن دعوت می کنند خوشتر و نیکوتر است ومی خواست بگوید در جنب محبت تو من زندان را بر لذت معصیت و مراوده بااینها و دوری از تو ترجیح می دهم.
و باز در مقام بیان زبان حال خود گفت : خدایااگر تو کید اینها را از من نرانی هر آینه من بسوی آنها مایل شده و عمل جاهلانه ای مرتکب می شوم و اگر تو افاضه خود را از من دریغ نمایی من هم مثل سایرین جاهل شده و در مهلکه هوسبازی می افتم و اگر تا حال مقاومت کرده ام به خاطر علمی است که تو به من تعلیم فرموده ای و این دعای خالصانه مؤمنی است که می داند هر چه دارد از خداست و لذا به عصمت خود مغرور نیست ،بلکه طلب زیادت و مزید توجه و ولایت الهی را می نماید.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_239
❇️اوّل #نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به #تبليغ_دين بپردازيد
💠وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّي أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّي أَرانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (۳۶)
🌱و با يوسف، دو جوان ديگر وارد زندان شدند. يكی از آن دو (نزد يوسف آمد و) گفت: من در خواب خود را ديدم كه (انگور را) برای شراب میفشارم و ديگری گفت: من خود را در خواب ديدم كه بر سرم نانی میبرم و پرندگان از آن میخورند، ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز! همانا ما تو را از نيكوكاران میبينيم.
۱- زندان يوسف، عمومی بوده است. «مَعَهُ السِّجْنَ»
۲- خوابها را ساده نگيريم، در بعضی از آنها اسراری نهفته است. «أَرانِي أَعْصِرُ خَمْراً» (ممكن است انسانهای عادّی نيز خوابهای مهمی ببينند.)
۳- انسان همه جا میتواند مثمر ثمر باشد، حتّی در زندان. «نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ»*
۴- نيكوكاران با صفای دل چيزهايی درك میكنند كه ديگران آن را نمیيابند.
«نَبِّئْنا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۵- اگر مردم اعتماد به كسی پيدا كنند، تمام رازهای خود را با او در ميان میگذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۶- انسانهای وارسته، در زندان نيز روی افراد تأثير میگذارند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۷- حتّی مجرمان و گناهكاران نيز برای نيكوكاران، جايگاه شايستهای قايلند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
۸- نيكوكاران همه جا حتّی در زندان مورد احترام و پناهگاه مردم هستند. «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۹- نيكوكاری يوسف عليه السلام قدم اوّل او در جذب و تبليغ بود. (احسان و خدمترسانی به زندانيان، سبب جذب قلوب و دريافت لقب محسن از زندانيان شد)*
۱۰- بدون تمكن مالی و آزادی هم میتوان محسن بود. (يوسف در زندان نه ثروت داشت، نه آزادی) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
۱۱- اوّل نيكوكاری خود را اثبات كنيد، سپس به تبليغ دين بپردازيد. (يوسف كه در نظر مردم نيكوكار شناخته شد، قبل از تعبير خواب دوستان زندانی، به تبليغ و ارشاد آنان پرداخته و به يكتاپرستی دعوت نمود)*
۱۲- دادن آگاهیهای صحيح از مصاديق احسان است. (ما را از اسرار خوابی كه ديدهايم آگاه ساز) «إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»*
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣3⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۳۴
وَلَا يَنفَعُكُمْ نُصْحِي إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللَّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
من اگر بخواهم شما را نصيحت کنم، ۳۵
وقتي خدا خواسته باشد شما را در بيراهه رها سازد، ۳۶
نصيحت من سودي به حال شما نخواهد داشت، [پس بايد دل خودتان متوجه او باشد، چرا که] او صاحب اختيار [=ربّ] شماست و [همگي] به سوي او برميگرديد.
۳۵- نصيحت از «نَصْح»، اندرز خالص از هرگونه شائبه و نيت سوء است و جز خيرخواهي قصدي در آن نيست.
۳۶- «يُغْوِيَكُمْ» از ريشة «غَوَي»، و غواية به راه تباهي و هلاکت رفتن است، درست مقابل رشد که به راه سعادت منتهي شدن ميباشد. قرآن واژة «غوايه» را مقابل رشد قرار داده است. مثل: بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ. [همچنين اعراف ۱۴۶ (۷:۱۴۶) ]. و اطاعت از حق، آدمي را به رشد ميرساند و عصيان در برابر آن، به غَي [وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى- طه ۱۲۱ (۲۰:۱۲۱) ]. البته خدا هيچ بندهاي را گمراه نميکند، همچنانکه هيچ معلمي بيجهت شاگردي را رفوزه نميکند. خود شخص است که قابليت هدايت خود را همچون شاگردي که شرايط قبولي را احراز نکرده، از دست ميدهد.
هود : ۳۵
أَمْ يَقُـولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَيَّ إِجْرَامِي وَأَنَا بَرِيءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ
يا اينکه ميگويند: ۳۷
[محمّد] اين سخنان را از خودش بافته است! ۳۸
بگو: اگر من آن را بافته باشم، [کيفر] جرم من به عهده خودم است و از جرمي که شما مرتکب ميشويد مبري هستم ۳۹
[=هر کدام بار گناه خود را به دوش ميکشيم].
۳۷- اين آيه جمله معترضهاي است در وسط داستان نوح در ارتباط با منکرین رسالت پيامبر اسلام تا نشان دهد مخالفان پيامبرِ آخرين، همان حرفهاي مخالفين اولين پيامبر اولوالعزم را ميزنند! گویی در اين چند هزار سال تغييري در جبهة مخالف حق پديد نيامده است!
۳۸- «افتري» از ريشة «فَرَي»، سخناني من درآوردي و بيپايه و اساس و بافته شده است. در قرآن آمده است که ماجراي حضرت يوسف(ع) قصهاي بافته شده و ساختگي نيست، بلکه حقيقتي است که در کتابهاي پيشين نيز ذکر گرديده است: «...مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ...» [يوسف ۱۱۱ (۱۲:۱۱۱) ].
۳۹- بري بودن از کاري يا کسي، بيش از آنکه مفهوم بيزاري و تنفر داشته باشد، مفهوم برکناري، اعلام عدم موافقت و مبرا بودن از عواقب و آثار آن است. همچنانکه گفته ميشود فلان شخص از اتهامات وارده «تبرئه» شد و «برائت» يافت، اين کلمه به معناي بهبودي از بيماري [بري شدن از مرض] و شفا يافتن نيز در قرآن آمده است. کاري که حضرت عيسي(ع) به اذن خدا ميکرد [...وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللهِ...- آلعمران ۴۹ (۳:۴۹) ].
https://zaya.io/ldpig
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 47
سوره #بقره صفحه_25
💢 #مجازبودن مقابله به #مثل و شرايط آن
🔶 اَلشَّهرُ الحَرامُ بِالشَّهرِ الحَرامِ والحُرُمتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعتَدي عَلَيكُم فاعتَدوا عَلَيهِ بِمِثلِ مَا اعتَدي عَلَيكُم واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقين (194)بقره
👈 #قصاص، در همه عرصههاي #حقوقي از اصول پذيرفته شده قرآن است. براساس اين اصل، هرگونه حق تضييع شدهاي، اعمّ از جان، مال، آبرو و حيثيت اجتماعي، سياسي و حقوقي ميتواند مورد قصاص قرار گيرد، مگر #تقييد يا #تخصيصي وارد شود.
👈در عرصه حرمتشكنيها اگر مشركان و كافران با جنگ افروزي در ماه حرام (كه جنگ در آن حرام است) يا در حرم و مسجدحرام يا در حال احرام، يا هر زمان و مكان مقدس ديگر، حرمتها را شكستند، مسلمانان نيز ميتوانند مقابلهبه مثل كنند و در همان حال يا زمان و مكان با آنان بجنگند. از اين فراتر هر كس به هرگونه بر مسلمانان تجاوزي رواداشت آنان نيز ميتوانند به همانگونه به مقابله با او برخيزند، زيرا ستمپذيري مانند ستمگري نارواست. در روا بودن اين مقابله به مثل، هيچ فرقي بين زمان و زمين و زبان نيست،
👈هرچند مقصود از اعتداي به مثل، مقابله در اصل مطلب است؛ نه در ابزار و وسايل؛ تنها در اصل جنس و مقدار بين كيفر و ظلم ابتدايي تماثل برقرار است و از همينرو اتصاف اين كيفر عادلانه به «مثل»، مجاز است.
💢بايد در همه امور و در #قصاص نيز #تقواي_الهي را رعايت كرد كه خداي سبحان با تقواپيشگان است و همواره با معيّت خصوصي رحيمانه، آنان را در حمايت خاص خود دارد.
📚 تفسیر تسنیم
┄═❁🍃❈❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مشروطیت از نگاه علامه #نائینی به مناسبت سالگرد صدور فرمان مشروطيت
⭕️قسمت اول:
✏️تعريف مشروطيت
از نظر رهبران مذهبی، #مشروطیت عبارت است از: «تحدید #قدرت_مطلقه سلاطین و مشروط کردن زمامداران به ضوابط و معیارهای مشخص یا ملزم کردن آنان به اداره جامعه بر مدار قانون».
👈از نظر ایشان مشروطیت به این معنا، در هر جامعه ای با هر مرام و مکتبی می توانست تحقق پیدا کند؛ در جامعه ای که اکثریت مردم مسیحیاند مثل انگلستان یا مسلمان سنیاند مثل عثمانی یا مسلمان شیعیاند مثل ایران. مشروطیت به این معنا نه منافاتی با مسیحیت دارد، نه منافاتی اسلام دارد، و نه منافاتی با تشیع.
📌استقبال #رهبران_مذهبی مشروطه از مشروطیت به این معنا این بود که معتقد بودند عامل عقب ماندگی مسلمانان از رشد و پیشرفت، #استبداد_سیاسی حاکم بر جوامع اسلامی است.
👈 نائینی از علمای مخالف مشروطه گله می کند که چرا از این واقعیت غافلند که استبداد سیاسی مانع پیشرفت مسلمانان است. حتی از این که علمای اهل سنت در عثمانی از موج مشروطه خواهی استقبال کردند، ولی تعدادی از علمای شیعه در برابر آن ایستاده و در کنار استبداد سیاسی قرار گرفتند، اظهار تأسف می کند.
👈اصولا از نظر #نائینی استبداد سیاسی از نگاه دینی، نوعی #شرک و در برابر توحید قرار دارد. ایشان با استناد به آیات قرآن و سیره و سنت اولیای دین نشان میدهد که به بردگی گرفتن مردم توسط سلاطین و خود را در جایگاه مقام «لایُسئل عمّا یفعل» دیدن، شرک به خداست.
📌دفاع او از مشروطیت از این زاویه در حقیقت، دفاع از توحید اجتماعی اسلام و نجات جامعه از #شرک بود.
❇شهید مطهری در توصیف کتاب نائینی نوشته: «تفسیر دقیق از توحید عملی اجتماعی و سیاسی اسلام را هیچکس به خوبی علامه بزرگ و مجتهد سترگ، میرزا محمد حسین نائینی «قدس سرِه» توأم با استدلالها و استشهادهای متقن از قرآن و نهج البلاغه در کتاب ذیقیمت تنبیه الامه و تنزیه المله بیان نکرده است.»
❓کدام قانون؟
↩️گام دوم این بود که مشخص شود منظور از قانون چیست؟ حال که مشخص شد مشروطیت «تحدید قدرت مطلقه سلاطین به قانون است»، کدام قانون؟ آیا این قانون در همه جوامع یکسان است یا می تواند متفاوت باشد؟
❓ايا تشكيل مجلس قانونگذاري بدعت و خلاف شرع است؟
📌علمای مخالف مشروطه معتقد بودند که ما قانونی به نام #شریعت داریم و اصلا نیازی به قانون و نهاد قانونگذاری نداریم. همین که سلاطین محدود و مقید به شریعت باشند، کافی است. جوامعی نیاز به قانون و قانونگذاری دارند که فاقد شریعتاند. ما شریعتی داریم که حکم هر موضوعی را مشخص کرده، پس نه تنها نیازی به قانون و قانونگذاری نداریم، بلکه قانونگذاری بدعت و حرام است.
📌بر خلاف #شیخ_فضل الله نوری و همفکران ایشان، نائینی معتقد بود که قانونگذاری #بدعت نیست
👈👈چون مجلس شورای ملی در امور عرفی قانون وضع خواهد کرد، نه امور شرعی؛ و اصلا امور شرعی تخصصاً از قلمرو کار مجلس بیرون است. در موضوعاتی که شرع حکمش را مشخص کرده، وارد نمی شود.
بدعت آن است که شما چیزی را که از شریعت نیست، به شریعت نسبت دهید، مجلس قانون خویش را به شریعت نسبت نمی دهد، پس بدعتی در کار نیست.
📌علاوه بر آن، ایشان معتقد بود که حکومت می تواند در قلمرو مباحات یا به تعبیر ایشان «ما لا نصّ فیه» قانون وضع کرده و آن را بر مردم الزام کند.
انجام اموری که از نظر شرع بر عهده #مردم نهاده شده، و اختیار فعل و ترک آن را دارند، همانگونه که انسان در قلمرو زندگی شخصی می تواند از طریق نذر یا عهد یا قسم فعل مباحی را بر خود الزام کند، در حوزه زندگی اجتماعی هم حکومت میتواند اموری که ذاتاً مباح است، را الزامی کند و حتی برای تخلف از آن هم مجازات تعیین نماید. بسیاری از قوانین و مقررات مثل قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که در زندگی های شهرنشینی امروز، به منظور برقراری نظم در عبور و مرور وضع شده، از همین قبیل است.
👈نائینی یک فصل از کتاب تنبیه الامه را به پاسخگویی به شبهات علمای مخالف مشروطه اختصاص داده؛ یکی از شبهات هم مسئله #مشروعیت_قانونگذاری بود.
💫ادامه دارد.
🖋حجت الاسلام سيدجواد ورعي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 #آیههاینور
#تکبر
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
و در [روى] زمین به نخوت گام برمدار، چرا که هرگز زمین را نمىتوانى شکافت، و در بلندى به کوهها نمىتوانى رسید.
سوره اسراء ، ایه ۳۷
بشر دو پا از نطفه ای بی ارزش بوجود آمده و بعد از مرگ اگر کسی به جسم او دست بزند باید غسل کند تا پاک گردد، و اگر بیشتر از چند ساعت بر روی زمین بماند بو میگیرد، با کوچکترین میکروب ها و ویروس ها همه زندگی او و دنیا به هم میریزد و مرگ او در گرو کوچک ترین حوادث است، کافی ست در مقابل کوهها و دریاها بایستیم تا حقارت و کوچکی خود را به چشم خود ببینیم، آیا سزاوار است مغرور باشیم و بر روی زمین با غرور راه برویم؟
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 38 تا 43
📄#صفحـہ_240
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_240
❇️ #زندان یا #کانون_تربیت؟
💠يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ (۳۹/یوسف)
🌱ای دو يار زندانی من! آيا خدايان متعدّد و گوناگون بهتر است يا خداوند يكتای مقتدر؟
🔷✨هنگامی که یوسف با ذکر بحث گذشته، دلهای آن دو زندانی را آماده پذیرش حقیقت توحید کرد رو به سوی آنها نمود و چنین گفت: «ای هم زندانهای من! آیا خدایان پراکنده و معبودهای متفرق بهترند یا خداوند یگانه یکتای قهار و مسلط بر هر چیز» (یا صاحِبَیِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ).
گویی یوسف میخواهد به آنها حالی کند که چرا شما آزادی را در خواب میبینید چرا در بیداری نمیبینید؟ چرا به دامن پرستش «اللّه واحد قهار» دست نمیزنید تا بتوانید این خودکامگان ستمگر را که شما را بیگناه و به مجرد اتهام به زندان میافکنند از جامعه خود برانید.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_240
❇️كاخ نشينی و #رفاه، زمينهساز فراموش كردن درد و رنج گرفتاران و بيچارگان است
💠وَ قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ (۴۲/یوسف)
🌱و (يوسف) به آن زندانی كه میدانست آزاد میشود گفت: مرا نزد ارباب خود بياد آور. (ولی) شيطان يادآوری به اربابش را از ياد او برد، در نتيجه (يوسف) چند سالی در زندان ماند.
🔹انبيا نيز از طرق معمول، مشكلات خود را حلّ میكنند، و اين با توحيد و توكّل منافاتی ندارد. «اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ»
🔹هر تقاضايی رشوه نيست. «اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ» يوسف برای تعبير خواب، مزد و رشوهای درخواست نكرد، بلكه گفت: مظلوميتم را به شاه برسان.
🔹برای اثبات بی گناهی و پاكی خود از هر طريق سالم برای رساندن شكوای خود به گوش مسئولين بهره ببريد. «اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ»*
🔹كاخ نشينی و رفاه و آسايش، زمينهساز فراموش كردن درد و رنج گرفتاران و بيچارگان است. ناجٍ ... فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ*
🔹معمولًا افراد بعد از رسيدن به پست، مقام و رفاه، دوستان قديمی را به فراموشی میسپارند. «فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ ذِكْرَ رَبِّهِ»
🔹خروج يوسف از زندان و رفع اتهام از او، با اهداف شيطان ناسازگار بود، لذا دسيسه نمود. «فَأَنْساهُ الشَّيْطانُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣3⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۳۹-۳۵ سوره هود از تفسیر نور
۱- نسبت دادن مطالب خودساخته به خداوند،جرم وگناه است. «إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَعَلَیَّ إِجْرامِی»
۲- هر کس مسئول عمل خویش است. «إِنِ افْتَرَیْتُهُ فَعَلَیَّ إِجْرامِی»
۳- انسان گاهی به مرحله ای سقوط می کند که هیچ امیدی به نجات او نیست. «لَنْ یُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِکَ»
۴- رهبران و مبلّغان دینی نباید انتظار داشته باشند همه ی مردم پاسخ مثبت به آنان بدهند. «لَنْ یُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِکَ»
۵- گرچه انبیا دلسوز مردمند،ولی برافراد لجوج نباید تأسف خورد. «فَلا تَبْتَئِسْ»
۶- خداوند اراده ی خود را از طریق اسباب و علل طبیعی محقّق می سازد و نباید همیشه منتظر امور غیبی باشیم. «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ»
۷- برای اولیای خدا کار کردن عار نیست. «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ»
۸- توجّه به حضور خداوند،به انسان نشاط و دلگرمی می دهد و او را در برابر ناگواری ها مقاوم می کند. «وَ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا»
۹- ابتکارات و اختراعات صنعتی بشر،از الهامات الهی است. وَ اصْنَعِ ... بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا
۱۰- شفاعت انبیا،درباره ی کافران ستمکار،کارساز نیست. «وَ لا تُخاطِبْنِی فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا»
۱۱- لجاجت در برابر انبیا ظلم است. «فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا»
۱۲- دعا و شفاعت انبیا،در مقدّرات الهی بی اثر است. وَ لا تُخاطِبْنِی ... إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ
۱۳- ستمگران در معرض گرفتار شدن به عذاب های دنیوی هستند. «إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ»
۱۴- اگر حکمت کاری(به خصوص کار انبیا)را نفهمیدیم،آن را مسخره نکنیم.
کُلَّما مَرَّ عَلَیْهِ ... سَخِرُوا مِنْهُ
۱۵- دشمنی که منطق و برهان ندارد،دست به مسخره و استهزای مؤمنان می زند.
«سَخِرُوا مِنْهُ»
۱۶- به خاطر فشار وحرف مردم،از اصلاحات و زمینه سازی برای آیندگان غفلت نکنیم. وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ ... سَخِرُوا مِنْهُ
۱۷- پیروان نوح،حضرت را در ساختن کشتی کمک می کردند. «إِنْ تَسْخَرُوا مِنّا فَإِنّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ»
۱۸- تلخی مسخره شدن در راه خدا را با عذاب مقیمِ کفّار مقایسه و تحمّل کنیم.
«یَحِلُّ عَلَیْهِ عَذابٌ مُقِیمٌ»
۱۹- عذاب های اخروی برای کفّار مسخره کننده پایدار است. «عَذابٌ مُقِیمٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛